HOPHANDEL. Zondag 15 Augusti 1897. 5 centiemen per nummer. 52ste Jaar 3184. HOPTEELT Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Lijfrentkassen. St-Lievens-Zotten OPROEP Gevaarlijke redeneering. Eene nieuweEncykliek. Vlaamsche Landdag DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijftin bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique auum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen cv 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, 14 Augusti 1897. Onze lezers zullen zich herinneren dat Denderbode de moeilijke en ingewikkelde kwestie der rustgelden voor arme en oude werklieden langs den weg der lijfrent kassen heeft gezocht. In Frankrijk schijnt men de zelfde baan te willen volgen en een wetsontwerp is er neergelegd en wordt door eene bij zondere kommissie onderzocht. Verscheidene punten verschillen groo- telüks met de voorgaande inrichting. Wij willen er eenige aanstippen. De stortingen worden gedaan met af stand van het kapitaal. Die wijze van storten moet natuurlijk het bedrag van he4 rustgeld vergrootcn maar zal mis schien het doordringen tot de massa van het volk vertragen, zelfs beletten. Eenige gevallen van stortingen zonder goeden uitslag, die bij de menigte wat gerucht maken kunnen er toe voeren. Denderbode ook heeft zulke wiize van storten verdedigd maar het bepaald op de eerste 100 fr. door de ouders af te leggen op het hoofd van ieder hunner kinderen op tienjarigen leeftijd. Nogtans bij geval van vroeg afsterven zou dit geld tot een volgend kind overgaan of in geval ook als voorbehouden kapitaal aanzien worden. De 2d* alinea van het Art. 1 van het Fransch wetsontwerp geeft aan den werk man, wanneer hij uit eigen beweging toestemt zich eene opoffering te getroos ten om zich eene lijfrente te beleggen, het recht zijnen baas te dwingen eene storting te doen zoo groot als diewaarin hij zelf heeft toegestemd. Wederkeerig is het den baas, die eene storting doet, toe gelaten op het loon, van den persoon, die hij gebruikt, eene storting in te houden zoo groot als de zijne. Men ziet dus dat de werkman zijnen baas dwingen kan zooveel als bij zelf te storten. Nochtans is er eene grootste storting bepaald. De baas kan er niet toe gedwongen worden eene storting te doen hoogerdan dio, welke zou beantwoorden aan een jaarloon van 2,400 franken. Men ziet in Frankrijk zal de storting vrij blyven. In België telt dit stelsel ook eenige partijgangers maar het grootste deel is voor de verplichting weinigen ook zijn voor de niet- tusschenkomst van den patroon in de te doene stortingen. Het voorbeeld van Frankrijk moet hun reeds aantoonen wat lol hunne gedachten over dit punt le wachten staat. Ons xnsziens moet de werkgever ver plicht worden in de stortingen voor rust gelden tusschen te komen. Do werkman immers is een der stichters van zijnen rijkdom. Daar het een redelijk wezen is en zijn aandeel in de voortbrengst niet door het machien kan vervangen worden, mag men hem niet van kant stellen als een eenvoudig alem en toestel dat on bruikbaar is geworden. De gezonde rede zegt duidelijk dat al de gedano winst niet te wijten is noch aan het kapitaal noch aan de bedrijvigheid en behendigheid van den werkgever, maar voor een deel, hoe (1 46 7.) 8«'« VERVOLG. Om tien uren des morgends kondigde het geschut der groote vestingen de Gentsche vol keren het naderen van zijnen nieuwen meester aan. En inderdaad, Hertog Karei had toen al vroeg het kasteel van Zwijnaarde verlaten om zich naar Gent te hegeven, gevolgd van al zijne edelen en ridders, rondom welke de ju belende menigte der in vrijheid gestolde ban nelingen zich nu ook had geschaard. Zoo als het toen meestal bij elke inhuldi ging plaats greep, trok een talrijke stoet af gevaardigden, grootendeels gekozen uit wat de klerizij, het magistraat, de adel en de bur gerij het hooggefoemdste onder zijne leden telden, den komenden Hertog te gemoet, om hem do Btadsleutels te overhandigen ter plaats genaamd het Kruis van Schreyboom, waar het armhuis van Hebberecht staat, dat dan ook een gasthuis was waar zieken en reizenden noodigen onderhond en verzorging vonden. Onder die afgeveerdigden bemerkte men do Schepenen van de Keure en van do Gedeelc, groot of hoe klein het ook weze, toekomt aan deu arbeid van den werkman. De patroon, voor de vorming van zijnen rijk dom, trekt voordeel uit de voortbren gingskrachten van den werkman die rijkdom en dus diens bezitter is verplicht tegenover den werkman wanneer dezes voortbrengingskrachten hebben opgehou den, 't is te zeggen, wanneer hij onbe kwaam is geworden tot arbeid. Volgens Art. 2, kunnen de minderja rigen stortingen doen zonder de toelating van hunne ouders of voogden en de ge huwde vrouwen zonder die van hunnen echtgenoot. En nu de tusschenkomst van den Staat Deze bomt er slechts voor een tiende in (Art. 3). Volgens de bron, waaraan wij putten is het niet op te maken of ieder een van die toelagen zal genietenWij zouden die liever grooter zien en slechts aan de behoeftigen zien gaan. «o» tot de Planters en Kooplieden. O— Het College van Burgemeester en Schepenen der Stad Aalst, brengt ter kennis van de belanghebbenden dat er 4 PRIJSKAMPEN worden uitgeschre ven voor de Landbouwers welke van hun eigen gewas de beste HOP op de Merkt zullen brengen. De Prijskampen zullen plaats hebben 1. Op Zaterdag 4 Sep tem. te 10 uren. 2. 18 3. 2 October. 4. 16 Er zullen prijzen verleend worden van 10, 15, 20 fr. op iederen Merktdag voor eene gezamenlijke waarde van 200 fr. In het beoordeelen der Hop zal de Jury rekening houden vau. 1° De rijkheid in lupulin (geelstof) en geur (reuk) 2° De fraaie kleur 3° De verzorgde pluk 4° Do wijze waarop zij gedroogd is. Iederoeu weet dat de groene bel de rijkste is in lupulin en dat de Carnau veel armer is dan de andere soorten. De Hop der landbouwers die hun gewas drogen by middel van het ijzeren toestel dat de Hop-Commissie kosteloos toestaat aan de planters welke hunnen eest wijzi gen volgens hare inlichtingen, heeft altijd eeuen fijnen geur en eene fraaie kleur. De Hop moet zuiver geplukt zijn, zoo danig dat zij noch lange stelen, noch bla- ders bevat. Men kan de Hop bederven door het drogen 1° Als er rook door do bellen gaat, die aan de Hop haren fijnen geur ontneemt. de drio Grootdekens der burgerij, der gilden en der weversambachten, de Dekens, Gezwo renen en andere gezellen der onderscheidene Neeringen der stad, allen rijk nitgodoscht, en op schoon geharnaste paarden gezeten. In die omstandigheid was de klerizij aan hare plicht niet te kort gebleven al wat maar tabberd en kruin droeg, trok op naar Schreyboom. De Begijnen der twee Begijnhoven, voorge gaan van hunne Groot-Juffrouwen, stapten aan het hoofd van de rei der geestelijken op deze volgden de reguliere Orden, het kapittel van S'-Pharaïldis, monikken van Sl-Bavo, de reguliere klerizij van alle de parochiën en eindelijk de Bisschop van Dooruijk zelf, die gemijterd en gestraft, met plechtigen tred den stoet sloot. Er was echter nog een ander gedeelte der bevolking, waaronder ettelijke Magistraten, dat zich niet aan de alonde ge woonte had willen honden en den Vorst tot Zwijnaarde zelfs was te gemoet gereden, om hem meer hnlde te bewijzen en hem van daar tot nabij de hoofdstad te vergezellen. De S'-Pieterspoort, nu genaamd de Peter, selikfoort, was toen zoo verre niet van het binnenste gedeelte der stad afgelegen zij was het uiteinde der abdij van S'-Pieter-ten- velden, terwijl men langs die, welke men insgelijks nog heden onder de benaming kent 2° Als men de Hop te dik op de droog- tafel legt, en een groot vuur maakt, zoo- dat de onderste laag bellen verzengt, ter wijl de bovenste laag overvloedig zweet. 3° Als men te vroeg solfer brandt vooral terwijl de Hop zweet. Rook en zwavel dampen lossen zich op in het vocht, kle ven aan de schubben en bederven den geur, de bellen verliezen hunnen glans, de lupulin wordt bruin, de looistof en de bars verliezen een deel hunner kostbare eigenschappen. Om aan den Prijskamp deel te nemen moet men ten miuste 100 kilogr. Hop op de Merkt brengen, welke in ééu of ver scheidene zakken mag bevat zijn. 300 kilogr. zullen twee loten, 500 kilogr. drie loten uitmaken, waarmede men naar de prijzen kan dingen. Wij denken de Planters te mogen aan raden, hunne Hop van rijke en geurige hoedanigheid niet te vermengen, met deze die arm is in hoedanigheid, want zoo wij vernemen zullen de Brouwers de beste bij voorkeur koopen, zelfs aan oenen boogeren prijs. Van hedeu af kan men verdere inlich tingen bekomen bij de Leden der Hop- Commissie MM. L. Gheeraerdts, Voorzitter Ba ron Paul Bcthune F. CumontC. De Coninck-De WindtPh. De Wolf-van der NootFr. Monfils Aug. Van der SchuerenL. Van OverslraetenJ. Rey- niers, Schrijver. Gedaan te Aalst, den 5 Augusti 1897. De Burgemeester M.-L. Gheeraerdts. De Secretaris Ed. Scheerlinckx. Wij geven aan dit schrijven den titel van gevaarlijke redeneering n alhoewel wij er eenen gopasteren naam zouden kunnen aan geven. Wij willen enkel hetgeno volgt onder oogpunt vaD maatschappelijk gevaar be schouwen en de andere keerzijden in de schaduw laten. Terloops moeten wij toch aanstippen dat zulke taal van wege iemand die zich zoo liberaal als verdraagzaam, zoo eer biedvol jegens iedere politieke als gods dienstige overtuiging zegt, toch heel zon derling mag heeten. Vieze eerbied, waarlijk, die zich in zulke uitdrukkingen lucht geeft. Nu ter zake. Dender galm, 't is van dien gemaskerde dat er spraak is schrijftWij zeggen de omwenteling (de Fransche omwente- ling vau 1789 voor de welke Dendergalm - vol bewondering staat omdat de pries- ters dan met duizenden vermoord wier- den) heeft de kloosters afgeschaft. De Kerk antwoordtdie afschaffing is eene verdrukking. Ongelukkiglijk heeft de Staat zijne gendarmen en de Kerk kan hare heilige instellingen niet altijd in praktijk stel- len. van Kotelpoort, in de abdij stedewaarts, uit gang had. Bij het naderen des Hertogen, vingen tal rijke muziekspelers on pijpors aan op het ge deelte der S'-Pieterspoort duchtig geluid te geven. Toen zang en spel hadden opgehouden, stapte de Hertog uit den zadel, en mankte zich bereid om zooveel mogelijk de lange fransche redevoering, welke meester Matthys de Grootheere hem in name der abdij ging voordisschen, gedwee en goedsmoeds te on derstaan. Deze begon over de groote dougden van wijlen Hertog Philips uit te wijden, en nam de gelegenheid te baat, om ter sluiks hier en elders, op beleefde wijze, zijnen eigen lof te doen uitblinken. In zijne slotrede voer hij voort met te zeggen, dat de goede stad Gent den Hemel innig dankte, daar hij haar eenen Vorst als Karei van Bourgondië had geschonken, en dat hij den nieuwen Graaf van Vlaanderen hartelijk toewenschte hem eens na zijn leven, hij den Heer zoo wellekom te zien als hij het toen was voor de brave poorters der goede hoofdstad. Na het eindigen van die niet oneindige preroratie, werd het de beurt van Nikolaas Bruggeman, den predikheer. Deze trad voor en smeekte van den Hertog, in naam der in- Toch houdt zij geene rekening van do wet, dio do kloosters afschaft, omdat, volgens haarde wetgever het recht niet heeft eene inrichting af te schaffen die de Kerk heeft gesticht. De wetten benemen mij mijne volko- mene vrijheid, zegt ze, maar ik besta ondanks den wetgever, ondanks den volkswil.De natie heeft mij niets te zeggen en indien zij mij iets verbieden wil, zal ik spotten met haar - verbod, en dit bedrog zal ik godsvrucht heeten 1 Ziedaar de vrijheid. Wij onderbreken een oogonblik want wij zijn ten einde der kolossale dwaashe den nog niet. Wij doeu het om beleefde lijk aan Dendergalm te vragen wat wij du door vrijheid moeten verstaan. Indien hij deukt dat de vrijheid voor iedereen in dezelfde mate bestaat, waarom eo met welke rede weigert hij het recht van be staan aan de kloosters. Wij hopen dat onzo tegenstrevers, alhoewel zij erg kwaad zijn omdat wij ons met hen bezig houden, daarop toch eens rechtzinnig zullen ant woorden. Wij gaan voort Wij betalen de priesters om de zedo- leer te verkondigen en zij prediken de verkrachting van de wet Laat ons tusschen haakjes zeggen dat de bezoldiging der priesters niets anders is dan eene schadevergoeding voor don roof der Kerkgoederen gepleegd door de zoo gevierde Fransche omwenteling. Wij betalen de Kerk om onderdanig heid aan de wetten aan te leeren, (de wet moet eerst rdbhtveerdig zijn) en zij ant woordt Gij wetgevers hebt het recht niet de kloosters af te schaffen. \Heeft de wet, volgens Dendergalmwel recht om dat te doeu eu doet zij het, dan zal ik handelen alsof uwe wet niet bestond. Is er iets gemakkelijker Zoo zou de roover graag de toetten op den eigendom over 't hoofd willen zien Vele punten raakt dit schryven aan. Wij zijn verplicht er over heen te stap pen om de aandacht onzer lezers te roe pen op het gevaarlijke dier redeneering. Volgens Dendergalm hebben de kloos ters geen recht van bestaan, omdat de wet hun dit recht niet heeft geschonken. Dus is wel de wetgeving de bron vau allo recht, allo rechtveerdighoid, vau alle waarheid eu alle leugen. Moest morgen eene wet hun dit bestaan gunnen dan zou, wat heden leugen was, morgen waarheid zijn Is dit niet belachelyk Dendergalm spreekt van roovera. Wel nu er zijn er kleiue eu groote en, lijk het spreekwoord zegt, de kleine gaac de doos iu en voor de groote staat Dendergalm in bewondering. Het sprekendste bewijs daarvan is do Fransche revolutie die de Kerk besteelde en de goederen inpalmde. De redenooriügcn van Dendergalm te genover de kloosters nemen de socialisten over jegens den eigendom. Van waar komt hot eigendomsrecht Volgens Dendergalm is dit 't produkt der wetgeving. De wetten hebben dat recht geschapen en verbieden nu het stelen. woners zijner wijke, dat de S'-Pieterspoort, welke immer des donderdags, sedert het vre- detraktaat van Gavere moest.gesloten blijven, op nieuw mocht geopend worden. Hij kreeg tot antwoord dat men, bij tijd en stond, zijne smeeking zou onderzoeken. Alsdan, in stee van den Nederkoutor in te slaan, begaf zich de Hertog ter plaats, genaamd de Spriet, naar de abdij van S'-Pieter, langs de O.-L.- Vrouwstraat, welke schuins in de Kortrijk- sche8traat uitkomt, terwijl de muziekanten van de poort in haast naar het Belfort liepen, om nu weder het foest met beiaardrammelen te begeleiden. Sedert Lodewijk van Crecy, hadden de Gra ven van Vlaanderen de gewoonte aangeno men, alvorens zij hunne inhuldiging te Gent deden, er deu eed af te leggen in de abdij van S'-Pieter. Dit gebruik bleef in voege tot in deze latere tijden, en onze Vorsten kwamen het des te stiptelijker na, daar zij steeds den titel hadden gevoerd van beschermers der S'-Pie tersabdij. Hertog Karei was in rouw gekleed. Zijn dosch bestond nit een zeer eenvoudig zwart zyden wambuis en bovenkousen van dezelfde stof en kleur. Een juweel uit diamanten ge wrocht, glinsterde aan zijne kaproen, en aan Is dat rochtvoerdig Ja, zegt Dender galm, omdat de wet het zegt. Nochtans zegde de wet dat niet het zou niet meer rechtveerdig zijn evenals het bestaan dor kloosters. Moesten de socialisten nu cods meer derheid worden dan zullen zij doen wat de Franschen van 89 hebben gedaan. Zij zullen wetten maken op den eigendom om hom in te palmen. Zij zullen den eigendom afschaffen. Is dat rechtvcerdig Ja zeker, volgens Dendergalm, want dat zal wet zijn en wat wet is, is rechtveerdig en daaraan moeten wij gehoorzamen. Is dat niet dwaas Eu nochtans dat is do loer van Dendergalm. Wij heeten die taal gevaarlijk en eindigen met onze lezers de vraag te stellen of de geuzerij niet waarlijk het socialism in den schoot draagt Ter gelegenheid van het eeuwfeest van den Gelukzaligen Petrus Cauisius, heeft Z. H. Loo XIII aau de Bisschoppen van Oostenrijk, Duitschland en Zwitserland eene encykliek gezonden, waarvan de lessen ook voor andere landen heilzame vrucbien zullen dragen. Do H. Vador herinnert vooreerst dat in de eeuw, waarin de Gelukzaligen Cauisius leefde, er evenals in onzen tijd eeu buitensporige drift naar nieuwighedeu heerschte, en de verspreiding van zooge zegde vrijzinnige leeringen het geloof verzwakte en de zeden bedierf. Dit dub bel kwaa'd bestreed de Gelukzalige Caui sius vooral door de stichting van chris- tene scholen en de uitgaven van gods dienstige schriften. Diezelfde wapens moeten thans ook nog gebezigd worden tegen de vijanden van het geloof. Om die vijanden te bestrijden, zegt de Paus, moeteu de katholieke ieveraars, naar het voorbeeld van den Gelukzaligen Canisius, zich op de hoogte stellen van gansch den vooruitgang der kunsten en wetenschappen. Inderdaad, zoo gaat de H. Vader voortindien er ooit eeu tijdstip was, dat aan de wetenschap eu aan de geleerdheid wapens moest vragen om het katholiek geloof te verdedigen, 't is voorzeker ons tijdstip, waarin <le snelle vorderingen in alle de vakken der beschaving, dikwijls aan de vijanden vau het christen geloof de gelegenheid geven om het aan te vallen. 'tZijn dezelfde krachten die men moet aanwenden om hunnen aanval af te weren men moet voor hen de vesting bezetten, hun de wapens ontrukken, waarmee zij allo verbinding tusschen God en den mensch trachten te verbreken. De Paus toont verder dat het geloof, niet alleen in niets vijandig is aan de wetenschap, inaar er zelfs de bekroning van is dat zelfs op de punten dio op het eerste zicht onvereeuigbaar of tegenstrij dig schijnen, het geloof zoowel overeen stemt mot de wetenschap, die zij elkan der meer en meer kunnen versterken. Het is vooral in het onderwijs dor jeugd dat de katholieke gelcordcu de grootste diensten kunnen bewijzen. Het onderwijs zóó inrichten, zegt de Paus, dat elk samentreffen met den gods den hals droeg hij de eereteeken van het Gulden Vlies. Gau8C.il zijn uiterlijk, waar anders iets ruws en aanstootclijke in voorkwam, ademde de statig kalme treurigheid als vau eenen man die, gelaten, het wicht begint te torschen van een nienw overgekomeno sinnrt. In de kleeding en houding van hen die zijnen hof stoet uitmaakten, lag er iets niet min som bers. Althans bestond zijn gevolg uit de aan zienlijkste heeren van zijn hof. Mannen, zoo als de Heeren van Gruthuse, van Huiewijn en. Ilavorskerke, Thibald Van Nenfchatel, Maar schalk van Bourgondië, Antoon Rollin, Heer van Aymeries do Heeren van Creve-Coeur, Coutay, Bevereu, Vogelzang, en vele anderen kon men er onder bemerken. Hij ging zich met moeite eenen doortocht banen to midden der onafzienbare menigte, welke van wijd en zijd was toegestroomd, en wier gejubel do lucht deed wqêrgalinen als ton antwoord aan de vreugdekreten, die uit de straten, van da ken en vensters ten hemel stegen. Bij Sl- Qnentijns kapel gekomen, stapte do Hertog links af en naderde de groote poort des kloos ters, waar hij plechtig van Abt en monikken, allen in het kostelijk kerkgowaod nitgodoscht outvaugen werd. De Prelaat bood den Vorst hot wywater aau, bewiorrookto hem, volgens dienst cr aan ontnomon zij, dat is in de zielen de kiemen zelf van het schoouc en het eerlijke bederven, 'tis 't voorberei den, niet. van verdedigers des vaderlands, maar van eene smetziekte en een geesel voor 't menschelijk geslacht. Welke over weging eens God weggecijferd zou de jonge lieden aan den plicht kunnen houden, of er hen toe terugroepen, wan neer zij zich verwijderd hebben van het rechte pad der deugd en neerdalen naar de afgronden dor ondeugd Ook raadt de H. Vader don katholieken aan, met de meeste zorg te waken, om het geloof in de scholen te bewaren. Ilot is de plicht van allo katholieken de rech ten der Kerk in de scholen te horstellen en to verdedigen. Do ouders moeteu daar om hunne kiudoron naar echt katholieke sclioleu sturen, en niet naar zoogezegd onzijdige of gemengde scholen, waar een onderscheid gemaakt wordt tusschen de geleerdheid en do godsdienstigheid. De Paus dringt vooral aan op dit punt, dat gansch hot ouderwijs moet doordron gen zijn vau eenen diep godsdionstigen geest. - Wanneer de godsvrucht in do jonge zielen diepe wortels zal geschoten hebben, zoo besluit do encykliek, dan zal er bijua niet meer te vreezen zijn dat die zielen door do dwaallccringen over rompeld of van do deugd afgewend wor den. te Audenaarde. I. Vooruit klinkt 't Vlaandrcns oordon I En als 't loeiën van 't orkaan Stijgt die kreet uit Vlaamsche borsten, Die den strijd aauvangen dorsten, Voor 't behoud dor Vlaamsche vaan. H. Vooruit, Vlaming immer vooruit Zulk een moed is helden waard. G'hebt te weiuig uog gestreden, Op het strijdperk pas betredeu, Waar gij zooveel lauwren gaart. III. Vooruit, Vlaming spijts den laster, Dien li werpt de bastaard thans. Laat uw tale niet verdrukken, Laat haar onder 't juk niet bukken Van het zedelooze fransch. IV. Vooruit ziet ons oudreu schimmen Smecken weerwraak voor hun taal. Vooruit dus, o dappre helden Gaat uw moed d(.n vijand melden Eischt uw recht weer van den Waal. V. Straks behaalt gij roem en luister, Op het veld van recht en eer. En met rood bekreten oogon Komt weldra de Waal bewogen, U uw rechten geven weer. VI. Allen op naar Audenaarde, Op deu vijfd' Septemberdag Niemand mag aldaar ontbreken 't Zij gelijk uit welke streken Volgen moet gij onze vlag I OYCKE. Ed. Vandbb Stockt. oud gebruik, eu liet hem de heilige Evange liën kussen. Dan overhandigde hij hem een brokjen van het echte Heilig Kruis, en leidde hem vervolgens binnen in de abdij en van daar naar het hooge koor der kerk, waar Karei op een fluweelen kussen ging knielen tot dat de mis geëiudigd was, welke er door den Bisschop van Doornijk werd gecelebreerd. Aan het offertorium, naderde Karei het au- taar, en, zoo als het steeds, bij elke inhuldi ging werd gepleegd, bood de Hertog met eigen hand aan den prelaat een kostbaar gouden laken, welk hij als gift der kerk schonk. Na het eindigen van het H. Misoffer, ging de nieuwe Graaf godvruchtig op de trap pen van het altaar knielen, waar de Abt, na hem de versetten en de collecta voorgelezen te hebben, hem deze woorden toestuurde, ter wijl hij hem met den degen omgordde Neem dit zwaard, machtig Vorst, en vergeet nimmermeer dat het u werd toever trouwd om de gerechtigheid en het geloof uwer voorvaderen te helpen staven. Dan legde de Vorst de rechterhand op de 11 Schrift, en zwoer eenwig de voorrechten en vrijheden voor te 6taau van S'-Pietersabdij, welke eenmaal DB koningen van Frankrijk, zijne voorzaten, hadden gesticht. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 1