Zondag 19 September 1897.
centiemen per nummer.
$28te Jaar 3194
Goede Christenen.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
De oorzaak lot gevolg.
St-Lievens-Zotten
w
Don quijote!
Van tak
op tak.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan istweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwilantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
Cutque suum.
Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen cp
3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureeie
van dit blad.
Aalst, 18 September 1897.
In de gedeeltelijke kiezing welke den
12 September plaats greep te Borchworm
vinden wij eens te meer een sprekend be
wijs hoe zeer de oude pruiken, vooruit-
strevers en socialisten zijn verbonden.
In wezenlijkheid zyn het slechts afdeelin-
gen van het geuzenleger wier kreet en
vaandel immer zijn zullen wat Gambetta
eens uitbraakte Het Jclerikalism dat
is de vijand.
Bloed trekt, zegt het spreekwoord en
dat zien wij eens te meor verwezenlijkt.
Te Borchworm omhelst zich de schoone
trio, Buis, Féron, Vandervelde. Om het
mee»t roepen die drij helden, hoofden
van de geuzerijWeg met het katholiek
bestuur, bet eenig doel van ons streven
is het omverwerpen van het ministerie I
Schoon schouwspel is het voorwaar de
eerste Magistraat van België, de Burge
meester der hoofdstad te zien verbroede
ren met den roodcn socialist Vandervelde,
die overtuigde aanhanger der leerstelsels
van de Parijsche commune, hem die ge
zworen heeft onze instellingen te vergrui
zen gelijk door welke middels, hem, wien
eene bloedige omwentoling zoo nauw aan
't herte ligt. En M. Buis die door zijn
ambt geroepen is, de orde te handhaven
Moest zoo iets in de rangen der katho
lieke partij gebeuren wat zouden de geu-
sche penneridders roepen en tieren van
ontslag, ontslag I En nu
Maar wat wilt ge alle weerdigheid is
gaan vliegen zoohaast er een glinster hoop
is de katholieken te treffen.
Uitzinnigen I zij zouden liever het be
stuur van het land zien in de banden van
eenen Demblon dan van eenen Beernaertl
Levert de kiezing door haar eigen zoo
veel belang niet toch is zij hoogst ge
wichtigst door de herstemming en door
de verklaringen welke door de kandidaten
worden afgelegd met het oog er op.
Op eene kiesvergadering, bijna uitslui
tend samengesteld uit oude pruiken van
liberalen wierd socialist Demblon heel
slecht onthaald zoolang hij Henault ver
dedigde maar niet zoohaast had hij de
katholieken aangevallen en beloofd dat
in de ballotteering de socialisten in massa
voor den geus zouden stemmen of een
storm van toejuichingen brak los I
Van den anderen kant lezen wij in
Le Peuple het volgende dat niet min
leerrijk is. De volgende vraag is gesteld
geweest aan M. Dochen in geval van
ballotteerig tusschen den kandidaat der
socialisten en dezen der katholieken welk
zal het gedrag zijn der liberale partij
De kandidaat van den geuzenbond heeft
slechts in zijnen eigen naam kunnen ant
woorden. Hij heeft verklaard dat hij zich
zou aansluiten bij de socialisten niet
kunnende bevestigen dat de vreesachti-
gcn der liberale partij hetzelfde zouden
doen.
Wij stippen die verklaring aan lijk wij
deden met die van Burgemeester Buis
die op de muren van Brussel liet aan
plakken dat hij in de ballotteering voor de
(1 467.)
13'" VERVOLG.
Onze Vorst, de Hertog gelast mij om u
te vragen wat gij van hem verlangt. Hij werd
u als wettige meester gegeven en als zulk-
danig hoort hij immer met welgevallen de
verzoeken zijner onderzaten aan. Wat hij van
u slechts vraagt, is dat gij hem uwe grieven
vreedzamer en betamelijker voorstelt.
Toen traden er onbeschroomd eenige man
nen uit de menigte voor en spraken
Hoort de Hertog onze grieven aan, onze
grieven luiden als volgt. Wij willen de accijn-
sen op de graanwet, dewijl deze tegen alle
recht en vrijheid op het volk drukken, voor
immer afgeschaft. Wij bidden den Vorst, dat
hij rekenschap verge van die welke van den
roof dier inkomsten leven, en van arme ellen
delingen als zij waren, thans als groote hee
ren tot het toppunt der verwaandheid en
kwaadwilligheid geklommen zijn. Uit dien
hoofde verwittigen wij hem dat hij zal ge
houden zijn gehoor te geven aan wie het volk
naar zijne geduchteHoogheid zal afvaardigen,
socialisten zou stemmen en zijne vrien
den aanwakkerde hetzelfde te doen.
Dat zijn onomstootelijke feiten en over
tuigde bewijzen dat liberalism erg ver
ward is met socialism en tusschen beiden
het verbond bestaat dat oorzaak en ge
volg aaneensluit. Wij beklagen de bur
gers die nog eenvoudig genoeg,zijn met de
geuzerij meê te loopeu en die zoo ver
blind zijn niet te zien dat die partij, uit
enkelen godsdiensthaat, ze naar den af
grond voert en ze willen voeren onder
het vaandel waarop geschreven staat
Weg met eigendom, familie en gods
dienst; - bij mannen, die, door oproer en
omwenteling, ons vaderland oude* roo-
kende puinen willen begraven om eene
samenleving op te bouwen die ze zelf nog
niet kennen, splinternieuw getrokken uit
een brein waar, onder schijn van een
dracht en broederlijkheid, niets anders
gloeit dan haat, vervolging en wraak
Volgens 't Land van Aelst zijn de libe-
ralon nu heden goede christenen gewor
den. Men weet waarom, en om het nog
eens te herinneren, 't is omdat zij de
rechtveerdigheid vap den strijd der chris-
tene demokraten iözien en hun werkvolk
bij de groene socialisterij laten of doen
inlijven.
De helden der Chipkakliek moeten
toch de goede stemming der liberalen ten
hunnen opzichte trachten te bewaren in
vooruitzicht der aanst. Kamerkiezingen.
Vroeger bestreedt Het Land van
Aelstde liberalen als de handlangers
van eene duivelscho secte welker grond
stelsels onze samenleving, zoowel onder
stoffelijk als onder zedelijk opzicht, onver
mijdelijk naar de diepste afgronden moe
ten voeren, 't Liberalismus was dan,
volgens H Landhet voertuig, waarmee
de goddeloosheid, het zedenbederf worden
verspreid en de verkwijning van handel
en nijverheid, de volksarmoede en alle
onheilen verwekt....
Wij willen nogmaals eenige regels
knippen uit het vliegende bladje De 4
Uitersten voor 'ne eens in 1872 versche
nen. Opgelet I
En van 1866 tot nu, wat hebt gij
(liberalen) gedaan Gij hebt aan uwe
wraakzucht alles opgeofferd alles,
rust, bloei, welvaart onzer stad I Gij
hebt den eenen burger van den ande-
b reu gescheurd Gij hebt geroepen Dat
Aalst verga,als wij maar boven komen
Gij hebt, o gruwel 1 wekelijks in uw
- Verbond gij hebt onze achtbaarste
familiën door het modder gesleurd Gij
hebt ons Geloof, onzen Paus, onzen
God gelasterd ,1
Als de 800 Bisschoppen te Rome in
n concilie bijeen waren, hebt gij geroe-
pen 't Is eene vergadering van oproer-
n lingen
Als men Rome beschoot, als. onze
Paus, onze Heilige Pius IX, gevangen
werd, hebt gij op de handen geklapt
Als wij met de dood in de ziel, te
Lede en te Hal de verlossing des Pau-
ons tevens verbindende om dus te handelen
zoo als het antwoord mag luiden, welk den
afgevaardigden zal gegeven worden.
Terwijl de Vorst al die opmerkingen met
gedwongen welwillendheid scheen te hooren,
liep er eene uitdrukking van innig ongenoe
gen over de gelaatstrekken der drie banne
lingen.
Te gelijker tijd kon de menigte eene drukke
woordenwisseling bespeuren tusschen den
Hertog en zijnen raadsheer Gruthuse. Ver
volgens hernam die laatste.
Zijne Hoogheid neemt uwe vraag in acht.
Morgen kunt gij u, ten getalle van zes, te
zijnen paleize begeven om hem uwe grieven
voor te dragen. Wat meer is, hij verleent u
genade voor al wat er heden laakbaar in
muiterij en oproer bedreven werd. Doch dit
wel voor zoo veel de heilige relikwiekas wordt
heengedragen en gij allen nu vreedzaam naar
huiB terugkeert. Dit laatste wordt u, als
onderzaten van den Vorst opgelegd, op boete
van, bij weigering, lijf en have to verbeuren.
Die vredestichtende woorden had de drang
der omstandigheden den Hertog tegen wil en
dank ontrukt. Zij mochten echter eenen gun-
Btigen invloed op de menigte te weeg bren
gen, die verre was van aan Karei den Stoute,
zoo veel lankmoedig- en toegevendheid toe te
zen gingen ufsmeeken, hebt gij ons
belachen en bespot
En als Victor Emmanuel, de beul
van Pius IX, Rome binnentrok, hebt
gij, o geuzen, gejubeld en gevierd
En als den 16 Juni 1871, PiusIX 25
jaren Paus werd, en als men vroeg dat
- de stad een vaandel zou uitsteken,hebt
gij, o geuzen, hardnekkig geroepen
Neen, mijnheer de Paus isgeeu koning
meer I
En terwijl wij voor den Paus bidden,
zijt gij bezig hem te vervloeken 1 Gij
n noemt hem, o God, wreek op Aalst
dit woord niet 1 gij noemt hem een
zedelijk monster
Een vraag, beste lezers Wat doen de
helden der Chipkakliek anders dan alles
opofferen aan hunne wraakzucht
anders dan de armen tegen dezen die iets
bezittou opjagen, van een scheuren
anders dan roepen Verga liever de
catholieke partij als wij maar boven ko
men
Nog meor
In October 1890 schreef Het Land
van Aelst
n Aalst, Aalst, ongelukkig Aalst,moes-
tet gij vallen onder liberale handen
De logie zou u een kettingske smeden,
uw bloed en merg uitzuigen en u zoo
mager maken als een priemken.
s Veronderstellen we dat Aalst libe-
raai wordt. Wat zullen wij hebben
onvermijdelijk
1° Dweersdrijverij tegen detweeparo-
n chiekerken.
2° Broodrooving van al wat katho-
b liék is.
b 3° Dioingelandij in den Armen.
4° Verheffing der offjcieele meesters
x die de wet van 1884 als eene slavernij
aanzien.
x 5° Alle subsidie onttrekken aan de
x Katholieke Scholen der stadvan Mijl-
beekvan de Zoutstraatpoort.
6° De schandige en goddelooze bi-
x bliotheék van Willemsfonds op stadhuis
x brengen en door de stad doen betalen en
x uitdeelen.
n 7" Aalst overgelaten aan d'orgelbals.
(Sedert 1894 rept H Land geen woord
meer over d'orgelbals en om rede).
- 8° Den A thené teruggevraagd.
- 9° Al wat vrijdenkerij is, aangemoe-
x digd door de stad.
x 10° In de Processiën niemand van
d'Overheid om H Allerheiligste te verge-
zeilen, zelfs verbod aan de Pompiers en
x Gardevils.
b 11° Goddelooee conferenciën op het
x stadhuis enzoovoort, eneoovoort.
Geërde lezers ziedaar hoe de sibbe-
dominé van Chipka de liberalen of geuzen
vroegertijd afschilderde, maar nu heden
zijn het voor hem goede christenen ge
worden, weerdig van op ons stadhuis te
zetelen.... Waar de heersch- en baatzucht
toch den mensch voeren kan
('t Vervolgt).
Ook weergalmde het aanstonds van alle
kanten
Leve de Hertog Leve Karei van Bour-
gondië Komt op, komt op, naar huis Gaan
wij naar huis
Reeds trok een gedeelte des volks naar
S'-Liovensbeenderkas om haar onverwijld
naar Sl-Baals-abdij over te voeren, toen Otto
Bruneel, zich ijlings in den hoop werpende,
beval de kas neêr te zetten en vervolgens in
dier voege tegen het ambachtsvolk uitvoer
Lafaards bloodaards Ziet gij niet dat
de Hertog met goedheid den spot drijftMaar
wat hebt ge dan toch voor, waarlijk ongeluk
kige zotten als ge zijt Uit een gaan U
naar huis begeven Maar voelt ge dan niet
dat men u uit een drijft en naar huis zendt,
om u des te gemakkelijker aan te grijpen, om
u van den nacht in uwe woningen te verras
sen, en u morgen op te knoopen, te raadbra-
ken of den nek te breken.
Dan hoeven wij waar hier stand te hou
den, sprak de menigte, welke de kracht
en de overtuigingvolle woorden van Bruneel
tot haar vorig besluit had terug geroepen.
Ondertusschen had Matthys Bloc dit alleB
te baat genomen om met eenige zijner aan
hangers langs eene achterdeur het Hooghuis
binnen te sluipen.
Bij het vernemen van dit euvelmoedig bo-
Lieve lezer, kent gij de geschiedenis
van dien Spaanschen held wiens verstand
door het lezen der ridderromans werd op
hol gebracht en die ook droomde van
groote avonturen. Eens op eene reis zag
hij windmolens, nam die voor ridders en
ging ze bevechten.
Zoo ook handelt de diepgeleerde schrij
ver uit de Vrijheidstraat. Hij ook ver
beeldt zich windmolens om de eer te heb
ben met die koene ridders een lans te
breken en eene gemakkelijke zegepraal
te behalen.
Wij hebben reeds geklaagd dat onze
zoogeachte en weledele tegenstrever onze
woorden niet naar behooren aanhaalde
en ons gedacht hevig verkrachtte.
Die koene ridder zou nochtans de wet
ten der hoffelijkheid en van een eerlijken
strijd moeten kennen en zijne eerste plicht
is en zijn moetde zienswijze van zijnen
tegenstrever niet te verdraaien of niet
te verminken.
Om onze lezers eens te laten oordeelen
hoeverre die weinig lof bare wijze gaat,
zullen wij eens onze woorden lijk wij ze
neêrschreven en zoo ze ons door onzen
diepgeleerden penuetwister ten laste ge
legd worden, aanhalen.
Dendergalm van 12 Sept. 2 bl. Ik.
schrijft
Tweede opmerking.
b Aan verbetering valt er niet te den-
b keu. zegt Denderbode. De wetten be-
staan de belangen der beschaving
b eischen het.
Lijk onze woorden daar weergegeven
zijn, is dit de grootste ezelarij, die ooit
kou uitgekraamd worden. Op zulke wind
molens zou Don Quijote zelf den zege
praal behaald hebben.
De eerste volzin is eene dwaasheid.
Waar heeft Denderbode ooit beweerd dat
in onze maatschappelijke toestanden
geene verbetering mogelijk is Hem zoo
iets aantijgen is een vuige laster. Die
handelwijze is geene eerlijke meer.
Is de eerste volziu eene dwaasheid zon
der weerga, do tweede is de belachelijk
heid zelve.
Hij luidtDe wetten bestaan de be
langen der samenleving eischen het. n
Wat is me dat Do belangen der be
schaving eischen dat in onze maatschap
pelijke toestanden geen verbeteringen
komen Is dit onnoozel en dwaas
Is het niet waar, lezer, dat men eene
heel slechte zaak voorstaan moet om tot
zulke middelen van verdediging te moe
ten zijne toevlucht nemen Dat gaat de
palen der eerlijkheid te buiten.
Wat hebben wij nu eigentlijk ge
schreven
Wij herhalen onze woorden. Men leze
Denderbode van 29 Aug. art. Liberalen
en Eigendomdat onze Aalstersche geu
zen uit hun vel heeft doen springen
Als do hemel hier op aarde te zoeken
is, waarom zouden de ongelijkheden be-
staan.die wij in onze huidige samenloviug
bestatigeu moeten Is iedere mensch
niet gelijk? Hebben allen niet dezelfde
staan, door 't welk hij thans voor immermeer
zich van alle gezag en eerbied verstoken
achtte, was de Hertog woedend naar het
balkon gevlogen om er zijnen toorn lucht te
geven en eene laatste aanspraak tot de mui
ters te doen. Niet zoodra stond hij sprekend
gereed, of uit de jubelende scharen steeg er
een lange kreet van genoegen en verwonde
ring. Een laBge magere kerel uit de volks
klas had den kanselier ruw weggestooten en
tuBschen dezen en den Hertog in het balkon
plaats genomen. Nog dacht men niet hem te
doen heengaan, nog had geen der omstanders
hem erkend, of reeds had die overmoedige
ambachtsman het woord genomen
Broeders, sprak hij, na ettelijke ma
len stilte gevergd te hebben, mot de steenen
leuning van het balkon onder zijne ijzeren
vuistslagen te doen dreunen, broeders en
makkers, er moet een einde komen aan al
nutteloos gejammer. Schapen hoeven niet te
blaten, als zy voor de wolven staan. Legt
uwe grieven bloot, doet uwe rechten gelden,
hebt slechts moed en houdt maar stand. Zegt
mij, broeders, wilt gij niet dat men spoedig
en bloedig rechtsplege met die u bestelen en
u opvreten, als waart gij schuldelooze lam
meren en zij verhongerde wilde dieren
Ja ja brulde nu het muitenbroed,
dat die ongehoorde stoutheid van dien opge-
natuur Waarom is de eene rijk, de an
dere arm Met welk recht heeft de eene
te veel de andere te weinig
Maar, zegt men, die toestanden be
staan, gij moet ze aanvoerden I Aan ver-
andering valt niet te denken. Do wetten
bestaan, de belangen der beschaving
eischen het.
De eerste alinea bevat de redeneering
der socialisten, de tweede het antwoord
van den geus. Wanneer wij zeggen die
toestanden is dat te zeggen de ongelijk
heid waarover de voorgestelde socialist
zich bekloeg en die hij, socialist, aau-
veerden moest. Wij schreven verder aan
verandering Dendergalm vervalscht en
schrijft verbeteringvalt niet te denken
Dat is te zeggen aan liet invoeren van
het regiem der gelijkheid valt niet te
denken.
Waarom niet, zou de socialist vragen
kunnen
En de aanhanger van de leerstelsels
der geuzen zal met Dendergalm antwoor
den omdat de wetten over den persoon
lijken eigendom bestaan en omdat de be
langen der beschaving eischen dat men
persoonlijk moge bezitten. Daarop heb
ben wij geantwoord.
Is dat klaar?
Lach toch niet, lezer, als ik u zeg dat
de groote schriftgeleerde uit de Vrijheid
straat viktorie kraait en uitbazuint dat
wij ons overwonnen geven. Daarover meer
nog in een volgend artikel.
Het werk der kloosters. Brus
sel, met zijne voorsteden, heeft 19 man
nen- on 46 vrouwenkloosters. De geuzen
kunnen niet begrijpen waaraan die paters
en nonnen hunnen tijd besteden. Wij zul
len het hun leeren: Die 65 kloosters heb
ben 't oestuur van 57 lagere scholen, van
24 colleges en opvoedingshuizen, van 8
vakscholen, van 3 huishoudscholen, var.
15 scholen voor jongere kinderen, van 11
weezenhuizen voor meisjes, van 4 gast
huizen, van 2 huizen voor doofstommen
en blinden, van 21 zondagscholen, van 31
patroonschappen, enz. enz.
Dezelfde diensten, als in Brussel, be
wijzen de kloostcrliugen bet gansche land
door. Op de 1643 kloosters, die in ons
land bestaan, zijn er 1294 die voor doel
hebben 't ouderwijs of 't vorzorgen van
zieken.
De geuzen hebben schoon te schreeu
wen op de kloosters. Zij bewijzen de uit-
stekeudste diensten en zijn toevlucht
soorden, waar alle soort van ongelukki-
geu hulp en troost vinden.
Vader en zoon. Vaudcrveldo,
een der bekwaamste kopstukken der
socialisten, zegde op de meeting te Borch
worm Het liberalismus leidt regel
recht naar het socialismus de socialistc-
sche leeringen zijn de kinders, de noodza
kelijke spruiten der liberale leeriugen.
raapten volkstribuin meer en meor onver
saagdheid bijzette.
Wilt gij niet dat men de wet op de gra
nen voor eeuwig vernietige, uwe poorten
weder opene, de ontroofde bannieren terug
behandige en u volgens oud gebruik uwe ma
gistraten laten kiezen
Ja ja
Vergt gij uwe kastelrijen, uwe witte
kaproenen, al onze oude afgeschafte vrijheden
en voorrechten niet terug
Ja ja
Wilt gij niet dat het vrodetraktaat van
Gavere voor immer verbroken worde
Te niet, het vredetraktaat van Gavere
ter helle met de graanwet Vlaanderen den
leeuw
Dus, mijn geduchte Vorst, voer on
verschrokken de redenaar voort, die zich nu
had omgewend naar den Hertog, welken bij,
met de armen op de borst gekruist, hoonend
aanblikte, nu verneemt gij in weinige
woorden waarom al dat volk zich hier ter
plaats bevindt. En nu, stem in zijne wen-
schen, want ik verklaar het n, geen man zal
wijkeu vooraleer hem 't gevergde recht ge
worden zij.
Bloc, sprak de Vorst met opgekropte
woede, daar hij in zijnen beleediger den ban
neling van Zwynaarde had erkend, die hem
Hij protesteert niet. 't Land van
Aelst, Klokke Roeland en 't Recht van
Somcrgem, drij orginon der christene
volksfopperij, hebben Z. II. Mgr. Stille
mans vergelekeu aan Caïphas en priester
Daens aan Jesus-Christus, Onzen Heer en
God.
Gij, priester Daens teekent geen pro
test aan tegen dezo bijna godslastereude
vergelijking.
Gij zwijgt.... en, wij herhalen het, uit
uwe stilzwijgendheid besluiten wij dat ge
die vergelijking aanneemt en goedkeurt...
Gij, priester Daens, zijt opsteller van
't Land van Aelsten medewerker aan
Klokke Roeland en 't Recht van Somcr
gem en wie weet of die bijna godslaste
reude vergelijking soms uit uwe pen uiet
is gevloeid
Gij protesteert dus niot.... Wat onbe
schrijfelijke hoogmoed 1
Anseele in Vooruit Ziehier
hoe Paul De Witte in de 16" aflevering
van zijne Geschiedenis van Vooruit,
Edward Anseele schetst.
De man is niet zeer gevleid, meenen
wij, doch De Witte zegt dat hij eenvoudig
eenen toestand schetst,getrouw en naar
- do waarheid, zooals wij dien gezien
hebben.
Ziehier dus do patroon of baas van
Vooruit
Gewoonlijk komt hij binnen, hetzij
bij de bakkers, de schoonmakers,in den
- wiukel, de redaktie,enz.,als een krijgs-
overste in de kazerne, zonder groeten,
b met een ernstig, soms barsch gezicht,
van onder zijnpince-ne3 glurende,
dien beruchten pince-nez, welke wij
b hem in vroegere dagen deden opzetten
x voor de lol, als hij moest redevoeren,
1 opdat hij een gewichtig voorkomeu zou
gehad hebben, om te zien. of hij
- niets bemerkt dat hem gelegenheid kan
geven op zijnen poot te spelen. Uit
b geheel zijne uoudiog, zijnen gang,zijnen
b blik, zijne gebaren spreekt do eigen-
b dunk Hier is de baas 1
- Er zijn dan ook zeker weiuig bestuur-
8 ders, onderofficieren of sleuteldragers,
8 die huuue onderhoorigeu zulk een ont-
b zag inboezemen, zooals hij.
Ook zijn allen tovroden.... als hij
weg is. Als meu hem voor eenige dagen
b uit de stad weet, gevoelt men eene
- verlichting. Men moet het gezien heb-
ben. als het gerucht loopt Eedje is
daar I b hoe uit meest aller blikken
b onrust spreekt en hoe allen vrij adem
b halen, als zij hun pak ontvangen heb-
b ben of er voor ditmaal aan ontsnapt
8 zyn.
Wij twijfelen er aan of Anseele erg
kontent zal zijn van dat portret, maar we
hebben alle reden om te gelooven dat het
goed is weergegeven.
Zijne houding in de Kamer, de zaken
met Braeckman, de naaisters, Scffors.
enz..zeggen genoeg dat Anseele inderdaad
eenen ijzeren arm heeft, zooals hij in het
lokaal der progressisten eens uitriep.
nu ten derden male in den weg stond
Bloc, dat zult ge mij botnlen, en nu gaat gij
vertrekken, of ik doe u door het venster smij
ten als een ondier, al was 't dan ook maar
om eenigen van uws gelijken onder uwen
val te pletten.
>Vaag zulks niet, - antwoordde do
woeste muiter, ik ben hier uiet alleen,
geduchte Vorstop den dorpel van die zaal
verbeiden mij de vrienden.
Ridder van Gruthuse, dnchtend voor de
schrikkelijke' gevolgen, welke dergelijk ge
sprek kou te weeg brengen, viel haastig in
de rede en sprak met zachten nadruk.
Maatje dat is hier uwe plaats uiet
zijne Hoogheid zal de neeringen en ambachten
wel weten te voldoen, zonder dat gij hot op
n neme hier voor hen te komen pleiten. Ga
dus heen, ik bid u, en doe niet te kort aan
het gezag des Hertogen van Bonrgondiü.
Gaan zal ik, antwoordde Bloc met
klom, doch ik herhaal het u en ik sta borg
voor, geenen duim breed zal bet volk van
de Vrijdagmarkt wijken, vooraleer men de
groote dieven gevat, en aan fcijne eischen vol
daan zal hebben.
Dit zeggende trok de banneling in fiere bon
ding uit het Hooghuis en ging wederom als
to voren onder de menigte plaats nemen.
(WORDT VOORTGEZET.)