m
Zondag 21 Maart 1897.
5 centiemen per nummer.
Slsle Jaar 5145.
HET SPOOK DER ABDIJ,
Landbouw.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Vrienden en vijanden
van den werkman.
w
Veekeuring te Aalst.
Burgerwacht.
Van tak op tak.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
Cuique luum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnissen op
3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
Uijnsciag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel©
van dit blad.
Aalst, 20 Maart 1897.
Is het wel noodig andermaal te be
wijzen wie de ware vrienden van den
werkman zijn
Velen zullen antwoorden neen, want
de geschiedenis der verledene eeuwen en
't gene wij op onzo dagen zien gebeuren
antwoorden beslissend en wijzeu ons
klaar en duidelijk de vrienden en vijan
den van den werkman aan.
Wij, nogthans, zijn van een ander ge*
dacbtwij oordeelen dat bet noodzakelijk
is de waarheid hierover dikwerf te her
balen, omdat de liberalo en roode druk
persen niet ophouden te dezen opzichte
de grofsto leugens te verspreiden.
Wie in nood verkeert of te klagen
heeft, is gemakkelijk te verleiden hij
leent gewillig het oor aan dezen die hem
verbetering van zyD lot beloven. Maar
beloven is niet voldoende, men moet zijne
beloften kunnen volbrengen of ze te min
ste recbtzinniglijk betrachten.
Maar zie daar blijven de zoogezegde
volksvrienden de liberalen, de roode
socialisten en ook de groene donchisten
aan te kort.
De leering der R. K.Kerk alleen,welke
de christelijke overtuiging verwekt, kan
den raeusch tot de ware onbaatzuchtige
menschelijke broederliefde stemmen.
Voor de geboorte vau onzen Godde-
lijken Zaligmaker, toen het heidendom
heerschte, waren de mindere volksklas
sen van geen aanzien zij waren tot sla-
vei nij gedoemd en soms nog wrceder be
handeld dan de lastdieren.
Onze Goddelyke Zaligmaker verschijnt
op aarde en leert dat alle menschen
broeders zijn, dat ergeene slaven mogen
bestaan en ieder christen mensch moet
vrij zyc.
De handenarbeid werd onder het
heidendom, als verachtelijk, laag en
onedel aanschouwd de Zaligmaker ver
edelt het werk;Hij zelf geeft er het voor
beeld van.
De christenen moeten elkander lief-
hebben en bijstaan, 't is de uitdrukke-
lijkste wil des Heeren Bemint elk-
ander gelijk ik u bemind heb. Gij
zult myne leerlingen hieraan kennen
dat zij elkander beminnen. Mij zult
gij niet altijd onder u hebben, docb
armen zullen zich altijd onder u be-
vinden.
Ziedaar de gulden lessen welke het
mensebdom uit den mond van den God-
delyken Meester ontving en welke lessen
zyne volgelingen van ia t begin der chris-
tene eeuwen tot op onze dagen hebben
nageleefd.
En inderdaad zijn de armen, de min
dere volksklassen niet in alle eeuwen het
voorwerp geweest der grootste bezorgd
heid van de R. K. Kerk
Episode uit den Oorlog in de Vendee.
ik twijfelde er een weinig aan, antwoordde
de monnik glimlachend. Moeder Gervais en
Margaretha kunnen alleen dergelijke oplet
tendheden bewijzen. Ik zal dus dien armon
jongen kunnen vertroosten
Pater Olivier wees met de hand naar den
zieke, die in eenen hoek der cel rustte.
Wie ia die man vroeg de kolenbrander
op ochterdochtigen toon.
Een vriend.
Een vriend O, pater, alle menschen
zijn uwe vrienden Pas echter op, dat uw
vertrouwen u niet noodlottig wordt Die
man is een Blauwe, een officier.... ik zie het
aan zijn uniform. Wie weet, of hij u morgen
uwe edelmoedige gastvrijheid niet op schan
delijke manier betaalt
Zoon, sprak de monnik ernstig, geen
beleedigende vermoedens. Wat is er aan dank
baarheid gelegen Worden wij niet reeds be-
Was het voor beu niet dat duizendeu
scholen, gasthuizen, weeshuizen eu an
dere toevluchtsoorden werden gesticht
Was het voor hen niet dat ontelbare
scharen Priesters en Kloosterlingen zich
opofferden
Waren het de kloosters niet die de
scholen waren, waar alle stielen uitge
oefend en aangeleerd werden
Was het de R. K. Kerk niet welke
haren machtigen steun verleende aan het
inrichten en behouden van de Gilden der
ambachten, die bowonderensweerdige
inrichting van het werk in de middel
eeuwen
Was bet de R K. Kerk niet die, den
minderen man beschermde tegen de heb-
zuchtigen
Was het door de bemiddeling der R.
K. Kerk niet dat de volkeren kostbare
voorrechten, wijze en rechtveerdige wet
ten bekwamen
Ziedaar voor 't verledene
Eu op onze dagen I.... Wie zijn de
moedigste, de onbaatzuchtigste, de trouw
ste verdedigers der mindere standen
Wie trekt zich het lot der werkende klas
sen het meest ter harte
De katholieken aan wier hoofd onze
Bisschoppen en Priesters staan.
De roode en groene socialisten beweren
dat de aalmoes vernederend iszij leeren
zelfs dat de noodlijdende geen hulp vra
gen mag. Maar zij, de katholieken,weten,
volgens 't woord van den Zaligmaker, dat
er altijd armen zullen bestaan zij geven
mildadig, zij troosten en spreken moed
in zij breken niet alleen bun brood met
de hongerigen, zij schenken hen ook
hun hart.
Wij vragen het Wie zien wij aan 't
hoofd staan der menigvuldige gestichten
van onderwijs, van verpleging van het
kind des volks
Wie sticht gedurig vereenigingen tot
heropbeuring der werkende klassen en wie
bewerkt deze heropbeuring onverpoosd
met de grootste belangloosheid, met
onverdroten iever en grenzelooze zolfsop-
offeringen
De katholieken en de katholieken
alleen 1
Onze blauwe, roode eu groene tegen
strevers beweren ook zeer genegen te zijn
aan de werkersstanden, doch het is maar
schijn en in wezenlijkheid zijn zij hunne
grootste vijanden.
Zij hebben hier en daar kringen en
vereenigingen gesticht, doch 't is slechts
om den werkman uit te buiten ten voor-
deele hunner heerschzucht, of om hem
te verleiden, om hem zijn geloof te doen
verliezen door 't verspreidon van zede-
looze en goddelooze schriften, om hem
ontevredenheid in 't hart te blazen en tot
revolutie aan te hitsen en zoo in 't onge
luk naar ziel en lichaam te doen neder-
storten
Geëerde lezers, oordeelt nu Wie zijn
de ware vrienden van den werkman en
wie zijn zijne grootste vijanden
taald door het genoegen van wel te doen Ik
heb dien ongelukkige, stervend van honger
en met wonden overdekt, gevonden kon ik
hem aan zijn lot overlaten Het zou een mis
daad zijn, zulks te denken. Maar, voegde
pater Olivier er op anderen toon bij, spreek
mij over Val-de-PEpine. Hebt gij geene bood
schap
Het is waar, Margaretha heeft mij over
een ongelukkige gesproken, die uwe hulp
verwacht.
Ik zal gaan, ik zal vandaag nog gaan,
sprak de monnik.
Maar gij kunt uwen vader niet achter
laten
Ik zal hem, evenals den officier, aan
ve zorgen toevertrouwen. Zondt ge mij die
gunst willen bewijzen
De kolenbrander zag den priester aan.
Ik ben u geheel verkleefd, mompelde
hij ik zou gelukkig zijn, mijn leven voor n
te geven. Wat ben ik u niet verschuldigd
voor al het goede waarmee gij my hebt over
laden 1
Genoeg, onderbrak pater Olivier, uwe
woorden maken mij gelukkig. Ik zal mijnen
plicht kunnen doen. Ik ga heen.
Hij gaf den trouwen man eenige inlichtin
gen, nam afscheid van zijnen vader en ver
wijderde zich haastig.
De aardappel Vereischten om
een goeden oogst te bekomen.
Ofschoon de aardappelteelt oud zij,
zijn er nochtans maar weinig landbou
wers, die de vereischten kennen noodig
tot een goeden oogst-van deze kostbare
knollen; wel is waar slechts sedert eeuige
jaren heeft de aardappelteelt een nieuw
tydperk kunnen intreden dauk zij tal
rijke en aanhoudende opzoekingen die de
verschillende voorwaarden tot het ver
krijgen der grootste opbrengsten beter
hebben bepaald.
Onder deze voorwaarden zullen wij de
gewichtigste doen kennen
A. Voorbereiding van den grond.
Vóór den winter zal de grond diep (30 a
40 centimeters) losgemaakt worden. In
dien de grond met onkruid bedekt is en
zich vastgezet heeft door de wiuterregens,
zoo zal eene gewone beploeging in de
lente de voorbereiding volledigen. Is de
grond mul gebleven en droogt hij goed op,
zoo neme meu eenvoudig zijne toevlucht
tot den hakploeg exlirpaleurHet noo-
dige eggen zal deze bemerkiug volgen.
B. Vruchtbaarmaking van den grond.
In 't algemeen worden de beste uit
slagen bekomen met het gezamenlijk ge
bruik van stal- en scheikundigen most.
Onder deze laatste stippen wij de phos-
phaten aan (superpbosphaat 400 a 600
kiigr.; geprecipiteerd phosphaat 150 a
200 kilogr. Thomas phosphaat 400 a
800 kilogr.) alsook de soda-nitraal te ge-
bruikeu iu de hoeveelheid vau 150 a 300
kilogr per hectaar.
Wat de stalmest betreft, deze zal on-
deigeploegd worden vóór den winter in
middelmatige hoeveelhoid en in half ver
teerdon toestaud.
In de gronden arm aan potasch, zal
men deze bemesting volledigen met 200
kilogr. potasch sulphaat. Er dient opge
merkt te worden dat de potaschzouten
rijk in chloruur, zooals kaïniet, carnal-
liet, chloor-potasch enz. niet aan te raden
zijn als rechtstreeksche bemesting der
aardappelen. De potaschmesten moeten
de voorafgaande vrucht toegediend wor
den zoo niet oefenen zij eenen schade
lijken invloed uit op de hoeveelheid en
bijzonder op de hoedanigheid der op
brengst.
C. Uitkieting der plantaardappélen.
Men zal slecht als plantgoed gebruiken
aardappelen van middelmatige dikte en
voortkomende van planten, die overvloe
dig opgebracht hebben. Het bijeenzame
len en uitkiezen van het plantgoed zal
gedaan worden bij bet uitdoen do aard
appelen.
D. Planting. Volgens den grond en
de weersgesteldheid, zal de planting ge
schieden van den 25 Maart tot den 1 Mei.
Zoo zij later geschiedt, zal de opbrengst
kleiner zijn.
E. Afstand der struiken. Men zal
vermijden de struiken te ver van elkan
der te zetten, ook behoort de beplanting
zoo regelmatig te zijn als mogelijk. De
afstand der struiken moet veranderen
met de natuur en do rijkheid van den
XX. DE PACHTHOEVE VAN HOUX.
Het gevaar vergetend, dat hij liep, door
zich alleen, in de kleeren zijner orde, te mid
den van eene door den vijand bezette streek
te wagen, begaf pater Olivier zich naar de hut
van Val-de-l'Epine.
Moeder Servais was bij het vuur gezeten
en hief bij zijn binnenkomen het hoofd op.
God zij dank sprak zijde arme man
zal gelukkig zijn u te zien. Hij wacht u met
ongeduld.
Zij keerde zich naar een venster, dat op den
tuin nitzag, en riep met lnide stem
Margaretha, Tina, komthier is pater
Olivier.
De twee meisjes kwamen ijlings binnen.
Daar is uw gids, hernam moeder Ger
vais, terwijl zij op het blonde kind wees,
dat hare pleegdochter eenen arm gaf. Het is
wees, die door den ouden Trudaine is
opgenomen. Zy zal u naar den edelman bren
gen, die bij haren pleegvader wordt ver
zorgd.
Is het een edelman vroeg de monnik
verwonderd.
Ju, antwoordde Tina, vooruittredend.
Hoe heet hij
Ik weet het nietalleen weet ik, dat
hij een uwer vrienden is. Meermalen heeft
grond zooals ook met de aau te kwecken
soort. Ouder bet opzicht van den over
vloed der opbrengst is de gunstigste af
stand tusschen de rijen van 50 tot 60 cen
timeters met eeneu afstand tusschen de
planten eener zelfde rij van 30 tot 50
centimeters.
F. Ziekte. De aardappelziekte zal
voorkomen eu bestreden worden met de
Bordeauxsche pap.
L. Van den BerckLandbouwing.
Op onze can-
tonnale veekeu
ring van Woens
dag, 10" dezer,
werden verschei
dene schoone
stieren met tanden aangeboden voor de
stiereu zonder tanden, de koeien eu veer-
zeu was do keuring zonder groot belang.
Behalve eenige puike koeieu liet de keu
ring, zoowel voor hoedanigheid als voor
getal, veel te wenschen. Ongetwijfeld
staan er in onze omschrijving merkweer-
dige koeien die zoudeu dienen aange
bracht te worden.
Alleen Mr J. De Witte vau Aalst-
Schaarbeek, is zijne geldpremie van ver
leden juar komen afhalen en bekwam
wederom den eersten prijs voor de koeiëu.
De anderen dieren wareu verkocht.
De prijzen zijn toegekend als volgt
Stieren met tanden.
1* pry's M. jS, Van Wezen raad, Erem-
bodegem, Terjoden.
2* prijs M. R. Van Lancker, Lede.
3e prijs W® Rasschaert, Lede.
4C prijs M. Jos. Cobbaut, Aalst-Mijlb.
Jonge stieren
1® prijs M. Frans De Petter, Mijlbeke.
2® prijs M. Pb. De Rudder, Moorsel.
3® prijs M. H. De Cocq, Ererabodegem.
Voor de koeien en veereen
le prijs 100 fr. en zilveren' eermetaal,
J. De Witte, Aalst.
2® prijs 75 fr. en bronzen eermetaal,
Jos. Cobbaut, Mijlbeke.
3® prijs 75 fr. en bronzen eermetaal,
Leonard Van Mol, St. Job.
4* prijs 50 fr. en bronzen eermetaal,
(veers) Fr. De Schryver, Erembodegem.
Reeds herhaalde malen hebben wij ge
sproken over het nut der Kweeksyndi-
cateu van iulandsch vee,zooals er bestaan
te Aalst-Scbaarbeek, Borsbeke, Erpe.Wij
verhopen dat er nieuwe inrichtingen van
dien aard zullen ontstaan dit jaar in de
omliggende gemeeute». De landbouwers
leeren daar de middelen om tot verbete
ring van bunnen veestapel te komen, en,
voornamelijk door het mededingen van
hunne geburen, krijgen zij iever op dit
belangrijk vak, waar er toch nog zooveel
verbetering kan gebracht worden.
De ArroDdissementskeuring is bepaald
op Dijnsdag 4 Mei, te Aalst, Veemerkt,
in den voormiddag voor de stieren en
's namiddags voor de koeien.
hij uwen naam, dien van M. de la Meilleraye
en dien van Jean Chouan uitgesproken.
Dat is vreemd mompelde de religieus.
Maar, voegde hij erbij, laat ons vertrekken.
Wij hebben geen oogenblik te verliezen. Ik
geloof, dat de pachthoeve tamelijk ver afligt.
Tina antwoordde niet. Zij had de oogen
(gevestigd op de vlakte, waar verscheidene
gewapende mannen verschenen.
'j Laat ons vluchten sprak zij, daar zijn
de Blauwen Wij hebben juist tijds genoeg
om de bosschen te bereiken.
Het kind vloog naar buiten, door den
geestelijke gevolgd.
God behoede hen sprak moeder Ger-
l vais, toen zij hen zag heengaan.
P Een oogenblik later ontsnapte een zucht
hare borstzij waren juist in het bosch ver
dwenen.
Tina kende het land zeer goed. Zij sloeg
7 een smal pad in, dat in bijna rechte lyn naar
de pachthoeve van Houx leidde. De lange
weg werd in stilte afgelegd. Op het oogen
blik evenwel, dat de weg bijna ten einde was,
vroeg Pater Olivier aan zijne jeugdige gids
Mijn kind, gij hebt mij niet verhaald
onder welke omstandigheden de gewonde
door den liefderijken pachter is opgenomen.
O, in zeer vreemde omstandigheden,
P«ter.
Indien men bet algemeen bijna eens is
om to bekennen dat de Burgerwacht ge
lijk ze heden bestaat,moet heringericht
worden, dan dient er van den anderen
kant ook bemerkt te worden dat do over-
groote meerderheid des lands niet ver
langt dat die nationale instelling een
tweede leger worde om desnoods naar de
grenzen te trekken.
Neen, de Belgen en vooral de Vlamiu-
gen zyu en blijven in overgroote meer
derheid antimilitarist neen, zij willen
niet dat het Duitsche of Franscue mili
taire stelsel hier ingevoerd worde.
Een vrijwilligersleger is voldoende om
de inwendige orde en rust te bewaren
waut ons tegen onze machtige naburen,
willen verweren, ware de oorlog tusschen
den steenen en den ijzeren pot.
Het verslag van M. Ligy, in naam der
middensectie betrekkelijk het ontwerp
der herinrichting van de Burgerwacht,is
verschenen, doch het volk is nog niet be
vredigd alhoewel er merkelijke wijzigin
gen zijn aan toegebracht.
De dageu der wapenoefeningen zouden
door de bevelhebbers zoodauig vastge
steld worden, als 't best past aan de man
schappen.
Hoevolen zou men er uiet tellen aan
wien het nooit passen zou om soldaatje
te spelen
Jaarlijks zouden er 10 verplichtende
wapenoefeningen voor de manschappen
van den eersten ban moeten plaats heb
ben en die slechts 2 uren in plaats van
drij mogen duren. De 2" ban zou maar
aau 3 wapenoefeningen onderworpen'zijn.
Do 10 dagen oefeningen in het kamp of
elders worden verminderd op 6 dagen;
aan dien dienst zullen alleen do wachten
van den 1" ban, de 3 eerste jaren onder
worpen zijn.
Gelijk men ziet zou dit stelsel eindelijk
op het alleman soldaat uitloopen en de
droom der militaristen eindelijk verwe
zenlijkt zijn.
Geen verzwaringen der militaire lasten;
het vrijwilligersleger ziedaar wat het
Belgische volk wilt en zal blijven willen
9 9 9 Wat verschil bestaat er tus
schen de roode socialisten en
de donchisten ofte groene socialisien
Op godsdienstig gebied verloochenen
de roode socialisten de Godheid, ver
stoeten allen eeredienst, verwerpen de
leeringen der R. K. Kerk, spotten met de
HH. Sacramenten en do godsdienstige
ceremoniën eu haten de priesters en
kloosterlingen.
Op stoffelijk gebied willen de roode
socialisten de bestaande samenleving ver
nietigen, het huisgezin en den persoon
lijken eigendom afschaffen, iu andere
woorden, al wie eenigen eigendom bezit
er, dadelijk en zelfs met geweld, van be-
rooveu. Bij voorbeeld, iemand beeft het
huis dat hij bewoont of het stuk grond
dat hij bewerkt van zijne oudors geërfd,
of heeft het kunnen koopen dank zij een
werkzaam en spaarzaam leven, de roode
- Kunt gij mij dat verhalen
- Zeker, ik ben erbij tegenwoordig ge
weest.
Spreek dan.
Op een avond gingen vader Trudaine
i ik door het dal bij de pachthoeve, toen
eensklaps het knallen van schoten en het ge
raas van stemmen onze aandacht trok. Wij
verborgen ons achter een struik en konden
bij het licht der muan verscheidene Blauwen
zien wegvluchten. Zij reden ons voorbij. Een
hunner onderstende een als boer gekleedcn
jongen man, die ziek of gewond scheen.
n Juist toen zij achter de boomen zouden
verdwijnen, klonk een schot; het peerd van
den boer viel, eu deze rolde op den grond.
Wij hoorden opnieuw geweerschoten,
gevolgd door een klagend gesteun daarna
werd het stil; de Blauwen waren verdwenen.
Toen wij de pachthoeve wilden binnen
gaan, bemerkten wij een lijk, dat in het gras
lag. Vader Trudaine naderde het, betastte
hot bewegiuglooze lichaam, en daar hij nog
loven meende te bespeuren, droeg hij het
zeer behoedzaam iu huis. De ongelukkige
was inderdaad slechts bewusteloos weldra
kwam hij tot zichzelven.
En hoe maakt hij het thans? vroeg pater
Olivier, die veel belang in dit verhaal scheen
te stellen.
socialisten zeggen dat hij het niet mag
bezitten en willen het hem ontrooven ten
voordeele van de algemeenheid vertegen-
digd door den Staat.
En de groene socialisten. Op
godsdienstig gebied willen zij wat dcR.lv.
Kerk ons voorhoudt, ten miuste de leiders
willen het,maar hunne volgelingeu dat is
wat anders, want de grocneu loopen ein
delijk toch naardc rooden over.
Op stoffelijk gebied willen de groene
socialists u ook tot de inpalming door den
Staat van al de goederen gerakeu, maar
op eene andere wijze dan hunne roode ge
zellen.
Zij staan de klimmende belastiug voor.
Nu wat is de klimmende belasting en was
zullen hare gevolgen zijn
Een christenc economist, een der ge
leerdste mannen der wereld, M. Periu,
zegt het ons. Do klimmende belasting is,
zegt bij, de trapsgewijze inpalming vau
al de goederen en rijkdommen door den
Staat, de verarming van de hoogore stan
den, de verdwijning van bet kapitaal tot
groot nadeel van de werkersstandcu.
Dus (Ze rooden willen dadelijk alles ste
len ca rooven zelfs door moord en brand
stichting en de groenen willen alle goederen
en rijkommen trapsgewijze door den Staat
doen inpalmen,'t is te zeggen, bet verken
keêlen zonder bet te doen schreeuwen.
Begrijpt ge nu, geëerde lezers, waarom
men iu - Het Land van Aelst gedurig
uitvalt tegen de rijke menschen
Wat het verschil betreft dat er tusschen
de roode en groeue socialisten bestaat,
wij hoeven het u niet breedvoeriger uit to
leggen; go zult het nu gemakkelijk be
grijpen er bestaat maar verschil in de
middelen om 't zelfde doel te bereiken
Een aardige priester. Moest oen
katholiek blad, uitbundigen lof aan ccnon
socialist toezwaaien, bij iodere gelegen
heid die zich aanbiedt, hem als een orakel
voorstellen, het ware genoeg om hem, bij
zijne makkers, voor verdacht te doen
houden 1
Voor wat moet men dan aanzien eenen
priester die, door een vuil eu goddeloos
blad zooals liet Verbond vau Geerards-
bergen is (eu ook Dcndergalm vau Aalst)
gedurig wordt geprezen! Wat zou de man,
zich verlegen gevoelen van in deu smaak
te vallen eener redactie die niet op
houdt den spot te drijven met de II. Kerk
waarvan hij de minister is, met het ont
zaglijk Sacrificie der Mis dat hij opdraagt,
met de Sacramenten waarvan hij de be
dienaar is geweest, met het gebenedijde
Priesterschap waarmede bijt ot in der
eeuwigheid is bekleed 1
{Zondagblad van Geerardsbergen.)
Onze vader. Onze vader die het
liberalism zijt....
Zoo bidden de socialisten.
Iuderdaad, in eene redevoering welke
hij te Seraing heeft uitgesproken, heeft
gezel Vandcrvekle. dio weet wat hij zegt,
uitgeroepeu
Wij mogen onzen vader niet ver
loochenen wij zijn de zonen van
het liberalism.
De katholickeu hebben het altijd ge
zegd. Nu komt de zoou zelf hulde brou-
geu aau den vader.
Vandaag gevoelt hij zich betermis
schien zal hij genezen.
God geve het, mijn kind
Ilij voegdo cr bij als sprak hij tot zicli-
lven.
O, zoo hij het eens ware
Wie zegt ge
Een vriend, wie ik veel te danken heb.
Gij zult het weldra weten. Daar is do
boederij ik ga zeggen, dat gij aangekomen
zijt.
En zonder antwoord te wachten, ijlde de
kleine Tina naar het huis. Pater Olivier
volgde haar.
Eenige seconden later trad hij do eenvou
dige woning binnen.
Magdaleine, de boerin, trad met eenige
moeite naar hem toe. De brave vrouw was
nog niet hersteld van de mishandelingen,
welke de soldaten van d'Orbois haar hadden
doen ondergaan.
Wees welkom, pater Onze weerde zieke
verwachtte uwe komst met ongeduld.
Zij wees op het bed, welks gordijnen het
blecke, lijdende gelaat van een jongen man
half overschaduwden.
Met uitgestoken handen trad de religieus
op het bed toe.
(WORDT VOORTGEZET).