Pol en Stant.
Wetsvoorstel
Coremans-De Vriendt.
Van tak op tak.
Moorsel.
HOFSTADE
Stedelijke Werkbeurs
ZONDAGRUST.
Allerhande Nieuws.
Stant is nen dag vroeger op gang
ten oorzake van den Hoogdag van
Kerstmis en hij ontmoet nog eens
Pol op weg achter loof.
t Stant. Dag Pol;
tristig weèr, he man
gens den tyd van bet
jaar, Stant de dagen
en gaan maar open en
toe, en sneeuw en
vorst komen op hun-
Pol, maar zegt wat ge wilt, sneeuw en
is toch maar een vuiligheid.
Pol. Waar zijn, Stant, waar zijn;
maar hij brengt toch zijn voordeelen bij
ook.
Stant. 't Is mogelijk, Pol; maar
konden wij in de stad den sneeuw naar
den duivel jagen, w'en zouden wij er toch
geen vier en twintig uren op wachten.
Pol. Dat geloof ik, Stant maar
d'intrestcn van de stad en komen niet
altyd overeen met die van den buiten.
Stant. Wat wilt ge zeggen, Pol
Pol. 'k Wil zeggen, Stant, dat do
sneeuw voor den boer dikwijls veel goed
doet; de sueeuw voor ons velden is gelijk
een dikke en een werreme overjas voor
den steèman; al en lag hy maar nen hal
ven voet dik 't mag vriezen dat 't wilt,
er en kan geen kwaad van.
Stant. Zoo kunnen de vruchten niet
vervriezen onder den sneeuw, Pol
Pol. Neens, Stant, integendeel hij
mag er dagen en weken op liggen, en als
den dooi aankomt, dan komen al de
vruchten er zoo frisch en levendig van
onder als in de lente.
Stant. Dat en wist ik niet, Pol.
Pol. Dat heb ik dikwijls ondervon
den, Stant; en 'k heb nog gezien dat het
graan dat nog aan 't uitkomen was als
't begon te sneeuwen er groen en in vol
len groei van onder kwam.
Stant. Als 'talzoo is, Pol, dat het
dan maar en sneeuwt, als 't goed doet
voor de boerkes, dan en moeten de sleê-
mans er niet tegen zijn, want do welvaart
van d'eenen is 't geluk van d'anderen.
Pol. Dat is wel gesproken, Stant;
en hoe zal 't zijn morgen t'Aalst meê den
hoogdag van Kerstmis
Stant. Wel allerbest, hoop ik, Pol;
veel devotie in ons kerken, en veel volk
en plezier in onzen kath. Werkmanskring.
Pol. Ha, Stant, 't is waar 't is
morgen he, dat de Kerstboom geplant
wordt meê al zijn vruchten voor de werk-
menscben.
Stant. Jaat, Pol, en 't zal van dees
jaar nen pertekelierenschoonen en goeien
zijn: 'k heb zelfs hooren zeggen gisteren
avond dat er nen mijnheer den Kanun
nik van Gent komt om, in den naam van
zijne hoogweerdigheid den Bisschop, het
feest te komen bijwonen
Pol. Hola, Stant, dat is de moeite
weerd Monseigneur van Gent moet uwen
Werkmanskring geern zien, Stant
Stant. Jaai, Pol en ten is toch
niet te verwonderen ook; want bestaat er
nu in ons stad een goei sociëteit, 't is
toch wel de die van onzen kring.
Pol. 'k Hoor daar dikwijls vee^
goed van zeggen, Stant, en ten zijn toch
maar de donsjen of andere liefhebbers
van dien ayd die daar durven op uit
vallen I
Stant. Neen 't, Pol; alle treffelijke
menschen van de stad zien den Werk-
manskring geern omdat er daar zooveel
gedaan wordt voor den erremen man.
Pol. En daar is daar ook veel ple
zier en verzet, he Stant
Stant. Veel, Pol, ja zeker is er
daar veel plezier; men kan daar spelen
't spel dat men wilt, men moet er maar
verteeren wat men wilt, men is daar altijd
in goei sociëteit, en daarenboven wor
den er daar van tijd tot tijd feesten en
concerts gegeven die de moeite weerd
zijn om hooren en zien.
Pol. Dat hoor ik geern, Stant.
Stant. Ja, Pol, w'hebben daar ver
leden zondag een feest g'had van ten zes
sen tot den negenen van den avond, en er
is daar gespeeld en gezongen en gexer-
ceerd dat g'er uw oogen en oogen zoudt
op gelaten hebben.
Pol. En veel volk, zeker Stant
Stant. Dat geloof ik, Pol er was
toch ten minste twee duizend man
Pol. Bravo, Stant, bravo 1 dat is
schoon dat doet goed, zulke dingen 1
Stant. Pol, en daar zijt gij waarlijk
bij goeie en rechtzinnige vrienden daar
hoort go van tyd tot tijd een woord van
troost en aanmoediging, en als ze in 't een
of 't ander palot zit, daar wordt go g hol-
pen en bijgestaan.
Pol. Zoo, en paaiën ze daar de
menschen niet enkelijk door schoone
woorden en beloften, Stant
Stant. Wel nieneens, Poldie daar
is en die zijn devooren doet, die en moet
van gecnen kwaden stoot of stamp be
nauwd zijner zijn daar mannen meê een
hert en een ziel, en die weten balsem en
troost te geven voor alle wonden en be
proevingen.
Pol. Dat is ware volksliefde, Stant,
dat is ware kristelijkc liefde.
Stant. Jaat, Pol en daar en wordt
niet gewerkt voor persoonlyke verheffing
en uit eigen baatzucht, maar voor de
welvaart van den evenmenscb en uit zui
veren geest van slachtoffering en naasten
liefde.
Pol. Wat verschil, he Stant, meè
die gelukzoekers en scheurmakers dio
sedert een jaar twee of dry al dat lawijt
maken en t volk ophitsen
Stant. Dat geloof ik wel, Pol dat
kruipt daar alhier en aldaar in kavietjes
en kaberdoczckes en dat valt daar uit
tegen allo orde en gezag, en daar betite
len ze hun eigen zelveu meè den naam
van redders der samenleving.
Pol. Ja, Stant, 't is te wreed om te
bepeizen en 'k hoor nu zeggen dat ze
weerom al onzen koté gaan afkomen ook
maar 't zou kunnen
Stant. Gaau de donsjen in dees
streken weêrorn beginnen, Pol
Pol. 'kHeb hooren zeggen, Stant,
dat ze op den tweeden Kerstdag naar
S' Lievens-Essche en naar Ressegem ko
men.
Stant. Maar worden ze g'heel en
ganse h zot, Pol
Pol. Zot niet, Stant, maar boos en
stout en koppig en hooveerdig, en al dat
ge wiltmaar 't zou kunnen aardig
doen 1
Stant. Hoe dat, Pol
Pol. Wel, Stant, 'k pets dat er daar
niemand en zal willen gaan naar luiste
ren naar hunnen onnoozelen en Hauwen
praat want al onzen koté en woont or
niet als treffelijk volk, en niemand en zou
noch willen noch durven in kontakt ko
men meè dat rasken de piek.
Stant. Dat peis ik ook, Polwant
't is tegenwoordig overal van den zelfden
derdeneen twintigtal van hun uitge
kochte mannen die overal meè loopon,
dan alhier en aldaar nog nen zatten lap
of nen uitgeschudden, en 't is daarmeè
opgevouwen.
Pol. Zouden ze tegenwoordig in hun
fameuze meetingen 't wijf niet meêdoen,
SUnt
Stant. Wat wyf, Pol, de fameuze
Jesabel
Pol. Ja, Stant, die duivelinne daar,
dat zeel dat de katholieken, zooals ze
zegden, uitgekocht hadden om den mer-
teleer te verleiden en in de schande te
brengen 11 1
Stant. Maar, Pol, dat is toch nen
vuilen boel als ge dat bepeist, ne waar
Als al de duivels van d'helle op die man
nen hun lijf niet en zitten, en verstaa'k
er mij niet aan
Pol. Zulk uitvindsels en komen
toch uit den koker van nen simpelen
mensch niet, Stanten daar moet zeker
nen Lucifer of neu Behelzebud aan meê
geholpen hebben.
Stant. Zie, Pol, dat waar nog nen
middel voor de donsjen van een wat volk
bij een te trommelen dat ze op voorhand
wijs maakten aan 't volk dat ze de slonse
zullen meêbrengen 1
Pol. 't Waar gevaarlijk, Stant
want ze zou kunnen geraadbraakt wor
den maar alia, Stant, alle lachen op
een einde, 't is toch schoon en treffelijk
he van meê alzoo nen middel in de Ka
mers te geraken j
Stant. Jamaar, Stant, schoon en
treffelijk dat en zijn maar woorden, man;
maar alle jaren vier duizend paUtterkes
opstrijken, en in de grootste restaurants
van Brussel den mosschieu spelen, en op
den treiu meè den poeha op kussens van
eerste klas rijden, dat en zijn geen woor
den, Pol, maar dat zijn daden, on daar
voor zou nen mensch toch zeker nog wel
iets doen
Pol. En daarentusschon zingen,
Stantlaat de boerkes nu maar des-
schen dat is toch uog al plezaut
Stant. Jaat, Pol, maar duren is een
schoone stad, maar blijven duren dat is
nog een schoonere.
Pol. Dat is mijn zeggen, SUnten
in 'tjaar 1898 zullen wij, als 'tGod be
lieft, daar neu keer een duchtige uit
spraak op doen I
Stant. Jamen, zelle Polwe zullen
er op antwoorden meè klank weg meê
de judaserij, weg meê de schijnheiligheid,
weg meè de valsche belovers I 1 Volks
gezind en katholiek, en anders niets 1
Pol. Wel gesproken, Stant, en nu
tot de naaste week daarentusschon nog
eens nen zaligen hoogdag van Kerstmis
en komt gij, den dag vóór nieuwjaar, ge
moogt komen tutsenbak roepen, want
'k geloof dat Kaken voor goed zal werken
meê de koekpan of meè 't wafelijzer.
Stant. Sapperloot Pol, go doet my
't water in den mond komen als ik peis
op verleden jaar Ja ja, zegt tegen Ka
ken dat ze meê 't wafelijzer werkt in de
plaats van meê de koekpan, want alzoo
wafelkes 1
Pol. Goed, Stant, en zegt maar aan
Trientjen en aan de kinderen dat ze
weêrom hun paart zullen krijgen 1
Stant. Bedankt, bedankt, Pol, op
voorhand En tot do naaste week
Pol. Ja. Stant, wel 't huis
Oproep aan de Vlamingen.
Door de zorgen van eenige Vlaamsch-
gezinde kringen uit verschillende gedeel
ten van het land, Nederduïtsche Bond,
van Antwerpen, Nationaal Vlaamseh
Verbond, Vlaamseh Katholieke Lands
bond, üncllaerts kringvan Gent en andere
maatschappijen, is er eene bijeenkomst
besloten van Vlaamsche werkers, voor
zondag aanstaande27 dezer, te Gent,
in het Koffiehuis voor Notarissen, Lau-
rentplaats (aan het standbeeld van Lie
ven Bauwens).
In deze gewichtige vergadering zal de
toestand besproken worden, met betrek
op het wetsvoorstel Coremans-De Vriendt
en zal men middelen beramen, om de
onverminkte stemming van gezegd wets
voorstel in den Senaat te verzekeren.
Wij richten eenen dringenden oproep
tptalle Vlaamschgezinde maatschappijen
van het land, opdat Bij naar bovenge
melde vergadering afgeveerdigden zouden
senden.
De werking, om vruchtbaar te zijn,
moet van alle kanten te gelijk ontstaan
en ieder die bet wel meent, met onze
zaak, zal meê werken tot den uitslag. De
Vlamingen willen dat de Senaat het recht
bekraebtige hetwelk hun door de Kamer
is toegekend en zij mogen niet rusten,
vooraleer die bekrachtiging een voltrok
ken feit zy.
GEKNIPT uit Het Volk n van
dijnsdag 22 december 1896
Te Aalst. De Belgische Volksbond
heelt het gedacht der bij hem aangesloten
maatschappijen gevraagd over het pen
sioen aan do oude werklieden tc ver
schaffen.
«Iedere maatschappij is vrij,volledig vrij
hare zienswijze uit te drukken.Ook zouden
de katholieken en bijzonderlijk do volks-
gezinden zich wel moeten wachten de
stemming van zekere maatschappijen te
beknibbelen, wanneer die stemmiug met
hunue eigene gedachte niet overeenkomt.
Zulks ware niet waardig van mannen die,
als vlamingen, de vrijheid eens anders
zouden vooral moeten eerbiedigen.
De werkmanskring van Aalst en de
antisocialistische vakverecnigingen der
zelfde stad hebben, eooals het meest getal
Vlaamsche maatschappijen aan het stelsel
der vrijheid door den Staat aangemoedigd
den voorkeur gegeven, 't Was hun recht.
Welnu er zijn bladen en schriften, te
Aalst, die artikels op artikels schrijven
om te doen gelooven dat de leden van
voornoemde maatschappijen, mis inge
licht, zonder te weten wat zij stemden,
hunne stemming uitgebracht hebben 1
Wij werklieden zouden op die onbe
schofte wijze onze strijdmakkers nooit
beoordeelen, en houden er aan te verkla
ren dat de antisocialisten van Aalst bewy-
zen genoeg van verstand,van verkleedheid
aan 's werkersbelangen en van vrijheids
geest gegeveu hebben om de beschuldiging
als waren zy te dom, om te weten waar
voor zij stemmen, te moeten wederleggen.
Zoo gaan toch de zaken van 't volk niet
vooruit 1 Ze gaan eerder achteruit, en wee
degenen die zich moeten verwijten den
achteruitgang in plaats van den vooruit
gang onzer geliofde werkbroeders te
betrachten 1
Wij zijn gelukkig dat oordeel van den
confrater Het Volk over onze oneer
lijke tegenstrevers te mogen overnemen
en wij zullen altijd gelukkig zijn Het
Volk met ons te zien meewerken voor
de katholieke volksgezindheid.
Wat ellendige comedianten!
Men herinnert zich nog dat de christene
demokraten, in de leste kiezing te Turn
hout, de candidatuur van graaf de Me
rode teu hevigste bestreden hebben.
En waarom?.. Het orgaan onzer
Aalstersche groene socialisten, Het Land
van Aelst, 't welk deze condidatuur be
vocht zegt het ons ia zijn nr van zondag
6 september 11.
De christene demokraten bestreden
onder anderen graaf de Merode omdat
het volk een vrijwilligersleger,
vraagt, en graaf de Merode een
n aanhanger is van den gedwongen
en zelfs persoonlijken dienst
dus voor de afschaffing van de
plaatsvervanging.
Dat is klaar en duidelijk
Maar wat zien wij, nauwelijks 2 maan
den later, gebeuren
Dio zelfde christene demokraten
ofte groene socialisten dio de candida
tuur van graaf de Merode te Turnhout
met eene ongemeene hardnekkigheid
bestreden omdat hij aanhanger is van
den gedwongen en zelfs persoonlijken
dienst, hebben hunne kazak gekeerd
en staan nu den gedwongen per
soonlijke dienst voor, 't is te zeggen,
de afschaffing van de plaatsvervan
ging.
Dus 't geene onze groene socialisten
over twee maanden hardnekkig bestre
den, staan ze nu heden voor.
Die groene helden veranderen van
overtuiging en van richting gelijk de
wind; 't zijn echte weêrhanen
Maar wat willen wy toch Weten
wij dan niet dat die groene helden geene
overtuiging hebben en hunne richting
altijd wenden naar de zijde langs waar zij
hopen die stoffelijke voordeelen te kun
nen veroveren die zij alleen in 't oog
hebben
Meer en meer worden die mannen ge
kend en al wie hunnen handel on wandel
naspeurt, roept weldra uit
Wat ellendige comedianten toch!
Wanneer zal de XX" eeuw be
ginnen Den 1 Jauuari 1900 heeft
een dezer dagen een Fransch dagblad
geantwoord; verscheidene Belgische dag
bladen hebben deze bewering overgeno
men. Een der lezers \an 't Journal de
Bruxélles schrijft aan dit blad
Dit Fransch dagblad schijnt mij toe
zich geheel en al te bedriegen. Wat is
eene eeuw Dat is een tijdverloop van
100 jaren. Deze 100 jaren bevatten (La
Palisse zal mij niet logenstraffen)het
lc, het 2', het 3e..., en zoo voorts tot en
er inbegrepen het 100® jaar.
Voor dat eene eeuw vorloopen zij, moe
ten alle jaren, het 100e erin begrepen,
verloopen zijn. Wanneer eindigt dit 100'
jaar, zooniet de laatsten minuut van den
laatsten dag, dat wil zeggen den 31 De
cember te middernacht van dit 100® jaar
Dus den 31 December 100 heeft de
eerste eeuw zien eindigen; den 31 Decem
ber 200 heeft de 2® eeuw zien eindigen...
en den 31 December 1900 zal het einde
van de negentiende eeuw zijn.
De twintigste eeuw onmiddellijk erop
beginnende zal bijgevolg een aanvang
nemen op l®n Januari 1901.
Hoe men dief wordt. Over veer
tien dagen wierd vrouw X, haar zilveren
zakuurwerk gestolen dat lag iu een kas-
keu. Eeuige dageu daarachter had de
zuster van vrouw X, hare horlogie gelegd
op dezelfde plaats en dit ook was door
eene bedriegelijke hand weggenomen
Vrouw X, had de gewoonte, als zij uit
ging, van de waakzaamheid van haar huis
over to laten aan eeueu jongen uit het
gebuurte. De vermoedens vielen op dien
jongen, en de proef willende op de som
stellen, wierd er eeu derde zakuurwerk
in 't kasken gelegd, de zorge van 't huis
aan den jongen overgelaten, terwijl vrouw
X. op boodschap ging.
Terug 't huis gekomen, was haar eerste
werk in 't kaskeu te kijken, en waarach
tig de derde horlogie was ook weg. De
vrouw liet den jongen den tijd niet van
weg te gaan zij geboodt hem die horlo
gie terug te geven, en, inderdaad, hij
haalde ze uit zijue... kousse.
Gevraagd naar de twee andere horlo-
giën bekende hij ze aan twee ver xhillige
mannen gegeven te hebben die er meè
naar den Berg gegaan zijn, en waarop zij
elk 10 fr. getrokken hebben. De jongen
voegde er bij dat hij tegen zijne moeder
gezeid had dat hij een der uurwerken ge
vonden had.
Die joDgen is 13 jaar oud. Hij heeft
misschien onwetende gehandeld. Maar
welk eene les voor de ouders die treffe
lijke menschen zijn.
Is 't genoog voor eeueu ouder dat eeu
kind komt zeggen dat het eene horlogie
gevonden heeft om ze in zijne handen te
laten en hem er meê in onderhandeling
te laten komen met volwassene mannen
dio er geld uit slaan.
De eerste keer lukte, de tweede keer
ging ook, eu had het niet geweest dat meu
er deu derden keer opkwam, het zaad
der omechtveerdigheid zou wortel ge
schoten hebben.
Zkdblbs Ouders, als gij uwe kin-
ders iu 't bezit vindt van geld of voor
werpen die gij hun niet gegeven hebt,
vraagt vau-waar het komt, eu al haddeu
zij het ook gevonden, laat het iu hun
bezit niet maar leert het hun dragen
naar de policie of aan dezen die het toe
komt. Alzoo zult gy huD de reek' veerdig-
heid inplanten en gij en zult onvrijwillig
in goen schande gebracht worden.
Voor Staatsbedienden. Do mi
nister van spoorwegen heeft besloten Jat,
wanneer een soldaat in beperkt verlof
gaat, hij ton tijdelijken titel door den
Staat kau iu dienst genomen worden. Zij
die hiervan genieten zullen betaald wor
den per dag. berekend op huune jaar
wedde.
De maand, gedurende welke do Staats
bedienden onder de wapens geroepen of
teruggeroepeu worden en de maand waarin
zij hunnen dienst hernemen worden hen
geheel betaald. De getrouwden worden
bij de terugroeping onder dienst schade
loos gesteld.
Een franskiljon heeft in de Pali
Mall Gazette een hatelijk artikel tegen
het Vlaamseh geschreven.
De Vlaamsche taal wordt er in afge
schetst als eene gewesttaal, evenals het
waalsch, eu er bestaat maar i-ene taal
voor de welopgevoede lieden in België
het fransch
De Vlamingen hebben eenigen letter
kundigen van verdienste, wat zoude is,
want dit dialect heeft noch schoonheid,
noch zuiverheid, uoch rijkdom.
Het Vlaamseh te Antwerpen is eene
gemeeue straattaal en de taal der voerlie
van Londen is muziek in vergelijking met
het Vlaamseh van Antwerpen en Brussel.
De Chronique is overtroffen door het
Engelsche blad.
De winner van bet groot lot van
100,000 fr. is wel degelijk een inwoner
van Waver, namelijk M. Celestin Stas,
behanger,wonende inde slachthuisstraat,
alwaar hij een herbergsken houdt.
Eerst zegde men dat het een bi iefdrager
van Waver was.
Er zullen nog wel meer winners der
100,000 fr. komen.
Onze arme Maasforten. In Frank
rijk, nabij Cherbourg worden thans proef
nemingen gedaan om versterkingen bij
middel van meliniet te doen springen.
De uitslagen door die proefnemingen
opgeleverd, zijn waarlijk verbazend de
sterkste verschausingeu worden letterlijk
vernield.
In geval van oorlog, zullen wij dus
schoon staan te kijken met onze forten
aan de Maas, die ons de oogen uit den kop
hebben gekost.
Het leger van M. Vandenpeere-
boom. 't Is niet zijn soldatenleger,
dat hier bedoeld wordt, maar zijn leger
als minister van spoorweg-, post- en tele
graafdienst.
Het spoorwegpersoneel telt 8469 be
ambten en 36,681 werklieden.
De post heeft 5846 bedienden, waar-
lusschen zich 170 vrouwen bevinden de
telegraaf 8886 en het zeewezen 1401 te
samen 59,872 personen.
De Walen kunnen geen Vlaamseh
leeren Dit zegde M. Baia ten min
ste.
En bij den wedstryd van stenographic
voor den Senaat, zoowel voor do Vlaam
sche als voor dc Fransche redevoeringen,
werd de prijs behaald door eenen Waal,
M. Amédée Humblet.
Het Journal de Bruxelles doet opmer
ken, dat M. Humblet zich nog maar een
jaar op de kennis van het Vlaamseh toe
legt.
Burgerwacht. M. de minister van
binnenlandsche zaken heeft aan de bevel
hebbers der Burgerwacht don volgenden
omzendbrief doen toekomen
M. de Commandant,
n Naar luid vau artikel 63 der wet van
8 mei 1848 moeten de burgerwachten, in
het gewone dienstcoutrol ingeschreven,
zich op hunne kosten binnen do maand
na de verwittiging des bevelhebbers van
het reglementaire kleedsel voorzien.
■I In vooruitzicht van de zeer aan
staande herinrichting der burgerwacht,
verzoek ik u, tot uader orde, de verwit
tigingen waarvan hier spraak is, te ver
schuiven, zoowel voor de wachten der
klas van 1897 als die van de vroegere
klassen, welke door veranderingcu op
uwe lijsten zouden worden gebracht.
Om dezelfde redenen zal er in de
openstaande plaatsen iu de graden van
den staf niet worden voorzien dan in dc
gevallen van noodzakelijkheid.
De Minister
(Get.) SCHOLLAERT.»
Landbouwleergangen in 't leger.
Een verslag zal den 1 januari aan
staande, M. Vandenpeereboom aangebo
den worden, over de vraag van dezen
laatste, aangaande de herinrichting der
landbouwleergangen in het leger.
Do dienstdoende minister van oorlog
schijnt deze nuttige inrichting, welke
door de onbegrijpelijke onverschilligheid
misschien ook wel wat koppigheid
vau sommige korpsoversten, in het water
viel, sterk genegen te ziju.
Wij wcnscbcn hem daar waarlijk geluk
meê, en de ouders onzer boerenjongens
zullen er niet minder tevreden over ziju.
De heer Gregoor Moens komt door
Z. M. den Koning vereerd te worden met
de burgerlijke medaille van lsw klas om
rond de 30 jaren Voorzitter geweest te
zijn van het Bureel van Weldadigheid
tlezer Gemeente. Dit eereteeken kan op
geene edelere borst prijken dan op die
van mijnheer Moens immers meer dan
het kwaart eener eeuw heeft hij zich uit
liefdadigheid opgeofferd voor zijne nood
lijdende medebroeders.
Jaarlijks moet in het Bestuur vau Wel
dadigheid het maudaat v t j Li lver
nieuwd worden. Ecupariglijk hebben de
katholieke leden hunnen ievervollen
Voorzitter wederom als candidaat voor
gesteld, maar het liberaal-douchistisck
Gemeentebestuur heeft er anders over
geoordeeld.
Ondanks de. lange loopbaan en do
zelfopofferingen van mijnheer Moensheeft
de Gemeenteraad in zijue plaats eenen
douchist verkozen. Heeft de heer Moens,
als Voorzitter van het Bestuur, zijn ambt
niet wel vervuld Heeft hij zich niet ge
noegzaam geslachtofferd voor zijnen nood
lijdenden evenmenscb Is het waar dat
de behoeftige of arme menschen, als uit
een mond, uitroepen Schande duizend
maal schande voor zulke handelwijze I
Hoeverre worden politieke haat eu nijd
dan toch door de mannen dei eerlijkheid
en deftigheid gedreven
Mijnheer Moens is bovendien met dit
eereteeken vereerd geworden, om gedu
rende meer dan 20 jaren Schepen te ziin
geweest dezer belangrijke Gemeente. Op
dit gebied heeft hij menigvuldige diensten
bewezen hij was eeu ervaren schepen
van openbare werken. Welke schoone
werken zijn er, sedert 30 jaren in Moor
sel ouder het Katholiek Bestuur niet uit
gevoerd geweest Hoeveel duizenden en
duizenden vierkaute meters kasseiwegen
wierden er niet aangelegd De Moorscl-
sche bevolkiug heeft nog het wys Bestuur
niet vergeten van den heer Moens met
zijne overledene'collcgas van het Schepen
Collegie, do hoeren Eugeen Reyuteus eu
Lodewijic De Vis, die waarlijk, en zelfs
volgens de getuigenis hunner tegenstre
vers, zich hebben opgeofferd voor de
belangen der Moorselsche bevolkingen;
daarom zullen zij altijd in het geheugen
der katholieke Moorselaars geprint blij
ven. Om hun goed Bestuur, wierden zij
door het volk geacht en bemind eu meer
dan ooit worden hunne werken dagelijks
nog opgesomd uit oprechte dankbaar
heid.
Beste gelukwenschen mijnheer Moens
en God geve dat dit eereteeken nog lange
jaren moge op uwe borst prijken
den 23 December 1896.
Heer Opsteller,
In een blad. dat ik nooit lees, tenzij
bij toeval, om de groote reden dat den
inhoud ervan mij den grootsteu afkeer
inboezemt die mijn hert bevatten kan,
vind ik te lezen staan onder de rubriek
strijdpeuning.
Hofstade 1,10 fr. omdat de Meeting
van zondag laatst er zoowel gelukt was.
Waarlijk, die mannen zijn met weinig
tevreden. Spijtig dat z'er vergeten bij te
voegen hoeveel inwoners van Hofstade er
deel aan namen.
Ik zal dit gebrek aanvullen, met hun
het officieel cijfer te geven: Er waren er
in 't geheel 18, waaronder drij die enkel
gegaan waren, om het van buiten geleerd
deuntje van dien nieuwen Demosthenes
eens te hooren afgeven, en daarna eens
hartelijk te lachen met dien welgelukten
fiasco.
Ik lees verder onder diezelfde rubriek,
hoe op bedekte en arglistige wijze, de
eerlijkste lieden daar begekt, beschimpt
en bespot worden, en hoe men daar
naar het voorbeeld van lafaards en bloo
daards iemand in zijne eer en faam
zoekt te moorden, door zesteken onder
water toe te brengen, met het hatelijk
genoegen, langs dien weg, immer en altijd
aan de handen van het gerecht te ont
snappen.
En zeggen dat zulke lieden nog zouden
durven aanspraak makon op eerlijkheid
en deftigheid
FoeiDuizendmaal foei, voor zulke
eerlijkheid en deftigheid.
Zulke eerlijkheid en deftigheid is eene
twouwe weerkaatsing van deze, die maar
al te klaar uitschijnt in die mannen, die
to Gent, te Brussel en elders, iu die ver
borgen straatjes wonen, en waar een eer
lijk man het gezicht van wegkeert als hij
er voorbij trekt, om zich van alle besmet
ting te vrijwaren.
X.
Wat aardige pastoor Dijnsdag
avond lest werd te Brussel eene meeting
gehouden door de anarchisten om
protest aan te teekenen tegen de hals-
rechting van dezen die zij de martelaars
van Barcelona heeten.
Men zal zich herinneren dat, eenige
jaren geleden, verscheidene anarchisten
tot de doodstraf werden veroordeeld om
dynamietkardoezen te hebben geworpen
in de processie te Barcelona en waardoor
tal-ijke menschen werden gedood en
vre slijk verwond.
De roode socialisten Van der Velde, de
progressist Lorand en priester Daens
werden door de anarchisten uitgenoodigd
de meeting bij te wonen.
Gezel Van der Velde en M.Lorand heb
ben de uitnoodiging beantwoord ni»ar
priester Daens was er niet te zien.
Maar zie priester Daens was toch door
de anarchisten uitgenoodigd geweest om
op de proiestmeeting tegenwoordig te
zijn.
Wij zeggen niets meer M. Van Reeth
heeft wel gelijk gehad in de Kamer te
herinneren dat de werklieden van Boom
die do meeting van priester Daens aldaar
hadden bijgewoond, zegden Wat aar
dige pastoor
PROCES. Priester Naudet, een
Fransche groene demokraat, had La
Gazette de Liège voor den rechter ge
daagd omdat zij een verslag over eene
meeting te Rennes uit La Vérité van
Parijs had overgenomen, volgens welk
verslag, priester Naudet onder andere
de volgende woorden had uitgesproken
Van icaar komen de eigendommen
die de edelen bezitten Zij hebben
ze gestolen de landbouwerde min-
dere man. heeft het recht die eigen-
dommen te bezaaien en de vruchten
te zijnen voordeele in te oogsten.
Priester Naudet teekende geen protest
aan tegen dit verslag van La Vérité
maar spande in ons Land, een proces in
tegen liet Luiksche catholiek orgaan,
't welk met de meeste bescheidenheid dit
verslag had overgenomen.Priester Naudet
vroeg 20 duizend frank schadeloosstelling.
De groene demokraten stelden dit pro
ces als eene kapitale zaak voor en maak
ten er groot rumoer over. Het Land van
Aalst, deelde zelfs het verslag der debat
ten meè in een bijvoegsel. De Rechtbank
van Luik komt haar vonnis in de zaak
uit te spreken en heeft de Fransche groene
demokraat Naudet wandelen gezonden.
Dit proces heeft eens te meer bewezen dat
de groene demokraton, in den vreemde
gelijk hier te lande, ellendige commedian-
ten zijn.
Vlaamseh Taalgilde.
Zondag aanstaande 27e December om
11 uren 's morgens zal in het lokaal
Het Paviljoen, Lij M. Em. Van de
Maele, Groote Markt, eene Openbare
Vergadering plaats hebben.
De heer J. M. ÖRANS, leeraar te Brus
sel, zal er eene Voordracht geven.
Ondebwebp
Vlaamsche Kunst der Gedachten.
Wie een uurtje nuttig en aangenaam
wil doorbrengen, zal niet nalaten deze
zitting by te wonen.
Ingang vrij en kosteloos.
Militie-lichting van 1897-
De lotingen zullen in het Arrondisse
ment Aalst met de volgende nummers
beginneu
Te Aalst met nr 64 te Moorsel met
nr 25 te Lede met nr 24 te Oordegem
met nr 14 te Haaltert met nr 22 te
Herzele met ur 17 te Steenhuyse-Wyn-
huyse met nr 19 te Sottegcm met nr 30
te Geerardsbergen met n1' 33 te Idegem
met nr 14 te Niuove met ur 30 en te
Meerbeke met nr 25.
VAIV AALST.
Bulletijn van den 19 December 1896.
WORDEN GEVRAAGD:
2 leerjongens voor de schoenmakerij.
1 smedersgast.
1 vuurstoker-machinist.
1 koperslager.
1 colorant-brander.
VRAGEN WERK:
1 doozenmaker.
1 kleermaker.
1 bakkersgast.
brouwersgast.
1 strijkster-naaister.
Verschillige daglooners en fabriekwer
kers
P. S. De werklieden die zonder werk
zijn kunnen alle dagen ter werkbeurs in
lichtingen bekomen van verschillige werk
beurzen des lands.
De Bureelen zijn voorloopig open ten
Stadhuize Militiezaal, van 8 i/2 tol 9 uren
's morgens, en van 11 tot 121/2 uren
's middags.
Zondag 27 December 1896, dienstdoen
de Apotheker Mr Renneboog, Nieuw-
straat.
BotermarktHeden zaterdag
werden 795 klonten boter ter markt ge
bracht, wegende te samen 5560 kilos.
Feestdag van Kerstmis. Het
Kribbeken zal in 't Gesticht dor Eerw.
Dames van Maria, te Aalst, te zien zijn
op 25 en 27 december, 1, 3 en 6 januari,
van 9 tot 12 uren en van 2 tot 4 uren; op
2 januari van 9 tot 12 uren.
Aangestelde Rijksveearts.
F. GOWIE, Molenstraat n° 67 te A