POL en ST ANT. Feest te Kerkxken. De zeven schelmstukken. Leest en Oordeelt. IF IE IE S T van 't Landbouwcomice Herzele. SCHELLEBELLE. Groene en roode socialisten aan 't werk. Van tak op tak. Pol staat van voren op debeerkerre als hij hem op eens hoort toeroepen: Sta n't. Hela, Pol, is 't hooi al van ouder do voe- Ji ten dan Pol.. God ^dauk, jaat, Staut; "fiolen ilan nog zonder een negenmanne ken schaai. Stant. Wel, Pol, hoe is 't toch mogelijk? Tusschen den zaterdagen dan zondag nacht •boo geregend heblieu en dan den zondag ook. en 's maandags ook maar half wéér, en 't hooi nn al binnen p,,i„ Ja, Stant, wij hebben ons bijzon derlijk bijgezel den woensdag en donderdag, eu op twee dagen was alles opgeschept. Stant. 't Doet mij plezier, Pol dat is wederom al nen grooten doorn uit den voet; en wat zijt ge nn bezig raeê doen. Pol Pol. Wel, Stant ons betteraven aan- smeeren man Stant. Staan ze schoon. Pol Pol. Jaas. Stant zo zijn wat achteruit omdat ze van de leste geplant zijn; maar er is nog tijd genoeg en mee den binns die ze nu krijgen, zullen /.'er wel geraken. Stant. - Eu ia er nu nog niet veel schaai veroorzaakt door den overvloedigen regen, Pol? p0l Wel. Stant, 'k geloof dat w'hier nog de beste zijn van den ganschon aardbol, want 'k heb kozzen Tist hooren zeggen dat de gazetten van niets anders en spreken dan van onberekenbare schaai in veel plaatsen veroorzaakt. Stant. Ja, Pol, 'k heb hooren vertellen dat er in do Kempen mee g'heele hectaren patatten uitgestroomd zijn. Pol. Dat is verschrikkelijk. Stant; maar hier in ons streken en is de schaai nog zoo aanzienlijk niet. 't Geen dat meest, geleden heeft, dat ia 't vlas: 'ten is niet alleenlijk langs alle kanten omvorgeslegen, maag daar komt veel versterf in, en ons beste plan is van 't uit te trekken zoo gauw wij kunnen. Stant. En bijgevolg, Pol, geenen middel van groenweg te verkoopen Pol. Daar en valt niemeer op te peizen, Stantwij moeten *t zelf opdoen en maken er van wat wij knnnen. Stant. En hoe is me.; do patatjes, Pol Pol. Tot hiertoe goed, Stantmaar nu zou het absoluut droog weêr moeten blijven voor nen g'heelcn tijd anders riskeeren wij van de plaag te zien afkomen, en dan is er 't groot vet van af overigens nen patat moet droog opwassen, of 't zijn stijverikken en watergasten. Stant. Hewel, Pol, 'k geloof dat we nu nen tijd lang droog weêr zullen hebben, ten minsten volgens de voorzegging van de weêr- wijzen. Pol. Jamaar, Stant, 'k heb u al meer als nen keer gezeid da'k er weinig van geloof van dergelijke voorzeggingen; zien is schoon, zei den blinden, en hij sloeg er nevens. Stant. Maar, Pol, hebt g'uwe patatten al gesproeid meê dion blauwen pap dien ik u verleden jaar zag maken Pol. Neen ik, Stant 'k en heb nog gee nen tijd g'had maar de naaste week, als 't God belieft, zullou z'het krijgen, want 'k ben overtuigd dat 't in 't algemeen gesproken een goedwerk is. Stant.Doet liet dan maar zoohaast moge lijk, Pol, want 'k hob ouder de baan al ver- schillige partijen geverfd zien staan. Pol. Als we meu de betteraven gedaan hebben, Stant, dan seffens de patatten be sproeid, en daarachter ons pikken geslepen en geklopt voor den oogst. Stant. En dan op jacht achter 't wijf, he Pol? Pol. Zijt ge daar weerom al meê die kanaille, Staut Stant. Wel. Pol, wie zal of kan er ooit dat rampzalig schepsel vergeten Ge moest nen keer zien wat volk dat er tegenwoordig op de Merkt t'Aalst staat te kijken naar de barakken die toekomen, en altijd meê't ge dacht dat er 't wijf zon kunnen bij zijn. Pol. Leven de donchisten nog altijd t'Aalst, Stant Stant. G'en komt gij daar bijkans nie mand niet meer tegen die durft zeggen dat hii donchist is, Poldo menschen zijn be schaamd over dien naam 't zijn maar de kopstukken en d'heethoofden die al langs om koppiger, om stouter en om raziger worden. Pol. Vallen ze nog uit tegen 't geestelijk en tegen d'Overheid, Stant Stant. Och jaas, Pol, en tot zooverre dat ze durven zeggen eu schrijven dat de priesters en religieuzen hun plichten niet en verstaan en kwijten. Pol. Hebben Luther en andere aarts ketters dat ook niet gepreekt on geschreven, Stant? Stant. Wel jajans, Polmaar zulke klodden en duren allemaal maar een bakte brood de menschen staan daar eerst over verstomd, maar zo worden al rap gewaar waar dat de wind lconit. Pol. Zo gerieken seffens d'eigen liefde en den hoogmoed, nietwaar Stant Stant. Maar 't is altijd 't zelfde, Pol; die over bonderde jaren bun wettelijke Over hellen niet eu eerbiedigden en bijzonderlijk die op de dienstdoende en deftige priesters uitvielen, dat waren slechterikken of ten minsten toch verblinde hoeveerdigaards; en die dat den dag van vandaag doen, Pol, die zijn van denzclfdeu derden of ten minsten toch van dezelfde familie. Pol. 't En kan niet anders, Stant; want nen menscli meê een gezonde rede en teen deugdzaam hert eerbiedigt zijn Overheid en zijn Priesters. Stant. Dat is zeker, Pol en zondt ge Cizen dat er in do wereld een grooter kwaad staat als van de menschen mistrouwig te maken tegenover bun dienstdoende priesters, eu van die menscheu op loensche en venijnige wijze van do goddelijke dieusten en van de sermoenen af te trekken Pol. Neeu 't, Stant er en is geen grooter kwaad mogelijk; en die alzoo iets durven be drijven, die moeten boozer dan boos zijn en blinder dan den blindsten mol van g'heel de wereld. Stant. En zeggen, Pol, dat dat bij ons bedreven wordt van mannen die hun vroeger uitgaven voor de steunpilaren van d'H. Kerk en die nu nog durven beweren dat zij recht zinnig bandelen en meê een zuiver intentie Pol. Dat is al ver lijk nen baanetrooper die u zou op 't lijf vallen niet stokslagen messteken en u terzelfder tijd zou toeroep dat bij bet doet meê zuiver inzichten en voor uw welzijn Stant. Dat is juist gelijk, Pol; en dat er alzoo nen liefhebber tot mij kwam, 'k zou hem al gauw maken te betalen lijk hij het verdient. Pol. Dat geloof ik nog, Stanten 't zal bij 't zelfde zijn meê dio liefhebben die het vólk gedurig zoeken op te maken en te ver leiden; ze beginnen 't reeds goed te gevoelen, maar laat het nen keer kiezing worden 't En zal dan niemeer baten van af te komen meê een schandalig wijf of meê nen bedrukten merteleer, of 't is gelijk meê welken anderen truk dat Hansken Pek hun zon kunnen in blazen, 'tzal dan zijn van: bedriegers buiten! valsche belovera naar do maan Stant. Dat spreekt van zelfs, Pol man nen die doen wat ze kunnen door hun ver stand en door hunne gedurige werking, die boei-, burger en werkman gedurig verdedigen en voorstaan gelijk mijniiecren Woeste, De Saedeleer en Diericx bot doen, die mannen zullen wij als de onzen uitroepen en kiezen maar geen grootsprekers meer en bluffers Pol. Dat is mijn zeggen, Stant; geleerde i rechtzinnige en werkzame en katholieke representanten moeten wij hebbenmannen die daar in hunnen rol en op hunne plaats zijn getrouwe soldaten en geene die uit de rangen loopen eu op hun eigeno mannen schieten. Stant. Zij maar gerost, Pol; ik die alzoo een beetjen overal ga en meê veel menschen al nen keer in katen&nce kom, ik weet dat best en ge moogt mij vrij gelooven, Pol, k eu hoor bijkans anders geen klok meer slaan als de vierde man buiten meê g'heel zijnen aanhang. Pol. Dien aanhang en is toch bijkans anders niet3 meer als geuzen en socialisten, Stant; en die mannen en hebben wij niet van- doen nen katholieken vlaming en heeft daar geen affairens meê. Stant. Alzoo is 't, Pol; en nu tot den zondag zelle man naar de kermis moet ge komen meê Kaken, want er zal van dees jaar bijzonderlijk veel volk zijn en veel schoone dingen zulle er t'booren zijn en te zien. Pol. Ja, Stant, maar als ge wilt hebben dat Kil komt, moet gij ze gaan vragen per soonlijk; want andere vrees ik er voor. Stant. Hewel, 't ga recht naar 't hof, en 'k zal aanhouden tot als ze mij haar woord 3'eeft. Pol. Goed, Stant, en tot zondag, als 't God belieft. Stant. Tot zondag, Pol, en komt mee den eereten trein Pol. Ja, Stant, en wel t'huis. Ofschoon 't weder niet gunstig was, is het feest te Kerkxken wonderwel ge lukt. Van in den voormid dag waren bijna al de hui zen, zoowel van bijzonde ren als van herbergiers gevlagd en van rond drij uren namiddag was er veel volk op den Drijhoek en het Dorp. Acht maatschappijen, waaronder de ka tholieke Fanlaarmaatschappij van Den- derhautem gevolgd van meer dan 300 man, namen deel aan den stoet. Het was eene ware victorie een drom vac Katholieken doorkruisten de straten der gemeente slechts hier en daar trof men een Daensistengezicht aan. De groene •bende was vol droefheid en wee, toen ze zagen dat hunne voorgaande flauwe be- tooging door die der Woestisten volkomen in een donker daglicht werd gesteld. O wat verschil riepen velen uitZie ze daar staan drupneuzen die groene socia listen 1 Uit goede bron vernemen wij dat eenige, haantjes vooruit der Roelanderspartij, met eenige Roelanderesson twee of drie eerwaarde priesters op het dorp hebben bespot. Hoe is het toch mogelijk dat die man nen zich nog durven uitgeven voor chris ten Alle eergevoel hebben zij verloren, en zij behouden nog slechts dien naam om beier do onnoozelc lieden tot hen te trekken, want christelijk gevoel is er niet meer in, neen. liberalen socialisten en priesterhaters zijn hunne beste vrien den doch gedenkt volksfoppers dat uwe kleine macht van dag tot dag mindert, en dat het plechtig uur gaat aaubreken, waarop gij door de stemmen der Katho lieken voor eeuwig zult verpletterd wor den. Wij zegden dat er veel volk was welnu dit wordt weeral gelogenstraft door de Roelanders maar och God laat ons daar maar gauw overstappen, die venten moe ten toch altijd liegen. Gij, ooggetuigen van dit feest, hebt u wel kunnen overtuigen dat de neringdoe ners eenen zeer goeden dag hebben ge had, tot spijt van wio 't benijdt. Zoo ver gaan die valsche democraten in hun ver achtelijk werk, dat er con manneken was dat durfde zeggen dat niet éen herber gier G franken had ontvangen. Welnu een herbergier die voorzeker van de minste verkocht heeft, verklaart dat hij dien dag meer ontvangen hoeft dan al de bazen der Roelanderspartij op den- dag der Daensistenbetooging. Wat dunkt u, lieve lezer,die Roelanders zijn toch schaaratelooze leugenaars eh Maar wees daar niet over verwonderd, gansch hunne politiek is gesteund op lie gen en bedriegen. Gaat voort in uwen strijd, katholieke vrienden van Kerkxken, tegen die mis noegde volksfoppers, aan u is de zege praal, aan u de victorie Een katholiek hoerken van Denderhautem. Wie gevoelde geen huivering geheel zijn lichaam doorloopen by eenen oogslag op het manifest der seven schelmstukken Maar hoe was iedereen teleurgesteld na het gelezen te hebben Waarop komt het uit Op 't dees de katholieken hebben papierkens gestrooid, zij hebben geroepen Vivan Woeste, op de Graanmerkt, in de Molenstraat, aan 7 Café Richt, aan den hoek van Markt en Zoutstraat, op de Houtmarkt, en 's avonds op veel plaatsen. En dat heeten de mannen van Chipka schelmstukken 1 Groote woorden, veel uitroepingen en buiten dat niets. Die mannen meenen zeker dat 't volk alles blindelings inslikt wat zij uitkramen Maar zeg mij eens zouden de katho lieken niet mogen roepenVivan Woeste! als die vreemde ruziestokers en groene socialisten komen roepen Focrt voor Woeste Wat moeten die vreemdelingen 't volk van Aalst dat aan Woeste met hert en ziel verkleefd is,alzoo komen uitdagen? De katholieken en hebben in hun mani festatie geenen foert geroepen, zij zijn voorbij do huizen van de Douchen gegaan zonder eenigo uitdaging. Waarom deden de groene socialisten hetzelfde niet? Alles in eerlijkheid en deftigheid 10 Daens vólgens het beknopt verslag, blad. 791, zitting van 15 Juni 97. De heer V. Diericx. Ik bepaalde er mij bij een feit vast te stellen het eerste voorstel van den heer Daens in eene be lofte door hem zondag aan zijne kiezers gedaan, wie hij wijsmaakte dat de Kamer niet van zin was het wetsontwerp op de vakvereenigingen te behandelen. Zijn tweede en derde voorstel waren het na tuurlijk gevolg van het eerste. (Herhaald gelach). De heer Daens. Ik toeken protest aan De heer Voorzitter. In die voor waarden, was de onderbreking niet in strijd met het reglement, en ik kan enkel betreuren dat men aan onze debatten on ophoudend ecno persoonlijke wending wil geven. De heer Daens. Van alles wat de heer Diericx daareven zegde, is er geen woord waar, dat bewijst van wege het achtbaar lid eeno naïeve of zonderlinge onwetendheid, om er niets verder over te zeggen. (Gerucht). 0 3° Daens vólgens Het Land van Aelst van 20 Juni 1897. Drij vragen en drij neusopstekingen. In zitting van diinsdag heeft priester Daens drij vragc-u gedaan :1° voor de Vak vereenigingen, 2e voor de Vlaarasche Wet, 3" voor de Werkmanspensioenen. En drij malen heeft M. Diericx van Geerardsbergen daartegen zijnen neus opgesteken, zeggende Pastoor Daens heeft dat zondag beloofd aan zijde kiezers! M. Diericx, is 't vólgens u eene schande de belofte te vervullen die aan de kiezers gedaan zijn Moet men, 7olgens u, met de kiezers den zot houden. D'opschriften in den groenen stoet 1° Ieder hoort men vurig vragen naar een klein werkmanspensioenen. 2° Vlaamsch en Fransch op gelijken voet. Redevoering van M. Renkin Al de demokraten eischen dezelfde zaken op politiek en op maatschappelijk gebied.» Om eenige bijzondere punten aan te duiden Zij vragen de wettelijke erken ning der Vakvereenigingende Werkmanspensioenen En dan is Daens schaamteloos genoeg om in de Volkskamer uit te roepen Van alles wat de heer Diericx daareven zegde, is er geen woord waar. Waar is de tijd dat men onzen vierde op zijn woord geloofde Aanspraak door den E. H. Donnet. Op donderdag 17 juni, had er in de Gemeenteschool van Borsbeke eene alge- meene vergadering plaats van de leden van het Landbouwcomice van 't kanton van Herzele. Na de welgepaste en nuttige voordracht van den heer Versnick, secretaris van voormeld cornice, hoorden wij er ook het woord van den E. H. Ponnet, inboorling van Borsbeke, en thans Onderpastoor te Aalst waar bij in 1887 den katholieken Werkmanskring stichtte. Alles aanhalen wat spreker zegde zou ons te ver leiden ziehier de hoofdge dachten. Ik ben gelukkig, zegde hij, bier het woord te mogen nemen, ten eersten om dat ik spreek tot mannen die ik ken en onder wio ik geboren ben en opgevoed, en ten tweeden, omdat ik denk van eenig nut te kunnen zijn aan ons duurbaar Borsbekd en aan ons geliefd kanton van Herzele. Welk is de huidige toestand Hoe maakt men er misbruik van en wat hoeft er gedaan te worden Ziedaar de drij behandelde punten. 1° De huidige toestand is gespannen en vol van gevaren; gespannen door de over vloedige voortbrengst van nijverheid en landbouw, en door het gemak van vervoer en bandelsbetrekkon, aangezien er geen afstand meer bestaat niet alleenlijk tus- schen de verscbilligo gewesten van een land, maar zelfs niet meer tusschen de verschillige werelddeelen; gespannen nog door de veelvoudige noodwendigheden die sedert eenige jaren ingedrongen zijn in al ds standen der samenleving. Gevaarvol, om de verschrikkelijke concurrentie die overal heerscht en om'den. strijd voor het leven die er natuurlijk uit volgt; of liever om het tijdstip van overgaDg of van volle dige verandering die zich in de gansche samenleving voordoet. 2° Hoe men misbruik maakt van den huidigen toestand Ten eersten, met den klassenstrijd aan te vuuren met den werkman op te hit sen tegen zijnen meester, den landbou wer tegen zijnen eigenaar, den arme te gen den rijke. Ten tweede, met het wettelijk gezag aan te vallen en den bedrukten toestand van zekere klassen der samenleving toe te schrijven aan de nalatigheid van wet gevers cn goevernement. Ten derde, met zich te laten geleiden alleenlijk door persoonlijke eer- en geld zucht en zoo de gemoederen op te hitsen door alle soorten van valsche en onver- wezenlijke beloften, j 3° Wat hoeft cr gedaan te worden Ten eerste, vasthouden aan onze echte katholieke grondstelsels die alleen de wet der liefde en rechtveerdigheid kunnen doen heerschen, en bijgevolg onmeedoo- gend van onder 't volk verbannen alle ga zetten en schriften die den Godsdienst en onze Priesters aanvallen. Ten tweede, onbevreesd en manhaftig aanleggen alle middelen van vooruitgang die ons met zooveel zelfopoffering en klaarzichtigbeid, bijzonderlijk in zake van landbouw, aangeboden worden. Onder Ten derde, ons scharen rond mannen die het wel meenen met het volk, die zich laten geleiden door de ware katho lieke volksliefde, en niet rond gelukzoe kers die noch do bekwaamheid, noch de zelfoffering bezitten door dewelke alleen de samenleving kan gered worden. Ziedaar den korten inhoud der aan spraak van den E. H. Ponnet; met zoo ver! overtuiging cn welsprekendheid wist hij boven gemelde gedachten te ontwik kelen dat de honderden aanwezigen toe gestroomd uit alle richtingen van 't kanton van Herzele, met den grootsten geestdrift bezield waren en eens te meer versterkt om onverpoosd te werken voor den bloei en voorspoed van den landbouw en voor den afdoenden zegepraal van de goede en katholieke zaak tegenover alle scheurma kers en valsche gelukzoekers. Een oorgetuige. Zondag in den namiddag hebben do Fanfaren der ieger- school van Aalst zich naar Schellebello begeven, gevolgd door een groot getal officieren, de kundige begeleiding van M. Vanderlinden, hunnen bestuurder, hebben zij op do Groote Markt, een schit terend concert gegeven met volle talent hebbcu zij de schoonte stukken huns repertoriums uitgevoerd bovenal heeft eene fantaisio op Carmen algemeene en geestdriftige toejuichingen verwekt. De faam van die jonge artisten is reeds lang en verre uitgebreid nochtans blijft deze grootelijks beneden de waarheid men beseft moeilijk boe men zulke jonge leerlingen, bijna kinderen, tot zulk een hoog punt van muziektalent kan brengen. Wat geduld, zelfopoffering, welwillend heid eu kennissen heeft zulks niet ver- eischt? De heer burgemeester van Schellebelle heeft M. Vanderlinden vurig geluk ge- wenscht en hem tot bewijs van dank en bewondering een frisscnen cn schoonen bloemtuil aangeboden. De jonge soldaten hebben aan den eerwaarden heer pastoor De Ridder, vroegerhun aalmoezenier,eene luisterijke serenade (gegeven zij schenen fier en oprecht gelukkig hem die hulde te kun nen toebrengen, als erkentelijke gedach tenis der liefdevolle zorgen en zelfopoffe ring die hij hun gedurende 12 jaren standvastig en milddadig had bewezen. Om 8 1/t uren, onder het schitterend geschal hunner clairons en het spelen eener krachtige militaire marche hebben de jonge soldaatjes zich geestdriftig naar de statie van Schellebelle begeven, blijk baar gelukkig over het warme en harte lijk onthaal dat hun in de gemeente gedaan was. Meermaals hebben wij doen uitschijnen dat er tusschen de aanvoerders van de christene volksfopperij en van 't roode socialismus, slechts enkel dees verschil bestaatdat de roode socialisten openlijk vijandig zyn aan onze R. K. Religie eu hare getrouwe dienaren, terwijl de groene socialisten alhoewel zij zich schiju- heiliglijk voorgeven als voorstaanders van onzen H. Godsdienst, in hun hart, de zelfde gevoelens van minachting dragen voor onze kath. priesters. Een nieuw bewijs daarvan treffen wij aan in eenen hevigen veldtocht dien men sedert drij weken te gelijkertijde heeft aangevangen in de roode en groene dag en weekbladen tegen onze zoo ievervolle en getrouwe eerw. kath. priesters. Le Uien Public in nummer van zondag 11. bestatigt dat Vooruit het roode socialistenblad van Gent, sedert eenigeu tijd,dagelijks historiekens afgeeft van priesters die bier of daar aan hunne plichten zouden te kort zijn gebleven,enz. Onnoodig er bij te voegen dat het roode blad bij voorkeur spreekt over zakeu die zouden voorgevallen zijn in verre afge legene landen en over welke men dus zonder bekommernis kan liegen naar hartje lust het eenige doel is van de R. K. Geestelijkheid by 'l volk hatelijk te maken en to beletten dat het naar de raadgevingen onzer eerw. kath. priesters blijye luisteren. En een zelfde veldtocht tegen de R. K. Geestelijkheid wordt hierop 'toogenblik aangevangen door de gazetten der groene socialisten ofte valsche demokraten Groene rechtzinnigheid. Men weet dat de valsche demokraten ofte groene socialisten, hunne aansluiting bij den Belgischen Christen Volksbond heb ben gevraagd met eenige verkwijnende of slechts op papier bestaande societeit- jes, ziekenfondskens, muziekskens, enz. Maar 't en was voorzeker niet uit gene genheid dat zij aldus handelden, want de groene schreeuwers hadden niet opgehou den den Volksbond en zijnen achtbaren Voorzitter te beliegen en te versmaden 't was alleenlijk om zich een nieuw mas ker te verschaffen en de menschen des te gemakkelijker te kunnen foppen. En sedertdien las men in de groene gazetten Nu dat wij aangesloten zijn, moogt gij, katholieken, ons nimmer aanvallen en moet gij ons ongestoord b ons venijnig werk van opstokerij en scheurmakerij laten voortzetten. Onze groeuen kronkelden zich als beze tenen wanneer wij hun dit nieuw masker afrukten, maar niet te min, sedertdien wachten zij zich wel van nog luidruchtig fewag te maken van hunne aansluiting ij den Belgischen Volksbond.... Integendeel de groenen bekennen nu zelf ronduit dat zij hier nog eens handel den zoo als altijd schijnheilig en valsch.... Ziehier wat wij lezen in 7 Land van Aelst n van zondag 11. Vlaamsche Christene Volks- partij. In zitting van 13 juni te Aalst gehouden en zeer talrijk, is een- parig beslist Dat de Christene Volks- - partij tegenover den "Volksbond en aaDgaande de kiezingen overal een woord zal spreken met wederzijdscho hulp cn ondersteuning. De groenen zijn dus aangesloten bij den Volksbond en zo beslissen eenpariglijk van dieu zelfden Volksbond tegen te wer ken Alles in eerlijkheid en deftigheid! De pollDe poll Alle kandi daten moeten aangewezen worden door den poll. Dat was het eerste artikel van 't programma ouzer groene socialisten. Heden wordt er in de groene gazetten daarover geen woordje meer gerept Maar ook het handsvol groene schreeu wers wier enkel doel is en altijd geweest is van Representant te worden en met de 4000 ballekens die er aan vast. zijn, den grooten menheer te spelen, die groene schreeuwers vragen nu niet meer dat de kandidaten zullen aangewezen worden door den poll. O, neen I se zijn overtuigd dat er langs dien weg voor hun niets tebekomen is, aangezien het volk te wel hunne knepen kent en do poll hun eene verpletterende nederlaag zou bezorgen, zoo veel te meer dat de liberalen en socialisten, hunne eenigste voorstaanders, hunnen eenigen steun, aan den poll tot 't aanwijzen der kath. kandidaten geen deel zouden mogen nemen. En daarom vragen de groene generaals zonder soldaten, hier en elders, dat men huu zonder stamp noch stoot, zonder poll eeu deel der zetels zou afstaan. Maar 'ten lukt die plaatskensjagers niet.... 't En kan niet zijn Tot Antwerpen, vrageD de valsche demokraten, dat er hun een of twee kamerzetels zouden worden afgestaan zonder aan den poll onderworpen te worden, in een woord, dat de poll voor de groene kandidaten zou afge schaft worden. Maar die zonderlinge pretentie der groene plaatskensjagers is met 43 stem men tegen 29 verworpen geworden. Dus door den poll binnenkomen, groene schreeuwers, of buiten blijven, dat is de leus overal Nieuwe groene parade. —Klokke Roeland van zondag 11. kondigt aan dat de groene socialisten in Augusti of begin van September te Aalst eene tweede parade gaan houden aan de welke uit- sluitelijk Franschmans zullen deelnemen. Het groene leger zal on der het commandement staan van generaal Roste Knevel.... En wee u dan gij, oube- waarders, die verslete- lingen, roept generaal Roste Knevel, want mijne Franschmans zitten rapper op hun peerd en ze zouden wel een stuk kunnen nemen uit de boekwijtkoekaohtige lijve- kes van de kath. Aalstenaars. Dus generaal Roste Knevel komt kor telings aan 't hoofd van 't groene leger de inwoners van Aalst tuchten en kastijden, omdat ze de zeven schelmstukken hebben durven bedrijven, namelijk van den 13 Juni 11. op 7 verschillige plaatsen te roe pen Leve de Katholieken Leve Woeste! Leve De Sadeleer Leve Diericx Maar, katholieke medeburgers, stelt u gerust, 't en zal maar een tempeestje zijn in een tasken waterGeneraal Roste Knevel al ziet hij er wreedaardig uit, is maar een bloodaard. Op 13 Juni stond hii aan 't hoofd, volgens 7 Land van Aelst, van 700 groene soldaten en toen hij op de Houtmarkt, door een twin tigtal katholieken die daar tegenwoordig waren, hoorde roepen Leve Woeste kreeg hij de poeppers en gaf dadelijk 't bevel van zonder trommel en fluit, zon der gerucht, langs 't Ajuinkauterken weg te sluipen I 't Is dus maar bluf I menschen, gene raal Roste Knevel, of liever generaal Broeksch zal wel t'huis blijven. Eene kunstige en nuttige prent. In stad en dorp zijn hedendaags maar weinige werklieden meer, die per dag niet ten minste een druppel van drie centen drinken. Welnu, kent de brave werkman wel den prijs van ééno druppel Een werkman van 25 jaar, die dage lijks eene halve scheut minder drinkt en de drie centen regelmatig in de lijfrentkas stort, geniet, daarmede alleen, als hij 60 iaar oud is, een pensioen van 182,35 frank. Dus eenen halven frank daags voor één enkel bobijntje 1 Begiet hij de drie centen te storten als hij 16 jaar oud is, zijn snapske daags brengt hem op zestigjarigen ouderdom een pensioen op van 289,53 fr., dat is te zeggen bijna een heelen frank per dag. Dat is zeker en vast de ware oplossing van de kwestie der'werkmauspensioenen. De werkmansgilde van Machelen heeft die treffende bemerking tastbaar gemaakt op eene schoone plaat in zes kleuren gedrukt, waar langs den eenen kant de herberg en langs den anderen kant de spaarkas hunne aantrekkelijkheid uitoe fenen. In het midden der plaat zijn twee werklieden afgeteekend.die hunne neiging in eene vroolijke tweespraak kenbaar maken, en die eindelijk als ware Katho lieken en Vlaamsche werklieden besluiten hunne drio centen uit te sparen, om zich eenen rustigen ouden dag te verzekeren. Die groote kunstplaat, welke niet genoeg kan verspreid worden, en welke iedere huismoeder in hare woonkamer zou moeten hangen, is te bekomen bij L. VERELST - PEETERS, Uitgever, Groote Markt, 15, te VILVOORDE, ten prijze van 25 centiemen. Moge doze sprekende plaat onder do oogen van vele huisvaders geplaatst wor den en hen tot heilzame besluiten brengen! De ouderwijzers en onderwijzeressen, die zoo grooten invloed op het aankomend geslacht uitoefenen, kunnen tot dit einde het hunne bijdragen met in de aanstaande prijsuitdeeling aan elk hunner schoolkin deren, boven den verdienden prijs, zulk eene prent te verschaffen. Alzoo zullen zij grootelijks medewerken aan zedelijke en stoffelijke welvaart der werkende klas. geachte lezers zullen zich herinneren datHet Recht van Somer- gera geschreven heeft dat onze priesters ten dienste staan der rijken om de werk lieden tc verdrukken. 7 Land van Aelst heeft dat ook reeds meer dan eens te verstaan gegeven, maar sedert 3 weken treft men in dat orgaan der groene socialisterij de schandelijkste aan vallen aan tegen onze eerw. priesters.... Voor geene leugentaal hoe lasterend ook, wordt er achteruit gedeinsd. Zoo beschuldigt 7 Land van Aelst» den E. H. Ponnet, van uit haat tegen Chipka, moedwillig zijnen weg te loochen, vau door een straatje te trekken,wanneer hij eene berechting te Mijlheek moctdoen, om zoo met het Allerheiligste voorbij de poorten van Chipka niet te moeten gaan. Ehwel menschen, 'tLand van Aelst liegt hier gelijk 'nen opsteller van 7 god- verloochenend Laatste vuil Nieuws. 7 Land van Aelst blijft ook te kort aan de waarheid als het schrijft dat er in onze kerken en kapellen gepredikt wordt tegen de groene demokraten. Wanneer do Eerw. HeereD predikanten aan de geloo- vigen hunne plichten voorhouden en aan wijzen wat strijdt tegen de Geboden Gods, tegen de leering der R. K. Kerk, en de vermaningen van Z. H. den Paus enH.H. onze Bisschoppen, en als de groene demo kraten dat dan aanzien als tegen hen persoonlijk gericht, wel-dan bekennen zij zelvcn dat hun geweten niet al tc zuiver is, want zegt 't spreekwoord Wie niet besnot is, moet zich den neus niet vagen. Wij herhalen het 7 Land van Aelst loog zondag 11. gelijk een opsteller van 7 Laatste vuil Nieuws wanneer het schreef (Waarom niet oprecht en innig han- delen volgens al wat de Godsdienst ons voorschrijft en leert?); welnu, wij die vroeger zoo geerue de sermoenen hoor- den, sedert er op de Christene Volks- partij en op ons gepreêkt wordt in St-Martinuskerk en in 't Collegie, dat b 'tvolk daar zoo dikwijls uitkomt en zegt het is weeral meeting geweest in 't Huis Gods, sedertdien is het ons bijna onmogelijk nog een sermoen te aan- - hooron - En wat moet het dau zijn met flauwe en twijfelachtige christenen In plaats van naar de kerk getrokken te worden door de zachtmoedigheid en de b zoetheid, door de kracht van Gods b woord, zo worden om zoo te zeggen, uit de kerk gejaagd door de politieke sermoenen. Wij zeggen hot vlakaf dat is schan dalig gelogenLuther dorst alzoo ook liegen. Het is dus hoogen tijd, gaat 7 Land voort, dat de christene volksmannen hunne stem verheffenb Weet ge, Land, wat de christene volks mannen best zouden doen, 't is van hun masker van godsdienstigheid af te zetten, waarachter zij zich verduiken om 't volk te bedriegen.... Dan zal 't volk zien dat er volbloedige socialisten achter schuilen, aanhitsers van den minderen man, hoog moedige gelukzoekers, die, om hun doel te bereiken, voor niets achteruitwijken en zelfs den openbaren opstand tegen onze geestelijke Herders aanprediken Eu dan durft men schrijven dat men aan Z. II. de belofte deed altijd en immer zijne Geestelijkheid te zullen eerbiedi gen.... Voorwaar, 't ras der verachtelijke phariseërs is nog niet uitgestorven Weèrgalm der leutige groene betoo ging van 13 juni te Aalst. Het kath. blad Le Nouvelliste de Verviers had met rede doen opmerken dat zekere de mokraten, zooals M. Renkin, verklaren dat ze de dolle scheurmakers Plancquaert en Cnle afkeuren, maar dat ze niet te min hier te Aalst, op 13 juni, arm aan arm in de straat liepen met die groene scha vuiten. Lc XX0 Siècle maakt dezelfde bemer king en doet de belachelijkheid uitschij nen der reden door M. Renkin, in La Justice sociale bijgebracht om zijne reis naar Aalst uit te leggen. Wij herhalen het Iets is er voor ons zeker, namelijk, dat M. Renkin zich wel zal wachten van nog ooit naar Aalst te gaan om or in gezelschap van onze groene paljassen dat triomfantelijk onthaal te zien vernieuwen waarover men te Aalst en in 't omliggende nog niet uit gela chen is 1 Nooit verwijten, alles ia eerlijkheid en deftigheid Dit wórdt bijna wekelijks in 7 Land van Aelst herhaald.... Nooit verwijten, maar 7 Land van zondag 11., is bijna eene aaneenschakeling van dom me en gemeene verwijtingen naar 't hoofd der katholieken geslingerd.... De katholieken of oübewaardors zijn Menschen met plattekeeigezichten b Rijk ramenant b Wilde stekelverkens b Beeren uit de bosschen b Kadeën zoo wild en zoo onredelijk n En christenen van de 10e of 15* klas. a 't Vat van Chipka geeft hier uit wat het iu heeftkwestie van opvoeding. Maar zou Chipka ous niet willen zeg gen tot welken graad van christen is ge daald hij die nu heden beweert dat de liberalen goede christenen zijn maar in 't Land van Aelst van 12 Oct. 1887, 't volgende schreef

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 2