Tuchtstraf. S™;
POK n STAM
Vlamingen, allen op
Goede christene
menschen.
D'Hop.
■1 Van tak
op tak.
Nationale Bedevaart
BOME,
PüL heeft juist gedaan meè zijn
kerre klavers te laden, als STANT
de baan komt opgesteken.
Stant. Ilola,
Pol, 't is nog meê
~tJ g' heelo kerre 11 1 at
g'er achter rijdt
blijven de klavers
4 duren dan
l'oi» Och jaas,
Stant maar nu
gaar /'hun ooren intrekken, want de tweede
Hiieè en is maar stillekens.
Stant. En d'eerste was dan ook zooveel
te beter, Pol
Po... Inderdaad, Stantw'hebbeu er zes
weken lang mogen meê moosscheu ineê de
klavers maar tegenwoordig is 't te sparen
en binnen drij weken is't parti meê allemaal,
Stant. En wat dan gedaau meê de lange
steerten, Pol
Po... Wel, Stant, den tijd zal raad geven,
en als w'op tijd wat regen krijgen, zal er toch
altijd goweed blijven in de meerschen en de
klavers kannen nog wat bijwinnen.
Stant. 11a, Pol. ge begint al van regen
te klappen en over acht dagen zoudt gij nog
drij weken droog weêr gewenscht hebben.
Poi.. Ja, Stant, 't is zoo. en ik wenscji
nu nog eenige dagen schoon weêr nochtans
indien nen mensch het bad naar begeerte,
een goeie vlaag regen en zon van nn af geen
kwaad doen.
Stant. En den oogst dan, Pol Is hij al
binnen
Poi.". Daar of omtrent, Stant w'hebben
nog een paar dagwand tarwe buiteu, en daar
mee is 't er meê gepast.
Stant. En 't is allemaal goed binnen
zeker Pol?
Poi.. Jant, Stant. w'hebben van dees
woek kostelijk weêr g'had, en ge moogt mij
gelooven, er is een schoof ken verlegd sedert
acht dagen.
Stant. En zijn do boeren kontent van
den oogst, Pol
Poi.. In 't algemeen gesproken is 't nog
al wel. Stantmaar do regen heeft er toch
veel schaili aan gedaan 't en zal niet door-
slaau volgens mij maar we mogen toch re
kenen op een gemiddelde opbrengst.
Stant. En de patatten, hoe zal 't daar
mee zijn
Poi.. Goed, peis ik Stant maar w'en
mogen toch nog niet roepen.
Stant. En is 't loof nu allemaal gezaaid,
Pol
Poi.. Jaat, Stant. en God dank, in goeiën
grond 't. komt goed uit, meê een inalsch en
gezoud bladen 't eerste gezaaide zal ^aau
moeten gedund porden.
Stant. Zoo zoo, Pol, en dat maakt dat
er weêrom al werk op den winkel isik
meende zeker dat ge naar 't inhalen van den
haan toch eenige dagen vakantie zoadt g'had
hebben.
Por.. G gi Stant waart ge geen stee
man, 'k pakte u bij d'ooren voor zulke dingen
te vertellen watten eenige dagen vakantie
wel Stant, w'en weten niet waar eerst naartoe
om te krabben en te travakkeu.
Stant. 'k Geloof u. Pol maar 'k wilde
zeggen dat ge nu toch eenige dagen ruste
verdiend liadt.
Pol. Kuste. Stant, dat en kent nen boer
niet, tenzij in 't kortste van de dagen, als we
't savonds ons pijpken mogen rookeu achter
do stoofmaar nu is 't nog rap te zijn gedu
rende twee a drij maanden.
Stant. En wat is er alzoo nog allemaal
to verrichten buiten 't dunnen van 't, loof,
Pol?
Pol. Ilewel, Stant. luistert en onthoudt
het mi nen keer voor altijd als 't loof gedund
is, moet het gevet en gebraakt worden en dat
vraagt ten minsten drij weken werk maar
we iiioeteu teizelvertijd al begiunen werken
om ons zaaitijd gereed to leggen, en dat be
grijpt, ten eersten het knischen van de stop
pelen, ten tweeden mest en kalk voeren, ten
derden omrijden, rollen en eggen daarbij
d'haver staat er nog. de patatten moeten
daa rent usee ben uitgedaan worden, de boonen
gesleten, de betteraven naar huis gevoerd,
enz., enz.... Verstaat ge nu, Stant, lioe wij
gemakkelijk den tijd zullen kannen over
brengen
Stant. Jamnnrjaak, Pol. nu verstaa'k
het zeker, en 'k en weet waarlijk niet boe
g'er door geraakt.
Pol. Toetoet, Stant, meê goeiëu wil en
taai geduld en d'hnlp van onzeu lieven lieer
geraakt dat allemaal gedaan, 't een achter
't ander op zijn Peljeu Verstraetens en
'k heb daarbij nog vergeten te zeggen dat we
tusschen- in ook nog moeten zorgen voor
zaaigraan en voor ons wekelijkscho bakte en
voor 't dagelijks voeiër.
Stant. Wel, Pol, er en is goenen end
aan uw werk maar gaat gij van de jaar meê
den dor8chraeulen niet werken dan
Poi.. 'k IIoop van ja, Stant.meê den
vlegel is 'tbesf. maar w'en zullen den tijd
niet hebben, en daarvoor zullen wij nen dag
meê tien molen trachten te werken.
Stant.En daarbij. Pol, de fransmans
komen nu voor goed af. en dat zal toch ook
een groote hulp zijn voor de boeren.
Pol.Jaat, Stant, maar die menschen
hebben meest al ook een zeker boerderij en
bijgevolg ook werk voor hun eigen zei ven
maar in alle geval, zijn z'ons toch van dienst
en komen z'ons wel te pas.
Stant. Is 't waar. Pol, dat ze van de
jaar slecht gevarefl zijn in Frankrijk
Pol.'k heb ik dat ook g'hoord, Stant. en
ze zeggen zelf» dut ze wel honderd frank per
man min zullen verdiend hebben als op ander
jaren.
Stant. 't Is een spijtige zaak, Pol
't. groot getal van die menschen hebben hun
centen straf vaudoen, en bijzonderlijk d'hnis-
vaders zijn te beklageu.
Poi- Eu zeggen. Stant, dat die fameuze
douchisten ofte volksbedriegers dan nog nen
frank per jaar aan die atme dutsen zouden
willen afzetten, onder voorwendsel van hun
doen deel te nemen aan houden die er zooveel
noodig zijn als't vijfde wiel aan nen wagen
en die alleenlijk zouden dienen om donsjeu
en roelauders lo vetten en bun den grooten
menheer te laten spelen.
Stant. Dat is wel dadde, Pol ze zouden
veel beter doen die ertisten, van die brave
werklieden gerust te laten, van den kop niet
de doen draaien aan die menschen. van hun
al die onnoozeie en dwaze prullen niet wijs te
maken waar dat er toch niets en kan van
komeu, en van die menschen serieus 't helpen
en bijteataan waar dat ze kannen.
Pol. Ja ja. Stant. woorden en zijn geen
oorden en 't blijkt nu klaar genoeg wat dat
die ruziemakers van over drij a vier jaar in
den kop hebben tot plaatskes geraken van
eer en geld en anders niets. Slant
Stant. Moetg'hct mii nog herhalen dan,
Pol Als g'ailemaal die liefhebbers, 't is te
zeggen, die vijf k zes woelgeestendie den
donchisin nu de roelandism doen ontstaan
hebben bij een pakt en ze bieverdebover in
nen zak steekt, ge moogt er aan schudden
zooveel ge maar wilt, en er en zal niet boven
komeu als hoogmoed en geldzucht.
Pol.it Is de waarheid, Stant; en 'tis
nog al wel dat g'heel 't laud 't akkoord ge
worden is om die kerels te beoordeelen gelijk
z'het verdienen, en dat hun rijk ten einde is.
Stant. Valschheid en bedrog en blijft
nooit niet duren, Pol.
Pol. 't Waar spijtig dat anders waar,
Stantoverigens man, als ge wilt een bati-
mept zetten dat tegen wind eu storm opkan,
ge moet beginnen meê sterke fondamenten te
leggen, of anders is "t naar de cies.
Stant. Alzoo is 't, Polen als g'eeu
volksinrichting wilt, stichten, niQet g'ook
sterke fondamenten leggen, en volgens mij
zijn die fondamenten de waarheid en ae recht-
veerdigheid, maar niet de schijnheiligheid en
de bedriegerij.
Pol. 't Is een schoon dingen, Stant, dat
elk iuoogst volgens 't geen hij gezaaid heeft
en die "t onkruid zaait zal in 't onkruid ver-
gaan"
Stant. En die deftige, godvruchtige en
dienstdoende priesters en religieuzen aanval
len en trachten hatelijk te maken, die man
nen zullen van onzen lieven lieer gestraft
worden.
Pol. Dat en kan niet anders, Stant
meê honderde keeren heb ik dat hooreu zeg
gen van mijn moeder zaliger, en dat braaf
mensch wist er alzoo twee of drij te noemen
die tegen de geestelijken uitvielen en die
op zienhnro wijze zelfs hier op de wereld wa
ren gestraft geworden.
•i Stant. 't Zijn dwazekoppen die daaraan
5 beginnen, Pol en waar ik in do plaats van
die manuen, 'k zou mij vernederen en vergif-
fenis vragen aan onzen lieven Heer.
Pol. Dat zo zoo wijs waren, Stantik
en mijn Ka, wo lezen al avonden nen vaderons
en nen wees gegroet voor de bekeering der
zondaars.
Stant. 't Is een goed werk, Pol, en we
doen dat 't huis ook en laat ons maar voort
doen *k en zou or niet aan twijfelen of den
eenen of den anderen dag zal de gratie haar
werk doen
Pol.'t Is 't hopen, Stant; en nu man
aan 't werk en wel 't huis
Stant. Ja, Pol, tót binnen acht dagen.
Dat is de kreet die weergalmt langs
Maas- en Scheldeboorden do kreet die
door ganscb het Vlaamsche land aange
heven wordt om alle Vlamingen wakker
te schudden cn hun den weg te toouen
uaar Audenaarde.
Op 5de" September eerstkomende moet
het bier Vlamingen regenen Vlamingen
die door hun begeesterend woord de hel
dendaden onzer voorouders zullen af
schilderen Vlamingen die onze grieven
op taalgebied zullen blootleggen Vla
mingen. die daar moed en sterkte zullen
komen putten om met meer krachtdadig
heid da:: ooit, te strijden voor Godsdienst,
Moedertaal eu Vaderland
De 5de Septemberdag moet voor het
Vlaamsche land een dag zijn van ver
troosting, aaumoedigiug en hoop in de
toekomsthet moet een dag zijn welker
gedachtenis lang iu ons geheugeu moet
bewaard blijven.
Vlamingen, er was een tijd dat Vlaan
deren aan de spits der beschaving stond;
dat Vlaanderen met den fakkel van kun
sten en wetenschappen gansch Europa
verlichtte dat Vlaanderen de kampioen
was van recht eu vrijheid in den strijd
dien het gedurig moetou leveren heeft te-
gen al wat Fransch en vei basterd was
Tot die tijden keeren wij met rasse schre
den weêr. Vlaandercns taal zal hare eer
en luister terug winnen Vlaanderen zal
weêrom als w( leer de toekomst van ons
Vaderland in handen hebben 1
Komt dus allen in zoo groot getal naar
den Landdag van Audenaarde. Niemand
blijve to huis. Doet zien door uwe tegen
woordigheid dat do Vlaamsche beweging
niet alleen bestaat, maar dat zij reeds
eene macht geworden is welke zich over
ganscb Vlaamsch België uitstrekt een
Vlaamsche keurbende onder welks vaan
del weldra eiken Vlaming zal eu moet
geschaard zijn, die iu het herte eenige
liefde tot dou geboortegrond dragen die
eenig besef hebben hunner eigen weerde
die fier zijn op den naam van Vlaming
Ouzo geachte lezers weten het, volgens
't I.anii van Aelstzijn de liberalen nu
goede en brave christeme menschen ge-
word eu en De Dendcrbode handelt zeer
slecht van ze te blijven bestrijden.
En waarom handelt De Dendtrbode nu
heden slecht
Omdat de liberalen de bondgenoten
zijn geworden van de manuen die t Land
van Aelst tot orgaan hebben.
Eenige andere rede bestaat er niet
de liberalen zijn gebleven wat ze vroeger
waren en zelfs eon groot deel is nog god
deloozer geworden.
En om onze geëerde lozers eens te
laten oordeelen ol onze liberalen min of
tnecr bekeerd zijn geworden door jotud
Daenscn nu christen zijn geworden, wil
len wij hen een uittreksel van 't Land
van Aelst onder uogen brengen geknipt
uit een bijvoegsel vau Woensdag 12 Oct.
1887:
't Land ran Aelst doet Dirk Martens
spreken en Lij beet hem den metalen
man.... Dus aandacht
- Ha, roept de Metalen Man, gij (libe-
raleu) zoudt ons Aalst willen regeeren I
gij, <!ie alle vreemde slechte gedachten
vertegenwoordigtgij, uitbroeisel der
Logic Gij vloeat iu uwe gazetten,
als losgebrokenen uit d'Helle eu gij
durft u een masker van onpartijdigheid
voren hangen 1
Valschheid verraad Ik zie los door
uwe herten en ik vinde er niets in dan
Vervolgicgszucht cn Godsdiensthaat 1
- Als ik op mijn peterstaai sta, aan mijn
linkerhand heb ik uw lokaal, waar gij
al die slechte, ze Jelooze en goddelooze
boeken onder 't Aalstersch Werkvolk
wilt verspreiden aan mijn rechter-
- hand heb ik 't lokaal, de zaal, den
theater waar gij uitgegalmd hebt dat
men den laatston der lafaards en den
eersten der'bloodaards moet zijn om
Priester te worden... Aan 't volk in uwe
gazetteu kunt gij dat loochenen maar
durft ge dat in mijne tegenwoordigheid?
Ik daag u allen uit
Ziedaar hoc H Land van Aelst ons
vroeger «Ie liberalen afschilderde.
Ziju de liberalen nu tot inkeer gekomen
door de predikatiëu van Jop?d Daous
Neen, ze zijn gcbleveu wat ze altijd ge
weest zijn, maar toch ziju ze, volgens
Land van Aelst, goede christene men
schen geworden, want zij zien de reebt-
veerdigheid in vau den strijd, of liever,
der judasserij van de groene socialisten 1
- Maar do Wet
van Beieren j
Hop doeu gebruiken iu 't Bier I Voor
't Bier niets gebruiken dan IIop, Mout
Gerst en Water O zegge n ze, dat
ware Iets anders.... Langs dien kant is
er licht te zien.
- WIJ VRAGEN, schrijft Het Land
- van Aelst, waarom wil men dat red-
middel niet beproeven
d WIJ VRAGEN, schrijft Het Land
- van Aelst, waarom spot eu'"lacht gij,
- o Denderbode, als wij willen beproeven
d'hop te redden zonder iemand kwaad
te doen
Wij herhalen het Ja, Dendcrbode
heeft gespot wanneer hij de Groote Tist
van Chipka hoorde uitkrameu dat de wet
iu Beieren aan de brouwers oplegt van
eene zekere hoeveelheid hop per ton bier
te gebruiken.
En de groote Tist heeft moeten beken
nen dal Denderbode 't recht had te spot
ten en te lachen want dat hij, Tist, menig-
werf die dwaasheid had uitgekraamd.
Denderbode belet geenszins dat men
beproeve de hopteelt te redden.
Denderbode zegt integendeel Indien
de groene chefs de overtuiging hebben
dat de toestand der hopteelt nog maar
iets wat kan verbeterd worden door de
verplichting aan de bierbrouwers opge
legd van alleen hop, mout en water te
gebruiken, waarom dient pater Daens
geen wetsvoorstel dat zulks bepaalt bij
do Volkskamer in
Ja, waarom doet hij het niet
Nu, ziet hij er hem geen man over om
dit wetsvoorstel volgens de regels op te
stellen, wel dat hij de hiilp inroepe van
de bosch-advocaten en bosch-zaakwaar-
nomers ofte procureurs der Aalstersche
groene socialisterij
Dus, Denderbode spot niet. Dender
bode vraagt dat joind Daetis do wet zou
indienen die volgens den Grooten Tist vau
Chipka de hopteelt moet opbeuren en
wellicht redden 1
Knoopt dat aaneen Buis heeft
zijne weigering om de socialisten te Brus
sel te laten manifesteeren den 15 Oogst,
niet durven staande houden.
Die weigering zou het bondgenootschap
van blauwen cn rooden kunnen hinderen.
Moester Buis heeft er dus niets tegen
dat de socialisten ouzo straten doortrek
ken met de rooile vlag, dat zij manifes
teeren tegen onze iustellingen, tegen den
koning, tegen het leger.
Maar diezelfde burgemeester, tijdelijk
vervangen door zijnen eersten schepen,
heeft het zeer billijk gevonden, dat men
aan de Vlaamsche burgers verbood vreed
zaam over het grondgebied van Brussel
to trekken, om do ri chten hunner taal te
bevestigen en voor de grootste helft der
Belgen de gelijkheid te eischou, door de
grondwet aan allen gewaarborgd.
•k
Prachtig. Dendergalm is niet tegen
den Godsdienst, beweren zijne opstellers.
Dit belet nochtans niet dat zij gedurig
dezen trachten te bespotten eu zijne die
naars in 't belachelijke te trekken.
Dat is nu toch een vieze eerbied zoo
veel te meer dat zij niet eens durven zeg
gen wat zij denken over de vijfde les van
den Catechismus, die zij als goede chris
tenen (stijl Land van Aelst) toch kennen
en bekennen moeten.
Over eouigen tijd loocbendeu zij kras
de Godheid van onzen Zaligmaker. Hij
was een man rnaar niet een God. Het is
waar zijne discipels aanbaden Hem alsof
Hij een Goddelijk Wezen ware geweest.
Dat is een.
Nu in zijn laatste nummer drijft de
groote magister den spot met de hel. Wij
zullen op de braadpan van Mondje Pek
eeuwige tormenten onderstaan zoo
schrijft hij.
Dat is twee.
Hij zal de dogma's nooit aanraken, zoo
beloofde dio goede christene maar toch
drijft bij deu spot met 't hoofd dogma
het bestaan van eenen God, Looner van
het goed en straffer van het kwaad.
Dat zijn me nu toch eens viezo christe
nen, nietwaar, Land van Aelst, die zoo
gestadig met de princiepen van hunnen
Godsdienst den spot kunnen drijven. Van
den eenen kant geeue geloofsbelijdenis
durven afleggen eu van den anderen
niets over hebben voor den Godsdienst
dan spot en misprijzen
En toch zijn ze goede christenen voor
't Land.
Waarom des Zondags werken.
Is h< t niet geuoeg zes dagen lang gewerkt
te hebben, om dan nog geenen dag rust
te mogen genieten
Of is het misschien om het geld dat
men meer verdienen kan Nutteloos I
want Zondagswcrk verrijkt niet, zegt het
spreekwoord.
Ten andere, Gods wet gebiedt ons den
Zondag te eerbiedigen en ons dien dag
van deu arbeid te onthouden.
Hoe aangenaam is het niet, na eene
gansche week, misschien, van lastig eu
onafgebroken werken, 's Zondags, van
ziju beste kleeilerpak omhuld, en na zijne
godsdienstplichten vervuld te hebbeu, de
frisse be velden in te wamleleu, of een
eerlijk verzet te vinden iu vriendenkrin
gen, in feestelijkheden cn allerhande
geestesontspanningen
Eu boe is 'i van eenen anderen kant
niet bedroevend te moeien bedenken dat
terwijl zoovele menschen, dou last van
het werk vergeten, er nog zijn die gedurig
eu nutteloos, voort aan 't arbeiden zijn
De christen Godsdienst gebiedt den
eerbied voor deu Zondag en zelfs vele
ongeloovige en protestantsche volkeren
houden hem in eere.
Londen, bijvoorbeeld, de hoofdstad vari
het groote Engeland, dat in de week
hoogst woelig is door den handel en de
nijverheid,gelijkt des Zondags eene doodo
stad het zal zelfs zelden gebeuren dat
men er rijtuigen langs de straten ziet
zoo stipt zijn do Eugelschen.
Dat er werklieden zijn die op den Zon
dag arbeiden, is meestal de schuld der
bazcu en nij veraars. Men zegt wel- 't Is
onmogelijk vau op te hom Ion maar,
boe velen zouden er niet zijo, indien zij
maar wihleu, die ook wel zouden kuunen
't Gaat er spannen Dendergalm
gaat zijne artikels onderteekenen beloofi
tij.
Dan gaan we vieze gasten te zien krij
gen. Dat zal waarlijk ne groote slag
geven.
Wij twijfelen daar sterk aan of zij zul-
ken moed zullen hebbeu, de mannen die
u van verre toeroepen - Wij zullen niet
bijten.
Nu, is het zoo des te beter. Dan zullen
wij die goede kristenen opperbest leeren
kenneu.
Eenen keer is geen gewoonte cn wij
wenscben de schrijvers van Dendergalm
geluk met die moedige beslissing.
Nochtans wij zullen 't afwachten want.
bij die mannen moogt gij het niet te rap
aannemen.
Onze vroege vruchten in Rus
land. Meu meldt dat twee Belgische
agenten zich iu Rusland bevinden om in
dit land den verkoop onzer vroege vruch
ten iu te richten.
De eersto verzendingen zullen rond
15 September kunnen gedaan worden.
De onderhandelingen met Duitschland
om eenen spoodigen doorvoer tfe bekomen
staan op goedeu voet.
In Rusland zelf tooneu de overheden
zich heel bereidwillig. Ziedaar goed
uieuws voor onze druivenkweekers, hof
bouwers, groententolcrs en landbouwers.
Dendergalm valt hevig uit tegen de
tooveraars en waarzeggers.
Wie gaat er bij, vraagt hij en hij ant
woordt Slechts menschen, die geen
enkel punt van wat de catccLismus zegt
•betwijfelen.
Die daar gaan kennen hunnen cate
chismus niet, Dendergalm, zij weten er
zooveel van ais gij.
Deze vraagt - Mag men wel bij toove
raars of waarzeggers te rade gaan
Neen, want dit is God afgaan en den dui
vel aanhangen van wien zij weten wat zij
zeggen.
Eene daadzaak bewezen door de ge
schiedenis is deze Een volk, dat zijn
geloof verliest,valt in het bijgeloof. Parijs
levert daar het schoonste bewijs van en
Dendergalm neenl maar eens de 4e bl.
van sommige bladen.
Heeft hij dan de groote zienster van
Parijs vergeten en weet hij niet eens dat
zij hare klanten telt onder de groote, rijke
ongeloovige bevolking der hoofdstad
Hen voorbeeld tot stichting. Over
ettelijke jaren, Felix Faure, thans Voor
zitter der Fransche republiek, ging eene
waarzegster te rade die hem, zoo beweert
men, vooispelde dat hij Voorzitter der
Fransche republiek zou worden.
Nu, beden dat Voorzitter Faure een
miljoeutje uit de Staatskas heeft gekre
gen om een bezoek te brengen aan den
keizer en keizerin aller Russen, zou de
mau geerne weteu wat er hem daar gaat
overkomen.
Voorzitter Faure, zoo deelen de Frau-
sche dagbladen meè. heeft nu de zelfde
waarzegster naar 't Eliseum ontboden en
zij heeft hem nu vuorspelt dat er hem
daar groote ongenaamheden te wachten
staan I
Ziedaar die mannen gelooven in God
niet maar ze gelooven in eene waarzeg
ster die hen mits eenige voetjes iets voor
spelt waar zij naar slaagt gelijk den
bliuden naar 't eiMannen der weten
schap wat zijt ge toch, sukkelaars I
Laffe streken. Meest altijd, als de
liberale bladen eene kloosterzuster of een
geestelijke, van euveldaden beschuldigen,
gebeurt zulks te Z of X.
Heden vertelt ons de Chronique het
schanJaaltje van twee gestichten, een
Saters- en een nonnenklooster, eu raast
aarover dingen, die "in een deftig gezel
schap niet mogen naverteld worden.
En weet ge waar dat gebeurd is
- In een klooster.tusschen de Panne
en de baraque Michel. -
Nadere inlichtingen kan het logieblad
niet geven.
Eerlijk, niet waar Het schandaal is
tusschen de Duitsche grens en de zee
waargenomen.
Wij zullen stouter zijn, Chronique.
Hoor eens
Tusschen de Duitsche grens en de
Noordzee, ^woont er een opsteller der
Chronique, die een groote leugenaar is.
week meê dat het «'erucht in de
wandelgangen derVolkskamer liep
dat priester Daens door Z. H. Mgr.
Stillemans, Bisschop van Gent,
wegens zware ongehoorzaamheid
was gestraft geworden met verbod
van gedurende eene maand de
H. Mis te mogen celebreren.
De Courrier de Bruxellesvan
gister vrijdag bevestigt dat nieuws
en voegt er bij dat deze tuchtstraf
is toegepast door Mgr. Stillemans
omdat priester Daens. .ondanks
't verbod van zijnen Overste, zou
voortgegaan zijn met het houden
van meelingen in de streek van
Boom.
Wat wij ten stelligste weten.'t is
dat priester Daens, sedert 12 da
gen ten minste, in de kapel der
Garmclieten tc Aalst de 11. Mis niet
meer heeft gecelebreerd.
De Wet op de Burgerwacht is,
volgens 't orgaan van Chipka, slecht, zeer
slecht,maar do wet is toch nog zoo slecht
niet dat jo}ud Daens oordeelde van er niet
te moeten tegenstemmen, want hij heeft
zich onthouden,
1° bij de stemming die de vijfdaagsche
oefeuingen aanneemt
2° bij de stemmiug over 't wetsontwerp
in zijn geheel.
IJzerenweg. Lijn Brussel-Kort-
rijk. Over drie weken richtte onze
Volksvertegenwoordiger M. De Sadeleer
eene ondervraging tot M. Van den Peere
boom om het inrichten te bekomen van
eene» avondtrein voor de Kantons Herzele
en öotlegem, gedurende den tijd der
Expositie.
De inwoners dezer Kantons zullen met
genoegcu vernemen dat voormelden trein
komt toegestaan te worden.
Hij vertrekt iederen avond ten 9 u. 8 m.
uit Brussel, komt toe
te Denderleeuw om 9 u. 34 m.
te Haeltert om 9 u. 41 m.
te Burst om 9 u. 51 m.
te Herzele om 9 u. 56 m.
te Sottegem om 10 u. 05 ra.
eu gaat dan verder op naar Kortryk
waar hij toekomt rond 11 uren.
De groene coöperatieven. De
groene chefs hebben nu coöperatieven
gesticht waar men heden reeds specerijen,
ellegoederen en wollen stoffen verkoopt
en waar men later brood zal bakken
en schoenen, gemaakte kieederen, enz.,
verkoopen juist gelijk in - Vooruit - te
Gent en in Hand aan Hand te Aalst.
De kleine neeringdoeners of liever win
keliers en de ambachtslieden van binnen
en buiten de stad hebben het nog niet
kwaad genoeg om door de wereld te gera
ken dat de groene chefs nog die coöpe
ratieven moeten stichten om hun liet
laatste pijltje gras van onder de voeten te
maaien.
Bij de groene socialisten gelijk bij de
roode is het wachtwoord Do kleine bur
gerij, de kleine winkeliers en ambachts
lieden, de middelklassen, moeten ver
dwijnen.
En als ge de groene chefs wil gelooven
dan is het uit liefde voor den werkman
dat ze die coöperatieven stichten maar 1..
ongelukkiglijk hun katje mag ook melk
Ja, zeker melk mag hun katje, want
een der groenen schrijft: Zoo zullen wij
- terzelvertijde kunnen hulp vinden
- tegen de liarde en wreede belegering
- icelke ons huis onderstaat sedert 4 jaren.
-Ja, Chipka wordt ingesloten, belegerd
- ondermijnd, men snijdt langs alle kan-
- ten de vievers af....
Dus, de goede tijden der halve kluiten-
klopperij zijn,door eigen schuld, naar den
Cies cn men wil zich nu door die groene
coöperatieven, eene andere verschaffen
op den rug der kleine neeringdoeners en
ambachtslieden Alles voor 't oordje
Het nieuw reglement nopens de
snokziekte. zal welhaast in den Moniteur
verschijnen.
Hot is opgemaakt met naeêworking en
overeenstemming van de landbouwgroep
der Kamer, eu zal een einde stellen aan
de klachten der landbouwers.
Een broeiende haan. In de
gemeente Brummen (Cortenoever) Hol
land, doet zich in de kippenwercld eene
bijzonderheid voor. Eene klokhen had de
gewoonte aangenomen 's avonds hare
nachtrust to gaan nemen in eenen boom,
hare kiekens aan hun lot overlatende.
De haan, toegeschoten op het angstig
piepen der kiekens, bemerkt dat deze
onverzorgd zijn en verlaten door de moe
der. Hij neemt daarop de moederzorg
over 's avonds neemt hij de kiekens on
der zich, over dag wandelt hij met hen
over do plaats eu hoort mön hem telkens
klokken, terwijl hij zijne kindereu zorg
vuldig verdedigt tegen de aanvallen van
jonge en oude hanen.
Verjaardag van het vorket.
Naar het schijnt is het omtrent 300 jaar
geleden, dat het vorket in gebruik kwam,
Voorheen at elkeen, zoo arm als rijk,
eenvoudig met de vingers.
Wat nu moeilijk kan verstaan worden
is dat degenen die zich het eerst van
't vorket bedicnden.uitgelachen cn bespot
werden.
Het duurde bijna twee eeuwen voor
aleer het vorket ten volle in gebruik
was.
Wat zou men nu zeggen van iemand
die alles met de vingers in den mond
brengt
MELDERT. Op 22 Augustus aan
staande zal men bier bet 25jarig bestaan
vieren van bet Genootschap van den H.
Franciscus-Xaverius. Een beeld van de
zen patroon wordt terzelfder tijd ingehul
digd. Om 2 uren worden de Genootschap
pen van Assche, Opwyck, Herdersem,
Baardegem, Erembodegem, Hekelgein,
Esschene eu Denderleeuw verwacht, om
te samen met de Xaverianen vau Meldert,
het beeld stoetsgewijs vau uit de Kapel
van den H. Rochus, (Niel), uaar liet
Dorpsplein te brenpen, waar het door den
Zeer Eerweerde Heer Deken van Aalst
zal gewijd worden.
De Eerweerde Pater Lemoine der Je-
suïten van Aalst, om zijne welsprekend
heid vooral gekend, zal eene omstandig-
heidsaauspraak doen.
Ons Dorpsplein, waar de ceremonie
alsook bet lof zullen plaats grijpen, zal
wellicht klein geuoeg zijn om die talrijke
Xaverianen en andere godvruchtige chris
tenen te be vatten, die deze feest zullen
komen bijwonen.
Terloops zij bier gezegd dat ons Ge
nootschap, welk zeer bloeiend is, reeds
een prachtigen Standaard bezit.
Werkliedenpensioenen. De
Commissie door het Gouvernement inge
steld, heeft in hare zitting van Woensdag,
de algemeene bespreking gesloten betrek
kelijk bet grondbeginsel der tusschen-
komst van den Staat en is over dit vraag
punt tot de stemming overgegaan.
Met 7 stemmen ja tegen 3 neen en 2
onthoudingen beeft zij het stelsel der ver
plichtende verzekering verworpen.
Do Commissie heeft vervolgens met
eene groote meerderheid op de volgende
vragen bevestigend geantwoord
1° Moet de Staat, met het oog de werk
lieden-pensioenen zooveel mógelijk alge
meen te maken, tusschenkomen
2° Mag deze tusschenkomst zich bepa
len bij maatregelen, die voor ontwerp
hebben het persoonlijk vooruitzicht te
vergemakkolijken, aan te moedigen, uit
te breiden en te helpen aanmoedigin
gen van verschillenden aard, bestuurlijke
hulp der openbare besturen verbetering
der huidige wetgeving fiscale ontsla
gingen, milde toelagen, enz., en verscbil-
lige maatregelen om de meesters en
patroons aan te moedigen en ze er belang
tc doen in stellen de werklieden to hel
pen voor het vormen der pensioenen.
3° Moet de tusschenkomst van den
Staat dienen
x)Ten 'voordeele der maatschappijen
van onderlingen bijstand, welke hunne
leden aansluiten bij de algemeene lijf-
rentkas onder waarborg van don Staat
BjTen voordeele der maatschappijen,
kassen of instellingeu, die voor dool heb
ben pensioenen te bezorgen
c) Ten Toordeele van afzonderlijke
werklieden
4° Moet de officieele tusschenkomst
zich toepassen op al de werklieden, land-
bouwwerklieden inbegrepen?op de knech
ten, de kleine ambachtslieden, de kleine
landbouwers en de kleine bedienden
5° Moet de inrichting der tusschen
komst vau de opeubare machten, verge
zeld zijn door voorloopige maatregelen
ten voordeele der werklieden, die een
zekeren ouderdom zouden overschreden
zijn op het oogeublik dat zij zal aange
nomen Wezen
6° Zullen de te nemen maatregelen de
gevallen van voortijdige onbekwaamheid
tot werken, voortspruitende uit de werk
ongevallen
Dus volgens de Commissie moeten de
arbeiders in zekere mate medewerken,
willen zij in hunnen ouden dag een pen
sioen genieten.
En dat is maar rechtveerdig want an
ders zouden de ridders van den luien-
hoek, de zonnekloppers, do dronkaards,
de schavuiten ook een pensioen ontvan
gen als hunnen duivel oud wordt.
Wat de groeneu van Chipka er ook van
zeggen mogen, wij herhaleu bet: Een pen
sioen gunnen aan hem die nooit niet heeft
willen werken zoowel als aan dén neer- 1
stigen en braven arbeider die zijn gansche
leven zwoegde, ware eene premie aan de
luiheid
Portret.Te Ressogem, zegt 't Land
van Aelst, is een metser, christeno de-
mokraat, in werkstaking gegaan, omdat
de daghuur te kleiu was 14 stuivers
daags en de kost er bij, dat is nog niet
genoeg voor zijne dagclijkscbo druppels.
Die groene moet er weg meê kunnen om
ze binnen te lappen.... Als 14 stuivers
nog te weinig is, hoeveel moet hij dan
wel hebben Op die wijze is het te begrij
pen dat do groenen klagen dat de dag-
hure te goring is... Volgens ons is er
geen ander middel om de groenen to be
vredigen dan de gencverflesch bij hun te
zetten, opdat zo zouden kunnen drinken
dat ze rollen en bollen gelijk de zwijnen
en hun nog bovendien dubbele daghuur
te betalen.
naar
Padua-Lorette en Assisië,
ingericht door het Nationaal Comiteit
der Belgische BedevaarlennaarRome.
Vertrek uit Brussel (Noord) 6 Septem
ber des avonds terugkomst den 25 des
morgens met verblijf te Milanen, Padua,
Venetië, Bologne, Ancona, Lorette, Assi
sië, Rome, Florencie Pise en Genua.
Prijs 1® klas fr. 525 2" klas fr. 450
alle kosten van ijzerenwegen, rijtuigen,
omnibussen,gondels, eten en slapen inbe
grepen.
Voor verdere inlichtingen zich te wen
den tot den heer Francois A. Noorder-
boulvard, 45, te Brussel, gelast met de
inschrijving.