Uit Ressegem. POL en STANT. 'j Van tak op tak. Pompiers. 't Ware spijtig Groene en roode socia- noten van de groene socialisten en bijge volg goede christenen waren 'ge worden. Wij vragen het u, geachte lezers, zijn do liberaleu niet gebleven wat ze vroeger waren Zijn velen niet integendeel nu beden nog hevigere, nog ouverbiddolij- kere vijanden geworden van God, Kerk en Priesters En die vijanden van God, Kerk en Priesters zou Denderbode nimmer mogen bevechten, niet om Z. II. den Paus, maar wel om de helden van Chipka plezier te doen. Hola kadééééê Attends je vims, Pie Pol is bezig met zaaien, en Stant wacht liem af boven aan de baan. Stant. Wel, Pol, ge stapt er nog Tan door gelijk eenen van drij maal zeven. Poi.. Ja, Stant, 't is te travakken zooveel wn kunnen, man den tija van 't jaar is daar, en hoe rapper dat er alles in ligt, noe beter. Stant. En welk schoon en voortreffelijk weêr na, he Pol Poi.. Eerste klas, Stant wie zou 't ge- peisd hébben den verleden zondag dat wij nu vandaag reeds in znlken vruchtbaren grond zouden Kunnen zaaien hebben Stant. Inderdaad, Pol, 't is buitenge woon maar 't droogt toch zooveel als 't de zen tijd van 't jaar droogen kan maai- 't is onbermhertig koud 's morgens en 'e avonds 1 Pon. Jaat, Stant maar vandaag en gisteren was 't nog al menschelijk maar verleden woensdag dan was 't om iets op te doen in 't lijf door den koü. Stant. Uewel, Pol, 'k had al de moeite van de wereld oiu mij te verwermen meê gaan, 't was dien/laivelBchen wind die het zoo Koud maakte. Pol. Jaat, Stant, hij vloog dwars door nen njensch zijn lijf, en onzen lieven Heer weet hoeveel vallingen en rhumatissems er op dien dag niet opgedaan zijn. Stant. 't Is te vreezen. Polwant ieder een was om zoo te zeggen nog op zijn zomers gekleed, en dan meê eenen keer alzoo nen ijsbeer van nen wind, dat moet natnnrlijk alle kwalen veroorzaken. Pol. 't Is een les, Stant, om op tyd d'on- derbroek of den lijfrok aan te doen. Stant. Zekerlijk, Pol, liever te werm als te koud maar zeg nen keer, Pol, hoever zijt gij reeds gezet mee de zaaitijd Pol. Wel, Stant, nog niet ver wii en hebben maar van gepasseerdeu dijnsdag kun nen beginnen, en 't land bewerkt schrikkelijk moeiëlijk 't ligt stijf en stram genoeg om al do soldaten van de manceuvers er over gepas seerd to zijn. Stant. 't En kan niet missen, Pol 't heeft immers te schrikkelijk geregend d'an- dorweek en den verleden zondag Pol. Jaat, Stant, en hier op onzen zwaren duivel van grond is er buitengewoon veel tra fiek aan te doen voor menschen en beesten. Stant. Maar, Pol, kan dat geen kwaad van alzoo in nen stijven en gesloten grond te zaaien p0L. Wel, Stant, als t weer nu goed blijft tot dat de zaaitijd gedaan is, en is er volgens mij nog geen vijf centiemen scbaai in de zaaitijd wij kunnen 't land nu wel en schoon bewerken, en vast en gesloten liggen is beter als to los en te vadsig. Stant. Zoo dat alles nog kan good ko men, Pol Pol. Wel jajaat, Stanten k en zou er niet aan twijfelen of de winter zal nog nen keer redelijk wel passeren voor de boeren- menschen, en alles zal verbeteren engoed- komen. Stant. Waarom peist ge dat, Pol p0L. Wel, Stant, omdat mij dunkt dat de menschen al langs om meer tot de waar heid en tot 't vervullen van hun plichten terugkeeren. Stant. Mochten wij dat toch ook zeggen voor «ie stad. Pol 't Is waar do donchisten en doen niet veel kwaad niemeer omdat ze bijkans begraven zijn maar de socialisten gaan nog altijd voort meê de menschen vau de religie af te trekken en hun alle onnoozel- heden wijs te maken. Pol. Op den buiten staan ons zaken goed, Stantover een jaar twee of drij heb ben 'veel menschen geluisterd naar de don chisten en naar de volksfoppers, maar tegen woordig luisteren de menschen allemaal we derom naar hunnen Pastoor en Onderpastoor, en ze keeren den rng aan die hnichelaars. Stant. A propos. Pol, was er veel volk op de meeting van Ressegem, gegeven door den albelover en door zijne slepdragers Pol.'k Heb 't hooren vertellen, Stant, van nen jongen van Aygem die er naartoe gegaan was uit knriositeit om dien aardigen paster, zei hij, nen keer te zien. Stant. Hewel, wat weet g'er van Pol. Och, Stant, 't en is bijna de moeite niet wèerd die jongen sprak van rond de twee honderd man, waarvan veel vrouwvolk en veel uitgestort vrouwvolk, vele kinderen en jongelingen, en een klein getal volzette mansmenschen. Stant.Hewel, Pol, 'k-zou durven wed den dat er volgenB de donsjegazetten wel om trent duizend man zal geweest zijn. Pol. Dat ze schrijven dat ze willen, Stant 't geen ik n zeg is de waarheid ove rigens "t meeste getal van dat volk was geko men uit simpele kunositeit om die klucht spelers nen keer te zien en te leeren kennen. Stan"t. En waarover ia er daar geklapt, P°I>ol. Wel, Stant, altijd van 't zelfde, eerst en vooral, heeft den albelover zijn eigen zeiven doen doorgaan als nen onberispelijken, als nen gehoorzamen en ala nen verdienat- vollen vent daarachter heeft hij weerom, gelijk altijd, hemelschoone en meê g'heele hoopen beloften gedaan aan de menachcn ala ze voor hem en voor alzoo nog nen groenen of drij willen kiezen 't naaate jaar maar dat hij tot hiertoe nog niets gedaan en heeft niet tegenstaande zijnen goeiën wil. SrtüT. En bad hij nochtans over drij jaar voor de kiezing van 94 't zelfde niet be loofd, Pol? Q J p0I,. Wel jajaai, Stant, métnaud m de wereld en kan beloven gelijk hij, en ook nie mand gelijk hij en vaagt er aan ala hij maar goed 't huis en komt. SrANT. Jazeker, Pol, en daar hebben alle kortzieude en bijgeloovige buitenmen- acheu aan geschoren geweest. p0L 'k En weet nist, Stant, hoe de kerel nog Toor de menschen durft verschijnen j want nen keer den zot houden meê iemand dat kan er nog door maar iemand bij den neus leiden om dan daarna maar altijd 't zelfde spel t' herbeginnen, daarvoor moet go frong hebben en stout zijn. Stant. Jamaar, Pol, er zijn van die mannen die alle waterkeus doorzwommen zijn waar dat geen messen meer op en snijden lar alla, 't is gelijk ge zegt, t moet toch nen keer wel zijn, en als't te ver over zijn hout gaat, dan moet het buigen of bersten. Pol. 't Zal bersten zijn, Stantwacht nog een inaaudeken acht of negen, en de knop pen zullen er wel van afspringen 't zal dan verloren gemerteleerd zijn on gewijfd 't zal verloren geroepen zijn zevervolgen mij, ze liroodrooven mij ei oei Och erremen kiezer beste kiezer toch, heb medelijden meê mij help mij toch mijnen hoogmoed vol doen steek mij toch de 4000 ballekens in mijn hand of 'k en kan geen tijne cigaarkes meer smooren en geenen goeden sier meer maken in de grootste restaurants van Knocke en BrnsBel Och, als 't u belieft, menschen van stad en buitenkiest voor mij of 'k ben kapot, of 'k sterf van schaamte en verdriet Stant.'t Is te wreed, Pol, lijk den lief hebber over drij jaar de menschen vast g'had heeften dat zulke dingen maar éénen keer en kunnen gebeuren, dat is te veel klaar Pol. Maar, Stant, daf zal spek zijn aan 't hert van alle brave meuschen als den albe- lover zijnen kaseaart zal krijgen Stant. Of er zal gejouwd en gevierd worden. Pol Overigens die zulke dingen uitvindt en laat uitstrooien lijk die onge hoorde historie van 't wijf dat de katholieken zouden uitgekocht hebben om den mertel|er in de schande te brengen, die moet vallen en vallen onder d'algemeene verachting en mis prijzing van een g'heel volk. Pol. We zullen 't hem wel lappen, Stant, zij genist StaNt. Eu wij van onzen kant niet min, Pol Pol. d'IIand daarop, Stant, en tot bin nen acht dagen. Stant. Ja, Pol, ah 't God belieft. Nog eens verklaard P De En- gelsche socialisten zeggen op hunne beurt hun plan van horvorming .der samenle ving, en Vooruit drukt het met geestdrift cn bewondering na. Het is goed om te weten - Wij zijn van gedacht dat de werkeloosheid alleen kan opgelost wor den, als wanneer de voortbrengst voor noodwendigheid de voortbrengst voor profijt zal vervangen hebben. In andere woorden de kleermaker hangt kleede- -en in zijuen winkel welke hij gemaakt heeft om er geld aan te winnen, bijgevolg voor het profijt. Om die kleederen to maken, heeft hij stof moeten koopen, welke do fabrikaut op voorhand gemaakt heeft, wederom ioor het profijt. Om die stoffen to weven, moest de fabrikant ga ren koopen, dat wederom op voorhaud gesponnen was, voor het profijt. De spin ner moest om dat garen te maken, wollo koopen, die geschoren was en verkocht en gewonnen door den boer zonder dat er reeds noodwendigheid bestond, maar wel op voorhand, wederom voor het profijt. In de roode wereld zal dat altemaal ver anderen: de voortbrengst uit noodwendig heid alleen zal toegelaten zijn, zoodanig dat als iemand ziju broek scheurt, aan den kleermaker eene nieuwe broek zal besteld worden deze zal aau den wever de stof doen fabrikeeren do wever zal den spinner aan het werk zetten om ga ren te bekomen, en deze zal den boer be lasten schapen te kweeken om de noodige wol te leveren. Het is echter te vreezen dat eer de broek uit noodwendigheid afge werkt geraakt, de man dio de broek noo- dig heeft al lang zal versteven zijn. Dat is nu nog maar bespottelijk, maar hier komt de rest Wij denken het noo- dig, voor heti welzijn der geheelo natie, van het land, van allen eigendom en van alle voortbrengstmiddeleu tot algemeenen eigendom te maken. Dat is wederom het wetboek van algemeenen diefstal niemand mag iets bezitten; alles moet ge meen zijn. En hoe zal alles gemeen wor den Zal men <len eigenaar zijn eigen dom afkoopeu Neen, want de prijs ware dan zijn eigendom, en alle eigendom moet gemeen ziju. Zal de werkman de vrucht van zijnen arbeid hebben? Neen, dat ware weder eigendom. Iedereen moet bestolen wordcu de eigenaar van zijn goed, de werkman van de vrucht zijns werks. Eene klas van menschen alleen zal er bij wiunen de menschen die niets bezitten en de luiaards die niets voort brengen; zij zullen niettemin hun deel in de algemeenboid hebben, zonder er iets voor te hebben geleverd of gedaan. Schoone inrichting ten profijt dor luiaards alleenl ligt de alweter vau Chipka in zijn zeeverblad te ritten over pompiers eu brandverzekering. Hij denkt dat er wellicht in ons Pompierskorps wel 'l eene of 't andere greefziek manschap zou kunnen gevonden worden, onnoozel genoeg om zich door zijn gezeever te laten beetnemen... Mag een pompier niet zoowel betaald worden, als iemand anders zoo vraagt de Sibbedomiué. Wel zeker, jongen Maar verliest uit het oog niet dat het Pompierskorps van Aalst is samengesteld uit vrijwilligers... Niemand gedwongen... Pompier 1 Te Brussel, te Gent, te Antwerpen, te Luik,in een woord, in al de groote steden, bestaat er integendeel een Pompierskorps samengesteld uit bezoldigde manschappen die dag en uacht in do kazern verblijven ten dienste van de stad en zelfs voor den politiedienst. Al wie wil mag zich aanbieden om bij die korpsen ingelijfd te worden zelfs de maanblusschers van Chipka.... Pie en Dolf met 'nen pompiershelm versierd zouden nog een koppel knappe en fiinko kerels zijn J Jubelfeest. Te Diksraude zal men binnen kort liet parlementair jubelfeest vieren vau M. De Lantsheerc. kondigt aan dat priester Dacns, in do kamerkiezingen van toekomende jaar, nergens zijne candidatuur zal megen aan bieden, dat het hem doorZ. H. don Bis schop verboden is of zal verboden wor den. Do katholieken van 't Arrondissement van .Aalst zullen, als 't waar zou zijn, er hoegenoemd uiet aau toejuichen 't ware immers spijtig dat het hun zou ontzegd zijn van binnen 38 weekskon dien groenen politickeu poesjenel, ondanks do hulp vau blauwen en rooden, naar den niet terug te kegelen waaruit hij, dank zijne valsche beloften, dank de verleiding door zijn kleed, is opgestaan. De katholieken van Aalst vragen niet dat Z. H. Mgr. Stillemans dien poesjenel uit 'l kiesspel zou verwijderen. Immers de groenen en hunne bondgenoten zouden uitbazuinen overal dat, zonder 't bis schoppelijk verbod, pater Daens zou ge kozen geweest zijn eu wij durven het ver zekeren dat zou verre onder de waarheid blijven Dus men late onze mertelecr maar opkomen, al leverde hij ons al 't spel der wereld en al verzon hij nog wel twintig schandalige histories gelijk deze van 't omgekochte wijf, dees maal zal het al boter aan de galg gekletst zijn, hij moet den azijntobben in 1 Past op uw haar. Een statistie- ker bevestigt dat eene vrouw door zich te kammen gemiddeld 36 grammen haar per jaar verliest. Te Pariis rapen de voddenrapers dage lijks 55 kilos vrouwenhaar op. DE HOP. Het eenigste doeltreffend middel, volgens de Chipkahelden, om onze hopteelt en handel te redden, 't is dat men in België de Duitsche wet zou invoeren op het brouwen van bier. Wie dat leest moet overtuigd zijn, niet waar dat de toestand der hopteelt in Duitschland allerbloeiendst moet zijn, dank aan die heilzame wet, die, het zij ter loops gezegd, pater Saucies zich wel wacht van bij de Kamers in te dienen.... O die luiaard Ehwel, 'l Land van Aelst van zon dag 11., sprekende over den toestand der hop in Duitschland, zegt Ook in Duitschland zijn de markten van plattekees. Eu uwe wet op de bieren gelyk in Beieren, waarmee gij de boeren wilt fop pen, onnoozele zeeveraar, dio wet is dan ook van plattekees Kan men zich dommer weg den vinger in eigen oog steken Ga slapen Pie, jonge I Burgerwacht. M. Schol- laert heeft de lijst gevraagd van al de beambten der ministeries, die, zonder den dienst té doen lijden, kunnen deel uitmaken van de burgerwacht. Protestaties van de liberale pers. Als de minister te veel vrijstellingen geeft, ontreddert hij de burgerwacht, schrijft die pers dwingt hij de miuiste- riëele beambten er deel van temaken, dan is hij een dwingeland. Wanneer zal men iets doen wat dio herren zal bovredigen De regel, toepasselijk op de ministe- riëele beambten, is ook toepasselijk op de bedienden en agenten der provinciën^ gemeenten en geconcedeerde spoorwegen. Over de Evenredige vertegen woordiging wordt er op 't oogenblik nog slechts gesproken door de liberalen die er de souvereine remedie in zien die het liberalism van eene gewisse dood kan redden. De sibbedominé van Chipka gewaagt van tijd tot tijd ook eens van de E. V. maar t is eigenlijk om naar 't hoofd der tegenstrevers vau dit stelsel, beleedigin- gen te kunnen slingeren, om zo,gelijk zon dag 11., te kunnen uitschelden voor heb zuchtige en slokzuchtige mannen.. Kinderdiefstal. In China is kin- derdiet'stal in den laatsten tijd weêr in voege gekomen. Het verdwijnen van een aantal kinde ren in de maand juni gaf aanleiding tot hot aanhouden van vijf verdachte lieden, din buiten de stadspoort van Tientsin, door do menigte onthoofd werden. Het stelen van kinderen is een kwaad, dat ougevcer in geheel China heerscht. De kindermarkt, waarop kinderen van het vrouwelijk geslacht door hunne arme ouders worden verkocht, is meestal zoo zeer bezocht, dat de vraag het aanbod overtreftdaarom tracht men door dief stal in het te kort te voorzien. Vooral Kantonscke bootslieden houden zich met dat beroep bij voorkeur bezig. De kinderen worden verkocht aan de houders van slechte huizen, om daar te worden grootgebracht. Iedereen die China bereisd heeft, weet hoe weinig er noodig is om de hartstoch ten van het lagere volk wakker te roepen. Zoo komt het dat bij het volk het verhaal iDgang vindt, dat de vreemdelingen en mfssionnarissen de bedrijvers van deze kiuderdiefstallen zijn. Toe Denderbode, roept H Land van Aelst ons toe, ge ligt ge toch in de boter. - Daar liggen wij, in allo geval, toch zachter dan op eeue hekel.... Maar waar liggen de helden van Chipka? Ze liggen daar hopeloos te spartelen in den vuileu droesem van hun vuig ver raad, onder de klauwen van liberalen en socialisten Ja daar liggen ze lltïtPTl men van onze Ta^sc^e IlölCii. democraten zegt dat ze, onder den dekmantel van godsdienstigheid, echte socialisten zijn, dan protesteeren die schijnheilige schavuiten. Maar ziehier eenige bewijzen te voegen bij al de anderen dat de donchisten en socialisten vogels zijn van eender veêren Het socialistisch blad De Land bouwer gedrukt en uitgegeven door Vooruit om onze brave landbouwers naar 't socialism trachten over te halen, heeft een en dezelfde correspondent als Het Recht - van Plancquaert, de zoo gezegde christen democraat vau Somer- gem. Ziehier hoe die groen-roode corres pondent zich uit den slag trekt Io den brief bestemd voor het socialistisch blad valt hij uit tegen de katholieke priesters en die zelfde brief zendt hij naar het groene blad - Het Recht met deze enkele kleine verandering hij vervangt de woorden katholieke priesters door deze van katholieke eigenaars 1 Niet waar, vrienden, rooden en groenen zijn geen vogels van eender veêren 1 I 1 .Afnder bewijs Het socialistisch blad Le Peuple - van Brussel verwijt aan zekeren Mestdag, socialist, dat hij vroeger - katholiek is Ea Mestdag antwoordt- Nooit ben ik katholiek geweest slechts heb ik deel - uitgemaakt der Daenspartij en deze heeft niets gemeens met de katholieke - partij, want de Daens-partijin al de kiezingen, heeft éen verbond - gesloten met de liberalen en de - socialisten tegen de katholieken. - Waar zit ge nu, schijnheilige knoeiers van Chipka, die de schaamteloosheid tot dus verre drijft van te durven schrijven dat de verfoeilijke Donchisterij alleen hij machte is om de socialisten te be strijden "Wat verschil is er tusschen een roode en een groene socialist Dees verschil alleen dat de roode socialisten open baarlijk tooneD dat ze helsche vijandon zijn van onzen H. Gods dienst,terwijl de groene socialisten schijn heilig weg zeggen dat ze christen zijn I O Zal H Land van Aelst i i ons morgen zondag meê- deelen wat er maandag 11., Verloren Maandag, is gebeurd op den nachttrein van Brussel naar Aalst Alles in eerlijkheid en deftigheid I... O feest van 't Lindeken wat rijt ge rein en zoet I Over deze zaak wordt veel aan de ooren gevezeld en ons dunkt dat het Bestuur der Staatsspoorwegen hierover een enkwest zou dienen te openen. Ware democraten en volksfop pers. Wij lezen in het katholiek blad La Gazette du Centre dat ver leden zondag onze katholieke vrienden in 16 verschillige steden en gemeenten ver gaderden om middelen te beramen ten einde hel socialism uit dit deel van 't Walenland (Centre) te verdrijven- En terwijl die ware democraten zich zoo moedig gedragen tegen over den vijand van Godsdienst, Samenleving en Vaderland, wat doen ons handvol zooge zegde democraten en hun opperhoofd, onze vermaarde Saucissenman Zij Btaan op tegen hunne geestelijke Overheid Zij vallen op hunne meetingen gelijk razige honden uit tegen al wat katho liek is Zij werken openlijk met geuzeu en socialisten tegen de katholieke partij Zij gaan scheuring stoken in de steden en gemeenten waar de katholieken mees ter zijn en wachten zich wel de liberalen en socialisten te gaan bevechten daar waar zij aan 't hoofd staan of machtig zijn. Dit is 't verschil tusschen de ware democraten en de hooveerdige schijn heilige volksfoppers 1 Erg gebeten Do groene chefs zijn erg gebeten op M. Verhaegen, Voor zitter van den Volksbond en zij vinden geeue beleedigiugen genoeg om ze hem naar 't hoofd te slingeren.... Maar had M. Verhaegen de groene zielen gekocht die men hem mits 5000 patotterkens, zegge vijf duizend, heeft willen verschacherws, onbetwistbaar zou hij tot in den derden groenen hemel ver heven worden 1 Maar 't was mis gepierd niet waar, mannen Wat geleerde bol. In zijnen tijd, schrijft Mirrceus, heeft keizer Karei 3 stadhuisgasten doen ophangen n voor vervalschiDgen in den burger- - stand. Ten tijde vaa keizer Karei bestond er geen burgerstand ter stads- en gemeente huizon 'twas in de kerken dat er alleen doopregisters enz. werden gehouden. De burgerstand gelijk hij hoden be staat, werd slechts over honderd jaar ingericht door de Fransche revolution- nairs. Men begrijpt wat domme streek do held van Chipka heeft uitgekraamd... En dat heeft hij de pretentie van aan allen, aan groot eu klein do les voor to spellen 1 Hadde die groene held ten tijde van keizer Karei geleefd, voorzeker zou hij hem als te dom hebben aanschouwd om de lanteern te houdea als hij eens moest p Twee priesters maar zeer verschil lend. Priester Godfrind ondervraagd door een opsteller van een rood dagblad, drukte zish volgender wijze uit over do werkiog der scheurmakers Spreken wij over uw politiek pro gramma. Wij hebbeu het ongeschonden be waard. Ook verstooten wij de theoriën van priester Daens, die onder do macht staat van zijnen broeder en er niet kan aan ontsnappen. Hij heeft gepoogd er aich aan te ontrukken maar hij gelukte er niet in.... Priester Daens is bezig met vuurkogels te schieten naar zijne vrienden en naar de zijnen. Wij willen van zulke politiek niet. Men leeft de encycliek niet na als men oorlog voert tegen de patronen de Paus heeft niets anders aangepredikt dan de verstandhouding tusschen werk en kapi taal. Ik ben altijd in vriendschappelijke betrekkingen met priester Daens, maar ik weiger te doen wat hij doet, - van vuurkogels te schieten naar mijne eigene vrienden. Wij moeten vooral 't verbond der belaDgen najagen. En als ze tegenstrijdig ziju Zij zijn niet tegenstrijdig en moeten zich nooit uitsluiten zij ziju veeleer ge maakt om te gaar te gaan, om zich te versmelten. Zoo is ten andere 't hoofdgedacht van den H. Vader. M. Godfrind wijdt over dit gedacht zeer lang uit. Ik druk hem den wensch uit mij zijne zienswijze over de Daensistische beweging te doen ken nen. Die beweging zal nog eenigen tijd van haar doen spreken dan zal ze allengskens sterven bij gebrek aan partij gangers. Gij zult zien dat ik gelijk heb aldus to spreken. En dan voegde hij er bij Er moet slechts eene christene democratie bestaan deze die den weg blijft volgen door de Kerk aangewezen. Mond- en klauwzeer. Op ver zoek van M. minister De Bruyn, heeft de gouverneur van Brabant aan de burge meesters herinnerd, dat zij met streng heid dq voorschriften, bevat in den om zendbrief van 25 Januari laatstleden, moeten doen toepassen. Deze maatregelen bestaan voornamelijk hierin de beesten, welke ter merkt ge leid worden, moeten elk afzonderlijk door de veeartsen onderzocht wordeu, en zij moeten, vooraleer te koop gesteld te worden, door eene laag kalk worden ge leid. De geldmacht. Wat Onze Pie n door geldmacht beduiden wil, is geweten de geldmacht dat zijn de prin sen, de graven, de barons, do markiezen, de nobclen, de ryke menschen in 't alge meen. De geldmachtschrijft Onze Pie - heeft over 100 jaar de werkende klas - van hare Gilden en Ambachten be- roofd. a Dus volgens Onze Pie zyn het de prinsen, de graven, de barons, do rijke menschen die over 100 jaren de Fransche revolutionnairs, de sansculotten waren Zij die onze werklieden en ambachtcrs van hunne gilden hebben beroofd, waren de voorvaders onzer hedendaagsche libe ralen en roode socialisten die men de bloedhonden der jaren 90 heet, en niet de geldmacht of rijke menschen. Integendeel de rijke menschen werden door do sansculotten van hunne gelden en goederen beroofdzy werden vervolgd en al dezen die niet konden vluchten of zich verstoppen, trokken de guilliotien op of werden #p eene andere wyze omge bracht.... 't Zijn de sansculotten die ook de goe deren van kerken kloosters en gilden stolen en roofdon, onze openbaro bid plaatsen sloten on de priesters en kloos terlingen als roofdieren vervolgden. Maar ach Heerevergeef het aan - Onze Pie want in zijnen haat en woede tegen de rijke menschen weet de sukkelaar niet wat hij zegt 1 IGent is verloren I LI IUI L l, roept de Sibbedomiué, M. Verhaegen verklaarde hetAau Gent is, volgens hem niets te doen.... Geerardsbergen is verloren, Rouse is verloren.... Al 't werkvolk wordt er socialist. Waarom trekkken de christene de mocraten niet naar Gent, naar Geerards bergen, naar Ronse om er het sonialism te bevechten, zij, die beweren dat zij, en zij alleen, bij machte zijn om het te doen met verzekering van in hunne onderne ming te slagen Maar neen, de groene socialisten zullen zich wel wachten hunne roode broeders te gaan bestrijden ze bevechten liever de katholieken daar waar ze meester zijn gelijk te Brugge, te Aalst, te Turnhout, in een woord, overal.... En dan durft de Sibbedominé, vol schijnheiligheid vragen Kan iemand ons bewijzen dat onze a strijd verderfelijk is, wij staken aan- stonds, aanstonds.... H.H. de Bisschoppen van Gent en Brugge hebben in hunne notas bewezen dat de strijd der partij Daens verderfelijk is in t Land van Aelst en Klokke Roe land. Sprekende van dien strijd zegt Z. II. Mgr Stillemans in zijne nota van 25 oogst 1895. Zulke gedragslijn is te veroordeelen, zij is hoogst nadeelig aan de belangen der ware christene democratie, zij is gansch tegenstrijdig met de gedachten van Zijne Heiligheid en van de Belgi- sche Bisschoppen, en wij achten het Ouee plicht, de geloovigen te vermanen zich door dergelijke gazetten niet te laten misleiden. Wat wil men meer Is (lat geen be wijs, SibbedomiDé, dat de strijd der val- sche democraten door onze geestelijke Overheid als verderfelijk wordt geoor deeld Wat het staken van uwen strijd betreft lat is weêr schijnheilig bedrog. Ondanks de Bisschoppelijke vermaningen zult ge blijven strijden tot dat ge eindelijk in de blauwe en roode wateren zult verzuipen Ooi/11 int Prester Daens ver- UCKlIlUl. trok de verledene week r naar Gent en vergat een reiskaartje ofte koepon te nemen. Het feit werd den Statieoverste te Gent bekend gemaakt en toen onze Saucissenman later in de statie van Gent wilde dringen eu nogmaals voor de negen of zonder koepon naar Aalst terug te rijden, werd hem den ingang der statie geweigerd. Het was weldra bewezen dat hij des voormiddags naar Gent was ge reisd zonder koepon en proces-verbaal werd tegen hem opgesteld. Het is de ec: ste maal niet dal het gebeurde meer dan eens heeft 't publiek bestatigd dat hij zouder koepon reisde naar Gent en elders, en meer dan eens werd het bekend gemaakt aan wicn behoort. Die man in zijnen hoogmoed deukt dat hem alles is toegelaten. De liberale gazetten nemen natuurlijk do verdediging van onze Saucissenman en willen hem verschoonen met te be- weeren dat toen hij ter statie kwam hij nog nauwelijks den tijd had om op den trein te springen. Mis, heeren, hij kwam bijna gelijktijdig met Onze Pie en zijn Baasken aan cn Pie had al den tijd om eenen koepon te nemen. De kan gaat zoo lang te water tot dat ze eindelijk breekt. Nooit liegen, nooit beleedigen, nooit lasteren, ziedaar onze leus, roept de Sibbedominé van Chipka. Maar in H Land van Aelst van zondag ll., worden do leden van onzen kath. Werkmanskring, allen deftige en brave werklieden,uitgescholden voor bedelaars, schooiers, mannen zonder overtuiging, die maar katholiek zijn om wat te krijgen. Zou iemand durven zeggen, schrijft de Sibbedominé, dat de werkmanskrin- gen aanzien kunnen worden als een volkspartij toch in Aalst niet I Dat men ophoude van geven en van dwin- gen en de Werkmanskring is dood, dood I... b Katholieke werklieden, vrije mannen, teeken dit aan I Heer Uitgever van Den Denderbode, Er is hier verleden zondag iets gebeurd waar gij wel een woord zoudt mogen -van zeggen in uw geëerd en katholiek blad. Ge moet weten, de kluchteneers van Oilst ofte douchisten kwamen hier meeting geven of, gelijk z'hier zeggen,de menschen bij den neus leiden, 't Vrouwvolk en bijzonderlijk de zotte mutsen (die men toch overal aantreft) waren nog al opge komen, daarbij veel kinderen en jonge gasten en ook eenige groote menschen, alzoo al te samen rond de twee honderd, bijzonderlijk van den Berg t'Aygem. De merteleer sprak van over eene haag, waar dat ze een gat of een hol iogekapt hadden en alzoo sprak hij tot de men schen die zich in d'herberg en op den ach teruit vau d'herberg bevouden en sprak hij toch in de herberg niet. Slim eh?... Hij zou geern in 'nen meersch zijnen zeever verkocht hebben, maar ze lieten hem weten dat er hij zijnen voet niet en mocht in zetten.Zijnen rimram was altijd denzelfden de tegenwoordige wetgevers of ons brave katholieke en bekwame mannen en deugen niet, maar ik en d'andere groene vogels wij zijn de man nen, enz., enz. en beloven, en nog beloven, ea maar altijd aan beloven... Heer Denderbode, 't was pover en er is wel om gelachen. Maar waarom dat er niet gelachen eu is, dat is dat er daar- meê zooveel brave menschen naar Resse gem niet gekomen eu zijn, die anders alle jaren op dien dag afkwamen 't was immers naarkermis bij ons. Hewel 'k heb van de week verschillige deftige men schen van Borsbeke, van Herzele, en van andere omliggende gemeenten gezien, en gevraagd waarom dat ze naar de naarker mis niet gekomen en waren en z'ant- woordden zij mij allemaal dat er de donsjen de schuld van waren want dat ze naar Ressegem op dien dag niet en dierven komen om geen schandalen of verergenissen te geven want, voegden zij er bij, de menschen zouden wel kun nen peizen hebben dat wij naar den zeever van die ertisten gingen luisteren, en alzoo zouden wij 't slecht voorbeeld gegeven hebben. Hewel, Heer Dender bode, 'k moest ik dio menschen gelijk geven maar meê al dat is 't een groote schaai geweest voor ons treffelijke her bergiers en wij wenschen wij hier allen uit den grond van ons here dat zulke mannen die de treffelijke menschen van ons parochie afhouden,hier nooit van z'le- ven hunnen voet meer en zouden zetten. Overigens hunnen hariDg heeft hier toch gedaan meè braaiën en dat ze nu in hun kot blijven, 'tzal best zijn. Dender bode, ik groet U, maar 'k moet er nog bij zeggen dat 't per voituur was dat z'hier toekwamen en als grrrooote heeren zouden ze nu nog durven zeggen dat z'alles aan d'erreme menschen geven en dat z'erm zijn en gebroodroofd worden!?!? Farceurs Poesjenellen l Hen lezer van Den Denderbode. Ressegem, 7 October 97. Aan ons blad van heden behoort een bijvoegsel.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1897 | | pagina 2