Donderdag 6 Mei 1897. 5 centiemen per nummer. 52sle Jaar 5136,
Vlamingen
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst.
I GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Hoe lang men leeft.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
jagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
roorde Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
jindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont-
fangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
jn in alle Postkantoren des Land.
Cuique auuin.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften wordan niet teruggestuurd.
lleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
uijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel©
van dit blad.
Aalst, 5 Mei 1897.
De 25 Juli 1897 zal een dag van rouw
ijjnvoor de maagd van Vlaanderen dien
dag wordt té Brussel bet standbeeld van
den Fransebmau Charles Rogier
plechtig onthuld 1
Bij de openbare inschrijving door bet
emeentebestuur der hoofdstad in 1885
èopend voor bet oprichten van dat beeld,
eeft gansch bet Vlaamscbe volk zich
raardiglijk onthouden.
Bij de inhuldiging van dat gedenktee-
en zal ook geen Vlaming, dien rocmvol-
len naam wezenlijk waardig, aanwezig
willen zijn geen Vlaamseh Vaderlander
ral in welke mate of te welken titel ook,
willen bijdragen tot de verheerlijking des
aartsvijauds van bet Vlaamsche Volk.
Hij zou terecht door zijne verontwaar
digde medeburgers met den schandnaam
vau landverrader gebrandmerkt worden,
de ontaarde Vlaming die, op dien naren
dag, zou vergeteu
Dat Rogier zijn levenlang, uit al zijne
krachten en meer dan wie ook, gewerkt
keeft aan de uitroeiing der Vlaamsche
taal
Dat Rogier in 1832 aan den toenma-
ligcn Minister van Justitie schreef:
De eenige taal der Belgen moet de
Fransche zijn. Ten einde die ceuheid
te bekomen, is het noodzakelijk dat AL
DE AMBTEN, zoo in de rechterlijke
als burgerlijke besturen, en ook in net
leger, aan Walen en Luxemburgers
toevertrouwd worden, opdat op die
wijze de VlamiDg, tijdelijk verstoken
van de voordeelen aan die betrekkingen
verbonden, worde genoopt de Fransche
taal aan te leeren, en men aldus allengs
het Germaansche élement (DAT WIL
ZEGGEN DE VLAMINGEN) in België
ternietige.
Dat Rogier, bijgevolg, de voornaam
ste bewerker geweest is vau de uitsluitend
Fransche inrichting van alle rechtbaukeu
en gerechtshoven in het Vlaamsche land
en dat het nog vooral aan hem te danken
is dat, tot op den dag van heden, de
Vlamingen voor het assisenhof van Bra
bant en voor alle militaire rechtbanken,
als vreemdelingen behandeld en er be
schuldigd en veroordeeld worden in eene
taal welke zij niet kennen of verstaan
Dat Rogier den onvergetelijken Hen-
nnn CONSCIENCE uit het Antwerpsch
provinciebestuur wegjoeg, omdat deze
3'ne boeken in het Vluamsch, die bela-
dijke taal schreef, en dat hij denzelf-
den betreurden volksschrijver belette les
HET
in de Vlaamsche taal te geven aan de kin
deren van onzen eersten Koning
Dat Rogier, bij middel der handels
verdragen met Frankrijk, de nijverheid
van dat land zoodanig bevoordeeligde dat
de ondergang der weverij in Vlaanderen,
daardoor veroorzaakt, de bron werd van
de huidige welvaart der Fransche steden
Douai, Roobaais en Rijsel, dat de Vlaam
sche wevers ons land moesteu verlaten
om niet van gebrek te sterven en dat hij,
Rogier, in 1848, aan de afgevaardigden
der hongerlijdende Vlaamsche werklieden
durfde verklaren indien zij verroeren
zullen wij er doen opschieten
VLAMINGEN
De hulde door onze verfranschte poli
tieke en bestuurswereld aan den ergsten
vervolger der Vlamingen gebracht, zal al
die herinneringen voor aller oogen leven
diger terugroepen en alle Vlaamsche har
ten opnieuw doen bloeden. Den 25 Juli
zullen alle Vlamingen gedenken dat die
feesten den man gelden die de meeste en
grootste hinderpalen gesteld heeft tegen
die TAALGELIJKHEID welke zij nog
niet hebben kunnen bekomen, ueen zelfs
niet mogen- vrageu zonder aan hoon,
smaad en beschimping bloot te staan en
voor schooiers uitgescholden te worden.
Moest het onbegrijpelijk talmen onzer
Wetgevende Kamers om in de wet einde
lijk de gevraagde GELIJKHEID te schrij
ven, tot dat bedenkelijk oogenblik voort
duren, dan zou de deelneming der Staats
machten aan do aangekondigde onthul
ling terecht door het Vlaamsche volk eene
terging genoemd worden, tegenover welke
wij, iu gemeen overleg met de Vlaamsche
hoofdmannen aller gezindheden, de hou
ding der Vlamingen nader zouden te be
palen hebben. Onder voorbehoud van de
gedragslijn welke ons vorder door de om
standigheden zal aangetoond worden,
zeggen wij U
VLAMINGEN
Uwe oogen afwendende van de kren
kende laatste zegepraal der voortaan
machteloozc frahschgeziudheid, zult gij
U, dien dag vooral, mot dankbaarheid de
diensten herinneren der kloeke vaderlan
ders welke de Vlaamsche Grievencom
missie van 1850 uitmaakten, de belicha
ming van den Vlaamschen taalstrijd te
dien ongelukkigen tijde. Bij het nederig
graf van den secretaris, tevens de ziel,
van die Commissie, den onverschrokken
en taaien kamper MichieIj VANDER
VOORT, wiens eenvoudig gedenkteekeu
op het kerkhof van Sl Joost-ten-Oode iu
beschamende schaduw gesteld is door het
trotsche praalgraf van den eens zoo mach
tigen Franschman, zullen de Vlamingen
dienzelfden dag, met de uitdrukking hun
ner erkentenis voor de bewezen diensten,
Hinderlijke avonturen van eenen Zeeman
45* vervolg.
Ik liet Kate uog een oogenblik blijven en
liep met haar al pratend over het dek.
Ik denk, dat Brigstock niet erg met de
aak ingenomen is, zegde zij.
Dat doet er niet toe. Ik zal van deze
vrouwen goede zeelieden maken, lang voordat
wij Kaap Hoorn bereikt hebben.
Zou bet niet raadzaam zijn, met Brig-
itocken de bemanning oprecht te werk gaan
O ja, als ik wist, dat het allen man
schappen evenzeer met het eilandplan ernBt
is, als dit met Brigstock het geval is. Maar ik
wil hen niet tot andere gedachten brengen.
Mijn plan is, dit schip met behulp van de
Trouwen te behouden en alzoo de held te
worden van een der merkweerdigate voor
vallen op zee.
De mannen zullen hun plan wel niet ten
uitvoer brengen.
Ik zal ergens wel een eiland voor hen
vilden.
De meisjes vinden het heel aardig, ma
trozen te worden, zegde zij lachende. Maar
hoe zult gy zonder de hulp van mannen de
seilen hijschen en strijken
Neem Alice Perry maar eens Zij zal in
een week wel leeren een bovenbramzeil te
hanteeren, zegde ik.
Ik zal uw schip sturen en uw touwen
aansjorren, riep zij uitmaar gij zult mij
nooit naar boven krijgen, voegde zij er bij,
terwijl zij naar de gezwollen zeilen zag.
Tien dogen lang ging alles kalm in zijn
werk. lederen morgen en icderen namiddag
verzamelden mijne leerlingen zich op het dek,
en wisten zij de namen van alle tonwen en
zeilen al en verscheidenen wisten deze al te
hanteeren. Ik bevond echter, dat niet meer
dan zeven geschikt waren aan het roer werk
zaam te zijn.
Kate deed zich reeds op het bootmans
fluitje met een zekere mate van kunst hooren.
Zij droeg dit om haren hals en riep de vrou
welijke zeelieden geregeld met hare muziek
tot de lessen op. Maar noch Brigstock noch
Hardiug, noch een der andere manschappen
was mij daarbij behulpzaam. Niet dat het
de schuld van Brigstock was hij was bereid
onderwijs te geven, maar de meisjes wilden
niet van hem leeren.
Daar ik vreesde, dat als Brigstock aan
mijne bevolen gehoorzaamde, mijn geheele
plan in duigen zou vallen, verzocht ik hem
zich maar geen moeite te geven. Het was geer
werk, waartoe ik hem kon noodzaken, en
daar ik mij niet aan eene weigering van den
kant van Harding wilde blootstellen, nam ik
epnvoudig geen nota van zijne onwilligheid.
getuigenis afleggen van hunne onwrikbare
gehechtheid aan eigen aard en eigen
taal.
VLAMINGEN
Gij allen die het Vaderland liefhebt eu
uwe plichten jegens hetzelve begrijpt,
laat ons uwen penning geworden, en, den
25 Juli a. s. zullen wij met duizenden,
stoetsgewijze, eene reusachtige kroon
gaan brengen naar de rustplaats van den
kloeken vaderlander VANDERVOORT,
en daar plechtig dcu eed vernieuwen, den
strijd niet op te gevdja vooraleer al de
eischen door de Grieken com missie van
1856 gesteld, teu vollo bevredigd wezeu.
Aldus zal de hoon ons door de fransch-
gezindeu toegedacht slechts gediend heb
ben om ons met nog meer moed en
krachtdadigheid te bezielen ter verwe
zenlijking onzer spreuk
In Vlaanderen Vlaamseh
De Taal is gansch het Volk
Brussel, 18 April 1897.
Namens het Bestuttb
De d. d. Schrijver, De Voorzitter
Manrits Josson. Em. Cuylits.
Men leest soms iu de dagbladen, vau
honderdjarige liedeu,en dit lezen boezemt
eenieder het gedacht in, om rondom ons
de oudste menschen op te tellen.
Men sprak overtijd van een paar uit het
land van Nimes de vrouw was boven de
honderd'jaar oud, bezat nog haar geheel
verstandvermogen, draadde hare naald en
naaide zonder bril volgens de gewoonte
was zij jonger dan haren echtgenoot, die
ook vol leven en gezondheid was. Weldra
ontdekte men andere eeuwbereikende
ouderlingen, en onder hen, die de kroon
spande, eu hedendaags nog kloek en ge
zond is, is een Turk der Bactriaue die
den ouderdom bereikt van honderd en
dertig jaar en te Constantinopel woonach
tig is. Het getal zijner kinderen, klein
kinderen en nakomelingen is overgroot.
Zeer belaugryk zijn de gevallen van
lauglevendheid die men nog in de oude
schriften vindt. De merkweerdigsto staan
•in den Bijbel beschreven, maar deze dag-
teekenen van de aloude tijdstippen, in
dewelke de patriarken 8 en 9 eeuwen
leefden. Noë, die den zondvloed over
leefde, bereikte den ouderdom van 950
jaar. Is dit geen schoonen ouderdom
Na den zondvloed werd het menscben-
lcven korter eu korter. Noë's zoon Sem
alleeu leefde 600 jaar, en, iu zijn nako
melingschap, tot aan Abraham toe, heb
ben slechts eenige uitverkorenen 2 of 3
eeuwen bereikt. Abraham stierf iu den
ouderdom van 175 jaar eu zijne vrouw
Sara bereikte 127.
Sedertdien leefden de menschen gelijk
heden, zegt de Bijbel, te weten dat de
honderdjarigen als eene uitzondering
aanzien werden.
Hedendaags zijn deze gevallen merk-
weerdig. Van tijd tot tijd vermeldt men
het afsterven van gemedailleerden van
Sc Helena. Er zijn er nog, ja nog veel
maar de toekomende eeuw zal er weinig
van zien on wauneer de laatste zal ster
ven, van wie men zal mogen zeggen dat
hij Napoleon op ziju peerd zag, het zal een
merkweerdiee gebeurtenis wezen.
Men heeft gezegd dat de mensch ge
bouwd is om honderd jaar te leven, kon
hij aan eene stellige zedelijke en lichame
lijke levenswijze onderworpen blijven.
Do school van Salerna waarborgde een
honderdjarig leven, op de volgende voor
waarden eten zonder gansch verzaad te
zijn, drinken zonder zijn dorst te laven,
alle overdaad van vermoedheid of verma-
lijkheid vermijden, het huwelijk eerst iu
de jaren van volwassendheid aangaan,
met dc kiekens opstaan en slapen gaan,
en, ecus per week eene saliesoep eten.
Onze tegenwoordige gezondheidsleer be-
i veelt de salie niet aan, maar de genees-
kundigeu vau Salerna hechtten er veel
belang aan zij zeiden in een latijnsch
vers waarom zou de meusch sterven als
hij salie in zijucu tuin heeft?
Dit alles, is wel en zeer wel maar de
hoofdzaak om lang te leven is van eene
goede maag te hebben, en, als men ze
heeft, die niet te bederven. Ongelukkig
lijk do verfijning onzer keuken en de
noodwendigheden die wij vrijwillig uit
vinden vermoeien grootchjks dit hoofdza
kelijk deol van onze zinstuigelijke samen
stelling, en tot nadeel onzer maag is het
dat wij onze zintuigen voldoen.
Wij geven onze maag tabak en wijn
geest,twee geweldige giften, te verteeren;
wij overvullen ze met spijzen en dranken
waar zij niet naar verlaagt. De damen
bedrukken hare maag iu keurslijven.
Diensvolgens moet de maag krank wor
den, en, de maag krank alles krank.
Er zijn nog andere volkeren, andere
rassen dan wij. Zekere leven een natuur
leven, oven als de ouderwetsche patriar
ken die noch overmaat in drinken, noch
maatschappelijke moeilijijheden, noch de
kwalen onzer beschaving kenden. Alle
landen der aarde ziju bevolkt, en alle
zeden zijn verschillig.
Nochtans heeft het mcnschenleven na
genoeg overal deczelfden duur en hoe
minder een volk beschaafd is. hoe vroe
ger het oud wordt als bij de Negers on do
Malezen.
Nergens is de landbouw en de herder
stand meer in eer als in China en nog-
taus vindt men er minder honderdjarigen
Zoo stond het met ons op den tienden dag.
Eensklaps hoorde ik mij bij mijnen naam
roepen en zag Alice Perry op den trap naar
mij kijken. Brigstock, die op de andere zijde
van het dek stond, riep uit Ik moet u ver
zoeken niet boven te komen, als gij niet ge
roepen wordt.
Zij gaf hem geen antwoord en ik ging naar
haar toe._
Wat is er van uwen dienst vroeg ik.
Kapitein, antwoordde zij, er zijn velen
van ons, die iu do kajuit wel eens eon woordje
met u zouden willen wisselen.
Er is tocli niets verkeerds gaande vroeg ik.
Wij hebben u iets te zeggen, antwoordde
zijwat voor u misschien van het uiterste
belang zal wezen.
Ik stond dit toe en al spoedig trad een
zestal de kajuit binnen.
Wie zal het woord doen vroeg Alice
Perry, terwijl zjj hare gezellinnen aankeek.
Gij zelf niemand kan dit beter doen
antwoordde eene van haar.
Kapitein, zegde Alice Perry, terwijl zij
opstond, wilt gij wat dichter naar mij toeko
men, opdat Brigstock ons niet beluistere. Wij
meisjes hebben do zaken eens met elkaar be
sproken en zijn tot het volgende besluit geko
men. Sedert gij ons alles geleerd hebt, gevoe
len wij ons in staat het zonder matrozen te
doen.
Zij zweeg. Ik glimlachte en zegde
Nog niet. Er is nog niemand geschikt
met slecht weer het roer to besturen en hoe
zouden wij het hebben met iu bet want (e
klimmen
Geef mij maar manskieeren, ik zie niet
tegen klimmen op, riep zij op.
Zachter, Alice, zachter riep Emma
Reed haar toe.
Wat is uw besluit nu vroeg ik.
Waarom moeten wij naar een gedeelte
der wereld gebracht worden, dat niet in onzen
weg ligt en tegen onzen wil op dit schip blij
ven, terwijl wij zoeken naar een eiland, dat
dion Brigstock en de overigen bevalt vroeg
Alice Perry.
Zachter, Alice, zachter, riep Emma
Reed nogmaals uit.
Zie eens hier, kapitein zegde Alice
ons besluit komt hierop ueêr. Wij wilden de
bemanning, als allen beueden te kooi gegaan
zijn, opsluiten en gevangen honden. Wat
Brigstock aangaat, als er geen voorwendsel
is om hem naar beneden te zenden, en gij niet
geneigd zijt, de hand aan hem te slaan, dan
zullen ik en de andoren hem willen binden
en ergens opsluiten.
Uw plan, zegde ik, is origineel eu
stoutmoedig, maar niet uitvoerbaar. Daar
dit zoo is, breng ik mij in eene gevaarlijk»
positie door naar u te luisteren.
Waarom Het is ons geheim, bracht
een der meisjes in hot midden.
dan bij ons Dc zoo matige Arabiers van
Azië en Afrika leven niet langer dan de
EDgelschen en de Franschen de middel
bare leeftijd is zelfs grooter bij ons dan
bij deze Oostersehe groeneters die nooit
eenige wijn of soort van opgogiste dran
ken nemen.
Willen wij nu opzoekingen maken om
de oorzaken dezer outaarding te kennen,
die eenieder zoo licht bekent, als ware
zij bewezen, wij zullen niets vinden.
Vroegertijds, in Griekenland en in
Roomen waren de menschen tusschen 70
en 80jaar nog vol kracht. En nogtans,
geen dezer wijzen, wier leven als voor
beeld aangestipt was, is dezen ouderdom
te boven gegaan.
Pythagores, de apostel en voorbeeld
gever der matigheid, leefde 72 jaar. Plato
cu Aristoteles, waren nog zoo oud niet.
De alom vermaarde Cato bereikte bij
lang den ouderdom niet vau Thiers,
Gladsone eu Victor Hugo, die iu de Ro-
meinscbe tijden als woudcroudelingen
zouden aanzien geweest zijn.
Paus Leo XIII en Bismarck zyn reeds
zoo oud als de oudsten der vroegere eeu
wen.
Het is dus waarschijnlijk dat het leven
der menschen ten huidigen dage weinig
of niets verschilt hij dit van de menschen
in den alouden tijd, 't is te zeggen, tot
zooverre dat de geschiedenis in den nacht
der tijden opklimt, en uitzondering ma
kende wegens het tijdvak van den zond
vloed.
Men kan nog al nauwkeuriglijk den
ouderdom van den mensch op zijnen
schedel naspeuren. De uitgedolven ge-
beenderen der Tamulcs verklaren eenen
ouderdom vau 40 tot 80jaar:eu daar
geen volk bestaan heeft dat geenen eer
bied had voor deu ouderdom, is 't waar
schijnlijk dat men de buitengewoon oude
lieden met bijzondere zorgvuldigheid zou
begraven hebben welnu, had men een
of ander boven do honderd jaren ter
aarde besteld, wij zouden hem gevonden
hebben, daar men de anderen gevonden
heeft.
Maar niets dergelijks is ontdekt ge
worden wij hesluiten dus wat wij hooger
zegden de mensch is gebouwd om hon
derdjaar te leven, doch is altijd genegen
geweest om zijn loven te verkorten.
St. Ambrosius Gilde.
Lessen over Bieënteelt.
Zondag 9 Mei, 4e Les van M. Jan Van
Nuffel, te Nieuwerkerken, Male, ten 3
uren namiddag.
2' Les van E. II. Vander Schueren, te
Gysegem, ten 10 uren.
- Hebbou anderen, behalve de zes, over
dit plan gesproken
Alle meisjes, aan wie gij onderwijs geeft,
ziju er in betrokken.
Onderstel eens, dat de mannen opgeslo
ten worden, wat dan te doen
Wel, gij moest ons dan naar eene plaats
brengen die nabij is, waar wij hnlp zonden
kunnen krijgen, en ons dan regelrecht naar
Australië overbrengen.
Van dit plan kan niets komen, zegde ik.
Hoe zou ik een schip vol vrouwen kunnen
bestureu, terwijl uiemaud in staat is om in
bot want te klimmen, in deze zoeün althans
Het zal een ander geval zijn als wij in de
Stille Znidzee gekomen zijn, nadat gij nog
eenige weken onderricht genoten hebt dat
is te zeggen, als gij bereid zijt om onder mijne
leiding mot leeren voort te gaan.
Waarom staat gij het ons toch niet toe
vroeg Alice Perry. Moeten wij dan ter wille
van juffrouw Cobes eu anderen aldns maar
met dit schip rondzwalken Als liet nu nog
niet kan, waarom dan later niet, als wij vol
leerd zijn Wat het klimmen aangaat, pro
beer het maar eens met mij
Er is werkelijk geen denken aan, herhaalde
ik vastberaden. En nu moeten wij het een of
ander voorwendsel bedenken, waarom gij bier
geweest zijt. Ik moet met een antwoord hierop
aan Brigstock klaar zijn.
(WORDT VOORTGEZET).