Zondag 23 Mei 1897. 3 centiemen per nummer. 32"* Jaar 3161. TIENJABIG JUBELFEEST Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Katholieke Werkmanskring van Aalst, ZONDAG 2 3 MEI 1897 FEEST VAN HET PATROONSCHAP H. Joseph, Beschermer van den Kring. J" B. POUUET. Algemeen programma der Feestelijkheden ZONDAG 23 MEI. 't Is Feest te Aalst! Lang leve dus den E. H. PONNET MOORSEL. DE RING Kleinen eigendom en socialism. Oorzaak en gevolg. v uii frai DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag yan iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Guique •uum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen cp 3" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, 22 Mei 1897. van den der Inrichting van den Kring en der aanstelling als Bestuurder van den E. H. Onderpastoor Om 8 4/» uren 'e morgens. Vergadering der leden van den Kring in het Lokaal, Korte Zoutstraat. Optocht naar de kerk, met begeleiding van den Trompettersclub. Om 9 uren. Plechtige Hoogmis in de S* Martinuskerk. Aanspraak door den Z. E. Heer Deken Raemdonck, Eerevoorzitter van den Katholieken Werkmans- kring. Daarna terugtocht naar den Kring. Tombola. Om 1 *li uren namiddag. Bijeenkomst der leden van den Katholieken Werk manskring en van de Aalstersche Maatschappijen, in het Lokaal, om zich vandaar stoetsgewijze met vaandel aan het hoofd te begeven ter statie voor de ontvangsst der vreemde Maatschappijen. Om 2 4/i uren. Ontvangst der vreemde Maatschappijen ter statie. Om 3 uren. Optocht rond de stad langa de Liénartstraat, de Kapellestraat, de Molenstraat, de Oude Graanmarkt, waar men den E. H. PONNET, ten huize gaat begroeten, de Brusselschestraat, de Houtmarkt de Zonnestraat, de Keizerlijke Plaats, de Nieuwstraat, de Markt, de Korte- en Lange Zoutstraten. Om 3 lj* uren. Feestzitting in den Kring aanbod van geschenken aan den E. H. Bestuurder PONNET. Om 4 i/t uren. Festival, Veldfeest en Verlichting van den lusttuin des Krings. 75 franken premiën worden verlot tusschen de deelnemende Fanfaar- maatschappijen, 50 franken premiën tusschen de deelnemende Koormaatschappijen en 50 franken premiën tusschen de deelnemende Maatschappijen van Ouderlingen Bijstand. MAANDAG 24 MEI. Om 8 l/t uren 's avonds. Familiefeest voor de leden van den Kring, in het Lokaal, Korte Zoutstraat. Het bovenstaande Programma is ons te laat bezorgd geworden om het reeds van verleden Donderdag te kunnen meêdeelen. Morgen Zondag zal het katholieke Aalst in volle feest zijn. De stichting tien jaren geleden van den katholieken Werkmanskring en het tienjarig Bestuurderschap van den E. H. J. B. Ponnet worden plechtig gevierd. Het leve den Kath. Werkmanskring en het Leve lang den E. H. Ponnet 1 zullen hier luidruchtig weèrgalmen. Het Leve lang den E. H. Ponnetzal uit alle katholieke borsten en vooral uit dezen onzer katholieke en antisocialistische werklieden ten hemel stijgen. Maar ook geen wonder de E. H. Ponnet heeft de algemeene achting en liefde des volks weten te verwerven door zijne minnelijke gemeenzaamheid met de nede- rigsten gelijk met de hooggeplaatsten, door zijne wijze en zalvende raadgevingen, door zijne genegenheid tot de werkende scharen aan wier hoofd hij staat, dooi de hulp en den troost met christene eenvoudigheid eu zonder praalzucht gebracht aan dezen welke, door het noodlot getroffen, zich tot Hem wenden. Geen wonder dat zulk een mensch, een priester, do. liefde des volks heeft verworven en door de werklieden als eenen vader wordt aanschouwd. Geen mensch, denken wij, heeft het hart onzer werklieden in grootere mate ver overd dan Hij. En dit bemerkt men vooral wanneer hij met zijne gekende welspre kendheid tot beu het woord richt allen hangen aan zijne lippen om zijne opbeu rende, aanmoedigende en zalvc-ndo raadgevingen te aanhooren. De achting dio dc begoede burgerij hem toedraagt evenaart de liefde der werkersstanden, want zij weet de oneindige diensten te waardeeren welke onze gevierde Bestierder aan onze werkende bevolking bewijst. Dat zulk een mensch vele vrienden telt zelfs in 't liberale kamp is dan ook niet te verwonderen, maar daar niets kan volmaakt zijn op deze wereld telt hij ook eenige viiaud n, maar wraakzieke, haatvollo vijanden, in de Aalstersche Scheurmakers- kliek. Aan die haatvolle vijandschap hebben de leiders der scheurmakerij reeds dikwerf luebt gegeven, en wel voornamelijk in 't Land van Aelst, nrs van 9 en 10 mei 11., in de welke deu E. H. Ponuet in zijne priesterlijke weerdigbeid schandelijk wordt belogen en beleedigd.... Maar laat ons daar over heen stappen zij die zich aan verraad vergrijpen zyn tot meer andere snoodheden veil, maar toch machteloos om zyne goede faam en do algemeene achting welke men hem toedraagt eenigzins te schokken. Dat de Allerhoogste hem zijue mildste zegen guune in loou zijner grenzelooze toewyding tot heropbeuring der werkersstanden en tot het verzachten van het lot van dezen welke naar ziel en lichaam lijden. Ja, hij leve lang tot heil en vreugde van ons allen, burgers, landbouwers en "werklieden, tot volkomene eendracht onder alle ware katholieken des Arrondis- aements van Aalst Orde van den stoet De Koninklijke Harmonie Aalst. De Katholieke Trompettersclub De Vlugge Reepers Katholieke Turndub De Katholieke Werkmanskring De Antisocialistische Vakrereenigingen De Vakvereeniging der Bouwnijverheid De Houtbewerkersbond Fanfarenmaatsch. De Jonge Aalstenaars Kath. Volksbonden met hunne vaandels De vrije Burgers De Sterrekensvrienden De Breydelszonen De Vrome Strijders De Iweinsionen De Dirk Martenszonen De Ridders van de Mot Alles door het Werk Ue WaterrattenDe Mannen zonder Vrees De DompersDe Vereenigde Ho veniers Schaarbeeksche Boerenbond en De Lustige Geburen. Fanfaren Kunst in Vreugd Nieuwerkerken. Koormaatschappij Sinte Cecilia Aalst. Maatschappij De Apostolieke Scholen Koormaatschappij Niets zonder Arbeid Koninklijke Tooneelmaatschappij Het Land van Riem Koormaatschappij De Ware Vlamingen Rederijkkamer De Catharinisten Maatschappij De Klauwaarts Katholieke Fanfaren Denderhautem. Algem.Bond v. Werklieden en Burgers Aalst. Fanfaren-Maatschappij Meldert. Onderlinge Bijstand Voorzienigheid en Broedermin Hofstade. Koormaatsch. Dc Vriendenkring Herdersem. Koormaatschappij Hand in Hand Gijsegem. Katholieke Fanfaren Erembodegcm. Katholieke Onderlinge Bijstand Fanfarenmaatschappij Welle. Katholieke Onderlinge Bijstand - Koormaatschappij Koninklijke Harmonie Moorsel. De Onderlinge Bijstand Onderlinge Bijstand St. Antonius Borsbeke. Fanfarenmaatschappij Hekclgem De Xaverianen De Katholieke Fanfaren Overboelare. De Katholieke Volkskring Ninove. i Koorafdeeling De Vereenigde Werklieden. Ond. Bijst. Onderlinge Bijstand Meerbeke. Onderlinge Bijstand Denderleeuw. Harmonie Sinte Cecilia Geerardsbergen. Kath. Democratische Volksbond. Onderlinge Bijstand Goefferdinge- Fanfarenmaatschappij Moerbckc. Onderlinge Bijstand Wij wakkeren onze dappere en man haftige vriendeu van Moorsel aan, heden Zondag talrijk op te komen. Het is eene plicht voor ons Moorselscbe katholieken hulde te brengen aan den E. H. Ponnet. Idereen vervulle dus zijue plicht. De Koninklijke Harmonie zal vergade ren om 1 '/t uren stipt bij M. Petrus Moortgat, Moorselschebaan. De Maatschappij van onderliugen bij stand bij M. Frans Van Cauter nabij het Gulden Vlies. VAN DEN Aartsbisschop BOONEN. (1625). 1st» VERVOLG. Beter is het hier dan buiten zegde de sekretaris Van Laren, de voeten op de brand ijzers uitstrekkende. Ja, voorwaar, en denk eens dat met zulk een stormweer menige christene ziel in de stad is die noch vuur noch dak heeft, ant woordde de prelaat op het oogenblik dat eene hevige windbui door de schouw nederstortte en het geheel paleis deed daveren. Eilaas 't is de waarheid, vele zijn er maar dit zal Uwe Hoogwaardigheid beken nen dat Zij niet kan beschuldigd worden on- meêdoogend of streng te zijn jegens al wie lijdt en zijn ongeluk komt klagen.... Zie, heden nog Genoeg, vriend, ik weet wat ge wilt zeg. gen.... dat ik te goed, te lichtgeloovig ben dat ik zonder onderscheid geefdat ik op zes weken den behoeftigen mijne inkomsten van een geheel jaar heb uitgedeeld dat ik dwaas handelde, toen ik op de schouderen van dien ouden gryzaard mijnen mantel De roode partij ondergaat tegenwoordig eene gansch omkeering en wij, katho lieken, mogen daar niet vreemd blij reu opstaren want de vijand vernieuwt zijne wapens en richt zijne soldaten af op eeue gansch andere tucht en werking. Tot hiertoe was do vooruitgang van de aanbidders der bloeddorstige commune van Parijs maar bitter gering. Moest het op denzelfden voet voortgaan dan zouden eeuwen verlooppn eer de roode opstande lingen eens meester in de Kamers zouden geraken. Nu dat valt niet in hunnen smaak. De slimmen hebben dan ook besloten dat het roode vaandei in den zak moest gestoken worden bij het geven van meetingen op den buiten. De boeren, schreef Le Peu- ple van Brussel, zijn te zeer gehecht aan deu Godsdienst en aan het hoekje grond dat zij met hunue spaarpenuingen hebben gekocht. Beide moeten dus gespaard worden. Geene aanvallen tegen den Godsdienst meer, zoo willen het de Vanderveltle's en C'e ook geene bedreigingen voor den kleinen eigendom. In dien zin heeft Vandervelde in de Volkskamer eene redevoering gehouden. Hij heeft durven uitbazuinen dat de socia listen de kleine bezittingen met rust en vrede zullen laten en dat de partij zelfs al de wetsvoorstellen zal stemmen ten vootdeele van de landbouwers. In zulke verklaringen kent men de schreeuwers niet meer die over twee jaar zulk oorverdoovend lawijd hebben ge maakt toen M. de Smet de Nayer de land bouw vruchten wilde beschermen.. Wat is er dan geroepen Weg met de beulen van deu werkman Weg met de volksuithongeraars I En nochtans welke moesten de gevol gen dier beschermwet zijn Zij moest den benepen toestand van den landbouwer eenigzins verlichten met zekere bebouwingen en uitbatingen wat meer winstgevend te maken. En nu zullen dezelfde schreeuwers op den buiteu komen zeggen Boerkens wij zullen uwe belangen verdedigen, wij zijn uwe vrienden komt stout en met hoop tot ons, wij zullen u redden voor den ondergang. Dat is een heele reesom blinddoeken en wie zou nog eenvoudig genoeg zijn zich in doekskens te laten winden. - Wij vragen dat de persoonlijke eigen- dom afgeschaft worden zonder vergoe- ding riep M. Smeets den 19 Novem ber 1894 in deu Provincieraad te Luik uit. Eenigen tijd te voren, had de Franscbe afgeveerdige J. Guesde dezelfde gedachten uitgelegd te Brussel in eene voordracht gegeven in het lokaal der socialisten Wij hebben niets anders meer voor ons in de toekomst dan de geweldige wierp: dat ik.... maar wat wilt ge eraan doen. Van Laren God zal er toch wel in voorzien. n Daarna hernam hij op eenen ernstigeren toon u Waarlijk, ik echertste nietik ben armer dan Job, ik heb geen duit meer emuncta est crumena, zooals Erasmus van Rotterdam in zijn Colloquia zegt. Des te meer beu ik daarover mistroostig, mijn beste vriend, daar ik voornemens was morgen, vóór de godde lijke diensten, een bezoek te gaan afleggen bij dien armen potbakker, niet ver van de Waterpoort, Hij is zoo ongelukkig. De goedheid Uwer Hoogwaardigheid is onuitputtelijk maar ook Zij moet het be kennen, Zij heeft ook veel geluk daarom komen er talrijke behoeftigen tot haar. Steeds vindt Zij, ik weet niet hoe Zij er aangeraakt, nieuwe hulpmiddelen om de ellende bij te staan. Inderdaad, n hernam de prelaat, zich welhaast van zijn bekommerd voorkomen, dat zijn eerbiedvol voorhoofd zoo aanstonds versomberde, ontmakende, u waarover zou ik mij ontrusten Geeft de Heer geen genoeg zaam voedsel aan de vogelen die 's avonds zich ten slaap begeven, zonder ooit te weten waar zij het voedsel voor den volgenden dag zuilen vinden Zon Hij strenger wezen jegens mij, zijnen ootmoedigen dienaar De godde lijke Voorzienigheid beschormt en beschut al wat ademt en leeft op onzon zoo nietigen - onteigening van eenigen die bezitten wat aan iedereen toebehoort in een woord de Revolutie, zonder eenige schadevergoeding. Kleine landbouwers leest en overweegt het volgende. Het zijn de woorden van Liebknecht, den leider der Duitsche social-demokra- tie, uitgesproken op het Congres van Breslau in 1895. Aan do kleine boeren zullen wij, vlakaf zeggen dat zij onvermijdelijk moe ten verdwijnen als kleine eigenaars, dat zij zullen meêgerukt worden door eenen stroom dien wij niet kunnen of niet wülen tegenhouden. Boerkens, vergeet die akelige woorden niet, wanneer roode belovers u komen wijsmaken dat zij uw stukje grondzuilen sparen Gelooft huu niet, zij komen u bedriegen met het doel uwe stem af te trassen en zoo eens meester te worden tot groot ongeluk der menschheid. God beware ons geliefd Vaderland daarvoor. Moesten zij eens baas worden, schreven zij eens, dan zou bun eerste werk zyn de omwentelings macht inrichten en in hare verdediging voorzien. Dat zou lijk in Frankrijk iu de verleden eeuw, een bestuur zijn a la Robespierre en het bloed zou vlieten bij beken. Daarna zouden zij de poorten der ge vangenissen open zetten en de burgers vlogen de doos in om de plaats in te ne men der dieven en moordenaars, de tegenwoordige kostgangers vau deu Staat. Daarna zouden zij wapens bezorgen aan het werkvolk want zegde Blauqui eens een socialist dat van het zuiverste water die wapens bezit, heeft brood Akelige woorden, die niet genoeg kun nen overwogen worden. In een volgend nummer zulleu wij -die nieuwe vrienden van den landbouwer nog nader onder zoeken. In een vorig artikel hebben wij reeds bewezen wat een kolosale dwaasheid het Aalstersch geuzenorgaan uitkraamde wan neer het beweerde dat de Godsdienst geen hinderpaal was tegen Let socialismus. Die arme verwaande kinkel is waarlijk blind geworden, vervoerd als hij is door zijnen haat tegen het goede eu aan wien hij slechts nu en dan lucht durft geven, gansch bij uitzondering, want hij steokt zorgvuldig zijn geuzenvaandel in zijnen zak. Die kerel heeft de moed van den laf aard. Zoogezegde partijganger van het licht, vlucht hij de klaarte lijk de vleder- muizen die 's avonds en bij ontijd rond vliegen en fladderen. Arme kinkel Wat ongeluk voor een groote geest of zou hij slechts een een voudige penlakei wezeu die op bevel zoo handelt. aardbol, dat weet gij toch ook wel, vriend Van Laren Nauwelijks was deze zinsnede zijne lippen ontvlogen, of herhaalde maal bonsde de zware klophamer op de groote ingangpoort van het aartsbisschoppelijk paleis. Eenige oogenblik- ken verliepen een dienaar verscheen in de Is het mij veroorloofd Zijne Hoogweer- digheid zoo laat te stooren, zegde hij, daar is een vreemdeling, welke Ilaar zonder niistel wenscht te spreken. Een vreemdeling n riep de prelaat, over dit onverwacht bezoek verwonderd, wat wil hij van mij Och hij schijnt wel ongelukkigdoch wanneer ik zijne slordige kleederen en zijn somber voorkomen in het gezicht kreeg, voelde ik grooten lust om hem buiten den huize te werpen. Gij zondt op eene onmenschelijke wijze gehandeld hebben, Beernaert men moet zoo de onbekenden op het uiterlijke alleen niet beoordselen dat doet dikwijls ten hunnen opzichte onrechtveerdigheden plegen. Overi gens weet gij dat dit huis den ongelnkkigen op al de uren van den da^j open is. "Ja, maar Zyne lloogweerdighoid zal mij verschoonen, n stamerde de bediende, men zou den man liever voor eenen strnikroover dan voor eenen goeden christene nemen overigens onbekend is onbemind Beernaert, Beernaert, zwoegen en lijden Wii willen hem niet beledigen, wij wisselen alleen zijne munt uit. Een feit is het dat het Vlaamsch ge deelte van ons land trouw zijnen Gods dienst heeft bewaard, terwijl integendeel in het Walenland do godsdienstige be grippen grootelij ks teloor zijn gegaan. En wat is er gebeurd iu den uitslag dor kiezingen In 't Vlaamsche land is geen enkel so cialist gekozen terwiil de goddeloozo Walen er een tamelijk groot getal naar de Kamers hebben gezonden. Is dat geen bewijs dat daar waar het geloof bewaard blijft, de goddelooze so cialisten niets kunnen oogston a Het katholicism en het socialism hebben eene gansch verkeerde voorstel ling niet alleen van de inrichting dor sa menleving maar van het menschelijk levon in zich zelf. De Godsdienst schept tusschen hen eenen wederzijdschen tegenzin op tegen strijdige verzuchtingen gesteund. Hij on derwijst aan de menschen dat het doel van het leven van deze wereld niet is hij leert hun het lijden en do ongerech tigheden te verdragen met de hoop op eeu toekomend leven. Niets kan hately- ker schijnen in de oogen dan omwente- laars die aan de volkeren een onmiddeliik geluk beloven met de regeering hier op aarde der gelijkheid en der rechtveerdig- heid. Zoo schreef de zoogezegde onzijdige, in wezenlijkheid liberale Soir van Brussel den 2 november 1894. Door benevelde geesten en penlakeien kan dat betwist worden voor ieder wel denkend man staat dat rotsvast. In Duitschland moeten wij dezelfde verschijnselen bestatigen. In do streken waar bet protestantism sterk is, telt men veel socialistische stemmen deze dalen echter, op verbazende wijze in de landen waar de katholieke Godsdienst heerscht. In Saxe Coburg Gotha zijn er op dui zendinwoners 976 protestanten en slechts 14 katholieken. Op de uitgebrachte stem men per duizend tellen wij er 416 voor de socialisten. Iu Brunsweik zijn er altyd op 1000 in woners 942 protestanten en 41 katholie ken. Op 1000 stemmen hebbon de socia listen er er 413. Iu Hohenzollern zijn er 939 katholieken op 1000 inwoners eu slechts 37 protes tanten en op 1000 stemmen bekomen de roode communards er slechts 26. In Beieren 708 kath. 281 protest en op 1000 stemmen behaalt de roode part» er 163. w Dat zijn onloochenbare feiten en wat beter dan de bloote beweringen van een ongekend geusken welk deu moed niet heeft zijn vaandel fiks in de lucht to hou den en het voorzichtigheidshalve in zijnen zak wegmoffelt 1 rimpelt en versombert een mcnschengelaat kan men er lustig uitzien, wanneer ziel en lichaam gefolterd zijn.... Nu, laat dien vreem deling binnen. n De dienaar liep bedrukt uit. Wel, Zijne Hoogweerdigheid denkt er toch niet aan, zeide de jonge priester, is het een bedelaar, wat gaat gij hem geven Gij hebt gelijk, Van Laren, antwoordde de toêrhertige prelaat met droefheid, - maar ik kan toch niet gedoogen dat iemand tot mij komt zonder gehoord te worden. n En te gelijk legde hij zyn voorhoofd op de handen en viel in eene diepe mijmering, waar uit hij slechts door de aankomst van den vreemdeling werd getrokken. Deze was een stcrkgeschonderd man, lang van gestalte, bleek on vermagerd. De armoede en het lijden schenen door de menigvuldige gaten van zijnen mantel, die hem slechts tot op de knieën viel. Zijn hair rees hem in wan orde rondom den schedel te berge zijn blik was woest en diep. Wanneer de Aartsbisschop dit akelig gezicht bemerkte, schoof hij zijnen zetel achteruit, en bezag zijnen sekretaris Van Laren met een angstig en ondervragend oog. Doch welhaast werd zijn gelaat weder welwillend, en hij sprak tot den vreemdeliug: Gy wenschtet mij te zien wut vordert gij van mij Een bezoek zoo laat in den nacht moet eene dringende reden hebben, n (WORDT VOORTGEZET.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 1