POL en STANT. «É^-Vogels DE HOP. 1-5 Nijverheidsdecoratie. Van tak op tak. STERFGEVAL Mespelaere, Z0NMGRUST. Allerhande Nieuws. POL is aan 'fc omdoen van zijn kla- verland en rust boven aan de baan. Stant. Ila, Pol, ge zijt aan 't labeuren 't Is al voor de zaaitijd dat ga werkt .laat, Stant 't is gereed omrijden om dan binnen drij weken te zaaien. Stant. Is het goed. Pol, van 't land zoo lang op voorhand om te doen? I'oi.. Wel, Stant, dat en is niet slecht bijzonderlijk voor 't klaverland wordt dat geprezen. Stant. En wat gaat ge daar dan op zaaien, Pol 0I" Tarwe, Stant, en daarvoor is 't eerste klas van land nochtans stond ze van j 'n oenerfta' een boetjen te dun op den klaverrusmaar dat en gebeurt maar zelden. Stant. Maar, Pol, dat is nu toch 'nen droeven achterweersjaar dat wij hebbeu, niet waar PoL- 'J Is een beetjen 't erg, Stant, en t zou er allemaal kuunen naar rieken. Stant. Konden wij toch ons patatterkes goed houden, Pol Pol. Hewel, Stant, k geloof dat d'op- brengst nog redelijk goed zal zijn veel sier,ite zijn er aan maar komen er geen meer bij, we zullen mogen kontent zijn. p pjVXr" ^'n ('e die nlzoo opslaat, he F0,1'.'. Stant, maar 'k hoor zeggen dat het. bijzonderlijk voortkomt door de specu latie van de grootc koopmans, en als 't alzoo is en zal 't ook niet blijven dnren. Stant. t Is t hopen, Pol want de win ter staat aan de deur, en wierd rt brood duur en misschien ook de patatters, dat zou kuu nen aardig doen in veel huishoudens. 1t Is waar, Stant: maar volgens mij en is noch i een noch. 't ander to vreezen. Stant. Zooveel te beter, man maar I ol, wat staat er toch schoon loof langs dees kanten 0I- -Iaat, Stant, 't loof groeit geweldig; maar er mist toch iets aan, menseh 'ten staat niet zuiver genoeg en 't en is niet goed gebraakt meé al dat slecht weêr, en alzoo en zullen wij toch niet wel varen. A jT' ve®l regen is toch een miserie. I ol de menschen klagen er overal van. V F.01", I Ja' Stant' eu 0,8 '4 toch om de liefde Gods niet en blijft voortduren geheel d aanstaande zaaitijd, of toeus zullen z'ons een broeksken passen. Stant. Dat geloof ik, Pol; want't is hier overal nat en zwaar land. 'i01'" r.7~ -/aat' Stant, en als w'hier voor einde Oktober met gedaan en hebben meê zaaien, en valt er nierneer op te peizen. Stant. Maar, Pol, de maand September levert toch gewoonlijk veertien dagen of drij weken zomerweer, en ik peis wel dat w'er ons van dees jaar ook nqg mogen op betrou wen. f'')L; J*> hoop het ook, Stant maar wij beleven g'heel en gansch aardigo tijden, en wie weet of dio aardigheid haar ook in t weêr niet en zal zetten want, lijk w'het nog zegden over acht dagen, 't weêr zoowel als alle andere schikkingen, komt van onzen lieven Heer. en hoe miu dat de menschen ver dienen hoe min ook dat ze zullen krijgen. Stant. Dat is waar, Pol maar w'en mogen toch niet peizen dat de menschen in vroeger tijden ook altijd beeldekes van braaf heid zijn geweest ik wil wel hebben dat t volk in onzen jongen tijd braver was en meer religie had als nu, maar als ge nen keer nen geleerden en nen braven menseh hoort spreken over d'historie van 't menschdom van in 't begin af, dan moet men zeggen, Pol, dat onzen lieven Heer, waar Hij niet oneindig goed en bermhertig, wel duizend keer de wereld zon omgekeerd Lebben. Pol. Hebt gij daar nen bijzonderen be kwamen man hooren over spreken, Stant Stant. J aak. Pol'twas nen menseh die veel gestudeerd heeft in zijn leven en die ons sprak over den strijd. Pol. En over welken strijd, Stant Stant. Over den strijd van 't kwaad tegen "t goed of van den duivel tegen onzen lieven Heer. Pol. Dat moest kostelijk zijn om hoo- ron, Stant? Stant. Een g'heel uur lang heb ik daar op geluisterd, Polen 'k zou er wel drij dagen lang hebben willen opluisteren. Pol. Vertelt er eens een beetjen van. Stant. Stant.Ja, Pol, een beetjen want 'k eu heb t duizendste paart ervan niet onthouden. Pol. Geeft af wat g« kunt, Stant. Stant. Ilewel, Pol, die strijd is begon nen van als er nog geen duivelen en waren, t is te zeggen, in den Hemel onder d'engelen. d'Kneelen waren van God geschapen om voor altijd met Hem gelukkig te zijn in den He mel maar ze moesten toch dat geluk verdie nen meê voor eenigen tijd onderworpen en gehoorzaam te zijn aan hunnen Schepper en een der schoonste en der machtigste van jl Tingelen, met name Lucifer, Btelt zich aan t hoofd van een g'heele bende opstandelingen die allen willen gelijk zijn aan onzen lieven Heer, en.... l'oi.. En ze wierden in d'belle geblik semd he Stant Stant. Jaas, Pol en van dan af is de strijd tegen God of de strijd van 't kwaad tegen 't goed ontstaan en 't zal alzoo zijn tot 0]> 't einde van de wereld. Pol. Dat wist ik al, Stant dat nen keer een beetjen uit. Stant. Hewel, die hoeveerdige en afval lige en gestrafte engelen wierden duivels en 't zijn die duivels die gedurig den oorlog doen aan onzen lieven Heer en al de menschen meê hen willen meétrekken in dien oorlog. Pol. Ons eerste ouders en wij allen, Stant, wij weten er van te spreken. Stant. Ge zijt er, Pol den duivel wist Eva te verleiden in 't aardsch paradijs Adam viel ook, en g'heel 't menschdom viel in de macht vuu den duivel.... Pol. Waar we toch uit verlost geraakt zijn door de dood van onzen lieven Heer op zijn kruis, Stant Stant. Zekerlijk, Pol, zekerlijk maar niettemin gaat den duivel voort meê de men schen iu zijn netten te willen vangen, en 't is eigentlijk iu den geest van opstand die den duivel aan de menschen gedurig inblaast, dat de^ gedurige strijd van 't kwaad tegen 't goed Pol. Ik begin u goed te verstaan, Stant ga maar voort. Stant. Hewel, Pol, onzen lieven Heer had den doodsteek toegebracht aan 't heiden- dom en Hij had d'heiliee Kerk gestichtmaar dan ook begon den duivel zijnen steert te roeren en den schrikkelijksten strijd aan te vuren. Pol. Ge wilt spreken zeker vau de ver volgingen tegen de kristenen, Stant? Stant. Jaak, Pol gedurende 3 honderd jaar wierden er meê milfioenen en millioenen van menschen op de wreedste eu de barbaar- ste wijze op bevel van de Ilomeinsche Keizers gemarteld en gedood en.... Pol. En ons katholieke religie wierd sterker en sterker, he Stant Stant. Jaas, Pol. en 't was daarom dat den duivel andere middelen uitzocht om den oorlog te voeren tegen onzen lieven Heer hij nam dan zijne toevlucht tot de ketterijen of tot de valsche leeringen. Pol. Maar 't en lukte hem ook niet, niet waar Stant Stant. Neen 'tPolgedurende honderde en honderde jaren wist hij van tijd tot tijd nen priester of nen pater door den hoogmoed te verblinden en op te leiden nen Arius, nen Mahomet, nen Luther, nen Zwingel, nen Cal- vien, of nen anderen ongelukkigen, en die mannen predikten tegen de leering van d'Hei- lige Kerk, en ze deden aan duizenden en dui zenden van menschen hun geloof verliezen, en ze meenden alzoo de Roomach Katholieke Kerk in den grond te booren maar Pol. Maar 't was ook Bernik, he Stant Sf*NT. Wel jajaat, Polen dan hebben de duivels 't franma^onnismus of de vrijmet selarij uitgevonden ze verschenen zelfs te midden van vergaderingen van slechte en bedorvene menschen en ze deden die sukke- leers meê hun eigen bloed teekenen dat zij nen eeuwigen haat zworen aan God en dat zij samen met de duivels geheel hun leven lang zouden gewerkt hebben om de zielen te ver leiden en te verdoemen en die mannen ook werken nu al honderde jaren, en.... Pol. En toch bestaat de Heilige Kerk nog, niet waar Stant Stant. En dat zoo schoon, Pol en dan heeft den duivel de liberalen doen voor de pinne komen, Pol hunnen naam en was zoo wreed niet als den dien van de franma^ons, maar hunne inzichten waren dezelfde en Pol. En 't was ook al boter aan de galg, he Stant Stant.Ze zijn zij ook den dieperik in, Pol maar nu zijn 't de socialisten waar dat den duivel meê opkomt. Hankzeel van Gent en andere staan er aan 't hoofd van, maar.... Pol. Maar ze moeten zij ook den berg af, niet waar Stant Stant. Den berg af, moeten ze Pol maar t' en belet toch niet dat ze schrikkelijk veel kwaad verrichten en misschien meer als al d'andere lijftrawanten van den duivel, en dat omdat ze den ongeleerden en erremen man aanvallen en omdat ze alle valsche en zotte beloften doen die zij wel weten niet te kunnen verwezenlijken, maar waardoor zij die ongelukkige sukkeleers zullen brengen tot de revolutie en tot verlies van hun geloof. Pol. En zooveel te meer, omdat zij in hun boos cn verachtelijk werk g'holpen wor den door de valsche kristene demokraten, he Stant Stant. Precies alzoo, Tol maar Pol. Maar ze moeten toch ook kapot Is 't dat niet, Stant Stant. En wat zou 't anders zijn dan, Pol Ja kapot, moeten zijalwie tegen d'ilei- lige Kerk en bijgevolg tegen God opstaat, moet kapot. Maar g'en kunt niet gelooven, Pol, boe schoon dat die brave en geleerde man deed uitschijnen dat al die verschillige soorten van kerkvervolgers en trawanten van den duivel eenen hutsepot uitmaken waar de bijzonderste en de doorslaanste saus van is den hoogmoed, de geldzucht en de gloria mnndi. Pol. Bravo, Stant, wel drij keeren bravo e Hebt al die ertisten wel afgeschil derd, en luistert maar dikwijls naar den bra ven man die u de zaken zoowel uiteen heeft gedaan ge znlt mij iederen keer allerbest gekomen zijn. Stant. Als 't God belieft, Pol en nu trek ik voorttot binnen acht dagen. Pol. Ja, Stant, en brengt ons toch de zqnne meê van eender veeren. Vooruit van Gent toont zich vorheugd omdat de organen der groene scheurma kerij, hem zoovee! troef in zijne kaarten geven. Met uiterste genoegen grijpt hij naar de schaar om den eeuen artikel achter den anderen uit 't Recht van Somergem, 't Land van Aelst en Klokke Roeland te knippen. 't Werk der opstellers van Vooruit wordt er door verminderd eu wat meer is, 'tis allerbeste lokaas om sukkelaars in de roode netten te vangen. En zoo zijn de sch rij velaars der orga nen van de volksfopperij zoo goed als medeopstellers van Vooruit geworden. Maar Vooruit zou willen dat de groene sehryvelaars nog verdergaan. Immers Vooruit van 30 Oogst 11 schrijft eenen langen artikel om de groene sclirij- vc-laars te bewilligen om nog een stapken nader te komen en van hun masker van christen maar radweg af te rukken. Aaogezien, zegt het roode orgaan, dat wij nu toch zoo goed 't accoord zijn om den eigendom aan te vallen, de republiek roor te slaan en oorlog to voeren tegen alle geestelijke en burgerlijke Over heden Aangezien gij, even als wij, de Bis schoppen, de Priesters en de H. Kerk zelve durft aanvallen g'heüt ongelijk van u en uwe partijgangers langer voor te geven als christene democraten en Trouwe zonen der R. K. Kerk. Zegt toch niet, groene helden, zegt Vooruit verder, dat gij eerbiediglijk buigt voor den Paus en de encycliek van den i°aus voor u 't Evangelie is waarop ge u steunt, dat zijn al vodden en maakt dat aan de ganzen wijs Gij* weet zoowel dan wij, rooden, dat wanneer een bisschop uitspraak doet, hij dat niet doet op eigen gezag en verantwoording alleen. In zaken van b zulk belang vraagt hij raadt aan zijnen - aartsbisschop, die kardinaal is, en rechtstreeks zijne bevelen ontvangt van Rome, van den Paus. Zoo schrijft Vooruit en hij trekt er dit gevolg uit Als ge oprechte christenen wilt zijn en '"lijven moet ge u onderwerpen aan de Bisschoppen die het eens zijn met den Paus. Gy, groene demokraten, ge doet dat niet, wij zijn vogels van eender veeren en geeft ons maar den poot want als ge logiek wilt zijn, ge zult uwen dekmantel van christenen afwerpen en den Paus - van Rome en geheel zijn gedrag ten minste zoo hevig bestrijden als ge de kapitalisten en do kasteelheeren aan- valtb Onze pluimen verschillen wel van kleur, de onzen zijn rood en dc uwen zijn groen, maar wij schuifelen 't zelfde liedje, 't is koekoek een zang. Vooruit heeft hier al 't ongelijk niet. En inderdaad de organen der christe ne volkspartij randen niet allen de Bis schoppen, Priesters en Kloosterlingen op de schandaligste wijze aan, maar Planc quaert, een der chefs van de bende, beeft in zijn Recht durven schrijven dat men te Rome bezig is met do kardinalen van hetH. College om to koopen om priester Daens en do christene volkspartij te doen veroordeelen. De goddelooste gazet des lands kan niets kwaadaardigere schrijven om 'tgezag des Pauzes te krenken. Dus de schrijvelaars der groene orga nen zouden, als opstellers van Vooruit of van 't laagste vuil Nieuws goed op huune plaats zitten 1 DeHopcommisic, welke geene gelegen heid laat voorbij gaan om den handel der Hop herop te beuren, heeft dees jaar hare Prijskampen op eene nieuwe manier ingericht. De voorgaande jaren nam men stalen aan de Hopwaag, deze werden be waard tot in December, dan werden zy door eeno bijzondere Jury gekourd en aan de beste produkten wierden de prij zen toegekend. Om de deelneming meer algemeen te maken, heeft de Hopcommissie besloten alle Landbouwers welke van hun eigen gewas 100 k. ter Merkt brengen naar de prijzen te laten mededingen. Iedereen weet dat men in Engeland, Duitschland, enz. do grootste zorg wijdt aan het bereiden der Hop. Streken, die van ouds gekend zijn om hunne puike Hop, en waar de inwoners gerust voort sukkelen, zich op hunne faam betrou wende, worden overtroffen door min bekende gouwen, welke ecuo betere waar ter merkt brengen, die dan ook duurder betaald wordt. Men ziet hieruit dat in vreemde landen het bereiden der Hop het voorwerp is der grootste bezorgdheid. Mochten onze Landbouwers dit voorbeeld uavolgen, zij zouden toonen dat zij hunne belangen beter begrijpen en zonder twijfel zouden de zaken spoedig eenen gunstigen keer nemen. In Engeland is de Hop slecht gelukt, er zal een aanzienlijk tekort zijn, dat door sommigen op 300,000 kwintalen wordt geschat. Wie zal ze mogen leve ren, is het Amerika, zooals verloden jaar Is het ons Land Landbouwers, dit hangt alleen van u af. Brengt gij puike Hop ter merkt, het is zeker dat zij zal aftrok vinden, en dat de prijs zal stijgen is daarentegen uwe Hop slecht verzorgd, en beeft zij geeuen fijnen reuk, dan zal zij niet gevraagd worden, en zul len de prijzen laag blijven. Op Zaterdag, 4 September, heeft de oerste Prijskamp plaats gehad, er waren prijzen van 20, 15 en 10 fr. Het keuren der Hop geschiedt op de volgende wijze. Er zijn 15 punten voor de rijkheid in lupulia en den fijnen geur 10 punten voor de fraaie kleur 10 pun ten voor de verzorgde pluk en 15 punten voor het drogen, te zamen 50 punten. Ziehier de namen der Prijswinnaars met het getal punten dat zij bekwamen rr 9 b -1CO-IO-JC0500000 O O CO O .O O O O O O O OWWOWtóCWWW^ COCOMCOtOtONWMH Rijkheid Kleur Pluk Drogen Prijzen Op Zaterdag 18 September, heeft de tweede Prijskamp plaats. De prijzen zullen denzelfden dag om 10 uren uit gereikt worden. Het Staatsblad van 1 September kon digt de lijst af der personen onzer Stad van Aalst die dees jaar de nyverheids decoratie van 2de klas bekomen hebben Barrez Niklaas-Lodewijk, smidDe Koster Frans, vuurstoker De Meersman Jozef-Jan, wollewerker De Saedeleer Adolf, garenwerker Janssens Jan-Bap tist, garen werker Janssens Jan-Pier, garenwerker Kindermans Jan-Antoon, schoenmakerMculeman Pieter, werk- mau Podevyn Jozef, garen werker Schelck Victor, tabakbewerker Schud- «Jinck Frans, schrijnwerker Van de Meerscbe Edward, brouwersgast Van der Eecken Jan-Jozef, garenwerker Van de Waeter Frans-Xaveer, kleermakers gast Van de Velde Frans, garenwerker Wellekcns Jan-Baptist, werkbaas. Herroeping. Meester Plancquaert herroept in 'l Recht van zondag ae zoo kwetsende als schandalige uitvallen tegen Mgr Stillemans ter gelegenheid der op- schorsing van priester Daens. Onze artikels waren hevig, zegt hij, en alhoewel wij innig overtuigd zijn dat wij de waarheid schreven, bekennen wij openlijk dat ons schrijven misplaatst b was. Waarom Omdat het, in 't oader- bavige geval eene zaak van privaat bc- b stuur des Bisdoms en niet een politieke b zaak goldt. Wij hebben ons daarraeê niet te be moeien, eindigt Plancquaert. Nu, Plancquaert schrijft Ik herroep wel maar ik bleef toch in de waarheid toen ik schreef En wie werd er geloofd voor Caïphas, de onschuldige zoon Gods of de rijke Pharizeërs De rijke Pharizeërs eu nu ook zou het zelfde zijn geweest, want b geld geeft zelfs bij de geestelijke Over- heid veel gezag de deugd kan het er moeilijk tegen houden, s Dus, dat is geene herroeping, 't is de herhaling van de schandaligste vergelij king die eenen onafmetelijken hoogmoed kan inblazen, namelijk, van Z. H. Mgr Stillemans aan Caïphas en priester Daens aan den oaschuldigen Zoon Gods te ver gelijken... En priester Daens protesteert daar niet tegen, dus hij neemt dc verge lijking aan, hij keurt ze goed 1... Waar schikt men te varen Onderaardsche telefoon. De commissie van onderzoek voor het leggen van ondergrondsche telefoonleidingen heeft het stelsel bepaald, dat zal worden in toepassiug gebracht. \Jvoeder hunne vrienden ge- J weestmaar nu hunne vijanden Ziehier de bekentenis die wij knippen uit 't zeeverblad van Cbipka: t'Erpe zijn groote Boeren, vroeger onze vrienden geweestdie zeggen b 't Land van Aelst maakt de werkmen- schen te nijg op. Groote waarheid 1 Nu,'t is niet alleen t'Erpe maar overal, gausch ons Arrondissement door dat de menschen spreken gelijk de Boeren van Erpe. Vroeger, ja, hebben die brave lieden blindelings geloof gehecht aan de beloften en honingzoete woorden van onzen ver maarden Saucissenman en zich gemakke lijk laten beetnemen dank aan zijn pries terskleed. Maar sedertdien hebben zij ook den held leeren kennen en daarbij beslat igd dat hij en zijne gazetten niets anders doen dan de werkmenschen opmaken tegen hunne meesters, zonder dat het voor de werklieden eu voor de boeren een negenraenneken voordeel heeft voortge bracht. De Boeren van Erpe, gelijk overigens al de Boeren van ons Arrondissement zeggen nu vlakaf,en Pie moet het in zijn zeoverblad bekennen,dat men hen vroeger wel eens heeft kunnen verleiden, maar dat zij bij de aanstaande karaerkie- zingen zullen toonen dat zy zich door dien kwakzalver, een waren socialist in priesterskleederen, geen tweede maal zul len laten beetnemen Adieu, Volksfoppers I «Ze Patriote van zondag 11. deelde over paster Donche en zijn stervend klieksken een artikel meê dat wij, het spijt ons zeer, in zijn geheel niet kunnen meê- deelcn uit hoofde zijner lengte. Bedoeld artikel wordt toegeschreven aan een Eerw. hooggeplaatsten Geeste lijke welke vroeger Je volksfoppers voor- stondt, maar nu heeft ondervonden wat nietige en booveerdige gelukzoekers het zijn, lieden die zelfs den minsten eerbied niet gevoelen voor den Godsdienst, voor onze Eerw. Bisschoppen en Priesters. Onze groote Saucissenman wordt er meesterlijk in afgeschilderd en onder alle opzichten naar waarde geschat. Geen enkel der vrienden van M. Daens, schrijft Le Patriote is in staat van in eene kiezing te lukkeD. - Wat M. Daens zelf betreft, hij zal i) zonder den minsten twijfel te Aalst b nooit meer herkozen worden. Moest hij zich aldaar voorstellen als christen - democraat in wereldsche kleederen (en - complet gris), zonder zich onder het priesterkleed te verschuilen, hij zou nog do helft der stemmen niet beko- men die bij als priester zou verkrijgen.» Dus Le Patriote bestatigt eens te meer wat Denderbode vroeger meer dan ecus heeft doeD bemerken, namelijk, dat het priesterskïeed van M. Daens slechts door de christene volksfoppers wordt gebruikt om de brave katholieke menschen te bedriegen. De held, ontdaan, van 't priesterkleed, zou aan de oogen van iedereen voorko men als een eenvoudige gelukzoeker noch kennissen, noch verstand, noch werkzaamheid bezittende, onbekwaam om de geringste maatschappelijke her vorming door te voeren, een personage die alleenlijk betracht van in de Volks kamer te kunnen blijven zetelen om,dank zij 4000 ballckens en het vrij vervoer gansch 'tLand door die er aan vast zyn, van zijnen neus te maken en zoete dagen te spinnen. Maar zijnen tijd wordt kort Nog 42 weekskens en 't is Adieu mijnen meuzelaar met draaiken en al 1 Geen luchtbanden meer. Vol gens Eugelsche bladen staat eene groote verandering in de rijwielen fcons te wach ten. Men heeft er wel eens over gedacht, de weinig duurzame luchtbanden van de rijwielen te vervangen door stalen veren. De heer John Nutsford heeft dit denk beeld praktisch uitvoerbaar gemaakt en onlangs is zyne uitvinding geoktrooieerd. Bekende wielrijders hebben zijn rijwiel beproefd en zeggen, dat het even gemak kelijk en zacht rijdt als machienen vnn luchtbanden voorzien, terwijl bet na tuurlijk het groote nadeel van gespron gen bandon niet oplevert. De heer Nuts- fort moet veel verwachting van zijne uit vinding hebben. Een aanbod van een grooten rijwiel fabriekant, van 1 milioen 250 duizend frank voor het uitsluitend eigendom van oktrooi heeft hij geweigerd. Het oktrooi moet nu voor de kleinig heid van 2 i/t miljoen frank plus i/5 van de overwinst aan een syndikaat, de Cum brian Cycle and Motor Company Limi ted, verkocht zijn. Er wordt reeds beweerd, dat de lucht banden hun langsten tijd gehad hebben. We zullen zien. Priester Daens zal nu, volgens Klokke Roelandgeene raeetingen meer geven in herbergen hij zal het dosn iu andere zalen. Wat zouden wij ervan zeggen Geen slechter blinden als deze die niet willen zien, en ook geen slechter dooven als deze die niet willen hooren. Priester Daens wil maar niet verstaan dat geheel zijn politiek gedrag tegen den wil en dank van de Bisschoppen en den Paus is. Hij neemt het verbod op de letter hij wordt opgeschorst omdat hij in de herbergen meeting geeft. Het is wel, zegt hij, ik zal op den koer der her bergen gaan Weet gij niet, gij, priester, dat de letter doodt Het is nog te verwonderen, als ze u verboden van naar Vichte te gaan om reden dat ge met Plancquaert, den be spotter van den Bisschop vau Brugge, geen gemeens mocht hebben, dat gij aan Plancquaert niet geschreven hebt, van hij to huis te blijven en gij naar Vichte te gaan. Het ware niet arglistiger geweest dan hetgeen gij nu doet. Of het waar is 1 De Patrie van Brugge schrijft De polimiek van het Land van Aelst schijnt ons, indien het mogelijk is, nog hatelijker dan die van het Recht. Zeker het Rcelit geeft zich uit als eeu christen dagblad. Dat is eene ware schynheilig- lioid. Maar daarnevens vindt men nog- thans dikwijls in zyne aanvallen tegen de Overheid, in zijne aanhitsingen tot den klassenstrijd, eene onbeschofte oprecht heid. De wilde haat barst uit in zijne artikelen. Gij moet hem tusschen de rege len niet zoeken. Hy wordt er onder geen zoetaardige en |helachtigo uiterlijke ver raderlijk ingegoten. Nu, dit is juist het geen het Land van Aelst doet. Het stookt het vergif van den maatschappe- lyken oorlog met eene valschheid die eenvoudigen moet bedriegen. Het Land neemt het uiterlijke van eenen heilige, miskend en gemarteld zelf voor den waren Godsdienst. Maar bedriegt die bandelwyze de eenvoudigen, dan ook verontwaardigt zy den klaarzienden Vervoer van reis duiven. Het wegbestuur heeft al de onderrichtingen opzich- teus de reisduiven ver zameld, zoo voor het land als voor het buitenland, Duitschland. het Groot-Her togdom Luxemburg en Frankrijk. De reizigers mogen zonder het betalen van welkaanige taks, duiven bij zich hebben, gesloten in manden, niet meer dan 55 centim. lang, 30 breed en 30 hoog, op voorwaarde dat deze manden niet meer wegen dan 25 kilos en kunnen ge plaatst worden onder de banken, {in de netten of op de knieën van den reiziger die ze vervoert, zonder hinder voor de andere reizigers. De kostelooze heenreis wordt op al de Belgische lijnen toegestaan aan den bege leider van lerende duiven, tegen een begeleidor per 1000 kil. gewicht. De Nord Beige staat ook do kostelooze terugreis toe aan de begeleiders, die zich bij het vertrek in deze voorwaarden bevonden hebben. In Frankrijk heeft de oplating der duiven plaats onder het toezicht van eenen rechterlijke policie-officier, door den prefect afgeveerdigd, bijzondere com missaris der spoorwegpolicie, stedelijke policie-pommissaris, wachtmeester of brigadier der gendarmen. Beleedigingen. Geen week gaat voorbij of Ret Land verrijkt de reeks scheldwoorden en beleedigingen van zijn reeds rijk repertorium. Vroeger slingerde het naar 't hoofd der katholieken dat ze waren sibbedominés, flajeskesmannen, venten om in d'erwten te zetten, soepsol daten, stekelbaggen, pharizeërs en dan nog wat erger vuile verkens, schanda- ligè gasten, zedelooze kerels, conserva tieve smeerlappenenz. enz. Nu, in 't nr van zondag 11. wordt het scheldwoordenboek byzonderlijk verrijkt en wordt er aan 't adres der Aalsterscho katholieken bijgevoegd Opgelet geachte lozers Plattekeesman, drimmer, pennélat, erlakin, sprinkhaan, stinker, leelijke stokvisch, abladoerium, plaag van Egypte, parasiethersenfretterscor- n pioen, stekelverken, fenians, afge- strafte soldaten, raspalje.... Ziedaar de lieve benamingen waarmee het Chipkasche scheldwoordenboek tegen de katholieken komt verrijkt te worden I En dan durft de schijnheilige man stoutweg uitroepen Nooit beleedigen I nooit lasteren, alles in eerlijkheid en def tigheid Wat verachtolijke snoever toch TT Schandalige vergelijking. Het Land van Aelst vergelijkt Z. H. den Bisschop van Gent aan Caïphas, aan eenen meineedigen rechter, en priester Daens aan onzen Goddelyken Zaligmaker, Priester Daens protesteert daar niet openbaarlyk tegen 't is alsof hij die vergelijking goedkeurt en aanneemt of ze zelf heeft geschreven. Menschen I Menschenwelke onaf- metelij ko hoogmoed Luther, Calvin, Zwingle, Voltaire, La- menais zijn door hunnen hoogmoed ge vallen, doch de geschiedenis loert ons niet dat ze door den duivel des hoogmoeds bezeten waren tot dus verre van tegedoo- Sen dat iemand hen aan Onzen Heer esus zou vergelijken.... En priester Daens zwijgt... hij prote steert niet De heer Odilon Vanderhaegen, provin ciaal Raadslid van 't kanton van Herzele, en familie, komen pijnelijk getroffen te worden door het verlies dat zij hebben ondergaan in den persoon hunner teérbe- minde Moeder, Schoonmoeder en Groot moeder Mevrouw Maria-Thereaia-Syl via Vanden Bossche, weduwe van wijlen den heer Karel-Lodewyk Van derhaegen, geboren te St-Antelinckx, den 19 December 1824 en alhier god- vruchtiglijk overleden den 4 September 1897. De eerzame overledene was eene voor beeldige huisvrouw en moeder en de goede werken verliezen in haar eene milddadige en werkzame ieveraarstor. De plechtige Lijk- en Begrafonisdienst heeft donderdag 11. plaats gehad in onze St-Martinuskerk. Z. R. I. V. Zondag, 12 September aanstaande, begint in de kerk van Mespelaere de plechtige octaaf van de H. Aldegondis, Patrones tegen pest, kanker, waterkan ker, heate koortsen, hoofdpijn, lamheid, doofheid, zwerende vuur, enz. Al de dagen der octaaf, 's morgens en 's avonds, plechtige diensten geheel de octaaf, alsook gansch het jaar door, kan men de kerk bezoeken en er gezegend worden met de reliquie van do H. Alde gondis. Deze octaaf is ingesteld ten jare 1634 met de plechtige inhuldiging der reli- quieën van de H. Aldegondis in de paro chiale kerk van Mespelaere. Z. H. de Paus Clemens XII heeft eenen vollen aflaat verleend aan alle christene geloovigen, die gebiecht en gecommuni ceerd hebbende, de parochiale kerk van Mespelaere, op voormelden zondag of op eenen der zeven volgende dagen, zullen bezoeken en aldaar godvruchtig bidden ter intentie O. M. de H. Kerk. Er bestaat ook een Broederschap der H. Aldegondis, ingericht den 13 Septem ber 1843, door eene pauselijke bulle be krachtigd en begunstigd met een vollen aflaat op den dag der inschrij ving en den dag van het overlydèn alsmede door an dere aflaten onder anderen, eenen aflaat van zestien dagen voor ieder goed werk, dat men verricht. Priesterlijke benoemingen. Zijno Hoogw. Mgr de Bisschop heelt benoemd pastoor-deken te Wetteren, den E. H. C. Noterman, pastoor te Zulte; pastoor te Denderbelle, ter vervanging van den E. H. J. De Breuck, die zijn ont slag heeft gegeven, den E. Heer Van Landuyt, onderpastoor te Sleydinge be stuurder van het klooster te Moerzeke, den E. H. J. De Breuck, oud-pastoor van Denderbelle aalmoezenier van het Werk der Vlamingen te Parijs, den E. H. L. Van Single, professor in 't college van den H. Livi-:us te Gent. Zondag 12 September 1897, dienstdoende Apotheker M* E. Meganck, Leopold- straat. Botermarkt. Heden zaterdag werden 750 klonten boter ter markt ge bracht, wegende te samen 4507 kilos. Opgepast. Te Ninove boodt zich donderdag een geestelijke aan ten einde almoezen in te zamelen voor een goed werk. Hij vertoonde getuigschriften afge leverd door de geestelijke Overheid en dit boezemde een zeker vertrouwen in dat hem toeliet eene zekere som gelds af te truggelen. De kerel werd door den heer politiecommissaris aangehouden en bij eerste onderzoek bestatigde men dat zijne papieren of getuigschriften valsch waren. Het is een oudveroordeelde. een Fransch- man, oud 25 jaren, geboortig van Mar seille. Naar 't schijnt hebben zekere per sonen zich hier en daar laten beetnemen door dien bedrieger. Onnoodig bijna er by te voegen dat hij dadelijk naar 't gevang van Audenaarde werd overgevoerd. Jef. De maatregelen door M. den minis ter de Smet de Naeyer genomen, om in België de fabricatie der confituren aan te moedigen, die thans in Engeland ge schiedt, met onzen suiker en onze vruch ten, beginnen reeds uitslagen op te leve ren. Wy vernemen dat de fabrieken van confituren, die gesloten waren, terug in werking komen en er nieuwe zullen ge sticht worden. Er heerscht te Brussel eene besmet telijke ziekte onder de duiven, namelijk de pokskens. Eene allerbeste remedie tegen deze kwaal Men neemt bladen van princesplanten.men wringt en duwt zo tot dat er sap komt en met dit sap bestrijkt men de pokken. Men probeere het en men zal overtuigd zijn van de heelende kracht van dit sap. Bandieten te Brussel. Don derdag nacht, rond 2 uren, zag een agent twee verdachte kerels, die met veel om zichtigheid de Square de Hallepoort bin- binnen gingen. Hij verborg zich achter eenen boom en zag de twee mannen iemand, die op eene bank lag te slapen, uitplunderen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 2