m Zondag 1 Augusti 1897. centiemen per nummer. S28te Jaar 3180. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Socialistische Beloften. St-Lievens-Zotten LIBERALISM eigendom. Het Evangelie, Vlamingen c® O DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Guique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnissen ep 3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den Uijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, 31 Juli 1897. Eens te meer hebben de socialisten bewezen welke ellendige kluchtspelers zij zijn. Zij bogen gedurig op huune liefde voor den werkman maar och arme in wezenlijkheid is dat alleen eene comedie. Over eenige jaren, zelfs tot in den laatsten tijd, ging het bij hun op alle tonen van het achturenwerk. De acht- stondige arbeidsdag was voor den zwoe ger de redding, het heil, de verlossing In hunne manifestatiën was het dus altijd die vraag dat de klok luidde. En nu wat zien wij gebeuren Hunne groote chefs komen zeggen dat het maar eene vaste blague was, een ellendig kluchtspel en dat het achturenwerk voor het gezond verstand en voor de daadza- zaken der ervaring geen oogenblik steek houdt. Het was niets anders dan oogen verblinding en bedrog. En weet ge wie dat schrijft Het is de eerste de beste niet, het is Bebel, de schry ver van Die Frau een werk dat zooveel opschudding heeft gemaakt en zooveel stroomon inkt heeft doen vloeiën. Ziehier wat die groote leider heeft ge schreven Onder de woordvoerders der Duit- b sche socialistische partij zijn er velen b die als onmogelijk houden het invoeren b van nu af aan van het achturenwerk en - die ten gunste dier hervorming maar propaganda maken uit gehoorzaamheid m der besluiten van de congressen. Het is b zonder geestdrift, zonder overtuiging b dat zij die achtstondige werkdag aan- - bevelen. Zij twijfelen grootelijks of het b mogelijk is zoo maar eensklaps of zelfs b langzamerhand, de werkuren te ver- b minderen daar waar men heden elf of b twaalf uren arbeidt. Veel leiders denken dat eene groote b vermindering van werkuren zekere b nijverheden ten gronde zou richten en eene wezenlyke ondergang aan de kleine, huiselyke nijverheid zou be- rokkenen. Zéker is het eene divaling te geloo- ven dat de vermindering der werkuren, - telfs indien ze op 8 gebracht wierden, b voor gevolg zou hebben, betigheid te b verschaffen aan eengrooter getal werk- lieden. - Welko reden brachten de socialisten in ten voordeele der vermindering van de werkuren Hun bijzonderste stokpaardje was dat alsdan meer werklieden bezigheid cn broodwinning zonden hebben. Zij waren zoo goed te wiilen bekennen dat die maatregel do winsten van den nij veraar zouden snoeien, maar wat naar de coffre- fortsder rijke bezitters niet ging dat zou de beurze intrekken der werklieden die hot geld beter zouden besteden. Men had hun wel te antwoorden dat 't invoeren dier hervorming vele onheilen ging stichten, vele rampen zou teweeg brengen waar de werkman het eerst cn het meest zou moeten onder lijden. Oh 1 als dan ging er een geschreeuw op van uitbuiter, broodschrijver en een hoop scheldwoorden nog meer. (146 7.) 6d* VERVOLG. Des te vrijer vermochten de muiters hunne oproerplannen ta beramen, daar de Hertog, door zijne raadsheeren over de gemoedsge steltenis des ganschen volks, slecht ingelicht, zich dan ook aan goenen hoegenaamden op stand kon verwachten. De afgevaardigden, die hem genoopt hadden om zijne intrede in Vlaandrens hoofdstad te verhaasten, waren voor de goede inzichten der Gentenaren borg gebleven zij hadden den Vorst verzekerd dat er geen Gentache burger meer dacht aan het woderbekomen zijner verlorene voorrechten dat er hem geone enkele aanvraag zou worden gedaan, welke hij niet licht zou toestaan ten slotte, dat zij hunnen nieuwen Vorst met ongeduld verbeidden, om hem met opene ur men te ontvangen. Die welwillende verzoekers waren alle be middelde of rijke burgers, te hoog boven de ellende deB volks verheven, om die ellende of het volk «elf te kennen of naar waarde te schatten. Ook konden zy den Vorst over den Eq nu komen die ellendige volksbe driegers bekennen dat men gelijk had zoo te spreken, dat die reden gegrond waren I Le Feuple B gaat zelfs verder het be kent dat het eene dwaasheid zou geweest zijn, het achturenwerk ernstig op te ue- men. Dit was maar een symbool dat de langzamige vermindering beteekende. Met wien drijft Le Feuple den spot? Zijne woorden zijn kostelijk. Wij geven ze in gun geheel weer De drukpers der bewaarders maakt groot gerucht rond een art. van Bebel in de Neue Zeit verschenen waarin er gezegd wordt dat sommige socialis- b ten ernstig twijfelen aangaande de mo egelijke vermindering van den werktijd. n Die socialisten zyn zeer talryk en wij maken er deel van. Wij hebben dikwijls gezegd Voor onsis de achtstondige arbeidsdag een symbool dat beleekent trapsgewijze vermindering van den arbeidsduur. b Het achturenwerk is noch een mini- mum noch een maximum, het is eene formuul. Nooit heeft iemand beweerd dat ten n gevolge der besluiten genomen op de wederlandsche congresseo, de socia- listen in alle landen, in alle nijver- b heden, welke ook de plaatselijke om- b standigheden waren, men nauwkeurig op acht uren de arbeidsduur moest terug brengen. Zulk een besluit zou belachelijk ge- weest zijn. Dus het achturenwerk is maar een woord voor de socialisten I En nochtans die ellendige kluchtspelers hebben voor dat woord, voor die formuul, voor dat symbool werkstakingen in 't leven ge roepen, die duizenden en duizenden franks aan de beurs van den werkman hebben gekost. Eene werkstaking voor een Idoot woord, voor eene eenvoudige formuul. Zie, dat is wat sterk. Dat teekent de volksliefde af der roode leiders die in ijdele woorden, in hersenschimmen eene rede zoeken om de gemoederen op te hitsen, om de geesten op te winden, dit alles ten voordeele van de partij, dus voor den zak der leiders cn tot groote schade der arme werkers, welke aan de beloften der socialisten geloof hechten. De vinger Gods. t Land van Aelst van zondag 11. zegt dat er hier te Aalst onlangs nog voorbeelden zijn aan getroffen van openbare goddelijke be straffing. Nu, H Land, uit voorzichtigheid, wijst ons geen enkel voorbeeld aan. Maar zou het soms zinspelen op 't geval der twee peerden die op 13 juni aan 't hoofd van den armzaligen groenen stoet reden cn die sedertdien door snotziekte zijn overvallen Het eene peord is reeds afgemaakt en gedolven do houten stal in do Bergcmeerschen schijnt te moeten verbrand worden het tweede peerd is door de veeartsen ook veroordeeld om afgemaakt te worden. Is het hier op Land dat ge zinspeelt Wij jonnen het den eigenaar der peerden nogthans niet want 't is een erg verlies voor den man 1 echten staat der zaken geene ware inlichtin gen geven. Om hunne medewerking aan den ontwor pen aanslag eeniger wijze te verbloemen, hadden Bloc, Bruueel en Oosterlinc zich met de andere bannelingen aangesloten om hunne plechtige betooging bij den Hertog te doeu tot dus verre meenden zij in die handelwijze ten minste eene verontschuldiging te vinden, wanneer verrraad of lichtzinnigheid soms hunne plannen zou hebben aan den dag ge bracht. Doch daar hadden zij niet om te duchten tot heden was het geheim bewaard gebleven, en zulks liet hun dan ook toe zich onbevreesd, met de pelgrims naar Hautem te hegeven. Al wat in de samenzweering deel had, be vond zich om drie uren 's morgends op S'- Lievenskoutor. De vergadering bestond uit ongeveer 700 leden. Ieder wachtte met ongeduld om de dringende reden te kennen, welke hen zoo ontijdig had doen bijeouroepen want reeds bracht het daglicht aan, en het verraad waak te toch om hen alle oogenblikkon te verras sen. Ofschoon men reeds gegist had dat er over oproer zou gehandeld worden, liet echter niemaud na, zijnen makker over het echte en- Ouze tegenstrever heeft een kostelijk artikel geschreven om te bewijzen dat de geuzerij aan het eigendomsrecht een zoo stevjgen grondslag kan geven als de katho lieke Kerk. Hij onderzoekt waarop dit recht kau gesteund worden indien men het bestaan van God loochent en de materialistische leerstelsels aankleeft. Wij heeten dit artikel kostelijk, want onrechtstreeks levert hij ons een be wijs ie meer af dat hij geenszins het be staan van oen opperwezen aanneemt. In derdaad, indien hij aan God gelooft, in dien bij waarlyk een dier brave, goede kristen is, waarvan Het Land sprak, dan had hij voor het recht van bezitten geen andere bazis moeten zoeken. Het was ge noeg ons te antwoorden dat, even als wij, hij dit recht aanzag voortvloeiende uit de Goddelijke Voorbeschikking. Is het klaar Op dit artikel valt veel te zeggen. Wij zullen ons die moeite eens geven het woord voor woord uit te plui zen. Onze lezers zullen bemerken hoe weinig genoegen het baart met eenen te genstrever polemiek te voeren die gesta dig het terrein vlucht/en die gedwongen is door allerlei streken zijne neerlaag te dekken. Het is dus uitgemaakt, schrijft hij, en vastgesteld, dat we socialisten zijn of op het punt staau het te worden. Onze thesis is dat op liberalism nood- lottiger wijze het socialism volgt. Wilt dat zeggen dat al de geuzen socialisten zijn In geonen deele, want hunnen eof- re-fort belet het hun te worden. Wat wij bewezen hebben is dat alle konse- kwente geus socialist zijn moet. Onze tegenstrever durft vooruitzetten dat wij dat niet met bewijsvoeringen staafden. Dat is niet schoon van zynen 't wege. Wij zullen onze reden nogmaals herha len Indien er geen toekomstig leven is, en daar de menschen alle gelijk zijn,waar om moet hier op aarde, de eene rijk zijn en de andere arm Waarom moet de eene in genoegen baden en de andere in ontbe ringen en ellende verkrimpen Wraarom die scbreouwendo ongelijkheid By welk recht blijft zij bestaan Wij kunnen aan de lust niet weèrstaan het woord te verleenen aan socialistische schrijvers. Wij doen het uitmuntend werkje vau F. K. open Een wande lingsken door eenige socialistische schrif ten bl. 36. Daar lezen wij Zeg kindvau wien toch komen alle gaven? Ze zijn toch wis niet aangebracht door raven. Wel alles heb ik van Papa En hij van Groot-papa. Maar hoe is die er aangekomen Die?... die... heeft zo genomen, i) De man met zijn eonvoudig verstand zegt: genomen Maar als zij dat mochten doen dan volg ik hun voorbeeld. Dat moogt ge niet want de wet verbiedt het. Verbood ae wet het dan hun niet Neen, want er waren dan geene wetten Zij. Dus de perso nen die zeiven eerst genomen, geroofd had den, maakten daarom wetten om het aan anderen te verbieden, dat is wel aardig, maar doel der bijeenkomst te ondervragen. Angst en nieuwsgierigheid stonden op al die ruwe wezenstrekken te lezen, waarop dan nog de morgendkoude eene pijnlijke uitdrukking bracht. Bij de fontein lag er eene ontwortelde stronk. Bloc benuttigde hem als spreekge stoelte. Die muiter was een ruwe kerel, lang en mager van gestalte zijn gelaat, steeds gemeen en onbeduidend als de driften 't niet bezielden, kwam op eenen plechtigen stond als deze, zoo indrukwekkend voor, dat de aanhoorders er zich als begeesterd door voel den. Zijne stem wist hij eene kracht bij te zetten, welke zijn ziekelijk en verslenst ge laat niet weinig tegensprak. Hem was dan ook van natuurwege die woeste welsprekend heid geschonken, welke, eens aau 't bulderen, alles, als een stortsom, mederukt. In zijne 2 gezellen trof men het tegenovergestelde aan. Deze, zwaar en sterk ineengedrongen, en als echte werklieden, breedgeschouderd, ver rieden, in spieren en leden, eene kracht, waarvan men niet licht do weergade hadde gevonden in hun immer levendig oog von kelde 't vuur der ontembare driften, blonken moed en mannenkracht in al huune naakte woestheid. dat kunstje zullen wij ook in praktijk bron gen, nadat wij ons in het bezit van het noo- aige hebben gesteld. Is die logika zoo dwaas Zoo;schrijft Frans Domela-Nieuwen- huis, een oud-dominé, leider vau een groot deel der Hollandscbe socialistische partij, hoofdopsteller, stichter en eige naar van - Hecht voor Allen. Wij hopen dat onze tegenstrever daar rechtzinnig zal op antwoorden of, indien by hel- niet kan, de gegrondheid dier re den zal aanveerdeu. Wij besluiten niet rechte daaruit dat de geuzerij met deu godsdienst in het hert van het volk te willen uitdooven den weg baant tot socialism en omwenteling. Het volk is een vreesolijke redeneer- kundige, zegde Felix Pyat, en het blijft op halver wege niet staan. Als het de grondbeginsels aanneemt dan deinst het niet achteruit voor de uiterste gevolgtrekkingen. Wij begrijpen dat dit geen genoegen doet aan de liberale bur gerij. Zij hebben bekomen wat zij wilden, zij mogen stout den priester verscheuren, den pater opvreten zij genieten, zelfs moeten zij boos worden, wanneer onder hun venster omwentelingskreten opstij gen van hunne slachtoffers die zij misleid hebben. Die zijn verder gegaan dan do liberalen het wilden maar aan terughou den valt niet meer te denken. De losge- snoerde menigte huilt laugs om meer, im mer sterker en heviger Gij zegt dat er geen hemel meer hierna bestaat, welnu dan willen wij den hemel op aarde, Wij willea genieten lijk gij. Vervolgt.) den zevenden zondag naSinxen en 'tLand van Aelst herinnert dat Jcsus Onzo Heer en God in het Evangelie van dien dag ons voorhoudt Niet zij allen die roepen Heere b Heere zullen 't rijk der Hemelen bin- b nengaan maar degenen dio den wil b volbrengen van raijuen Hemelschen Va- a der. b Voorzeker zij die schijnheilig genoeg zijn om gedurig op alle tonen uit te ba zuinen dat zij, in hunne volksverleiding, door eene bovennatuurlijke hand zijn ge leid, in andere woordeu, zij die zich val- schelijk voorgeven, als hier op do wereld met eene bijzondere goddeluke zending gelast, zullen het rijk dor Hemelen niet binnengaan voor die groene volksbedrie gers,zal Sint-Pieter de poorten van 't Pa radijs gesloten houden, al riepen zij onophoudend Heere Heere 1 Maar die herinnering van V Land van Aelst, heeft er ons toe geleid ceus be doeld Evangelie te lezen, en wij schrijven het over H. Matheus CVII. Toen zegde Jesus tot zijne leerlingen Wacht u voor de valsche propheton, die in - schaapskleedereu totu komen, doch iu- - wendig roofzuchtige wolven zijn. Aan hunne vruchten zult ge ze kennen plukt meu wel druiven van doornen of - vijgen van distels Zoo brengt alle goede boom goede vruchten voort. Een - goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen, noch een slechte boom s goedo vruchten voortbrengen. Allo Gedrioën beklommen zij den stronk en ston den, met de armen om elkanders hals gesla gen, als hadde hen dc nauwste vriendschap in den zelfden bloede vereenigd. Nauwelijks had hen de menigte ontwaard of uit haar midden, steeg een lang gejubbel, dat kon doen ver moeden, hoe zeer dit drietal bij het volk ia liefde en achting stond. Toen nu de stilte weder heerschte, liet Mat- thys Bloc zijn oog langzaam over gansch de menigte weiden nam vervolgens het woord Hertog Philips is niet meer. God hebbe zijne geëerde ziel, indien hij haar nemen wil. Des Hertogen zoon, de Graaf van Charolois, gaat den vader opvolgen. Vrienden ik beeld mij in dat 't spreekwoord zoo de vader, zoo do zoon, hier eenigzins geldt. Dus vooraleer, de zoon in het bezit van de erfenis zijns vaders zal treden, moet hij ons wat de vader ons ont nam terug beschikken onze voorrechten en ons.... Ja, ja dat willen wij terug, riepen allen met ééne stem. Morgen doet die geduchte lieer zijne Blijde inkomst in Gent noch Edelen noch Schepenen, noch Souvercinbailjuw, noch de Stadsbailjuw en groote Heeren, welke ons bij den neus leiden, zullen in do tugenwoordig- boom die geen goede vruchten voort- brengt zal neêrgeveld en in het vuur geworpen worden. Aan hunue vruchten zult ge ze kennen.» De valsche propheten zijn hier in 't Ar rondissement van Aalst de groene socia listen der Chipkakliek, de mannen die, schijnheilig weg.doorlogentaal en bedrog, door allerhande valsche beloften,de men schen om den tuin willen leiden om iu de Volkskamer te kunnen zetelen en aldus de 4000 frank te mogen opstrijken die er aan vast zijn. Wacht u, Menschen, van die wolven in schaapskleedereu, de verraders die nu openlijk met de roode socialisten en de liberalen aanspannen, die tot u komen om u door schoone woordeu en valsche beloften te verleiden, want zo zullen zich niet bekommeren met de verbetering van uw lot, maar wel met hunne eigene ver heffing en voordeel te bewerken. In 1894, hebben zich velen door die groene wolven in sehaapskleoderen laten verleiden in do hoop van talrijke en sphoone vruchten Maar de groene boom in den welken menigeu al hunne hoop hebben gesteld, heeft alleen slechte vruchten voortge bracht... Ja, slechte vruchten overal vruchten van ontevredenheid metzijn lot, vruchten vau haat en nijd der minderen tegen do meerderen, vruchten van ios- baudighcid en zedenverderf, vruchten van opstand togen onzo geestelijke en wereldlijke Overheden. Een eerbiedweerdige Pastoor, eetf man van jaren reeds, zegde ons dat de groene socialisten der Chipkakliek, iu ons Ar- rondisscmeut van Aalst en bijzonderlijk in zijne parochie, een kwaad hebben ge sticht dat iugcen vijftig jaren zal uitge roeid zijn. Menschen do groene socialisterii is oen boom die slechte vruchten voortbrengt, en die moeten wij, gelijk 't Evangelie het voorhoudt, neêrvellen en in 't vuur wer pen bij de eerste gelegenheid. Deze gele genheid zal ons binnen elf maandekens gegeven worden. Zorgen wij dus van heden af dat ze ons niet ontsnappe 't is tijd er aan te denken 1 Behandeling van den zonnesteek. Zonnesteek is een verschijnsel, dat zich voornamelijk in den zomer bij groote warmte voordoet en dat altijd ouaange- naam is, somtijds zelfs den dood ten ge volge heeft. Het is meestal voldoende, den door zonnesteek getroffene op eene koele plek in de schaduw to leggen, met het hoofd een weiuig hooger dan de beenen,cn zijne kleederen los te maken. Indien dc patiënt dan nog niet tot be- wijstzijo komt wrijft hem met een met koud water bevochtigden doek over het gelaat en de borst, maakt zijne polsen nat en laat hem een weiuig frisch water, ver mengd met een paar druppels ether, drinken. In zeer ernstige gevallen bchandcle men den patiënt op do volgende manier men legt den bcwusteloozc op den rug en nemen dan stevig zijn tong vast tusscben vinger en duim, desnoods om het glijden lieid vau den Vorst een enkel woordje durven reppen over hetgene wij zoo duur verloren hebben. Zij zoeken te gaarne met hunnen meester wel te staan, om zoo op hun gemak, de vette inkomsten op te doen, die zij jaarlijks uit die afgrijselijke accijnsen op de granen halctn.... Weg de CtJBn.i.KTTK bralde de me nigte, welke die laatste woorden tot toorn hadden opgevoerd. Zij, ze bekreunen zich weinig, met wat wij, ongelukkig volk, lijden, indien hun le dereu geldzak maar goeden klank geeft, en er maar altoos kostelijk fluweel bestaat om er hun wambuis uit te snijden het overig gaat hun niet aan. Met die ouverbiddelijko Btroopers, die zich met ons zweet voeden, en die, om van den Hertog eene gunst te ver krijgen, niet aarzelen zouden eenen knieval tc doen met die aterlingen, neen hebben wij niet gemeens. Zouden zij wol eens do stemme durven verhetfon om dien onzalige» vrede, te Gavere aangegaan, tegen te werken, ■en die onze eer geschonden en ons van den grond der vaderen heeft heen gejaagd. Steken wij do vuisten slechts op en zwaaien wij de messen anders kan er ons nimmer recht ge worden. De"C<JKiu.ETTE moet weg 11a om te voorkomen, met hehnlp van eenen zakdoek, waarna men de tong met ryt- mische bewegingen in- en uittrekt, onge veer met 15 keeren per second. Door dit middel bracht Dr G. II. Nieu- wenglowsko in 1892 twee door zonnesteek getroffen tot bewijstzijn, die langer dan een uur aau alle andere beproefde midde len weerstand geboden hadden. Dit middel is ook aau to beveleu bij de behandeling van drenkelingen en perso nen, die door den bliksem getroffen zijn of die zich bij hot eten verslikken, waar door zij met verstikking bedreigd worden. Het is dit middel dat ook door den heer Schaltiu, geneesheer der Pupillen school alhier, iu werking werd gebracht toen hij, eenige weken geledou, eenou kleinen drenkeling tot het leven terug bracht. Op Zondag 5 September e. k. zal te AUDENAARDE de jaarlijksohe Zit dag van deu Vlaamschen Katholieken Landsbond gehouden worden in de ruime zalen van deu Katholieken Wekkmans- kbing. Bonevens het wetsvoorstel Do Vriendt-Coremans het wetsvoorstel Vandorlinden, betrekkelijk do Vlaamsche taal voor de krijgsgerechten, het eeuwfeest van den Boerenkrijg, do Groeninghefeesten van 1902, zullen ver- scheideue zeer gewichtige punten behan deld wordon. 's Namiddags zal er een groote Land dag gehoudeu worden in do zaal der Lakeuhalle op 't Stadhuis. Verscheidene volksvertegenwoordigers hebbim reeds hunne toetreding eu krachtige medewer king beloofd. Ook is het te hopen dat alle Katholieke Vlaamsche Maatschappijen vau het land er zullen aau houden eeuo talrijke afvaardiging naar Audenaarde to zenden, om met vaandel of kartel deel te nemen aan den optocht en den 'Landdag en rechtte eisscbeD voor Vlaanderen. 1 Het wetsvoorstel Do Vriondt-Coreraans zal nog dit jaar in Kamer en Senaat be sproken worden, en de Vlamingen ynoeten toonen dat zij gelijkheid willen daarom Vlaamsche strijders, allen op poot den 5 September, eu gewerkt op uwe vrien den eu kennissen, opdat de redenaars mogen spreken in name vau geheel het Vlaamsche volk. Burgerwacht. 't Is onbetwistbaar, u 't Orgaan van Chipka n eu De Werk man i) hebben de menschen leugens willen wijsmaken wanneer zij schreven dat de Burgerwacht tot in de kleinste gemeen ten, gelijk Vieckem en Mespelaere, ging ingericht worden. Do Burgerwacht mag alleen in stoden en gemeenten van meer dan 10 duizend inwoners ingericht worden. Van naar een kamp te moeten trekken voor 10 of 6 dagen is er ook geen spraak meer, wuut de Volkskamer heeft het art. 98, nogthans merkelijk verzacht met bij treding der regeering, verworpen met 54 stemmen tegen 49. Buiten eenige wijzigingen tot verbete ring zal de Burgerwacht blijven wat zij tot heden toe is geweest. al bet hatelijke van die schandbelasting te verbloemen, beweeren zij, dat er de pennin gen van dienen om de oorlogskosten van den krijg van Gavere te dekken Alles leugens I Die penniugen dienen om degenen in den overvloed te doen zwemmen, die verbleeken zonden, vroege men hun rekenschap over de hun toevertrouwde rijkskas. Wilt gij nog meer weten De loden van het Magistraat, die men naar den Hertog heeft afgeveerdigd om hem te verzoeken naar Gent te komen, hebben hem geraden de Cleili.ette te laten voortbestaan. Zij hebben hem gezegd dat die belasting niet alleen der stad ten nutte strekte maar ook den hove, welks onkosten zij hielp drageb en dat hij, Hertog, dus met dien buit raenigen vleier kou met goud beladen. Ha die accynsen moeten de gerezene kosten van den laatsten krijg dekken Ellendig zietik weet wel wat ik zeg die accijnsen hebben reeds liet dubbel van die onkosten opgebracht. Waar is het overige gebleven - Te niet die wetTe niet bet traktaat j van Gavere tierde de menigte, welke de woeste taal van dien volkstribuin als buiten zich zelve had gebracht. (WORDTVOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 1