Pol en Stant. DE GEELE VLAG. Van tak op tak. HOFSTADE Duivenkronijk. ZONDAGRUST. POL zit na den noen een uilken te ▼angen achter de stoof, als STANT de deur opensteekt. Stant. Da, Pol, ge doet gelijk een troksken, man en hoe is 't hier se dert verledene week Pol. God dank, nog al wel, Stant maar 't is stil stand vau wapens buiten op 't veld en alzoo hebben we tijd van rusten. Stant. Ja. Pol, w'hebben sedert acht dagen al een weêrken gehad, he menscb Den verleden zaterdag en zon dag koud eu vriezen gelijk op eenen eer sten Kerstdag, en nu sedert twee dagen regenen dat 't giet Pol. 't Is waar, Stant hadden de boerkes zelf 't weer mogen maken, 't zou anders geweest zijn. Stant. De vorst zal voorzeker veel kwaad gedaan hebben, Pol Stant. Ja en neen, Stant voor 't vroeg fruit gelijk de peechen en de merbelancn, die zouden er kunnen aan zijn maar aan 'tander fruit en is geen kwaad, en wegens dat de duchten aan gaat op 't land, dat is nen arrest geweest voor eeuige dagen in 't groeien, en 't is er al meè. Stant. Opbonden van regenen dat zou 't moeten doen, Pol. Pol. Nog eens ja cn neen, Stant voor ges, klavers en graan maakt het eersto weêr maar de menschen zouden willen avanceren in de zomer-zaaitijd, en daarvoor gaat't tegen. Stant. Toch nog niet te laat, he Pol? Pol. Wel nicncent, Stanteinde april alles gedaan, is nog wel. Stant. Voor de beesten die nu al op de meerschen loopen, daarvoor is 't ook slecht, Pol. Pol. Jaat, Stant, en ik vind dat 't nog to vroeg is en 'k zou zo liever nog veertien dageu op stal houden maar elk zijn goostc niet waar man Ka. Kom, Stant, de kaffe is uitge schonken, en pakt neu potdat zal u ver kwikken en uw zweet doen iudroogen. Stant. Volgeerne, beste Kaken, de kaffé, zei Xaveerken zaliger, dat is 't staal van 't hert. Ka. En 'k peis dat ge daarmeè sef fens zult asem krijgen, Stant, ora te ver tellen van 't vastensermoen vau verleden zondag. Stant. 'k Had het waarlijk gedacht. Kaken, dat 't daar zou op uitgekomen zijn maar alla, belofte is schuld. Ka. 't Is dat, Staat, en daarbij 'k boor 't toch zoo geern. Stant. Hewel, Kaken, den verleden zondag heb ik hooren uiteen doen d'on- rechtveerdige veroordeeliog van onzen lieven Heer tot de dood des kruises en dan daarachter de kruisdraging zelve. Ka. Wel, Stant, dat moet weerom treffend en zielruereud geweest zijn Stant. Och jaat, Kaken, want iemand ziei^g'ljeel eu gansch teu onrechte veroor leelen. eu dat dan nog tot de wreedste en de schandigste dood moge lijk, dat is gruwelijk eu hartverscheu rend. Ka.En 'twas zeker door Pilatus dat onzen lieven Heer veroordeeld wierd, Stant? want 't staat alzoo in d'achtste les van onzen katechismns. Stant. Jaat, Kaken, 't was door Pilatus maar hij is mij daar afge schilderd geworden, die liefhebber, valschaard Ka. Vertelt nen keer, Stant, want 'k hoor daar toch zoo geern van spreken. Stant. Hewel, Kaken naar dat bij onzeu lieven Heer vreeselijk had doen geeselen, naar dat Jesus door do moed willige soldaten met doornen was ge kroond geworden, vroeg Pilatus aan de joden of 't nu uog niet wel eu was en of t ouschuldige slachtoffer nog niet genoeg geleden en had en als hij die schurken dan meè nog meer woede en haat hoorde roepen, dat hij hem moest tot de dood van 't kruis voroordeelen of dal hij an ders do vriend van den keizer niet en zou geweest zijn, weet gij K&kcn, wat do liefhebber dau deed Ka. Wat dan, Staut Stant. Hewel do schijuheiligaard deed dan een kom met water brengen, en ziju handen daar in wasscheude, riep hij uit ik beu onplichtig van het bloed van dezen rechtveordigen en hij le verde onzen lieven Heer over aan de joden om gekruisigd te worden I Ka. O die lafaard, o dat monster Stant. Jamaar, Kaken, bij had schoon zijn handen te wasschen, ging de predikant voortwant weinige jaren naardien wierd hij door dien gevreesdcu keizer naar een vreemd land iu balling schap gezonden, waar hij ellendig ge storven is. Ka. 't En geeft mij geen wonder, Staut, 't en waren maar zijn verdiende brookes Stant. En de predikant paste dat gedrag vao Pilatus zoo schoon toe op veel menschen van onzen tyd, Kaken. Ka. Laat nen keer hooren, Stant? Stant. Hewel, zeidehij, erzijD deu dag van vandaag ook van die menschen die wel weten dat de rechtveerdigheid cu 't goed alleen te vinden zijn in de roomsch katholieke kerk en bij hare ge trouwe kinderen en dieuareu, en die helaas uit vrees vau eenig tijdelijk voor deel te verliezen of uit zucht om eenige stoffelijke wiust te bekomen, dan toch uog zich aansluiten bij de vervolgers van de H. Kerk eu meè hen meewerken om deze te vei scheuren en in den grond te hooren. Ka.Wel gezeid, Stant; en 't is waar, daar zijn er alzoo. Stant. Wel zeker zijn er alzoo, Kaken; zijn dat allemaal geen Pilalussea of verraders van de goei zaak, die zich van de katholieke partij afscheiden om meè geuzen en socialisten, Gods opene en verklaarde vijanden, te werken, te schrijven en uit te vallen tegen ons ka tholiek gouvernement. Ka. Jaat, Stant, dat zijn Pilatussen; en ze zullen ook wel weten aan wat prijs! Stant. Ja, Kaken, z'hebben schoon hun hauden te wasschen, z'hebben schoon te zeggen en te schrijven dat ze den gods dienst eerbiedigen, z'hebben schoon te lezen en te bidden lijk paters en dat in 't publiek van 't openbaar: sommige men schen bedriegen en begoochelen dat kun nen zij, maar nooit of nooit zullen zij onzen oppersten Rechter bedriegen die zelve uitdrukkelijk zegt in d'heilige schrif tuur dat niemand twee heeren dienen kan en dat degenen die met Hem niet is tegen Hem is. Ka.Dat is zoo klaar als pompwater, Stanten ware ik gelijk die Pilatussen, 'k zou er nu met den Paaschtijd eens serieus aan deuken, en mijn ziele zalig heid plaatsen boven allen persoonlijken hoogmoed en boven alle zucht naar eer en geld. Stant. En ik ook, Kaken; want het en dnurt hier toch maar een bakte brood meè ons, en 't is zoo wreed als ge peist op die lange eeuwigheid Ka. Eu 't tweede deel vau 't ser moen, over de kruisdraging, wat was er daar alzoo bezonder treffend in, Stant Stant. Bijzonderlijk drij dingen, Kaken: ten eersten, als ons lieve Vrouw ken haren goddelijken Zoon ontmoette geladen meè zijn kruis; zie, Kaken, 'k eu kan u dat alzoo niet uiteendoen; maar als de predikant ons voorhield wat dat er omging in 't hert van die bedrukte moe der en van dat lijdend eu vernederd kind als hun oogen zich wederzijds ontmoetten, zie, menscb, dan kreeg iedereen do tra nen in d'oogen en 't was alsof w'er alle maal bij tegenwoordig waren. Ka. Dat is toch aandoenlijk ook, Stant Stant. En 't tweede, Kaken, dat wreed was om hooren, dat was het vallen tot drijmaal toe van Jesus onder zijn kruis; ei>^ls de predikant ons zei dat den Zaligmaker zulks had willen lijden ora ons gedurig hervallen in de zonde, dan moesten wij op onze borst kloppen en smecken om vergiffenis maar 't derde Kaken, dat was nog 't aandoenlijkste van al. Ka. Toemaar, Stant, weert u maar en zegt dat ook nog ge doet mij toch zulk plezier Stant. Hewel, Kaken, dat waren de woorden van onze lieve Heer tot de vrou wen van Jcrusalen die weenden als zij hem herhaalde malen onder zijn kruis zagen ten gronde vallen. Ka. En wat waren die woorden. Stant Stant. Jesus keerde zich naar haar en zeide hun Vrouwen van Jerusalem, weeut niet over mij, maar weent over u en over uwe kinderen want indien het groene hout alzoo behandeld wordt, wat zal er dan van 't dorre geschieden Ka, Dat pakt mijn hert, Stant Stant.Ja, Kaken, maar als de pries ter ons voor onzen oogen hield hoe schrikkelijk de zonde zal gestraft worden, indien de zoon Gods, de onschuld zelre, omdat hij zich aanbood om de zonde af te koopon, alzoo daar heeft mooteu voor lijden; als hij ons deed zien wat al schrik kelijke tormenten den zondaar in d'hcl te wachten staan, ha, Kaken, dan ging ons haar naar omhoog, en dan klopten ons herten van vrees en schrik Ka. En was 't daarmee gedaan. Stant Stant. Neen't, Kaken, de predi kant sprak ons moed en troost in 't hert hij zegde indien wij in dien oogenblik dor hout waren in d'oogen van God, 't is te zeggen, beladen met zonden, wij nu al len met den Paschen wederom konden groen hout worden, 't is to zeggen, gezui verd en gereinigd door eene goede biecht; en voegde hij er bij, dan moet gij allen groen hout blijven, vrienden eu dienaars van uwcd Heer en God, en dan ook zult gij dienen als sieraad van Gods Kerk hier op aarde en als sieraad van zyn verheer lijkte Kerk in den Hemel. Ka. Staut, ge zijt wel duizendmaal bedankt van dezen keer hebben uwe woorden mij meer deugd gedaan als den besten rijstpap van de wereld, eu als 't u belieft, luistert zondag toekomende toch nog nen keer goed, en komt het mij toch te naaste week weèr vertelleu. Stant. Als 't God belieft, Kaken en nu vrienden, tot wederomziens en dé gezondheid. Pol en Ka. Van de gelijken, Stant, en wel t'huis I Dat is de waarheid. Hecrke Bara werd te Dooruijk tot voorzitter der afge leefde liberale associatie herkozen en, te dezer gelegenheid, sprak hij eene rede voering uit, waarin hij onder ander zegde: - Neen, de volksmassa is niet met ons wij hebben geen wortel in 't volk ge schoten, omdat de liberale partij eene burgerspartij is. Heeft heerke Bara in zijn leven reeds veel gelogen vooral op den kap der katho lieken, dan toch sprak bij hier de waar heid, de onomstootelijke waarheid En inderdaad, wat is de liberale partij hier en elders ooit anders geweest dan eene kliek mannen die zich met de be langen van 't volk zoo zeer bekreunen als met de oude mauon, die de ongezonde driften tegen den Godsdienst exploiteer den om meester des lands te worden en zoo hunne eigene familie-belangen tot in den vierden graad te bezorgen. Do schoolpedanten van Dendergalm kunnen nu maar weêr een puntje zuigen aan die bekentenis van huonen afgod Bara! Menigwerf heeft men zich afgevraagd Hoe is 't toch mogelijk dat de christene volksfoppers ofte groene socialisten hunne nederlaag te Aalst, in de gemeentever kiezingen toch niet kunnen verkroppen en er in 't Land van Aelst gedurig blijven over jammeren Voor ons is dat nu heden geen wonder meer en luistert waarom De helden van Chipka waren toch zoo zeker van de zegepraal van hun en van hnnnc liberale bondgenoten... en alles was toch ook zoo schoon geschikt om die zegepraal met al den mogelij ken luister te vieren tot schande en vernedering der katholieken of oübewaarders. Eene geele zijden vlag, met een wapen gelijk aandat 't welk zich in do titelplaat van 't weekblad De Werkman be vindt, was onder andere voor de omstan digheid verveerdigd. En dat men het niet loochene, want ziehier de historische waarheid en wij dagen de groene helden uit de echtheid ervan te durven betwisten In den loop van het leste badseizoen geraakte onze Sancissenman, te Knocke, in kennis met;eene juffer, eene oude kwe zel, van Brugge. Zekeren dag begaf deze juffer zich bij eeu der vormaardste fabri kanten vau kerkornamenten in deze stad en vroeg hem of hij zich zou willen ge lasten eene geele vlag te vervcerdigen volgens model dat hem zou bezorgd wor den door onzen Saucissenman. Later kwam deze laatste bij den heer ornament- maker, besprak den prijs.de voorwaarden van levering en 't model het kruis gehouden door twee handen gelijk 't pen van De Werkman het voorstelt,, waaronder de woorden Rerum nova rum. Dit alles in groene kleur gebor duurd. Eene teekening werd aan onzen Saucissenman gezonden, hij keurde ze goed en nam den prijs aan vau 250 frauks, De vlag is op den bepaalden tijd, eenige dagen vóór de gemeenteverkie zingen geleverd geworden bier te Aalst, persoonlijk door den heer ornamentmaker en de prijs van 250 franks werd in zijne handen betaald. Begrijpt go nu, vrionden Aalstenaars, waarom de groeoe helden hunne neder laag niet kunnen verkroppen Zoo zeker zijn van de zegepraal, zoo veel toebereidselen gemaakt hebben om die zegepraal zoo luidruchtig mogelijk met hunne liberale bondgenoten te vie ren, er eene vlag van 250 franks hebben laten voor maken en dan eene welgecon- ditionneerde buis krijgen en die vlag in 't dak moeten steken, waarlijk wie kan het verkroppen vooral als men met eene haatvolle, nijdige en wraakzuchtige ziel wordt bebeerscht Waarlijk spijtig dat deze ware geschie denis ons, vóór de opvoering van Aalst- einde eeuw, niet is ter oore gekomen. Logiek P Do Peuple trekt een wonderlijk gevolg uit het proces-Courtois zegt de Bien public. Als de samenleving ingericht was vol gens de socialistische grondbeginsels, zouden noch Courtois, noch Restiaux.niet het minste belang gehad hebben Mevr. Herry te vermoorden om hare fortuin meester te worden. Dus, 't is de eigendom, die de schuld is van alles I De eigendom is do eenige schuldige. De moordenaars en ook de vermoorde, zijn enkel slachtoffers van den slechten socialen toestand 1 Men zou deze redeneering kunnen uit breiden bij voorbeeld, als het huwelijk en de familie niet bestonden, zou er geen overspel bestaan, noph vadermoord,noch broedermoord, enz. Zoo ook als er geen gouvernement be stond, zouden er geen revolutionnairs zijn, om het neer te werpen. Dit deed aan Proudhon zeggen dat het laatste woord van de wezenlijke sociale politiek is de anarchie. Wie Wie Wie stapte zondag 11. om 4|Vt uren 's namiddags, te Brussel, het koffiehuis Aux trois Suisses binnen cn begaf zich met een hart opgeblazen vao hoogmoed en praalzucht naar 't einde dezer drinkzaal Wie? Wie? Wie? zat er daar ten pronk mot oen sigaar ir. den mond, de rook- walmkens naar de hoogte blazende Wie? Wie? Wie lapte daar twee halve liters bier binnen gebrouwen volgens dfc wet van Beieren Wat aardige zedosprekers treft men heden toch aan Terwijl de menschen die men door allerlei domme en dwaze beloften heeft weten te verleiden, in onze kerken de meditation van den vasten aanhooren, zitten die aardige zedespre kers in de Brusselsche koffiehuizen den grooten Jan uit te hangen en goeden zier te maken met de patotterkens die hunne volksbedriegerij hun opbrengt... Wat zul len wij nog zien op 't einde dezer eeuw I Wij willen geenen klassenstrijd! roepen de groenen; wij betrachten slechts de onvermijdelijke hervormingen der maatschappij op vredelievende wijze. Wij gelooven dat de groenen voor goed op weg naar Gheel zijn. Hoe ze willen geenen klassenstrijd Maar klassenstrijd wat is dat?... Is dat niet altijd en overal de kleinen tegen de grooten, de armen tegen de rijken, de werklieden tegen hunne meesters, de pachters tegen de eigenaars opjagen en ophitsen eu dan dit rampzalig werk over- ■ieten met een sop van domme onhoud- jare beloften of vorte ajuinen Onbe twistbaar en dat doen de christene volks foppers onophoudend overal en daarom ook verdienen zij den naam van groene socialisten. La Justice sociale bet Brusselsche orgaan der groeue socialisterij, beweert dat priester Daens, in 't tooueelstuk Aalst einde eeuw is voorgesteld ge worden an priesterkleed met rooden sluier om de lenden. Voor de Aalstenaars moe ten wij dat niet logenstraffen, allen weten dat La Justice sociale eenvoudig liegt en lastert. Spijtig dat het bedoeld groene orgaaD niet beter werd ingelicht, dan zou bet kunnen meêdeelen hebben dat er twee bairenmutsen op jacht zijn geweest naar 't wijf, naar 't vuil schandaal, dat de catholieken hebbeu willen omkoopeu roor duizend franks om onsen merteleer in schande te brengen en eene eeuwige vlek op zijnen naam te prenten. In plaats van de Aalstersche katholie ken te beliegen, te belasteren en te belee- digen ware het veel beter dat de mannen der Justice ons eens hun gedacht zouden zeggen over die smeerlapperij van H om gekochte wijf waaraan priester Daens ten grooteren deele zijne verkiezing te dan ken heeft. Ook aan Le Devoir oen groen orgaantje van Schaarbeek-Brussel, opgesteld door zeer moedige konijntjes, zijn die laatste bemerkingen toepasselijk, 't Woord is aan de groene schrijvelaars Coöperatieven. Onzo achtbare vertegenwoordiger, M.WOESTE, de man zoo gehaat door de groene helden der Chipkakliek, maar door de katholieken zoo geëerd en bemind, zegde in Kamer zitting van vrijdag 2 april 11. De samenwerkende maatschappijen D zijn ingesteld geworden om te verkoo- pen aan hunne leden en niet aan de personen die geen deeluitmaken van de vereeniging of het korps onder welke de coöperatief is gesticht. In Duitschland is het den coöperatieven verboden te verkoopen aan andere dan «hare leden. Wij zouden dat iu België ook moeten doen. Zekere coöperatieven b doen ook een deel harer winsten dienen tot politieke propaganda en dit ten schade van de leden; dat is slecht, [k - vraag dat de coöperatieven hunne boe- b ken en rekeningen moeten openbaar maken. Een wet moet het vraagstuk der coöperatieyen nader regelen. De - geringe burgerij en de kleine neering- doeners moeten beschermd worden. Aan 't publiek verkoopen, 't is han del drijven; nu de coöperatieven hebbeu dat doel niet, het doel der coöperatief is van aan hare leden waren te verschaffen tegon den gematigsten prijs mogelijk. In Frankrijk verbiedt de wet ook aan de coöperatieven vau aan anderen dan bare leden te verkoopen en spreekt strenge straffen uit tegen de Maatschap pijen die onder bet masker der coöpera tief aan 't publiek verkoopen. Waarom kau men in België dat voorbeeld niet na leven Dan ten minste zouden wij 't mis bruik zien ophouden van de coöperatie ven der spoorwegbedienden aau anderen dan hare leden te zien verkoopen tot groote schade van alle neeriugdoeners Zijne ster verbleekt meer en meer. Ja, uit alle gewesten onzes Arrondissement meldt men ons dat de ster van onzen merteleer meer en meer aan 't verbleeken is. Maar geen wonder ook hij ondergaat slechts 't lot van alle valsche belovers vóór zijne kiezing be loofde hij redding aan allen aan werk lieden, aan landbouwers, aan ambach- ters, aan nijveraars en nu ondervindt men heden dat men zich Joor eeneu kwakzalver heeft laten beetnemen die nog niets heeft kunnen redden en nooit iets redden zal daar hem al de noodige hoedanigheden daartoe ontbreken. Nog 14 maandekens en wij laten 't groene orakel op sj- Waarom zijn de Hberalen militarist La Gazette, die f liberale vodde van Brussel, zegt V het ons Als al de jongelingen naar de kazernen moesten trekken, dan zou het weldra gepast ziju met de overheersching der Kerk op den buiten. Nu, 't is dus niet voor do verdediging van Koninkdom en Vaderland dat de al- gemeene verplichtende dienst moet inge richt worden, maar wel om den gods dienstzin in het hert des volks te dooden. Katholieken, we zijn dus goed ver wittigd I Hij wist het niet. Onze groene saucissenman beweerde in deVolkskamer; dat de leerlingen in de Nijverheidscholen aanveerd, zelfs de rekenkunde niet ge noegzaam kennen. Maar, M Tack, Ondervoorzitter, ant woordde hem M. Daens weet zéker niet dat de eerste leergang welke men doet volgen door de kinderen die uit de lagere scholen komen, wanneer zij de Nijver- heidschool betreden, een leergang is van rekenkunde. Wel om den donder 1 dat wist hij niet. Wie over alles wil meè klappen zonder er verstand van te hebben, die noemt men een zeeveraar I Onze christene (P) volksfoppers durven zich vergelijken aan de katholieke volksgezinJeD van Oostenrijk, welkeer in do laatste kiezingen eene schitterende zegepraal behaalden. Maar men oordeele De Oosten rij ksche kath. volksgozinden voerden eenen bardnekkigen strijd tegen het liberaal jodendom en het roode socia lism. Onze christens volksfoppers zijn de bondgenoten der liberalen en roode socia listen. De Oostenryksche kath. volksgezinden, worden goedgekeurd door Z. H. den pau selijken Nuntius te Weenen, door HH. HH de Cardioalen en Bisschoppen van Oostenryk. Onze christene volksfoppers ziin afgekeurd en uitdrukkelijk veroordeeld geworden door HH. HH. de van Gent en Brugge eu dit in overeen stemming met den wensch en den wil van Z. H. den Paus... Wij vrageu het Is die vergelijkcnis niet om te doen hersteD van lachen Heldergem. De meeting der groe nen van Zondag 11. bij Sentens In Sint Antonius is meer dan een armoedje geweest.... Geen ziel kwam er op eu toen de kaartspelers die in huis waren, hun spel staakten en er van door getrokken waren, stonden de groene zeeveraurs alleen te koekeloeren.... Ze rollen met vitesse den berg af, die groene volksbe driegers 1 Lastering. 't Aalst, zegt Pie van b Cbipka, is eene wilde drift van alleen- heersching. Van nu af laten ze reeds b drinken en deen ze drinken tegen de kiezing van 't naaste jaar. Onze Pie die reeds voorziet dat onze broeder binuen veertien maandekem. gewis zal opgelaten worden, wil van nu af doen gelooven dat die oplating slechts aan drank- en smulpartijen zal toe scbryven ziju... Onze Pie liegt en lastert weer en wij dagen hem uit te durven noemen de persoon die laat drinken en de plaats waar die drinkpartijen gebeu ren. Vrienden, ge zijt dus verwittigd I Hoods kandidaten. Men moet bekennen dat de socialisten eene aardige manier hebben om zoogezegd de werk lieden in deu gemeenteraad te gaan ver tegenwoordigen. Er zijn te Roubaix 36 kandidaten, en de socialisten stellen daarop voor 24 herbergiers, 2 eigenaars en 1 rentenier I Fiasco Fiasco Fiasco 'i Land van Aelst en Klokke Roeland hebben met groot trompetgeschal en ge luid het congres aangekondigd der afge- veerdigden van de christene volkspartij, 't welk op zondag 21 maart tot Ninove zou gehouden worden. Tot heden toe is er noch in 't Land noch in De Klokke een verslagsken ver schenen over dat congres, maar ook nooit werd er een groolere fiasco bestatigd buiten de uatureelen der Deuderhautem- scbe Leebeke was er schier niemand te genwoordig... De groenen rollen voor goed den berg af I De groenen hebben voor de roo den gestemd. 't Is leugen en laster te durven schrijven dat de christene demok raten als eeu man voor de socia listen hebben gestemd, zoo schreeuwt 't Land van Aelst. Wij hebbeu zondag 11. bewijzen aange haald dat de groenen voor de rooden werkten en stemden en nu willen wij enee bekentenis aanstippen. In Klokke Roeland van zondag 11 leest men Men schijnt verontwaardigd te zijn, over het groot getal stemmen aan de kan didaten der socialisten gegeven, n Ons verwondert dit niet, 't zou ons inte gendeel verwonderen was het zoo niet ge weest» Inderdaad, wie heeft de werklieden hier voor de socialisten leeren stemmen n Zijn het niet de behoudsgezinden die verontwaardigden van heden n Hebben zij niet duizendmaal gezegd en geschreveil, dat de christene demokraten veel slechter zijn dan de socialisten, zelfs oneindig veel slechter. Hebben zij niet duizendmaal het woord groene socialisten ons naar 't hoofd ge- geslingerd. ii Hebt ge dus die stemmen aan roode b cialisten geschonken niet op voorhand ve rechtvaardigd en gewettigd Hebt ge er den weg niet toe gewezen. Dus Klokke Roeland bekent dat de groenen voor de rooden hebben gestemd in de laatste kiezing voor den Goeden - mannenraad, maar 't is de schuld der oübewaarders!... Wat vernuft steekt er toch in den rosten knevel Wel de groenen hebben voor de rooden gesterad eenvoudig omdat Vogels van eender veer en Vliegen samen geern. - t' Hofstade, bij Aalst, is het toch niet zonde voor zulke achtbare, deftige parochie t' Hofstade waar Priester Daens d'Hoogmis heeft gepreêkt, daar is nu een herberg in welke meermaals 't Priesterkleed wordt verscheurd door onbezonnen starainó-gasten.... Ach, de rijkdom kau den menscb zoo wreed verblindenZóó beklaagt zich Pie wegens den afkeer die men 't Hofstade meer en meer gevoelt voor de groene hei don, voor den ganschen donchenbool, zoodanig dat men schoppen onder de broek belooft aan slimmerikken die 's zondags avonds, in rustige herbergen willen, vliegende meetingen geven om de aanwezige katholieken te tergen. Dit is het voorspel van wat er biunen veertien maandekens met onzen merteleer zal gebeuren in de biechtstoelkens der kies- bureelen Nu, welke belangrijke gebeurtenis heeft bovenstaande Jeremiasklachten van lekkere Pie uitgelokt Luistert menschen 't Hofstade is er, onder andere Donchisten, een zeker Peh- draadjeoen zeer onnoozel ventje, veel 't onnoozel om dood te doen, maar toch is 't manneken meetinggever van de volksfoppers. Ja menschen, 't ventje is lid vau den fameuzen kantonnalen sprekersbond Is dat Pekdraadje een groene socialist? Somtijds ne keer, maar meerendeels is 't ne rooden socialist daarbij, het verschil van kleur doet wei nig ter zake. Hewel, menschen, dat manneken, die in de week geen deftig man durft bekij ken, gaat 's zondags, als hij een half stuk in deu kraag heeft, met Pie Douche refe rendums houden over pensioenkas enz. enz.... Pekdraadje nogthans is niet ik zuchtig, want hij zal nooit een pensioen noodig hebben als ik van mijn loven ziek wordt of oud, zegt hij, met mij zal niemand ambras hebben, je me brulerai mon cervelle Dat zijn oprechte christe nen, niet waar menschen Zóó dus ons ventje was over drij weken wederom bezig, pour embêter les calottins met vliegende moeting te geven in eene katho lieke herberg. De tegenwoordige stami- né-gasteu, zóó Pie ze noemt, meerendeels werklieden, verdroegen de vliegende mee ting met zeer veel verduldigheid op hot einde, nogthans, als Pekdraadje zich dik maakte on de aanwezigen met zijuen sleutel in de vuist bedreigde, hebben ze 't ventje eenvoudig buiten gesmeten, en alles werd wederom rustig en kalm. Ziedaar, menschen, hoe het Priester kleed tot Hofstade werd verscheurd door onbezonnen staminc gasten Wellicht «uilen deze kerkvervolgers weer eens van op deze wereld nog gestraft wor den en worden zij het niet 't en zal toch aan Pie Donche niet liegen En ongelukkiglijk, hetgeen t' Hofstade gebeurt, zegt Pie, ziet meD overal 'tis 'tlot der christen Demokraten....» t Is waar Pie.... nen schop onder de broek en daarmeê de deur uit 1 Proficiat man Koeragie, menschen maandekes en wij ziju kwyt nog veertien den merteleer Binnen eenige dagen gaan de prijsvluchten be ginnen. De eerste oplating heeft plaats te Etampes. In strijd met hetgeen er gezegd is, zul len de vervoeren en oplatingen in Frank rijk niet meer moeilijkheden ontmoeten dan vroeger. M. de Favereau, minister van buitec- landsche zaken, heeft aan do maatschap pijen der Brusselsche omgeving lateu we ten dat het decreet van 22 juli 1896 geen hiuder zal doen aan het oplaten van vreemde duiven. De maatschappijen hebben gcene bij zondere toelatingen noodig van wego ae prefecturen. Wanneer eene verzendiog duiven in Frankrijk komt,moeten de overheden der grenzen de prefecten der departementen, iu welke de oplating moet plaats hebben, per telegraaf verwittigen. Deze zullen dan onmiddellijk bevoegde policiebeambten hierover kennis geven, opdat er agenten worden afgeveerdigd om bij de oplating tegenwoordig te zijn. In afwezigheid van de policie kan de prefect den statieoverste voor dezen dienst afveerdigeu. De Fransche minister van buitenland- sche zaken heeft overigens de noodige bevelen gegeven voor de betvaking der duiveetransporten, met bevel deze' alle mogelijk gemak te bezorgen. BEDEVAART tot den grooten Mirakeldoener. Plechtige Noveen der negen dinsdagen f ter eere van den H. Antonius van Padua f van Dijnsd. 13 April tot Dijnsd. 8 Juni. f De devotie der negen dijnsdagen ter eere van den H. Antonius is vermaard geworden sedert 1 1612 ter gelegenheid van een mirakel dat voorviel iu de lterk der Minderbroeders Con- 1 ventueelen te Bologne (zie het verhaal er van in de Annalen van den H. Antonius, nummer I van maart.) Om er de geheugenis van te ver- eeuwigen heeft de Zaaier van Mirakelen het j zich als een geluk geacht er de voordeden van te openbaren wanneer hij aan die dame zegde Ga negen achteenvolgende dynsda- gen in de kerk der Minderbroeders Conven- I n tueelen, mijne medebroeders, mijn beeld ver- j n eeren, ga er te biechten en te communie en 1 n gij zult de gevraagde gunst bekomen. Dé ondervinding heeft den overvloed der I gunsten doen kennen, welke de luisterlijke en lieve H. Antonius gedurende deze noreen verleent aan allen die ze volgens zijn verlan gen onderhouden. Deze gunsten zouden wij willen vermenigvuldigen door eene devotie t« verspreiden, welke zoo duurbaar is aan den Glorierijke Wonderdoener, die hij zelve oni geleerd heeft, en bewezen door een schitte- f rend mirakel en ontelbare gunsten. Zijne Heiligheid Leo XIII, bij breve van f ui lfifi1 3 Juli 1894, heeft aan al de kristene geloovi- geu, op al de dijnsdagen van het jaar een voUen aflaat verleend, indien zij na gebiecht j en gecommuniceerd te hebben de kerk van den H. Antonius bezoeken en er bidden volgens de l inzichten van Zijne Heiligheid den Paus. De 1*, 2", 8" en 9° dijnsdag der noveen zal de generale absolntie aan ae leden der derde orde gegeven worden. ORDE DER GODDELIJKE DIENSTEN: Alle Dijnsdagen der noveen, om 6 uren uit- stelling van het H. Sakrament. Gelezen Mis- f sen te beginnen van 5 1/2 uren; om 8 uren, de Hoogmis waaronder claamsche lofspraak en 1 aanbeveling der toegezonden intenties. Ter oorzake van den grooten toeloop van I al degenen die dijnsdags van wijd en zijd I komen om ter eere van den H. Mirakeldoener de II. Mis bij te wonen, zal er gedurende da 1 negen dijnsdagen ook nog, om 10 oren, eene I Mis met zang gedaan worden, waaronder j fransdie lofspraak en aanbeveling der toegezov I den intenties. Avonds, om 5 1/2 uren, verhaal der be- i komen gunsten, Lof en Rozenkrans voor het j beold van den Heiligen voor de aanbevelin- J Voor do gebeden der noveen volge elk in j bijzonder zijne devotie en verrichte de I godvruchtige oefeningen die God hem ingeeft N. B. De aanbevelingen die ons gezon- I den worden, worden 's dijnsdags in al de f missen herdacht, 's Avonds, voor het Lof, j .zen en na het Lof wordt voor het beeld I van den II. Antonius de Rozenkrans gelezen I voorde aanbevolen intenties. Alle dijnsdagen van het jaar en bovendien nog eens ter maand, wordt de Hoogmis van 8 uren gezongen ter eere van den H.Antonioi j voor de levende en overleden weldoeners van J het klooster en van onze kerk. Verscheidene t malen daags lezen de religieuzen nog bijzon* dere gebeden voor die zelfde intenties. Van tot middernacht Zondag 11 April 1897, dienstdoende Apotheker: M' De Valckeneer, Esplanade.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 2