Zondag 7 Maart 1897. 5 centiemen per nummer. Sl9le Jaar 5159. Onze Taal. HET SPOOK DER ABDIJ, Een droef woord. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. «k Landbouwcomice Herzele- Eene heilzame Les. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique «uum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnissen ep 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. ileeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, 6 Maart 1897. Zondag heeft het VlamiDgen te Brussel geregend. Veel volk was er, de Patriotedie onze taal en ons volk zoo weinig toege negen is, heeft het moeten bekennen zwart was het van volk, schreef hij, op de Liedtsplaats en de omliggende straten. Het Vlaamsche volk heeft dus zijn gedacht doen kennen bericht aan de heeren Volksvertegenwoordigers en aan de heeren Senatoren. Het zou weinig verstandig zijn den stroom to willen opvaren, bijzonder dat ons Vlaanderen de vesting is van het ka- tholiscism in België en de groote steun, men mae zeggen, de eenige steun van het katholiek ministerie. Hadden al de heeren der Hooge Kamer hunne plichten begrepen lijk onze Aal- stersche Senatoren, aan wie wij hier nog hulde brengen, de katholieke partij zou nooit de onweerswolken, die ons nu met een tempeest bedreigen, aan den gezicht einder zien opkomen. Het ontworp gaat in de Volkskamer door lijk een brief in de post. Men maakt schier geene opmerkingen. De Senaat alleen ziet alles in 't zwart en trappelt onder de voeten het heilige taalrecht van een volk. Wetgevers, die een recht verkrachten in plaats van het te eerbiedigen, dal is wat sterk In dien strijd beeft de Senaat veel ver loren ongelukkiglijk, want een tijd zal komen dat men de oogen naar* die instel ling keeren zal die ons vrijwaren moet tegen de buitensporigheden van het zui ver algemeen stemrecht. Aan wie nu behoort de verantwoorde lijkheid van den tegenwoordigen toe stand Wij willen dat eens onderzoeken en vrij en yrauk onze meening zeggen. Een onweder hangt boven de katho lieke partij heeft een gazet geschreven moest de wet De Vriendt-Co remans niet gsstemd worden dan zal de Vlaamsche vraag, den struikelsteen worden waar tegen de eenheid der partij voor goed zal schipbreuk lijden. Gisteren hebben wij eene Vlaamsche betooging gezien, ehwei eene Vlaamsche partij zal oprijzen en wat er ook gebeure, er is oproer en scheuring in de gelederen van het katholieke leger dat er oneindig zal door lijden. Vele Vlamingen Terklaren luidop dat zy voor geen' enkelen der 13 afvalligen zullen kiezen. Wordt echter het wetsontwerp gestemd, dan zal de vredegeest in de rangen terug- keeren en eer het kieziDg wordt is alle veete lang vergeten. Een waar ongeluk mag het heetcn dat het wetsvoorstel de eerste maal niet is Een dagblad en een Senator draagt er de gansche schuld van. Episode uit deu Oorlog ia de Vendee. tt^O~ 26,te VEBVOLG. «O» op dit beslissend oogenblik vliegt Jean Chouan, aan 't hoofd van een handvol dappe ren, den vyand te gemoet houdt hem uren lang bezig en geeft daardoor aan de massa vluchtelingen gelegenheid, zich in veiligheid te brengen. Toen hy op zijne beurt den terugtocht moest aaunemen, volgdeu hem nog slechts eeu honderdtal soldaten de overigen waren den heldendood gestorven. Te Laval vond Jean Chouan jonkvrouw de la Meilleraye terug. Het jonge meisje was bleek en ontdaan tranen vloeiden over hare wangen. Toen zij hem zag, boog zij zwijgend het hoofd. Een noodlottig voorgevoel bekroop den jongen aonvoerder. Waar is mijne moeder vroeg hij met onderdrukte stem. Blanche antwoordde slechts door hare tra nen ruimer te laten vloeien. Dood riep de ongelukkige man uit. O myn God Ver van mij gestorven Ach, Dat dagblad heet Le Bien public die man is Baron Surmont de Volks- berghe. Meer nog, misschien is de tegenwoor dige droeve toestand gansch alleen te wijten aan Lc Bien public van Gent. 't Is eene droeve eer dat aan dit zoo verdienstrijk blad is te beurt gevallen. Had Le Bien public geene artikelen geschreven tegen de Vlaamsche taal, nooit zou M. Surmont aan zijne Vlaamsch- hatende gevoelens durven lucht geven hebben op de wijze waarop hy het gedaan heeft, in eene voor de Vlamingen hoonen- de taal. Had M. Surmont in den Senaat het woord niet gevoerd, zijne onbetamelijke redevoering niet uitgesproken, wellicht hadden verscheidene Senators zich nooit onthouden zeker mag men vooruitzetten dat verschillige leden der Hooge Kamer de wet hadden gestemd. Zij dragen, die man en dat blad, er de verantwoordelijkheid van zij zijn voor het katholiek leger een ware Terentius Varro geworden. Mochten zij nu hunne fout herstellen {Een Vlaming.) Priester Daens heeft op de groote meetiug te Brussel gehouden na de Vlaam sche betooging een ongelukkig woord uitgesproken. Hii zal, zegde hij, een wetsontwerp neerleggen op het verplicht onderwijs. Laat ons hopen dat hij bij do katholieken en demokraten der rechterzij geene mede- onderteekenaars zal vinden en hij zijne helpers tot dit droef werk bij de geuzerij en bij de aanbidders der Fransche com mune zal moeten gaan zoeken. Mij komt het voor dat Priester Daens die zaak niet rijpelijk heeft overwogen. Welke waarborgen zal hij aan de katho lieke huisvaders kunnen aanbieden opdat bij het verplicht onderwijs hunne fgods- dienstige overtuiging worde geëerbie- digd Zou hij, een katholieke priester, zich voorstaander durven verklaren dier scho len die zoo naar het herte liggen van Den- dergalm, het orgaan van onze Aalster- sche geuzerij Zou hij den Godsdienst uit de school willen verbannen en die taak alleen willen opleggen aan de geestelijk heid, die aan de katholieke kinderen voor en na de schooluren het kristen onder wijs zou gaan geven Wij kunnen dat niet denken. Het onderwijs gegeven aan de katho lieke kinderen moet kristen zijn, door drongen van kristene gevoelens en ge dachten. De lucht die het kind inademt in de school moet dezelfde zijn als die het opvangt in den schoot zijner familie, in den huiselijken kring. Met het stelsel van Dender galm is dat volstrekt onmogelijk. Laat ons aannemen dat de onderwijzer nooit den Godsdienst zou aanraken, recht streeks zulk onderwijs zou ouverscbil- ligen voortbrengen en vandaar tot de was ik er niet, om haar met mijn lijk te bedekken liet was maar al te waar. Jeanne Chouan was gedood, toen zij eenige gewonden aan de woede der republiekanen wilde onttrekken. De waardige vrouw stierf dus een schooueu dood. De zeerob, die bij dit drama was tegen woordig geweest, waarin ook zijn bloed ge vloeid had, vertelde alles. .Jean Chonan aan hoorde hem, de betraande oogen ten hemel gericht. Toen de zeerob aan het einde van zijn ver haal gekome was, drukte Jean hem geroerd de hand en mompelde O, mijne moeder, mijne goede moedor, ik had u meer lief dan mijn leven... Uw gelnk was het myne... Wij deelden dezelfde geva ren, wij hadden dezelfde hoop. God heeft u tot zich willen roepen Zijn heilige wil ge schiedde Ik gevoel, dut ik u weldra zal volgen. De woorden van Jean Chonan waren een voorgevoel. Verwonnen en ontmoedigd richtte het Ven- deesche leger zich over Craon naar de Loire Blanche kon het leger niet volgen zij vond eene schuilplaats in de hoeve des Poiriers, bij de twee jeugdige zusters vau Jeau Chouan. Daar wachtte zij, totdat de gebeurtenissen haar zouden veroorloven, zich bij haren vader vijandschap is er maar eeu stap eu een zeer kleine. Nocbtaus is het wel mogelijk de ge schiedenis bijvoorbeeld uit te leggen zon der ooit den Godsdienst aan te raken Wij antwoorden stellig neen. Een toonbeeldige man, zonder gelijk welke vooringenomenheid, die altijd cc onop houdend, naar de onzijdigheid streven zou, is daartoe nog onbekwaam. Hij zou het zelfs niet kunnen wanneer bij zich bepaalde bij bet uiteenzetten der bloote daadzaken, want wellicht zou hij die feiten in beider daglicht stellen en andere in de schaduw laten en naar zulke gezegden zou alsdan het kind een be sluit moeten nemen. Neen. De onzijdige school is een droom beeld, een herschenschim, in ons België dat door Staatkuudige eu Godsdienstige driften zoo wordt doorwoeld, gansch onmogelijk. Dat de rekenkunde aan de kinderen kau geleerd worden zonder van Gods dienst te wagen dat zouden wij kunnen aannemen alhoewel een goddelooze schrij ver, M.Horion, door de rekenkunde heeft willen bewijzen dat God onmogelijk kau bestaan. Maar al de andere vakken brengen natuurlijk do gelegenheid van God eu Zijne werken te spreken. Meu spreekt bijvoorbeeld overdo aarde. Wat zon eeu onzijdige onderwijzer aan een kind ant woorden dat hem vraagt Van waar toch de aarde vandaan kan komen Wat zal die meester antwoorden om in de onzijdigheid te blijven Zal hij zeggen dat de natuur door haar zelve bestaat, lijk de materialisten het leeren, zonder do geloofsovertuiging der katholieken te krenken, of tewel, dat zij door God is geschapen en wat zullen de stofaanbidders dan razend opzien In alle geval waar is de onzijdigheid Wij zeggen dus Geen onzijdig onder wijs dat verplichtend is voor alle kin deren. Wij willen kristene scholen voor onze katholieke huisvaders willen de libe ralen geuzenscholen, zij kunnen die heb ben. Met welk stelsel T 't Is dood eenvoudig. Dat de Staat het onderwijs oudersteune in verhouding van het getal leerlingen der klassen. Dat stelsel alleen is rechtvoerdig. De Staat heeft een onderwijs betaald door de centen van iedereen bij moet dus dat ouderwijs voor iedereen toegan kelijk maken iederen burger beeft het zelfde recht daartoe want iedereen betaalt in de onderwijskosten. Toen M. Daens de eerste maal den- voet zette in de politieke wereld hul digde hij dat princiep. In de al kondiging waardoor het bestaan eener demo,kratieke partij in het Arrondissement van Aalst wierd kond gedaan, vroegen de ondeitee- kenaars juist wat wij vooruitzetten. Waarom is hij van gedacht veranderd V Is de toestand dan zoo zeer in Bel"ië en broeder te voegen. Jean verborg zich met zijne Chonaus in de holen van het bosch van Pertre. XVIII. EEN LICHTSTRAAL. Wat was er ondertnsschen in de bouwval len der abdij van Saviguy gebeurd Op zekeren morgend trad Margaret ha, het pleegkind van den zeerob, met lichten stap de bouwvallen van het klooster binnen. Het gelaat van 't goede kind straalde van vreugde. Het deed haar genoegen, dat zij goed nieuwe bracht. De zeerob had haar doen weten, dat Jonkvr. de la Meilleraye, na aan Claverolle8 ontsnapt te zijn,,in het vendeesche leger in veiligheid was. Toen zij den klokketoren binnentrad, week zy onder eenen kreet van verrassing en schrik terug. Er heerschte eene doodsche stilte in de cel. Deze bood een treurig schouwspel. Alles was vernield geworden. Geen spoor was er te vin den van degenendie zij zocht. Mijn God, wat is er gebeurd mompelde zij. Zouden de Blauwen hunne schuilplaats ontdekt hebben Waarom achtervolgen zij dien goeden priester en dien eerbiedweenli- gen grijsaard met hunnen haat Wat hebben zij hun gedaan veranderd sedert 1893 1 Waarom was reeds dit programma verscheurd voor de kiezingen van 1894 Wij hbo ten het gedacht van M. Daens een ongelukkig gedacht dat wij niet bij treden kunneu zoolang wij de waarborgen niet kennen «lie hij de katholieke huis vaders aanbieden zal, opdat uooit, bij het verplicht onderwijs, hunne godsdienstige overtuiging worde gekrenkt. Wij mogen hem vau uu af verzekeren dat de neven bedoeling der geuzerij op wier welwil lende hulpe hij rekent, altijd die is ge weest yan het onzijdig, zegge verwereld lijkt ohderwijs. Hij neriunere zich dan de woorden van Anseelo over de waar schijnlijke vruchteu van zulkdanig ouder wijs. Onzijdige scholen zijn kweekscholen van socialisten. Hij vergete nooit wat vrijmetselaar Van Humbeek onzaliger memorie eens zegde Geef mij scholen eu binnen 20 jaar is alle geloof uit België verdwenen. Kunnen wij nu nog niet eeu. weinig de uitslagen bestatigeu van deu rampzaligen scliooloorlog van 1878 a 1884 Do wind van opstand en overweldiging van losban digheid en ontucht waar beeft hij zijnen oorsprong genomen als in de oproer kreten van dien tijd, als in de strekkinj Op andere plaatsen lukte hun 6pol zoo goed niet, men stelde geen vertrouwen in hunne koopwaar. Doch zij lieten zich niet zoo licht ontmoedigen. Er niet in gelukkende 1000, :>00 ol 300 kgr. meststoffen te verkoopen overhaalden zij, te Eist en Blasius-Boekcl verscheidene landbouwers om toch eene proef te doen en enkel kgr. te nemen. Deze laatsten teekende zulks, zoo zij dachten, r groot was hunne verwondering, bij de komst in de statie te Nederbrakei waren er voor den oenen 1000, voor den anderen 500, voor eenen derden 300 kgr. en zoo kregen zij ook eene faktuur. Allen weigerden de vette te aan veerden, doch wat hebben zij geteekend? Het kou niet anders of zulke handelwijze moest, het land «loor eene grooto opschudding verwekken en zelfs weerklank vinden in de Volkskamer te Brussel. In de zitting vun 11 Meert jongstleden werden er dan ook door verscheidene afgeveerdigden maatregelen ge vraagd, om een einde te stellen aan het bodrog op zulke groote schaal gepleegd, als het ver volgen van allen fabrikant of handelaar die meststoffen het vierde boven hunne weerde zou verkoopen, ze Tervalschen ol' er eigen schappen aan toeschrijven, die zij niet bezit ten. Lr werd nog gevraagd aan de landbou wers meer gemak te verschaffen tot ontleding der vetten, die zij aankoopen. Do leden der Bektio uiten den wensch dat, tot beteugeling van het bedrog in den handel der meststoften, het volgende wet worde De ,u uc suoiiKiiig f°°Perf chemische meststoffen hebben die bij het onderwijs als dan heeft ge- 5 'et r®cllt hunne waren, welke ook de aange nomen. b k,ochte h?eveelheid zij, te doen ontleden. De Katholieken, waaktmen wil u bedrie- geu. Men wil u het verplicht onderwij.' opdringen, die droeve vrucht derprotes- tantsche landed, en daarna een tweede stap U doen tot het verwereldlijkt ouder wijs, het droombeeld der geuzen en der socialisten. Katholieken, laat u niet beet nemen, het verplicht onderwijs is geene vrucht die u dienen kan en aangenaam ziju. Men wil het volk leeren met dc vrijheid van onderwijs bekomt men dezelfde uitslagcu wanneer men de ouders de weerde der geleerdheid heeft ingeplant. Katholieken, te wapen tegen dengenc die zich van de uwe noemt en in die zaak iu de kaart speelt uwer hevigste vijan den 1 Een vrij man. Studie- eu Conferenciekring. - 2l' Sektie. Vervolg en slot). Menig landbouwer koopt zijne meststoffen van yreomdo onbekende personen of van per sonen zijner gemeente in wie hij opzicht heeft en daarom zijnen aankoop niet elders dnrft doen, cu dit veelal tegen «len prijs van tot 22 fr. de 100 kgr. Die zulke meststoffen koopt weet meest al niet dat zij veeltijds zeer arm,en ten hoogste genomen, maar 10 tot 12 fr. weerd zijn, zoodat de koopers gewoonlijk een tiental franken per 100 kgr. te veel betalen. Maar nog ineeal van allen zijn bedrogen geweest degene die vetten aangekocht hebben van al te beruchte Fransche handelaars. Deze liepen de boerenhoven rond en boden met veel bjuf, beloften on overdrijvingen hunne waar die omtrent fr* weerd wus, te koop aan 22 fr. Groot is het aantal die zich door die aftruggelaars lieten beet neiuou en zwoe ren maar te laat, zooals de raaf der fabel, dat men hen niet meer zou foppen. Eensklaps zweeg het kind. llaar oogslag was op een lijk gevallen, dat iu den hoek der muur lag en met een grove mat bedekt was. Het meisje steunde tegen oen pilaar om niet te vallen, zoozeer joeg die ontdekking haar Bchrik aan. Weldra echter vatte zij weêr moed, naderde het lijk eu schoof de mat weg. Zij herkende Joseph, den trouwen bediende van den graaf. Tranen rolden over Margaretha's wangen. Helaas, mompelde zij, bet. is maar al te waar, de moordenaars hebben hun bloedig werk voltooid. Is er dan niets meer heilig op de wereld Een grijsaard, een priester eu dien jongen man dooden Zulke misdaden kunnen niet worden vergeven. Margaretha had deze leste woorden hardop Mijn kind, sprak eene ernstige stem achter haar, mijn kind, gij twijfelt aan Gods barmhartigheid Gij vergeet, dat de God- Mensch ous al stervende het voorbeeld gaf van vergiffenis Margaretha wendde snel het hoofd om pater Olivier stond voor huar. Levend Levend riep zij vorheugd uit. Ja, lovend, sprak de monik. Wij hebben grootelijks gevaur geloopen. Juist toen ik de heilige Mis opdroeg, worden wij overvallen stanlneining moet in den vereischten .„.«u geschieden. Indien de inhoud aan stikstof, phosphoorzuur en potasch niet overeenstemt met de opgave, zal de verkooper «le weerde van het ontbrekende aan den kooper te ver gelden en daarenboven de volledige onkosten der ontleding betalen hebben. De honderden en honderden slachtoffers dier bedriegers hebben dan ook hunne stem lateu hooren en in massa eene klacht inge diend aan den heer Minister van Rechtswe zen. Deze heeft vervolgzoen inspannen teen de plichtigen die zelfs, om beter in hunne laakbare pogingen to slagen, misbruik ge maakt hadden van den uaaui des Ministers van Landbouw en zich bediend van visiet- kaartjes met zijnen naam op om zoo de licht gelovigen wijs te inaken aat zij handelen op zijn bevel en iu overeenkomst met hem. Groote nadeelen zijn dit jaar ondervonden in West-Vlaanderen en op sommigo plaatsen van Oo8t-\ laanderen door het gebruik van deu soda-nitraat als dekvette op de graange wassen, doch dezelfde uitslagen zijn in vorfge jaren nog bestatigd en tot heden heeft men er de oorzaken niet van kunneu ontdekken, zoodat men niet mag beweren dat de koop lieden in vette er voor iets tusschen zijn. Gezien voorgaande en meer andere geval len, zijn de leden der sektie van gevoelen dat men, om niot bedrogen te worden, goeue meststoffen mag aankoopen bij den eersten den besten onbekenden of vreemden koopman wier handelwijze wij niet kennen, maar alleen bij welgekende eu deftige personen wier ver leden ons voldoende waarborgen voor eene trouwe bediening oplevert. Doch het ideaal is de aankoop in gemeen zaamheid voor een groot getal landbouwers «lie zich vereenigen of aansluiten bij bestaande syndikaten, omdat aldus alles op ontledin" kan aangekocht worden eu men verzekerd is goede waren aan den minst mogelijken prijs te ontvangen. De landbouwers, die huune belangen behertigen, zullen duar, en daar alleen, hunne bestellingen doen. P. VAN DEN EECKHOUTE, Meire. door repnblikaansche soldaten, die het op ons leven gemunt hadden.... Joseph wierp zich op onze aanvallers. Het was te vergeefs, de ongelukkige is gevallen.... Ik heb zijn lest vaarwel gehoord. De religieus snikte. Hij wierp zich naast het lijk op de knieën en vatto de ijskoude hand in de zijne. Arme vriend, mompelde hij edelmoedig hartGij zijt gevallen, terwijl gij het goede dee«lt de hemel zal uwe belooning ziju. Na eene korte stilte hernam hij Onder de worsteling had ik mijnen va der iu mijne armen genomen. Ik hief den steen op, die den toegang tot de ouderaard- sche crypten afsloot, en daalde ijlings deu trap af. Eenige seconden later waren wij in veiligheid in eene doodenzaal. Uit die zaal zag ik een onzer vijanden oub zoeken. Hij heeft zich ongetwijfeld, na vruchteloos ge zocht te hebben, bij zijne gezellen gevoegd. Wat ons betreft, wij hebben langen tijd ge- wuebt, alvorens onze schuilplaats te verlaten Toen wij het daglicht weêr aanschouwen wil den, wachtte ons eene vreeselijko ontgooche ling de toegang tot de crypte was versperd, wij waren levend begraven. Lever d begraven herhaalde Marga- I retha, terwijl zij de handen vouwde, o, mijn God Onze geëerde lezers weten dat er, in de Stad Luik, scheuring bestaat in de kath. partij, veroorzaakt, zooals overal, door de zoogezegde christeno demokraten. Onlangs moest er te Luik overgegaan worden tot de verkiezing, d«>or de werk lieden, van een bijvoegclijk Gemeente raadslid. Ondanks al de pogingen der geestelijke Overheid om bet te beletten, traden de christ. demokraten alleen op met eigen kandidaat, en in den kiesstrijd, volgens hunne gewoonte, richtten zij gansch hunne werking niet tegen de kandidaten der liberalen en socialisteu, maar wel tegen den kandidaat der kath. werk lieden. Geene beleedigingen, geene lage aan vallen tegen den braven kath. kandidaat- werkman en tegen de Luiksche katho lieken werden door die christeno scheurmakers gespaard. 't Ging zelfs zoover dat Mgr. de Bis schop van Luik zijne publieke afkeuring deed kennen. Men kent den uitslag der kiezing do zoogezegde christene demokraten met al hun gedruiscb, getier en verwijt, kwamen erbarmlijk aan den staart der vier kam pers van de G400 werklieden kozen or slechts 700 voor den groenen demokraat. Dus 1 op 9. Eu 'tzijn die felle jannen die zich te Luik, gelijk hier te Aalst en overal, voor- goven, als alleen in staat te zijn om aan 't socialumus het hoofd te kunnen bie den. O die kluchtspelers I Nu, aan 't hoofd der Luikscho groene volksredders stond er een priester, de E. H. Pottier, leeraar aan 't Seminarie. Ehwel de H. Pottier komt vaarwel te zeggen aan de scheurmakcrsklick, die hij gesticht had en heeft verklaard dat hij voortaan gansch vreemd wil blijven aan dezes werkingen. De geestelijke Overheid van priester Pottier zal waarschijnelijk geoordeeld hebben dat het niet betaamt dat een man liet geestelijk kleed dragende, langer ten strijdo trekke tegen de katholieke partij, tot groot voordeel en vreugde der vijan den van onzen H. Godsdienst maar tot jroote verergenis en verdriet der katko- 'iekcu van het gansche land. Misschien ook heeft priester Pottier, welke zich altijd eerbiedig eu gehoorzaam aan zijne Overheid heeft getoond, einde lijk zelf begrepen dat hij, priester, in dezen droevigen broederstrijd op zijno plaats niet was aan 't hoofd der scheur makers. Wat er dan ook van zij, in «le vergade ring der Luikscho groene demokraten, gehouden om priester Pottier als voorzit ter te vervangen, beeft, volgens Le Patriote den heer Kurth de volgende erklaring gedaan L'abbé Pottier nous quitte pour ne pas exposer plus longtemps sa soutane d tons les outraged. - Priester Pottier verlaat ons om sijn priesterkleed niet langer bloot te stellen aan alle versmadingen. Zeer wel Onverbeterlijk In plaats van mij terneer te slaan, gaf liet gevaar mij nieuwen moed. Ik herinnerde mij, dat de crypte een anderen uitgang had, die sedert langen tijd niet meer gebruikt was, en die op du ruïnen der abdij uitkwam. Met mijnen kostbaren last beladen en door het overschot eener fakkel geleid, sloeg ik die richting in, De uitgang dién ik zocht, was versperd door brokken steen. Ik moest hard werken om die te verwijderen, en toen ik eindelijk na lang arbeiden den hinderpaal zag wijken, ging in ij u hart op in dankbaar heid. Ik viel op de knieën eu dankte God, dat ik mijnen vader en mij zeiven had mogen redden. En thanB, mijn kind, welk nieuws brengt- gij ons Wij hebben tijding van den zeerob ge kregen. Heeft hij mijne zuster gezien Hij hoeft haar gezien en zelf haren vriend Jean Chouan geholpen, om haar uit de han den van eeuen handlanger van kapiteiu d'Or- bois te redden. Wat, is zij ook door den haat van dien achtervolgd gewordeu riep de monnik, bleek van aandoening, uit. Verhaal mij alles. Of liever kom mee naar mijnen vader... Uwe woorden zullen zijne ongerustheid tot bedaren brengen. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 1