Zondag 20|Juni 1897.
5 centiemen per nummer.
52ste Jaar 5169.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
De socialisten
eigendom van huizen.
St-Lievens-Zotten
LIBERALEN en
SOCIALISTEN.
Waarom
Liberalen
Groenen.
w
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
Yoor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
Cuique euum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnissen cp
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad.
Aalst, 19 Juni 1897.
Wij hebben reeds bewezen dat de
socialisten, wanneer ze eens meester
zullen zyn, de groote en kleine eigen
dommen zullen aanslaan, en verbeurd
verklaren. Dat alles zal alsdan den eigen
dom van den Staat worden, lijk tegen
woordig de ijzeren wegen het zijn.
Eene moeilijke vraag rijst echter op
s Wat zullen zij met de huieen aanvan
gen
Zullen zij privaateigendom blijven of
zullen zij verdwijnen in de onaanzienbare
opslokking waarbij alle bezit zal vergaan
ten voordeele der algemeenheid
Wii moeten het rechtuit zeggen Onze
socialisten, die felle hervormers, weten
nog niet wat zij daarmee zullen doen.
Eenigen zeggen ja, anderen neen en som
migen hakkelen zoo ietswat dat niets
beteekent.
't Is nog al moeilijk ook. Bij de socia
listen zijn allen gelijk. Veronderstellen
wij eens dat de Staat al de tegenwoordige
buizen aanslage, ze uitdeelc, wie gaat er
bevoordeeligd worden Want bevoordee-
ligden zullen er zijn, vermits al de huizen
niet gelijk zijn bet eene is groot, het
andere klein het eene zuiver eu prach
tig, het andere morsig en vuil. Wat meer
is het eene staat op eene aantrekkelijke
plaats, het andere in een leolijk verdoken
hol 1
Of zullen de socialisten al de huizen
gelijk maken degene die nu gebouwd
zijn afbreken eu ze door nieuwe vervan
gen Maar allen kunnen toch op dezelfde
plaats niet staan. Ik vraag mij af hoe die
fijne bazen het aan boord zullen leggen,
om de kwestie op te lossen zonder gezel
len te kwetsen of kwaad bloed aan te
jagen
Wij hebben den vinger op de moeilijk
heid gelegd laat ons nu eens hunne
schrijvers raadplogen.
De groote heeren vooraan Jan Vol
ders, de stichter der roode partij, dacht
dat de privaateigendom voor huizen kon
blijven bestaanhij verklaarde dit aan
Louis Durand die hem tijdens de her
ziening der Grondwet was komen onder
vragen.
De kwestie is nu Zal men meer als
een huis mogen bezitten Dan zou het
licht gebeuren kunnen dat men nog een
kapitalist worde.
En waar is de gelijkheid
Waarom moet een arme drommel eene
hut blijven bewouen terwijl zijn gebuur
een schoon paleis heeft. Alleen, omdat
hij de vriend is van Czaar Anseele of van
wien het ook zij, of omdat hij het genoe
gen had zulk een juweeltje te bezitten op
het oogenblik dat de omwenteling los
brak?
Zijn dat nu reden, wanneer allen
gelijke plichten en gelijke rechten
hebben
Voor Colins, Bertrand, enz. zullen de
huizen den eigendom zijn van den Staat.
Volgens Bertrand zal de Burgemeester
(1 4 0 7.)
L DE BEDEVAART.
De zucht naar avonturen, naar wonderlijke
voorvallen, naar verre tochten, is iets wat
bijzonder de middeleeuwen kenschetst. Op
geen ander tijdstip in de geschiedenis der vol
ken, vindt men dien karaktertrek terug,
waarvan men ligt de reden zal willen zoeken
in den oorlogsgeest, die de feodaliteit bezielde,
in die bewegingsdrift, in die woelkoorts, die
toen gansche geslachten als verteerde. In die
nog onbeschaafde tijden had het Christendom
het algemeen geloof aan bovennatuurlijke din
gen zonderling ontwikkeld, welk geloof dan
ook niets anders was dan eene wijziging van
den godsdienst, dien de verbeelding met de
bloemen der poëzie had omkleed.
Zelden hadden de kruistochten het voldoen
van zeliszuchtige belangen ten doel. Wat toen
de ievervolle en vurige menigte tot die nitwij'
kingen naar Syrië en Palestina aandreef, was
de godsdienst, en het verlangen niet zoo zeer
om weinig bezochte of ongekendo streken te
doorloopen, dan om de plaatsen te zien,
van iedere gemeente aanduiden welke
buizen en door welke gezellen ze zullen
betrokken worden.
Moest dat eens zijn, dan zou het con
cert zijn tegen den schandaligsten kozijn
tjeswinkel die men ooit zou gezien
hebbeu.
Dat zou geen uur dureu of er brak
oproer los. De Burgemeester zou immers
alles aan zijne vrienden geven en aau
zijne vijanden de vuist toonen lijk Anseele
deed op eene meeting te Koekelberg.
De grootste fijuaard is gezel Van der
Goes. Die maakt de knoop los in 'nen
oogwenk. Hij zegt Niemand zal eeu
huis bezitten als er allen geen hebben.
Dat is slim 't fijnste van al.
Zie wij zouden daarover took eens
't gedacht willen kennen van Nestor, den
grooten chef der socialisten van Aalst.
Wij hebben reeds bewezen in voorgaan
de artikelen dat de liberalen 't socialism
hebben voortgebracht, dat tusscben bei
den denzelfden band bestaat als tusscben
oorzaak en gevolg.
Het geuzenorgaan onzer stad kan dit
maar niet verkroppen bet krinkelt en
wentelt zich wel,maar aan de gevolgtrek
king kan het zich niet onttrekken.
De geuzery heeft den Godsdienst onder
mijnd bij het volk. Zij heeft aan den
werkman geleerd dat er geen God be
stond, dat er geen toekomstig leven is
waar de ongelijkheden van het tegen
woordige zouden vergoed worden.
Welke gevolgtrekking leidde de menig
te daaruit af. Ah zegde ze, er bestaat
geen hemel, dan willen wij den hemel,
het geluk bier op aarde
Wij ook wij willen genieten waarom
mogen de rijken het alleen Uit welk
recht zijn er nog voordeelen Die voor
deden zijn onrechtveerdig zij moeten
verdwijnen
Als alles zich bepaalt bij het tegen
woordige leven zijn die gevolgtrekkingen
onweerlegbaar. ïk zeg meer nog Alle
geuzen zouden socialisten moeten zijn zoo
zij consequent bleven met hunne grond
beginsels.
De geuzerij, in andere woorden, het
liberalism,loochent bet bestaan van God;
zij heeft den mensch tot den rang van
God verheven. Nu alle menscben hebben
dezelfde natuur dus allen gelijke rech
ten en gelijke plichten.
Vooruit bad dus duizend maal gelijk
toen bij zegde dat de socialisten alleen de
logieke liberalen zijn.
Dendergalm meent aan die gevolgtrek
kingen te kunnen ontsnappen met te be
weren dat de socialisten de samentrek
king der goederen willen in de hauden
van den Staat, terwijl bet liberalism er
altijd op geroemd beeft het grondbeginsel
vau den privaateigendom te verdedigen.
De beweegredens door dc geuzerij ten
voordeele van bijzonderen eigendom inge
bracht zijn immer op zand gebouwd een
stevige grondsteen hebben zij niet.
Daar het bestaan van God geloochend
wordt, is het eigendomsrecht mensclielijh
recht geworden.
Wat menschen opbouwen kunnen men-
schen afbreken.
Dendergalm wil dit maar niet begi ij -
pen Zekerlijk roepen de geuzen tot hunne
zoontjens Einders, gij moet braaf
ziju laat ons maar genieten, laat ons de
coffre-fort maar behouden
Elk zijn aandeel, is het antwoord I
Do geuzerij heeft dus het socialism
mogelijk gemaakt mot den Godsdienst uit
het hart van het volk te dooven.
Metterdaad zelfheeft bet 'tgrondbegin
sel van dén privaateigendom ondermijnd.
Wat meer is, de geuzerij heeft weinig
eerbied getoond voor den eigendom hun
ner tegenstrevers. Wij hebben dit punt
reeds aangeraakt en behoeven er niet op
terug te komen.
In 1792 heeft ze getoond welken eer
bied zij heeft voor het recht van bare
tegenstrevers. Eene eeuw geleden beeft
men de kloostergoederen ingepalmd, de
bezittingen der nobelen verbeurd ver
klaard.
Dat voorbeeld volgen de socialisten.
Met welk recht kunt gij, Dendergalm, ze
veroordeelen, gij, die de Fransche om
wenteling hebt opgehemeld Met welk
princiep ze bevechten
Uwe schrijvers hebben gezegd dat de
macht bet recht is en ge staat versteld
als het volk daaruit afleidt dat het ook
recht zal hebben wanneer het eens de
macht heeft.
Dendergalm zegt nog dat het socialism
zoo oud is als de straat. Het socialism,
van Bebel is eigen aan onze eeuw en wij
beschuldigen de geuzerij de toestanden
te hebben geschapen die het socialism
tegenivoordig als partij hebben mogelijk
gemaakt. Met het gikleleven der middel
eeuwen, met den godsdienstzin onzer
voorvaderen zou het socialism onmogelijk
zijn. Een katholieke werkman kan geen
Bebelist worden, geen aanhanger zijn
der roode Marianne.
Dendergalm spreekt nog van de demo-
kraten. Die hierin mengen is belachelijk.
De ware demokraten nemen als grond
steen hunner hervormingen Godsdienst,
Eigendom en Huisgezin, alles wat door
de roode socialisten over boord wordt
geworpen. Hij leere die gevaarlijke man
nen kennen in Recht voor allen nabij
Chipka
de Heiland zijn tijdelijk leven had voltrokken.
Doch bij poozen slechts ving men die moei
lijke overtochten aan, en in den tusBchentijd
ontbrak er aan het volk een middel om de
brandende geestdrift zijner godsvrucht te on
derhouden dit middel vond het in het ple
gen van pelegrimagiën of bedevaarten. In
Frankrijk, Doitschland, Engeland, zelfe bij
ons, werden er aldus een aantal plaatsen be
faamd door mirakelen, die er werden uitge
werkt, of door heilige relikwiën, die er he
msteden.
In zekere jaargetijden stroomde daarhenen
de ingetogen menigte, die, om zoo te zeggen,
haar geloof er kwam verlevendigen, en er, in
geld of goud, die geringe, doch heilige giften
offeren, welke overal trotsche kathedralen in
de lucht deden rijzen, en het bouwen hielpen
van die tempels eu kapellen, welke heden nog
onzo bewondering verwekken.
Velen bezochten die plaatsen om er troost
te vinden voor hunne kwalen anderen bega
ven ef zich honen om den hemel te bedanken
over eene gelukkige genezing of genotene wel
daden. De bedevaart was een waarachtig
godsdienstig feest, waartoe al de rangen der
maatschappij werden mtgenoodigd. Arm en
rijk, klein en groot, allen haastten zich om
er deel aam to nemen. De eenen vonden er
Hoe dwaas Een jongen aanziet
als socialism de zucht die bij iederen
mensch bestaat naar lotsverbetering.
Die jongen weet niet wat hij schrijft.
Wij zouden hem aanraden toch eens een
werkje over socialism te lezen want nu
spreekt bij vau dingen die bij niet kent
bij gelijkt aan eenen blinden die 't fijne
weet over de kleuren.
Die jongen kan maar ook niet begrij
pen boe de hoop op een toekomstig leven
de ongelijkheden van het tegenwoordige
kunnen doen vergeten.
Wij kunnen er toch Diets aandoen als
hij van natuurwege zoo weinig is begaafd.
M. Daens is boos, erg boos Weet gij
waarom, lieve lezer
Ik geef het u onder duizende gij en
zoudt bet nooit raden.
Denderbode valt de liberalen aan. En
daarom is M. Daens kwaad.
Wij begrijpen waarom. M. Daens be
taalt zijnen tol van dankbaarheid zonder
de geuzerij ware M. A. Daens er nooit
doorgeraakt.
Die kwaadheid van M. Daens verwon
dert ons niet. Wij hadden ons er reeds
lang aan verwacht.
De liberalenWie zou durven
zeggen dat het geen kristene menschen
zijn schrijft het. Land van 13 juni.
In het Arrondissement van Aalst zijn
sedert 1893 al de geuzen perfekte demo
kraten geworden. Trouwere aanhangers
tolt gewis de vierde man niet. Wij hebbeu
ze hier en daar aan bet werk gezieu. Zij
kwamen zelfs meetings geven voor priester
D^ens zij beleden daar recht uit dat zij
liberaleu geweest waren maar sedert de-
mokraat geworden.
Als men hun de godsdienstkwestie deed
opmerken zie dan sprong dc kat op do
koord. Zij antwoorden lijk Dendergalm
Het liberalism is eene uitsluitelijk poli
tieke leering, bet verdedigt de vrijheid
van geweten (sic) do vrije uitoefening der
eerediensten welko in den Staat bestaan
resie
•iZyn die mannen dan nog in de jaren
■lÖV Gewis hun politiek uurwerk is ceuc
halve eeuw ten achter. En zeggen dat die
kerels de pretentie hebben van de wereld
to leiden
Hoed af voor die snelle vooruitloopers 1
Zij zullen hunne banden doen springen
als ze zoo snel blijven draven
Wij willen op die twee schoone dingen
te gelijkertijd antwoorden wat wij reeds
geschreven hebben, de aanhalingen die
wij boekten maken onzo taak veel gemak
kelijker.
Zijn de liberalen nog goede kristene
menschen.
Daarop zullen wij de liberalen zelf laten
antwoorden en het woord geveu aan hunne
schrijvers
Van over 27 jaar bekende de Flandre
Libérale reeds dat het duidelijk was
dal men geenszins terselfdertijd katholiek
en liberaal zijn kon.
Katholiek, a. u. b. is hier genomen in
den godsdieustigen zin 't is te zeggen .-
aanhanger der Roomsche Kerk. (La Fl.
Lib. ij au. 1870).
Em. De Laveleye, sedert baron gewor-
deuthans overleden schreefHet be
sluit is dat een liberaal niet meer te
bieebte kan gaan noch zijne kristene
plichten volbrengen.
Het Journal de Gand van zijnen
kant zegde Het liberalismus is dc vrij
denkerij of het is niets.
Wij zouden die aanhalingen kunnen
vermeerderen wij zullen bet niet doen.
Met de Flandre Libérale, zullen wij
die liberalen bespottelijk viuden die nog
van hunne aanhechting aan de Kerk zou
den gewagen. M. Daens zal inzien dat zijn
versterking in anderen, troost en lafenis
allen, geestdrift en zalige vreugd. Ook werd
het bezoeken dier gewijde plaatsen soms eene
straf den plichtigen door rechters opgelegd
want in die tijden was men nog van gevoelen
dat eene kastijding door den godsdienst ge
heiligd, niet weinig bij kon brengen om de
zedelijke verbetering van het menschdom te
bewerken.
Zoo zond het gerecht den misdadige, bloots
hoofds en barrevoets, naar S'Jacob in Gali-
ciën, naar Sl Gilles in Provence, naar O. L. V.
van Rocbe-Madour, naar Riga, naar Regens
burg en Lubeck, om er de snoodste schelm
stukken te boeten. De eenen werden veroor
deeld om al bedelende, anderen, om zonder
spreken den weg af te leggen naar S' Andries,
in Schotland, naar York, naar Yeuetiën, naar
Sl Sofia te Konstantinopelen er waren zoo
180 verschillende boetplaatsen, tot welker
bezoek bet magistraat van Gent eertijds de
veroordeelden kon dwingen.
Dikwijls om eene misdaad to boeten, of om
eene genade te verkrijgen, ondergingen de
matigste vorsten, bereidwillig, dio godvruch
tige roizeu. Men kent van dien aard, de bede
vaart van Lodewijk IX naar Amboise. Karei
de Stoute beloofde eens dat, iudicu bij dcu
I koning van Frankrijk gelukkig mocht bestrij
den, bij, te voet met zijn geheel hof van Brus
sel naar Boulogne-op-Zee, eene pelgrimagie
aan O L. V. zou alleggen. Na bet behalen
don zegen, bleef de hertog zijn woord
getrouw eu kweet zich van de reis. Proces-
siesgewijze togen Albertus en Isabella naar
Scherpcuheuvel, en, in deze laatste tijden,
zag men insgelijks de Aartshertogin Maria-
Christina, uit godsvrucht, de kerk van O. L.
V. van Halle bezoeken. Die gewoonten van
eenvoudig geloof liggen voorzeker weinig in
de hedendaagsche. Dan ook, om een veelvul
dig misbruik te keer te gaan, heeft de gees
telijke overheid meermaals getracht ze te ver
minderen. Echter zijn zjj bij hot volk niet in
verval geraakt eu nog beden is voor het
zelve, eu bijzonder voor do buitenlieden liet
ter bedevaart gaan een heilige plicht geble
ven, waarvan men zich alle jaren stiptelijk
kwijt.
Eertijds bestonden er in België een aantal
plaatsen, die aldus, op gestelde dagen, van de
goloovigen bezocht werden.
Velen onder dezelve, zoo als Halle, Seher-
penbeuvel, Bon-Secours, Echternach, Bavich-
bove, Assebroeck, bleven bij voorkeur, tot
heden, bet verzamelpuut der godvruchtige
scharen. Een der aanzienlijkste uog bestaande
bedevaarten in die van S' Hei més te Uodbc.
uurwerk is verachterd Over 50 jaren
konden er nog liberalen zijn gelijk hij ze
nu nog voorstelt heden bestaan zulke
gewis niet meer Van groot tot klein tie
ren allen om het meest Het klerikalism
dat is do vijand 1
Dendergalm komt nog eens met het
afgezongen deuntjen voor den dag. Och
Heere 1 het is toch zoo afgezaagd en ver
sleten Het liberalism is eene uitsluite
lijk politieke partij 1
Wij weten liet. Wij hebben die uitslui
telijk politieke partij aan 't werk gezien
in Duitschland met zijnen kulturkampf,
iu Zwitserland met zijne kerkvervolging,
in Frankrijk met zijne uitzonderingswet
ten, in België met zijnen schooloorlog en
schoolcnkwest. Paiil Bert heeft heel wel
den geest der geuzerij afgeschetst als hij
zegde Nooit zal ik gedoogen dat een
katholiek zooveel rechten hebbc dan een
ander burger
De handelwijze van Dendergalm is iu
't geheel niet oprecht. Dat zijne partij de
vrijheid van geweten verdedigt, zie dat is
wat kras. Zij zou het misschien doen op
de wijze van Bismarck die verscheidene
Bisschoppen in hot gevang deed werpen 1
Ons Heer beware ons van zulke vrij
heidverdedigers
EN
Wie er nog zou aan twijfelen dat er tus-
schon onze Aalstersche liberalen en groene
socialisten van Chipka een wezenlijk ver
bond bestaat in vooruitzicht der aanst.
Kamerkiezingen overwege wat 't Land
van Aclst en Dendergalm van zondag 11
schreven.
Wij knippen uit." 7 Land van Aclst
De liberalen.... Wie zou durven
zeggen dat het geone christene men-
n schen ziju
y Worden hun kinderen geweigerd in
doopsel, in eerste communie? Weigert
men de liberalen te trouwen, te begra-
ven iu de kerk
Eu verder Menige zoogezegde libe
rale Familie was christelijker dancatho-
lieko Familiën die door de naam van
catholiek opgehemeld waren... De libe-
ralcn zijn dus christen gebleven gelijk
wij en als zij luisteren naar de smee-
king van Paus en Bisschoppen, als zij
- de rechtveerdigheid inzien van den strijd
der christene demokraten. en als zij,
wijselijk vooruitziende voor de toe
komst, met goed hart aannemen dat hun
werkvolk bij de christene volkspartij
gaat, en als zij de oude verdeeldheid
willen vergeten, welke redens zijn er
dau om moord en brand te roepen gelijk
Denderbode doet -
Wat zijn de menschen toch verander
lijk 1
In 1890, op 19 oefc., smeekte Het Land
van Aelst, de Aalstenaars van toch wel
op eene zaak te letten, voornamelijk,
van nooit, onder geen opzichtvoor nie-
mand, in 't werk van het hedendaagsch
liberalismus mcé tc helpen. Want- Be-
strijdt toch het kostbaarste niet dat er
y bestaat-Uw geloof, uw katholiek
- Vaderland....
"Wie deze bidplaats bezoekt, is gehouden eenen
weg te doen van zeven mijlen gaans die
zich niet zelden rekt tot aan den Kerselaren-
berg nabij Audeuaarde.
De adel, het magistraat, de grootste heeren,
begaven zich dikwijls stoetsgewijs te dien
plaatsen, waar men "t zij eeu heilige, 't zij
eeu wonderdadig beeld vereerde of waar het
een of ander voorname kerkfeest werd ge
vierd, als eene befaamde processie, het jaar-
lijksch inwijden van eenen boom, van een
veld, of eene rivier. Zoo werden, bij v
beeld, de schepenen en de aanzienlijkste bur
gers van Gent naar Doornijk afgevaardigd
om or met grooten luister een rijk geschenk
aan O. L. V. te offeren, en er deel te maken
van die buitengewone processie, welke onder
den naam van Ommegang bij allen Vlaming
bekend stond.
Van al de pelgrimagiëu, waar de Gente
naars iu de middeleeuwen het meeste van
bielden, werd er gecnehooger geschat dan de
processie van Sl Lieven, die jaarlijks op het
einde van den Juni plaats greep, en door
eenen aanzienlijken toeloop werd opgeluis
terd. Die patroon stond bij de Gentenaars in
zulkdanige achting dat zij hem maar eukelijk
met don naam van bunnen heilige aanduid
den.
Eu verder in 't zelfde artikel vraagt
Het Land van Aelst n
De liberale kopstukketi uit de Kamer
y kunnen er goddeloozer moischen be-
y staan Zelfs als 't bestaan der Godheid
geloochend icordt, ze Ixuren goed, ze
y nemen aan.
En dan haalt 7 Land van Aelst s
aan wat de liberale gazetten, jaar in, jaar
uit, onbewimpeld schrijven eu onder an
deren 't volgende
Gaat naar de Kerk niet meer, zet de
y Kerk en de Sacramenten aan den eenen
kant. y
Niet waar, geachte lezers, wat zijn de
menschen van Chipka toch veranderd
De liberalen die gedoopt zijn, die hunne
eerste communie gedaau hebben, maar
die daarna gelijk 't liberalismus het voor
houdt, geeu voet moer iu de kerk zetten,
des zondags geene Mis hooren, nimmer
te biecht gaan, hunnen paascheu verge
ten te houden, de Godheid verloochenen,
met de godsdienstige ceremoniën spotten,
de priesters en kloosterlingeu beliegen en
belasteren dat zijn heden, volgens t Land
van Aelst, goede christenen.... maar
op voorwaarde dat zij de rechtveer
digheid van den strijd der christene
demokraten inzien en hun werk
volkbij de groene socialisterij laten
of doen inlijven....
Dus 1.... De grootste godvorloochenaar,
hij die noch naar kerk noch kluis omziet,
als hij gedoopt is geweest en zijne eerste
communie heeft gedaan, is een christen
mensch weerdig van in de christene volks
partij opgenomen te worden.
t Land van Aelst heeft dus door zijne
ophemeling der liberalen den vredekus
gegeven aan zijne gezwornc vijanden vau
vroeger, aan deze die hij bevocht omdat
zij oorlog voeren tegen de Kerk,
omdat zij de verdelging willen der
R. K. Religie.... (Land, 19 oct. 1890).
Waar dc hoogmoed, de zucht naar eer
en baat toch den mensch leiden kan
Petrus Petrus 1waar zijt ge ver
dwaald
Dendergalm van zondag 11., deelt een
schrijven raeê in 't welk gezegd wordt dat
het de plicht is der liberalen van do
christene demokraten te ondersteunen
uit hunne gausehe krachten,want de kie
zing van 1898 zal veel invloed hebben op
de gemeentekiezingen van 1899.... 'tgene
in andere woorden zeggen wilWorden
Daens en zijne kliek in 1898 verslagen,
alle hoop verdwijnt voor ons, liberalen,
om in de gemeeutekiezingen van 1899 te
kunnen in strijdperk treden.... Wij zijn
voor eeuwig en drij dagen kapot I
Onnoodig er verder op uit te weiden
't Land van Aelst heeft, iu naam der
christene demokraten, openbaarlijk den
vredekus gegeven aan hunne grootste
vijanden van vroeger en de machtclooze
liberalen, handelende uit tactiek, zullen
de groene kandidaten, als hunne laatste
hoop, krachtdadiglijk ondersteunen 1
Het bondgenootschap dat reeds van in
1894 bestaat, is dus verniepwd en ander
maal bekrachtigd geworden....
Zal men het nu nog durven loochenen
Men weet dat S' Lieven, apostel van die
streek in Vlaanderen, welke heden het land
van Aalst vormt, den 12 november 053 te
Esscbe gemarteld en aldaar in eene krocht o i
onderaardsche kapel begraven werd, die in de
kerk van dit dorp, tot den hoidigen dage nog
bestaat, De Noren en Denen, die gansch Bel
gië in vuur en vlam zettedeu, sloegen echter
geene hand aan het graf van den Schotschen
zendeling. Slechte in 842 begon Diederik,
bisschop van Kamerijk, de overblijfsels van
dien heiligen apostel te vereeren. Omtrent
honderd vijftig jaar later kwam Keizer Hen
drik in Vlaanderen oorlogen, on vestigde zijn
kamp in den omtrek van Hautem. Zijne
woeste krijgsbenden ontheiligden het graf des
martelaars en misschien ware dezes uasche
verstrooid geworden, indien, voor die ellen
delingen de straf hunnen gruwel niet hadde
gevolgd. Om bet vernieuwen van dergelijke
snoodheid to voorkomen, besloot Erembold,
abt van S' Baafs, die Hautem bezat, het
lichaam van den Heilige naar Gent te doen
overvoeren.
(WORDT VOORTGEZET.)