■i
Zondag 4 Juli 1897.
5 centiemen per nummer.
5291* Jaar 5173.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst.
Landbouw.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
KATHOLIEK
en LIBERAAL.
St-Lievens-Zotten
Z0NDAGRUST.
Hebt medelijden!
Te
gelegen
heid .onzer Kermisfeest
zal De Denderbode,
Donderdag aansl. niet
verschijnen.
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en. Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
Guique «uuui.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen cp
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureelo
van dit blad.
Aalst, 3 Juli 1897.
Door aanhalingen uit de werken van
liberale schrijvers hebben wij aangetoond
wat de liberale partij is en wat zij in haar
schild voert.
Dendergalm vindt onze artikels hate
lijk en razend zij zijn noch het een noch
het andere. Hoe kunnen zij het zijn ver
mits wij niets anders deden dan het woord
geven aan libeiale schrijvers.
En merke het wel, het zijn de eersten
de besten niet die wij aangehaald hebben
alleen de hoofden hebben het woord mo
gen voeren. Nooit hebben wij ons gericht
tot mannen van vijfden rang het waren
of oud-volksvertegenwoordigers of hoog
leeraren die spraken.
En toch is Dendergalm duivelsch kwaad
geworden. Waarom
Omdat Denderbode hem zijn masker
afrukte en onbarmhertig geeselde. Ook
zagen wij de groote magisters om hulp
stuiven en kwamen alzoo te Chipka aan
biddende om een certificaat van goed
Daar waren zij bij vrienden
en men paste de spreuk toe - Hulpe
over wederhulpe.
Lachend zegde men op Cbipka: «Zeker
zullen wij onze vrienden niet vergeten,
want gij kunt op onze dankbaarheid aan
spraak maken.
En in Het Land van Aélst wierd de
goede mare afgekondigd dat do geuzen
nog brave jongens waren en daar by goede
kristenen I
Zoo I Zoo I de liberalen zijn nog goede
kristenen.
Luistert, lieve lezers, wat die goede
kristenen eertijds waren
En wat is de liberale Partij hedendaags,
dan een Bevechting van alle Geloof Wat
n zijn de liberale gazetten, dan een groote
n blasfemie Niet langer als zondag laatst,
n ge weet achtbare Kiezers, 't Congres van
n Antwerpen voor 't Allerheiligste, voor
n d'Aanbidding en de Vereering, voor d'Eer-
n ste Communie en de Berechting, weet ge
wat de Gazet der Liberalen van Aalst daar-
n over durft schrijven Er is daar niets
verteld dan FUAUWEN PRAAT
Indien de Katholieken hier niet ieverig
n en edelmoedig waren, de kerken moesten
niet gesloten worden gelijk in de jaren 90,
ze zonden gesloten zijn bij gebrek aan Ge-
loovigen.
Het Liberalismus is Vrijden-
kerij gewordenNamate een Stad
liberaal is, zal zij zinken in 't Zedebederf...
Namate een Werkvolk liberaal is, zal 't So-
a cialismus in d'herten bloeien en gloeien
7i Vooruit schrijft het uitdrukkelijk De
Kerk staat in onzen weg, roept Vooruit,
n daarom willen wij de Kerk verpletten en
daarna den Adel en de Burgerij.Men vreest
n grouwzame en bloedige omwentelingen do
n Stad die meest slecht Volk heoft, zal meest
n te lijden hebben.... En 't Liberalismus kan
7i niets doen dan slecht Volkkwecken....
Het is Denderbode niet die zoo spreekt
het is, vriend lezer, het Land van Aélst
van 5 Oclober 1890. Chipka was als dan
nog niet tot val gekomen.
(1 46 7.)
2ce VERVOLG.
Eindelijk kondigda Roelant, de groote klok
uit het Belfort, dit plechtig oogenblik aan
de breede poort ging langzaam open en uit
de diepten van het klooster trad allengskens
eene lange monikenrij te voren. Deze, gevolgd
van den Abt, den Proost en den Ballieuw,
droegen op hunne schouderen een rustbed,
dat, met guldon laken omhangen, tot autaar
diende aan die kostbare rolikwiekas van S'
Lieven, waaraan duizend edele gesteenten
vonkelden, en rondom welke de jonge kloos
terbroeders blijde wierookwolken ten hemel
zonden. Nauwelijks had het volk de overblijf
sels van zijnen geliefkoosden patroon ont
waard, of het maakte het teeken des kruises,
▼iel godvruchtig op de knieën en begon koor-
gewijze te antwoorden op de versetten van
S* Lievens litanie, welke de monikken zon
gen. Na het eindigen van den koorzang, trad
de Abt weer binnen, en zijne kloosterlingen
wandelden voort met de kas, naar do brug
van S' Joris wa>ar het rechtsgebied der abdij
Dat hebben wij bewezeu dat de geu-
zerij uiets anders is dan vrijdenkerij... en
tusschen vrijdenkerij en vrijheid is er een
afgrond. Daaruit hebben wij met recht
besloten dat Dendergalm zijne lezers voor
den aap houdt met zoo veel te meer recht
dat die koene verdedigers der geuzerij
niet eens durven hun gedacht zeggen op
zekere belangrijke vragen.
Tusschen katholiek in Godsdienst en
liberaal in politiek bestaat er een klove
zoe groot dat ze nooit zal aangevuld wor
den. Wij hebben dat bewezen door beken
tenissen van onze vijanden.
Het Land van Aelst bewijst dat ook
zeer treffend in do volgende woorden
(Land 19 October 1890)
In AL de liberale gazetten, 'tisjaarm
jaaruit, behalve voor de Kiezingen, "t is
■i een ijselijke Blasfemie, ge zoudt zeggen,
het is een kot waar ze vloeken om te meest.
77 Ze schrijven onbewimpeld
77 liet Liberalismus is de Yrijdenkerij
De Kerk bedriegt en besteelt de Vol
keren
77 Het vereeren der Heiligen is eene uitzin-
77 nigheid
77 Gaat naar de Kerk niet meer, zet de
Kerk en de Sakramenten aan den eenen
kant
77 Het echte Liberalismus kan'niet in vrede
77 leven met de Katholieke Kerk
De liberale Partij bestaat maar, om den
77 Oorlog te voeren tegen de Kerk. n
En nu krijgen diezelfde geuzen een be
wijs van goed gedrag I
Land Land van Aélst t>pen de
oogen herlees uwe vroegere senrifteu.
Gij aanziet als goede kristene mannen die
de Paters en Pastoors aan de grenzen
wenschen, die de Kerk als geen hinder
paal aanzien tegen het collectivismus en
die het volgende hebben geschreven, eene
afgrijselijke Godslastering
Jesus was een zachtaardig
man
De Godheid van onzen Zaligmaker wordt
verloochend en toch neemt gij ze aan als
goede kristenen
Bij dit schoon begin voegt de scribent
het volgende
De geschiedenis bevat weinige figu
ren zoo rein z*o edelmoedig. Geen won
der ook dat Jesus veel volgelingen vond
en zijne discipels hem aanbaden als was
hij werkelijk een goddelijk wezen. Den
dergalm 7 mei 1893.)
De Kerk ook hebben die godslasteraars
liefzij schrijven
Omdat de Paus de Kerk aan de groo-
ten heeft geprostitueerdomdat de Kerk
de machtigste hinderpaal is tegen de
ontvoogding der volkeren; omdat de Kerk
de geesten verstompt en de gewetens
onderdrukt Waar de Kerk machtig is,
verkeert het volk in ellende. Dender
galm26 Febr. 93.)
Dat is eene afgrijselijke leugen maar
voor 't Land van Aelst zijn zij die ze uit
kramen dan toch nog goede kristenen
Zondag d Juli 1897, dienstdoende
Apotheker: Mr Meganck.Leopoldstraat.
ophield. Daar gaven zij het kostbaar heilig
dom over aan de broeders van Sl Lievensge-
nootscliap en de stoet trok door de stad, te
midden van eenen toeloop, die van.uit allo
straten de menigte der pelgrims kwam vor-
grooten. Mannen, vrouwen, kinderen, van
allou rang en ouderdom kwamen toegestroomd
om den patroon van Gent te groeten, deze
fakkels dragende, gene groene takken, andere
lange wissen, waar strikken-linten om flad
derden, dan weêr anderen allerlei godvruch
tige giften.
Zoo begaf zich de processie buiten de poort
van Sl Lieven en richtte zich naar Ilautem
langs den weg, dien men sedert onder de be
naming kent van Sl Lm vuns baan.
Al dit volk was te voet geene reden to
paard dan wel de twee Schepenen, de De
kens der broederschappen, de Ballieuw en de
Proost van S' Baafs, met eenige aanzienlijke
heeren uit den adel en de burgerij. Noch
tans liepen er in die blijde menigte ettelijke
sombere figuren, wier verdachte wezenstrek
ken men niet gewoon was tusschen de Zotten
van S' Lieven aan te treffen. Men kon zelfs
bemerken dat de processie in schoonheid
moest onderdoen voor die der vorige jaren
een aantal groote heeren van het hof en van
den platte lande waren er niet bij tegenwoor
dig. Vele deftige burgers, die eertijdsdeel
Denderbode heeft de geuzerij beschul
digd deu weg voorbereid te hebben tot
het socialismus.
Zie, die waarheid kunnen de groote
magisters uit de Vrijheidstraat maar niet
verkroppen.
Op alle mogelijke wijzen hebben zij zich
uit den slag willen trekken maar hot
ontbrak er nog aan dat die anno jongens
ons nu kwamen gelijk geven.
Dat zijn me nu toch de feniksen, die
schrijvers van Dendergalm.
Wij herhalen
De liberalen door den Godsdienst uit
het hert van den mensch te rukken, heb
ben den grondsteen ondermijnd waarop
het maatschappelijk gebouw stevig rusten
moet. Eens den Godsdienst weg welken
grondslag blijft er over voor het recht van
eigendom bij v.
Het is bijzonderlijk met het recht van
privaat bezit dat de grooto magisters
schermen om te bewijzen dat geuzerij en
socialismus geen gemeens hebben.
Wij antwoorden Als de Godsdienst
niet meer bestaat dan komt alle recht tot
de burgerlijke of liever menschelijke
wetgeving.
Nu wat menschen hebben opgebouwd
dat kunnen menschen afbreken. Dat zal
Dendergalm toch niet betwisten.
Dat is het eerste deel van onze bewijs
voering.
Wij wezen verder hierop dat de geuze
rij het voorbeeld had gegeveu van goede-
reu-inpalming. Wat de geuzerij tegen de
katholieken en edellieden heeft gedaan
dat zullen de collectivisten tegen de bur
gerij doen met het zelfde recht.
Dat wil Dendergalm maar niet er
kennen.
Hij schrijft - Hadden geestelijke gemeen-
77 ten (lees kloosters, bisdommen, abdijen,
77 enz.) onder bet regiem (sic wil hij zeg-
77 gen oud regiem het recht eigenaars te
:1 zijn Het is eene zeer betwiste vraag of de
Ti kloosters goederen mochten bezitten ten
:i titel van eigenaars. Denderbode heeft zelf
77 bekend, dat zeer uitstekende magistraten
77 daar ontkennend hebben op geantwoord. In
77 die voorwaarden waren do geestelijke ge-
77 meenten geene eigenaars van de onruete-
77 lijke goederen welke zij in handen hadden.
77 Door al zulke goederen tot Staatseigen
77 dom te verklaren, hernam de Staat hetgene
n hem in rechte toebehoorde hij maakte
77 geene inbreuk op het recht van eigendom,
77 aangezien dit niet toekwam aan de geeste-
77 lijke gemeenten.
77 Het argument van het klerikaal blad be-
77 teekent niets. n
Hebt gij gelezen, vriend lezer, door al
zulke goederen tot Staatseigendom te ver
klaren, hernam de Staat hetgene hem in
rechte toebehoorde
Zoo ook spreken de socialisten en wat
meer is bijna letterlijk. De Staat, zegt
Domela, neemt bij verdere ontwikkeling
terug wat hem in rechte toebehoorde
Wij kunnen dien grooten magister geen
geluk wenschen nog met zijn redeneer-
kundig vermogen noch met zijne geschied
kundige wetenschap.
In het oud regiem, meent hij, hadden
de kloosters het recht niet te bezitten
maakten van den stoet waren nu achter ge.
bleven. De meeste hadden Gent niet willen
verlaten om de Blijde Inkomst van den hertog
van Bourgondic bij te wonen, die des ande
rendaags zou ingehuldigd worden.
Doch de menigte was daarom niet min tal
rijk, niet min woelig grooten deóls bestond
zij uit werklieden der verschillende gilden
uit metsera, smeden, timmerlieden, schoen
makers, volders, brouwers, schaliedekkers,
en andere, allen kerels, welke men om hunne
woelzucht, zoo veel mogelijk, van het inhul-
digingsfeest trachtte te verwijderen.
Eens in 't vlakke veld gekomen, gingen de
pelgrims met minder orde, en slechts van
verre en op verschilligen afstand volgden zij
nog de kas van hunnen patroon. Luidop werd
onder de groepen geklapt, er werd nu onder-
wege iu kroeg en bierhuis druk uit en in ge-
loopen, men tiorde, men zong het liep alles
uiteen zonder dat men zich langer met het
godvruchtig doel der reize nog bekommerde.
Meestal werden die vrolijke dagen eene
bron van jammer voor de buitenlieden, die op
den doortocht van de S' Lievens-Zotten woon
den zij zagen hen, en wel te recht, duchtend
te gemoet, om hunne vruchtboomen die men
schaamteloos afplunderde, om hunne velden,
waar de bedevaart maar roekeloos overheen
toog. Wat de hoofdgroep betreft, in wier
Wat voor een geleerde heeft dat ge
schreven Die groote bollen weten dus
uiet eens dat bij rechte de kloosters be
zitten mochten vóór de Fransche omwen
teling
Zij hebben en hadden dit recht door de
natuurwet en het werd herkend door de
burgerlijke wetgeving.
Die goederen behoorde dus den Staat
niet en het is door roof dat de Fransche
geuzerij ze inpalmde.
Wanneer Dendergalm beweert dat wij
bekend zouden hebben dat uitstekende
rechtsgeleerden op die vraag ontkennend
hebbeu geantwoord dan heeft die jongen
ons slecht begrepen.
Al de rechtsgeleerden weten te wel wat
recht en onrecht was in het oud regiem.
Het bezittingsrecht der kloosters erkend
door dn wetgeving van dien tijd, is een
historisch feit en niet een rechtsgeleerde
is daartegen opgekomen zelfs M. Mesdagh
do ter Kiele niet waarop de grooto ma
gister zinspeelt. Die heer heeft langs
anderen kant den roof zijner politieke
voorouders willen rechtveerdigen bij mid
del van valsche teksten uit St. Thomas.
Wat belieft er u, groote magister
Hebben de kloosters nu recht van be
zitten
Volgens de natuunvet Ja. Nu het na
tuurlijk recht wordt door de geuzerij niet
erkend. Dendergalm noemt het evenmin
aan want alsdan heeft hij de grootste
dwaasheid begaan het bezittingsrecht der
kloosters te betwisten.
Volgens de burgerlijke boetten. Ja en
neen.
Ja vóór de Fransche omwenteling
neen na dien vreeselijkon storm die zoo
veel kwalen over het menschdom zond.
Wij bestatigen eens te meer dat als
grondsteen van alle recht, als bron van
goed en kwaad,Dendergalm de burgerlijke
wetgeving aanneemt. Uit zulke princiepen
moet het socialismus voortspruiten.
Teelt der rutabagas (1) bij uitplanting.
Het gunstigste tijdstip, om onder ons
klimaat rutabagas in kweekerij geteeld
uit te planten, is van af het einde der
maand Juni tot half J uli.
Zoo do uitplanting vroeger plaatsgrijpt
is de rutabaga meer blootgesteld aan
breuk, (dit is een min of meer groote uit
was die zich op den wortel vormt, zijn
weefsel ontbindt en zijne ontwikkeling
tegenhoudt) en een groot aantal planten
schieten zaadstengels, vooral wanneer
ten gevolge van droogte het spoedig her
nemen van den wasdom is belemmerd
geworden. Deze twee nadeelen, die tot
gevolg hebben de opbrengst en de boeda
nigheid van den oogst aanzienlijk te ver
kleinon, worden grootendeels vermeden
wanneer de uitplanting slechts bij het
einde van Juni aanvangt.
De zaadplanten moeten de dikte hebben
van den pink, en men zal zorg hebben
deze te verwerpen waarvan de hals aanleg
vertoont tot opschieten, alsook deze wier
wortel reeds een begin van breuk draagt.
midden het glinsterend heiligdom prijkte,
deze hield zich even zedig als godvruchtig.
De kas door acht werklieden uit verschillende
ambachten gedragen, die alle halve uren door
andere vervangen werden, was gevolgd van
twaalf monikken uit S'Baafs abdij, van do
Dekens en Verzorgers der twee broederschap
pen. Het was waarlijk schoon om zien, hoe
iu de verte langs de groene velden, dit kost
baar kleinood van den heiligen Lieven heen
dreef, hetwelk in het zonlicht schitterde bo
ven de hoofden dier waarachtig godvruchtige
menigte, die het biddend, en met neergesla
gen oogen volgde.
Voor de andere was die bedevaart eene
feestpartij, welke men lang reeds ongeduldig
had te gemoet gezien ook wachtten zij zich
wel deu stoet der bidders te nabij te komen,
daar men alsdan gozwind een einde aan hun
onophoudend gesnater had weten te stellen.
Oef dat is eene zou die u, zoo het
schijnt, levend zou willen braden, sprak
zekere Maes, een dikbuik die, na eene pooze
stilstaans, zijne kaproen van het hoofd wierp
eu zijne makkers eeno kale schedelpan liet
zien, waar het overvloedig zweet in glinste
rende droppelen op perelde.
En nogtans, Maes, is het al vijf uren,
wel te verstaan, indien de zandlooper
de kroeg, waar wij ons daar laatst een weinig
Met het oog op het goede hernemen
van den wasdom der zaadplanten, zal
men, zooveel mogelijk, slechts bij over
trokken hemel of regenachtig weder tot
het uitplanten overgaan.
De planting geschiedt in lijnen van
0,40 a 0,50 centimeters van elkander ver
wijderd met een afscheid tusschen de
planten van 0,40 centimeters.
Zoohaast de planten goed aan 't wassen
zijn, diene men den grond eene schoffe
ling toe, gevolgd na eenigen tijd door
eene tweede, ja zelfs derde schoffeling.
Deze twee laatste zullen deu grond opvol-
genlijk op eene grootere diepte aantasten
en alzoo eene te sterke uitdrooging der
diepe lagen beletten. Eindelijk zal een
aanhoogen in de maand October het ver
zorgen volledigen. Deze laatste bewerking
heeft voor doel en voor gevolg den grond
gezond te maken, de wortels tegen deu
hevigen vorst te vrijwaren en hun weefsel
meer teederheid bij te zetten.
Hebben tijdstip van planting, keus der
zaadplauten en onderhoudzorgen eenen
grooten invloed op die teelt, toch mogen
de eerste en algemeene factoren vau alle
voortbrenging de keus van den grond,
zijne voorbereiding en zijne vruchtbaar-
making, niet uit het oog verloren worden.
De rutabaga houdt van versche,bemach
tigde en diepe gronden. Hij gelukt bijzon
derlijk in gronden rijk aan humus, leem-
achtig en diep, hij is ook geschikt voor
pas ontgonnen gronden en voor heigrond
rijk aan organischo stoffen. Ilij vreest
bijzonder drooge en ondiepe gronden.
De rutabaga wordt als eerste vrucht
gekweekt of als tweede vrucht,na voeder
koren, inkarnaat klaver,'onz., enz.
Wordt de rutabaga als eerste vrucht
geteeld, zoo werke men vóór den winter
den grond diep om. Men zal hem dan ook
eene groote hoeveelheid stalmest toedie
nen en 500 a 700 kgr. Thomas-phosphaat,
per hectare. Een of twee beploegingen
gevolgd van het eggen en rollen noodig
tot eene behoorlijke verbrijzeling der
aardklompen zullen op het oogenblik der
planting de voorbereiding van den grond
volledigen. Bij gebrek aan eene goede
hoeveelheid stalmest vóór den winter of
in de lente toegediend strooit men in twee
of drie maal, na het hernemen van den
wasdom der planten, 400 h 600 kgr. soda-
nitraat uit, per hectare. Zoo de rutabaga
als tweede vrucht geteeld wordt, zoo zal
men onmiddelijk na het inoogsten der
eerste vrucht den grond een of tweemaal
goed beploegen. Deze bewerking wordt
dan gevolgd door het noodige eggen en
rollen zoodanig dat de grond goed fijn is.
De eerste beploeging die de diepste zal
zijn, zal den stalmest onderdelven iu wel
ontbonden staat, indien men stalmest
gebruikt, alsook zijn bijvoegsel in schei
kundigen mest 300 a 500 kgr. super-
phosphaat of 500 a 700 kgr. metaalslak-
keu per hectare, in geval de grond niet
zou verrijkt ziju in phosphoorzuur door
het aanwenden van Thomas-phosphaat
in den winter of vroeg in de lente.
Het gebruik van potaschmest 600 a
800 kgr kaïniet of 150 A 200 chloorpotas-
sium per hectare, is gewoonlijk slechts
noodig op zandgronden en wanneer men
geenen of slechts weinigen stalmest
mochten verfrisschen, niet gelogen heeft. Ja
blijven zij er zoo op aaustajipen, Jan wil ik
zien of wij heden nog te Hautem zullen gera
ken. Mijne voeten beginnen hot reeds op to
geven.
Wie aldus sprak, was eeu lang opgescho
ten kerel, met name Kolve, en wienB beonen
onder de vermoeienis plooiden.
En denkt gijluije metser, dat het beter
zou gaan, indien men n de relikwiekas eens
op de schonders plaatste
Een schaterlach begroette deze woorden.
Wat er van zij, viel Maes in de rede,
nu een weinig moede, maar morgen gansch
den dag, vau vreugde flikkeren
Ho ik zal van de feest zijn,! sprak
eeu sterk gebouwde wever, wiens gelaatstrek
ken drift en onverzaagdheid te kennen gaven.
Wat wil die Klaes de Bruyu hier met
zijne geheimen uithangen vroegen tevens
dikbnik Maes en lange Kolve.
Zou er soms te Hautem geen goed bier
of geen goede hesp meer op te disschen zijn
zei een kruidenier uit de Lange Munte,
terwijl hij zijn spits gezicht als een wezels
mail over de schouder vuu den wever heen
stak.
Meester van Loo, wij denken aan iets
anders dan jaarmarkten, bier en hespen
wees daar zeker van.
ondergedolven heeft volgens deu rijkdom
van den grond in opneembare stikstof zal
men per hectare 400 a 600 kgr. sodani-
traatgebruiken.
Aanmerking. De rutabaga is weinig
gevoelig aan vorst, maar zijne bewaring
in si los is nog al moeilijk. Ook geschiedt
het inoogsten dier vrucht slechts naar
gelang men er noodig heeft. Wanneet
men denkt dat het, vriezen gaat, zoo zal
men een zekere voorraad wortels in den
kelder leggen of ouder een dak, waar men
zal zorg hebben van eene laag stroo té
plaatsen tusschen iedere laag rutabagas
van 0,30 :i 0,40 centimeters dikte.
L. Van den Berck,
landbouw-ingenieur.
(i)Soort van Deensche raapkool. veel in Frank
rijk en Engeland aangekweekt als veevoeder.
De Zomerlessen over Groententeelt van
M. Frcd.Burve.nich zullen plaats hebben
in den moeshof van St. Marteusgesticht,
Esplanade, telkens ten 9 iii uren, op
volgende dagen
Zondag, 4 Juli, 11, 18, 25 Juli
en 1 Oogst.
De j aarlij ksche ui
Veekeuring van St. 1$^
Niklaas van Tollen-9 -
tiju,maatschappij vau
Vceverbetering, heeft
dit jaar plan's op Kermismaandag ten
2 ijz uren namiddag, in de Nicuwbeek-
straat, aan den muur der magazijnen van
M. De Wolf.
Een Commissie on
langs tot stand gekomen
om hier in Aalst de Peer-
denmerkt en Peerdenkeu-
ring op eenen nieuwen voet in te richten,
had eenen voorstel gedaan aan deu Ge
meenteraad strekkende tot het inrichten,
op Kermisavond, eener Peerdenmerkt
met keuring voor voortteelende trekpeer-
den der Cantons van Herzele en Aalst.
Het laattijdig indienen dezer voorstellen
ou tevens de teutoonslelliug van vee te
Tcrvueren,die al de liefhebbers van Aalst
zal verwijderd houden, zijn do reden
waarom de Gemeenteraad, gezamenlijk
met de Leden dezer Commissie, besloten
heeft deze pogingen een jaar te verschui
ven.
Ons Gemeentebestuur is zeer gunstig
n den voorstel en belooft voor aan-
staando jaar zijne volkomeue medewer
king.
Hier onderdrukte de spreker zijne stem,
uit vrees vau gehoord te worden. I)e auderen
8chunrden zich om hem in 't ronde.
Wij zijn een aardig ksuattk.mknt aan
'fc auuleeren om het deu hertog voor te spelen
bij zijne Blijde Inkomst.
Dan wilde ik wel iu 't spelen meedoen,
sprak metser Kolve.
Dan kunt ge zoo ge wilt. Het meeste
deel van allen, die zich hier bevindeu, zijn
gekomen om eene bedevaart af te leggen.
Zie aan dit teeken kunt gij ze allen licht er
kennen.
Terzelfder tijd wendde hij zij om eu toonde
den omstaanders een klein dik borduursel,
welke hij zich op do schouder had genaaid.
Nu zie, ging hij voort ik draag
het niet alleen er zijn er nog.
Iudcrdaad, verscheidene mannen uit de
volksklas staken buiten de groep uit, waar
mee wij kennis hebben gemaaktallen waren
zij gekenmerkt door een gelijksoortig teeken,
*t welk zij op hunue jassen droegen.
Bij den drommel, mompelde de burger
vreesachtig, als elkeen die bij eenen volksop
stand iets te verliezen heeft. En wat is er
dan voor handen
(WORDT VOORTGEZET.)