REDEVOERING
Wie? Wie? Wie?
't Onderwijs.
Van tak op tak.
woensdag 11., uitgesproken door
den heer L. Gheeraerdts, Burge
meester van Aalst, ter gelegenheid
der prijsuitreiking aan de overwin
naars in den Hopprijskamp van
1896.
M1JNHEEREN
Het is met het grootste genoegeu dat
ik mij omringd zie tan de wakkerste hop-
planters dezer streek. Immers, elk jaar
zie ik U op deu prijskamp weder, ik mag
dan met recht zeggen dat gij mannen zijl
van deu vooruitgang, de verspreiders van
de verbeterde teeltwijzen, de opbeurders
van onzen handel.
Het is waar, de prijzen der hop zijn
zeer laag gedaald en het is waarlijk te
betreuren dat de landbouwer na lastigen
arbeid, de vergelding van zijne pogingen
niet kau vinden.
Die toestand is waarlijk beweeuens-
waardig. Doch, moeteu wij daarom den
moed verliezen, onze pogingen staken en
vaarwel zeggen aan alle hoop van verbe
tering Gij zijt te wakker om zulke ge
dachten te koesteren, er is niemand on
der U die een oogenbük zulke ontmoe
digende gevoelens heeft gestreeld.
Welk is de oorzaak van den lastigen
toestand waarin wij ons bevinden Waar
om zijn de prijzen zoo laag gedaald
De personen, welke dit vraagstuk be
studeren, geven verschilligo oorzaken op
waarvan wijde twee voornaamste zullen
aanhalen. De landbouw kwijnt in bet
algemeen, de opbrengst vermeerdert in
alle landen en de waarde der producten
daalt. Onze hop is hieraan ook niet ont
snapt. Do teelt neemt in de vreemde lan
den boe langer hoe meer uitbreiding,
aldus stcigt de voorraad die ter markt
wordt gebracht en zoo komt bet dat de
overvloed op de prijzen drukt en ze doet
verminderen.
De tweede reden en wel do grootste i«
dat onze wakkere landbouwers huuue
puike hop niet naar de markt van Aelst
brengen. Zij wachten tot dat de facteurs
huun" waar te huis komen koopen, en,
gij weet het zoo wel als ik, facteurs maken
geen onderscheid in de kwaliteit, zij be
talen de geringste waar zoo duur als de
beste.
Hoe wil men als men op zulke wijze
voortsukkelt, dat er verbetering kome,
dat onze Aelstersche hop bare oude faam
berwince? Hoe kau men, als slechte en
goede waar onder een gemengd, op de
vreemde markten komen, de oude faam
onzer hop staande houden en een artikel
leveren dat zich door zijne kwaliteit aan
de brouwers opdringt.
Gij zijt allcu vooruitstrevende kwee
kers, die er U op toelegt om puike hop to
bereiden. Gij doet niet zooals vele land
bouwers die bèel het jaar arbeiden om
eenen «cboonen oogst te hebben doch
zoodra zij ze moeten bewerken plukken
ze de hop zoodanig dat zij op den naam
vau puike «aar geene aanspraak mag
maken. Evenzoo met het droogen. Als
meu eeneu zak bop opendoet, komt U
maar al te dikwijls eenen geur tegen, die
U zeer onaangenaam aandoet. Uwe hop
daarentegen heeft eenen fijnen, aangena-
men reuk en eene fraaie kleur, die haar
op gelijken rang stelt met allerlei vreemde
hop, die onze brouwers duur betalen.
Welnu, brengt zulke hop op onze markt
zorgt er voor dat er olken zaterdag meer
dan honderd balen puike waar op onze
markt staan, brouwers en koopliede-u
zullen naar Aelst komen en zoo zal do
prijs stijgen en gij zult de belooning vin
den uws ouverdroten arbeids.
Welaan dan, hopplanters van Vlaan
deren cu Brabant, brengt puike waar op
onze markt, de Ilopcommissie zal propa
ganda maken om brouwers eu kooplieden
naar onze markt te lokken en uwe bop
van 181 klas naar hare waarde te doen
betalen.
't Ib kwaart vóór den éónen als
Stant thuis binnentrekt en hij
vindt Pol en Ka aan de kaffetafel.
Stant. Gcsmakelijk, Kaken en Pol,
en boe ie 't mèe 'tleven.
Ka. Welle kom, Stant, en zet U bij;
met ons is 't allerbest en hoe is 't ten
uwejit
Stant. Och, Kaken, ge moest het
kouteutement gezien hebben van vrouw
en kinderen als ik de vcrledene week
thuis kwam, z'hebben mij wel honderd
keer herhaald da'k u moest bedanken
en dat z'alle dagen voor u zullen lezen 1
Ka. Die brave kinderkes, 'tdoet mij
plezier, Stant en z'eu zullen van dezen
avond niet min kontent zyu, want 'kheb
wècrom voor eeu goed pak gezorgd.
Stant. Deu Hemel zal 't u loonen,
Kaken want wat is er toch schooner en
verdienstelijker als arme kinderen 't hel
pen en gelukkig te maken
Ka. 't Is waar,Stant,«u bijzonderlijk
als ze braaf ziju en kristel yk 1
Stant. Ja. Kaken, daar zorgen we
voor en daar maken we ons werk van en
ik eu mijn Trien zouden ze nog liever zien
sterven als ze nog kloin zijn als te moeten
peizendat ze later op nen slechten weg
zouden moeten geraken.
Ka. G'hebt gelijk, Stant, maar daar
en hebt ge niet voor to vreezen, man I
Gelijk gij ze kweekt, hebt gij ze En als
't boomken klein is.getickt het langs den
kant dien gy verkiest.
Stant. Jamaar, Kaken, 't is tegen
woordig toch hard en gevaarlijk werk de
kinderen goed opbrengen want g'en
hoort of en ziet niets meer dat deugt op
dn straten.
Ka. 't Is waar genoeg, Stant, maar
als vaderen moeder op hunne kivie zijn
om de kinderen van 't straat af te hou
den, eu als ze zelf braaf en kristelijk
leven, onzen lieven Heer eu zal niet toe
laten dat de kinderen misloopen en zulke
ouders worden gezegeud en zijn gelukkig.
Stant. Dat ondervinden wy dage
lijks, Kaken, en God zij gedankt, wij zijn
kontent en tevreden in ons huishouden
maar Pol, ge ziet er zso lam uit vandaag,
hangt den Drijkoningen nog wat in 't lijf
dan, man
Pol. - Wel nieneen hij, Stant, w'heb-
ben hem goed gevierd en eenen gebrand,
maar mèe maniereu en dan naar 't bed,
eu 's anderendaags vcrsch en frisch man
maar zie, Stant, 'k heb hier nu naar de
noenmaaltijd nog twee wafelkes binnen
gelapt mêc kaffé en dat bezwaart nog al.
Stant. Jaat, Pol, maar nu een pïjp-
ken omstoken eu daar mèe aan 't werk,
en alles is seffens op zijuen center.
Pol. Zekerlijk, Stant, 'teuzalmij
geen kwaad doen, maar iu den moment
zelve is nen man daar nog al paf van.
Stant. 'k Versta dat, Pol, eu hoe
is 't bier nu op den buiten Kontent zeker
van 't wêer
Pol. Welja, Stant, 't wêer is tame
lijk goed een beetje vorst, 't loof nog al
profijtig kunnen \ervocicren en daarbij
nog 't een en 't auder werk kunnen ver
richten op 't land.
Stant. En hoe is 't mèe de beesten,
Pol, nog altijd zoo goedkoop
Pol. Wel, Stant, er komt oen beet-
jen gisting onder, maar'tis eeu klein
eu w'booren wij mêc plezier dat ons
katholieke representanten meer en meer
hun beste doen om goeie maatregels te
doen nemen voor don boerenstand.
Stant. 'k Hoor dat ook. Pol
daarbij dat «r serieus kwestie is van de
grondlasten to doen afslaan.
Pol. Ja, Stant, daar werken ons
mannen voor goed aan
Stant. En dan zullen de donsjen
zeker wederom komen uitkraaien dat 't
van buu werk is gelijk voor 't afschaffen
van de i«echten op den toebak
Pol. Wel zeker zullen ze daarmêe
afkomen, Stant, maar hunnen flauwen
praat eu doet geen effekt meer op de
menschen.
Stant. Iedereen weet dat ze niet en
doen als liegen, Pol, eu als dat nen keor
goed gekend is, is 't lieken uit 'k heb er
daar onder de baan nog een staalken van
g'hoord in hunne afgekeurde en veroor
deelde gazetten schrijven ze gedurig dat
't donsjen regeut en 'k vroeg daar aan
u«n mensen van Reesegcm hoe de donsjen
dat daar gesteld hadden mèe den twee
den Kerstdag en den braven man ant
woordde mij dat er op hun fameuze mee
ting vijf of zes schouë jongens tegenwoor
dig waren en ecnige losbollen van jong
vrouwvolk.
Pol. 'k Heb 't zelfde hooren zeggen
Stant, en dat en verwoadert mij niet .want
't zijn to Reesegcm allemaal tieffelijke
menschen, en deu dag van vandaag eu is
er geen eenen treffclijken menscb nie
meer die nog mêe nen donsj of mèe buu
gazetten zou durven in koutakt komen.
Stant. 't Is overal 't zelfde da'k
boor zoggen, Pol, eu 't is zooveel te beter,
want nit hoeveerdigheid en bedriegerij
en kan er tocb niets voortkomen dat
deugt.
Pol. Wel gezeid, Stant,maar zouden
ze 't wijf niet mêe doen naar hun meetin
gen 'k heb gisteren nog hooren zeggen
voor de vaste waarheid dat Pie ze gevon
den beeft.
Stant. Maar, Pol, 't ziju allemaal
prullen, want d'ander week nog waren al
de gendarms en dc champetters van Den-
dermondc op zoek achter de schandalige
prij in de wijmeniers vau Mespelaere.
Pol. Zie, Stant, ze moesten die ver
maarde bekse een standbeeld oprichten
Stant. Waar dat dan, Pol, op de
Verkemerkt t'Aalst
Pol. Ja, ja, Stant, ofwel wat hooger
op naar de Mculestraat toe.
Stant. Hewel, Pol, ze zou't ver
dienen, waut 't is een eeuwige celebriteit
voor Aalst
Pol. Jajaat. Slant en 't zal ook
een eeuwige knaging zijn voor die brave
en eenvoudige kiezers die door die vuile
en duivelsche historie misleid zijn ge
weest in de stemming over twee jaar.
Stant. Dat en is nog niet, Pol
.maar wat moet't conscientieken van die
laffe uitvinders van Jezabel daar van
zeggen
Pol. O gi Stant Wel, brave man,
raeê alzoo een conscientieken gelijk die
maunen hebben en zes eens daarbij krijgt
g'overal een pint bier II Watte, van over
drij jaar niets anders doen dan liegen en
lasteren, d'herhaaldo vermaningen van
d'hooge geestelijke Overheid gedurig aan
onder de voeten trappen, niet werken of
spreken of schrijven als uit hoogmoed,
haat, nyd en baatzucht, eu dan nog klap
pen van 't conscientieken van die man
nen 1?!
Stant. En dan nog gelijk oü Phari-
seers en Judassen afkomen onder den
schijn van heiligheid en volksliefde
Pol. BrrrrrStant, en dan nog
tegen den Hemel op durven scbryveu dat
z'bun aangedreven gevoelen door een bo
vennatuurlijke bami 'k Vraag 't u,
Stant, zou Judas zelf in persoon, de
schijnheilige boosheid zoo ver durven
drijven hebben
Stant. 't Is te schrikkelijk om op
te peizen, Pol I
Pol. Maar a propos, Stant, vallen
die arlisten nog altijd uit tegen den Kaïli.
VVcrkraanskring die zooveel goed doet iu
Aalst
Stant. Maar jaas, Pol tegen wie
eu vallen ze niet uit Al wie geen don
sj ist en is, is nen slechten in d'oogen vau
die liefhebbers.
Pol. Z'hebbeu zeker gepruimd, be
Stant, over de redevoering van mynheer
den Kannunik De Bock in den Werk
manskring
Stant. Dat en was ook weêrom al
niet goed, Pol mijubeer de Kannunik
had gezegd dat 't gedrag van de leden
van onzen Kring wijs is en getuigt van
doorzicht, en die hooveerdieaars schrij
ven dat hun gedrag eene .onbegrijpelijke
domheid is.
Pol. Ho ho, StantEn wetou die
bluffers dan niet dat mijnbeer de Kauun-
nik daar gesproken beeft in den naam
van zijne hoogweerdigheid den Bisschop?
Stant. Wol jajaas. Pol, ze weten
dat maar wat geeft hun dat I Z'hebben
zij overigens zeker toch moer vorstand
en doorzicht als onze eerbiedweerdige
Kerkvoogd en als g'hecl d'heilige Kerk
te samen
Pol. Ziet ge dat, Stant, tot waar
den hoogmoed en de versteendheid kan
leidon
Stant. Och, Pol, die mannen en
zijn nog aan bun einde niet !l! Onzen
Lieven Heer weet waar dat Lucifer ben
nog brengen zal Maar zie Pol, 'k en
wilde de verantwoordelijkheid vau die
pochers nog niet dragon nog voor g'heel
Rotschild zijnen middel niet I
Pol. 'k Geloof ik dat, Stant I Al
't geld en goed van g'heel den wereld en
is tocb zooveel niet weerd als een goeie
consciëntie en do vrede meèOnzen Lieven
Heer; en die manneu hebben goed te roe
pen en te schreeuwen dat ze gerust zijn
van conscieutie en dat z'baudelen ter
goede trouw die tegen de geestelijke
Overheid op werkt en schrijft, en die al-
zoo gedurig ruzie en twist stookt ondc-r
't volk, eu kau geen geruste consciëntie
meer hebbeu en die ligt meer als meê
een g'heel schadron duivels op zijnen
nek
Stant. Dat is zoo klaar als den dag,
Pol, eu er valt voor te lezen en te bidden
voor die kerels.
Pol. Dat z'het koken gelijk z'hc-t
eten willen, Stant; maar vergaan moeten
ze gelijk de sneeuw voor do zon 1
Stant. Dat heb ik al duizend maal
hooren zeggen van brave en verstandige
menschen, Pol en nu is 't mijnen tijd
geworden, 'k moet er van door
Ka.Jamaar, Stant, uw pak wafels
meè te dragen, zelle man; ten is met ge
noeg u eigen zeiven hier deugd te doen en
vrouw en kindeken te vergeten, ze moeteu
meèpaartcn.
Stant. Allerbest, Kaken Zie, ik
steek ze seffeus in mijn kasken;enuog
eens hertelij k bedankt, en tot do naaste
week
Pol en Ka. Ja, Stant, en den zegen
op uw baan
Wie kroop er onlangs bij uitzondering
tussclien Boom en Londcrsele in een
kompartiment van 3de klas
Wie was daar, gelijk overal, een voor
beeld van deftigheid en beleefdheid
Wie hitste eenige lawijtmakers op om
de bevelen van den gardc-convoi te over
treden
Wie kreeg er een kliakend proces
verbaal ten zijnen laste
WIE? WIE? WIE?
Moest men Dendergalm van 20 decem
ber van verleden jaar gelooven dan zou
den wij op weg zijn heel goede vrienden
te worden.
Denderbode zegt immers en zal zulks
altijd verdedigen de huisvader heeft het
reebt te willcu dat zijn kind zijne over
tuiging, zijue geloofsbelijdenis deele.
Bijgevolg heeft de katholieke huisvader
een onbetwistbaar recht dat, in de school
waar zijn kind wordt opgevoed, die over-
tuigiug worde ingeplant.
Het is niet genoeg dat bet kind er lee-
ren rekenen, lezen en schrijven, neen,
de geest mag niet alleen ontwikkeld wor
den het hert ook vraagt ziju aandeel. De
gevoelens, de goede strekkingen en nei
gingen mogen niet vergeten blijven, ik
wil zeggen nevens het ouderwijs be
staat de opvoeding.
Welnu wij cischen dat die opvoeding
voor Ket kind der katholieken eene
christenc opvoeding zij; wij willen dat de
lucht der school godsdienstig weze.
De heer Jules Simon heeft liet gezegd:
L'atmosphere de Vëcole doit êlre chré-
tienne.
Begrepen, Dendergalm. Jules Simon
was nochtans een ratioualist.
Het ganscb ouderwijs, de geboelo op
voeding van bet katholiek kiud moet
christen ziju, doordrongen van alle
christenc gevoelens. Dat willen wij, ka
tholieken.
Wij vrageu niet dat de kindereu der
geuzen verplicht woiden naar scholen te
komen waar ieder woord van den ouder
wijzer de leering aantast die hot ibuis
omvangt. De onderwijzer moet de scbaud-
daden aan den kaak stellen der geuzerij
in de XVIC eeuw, der Jacobijnen der
Frausche omweuteling terwijl bet kind
thuis van vauer boort zeggen dat het
daar heldendaden zijn van hunne voor
ouders wier roem en luister slechts met
het einde der wereld zullen verdwijuen.
Zulke tegenstrijdigheden willen wij in
het onderwijs niet.
Zoudt gij het ooit gelooven, lezer, dat
de schrijvers van Dendergalm uit het
hierboveu uiteengezette grondbeginsel
de onzijdige school afgeleid hebben en
bijna giugeu uitrpepen dat ik de school
wet van 1879 onzaliger memorie verde
digde 1
Wij willen waarborgen voorden ka
tholieken huisvader opdat zijn kind in
zijnen godsdienst niet builen maar in de
school opgevoed wordou en die waarbor
gen vindt Dendergalm iu bet onzijdig
onderwijs, een onderwijs dat onder op
zicht van godsdienst kleur- en vormloos
is en bij het kind onverschilligheid eerst,
haat daarna moet voortbrengen. Men ziet
van bier boe.een katholieke vader dulden
kau dat men aan zijn kiud kome zeggen
ue Jupiter der grieken is even God als de
Jesus der christeuen. De oude germanon
ook hadden geen ongelijk Wodcn te aan
bidden lijk bet de Bouddbisten vrij staat
bunnen Bouddha eene goddelijke eer te
bewijzen
Dat zijn leerstelsels van Dendergalm 1
Zulke leeringen kunnen goed zijn voor
geuzenkinderen aan wie» men zeggen
moet dat God het geheimzinnige is dat
ons omringt en bet menschen verstand on
mogelijk is te begrijpen. Dat bet lichaam
van dien God de natuur is en wij dus ook
eeu deeltje zijn der goddelijke natuur.
Voorde kinderen van katholieken pas
sen andere leerstelsels.
Dendergalm beweert dal geen enkel
onderwijzer ter wereld bekwaam is aau
zijne kinderen godslasteringen te leeren.
Dendergalm vergeet met opzet wat
over eeuige dagen dc dagbladen uit Parijs
ons brachten. De onderwijzers hielden er
den spot met bet geloof der ouders en
loochenden kortweg bet bestaan van God.
Zijn dat geene ijselijke godslasteringen
Demlergalmtje
Er zijn in ons land niet weinig onder
wijzers die noch aan Gnd noch aan ziju
gebod gelooven. Denkt gij, Dendergalm
dat de mond bij hun nooit spreekt waar
van bet hert vol is Dat er bedekte of
niet bedekte zinspelingen worden ge
maakt die buu doel treffen? Dat i3 on
mogelijk te loochen. (Vervolgt).
Feest in 't Linde
ken. In zijn nr van
30 üogst 96 deelde 't Land van Aelst een
blijde verslag meê over het Veldfeest in
't Lindeken, gegeven dot r den christen
volksbond zondags te vorm. Volgens 't or
gaan der foppai tij was bet een def
tig, aangenaam, broederlijk, uitverkoren
feest in een woord, ecu oprecht fami
liefeest. In zijuo vervoering riep de
scli rij velaar uit
O feest van 't Lindeken, ge blijft
rein en zoet in de geheugenis
Maar in 't Glorietje gebeurde er zoo
iets dat Moeder Justicia niet al te rein
en zoet oordeelde. Eeu onderzoek werd
door baar geopend, welk tot gevolg had
dat de genaamde Karei Bocqué, bijge
naamd de Schodder metserdiener,
voorzitter van den donchistischen ivijli-
club van Kerrebroeck, een der hoofdman
nen van de donchistisrJie metsersgilde,
dijnsdag 11. door de Rechtbank van Den-
dermonde werd veroordeeld tot 10 maan
den gevang en boete. De Rechtbank be-
vool de onmiddelijke aanhouding van den
veroordeelde; de gendarmen grepen hem
aan en voerden hem dadelijk naar do
doos. Wij moeten erbij voegen dat de
Schodder vroeger nog voor zulke reine en
zoete zaken enz. met Moeder Justicia
beeft af te rekenen gehad. En zeggen,
Aalstenaars, dat die aardige reine man
bijna een der candidates van de volks
fopperij is geweest iu de gemeentekiezing
van 17 uov. 1895.... Maar ook wat is 't?
In dc evenredige vertegenwoordiging, als
elk 't zijne moet hebben, dan moest de
categorie der Schoddeis ook vertegen
woordigd ziju... Niet waar Pie
O feest van 't Lindeken! gaan de helden
van Chipka u nu nog bezingen als een
reine cu zoete feest dat in de heugenis
bewaard blijft
HERDERSEM.
Ik geef 1000 frs.
belooning aau dengene
die kan bewijzen dat
er ooit vervalsching in
mijne boter geweest is
of in is of die kau
zeggen op welke Recht
bank ik tot 3 maanden
gevang en 300 frs. boete veroordeeld ben
of veroordeeld zal worden.
B. HAEMS,
Landbouwer en Gemeente-Ontvanger,
te Hcrdersem, Kapelle.
Dag menheer De lief
tallige belden van Chipka
beklagen zich bitter omdat
er geen enkel katholiek hun
nog deu goeden zegt.
Die lieve jongens heb
ben ongelijk te klagen want
ze worden in tegendeel gesalueerd tot op
deu grond door de hevigste liberalen,
door het puik, ja, door het puik van de
verkwijnende Aalstersche geuzerij.
Nu dat er buiten dit volkje, schier
niemand meer onze charmante Saucis-
senmans bekijkt, dat is waarheid maar
niette verwonderen. De spreuk zegt im
mers Met wien men verteert, wordt
men geeerd.
Diana Vaughan. Het vonnis van
de Romeiusche Commissie in zake Diana
Vaughan zal, volgens pcrsooulijko mec-
deeling van den voorzitter, dc comraenda-
tore Pacelli, aan deu correspondent van
den Univers, weldra geveld worden.
Daarin zal bestatigd worden, dat het on -
mogelijk is, do beteering en het bestaan
van Diana Vaughan vast te stellen. Eeu
door de Commissie tot alle Bisschoppen
der wereld gerichte navraag om een of
ander gegeven, waarop dc verspreide
berichten nopens die bekeering zouden
kunnen rusten, beeft, zegt decorrespon
dent, tot uitslag gehad, dat. geen enkel
Bisschop iets hoegenaamd betreffende
Vaughan's bekeering of bestaan heeft
kunnen bijbrengen. Het orgaan van de
aati-vrijmetselaarsvereeniging de Rivista
Anlimasoniea, zal voortaan onder leiding
vau M. Pacelli staan.
't Aalstersch orgaan der groene
socialisten vraagt ons of wij ons nr van
1 nov 1896 zouden durveu zenden aan
- 't Volk van Gent Waarom niet
Wij hebben de moed onze overtuiging
luid op te verklaren en te verdedigen.
Wij achten hot onwaardig van een recht
geaard menscb van den soepsoldaat, den
flasjeskesmau, de plattekeesmau, den
broeksch.... te spelen gelijk Leitoe Daens
het iu de Volkskamer heeft gedaan.
Wij zullen dus herbalen wat wij reeds
meermaals schreven
Luistert en zendt ons nr van heden aan
't Volk van Gent
Zij die aan de menschen voorspie-
gelen, of liever, willeu wijsmaken, dat
li al de werklieden 65 jaar oud, reeds in
1897, dus in dees loopend jaar nog, een
pensioen zullen trekken, die «lat doen
- zijn ellendige volksbedriegers
n ofte volksfoppers.
Ziedaar, Helden, zendt ons nr van he
den nu maar waar ge wilt
't Pensioen moet er komen en zal er
komen, maar Brussel en Autwerpen zijn
op geen enkelen dag gemaakt.
Maliënkolders. Yolgeus de noord
amerikaansche bladen dragen de rijke
Yankees tegenwoordig maliënkolders ge
maakt te Sheffield iu Engeland die zoo
licht zijn, dat meu er na eene week ge
loei aan gewend is. Zij zijn tevens zoo
sterk, dat zij goed bestand zijn tegen een
degen of dolkstoot.
De engclsclie staatliedeu dragen, vol
gens zelfde bladen, die kolders sedert de
moorden iu Phcenixpark.
Bekeering der geuzen. Weet ge,
lieve lezeers, waarom de cbristene
volksfoppers, sedert drij jaren gestadig
en uitsluitelijkjin 't geheim eu in 't open
baar-, met geuzen, pricstershaters, alom-
gekende logiebroers in de vriendelijkste
betrekking leven
Wel, ge zult wellicht zeggen't I een
voudig... Is 't niet uit dankbaarheid, en
omdat de geuzerij dc eenigste steunpilaar
is der Doncherij
Neen, lieve lezers, mis zijt ge, leelijk
mis Het doel dier heilige mannen
is veel verhevener 't Is om onze geuzen
te bekeereu, gelijk Onze Goede Zalig
maker deed
Hoe grootere zondaar (sic), schrijft
't Land van Aelst boe meer teerder-
beid hij van den Verlosser ontving. n
Wij mogen ons dus kortelings aan
groote gebeurtenissen verwachten aan
de bekcering in massa van La fine
fleur onzer geuzen I
We zien ze reeds in onzen geest in
korps naar dc kerken trekken, waar ze
nu nooit den voet iu zetten, Pie vooruit
deu groenen sluier om 't lijf, bet hoofd
gebogen, dragende iu de rechterhand een
flambeeuw en de linkerband op 't hart
gedrukt uit vrees dat bet zou gaan vlie
genTableau!
Ten gevolge der wet
op het loslaten van reis
duiven door deFranscbe.
Kamer gestemd, werd iu
België een bond gevormd,
die zich bezighoudt met deze kwestie te
regelen.
Men zal de loslating voortaan doen in
Duitschland, indien bet gouvernement
van dit rijk er iu toestemt de taksen aan
zienlijk te verminderen.
Zoo niet, zou men Holland verkiezen
en voor de groote reizen doordringen tot
Helgoland en Denemark.
Onbegrijpelijke domheid. De
Z. E. H. Kanunnik De Bock woonde, ge
lijk men weet, als gezant van Z. II. Mgr
Stillernans, onze doorluchtige Bisschop,
bet Kerstfeest in onze Kath. Werkmans
kring bij. De Z. E. H. Do Bock, sprak er
in naam van Mgr. Stillernans, en men
mag bot dus aanschouwen als of onze
Kerkvoogd er persoonlijk sprak.
De Z. E. II. De Bock, keurde de wer
king van den kring goed en verklaarde
onder anderen plechtig dat de katholie
ke werklieden van Aalst, in zake der
pensioenen voor deu ouden dag, eene
wijze stemming bebbon uitgebracht welke
van doorzicht getuigt.
En wat schrijft bet orgaan der groenen
over die verklaring Luistert I
Eu met al den eerbied verschuldigd
n aau vreemde Redenaars die aan werk-
s lieden van Aalst komeu verklaren dat
hunne stemming voor stelsel ur 1 zeer
wijs is cn van doorzicht getuigt, ant-
- woorden wij dat zulke stemming voor
werklieden van Aalst die reeds nu
aalmoezen van noode hebben om te
leven, eene onbegrijpelijke dom-
heid is.»
Dus de Z. E. H. De Bock beging, in
naam van Mgr. Stillernans, de dwaasheid
van eene onbegrijpelijke domheid als zeer
wijs en voor doorzicht getuigende uit te
roepen.
Wat eerbied voor onze geestelijke Over
heid, voor den Kerkvoogd van ons Bis
dom.... Maar wat willen wij De groene
volksfoppers hebben immers den titel
van katholiek over de haag geworpen om
dien van christen aan te nemen eu dc
lutheranen, de calvanisten en andere
protestanten noemen zich ook christen 1..
Nog een woord Bemerkt ge, geachte
lezers, dat de deftige,eerlijke werklieden
van den Kath. Werkmauskring weer eens
voor bedeiaars worden uitgescholden
Middel tegen de longziekte.
M. doctor Mennes, leerling van M. Denis,
leeraar der Hoogeschool van Leuven,
beeft een serum tegen de longziekte
(pneunomic) ontdekt. Hij geeft aan de ge
neeskundige sociëteit van Antwerpen een
breedvoerig verslag over zijue ontdek
king.
Deze ontdekking strekt, zeker ons land
en de Katholieke Hoogeschool van Leu
ven tot ecre.
Platzakkerij. Wilt go eens weten
hoeveel keerende sibbedominévtn Chipka,
in zijne gazet van zondag lest, den geluk
kigen, herlelijlcen, zaligen nieuwjaar
wenscht
Zeventien keeren Als al de
sukkelaars die 't Land lezen niet geluk
kig zijn bier op aarde en in der eeuwig
heid, 't en zal toch de schuld niet zijn
van Pie Wel mag het hun bekomen
Bericht aan de Boeren. Le
Peuple zegt dat de boeren ikzuchtige ke
rels zijn, die goede zaken doen, maar te
gierig zijn om aan hunne locrkliedcn een
voldoende loon te betalen. Wat de boe
ren betreft, die geene goede zaken doen,
dat zijn sukkelaars, domkoppen of lui
aards
l>ie lieve dingen staan te lezen in Le
Peuple van Vrijdag 18 December, 1*
bladzijde, 1® kolom
Zoo spreken de socialisten van de boer-
kes Maar in tijd van kiezing is het wat
anders. Wij zullen bet op tijd en stond
herinneren.
't Is schrikkelijk 't Is nooit
gebeurd iu do wereld dien haat, die
-wraakneming!.... Nu zelfs dat wij
aangesloten zijn... -
Zoo schrijft Snullemans van Chipka...
En ziedaar nu de bekentenis dat de aan-
sluitiug der Volksfoppers bij den Belgi
schen Volksbond, slechts gebeurde uit
berekende schijnheiligheid, om hun wag
gelend kraam nog wat te vernissen
De groene socialisten hebben dus ge
dacht dat eens aangesloten, zij hun
hatelijk verraderswerk ongehiuderd zou
den kunnen en mogen voortzetten
dat zij onze eerwaarde Geestelijken
op venijnige wijze in kaberdoesmeetingen
en gazetten zouden mogen blijven be
spotten
onze achtbare en verdienstrijke
Volksvertegenwoordigers schaamteloos
blijven beliegen eu beleedigen
en dat wij, katholieken, dit alles
outegengesproken of straffeloos zouden
moeteu gedoogen I f f
De Denderbode heeft het u voorzegd,
ellendige volksbedriegers, dat hij u dit
nieuw masker van aangeslotene demo-
kraten ook zou afrukken En Denderbode
heeft woord gehouden noch hier, noch
te Gent, noch te Brussel, noch te Ant
werpen kuüt ge nog iemand verleiden
Men weet wie er achter uw masker van
valsche demokratie schuilt I
De zoo merkweerdige, klare en duide
lijke verklaringen door den Z. E. Afge
zant, in naam van Z. II. Mgr den Bisschop,
op Kerstdag, iu den Kath. Werkmaus
kring gedaan, hebben aan de volksfop
pers het laatste spraukeltje hoop ont
rukt I
Van daar die razige aanvallen tegen
den vreemdeu redenaar den Afgezant
van Mgr Stillernans, die, volgens 't Land
van Aelst, hier onbegrijpelijke dom
heden is komen uitkramen eu tegeu het
gekribbel van Het Volle den tolk des
Belgischen Volksbonds, dat de nieuwe
veroordeeliug onzer volksbedriegers door
Mgr den Bisschop aan zijne lezers had
meegedeeld.
Maar die dolle aanvallen zullen den
groene socialisten zoo min baten dan
hunne verregaaude schijnheiligheid, want:
Veroordeeld waren zij,
Veroordeeld blijven zij
R. I. P.
U«A|l.(f,l Tegen Pastoor en
HAP. TP. I Koster. —Zondag
iiaciici i. 1Lwerd er teHael!
tert, door het zoogezegd Volksmuziek,
eene serenade gegeven aan zijnen presi
dent ofte hoofdman, den tweeden reeds
sedert zijne stichting over twee jaren.
Men zegt, en het wordt door getuigen
bevestigd, dat die hoofdman n° 2 op wel
sprekende wijze zijne trompetters be
dankte voor de eer hem aangedaan en
dat hij, na den kuevel herhaalde malen
gefribbeld te hebben, hun omtrent deze
woorden toesprak: - H Is nu al twee jaren
dat wij strijden legen pastoor en koster
en wij zullen dien strijd voortzettendc
vaan niet afgeven.
Zoo, zoo, jongens, gij voert den strijd
tegen Pastoor en Koster. Zijt gij dan de
cliristene volkspartij nietzijt gij die felle
partij niet die op de stemme des Pauzen
zijt rechtgesprougen tot opbeuring der
werkmansklaszijt gij de voorstaanders
niet der encycliek eu bijgevolg de vrien
den van Paus, Bisschop en Pastoor??
Gij zult blijven strijden tegen Pastoor
cn Koster. Gij zult dan met hardnekkig
heid weerstand blijven bieden aan uwe
wettige geestelijke Overheid Volks
partij wat zijt gij veranderd sedert twee
jaren 1 Of waart gij misschien niet recht
zinnig wanneer gij op alle tonen uitba-
zuindet dat uwe partij niet afgekeurd was
door de kerkelijke Overheid en dat gij op
de eerste vermaning, op de eerste waar
schuwing uwer Overheden al uwe werkin
gen zoudet gestaakt bebbon I
Gij hebt reeds twee jaren gestreden
tegen Pastoor en Koster - ja, volks
partij, dat hebt gij gedaan te Haeltcrt
gelijk elders, en dit doende hebt gij ge
toond dat gij niet de christene volkspartij,
inaar wel de gemaskerde oude liberale
foppartij zijt 1
De hoofdman n° 2 der Haeltersche
volksmannen heeft aan zijne strijdgc-
nooten en wakkere trompetters vergeten
te zeggen hoovcel huuuer pluimen zij op
twee jaren tijds it den strijd gelaten
hebben, en in welke omstandigheden
bunnen hoofdman u° 1 gesneuveld is. Hij
heeft ook geen woordje gerept over het
prachtig uithangbord dat maandag laatst
ingetrokken is een waar kunstgewrocht,
dat, zoo bet schijut, maar ccue fout bad,
de fout van niet bete zijn.