Pol en Stant.
Afgescheept.
Nog van tak op tak.
Moorsel.
ZONDAGRUST. S'JSTnS
Allerhande Nieuws.
Stant vindt Pol en Ka gezeten «an
de kaffetafel, na den noen.
Stant. Dag Kaken,
dag Pol, en hoe is T; oog meê
lc vrienden
Ka. Dank u, Slant,
i 'lank u, wij zijn God zijjge-
lioofd, in gooi gezondheid;
zet u bij, man, eu pak nen
pot meè.
Stant. Vol geerne, beste Kaken,
want ik ben blij vau eeu wat te mogen
rusten 't is slechten gang de wind in
•'t gezicht en vau tijd tot tijd oen charge
regen daarbij.
Po I.. Ju, Stantregent gemakke
lijk tegenwoordig; 't is bijna alle dagen
vandeu zelfden derden.
Stant. En dat is zeker slecht voor
de boeren, Pol want 'k zie dat er sedert
acht dagen nog niet veel verricht en is
in de velden.
Pol. 't Werk slabhakt, Stant; op
veel laf 1 is 't te nat om te werken, en
daarbij 'c is nog vroeg en niemand en is
gepresseerd.
Stant. Go zoudt toch zeker liover
zonneschijn hebben, he Pol
Pol. Wel, Stant, iedereen gaat
geern vooruit meè zijn werk maar w'en
weten wij niet of 't misschien niet best on
is van nu den regen te krijgen liever als
later; overigens in den uitkomenden moet
men nooit l'haastig zijn do dagen wor
den al langer om langer en 't schoon
wéér moot toch komen; maar in den ach-
terweersjaars dan moet den boer rap zijn,
Stant, om «ie zaaitijd af te werken.
Stant. Dat verstaat hem gemakke
lijk, Pol, want de dagen worden van
langs om korter en als "t winterweèr af
komt, dan is 't er meê gedaan op natte
landen gelijk alhier.
Pol. Dat weten de boerkes hier al
lerbest, Stant, en 't is daarom dat ze zeg
gen dat men in den uitkomenden op een
pluimen bed mag slapen, maar voor den
winter binst de zaaitijd op nou bussel
strooi.
Stant. Maar, Pol, niettegenstaande
't slecht wéér, veranderen de velden toch
dapper; sedert 8 dagen is er meer als den
helft groente meer bijgekomen.
Pol. 't Is de moment van groeien,
Slant; alles staat op 't uitloopeu en op
"t opschieten en meè d'eerste warme
dagen zult g'het zien uen gang gaan.
Stant. Ha dan is 't veld toch be
koorlijk en aangenaam, Pol; al dat leven
in den natuur dat stort om zoo te zeggen
ook nieuw leven in den mcnsch, en dat
doet noodzakelijk peizen op den Meester
van hierboven, die in zijn almacht alles
toch zoo wouder en wel geschikt heeft in
den natuur.
Pol. Ja, Stant, een kristen hert en
kan rondom de meimaand 't veld niet
doortrek keu zonder zijne schepper te lo
ven en te danken.
Stant. En wij mogen nog altyd
hopen op nen gocien oogst eu een goed
boereojaar, Pul
Pol. Op 't eerste kan ik niet ant
woorden, Stant, dathangt af van te veel
omstan<iighed< n die nên simpelen meuscli
niet en kan voorzien; maar voor 't tweede
punt de goei boerenjaren zijn voorbij
man, en tegenwoordig moet alles om te
beter meè-slaan of den boer is er aan ge
zeept, 't is allemaal te veel goedkoop, en
bijzonderlijk voor ons hier, 't vlas eu de
beesten.
Stant Maar dat is toch kurieus.
Pul,dat do beenhouwers meê huu vleesch
niet afenslaao, terwijl de beesteu meer
eu meer in prijs zakkeu
Pol. Wat kau ik zeggen, Stant
Elk trekt naar 't verste koordekeu, eu als
de menschen blnven betalen, z'hebbeu
zij gelijk dat zij niet afeuslaan.
Stant. 't Is ook al waar, Pol; e!k
moet zij u zaken kon nen.
Pol. Hoe is 't, Stant, zijt gij zondag
gepasseerd naar 't vastensermoeu gegaan?
Stant. Ja jaak, Pol dat doe'k er
voren af nog voor geen tien franken en
wil ik biust deu vasten myn zondaglof
laten.
Pol. G'hebt gelijk, Stant, en ik ook
niet, en hebt g'hooren preêkeu vau Judas,
Suut
Stant. Jaak, Pol 'k heb dien
schijnheiligen verrader wederom al nen
keer booren afschilderen meè al d'af-
schuwelijkbeid van zijn misdaad.
Ka. Och, Staut, vertel er eens een
beetjen van; want mijnen Pol en is maar
weinig van zeggen als ge hier niet eu zijt,
en bij en komt mij bijkans niemendallen
vertollen vau de sermoenen.
Stant. Maar, Kaken, ge kent gij
tocii d'bistorid van dien schelm wel zeker?
Hij was hij ccueu van de twaalf apostelen
van onzen lieven Heer duizoude en dui-
zende woldaden had by er van ontvan
gen hij was van hem onderwezen ge
weest in do leering van 'l heilig Evangelie;
hij bad hem meè bonderde mirakelen
zien doen, hij was zelfs op 't laatste avond
maal gespijsd geworden met zijn eigen
vleesch en bloed; en dan gaat die schurk
de vijanden van onzen lieven Heer vin
den en de schelm hij verkoopt daar
zijnen goddelijkcu Meester voor dertig
zilverlingen
Ka. O die schoellic die laffaard
En hoeveel was dat wel, Staut, dertig
zilverlingen
Stant. Zie, Kaken, dat en weet ik
nu precies zoo just niet; maar dat waren
dertig zilveren geldstukkeu, eu als 't was
nu gelijk dat we zouden zeggeu voor 30
stuKkeu van vijf franken: is 't niet abo
minabel, Kaken
Ka. En al waren 't dertig groote
graanzakken geweest vol stukkeu van vijf
frank, was 't dan nog niet wraakroepend,
Slant
Stant. Jaat, Kaken, jaat; nen tref-
ielijkcn meusch eu verraadt gecueu
vriend en weldoener voor geen geld van
de wereld, eu bijgevolg uog veel min zij
nen Heet en God, zijueu groolsten vriend
eu weldocucr mogelijk 1
Ka. He dat is wel dat, Stant. Maar
hoe is 't toch mogelyk, dat onzen lieven
Heer dienen schurk in den moment zelve
in den grond nieten deed ziuken, of ver
scheuren, of verbranden
Stant. Ja, Kaken, en dan nog met
de grootste liefde en zachtmoedigheid
hom vragen mijn vriend waarom zijt gij
gekomen Alsnl «ie goede Zaligmaker
bom dau nog wilde opwekkeu tot 't goed
en tot bekeering.
Ka. En bleef dat monster daar not
ongevoelig aan, Sunt
Stant. Wel, jajaai, Kaken, de dui
vels zaten er op meusclieu hij ging, de
laffaard, en hij kuste zijnen goddelijken
Meester, hem zoo aanwijzende aan zijne
vijanden, met dewelke hij overeengeko
men was van Jesus door ecneu kus te
verraden.
Ka. Eu is 't dan te verwonderen,
Stant, dat Judas bij allo menschen zoo
veel beteokent als wangedrocht, als het
verachtelijkste schepsel mogelijk
Stant. Ncen't, Kaken; want er zijn
geene woorden laag en gemeen genoeg
om Judas te schandvlekken maar ook
heeft er hij naar opgehaald den lief
hebber
Ka. 't Is hij die van wanhoop hem
is gaan opbangeu, niet waar Stant en
die in tweeën is opengeborsten
Stant. Jaat. K&ken, zijn dertig zil-
verlingou brandden in zijnen zak hij
ging z'er uitwerpen in den tempel van
Jerusalem, en van daar is hy aan 'tloo-
fien gegaan deu booswicht, maar aan bet
o.ipen alsof al de duivels der hel hem op
i'hielen gezeten hadden; en eindelijk hij
ban niet meer den ellendeling, hij steekt
oen strop over zijnen hals en hij hangt
hem op aan nen tak van nen boom, en
van over welhaast negentien honderd
jaar ligt den ellendeling nu te branden
iivlc vlammen der hel.
Ka. Schrikkelijk is 't, Stant, en
wreed 1 En zeggen, ho Stant, dat er den
dag vandaag toch zooveel menschen ge
vonden worden die ook meê onzen lieven
Heer spotten en hem verraden ll.'l
Stant.'t Is 't geen dat de predikant
op treffende en meesterlijke wijze deed
uitschijnen, Kaken hij deed zien wat al
weldaden dekristpne menschen van onzen
lieven Heer ontvangen hebben, hoeveel er
toch gevonden worden die ondankbaar
zijn en die tegen hem opstaan die zijn
geboden onder de voeten trappen, die
i zijnen heiligen naam vervloeken, die in
a do wulpscbheid leven, die d'heilige kerk
1 eu do priesters vervolgen, die tegeu het
goed opstaan ca alles willen omverre
I werpen lil
K.v. Och. Stant, wat zijn ze toch
allemaal verblind eu dwaas, al wie tegen
onzen lieven Heer on zijuc H. Kerk op
staan I
Stant. En 't is daarom ook, Kaket)^
dat do priester van zondag toch zulken
hertelijken oproep deed aan de zondaars
omdat z'hun toch zouden bekccren eu
God en zijn IJ. Kerk zouden erkennen en
dienen I
Ka. Ja, Stant. maar veel menschen
zijn toch zoo koppig en zoo versteend
Stant. En bijzonderlijk vele zijn
hoeveerdig eu eigenzinnig 'en 't is daar
de groote knoop die de bekeering tegen
houdt, Kaken.
Ka. Ja, Staut, d'hooveerdij en de
gloria raundi zitten scherli'ngs op den
wereld, en wie weet hoelang dat onzen
lieven Heer dat alles zal blijven verdra
gen Laat ons lezen en bidden, Stant I
Stant. 't Is 't beste wat er meê te
doen staat,Kaken; en nu. beste vriendên,
moet ik mijnen weg voortzetten; we zul
len te naaste week meè meer voldoening
mogen spreken van den val en de bekee-
ring van Petrus,
Ka. Wol gezeid, Stant, en <le kom-
pümenten aan Trien tj en
Stant. Zonder mankeren. Kaken,
en tot biunen acht dagen, vricudeu
Volksvertegenwoordiger van Gent. zal
Rechter benoemd worden in Egypte, doch
die beuoemiug zal slechts gebeuren op
't einde des jaars. De heer Eeman is een
der meest geklandeerde advocaten van
Gent en zal eerst nog eene reeks zaken te
regelen hebben eer bij naar Egypte ver
trekt. Hij zal dus zijn ontslag niet geven
voor 'r, begin van 1.898 eu daar met Juli,
in dit jaar, de Deputatie van Gent af
treedt zal er geece gedeeltelijke kicziDg
moeten plaatsgrijpen, zooals er te Namen
geene kiezing werd gehouden ter vervan
ging van Seuateur Robert.
Mais les démocrates cretins, hola
holala! wat doen wij nu? wij schrijven nu
Fraosch in eene Vlaamsche gazetWij
vragen vorscbooning onze gedachten
waren nog verdiept in het - Concert inti-
nie dat hij ons allen zooveel leute heeft
verwekt.... Wij zeggen dus
Maar de christene demokratcn of groe
ne socialisten dachten er anders over eu,
volgens hen, zou er kortelings tot zijne
vervangiug dienen overgegaau te worden.
Dadelijk schreven de dry organen
der groene socialisten. Klokke Roeland,
V Land van Aelst en 't llecht dat dien
zetel aan oen hunucr mauucn toekwam,
van rechtswege eu zelfs zonder poll.
Indien men ons dien zetel afstaat, zegt
Klokke Roeland, dan zal men eenen
stryJ vermijden die een kinderspel zal
wezen tegen dien te Aalst in 1894. Al de
christene demokraten van het Vlaamsche
land zuUeu als een zwerm bieën op 't ar
rondissement van Geut vallen. Zij zullen
over 50 meetinggevers en over de uoodige
gelden beschikken(Gelden der logie
zeker gelijk te Aalst).
Het Recht is niet min uitdrukkelijk eu
schrijft dal de candidaat ecu christene
demokraat moet zijn, gekozen in hunne
kliek. En indien meu het niet wil toe-
staau, zal voortaan alle accoord onmoge
lijk zijn en gaat men strijden op leven eu
dood.... Hoe wreed toch 1
't Land van Aelst't orgaan der vscii-
uiiju, zeevert ook dat do zetel van M.
Eemau aan de groene socialisten toe
komt. - De christene volkspartij is op
- den buiten zeer sterk.... De meetingen
bewijzen het.... ook in de stad Gent
zijn vele christene demokraten. Bij-
gevolg volgens evenredige vertegen-
woordiging moet de christene demokra-
tische partij verscheidene zetels heb-
- ben.... Dat recht kan niet betwist
wordeu.... Indien een bijzonder belang
moest uitgestoken worden, dan zal dit
- groot arroudissement in vlam en vuur
- staan. De Rechtvecr<tigheiii de Ge-
liikheid Het is te laat de stal gesloten
als 't peerd gestolen is. (Meu zou ook
kunnen zeggen 'tis to laat deu coffre-
fort gesloten als de argentinnekes gaan
vliegen zijn).
Le Uien public verklaart dat de Gent-
scbo katholieken zich door die grootsprc-
kerij eu die bedreigingen der groenen
niet zullen laten afschrikken. De Catho-
lieke Vereeniging heeft een verbond ge
sloten met den anti-socialistischen Bond
eu het Landbouwverboud maar nooit is
er spraak geweest van zich te verstaan
met - groepen of kliekjes buiten de
catholicke partij. De valsche demokra-
ten pocbeu er op van tot de catholicke
partij niet te behooren meer nog, ze
- zijn haar vijandig en randen haar aan
ten minste met zooveel hardnekkigheid
als de liberalen en do socialisten. Wei-
nig aanbelangt het dat zij ons in naam
der ware belangen van de religie aan-
- randen. Zij hebben er zich in deze zaak
- toe bepaald de oude taktiekdersocialis-
ton over te nemen. Deze laatsteu gela-
ten zich ook het zuivere evangelie eu de
leer der Kerkvaders te herstellen, 't Is
misschien om die reden dat zij gelijk
de liberalen, bc-t voorwerp zijn dei' wel-
willcndheden van de valsche demokra-
ten.
Indien de valsche demokratische groep
- volstrekt zetels in de Volkskamer wil
x hebben 't is tot zijne vrienden dat
hij zich wenden moet en niet tot
- de katholieken die hij als tegen-
strevers en als vijanden behan-
- delt.
Dus de valsche demokraten of groene
socialisten worden afgescheept en de
Gentsche catholieken hebben gelijk.
De taal die de groene socialisten in
hunne organen voeren, komt eenvoudig
hier op uit
Catholieken, wij moeten eenige ze
tels iu de Kamers hebben, zoo uiet makeu
wij ruzie, 't Is ons, in 1894, te Aalst ge
lukt en 't zou ons te Gent ook kunneu
lukken... Past op
De handelwijze toont klaar en duidelijk
de waarheid aan van 't gene wij meer
maals hebben geschreven, namelyk, dat
do generaals der groene kliek niet wer
ken tot verbetering vau 't lot van werk
man, boer en geringe burger, maar wel
tot hunne persoonlijke verheffing, tot
hun persoonlijk voordeel eu profijt... Dat
valt uiet meer te betwisteu.
Maar ook als men het eens wel onder
zoekt, waaruit bestaat do groene kliek
Uit visschers in troebel waterken die
zich generaals hebben gebombardeerd
vau een kliekje bestaande uit ontevrede
nen, groeven, kerels die op bun tand-
vleosch loopen, mannen die nog wat te
veel religie hebben otn zich bij de roo-
den te laten inlijven en dat boeltje dau
gestound door de machtelooze liberalen en
socialisten, ziedaar het groene kliekje 1
Neemt de gelukzoekers weg en 't kliekje
smelt gelijk de sneeuw voor de zon de
liberalen zullen terug in eenen doodslaap
geraken en de socialisten eenige aanhan
gers meer tellen.
Mannen couragie Nog 15 maandekens
en wij zijn hem kwijt 1
Kiezing voor den goedenman-
nrnraad De christene demokraten
en de socialisten werkten en stemden te
Brugge openlijk voor de liberalen.
Hier te Aalst zullen morgen zondag de
liberalen en de groene socialisten voor de
roode socialisten steramen.
De roode socialisten rekenen er op,
want vrijdag 11. zegde een der roode
hoofdmannen Men zal verstomd staan
van 't getal stemmen dat de socialisten
zullen hekomen I
Katholieke werklieden-kiezers
Niemand blijve thuis en aUen ge
stemd onder 't Sterreken.
De kiezing begint om 9 uren; te
middag moet er eene derde naam
oproeping gebeuren.
AUen op uwen post dus
Wanhoop. Ijand van Aelst ge
waagt van wanhoop maar waarlijk Lij,
moet voorwaar door wanhoop met zins
verbijstering geslagen ziju, hij, die in dat
groene orgaan beweert dat De Dender
bode heeft geschreven dat de Fransch-
mans, de Vlaamsche landbouwwerklie-
den die naar Frankrijk gaan arbeiden,
meestal verkwisters en dronkaards
zijn.
Neen, nooit is er zoo iets iu Dender
bode te lezen geweest... Wij dagen de
man inet al zijn eerlijkheid en deftigheid
uit 't bewijs zijnor laffe beschuldiging te
kunnen leveren. Is logentaal zonde, Pie
Verzekering der peerden. In
onze provincie Oost-Vluauderen is men
druk bezig met het iurichten eener alge-
meeno verzekeringsmaatschappij tegeu de
gevaren van sterfte ouder de voorttelende
poerden van zwaar trekras.
Het is do heer ridder de Neve de
RuJeo, lid der provinciale landbouw-
commissie en burgemeester van Waas
munster welke hiervan het initiatief heeft
genomen.
Zeker is bet dat zulke inrichting ge-
roepeu is om groote diensten te bewijzen
aan allo houders vau lainibouwpeerdcn,
waarvan de sterfte soms de ondergang of
in alle géval een gevoelig verlies is voor
den eigenaar.
Het ware dus hoogst wenschelijk dit
goed gedacht te zien doordrijven.
ls 't wel mogelijk Eeu werkman
zegde onsMenheer Denderbode, men
spreekt altijd van verbroedering met de
partij Daeus enz. enz. Maar is het wel
mogelyk dat wij de band zouden toerei
ken aan de maunen die ons, in huu ga
zet, 't Land van Aelst, gedurig uit
schelden voor sibbedominés, seemenissen,
schoeffeleers die niet eene pint bier te ver
leiden zijn, plattckeesmannen, flajekes-
mannen, venten om in dïerwten le setten,
jilles, loebbens, Sauspannen, enz. enz...
Zeg eens, Menheer Denderbode wat deukt
gij er van Neen, man, 't is onmogelijk
van te verbroederen met de maunen die
onze brave catbolieke werklieden iu
hunne gazet wekelijks uitschelden om dat
ze naar hunne pijpen niet willen dansen.
Neeu, neen, 't is onmogelijk: de klove
wordt nog wekelijks verbreed... Ja. Men
heer Denderbode. maakten wij deel uit
vau huunen groeuen boel, wij zou !en ver
stand te koop hebben en nu ziju wij...
Maar wacht nog 15 maandekens en wij
zullen hem sibbedominéënHij mag zich
aan iets verwachtou vau wege de zeeme-
nissen, de schoeffeleers, de plattekeesman-
nc», de flajekesmannen, de jillens, de
loebens... Ja, wij zullen het hem eens
goed betaald zetten, hij rekene er op
Margarine. Vroeger werd in ons
land ontzaggelijk veel margarine inge
voerd. Sedert dat het Staatsbestuur op
dezen invoer een inkomrecht gesteld heeft
is hij tot eene onbeduidende hoeveelheid
gedaald.
De margarine-nijverheid heeft zich
integendeel bij ons zeer snel ontwikkeld,
zoodat wij zelfs, volgens de officieelo sta
tistieken, iu Januari 1.1.67,493 kilo"r.
margarine tot het verbruik hebben gele
verd.
Jammer dat de officieelo aauteeke-
ningen ons ook niet zeggen kunnen hoe
veel dezer margarine tot de vervalsching
der boter gediend heeft.
De Biecht. Over een twaalftal
jaren stiet f te Baltimore eeu bankier. Iu
het sterfhuis werd eene belangrijke som
geld vermist. De vermoedens viden op
den biechtvader van den bankier, den
priester Lutz, en inderdaad het geld werd
in zijn bezit gevonden De priester werd
vervolgd bij hield voor de rechtbank
zijne onschuld staande doch weigerde uit
to leggen, hoe het geld in zijn bezit ge
komen was. Hij werd tot dwargarbeid
verwezen.
Nu echter is do zaak klaar getrokken
do erfgenamen van den bankier hebben
in dezes papieren een schrift gevonden,
waarin hij verklaart dat hij aan priester
Lutz de som geld bad ter hand gesteld,
om restitutie te doen uaD iemand, wien
door de afgestorvene schade was berok
kend. De priester had zulks niet willen
bekennen, daar dit hem in de biecht was
toevertrouwd.
Nu hebben echter de ergenamen alles
aau het gerecht bekend gemaakt. Een
nieuw proces beeft plaats gehad, in het
welk de onschuld van deu priester is uit
geroepen. De voorzitter der rechtbank
bracht hulde aan den priester, die Ien
prijze zijner eer eu zijner vrijheid het
geheim der biecht had weten te bewaren
en de toehoorders juichten toe.
Priester Lutz had echter reeds twee
jaren dwangarbeid gedaan.
M. Woeste, ocze achtbare vertegen
woordiger, heeft zondag 11., te Luik eene
voordracht gehoudeu voor de werklieden
van het Gilde der ambachten en hande
laars.
Met die welsprekendheid hem eigen
heeft onze Woeste do toekomst van
den mensch nauwkeurig voorgesteld,
zijne zending hier op aarde aangewezen
en de materialistische drogredenen weêr-
legd waarmeè meu ze wil verduisteren.
Verder heeft hij de politieke richting
aangewezen welke aan de catholieken is
opgelegd als gevolgtrekking van hunne
aardscbe en bovonaardschê bestemming,
welke de religio hun bekend maakt. Nog
nooit sprak onze Woeste op meestcr-
lijkere wijze; ook zal zijne voordracht
zoo hoopt men, te Luik de beste vruchten
voortbrengen. Deze voordracht is waardig
van iu 't Vlaamscb vertaald en gedrukt te
worden.
Jesuiéten. Er zijn in geheel de
wereld, 9,835 Jesuïteu, te weten 6,060
priesters eu 3,775 leekebroers.
In dat getal ziju evenlwel de studen
ten uiet begrepen, die op weg zijn om in
de orde te treden.
Het pauzelijk leger. Het pauze-
lijk leger bestaat uu uog enkel uit vier
verschillende korpsen de Edekvacht, de
Zwitscrsche Garde, de Paleiswacht en de
gendarmen.
Do Edehcacht staat onder bevel van
prins Alfleri en telt ongeveer vijftig mau-
schappen. Zij worden geworven onder de
fatuiliën van den Roomschec adel, die
meest aan den H. Stoel zijn verknocht.
De Zwitserschc Garde, onder kom-
mundo van kolonel graaf de Courten, telt
honderd man, al van groote gestalte,
flinke gasten uit do Zwitsersche katho
lieke kantons. Zij moeten de wacht hou-
deu bij de deuren en iu de wandelgangen
vau het Vatikaan. 't Ziju prachtige sol
daten, die op de bezoekers den besten
indruk maken.
De Paleiswachtvroeger de palatijn-
sche garde genoemd, vormt het derde
korps. Zij bestaat uit twee compagnieën,
waarvan alleen de kader in het Vatikaan
verblijft. De leden van dat korps zijn
zoons van Romeinshe burgerfamiliën en
worden enkel bij bijzondere gelegenheden
ongeroepen. Jaarlijks ontvaDgen zij eene
kleine vergoeding voor uniform en uit
rusting, zij staan onder 't bevel van gene
raal Cresta Rosa die twee bataljon-chefs,
vier kapiteins en acht luitenanten onder
zijne bevelen heeft.
Ho pauselijke gendarmen zijn 120 man
sterk en moeten binnen het Vatikaan de
orde handhaven.
Al die korpsen staan onder leiding van
eenen minister, die even als vóór '70 een
militair weekblad uitgeeft, Fedelta Cdt-
tolica.
In zijn gehecle telt liet pauselijk leger
nu 600 manschappen, booge cêlmans of
brave, eenvoudige lieden, die er trotsch
op zijn te. mogen waken over het kost
baar leven vau deu grooteu gevangenen
van bet Vatikaan, den grootsten vorst
der Christenheid.
Prijzen. Er zijn prijzen of premies
uitgeloofd, ter gelegenheid der tentoon
stellingvan Brussel, vdor de beste werk-
mans inrichtingen, die zich bezig houden
met het beoefenen van onderlingen bij
stand en ziekendienst, met het houden
van spaarkassen en pensioenkassen, met
samenwerkende vakverbonden, waaruit
voordeel spruit voor ambachten door
werklieden uitgeoefend met boerenbon
den en hovoniersbonden, die samenwer
ken voor de uitlandsche verzending hun
ner voortbrengselen, enz., enz.
Er zijn naar alle gewesten van het land
vragenlijsten aan de werkmans-inrichtin-
ecu gezonden,.die zij moeten beantwoor
den, met het cijfer hunner stortingen en
uitgaven in het voordeel der werklieden
gedaan, om te kunnen meêdingcn naar
deze prijzen.
VERVOLG.
Gij hebt het mis op, vriendje, wanneer gij
beweert dat do koster 50 franken ontvangt
voor 48 maal de politieklok te luiden. liet
luiden der werkklolc, het opwinden en on
derhouden der horlogie zijn gemeentedien
sten. De Kerkfabriek moet de koster slechts
betalen voor het kloppen van den angelus en
vermits er bij u zijn welke niet goed weten
wat dit is, zal ik u zeggen dat de koster om
aan ztjne plichten jegens de Kerkfabriek te
volkomen slechts gehouden is negenmaal te
kleppen des morgeus, des middags en des
avonds. Voor zijne 50 franken is hij gehouden
dagelijks op den toren te klimmen om d'hor-
logie op te winden.... Zijner geen liefheb
bers voor dit vet betaald postje
Gij loochent de jaarwedde van den tweeden
E. H. onderpastoor te hebben willen afschaf
fen zou uwe loochening rechtzinnig zijn
Dau moet gij veel valschaarde in uwen rand
hebben daar een lid verteld heeft dat in de
vergadering des gemeenteraads over dat punt
gehandeld is geworden, dat er beweerd wiord
dat, indiende heer pastoor zijnen dienst niet
meer doen kon, hij zelf zijn hulppriester kon
betalen en, ten andere, dat de Kerkfabriek
rijk genoeg was om daarin te voorzien, doch
dat een ander lid er tegen opgeworpen heeft
dat het best was dit potje stülckens gedekt te
laten. Zou er dan zooveel valschheid bij uwe
mannen zijn dat de eene de andere beticht
Wij zijn wel gewoon aan onderdnimsche te
genwerking iu deu gemeenteraad, zulks heb-
len wij kunnen bestatigen bij de benoeming
des Burgemeesters en der Schepenen, maar
dit zonden wij moeilijk kunnen gelooven.
Daarbij wij zijn gewoon aan uwen eerbied
voor onzen heer Pastoor en onze Geestelijken.
Wij weten nog hoe iu vroegere jaren onzen
heer Pastoor iu de kieszalen beschimpt en
verweten wierd. Gij hebt uwe geliefde gevoe
lens ten zijnen opzichte nog doen uitschijnen
in de maand Maart 189(5 en na de processie
met kermis 1896. Gij zijt vol toegevendheid
voor al wat u aau geestelijke gedachten doet
denken. Kloosterlingen welke voor goede
werken almoezen komen vragen, jaagt gij de
gemeente uitwaren er geen pastoors en
priesters er zou geen tweedracht bestaan,
wordt door uwe mannen uitgegalmd in de
herbergen, 't Land van Aelst stelt ons eenige
vragen die voor ons raadsels zijn, wij hebben
onze informeerkazak aangetrokken doch kun
nen niet te weto komen wat hij hiermede
zeggen wil. Wij hebben dus alle redens om te
;elooven dat ziju correspondent aan de waar-
leid te kort blijft.
De heer burgemeester heeft enkel zijn plicht
gekweten, zegt de schr ij velaar van 't Land van
Aelst, wanneer hij aan onze Harmonie ver-
boodt hare gewone ronde op de dorpplaats te
doen na de processie. Jammer toch dat de
heer minister deze plichten anders verstaan
heeft, en ze anders heeft, voorgehouden aan
onzen burgervader. Hot was zeker om alle
botsingen te vermijden dat hij oumiddelijk,
na aau ons zijn vorbod kenbaar gemaakt te
hebben cn aldus de gemoederen onzer mannen
te hebben verbitterd, aan zijne maatschappij
toeliet ons te komen tergen, een uitstap te
doen op dezelfde dorppfaats en kiesliederen
te spelen Toch zou meu zeggen dat de cor
respondent vindt dat dansen de zedelijke en
kristelijke gevoelen der jonkheid niet kuuneri
opwekken waarom dan toch gij die beloofd
hebt hiervoor te zorgen hebt gij de taks op de
danspartijen van 25 op 5 franken gebracht
om aldus op de kleinste wijkkermis dauskoten
te zien openeniets dat zeker toch niet over
eenstemt met de onderrichtingen 'door onze
geestelijke Overheid gegeven Wordt het
misschien in do catechismus geleerd dat er
naar die onderrichtingen niet moet geluisterd
worden
Reeds tweemaal belooft het - Land van
Aelst ons de zeer gegronde redenen waarom
de wet van Moorsel de afstelling bewerkt der
katholieke - leden van het Armbestuur. Doch
indien er zulke gegronde redenen bestaan
die het Armbestuur moeten verpletteren mij
dunkt dat ik déze geene tweemaal zou beloven.
Is het misschien omdat zij de menschlievend-
heid zoo verre gedreven hebben van ongeluk
kige kinderen, welke te huis deu noodigen
oppas niet konden verkrijgeu te hebben doen
verzorgen in eeu hospitaal liever als ze, voor
altijd ongelukkig te laten omdat zij arm.'zijn
Is het omdat zij kindereu die volgens ge-
neesheer's verklaring in een hospitia moeten
gehouden worden, m een gesticht geplaatst
hebben liever dan ze op straat te laten loopen
tot spot en verergenis van eenieder
Is het omdat zij de te lang verwaarloosde
briefwisseling, waarvoor zij zelfs een bediende
hebben moeten straffen (tot groote verergenis
van den correspondent van Chip ka), heeft
uitgepluisd en gezocht en gewerkt om de be
langen van het Weldadigheidsbureel voor te
staan Zijn dat uwe grieven, dan moet ik n
doen opmerken, Heerkens, dat gij deze feiten
slechts beginnen te kennen hebt in de muand
April en waarom, wanneer gij nauwelijks
eenige weken aau 't bestüur waart, eer gij
iets kendet of wist van het Armbureel, wildet
gij de leden van het Armbestuur afstellen
Hunne benoeming was niet wettig zegdet gij
dan, doch de verborgene reden is omdat de
leden van het Armbestuur katholiek ziju
En uwe Overheid geeft U in dien veldtocht
geen gelijk. De kleine man ligt ons bijzon
der aan het hart (Woorden van het kiesma-
festj. Ja, huichelaars, het ligt u zoo goed aan
het hart. dat gij aan den armen man alles
zoudt willen onttrekken- De inkomsten van
het Armbureel vermindert gij gij ontneemt
de arme menschen al wat gij kunt. Zijn dit
nwe demokratische gevoelens Ho
Ho tl!
Al hetgene er over de a&ngenome meisjes
school geschreven is, is loutere leugen zeevert
Het Land n voort. Dit is mogelijk wij zullen
daarom betere inlichtingen trachten te krij
gen. Maar laat mij toe u eenige vraagjes te
stellen. Is het waar dat sedert het concert
verleden jaar in de meisjesschool gogeven. gij
aan deze aangenome school steeds moeilijk
heden hebt gezocht en aldus gevolg gegeven
hebt aan deu brief welken gij den 1' April
1896 aan de bestuurster gezonden hebt Is
het waar dat Juffer De Wolf u eene overeen
komst heeft toegezonden om hare school voor
een langen termijn aan te nemeu Is het
waar dat gij van die overeenkomst niet wilt
weten omdat zij u geen meester maakt van
het lokaal Is het waar dat Mejuffer De Wolf
u gevraagd heeft door wie zij hare zuster
moet doen. vervangen ten einde 'eene overeen
komst te verkrijgen, door eene gediplomeerde
of eene met gediplomeerde onderwijzeres, en
dat gij haar hierop niet gewaardigd hebt te
antwoorden is liet waar dat gij aan Mejuffer
De Wolf geschreven hebt den 31 December
laatst dat bijaldien gij geene overeenkomst
met haar had, hare school zou ophouden te be
staan een jaar nadien en dat gij sedert haar
niet meer gesproken hebt van overeenkomst
om aldus nwe bedreiging te kunnen uitvoe
ren
Wanneer wij dit alles klaar zullen weten
kan het gebeuren dat wij ons een ander ge
dacht zullen maken over de aangenome meis
jesschool.
Gij gewaagt nog in uw schrijven van man
daten van straatwerk van 90 franken Wilt
gij die rekening eens goed nazien, en wilt gij
daar goede uitleggingen over hebben wendt u
dan tot deu persoon op wien gij zinspeelt Mij
dunkt nogthans dat het zeer wel mogelijk is
op drie jaar voor vervoer 90 franken te ver
dienen, terwijl er met uwe verminderde tarie
ven op één jaar rekeningen van 50 franken
gemaakt worden. Wat ook verwondering
oplevert xs, dat xn één jaar dat er weinig of
mets aan de kasseiwegen te werken geweest is,
er nogthans over de 200 franken aan zavel is
uitgegeven, bijzonderlijk als men uit het oog
met verliest, dat wanneer het vroegere bestuur
gansche zomers aan de reparatie van de kassei
moest doen werken er nooit zooveel is moeten
betaald wórden voor levering van zavel.
Ziedaar de laatste antwoord die wij op de
drogredenen van t Land van Aelst zullen ge
ven. Alle polemiek met dagbladen welke door
onze geestelijke Overheid geschandvlekt zijn,
schijnt ons overbodig, daar rechtzinnige ka
tholieken gewoonlijk de stem huns Bisschops
aanhooreu. Lang houden wij uwe lezers met
onze gemeente bezig, doch d'it zal ons bij hun
verontschuldigen.
Onze geachte correspondent van Moorsel
zegt dat het de laatste maal is dat hij de val
sche beweringen der groenen wil wederleggen
Men besluite daaruit toch niet dat Dender
bode over de zaken van Moorsel nu zal zwij
gen. Neen, neen, luistert eens, Moorseleche
groenen, ge zult schoon bij hoog geplaatste
heereu uwe schijnheiligste tronie té spinnen
txebben in de hoop dat men Denderbode over
Moorsel zal doen zwijgen dat zal niet ge
beuren want wij kennen die groene schijnhei
lige vogels met. hun donsjengezicht gelijk M.
Alex, zegt, beter dan iemand.
Priesterlijke benoemingen.
Zijne I-Ioogw. de Bisschop heeft de volgende
benoemingen gedaan
De Z. E. II. kanunnik L. Lacompte. be
stuurder van Nonnenbossche, te Gent. is ver
heven tot de weerdigheid van Kanunnik-Titu
laris.
De E. II. J.-B. Saeya, principaal van het
coüegie te Geerardsbergen, is Eere-Kanunnik
van St. I'aafs benoemden bestuurder van het
Huis van Bormhertigheid der Zusters van
Liefde, te Gent. Hij wordt vervangen door
den E. H. C. De Corte, principaal van het
college te Ninove.
c HeE. H. E. De Ridder, onderpastoor op
St. Martinua to Aalst, is pastoor benoemd te
Schellebelle.
Zün onderpastoor benoemd te Hamme, de
L. H. A. De Snedeleir,onderpastoor te Cnivs-
hautem te Cruyshautem, de E. H. 1'. Herpe-
lmck,onderpastoor te Waesmunsterte Waes-
munster, deE. II. D. Schouppe,onderpastoor
te Opdorp te Opdorp, de E. H. G. De. Blan-
dere, onderpastoor te Seevergem te Seever-
gem, deE. II. A. Dc Smet, onderpastoor te
Drongen te Drongen, de E. II. D. Rooms,
oud-coadjutor van den E. H. pastoor Hermans
aldaar.
DeE. H. Van de Putte, priester in het
Seminarie, is coadjutor benoemd van den E.
H. pastoor te Mullem.
Zondag 21 Maart 1897, dienstdoende
Apotheker: Mr Ghysselinckx,
Molenstraat.
Zie Notariéele annoncen op de 4de
bladzijde verkoopingen van den
Notaris EEMAN, te Erpe.
Botermarkt. Heden zaterdag
werden 871 klonten boter ter markt ge
bracht, wegende te samen C097 kilos.
Denderhautem. Wij vernemen
dat de Gemeenteraad van Denderhautem
met 7 stemmen tegen 4 een hulpgeld van
4000 franks gestemd heeft voor de vêr-
grooting en herstelling der parochiale
kerk. Hebben tegen gestemd MM. De
Backer, De Bruyn, De Sadeleer en Roe-
landt.
De plans der werken zijn opgemaakt
door den hear Julius Goethals, stadsbouw-
kundige te Aalst. Het bestek beloopt tot
50,400 franks.
Moorsel. Op donderdag aanstaande
O.-L. Vjouw Boodschap, zal er ten lokale
der meisjesschool, om 3 uren 's namiddags
door den E. H. Ponnet, Bestierder van
den Kath. Werk manskring van Aalst,
eene voordracht gehouden worden. On
derwerp Voordeelen der Maatschappij
van onderlingen bijstand.
Concert» door de Koninklijke Harmo
nie te geven op den 2n Paaschdag en op
zondag 25 April 1897.
Wij zullen't programma later meèdeelen.