Pol en Stant.
Van tak op tak.
IDDERGEM.
Pol komt aan 't hof aangereden
met de koppel.
Stant.Dag,
Pol, hoe is't?
r «Hebt ge nog een
3peil weesl afleg-
""^gen op 't veld
-■ - 4—jiSPTpti Pol. Jaak,
Sunt'k heb er
de leste haver wcest onder werken, en
dat is waarlijk nen grooteu doorn uit de
voet.
Stant. Is d'haver nu allemaal ge
zaaid, Pol
Pol. Do mijne toch, Stant en nu
nog gezorgd voor de patatjes eu tie bet-
teraven en daarmeè is 't nog nen keer
peil af voor een tijken.
Soünt. En voor hoe lang hebt ge
daar nu nog aau te travakken, Pol
Pol. Wel, Stant, nog een goei acht
dagen als 't goed weêr blijftwant ik be
werk de patotters nog altijd volgens het
oud systeem.
Stant. Wat wilt dat zeggen, Pol?
Pol. Ilewcl, Sunt, 'k heb vanouds
gezien en geleerd dat 't patatterland moet
gediepvoord worden eer 't gemest wordt
maar tegenwoordig zijn er al veel boeren
die er 't mest maar direkt onderzwicren
en daar op planten.
Stant. En wat is er best, Pol
Pol. Volgens mij is 't best vaa eerst
te «li•'pvoren, Stant; omdat de patat geern
opgroeit in neu goed gebroken grond.
Stant. Dan hebt ge gelijk van het
te doen, Pol, zooveel to meer dat 't toen
op geen twee of drij dagen aankomt.
I'OL. 't Is alzoo, Stanten als we
voor mei meó alles gedaan hebben, dan
zijn wc kontent.
Stant. - Maar, Pol, 't weèr en is toch
niet fameus tegenwoordig 't zou kunnen
wenner en groeizamer zijn.
Pol. Jaat, Stant maar dat heeft
ook al zijn goed en zijn kwaad aan; to rap
opschieten eu is niet goed voor veel din
gen; 't is lictor dat 't eerst goed struikt
en een beetje op den grond rondkruipt
alzoo komt er meer hoop op eu wordt de
vrucht strdffer en kloeker.
Stant. Dat is gemakkelijk om ver-
staau, Pol.
Pol. En van nen anderen kant,
Stant, ges en klavers en kunnen niet rap
genoeg opschieten en groeien, want veel
menscheu wachten er naar 't loof is op
of schrikkelijk ver gezet eu veel zolders
zijn leeg.
Stant. Zoo dat 't tegenwoordig nog
kwaad tij«l is voor de boerkes, Pol
Pol. Jaat, Stant, alzoo nog een goei
veertien dagen lang wordt den hoorn nog
al dikwijls non keer geblazen door de
lange steortcn want z'bebben somtijds
uksel in do keel, en daarbij die beesten
worden gewaar dat 't sezoen van ges en
klavers aankomt.
Stant. En weten ze dat van in bun
nen stal, Pol
.Pol. Ja, Stant, zoowel als de raen-
schen zelve.
Stant. 't Is toch een wonder din
gen, Pol, dat gevoelen van den natuur
zelfs bij de dieren; maar hoe is 't tfu,
Pol, zijn de vetbcesten nog altijd zoo
goed koop
Pol. Ze slaan nog meer en meer af,
Stant. maar perkonter de peerden die
gelden stukken van menscheu; 't is seffens
duizend frank als en waar 't maar nen
dobbelen muilezel.
Stant. jEn waarbij komt dat, Pol
Pol. Dat ik 't zelf niet en weet,
zelle Stant'k en weet maar een dingen
eu dat is dat de Duitschraans hier alles
komen opkoopon dat zij viuden.
Start. Wel dat is toch ook nog een
schoon dingen voor den boer, Pol
Pol. Voor sommigen, Stant, 't is te
zeggen, voor diegene die mogen verkoo-
peu; maar 't is erg voor al wie door mal
heur of anderzins verplicht is van te
koopen.
Stant. Zoo dat den boer beter is
meê de duurte van do vetbeesten als mee
die der peerden, Pol
Pol. Dat schilt hem veel, Slant!
't is bijzonderlijk uit tien koeistal dat de
centen moeten gemaakt worden maal
laat ons nu* binnengaan, Stant, want Ka
staat al ongedurig te lonken door dc
veuster.
Stant. Ja, Pol, we zullen 't menscb
oost eeu wat voldoening geven want
kuiieus eu is zc precies wel niet, maar
ze weet hot toch ook geern al.
Pol. Wat zouden we zeggen, Stant
:t En is ook beur schuld uict dat ze aan
't geslacht toebehoort
Stant. Is dat, Pol.
(Zc trekken binnen).
Ka. Wel gekomen, Stantge ziet cr
goed uit en welgezind hebt g'eindelijk
gedaau gekregen mee over den bóeren-
artikel te kakelen
Stant.Ochjaam, beste Kaken; en
wc zullen wij u uu ook voldoen,, mcnsch.
Ka. Eu ge zult nog eens afgeven
over 't geen gij zondag in 't vastenscr-
moeu g'boord lubt, he Stant?
Stant. Wel zekerlijk, Kaken, want
't was wederom de moeite weerd 'tis
spijtig dat'tuit is, ik zou alle zondagen
over 't lijden van onzen lieven Heer willen
booren preêken.
Ka. En wat was er nu 't bijzonder
ste van 'l Sermoen, Stant
Stant. Er waren bijzonderlijk twee
doelen, Kaken; 't eerste van de kruisiging
van Jesus, en 't tweede van zijn laatste
woorden eu van zijne dood op 't kruis.
Ka. Och erremen, Stant, nu wa«
't zeker wreed om hooren
Stant. Dc kruisiging wierd op een
aandoe ui ij ke wijze beschreven, Kaken
«■e zaagt tie'wreede en woeste beulen aau
t weik j g'noorde ü'horhaalde hamersla
gen die d'handen en de voeten aan ht-t
kruis vastspijkerden; go zaagt het god
delijk bloed stroomen en g hoorde de
gebeenten'van onzen minnelijken Verlos
ser kraken; en dan, Kaken, zag men het
kruis meê koorden recht trekken, nen
oogenblik hing bette zwieren in de lucht,
en dan iu eens meè nen bevigen schok
viel het neder in de holte die men in de
steenrots had uitgekapt. Eu de wouden
vau Jesus' handen eu voeten scheurden
open en de doodskleur verspreidde zich
op zijn goddelijk aangezicht.
Ka. Ha, Stant, 't is te wreed om te
bepeizen 111
Stant. Ja. Kaken, maar als onze
lieve Heer nu stervende aan zijn kruis
hing, dan riep de predikant ons allen aan
den voet van 't kruis en deed ons 't god
delijk lam in zijne vernedering en zijne
tor menton aanschouwen, eu hij daagde
ons uit om ons dan nog te beklagen over
de kruisen die wij hier op de wereld ont
moeten en te lijden hebben. Hij deed ons
zien hoe Jesus leed meer dan iemand
hier lij.leu kan hoe Hij uochtaus on
schuldig was en de heiligheid, zelve ter
wijl wij allen zondaars zijn en slechts
onze eigene zonden uitboeten wanneer
wij lijden. O wat schoone diugen heeft bij
gezegd, wanneer hij ons overtuigde dat
wij ouze kruisen moeten dragen in ver-
ceuiging met Jesus kruis en iu volle on
derwerping aan Gods wil. Hij toonde ons
het kruis in het paleis van den koning
of keizer, zwaarder nog eu moeilijker
om dragen, dan in de arme hut van den
werkman; hij toonde ous het kruis overal,
maar als eeu teekeu van heil en zalig
heid voor alwie het draagt gelijk Jesus
het gedragen heeft.
Ka. En zeggen, Stant, dat do wereld
toch zoo benauwd is vau de minste
kruisen
Stant. En zeggen, Kaken, dat de
wereld toch zoo bedorven is en zooveel
uit te boeten heeft 1
Ka. Ja, Stant, dat die afgekeurde
gazet.schrijvers en die hoeveerdigo meö-
meetinggevers aan de menschen hun
plichten voorhielden eu hun leerden het
kristene kruis dragon, in dc plaats van
die sukkelecrs die al ongelukkig genoeg
zijn, nog ongelukkiger te makeu meê hnn
den geest van opstand eu van ontevreden
heid in te blazen, dan zouden zij goed
werk verrichten in de plaats van nu den
duivel t'bejpcn om alles in stoornis en
ongeluk te dompelen.
Ka. En indien die mannen zelve
's zondags naar de goddelijke diensten en
sermoenen gingen in- de plaats van de
procbiën af te loopen mee hunnen zeever
en huu dwaas gezwets, dan zouden ze
misschien ook- leeren konteut zijn in
hunnen levenstaal en nu meê deu paasch-
tijd hun nen keer schoon en rechtzinnig
bekecreD.
Stant. Z'en moeten 't maar weten,
Kaken; ze worden reeds op veel plaatsen
uitgelachen en wie weet hoe lang onze
lieve Heer het nog zal&verdragen. Eu nu,
Kaken, nog een woord over 't tweede
deel van 's sermoen.
Ka. Ja, Stant, 'k luistor.
Stant. 't Was over de laatste woor
den van Jesus aan 't Kruis; zeven keereu,
Kaken, heeft onze stervendo Zaligmaker
aau 't kruis gesproken; ieder woord was
treffend en troostelijk voor ons allen en
wiord ons uiteengedaan door den predi
kant; maar 't laatste van al was aandoen
lijk bovenmate 't was als Jesus, ster
vende, zegde alles is volbracht; Vader,
in uwe handen beveel ik mijnen geest.
Ka. En welke was hier de toepas
sing, Stant
Stant. Hier was iedereen zienlijk
geroerd en getroffen, Kaken; de priester
plaatste ons allen op ons sterfbed en in
onzen laatsten levenstond paste hij ons
de woorden van Jesus toe alles is vol
bracht. Hij deed ons zien wat die woor
den dan zullen beteckeneu voor den bra
ven mensch die God hier op de wereld
gediend heeft, en dat was aanmoedigend
en troostelijk, Kaken maar hij deed
daarna ook zien wat zij zullen boteekonen
voor den versteenden zondaar, voor de
godslasteraars, voor den onkuischaard,
voor den gierigaard en bijzonderlijk voor
den hooveerdigaard en dat was schrik
kelijk, Kaken! zie, 'k beef er nog van
als ik er op peis en 'k mag u zeggen,
als de predikautom t'eindigen, eeu gebed
deed aan onzen gekruisten God, waarin
hij vroeg, voor de rechtveerdigen, de
volherding, en voor de zondaars, de bo-
kecriog en de rechtzinnige bekeering,
ha Kaken, dan kwamen er tranen in ons
oogen, eu allen, zooveel als wij waren,
en de kerk was vol, wij hebben rechtzin-
nig beloofd aan onze lieve Heer van ons
kruis te dragen hier op dc wereld, van
Hem te bemiunen en te dienen, om Hem
temogen loven en bezitten in den Hemel.
Ka. Zie, Stant, dat doet mij deugd
aan 't hert cn 'k en kan u niet genoeg be
danken voor die schoone woorden; 'k zou
er nen dag lang naar luisteren.
Stant. Ja, Kaken, maar 'k moot
voortgaan; we zullen er liter misschien
nog wel op terug komen en nu, beste
vrienden, wensch ik u nen zaligen hoog
dag van Paschen, en tot do naatste week.
Pol en Ka. Wel bedankt, Stant, en
van de gelijken; wel t'huis 1
Mgr Kneipp. Men meldt dat Mgr
Kneipp, pastor van Wörishofen, sedert
eenige dagen nog al C£g ziek is.
Men'meldtook dat „hij over zijne ge
neesmethode een boek heeft geschreven
met name Mijn Testament.
De ziekte van den vermaarden water
doktor s is niet bijzonder erg, zoo wordt
er bijgezegd.
Maar Kneipp is 76 jaar oud, eu 't zijn
vooral die jaren, die zijuc vjienden be
zorgd maken.
De Berlijnsche correspondent van de
N. B. C. seint
De water-doktor pastoor Kneipp, die
zeer ernstig ziek was door aandoening van
de longen, is geheel buiten gevaar. Zelfs
verwacht men volledige genezing.
Voor de Landbouwers.
BerichtOp
aanvraag van Mr
Abel de Kerc-
hove d'Exaerde,
Voorzitter van
den Keurraad
vau het vee, zal, by uitzoedering, eene
tweede kc-uriug van springstieren,bestemd
voor den openbaren dienst, plaats heb
ben te Aalst, Dijusdag 4 Mei, ten 10 uren
voormi'ldag, ter gelegenheid van den
Arr end i sse me d ts-wed st rij d
Melkerijscholen voor jongens.
Tot uu toe waren de scholen van zuivel
bereiding, door het Staatsbestuur inge
richt, slechts toegankelijk voor meisjes.
Thaus heeft minister De Bruyn besloten
ook eene dergelijke school op te richten
voor de boerenzonen.
In de scholen zullen behalve de gewone
stelsels ook bijzondere studies gewijd
worden aau de zuivelbereiding bij middel
van stoomkracht,
Zij zal ingericht worden te Deurle bij
Deinze.
Bericht aan de landverhuizers.—
Waarom zouden alle onze landgenooten
die van zin zijn naar oen vreemde to ver
trekken de Maatschappij St. Raphaël niet
raadplegen Door haar zullec zij gratis
ingelicht worden en vrij blijven de gege
ven raden te volgen ofte niet. Zij zullen
dus maar winst doen met deze Maatschap
pij te raadplegen zonder eenig verlies te
kunnen ondergaan.
Wat al ongelukken en verliezen het
mecrendcel zouden ontkomen met zich te
vertrouwen aau deze instelling wier eenig
doel is goed te doen aan dezen die zich
tot haar wendeu. Zij zal hen inlichten
nopens de kans van gelukken in de ver-
sckillige overzeesche landen, nopens de
vóordeeligsto voorwaarden der reis, en,
indien zij vertrekken, zal zij hun aanbe
velingsbrieven bestellen.
Zich te wenden tot den algemeencu
schrijver, Graaf WALDBOTT, Buxheim,
Souabe, Beieren, of tot den bijgevoegden
schrijver, Mr ST. d'YDEWALLE, le Sint
And lies, bij Brugge.
Vredesverdrag. Een onzer vrien
den bericht ons dat - Het Vlaamsche
Volk a een katholiek orgaan van Brussel,
voorstelt een vredesverdrag met de Volks-
foppers ofte Donchisten ie sluiten om de
verkiezing van onzen Woeste eu van
den saucissenman te verzekeren en aldus
de twist in der minne te doen eindigen.
Wij gelooveu geerne dat onzo Brussel-
sche Confrater met de beste inzichten
der wereld is bezield, maar wij zullen
hem dben opmerken dat moest hij met
de Aalsterscbo toestanden goed bekend
zijn, hij zich de moeite zou gespaard
hebben van zijn voorstel te doen.
Moest hij het wagen dat voorstel per
soonlijk te Aalst te komen doen, hij zou
het met een loopen moeten halen om aau
de vort© ajuiucu te ontsnappen.
Men stelt ons voor, deu vrede te slui
ten, en met wie?.... Maar dat weet of
kent onze Confrater van H Vlaamsche
Volk niet.
Neen, neen, 't is ons mogelijk den
vrede te sluiten met lieden
Die onze partij uit loutere baatzucht
hebben verscheurd
Die de bondgenoten van geuzen en
socialisten ziju geworden
Die dagelijks den klassenstrijd aan
vuren
Die overal twist en tweedracht zaaiën
Die de haudlangers der liberalen ziju
geworden in zake van verplichtend on
derwijs eu gedwongen soldatendient
Die wekelijks in hunne gazetten onze
Priesters, Kloosterlingen en voorname
Katholieken belecdigeu en lasteren, hoo-
nen eu versmaden....
Eu om er eeu gedacht van te geven. Iu
Het Recht vau Sommergem van 4
April 11. worden wij allen die te Aalst
priester Daens bestrijden uitgescholden
voor al wat in Aalst gekend is als
slecht en zedeloos.
Die beleedigingen en lasteringen die
wekelijks iu - 't Land van Aelst en
Klokke Roeland tegen de katholie
ken: burgers, landbouwers en werklieden
worden uitgebracht laten wij ter zijde,
't zou ons te verre leiden.
En de smeerlapperij van 't omgekochte
wijf, kent ge die, Brusselscliê Confrater,
die smeerlapperij aau de welke onze
Saucisseumau zijne verkiezing tot kamer
lid ten grootere deele te danken heeft
Aan die lieden zouden wij den broeder
kus moeten geven Neen, neen... dat
kan niet zyn... Onzen Woeste willen
wij wreken cn zullen wij wreken dat
hebben wij plechtig gezworen en geene
macht ter wereld kan ons dien eed doen
miskennen... Nog 14 maandekens en wij
laten den gekozene der liberalen en socia
listen met klank op Ja, nog 11 maan
dekens en 't zal met den volksfopper
gepast zijn want nu is hij overal gewikt
eu gewogcu maar te licht bevonden
Eiviervischvangst. Bij afwijking
van vroeger koninklijk besluit wordt dit
jaar de vischvangst met vlottende liju
toegelaten, in ('e vaarten en waterloopen,
tot «len 19 April inbegrepen.
Hij zou alles en aUen redden
Indien men de organen der valsche demo
krat ie wil gelooveu, dan randen wij pries
ter Daens, gedurig aan in zijne priester
lijke weerdigheid, dan bezwadderen wij
laffe lijk zijn priesterkleed, enz. enz.
Maar als meu de groene scbrijvelaars
uitdaagt hunne beweringen door eenige
bewijs te staven, dan klopt men aau
dooveruans deur.
Nogmaals dagen wij hen uit ons eenig
bewijs te knnneu leveren dat wij, katho
lieken, priester Daens ooitiD zijne weer
digheid als priester hebben aangerand eu
beleedigd ol zijne toog bezwadderden
Wanneer wij priester Daens bevechten
dan laten wij ziju priestersschap en zijne
toog ter zijde, en zien wij in hem niets
anders dau de politieker, den kwakzalver
die beloofde alles en allen te zullen red-
don, maar die aan al zijne beloften tot
hiertoe is te kort gebleven
Wij zien in hem niets anders dan den
verscneurder derkath. partij verscheu
ring die hij pleegde uit wraak omdat zijne
baat- eu eerzucht niet werd voldaan
Wij zien in hem niets anders dan den
bondgenoot en handlanger der liberalen
en socialisten, de eeuwige vijanden van
God eu der huidige samenleving
Wij zien in hem niets anders dan de
leider eener kliek dié onder opzicht van
godsdienst, goede zeden, samenleving en
vaderland, meer kwaad heeft gesticht
dan dc liberalen en socialisten in deze
laatste 50 jaren....
Ja, de redder van alles en vau allen
zegde hij te zullen zijn,maar hij heeft nog
niets gered of niemand ten zij ziju eigen
ze!ven van de stoppelen.
Als hij zou gekozen worden zouden de
f«achten afslaan en do landhouwvoort-
irengsels opslaan de landbouw ging her
leven
De daghuur der werkers van allen aard
zou vermeerderen daar handel en nijver
heid voortaan giugen bloeien
't Zou goed koop leven worden bier,
café, brood, vleescb, kleederen enz. enz.
alles zou tegeu kleinen prijs verkrijgbaar
zijn
Alleman zou des Zondags twee gerech
ten vleesch eu bier op tafel hebben en
gratis mogen met den trein rijden...
Meer andere beloften door dien zonder
lingen redder gedaan, de eene wat dom
mer dan de andere, zouden wij kunnen
aanhalen, waarmeè hij vele lieden heeft
weten te verleiden.
Maar wij vragen het hoe vele zijner
beloften zijn verwezenlijkt geworden t
Geene enkele, want alles is bijna in
den zelfden toestand gebleven, en is er
voor deze of gene zaak verbetering, 't is
toch aan hem niet, maar wel aan de
katholieke meerderheid dat wij het te
danken hebben.
Reeds meer dan drij volle jaren zetelt
onze merteleer nu ter Volkskamer en
wat heeft hij reeds tot stand gebracht?...
Niets niets niets I maar ook hij heeft
alleenlijk veel woordeu gekraamd en hier
door slechts deu spotlach der ecneu en
't medelijden der anderen ingeoogst
Ziedaar ziju gans&ii© bilan
Paaschen valt dees jaar op 18 April
iets wat zeer zelden voorvalt, nauwelijks
drie of viermaal in eene eeuw. Paaschen
viel ook op den zelfden dag, 18 April, in
1745, 1756, 1802, 1813,1824 en zal ook
op dien dag vallen in 1954, 1965 en 1976.
Paaschen kan ook acht dagen later val
len, op 25 April, zoo was het in 1886 en
zal het zijn iu 1943.
Een samenspraak)e te Ninove, in
De 3 Koningen.
M. d vous. Goeden dag Pier, hoe
;aat het En gij Daniël
M. Vierpijl. Goed, opperbest!....
AI. De Landmeter. Hij moet trach
ten het zoo te behouden want Maandag,
op 2" Paaschdag, zal 't er spannen bij
hem.
M. a vous. Hoe spannen
M. De Landmeter. Weet g'het niet,
't is Maandag groote meeting bij hem eu
priester Daens en Lebon van Antwerpen
zullen er spreken.
M. a vous.Ja, maarden lesten keer
moest priester Daens ook komen eu hij
liet Pier iu den steek.
AI. Vierpijl. Ja, ja, maar dan was
3e man ziekskes, maar nu zal hij wel ko
men, ik verzeker het u...
M, De Landmeter. Als 't maar waar
zal zijn.
Al. Vierpijl. Waar zijnwaar ziju
hoor eens ik ga deze week nog mijn ver
ken slachten en ik heb
hem tot de penskermis
uitgenoodigd en komen
zal liij cn zeker komen,
want ik weet dat hij voor
een tripken en een saucisken uitkomt
't is 'ne liefhebber eu hij kan er weg meê;
'k heb't ondervonden, man
M. De Landmeter. Een goed trip
ken en een goed eindje saucis, dat laat
zich eten.
AI. d vous. Heeft hij nu nog zijne
goesting niet vau de saucissen Hij
heeft nochtans zijn part gehad van de
miriameters die er over gebleven zijn in
Aalst-einde eeuw.
AI. Vierpijl. Ge begint er onder te
lullen AI. d vous.... Kom Daniel, laat er
ons van door trekken... Miriameters sau
cissen IMiriameters
(Historiek).
DE RUZIEMAKERS ONTMASKERD.—
Uit Brugge Het was Maandag avond
dezer vergadering in de Gh.uk. ukr Ambachten.
Er zou gehandeld worden over de dingen
die nu onluugs in onze stad ziju voorgevallen.
Onder het masker van christens demokreten,
ziju er hier gedokenen opstokera en verraders.
Die mannen deden niets anders, als in
't duikerke de wereldlijke en geestelijke over
heid bespotten.
Zij deden niet anders als do katholieke
party en hare hoofdmannen trachten hatelijk
te maken.
Hun eenig werk was, den werkman opja
gen en aanhitsen, door allerlei valsche stel
sels eu vertelsels.
Nooit schreven zij een woord tegen libera
len of soqialisten al hnnue woede was tegen
de katholieken.
Welnu, die mannen zijn nu gekend en ont
maskerd, en de tijd van zn ijgen is uit't is
de tijd van verweer.
In de vergadering waarvan ik spreek, sprak
eerst senateur van Ockerhont, de zoo wel
doende man.
Hij deed do ware werking der katholieke
partij uiteen, en jammer dat die ruziema-
n kers gekomen zijn Ouder den dekmantel
n van christene demokratie, werken die lieden
de socialisten en de liberalen in de hand
zij hebben voor de katholieken niets dan
n scheldwoorden zij bedriegen het volk. eu
n zij zwichten zelfs liet vermaan der bis-
n schoppelijke Overheid niet.
Daarna spraken de heeren Ghyoot en Stock,
die zeer hevig uitvaarden tegen die gedokene
verraders.
Er zullen nog meer vergaderingen der
Gilde gehouden worden, om over zelfde zake
te handelen.
rgaderingen mogen dienen tot voor-
a andere Gilden.
Die
beeld
Gelijk men ziet tusschen de Bruggescbe
valsche demokraten en de Aalstersche is geen
hair breed verschil.
De jeneverziekte. Al bewijs hoe
het onmatig gebruiken van storten drank
tot zelfs den smaak geheel bederft, diene
deze bijzonderheid iu zekere landen
vindt men dronkaards die jenever, bran
dewijn, alsembitter, zelfs met peper ge
mengd, smakeloos vinden en zich nu aan
't drinken van petrol overleveren. Pouah!
De Bien public heeft alle gezag
en veel achting verloren. Elk begint
het te zien, zoo schrijft Het Land
van Aelst.
Waarom heeft onze groote Gentsche
Confraters nu alle gezag en achting ver
loren
Wel omdat men te Gent nu eindelijk ge
zien en ondervonden heeft dat al wal Dcn-
derbodc over de valsche demokraten heeft
geschreven, de onbetwistbare waarheid is
en van tijd tot tijd worden onze Aalster
sche volksbedriegers nu door Le Bien
public eens duchtig over den hekel ge
haald. Dit was onder auder 't geval vrij
dag der verledene week en ziedaar
Spijtig dat tijd en plaats ons ontbrekan
om 't schrijven van Le Bien public te
vertalen.
Meer en meer wordt er overal besta-
tigd dat de zon van pater Saucis gewel
dig aan 't verbleken is. Do volksfopperij
heeft haar hoogste punt bereikt eu ze is
nu aan 't dalen met vitesse.
In de kieziugen van 1894 lieten zich
vele brave lieden meeslepen door de
schoone beloften zij dachten dat die
demokraten eene zalf bezaten om alle
wonden te genezen.
Maar nu onderviudeu zij dagelijks dat.
zij met kwakzalvers te doen hebben ge
had en keeren tot do ware katholieke
partij terug. De ondervinding is hier weer
de groote leermeester geweest en wij
mogen dus ons vertrouwen stellen iu hen
die, door de ondervinding geleerd, het
dwaalspoor verlate:: om den rechten weg
terug iu te slagen.
Bedrog. Vooruit vertelt dat men
iu de Luxemburgscbe Kamer aan een
katholiekeu afgeveerdigde, met cijfers in
de hand, bewezen heeft dat hij zijne werk
jongens niet genoegzaam betaalde. Het
feit is echt. maar dc afgeveerdigde, dien
men aiszoo in nesten bracht, was geen
katholiek, maar een volbloed socialist.
Vooruit weet het wel, doch hij weet ook
dat hij zijne lezers alles mag wijs maken
wat hij wil.
Stedelijke Werkbeurs van Aalst.
Worden gevraagd 1 bakkersgast
3 schrijnwerkers, halve of volle gasten
1 goede schrijnwerker, fr. 0,30 per uur
1 loodgieter blikslager; 1 kleermaker
(Leerjongen) 2 schoenmakers 1 dienst
meid halve wevers 40 jongelingen van
13 tot 16 jaren.
Vragen werk 1 jongeling kunnende
Fransch en Vlaamsch 1 schrijnwerker
(Leeijongen)2 voerraans daglooners.
Uitgesloten. De socialisten wor
den hoe langer hoe vriendelijker voor
elkander
Maaudag heeft de socialistische Bond
van den Borinagc de uitsluiting uit de
partij besloten van Malbrecq, schepene,
en Ruelle, gemeenteraadslid te Qua-
regnon.
De gestemde dagorde noemt Malbrecq
en Ruelle verraders en besluit als
volgt
De Bond beslist dat Malbrecq en Ruelle
uitgesloten ziju. Bijgevolg zet hij hen aan
hun ontslag te geven als provincieraads
leden van het kanton Boussu en als ge
meenteraadsleden te Quarcnon. Deze be
slissing zal aangeplakt worden iu al de
gemeenten van den Borinage.
Onnoodig te zeggen dat Malbrecq en
Ruelle bunuc botten vagen aan die dag
orde van den socialistenbond en dat zij
hun mandaat behouden.
Eene nieuwe missie in Congo-
land. Pater De Beerst, der witte Pa
ters was door Mgr Roelens belast eene
geschikte plaats te kiezen voor het stich
ten eener nieuwe missie iu de nabijheid
van het Tanganikarneer. Na in de berg
streken van Mnrungu en de moerassen
van Mukuli vruchteloos gezocht te heb
ben, doorliep hij eene streek die vroeger
zeer bevolkt was, maar uu geheel ver
woest en uitgemoord is door de slaven
jagers. Vau daar trok hij de ijzerbergen
van Kalolo cn de weiden van den Lufoko
door en kwam toe iu de vruchtbare en
goed bewoonde vlakte van Lutaka; waar
bij de nieuwe missie van St-Jacob stichtte.
In eenen dag, ontginde hij eene halve
hectaar lands dat hij van den hoofdman
van een dorp gekregen had en bracht
honderd balken bijeen. Tien dagen later
was een gebouw van 20 meters lang op
7 en half breed en even hoog opgericht.
Eene wonderlijko gebeurtenis heeft de
zendelingen bij de zwaden onmiddelijk
ecu groot aanzien gegeven geheele wol
keu sprinkhanen zijn drie dagen na hunne
aankomst over het land neergestort en
hebben alles verwoest, maar zij zijn de
rivier Lufuko niet overgevlogen, en alzoo
is de streek waar de zendelingen zich ge
vestigd hadden in de algemeene vernie
ling gespaard gebleven.
Levensregel der ter dood veroordeelden
in het gevang van Leuven of Gent,
Ter gelegenheid der ter dood veroordeeling
van ('ourtois en Restiaux, is er nog al veel
geklapt geworden van die gevangenissen en
de levenswijze der pensionnairen dezer ge
stichten. Wij willen aan onze lezers ter ken
nis brengen hoe de mannen aldaar hunnen
tijd overbrengen en de levenswijs die zij er
leiden.
Ki.kkih.no Broek, vest, hoofddeksel van
grof lijnwaad, slctsen van zelfde stof. Zijn
naam wordt afgeschaft, en hij krijgt in plaats
een numero, en voor woonst een cel.
Kost Koffie van eikelen, zwart brood,
soep van vetten van boonen, water, stukskens
spek.
Houding Braaf zijn, gehoorzaam zijn ge
lijk een wassen beeld, opstaan ten 6 uren
's morgens, seffens zijn bed maken, de cel
kuischen, eten, dan aan't werk, rechtstaan
en groeten als de directeur of iemand anders
komt, zakken plakken of uitschrijvingen doen
voor de leerlingen der universiteit of alle
andere personen, zwijgen, een uur lucht gaan
schoppen, daar niet zitten, maar wandelen,
beleefd, proper en gemanierd zijn.
Alle dagen 't zelfde, zomer en winter,
weekdag en zondag.
De disciplien is daar uiterst streng.
De gevangenen hebben maar een vooruit
zicht om eens de vrije lucht wederom te kun-
iuademen, na lange jaren gevangenschap,
en dat is braaf eu gehoorzaam zijn
Als ze braaf zijn, krijgen de gevangenen
boeken te lezen elke maand mogen hunne
familie hen eeu bezoek brengen, vader, moe
der, man, huisvrouw, broeder, zuster, oom,
moei en voogd zij zien hunne familie van
achter een tralie, en dit onder het oog der
cipiers niets mogen zij ontvangen, hoege
naamd niets, zoo luid het reglement der ge
vangenissen.
In de celgevangenissen is het er zoo stil als
op eeu kerkhof.
Als de gevangenen hunne cel verlaten, moet
de kap over hun hoofd, met twee opeuings-
kons voor hunne oogen, en 's zondags naar de
kapel, de kap over d'oogen.
Dat is het leven dier gevangenen.
Immers van al die daar zitten, en is er
geen een of hij zegt kon ik hier uit, men
zou er mij nooit meer inkrijgen.
Wat die veroordeelden het meest pijningt,
is die gedurige stilte, die onverdragelijke een
zaamheid, afgescheiden van al wat op de
wereld leeft.
Ter dood veroordeeld worden, geguilloti
neerd worden, zegde een dezer opgesfotenen,
is eene kleinigheid, het duurt maar eenige
oogeublikken, maar wat die straf ver over
treft is de eeuwigdurende opsluiting, afge
scheiden van de wereld, die schrikkelijke
eenzaamheid, van welkers folteringen geen
mensch zich een gedacht kan maken. Alleen
zijn, niet spreken, noch dag, noch nacht,
binst den dag, de bezigheid verbetert het
wat, maar des nachts, als men wakker wordt
en denkt aan de eenzaamheid, oh dan is er
geen mensch diedeze foltering kan begrijpen.
Zoo waren onlange de woorden van een
veroordeelde aan leden zijner familie die hem
eeu bezoek brachten.
Waarlijk het Roèlandersbestuur dezer
gemeente maakt het wat al te bont
Of moenen die Heeren dan, dat 't volk
hun slavernij zal blijven verdragen
Verbeeldt u eens dat Burgemeester Van
Santen, Schepenen Kamiel Cobbaert en
J.-B. Soack, ccncu omzendbrief hebben
gezonden aan do inwoners der parochie
en bijzonderlijk van het omliggende,
waarin zij de leden van den Kerkraad
uilmaken voor eerroovers, straatschen
ders, manslagers en brandstichtersj
De E. H. Pastoor, volgens hen, verdedigt
met woord en schrift die schelmen en
misdadigers.
Ja maar, de E H. Pastoor heeft hun
verledene week een klinkend antwoord
gegeven, dat zij maar al te wel verdiend
hadden.
Wij weten waarlijk niet wat gedachten
dit Bestuur heeft over eerlijkheid en def
tigheid. Meenen zij misschien dat het ge
noog is om katholiek tc zijn, eenige leu
gens aau een te doen flansen door den
eersten liberalen schoolmeester den bes
ten, om op andere parochiën voor deftig
door te gaan Neen, neen, mannen, uwe
knepen zijn gekend, 's Morgens do mouw
vagon aau de hooggeplaatste katholieken,
on 's namiddags gaan spelemeien met
geuzen eu socialisten van allen acabit
concerten eu meetingen geven en bijwo
nen, waartoe socialisten groene en roode
alleen uitgenoodigd zijD.
Eu dan hoort men door die mannen
's zondags op d'hoogzaal den kerkzang
bulderen dat alle ooren, uitgenomen die
van deu koster, zes dagen tuiten. Waar
lijk de langmoedigheid van den E. H.
Pastoor verwondert ons. Hoe kan hij zoo
lang, zulte valschheid gedoogen.
En dan gaan die heilige, onschuldige,
zoete lamraekens, de katholieken be
schuldigen van alle euveldaden. Neen,
neen, jongens, de naam van uwe verde
digers, u V Laatste Nieuws en Klokke
Roeland bewijzen genoeg dat gij maar
katholiek zijt, als er wol te scheeren is
en menscheu te foppen zijn.
Uwe taal en uwe handelwijs toonen
wat gij waarlijk zijt Eeu samenraapsel
van oude liberalen, roode en groene so
cialisten. Burgers van 'tLand van Aalst,
wcost op uwe hoede, en laat u door die
schoonsprekers niet boet nemen.
Unnrspl °p 2d,n
MVVrbLl. Paaschdag
en Zondag 25 Aprilom 4
.-,p- uren luisterrijke avondfeesten
-4»üi«r in de Meisjesschool gegeven
door de Heeren Leden der Koninklijke
Harmonie Sl" Cecilia b.
Men zal opvoeren - Beul en Marte
laar beroemd drama in 2 bedrijven door
Bruylants - Een neef uit Batavia
Seprimeerd kluchtspel in een bedrijf door
ulius Wytynck en verders puike mu
ziekstukken.
Het feest zal eindigen vóór het vertrek
van den laatsten trein naar Aalst om 8
uren 45 minuten.
Wij raden onze katholieke vrienden
van de Stad en der omliggende Gemeenten
aan eenige uren te Moorsel te gaan door
brengen, immers met deze schoone lente
dagen een uitstapje naar den buiten doet
deugd.