POL en STANT.
DE HOP.
Goede christenen. J7t sleii-
Maatschappij De Bokkenrijders
Denderhautem,
Van tak
op tak.
de Ecole moienne. gelijk o»«
De Kerk eere aan doen.
Over boord z.
IVie vindt er voordeel
Pol is aan't naar huis halen van de
Stant. Par-
bleu Pol, ilat is
een weèrken he
manWat zeggen
do boorkene nu
_7... -» Poi.. Ze zijn
kontent, Stant, en
c niet zonder reden;
ik ben nu al de vijf kruiskea gepasseerd, en
nog nooit van mijn leven en heb ik nen ach-
terweerejaar beleefd gelijk nu
Stant. 't Is pertikelier, Pol 't moest
nlzoo voortgaan tot mee de jaarinorkt 't Hau-
them
Poi.. Iloe langer hoe liever, Stant
maar den daugé is er nn toch van afde
zaaitijd is hier gedaan en wel gedaan en
komt er nu weerom al een wat smokkel of
regen, 't en kan ons niet veel moer generen
wij en vreezen maar een dingen, Stant, en
dat waar 'nen te strengen winter.
Stant. Zijt ge weerom al aan 't vreezen,
Pol 't Ia alzoo altijd d'een vrees achter
d'ander.
Pm.. Inderdaad, Stant, 't is alzoo
't eon sezoen levert voor den boer meer geva
ren op als 't ander, maar om wel te zijn en
mag net nooit niet geheel en gansch tegen
gaan en moest nu per exempel ons schoon
en kostelijk loof vervriezen binst den winter,
we waren wij nog nen keer bij Frederik.
Stant. Dat verstaa'k, Ppl maar 't is
tijd genoeg om beginnen te beven als de vijand
voor u staat, en aaareutuaschen zou 'k maar
meê goed betrouwen voortdoen.
Pol,. g'Hobt nog gelijk, Stantmaar
'k zat meê do weêrsvoorzeggingcn in mijnen
kop dio 'k eergisteren, avona hoorde lezen in
de gazetten.
Stant. En hecht ge daar geloof aan,
Pol
Pol. Wel nieneen 'k, Stant maar dat
maakt toch nen zekeren indruk op nen mensck
zijnen geest overigens 'k geloot dat er nie
mand meê 't weêr oekend en is buiten den
grooten Meester die alles schikt naar zijnen
wil.
Stant. Dat is ook mijn zeggen, Pol en
al die voorzeggingen en ziju in mijn oogen
maar prullen die ze somtijds in do gazetten
of in ander schriften vooruitzetten als' vulsel
of als oogenverblinding.
Pol. Daar ben ik meê u 't akkoord op,
Stant en zelfs is dat mijn gedacht voor veel
ander dingen die in de gazetten opgediend
worden.
Stant.*— Wel, Pol, dat is alzoo maar er
moet toch een distinctie gemaakt worden voor
de gazetten er zijn er die somtijds wel eens
eene klucht zullen slaan tot vermaak van
hunne lezers, maar die in ernstige zaken toch
altijd bij de waarheid blijven maar er zijn
er ook die van 't begin tot 't einde niets en
doen als uitvinden en de menscheu bij den
nens leiden.
Pol. Dat en verwondert mij den dag van
vandaag niet, Stant want er loopt een aar
dige klas van menschen over de wereld.
Stant. 't Is te zeggen, Pol, dat het altijd
bij dezelfde is dat ge de leugens moet gaan
zoeken.
Pol. Bij de socialisten he Stant
Stant. Voorzeker ja, Poldie mannen
verloochenen alle waarheid, aangezien zij
God zelve loochenen, de grondsteen en de
bron van alle waarheid.
Pol. En bij de geuzen en de francma-
50ns ook he Stant
Stant. Natuurlijk, Pol die en zijn niet
beter nis de socialisten om te liegen, en zelfs
de socialisten zijn ontstaan en voortgesproten
nit 't liberalismu8 en de vrijdenkerij.
1'ol.En bij de donchisten dan, Stant,
zou er daar nog niet meest gelogen worden
Stant. Ja en neen, Pol meer liegen als
geuzen en socialisten en kannen ze bijkans
nietmaar hun leugens zijn zooveel 't hate
lijker en plichtiger omdat ze g'heel wel weten
dat zo liegen en omdat ze zich dan nog durven
beroepen op onzen II. Godsdienst en op onzen
H. Vader deu Paus en op onzo Hoogeer weerde
Bisschoppen om hunne leugens te staven en
good to maken.
Pol. Ja, Stant, dat is schandalig leelijk
en walgelijk 'k versta wel dat er menschen
ziju zoo ellendig bedorven van herte en zoo
versteend in 't kwaad dat zij bij hoog en leeg
beweren en roepen dat er geenen God en is
eu geenen Hemel of geen Helle (omdat z'er
uit den duivel benauwd van zijn) maar dat
er menschen zijn die voortdurend durven be
lijden dat zij in God gelooven en in d'IIeilige
Kerk, eu terzelver maar gedurig aan scbie-
teu op die li. Kerk meê hare priesters en
dienaren te beleedigen en te bezwadderen,
dat en is toch niet aannemelijk, en dat roept
wraak voor Goden voor de menschen.
Stant. Dat geloof ik wel, Polalzoo
sc'mjuheilignards en l'hariseërs en ziju er nog
nooit op deu eerdbol niet verschenen luis
tert Pol tot over vijf a zes jaar schreven die
dousjen lijk koleirige dragonders en lijk ra-
zige houden tegen liberalen eu geuzen, en er
was zelfs een van hun kopstukken die om die
rede in 't publiek op nen zekeren dag nen
hevigen kaakslag ontving van nen wel geken.
deu liberaal en nu, Pol, nu van over vier
a vijf jaren geen enkel woordekeu niet meer
tegen; de (liberalen, integendeel, 't is nu ten
voordeelo van die mannen dat ze schrijven...
p0L. Wel dat en is toch zeker geen waar,
Stant
Stant. Toetoet, Polvolgens de donsjen
zijn de liberalen nu ook goeië kristenen, en
als ze die mannen tegen komen, 't is van bon
jour van hier en van daar, en schoon en
lietiijk salueeren, eu een streelende en welge
meende handdrukking, en dierven ze, ze zou
den malkander aan den hals vliegen, zoodanig
zien z'elkander geern 1
p0L. Maar, lieven Patakon toch, wat
beteekent dat, Stant Dat er soepen in de
wereld waren, dat wist ik maar dat er ooit
van z'leven zulke llasjekesmannen onder de
zon te vinden waren dat en zou 'k nu toch
niet gepeisd hebben
StXNt. Och, Pol jongen, wat zouden we
't Slecht zaad zat er lang al in en
ulelijk toch, 't schoot wortel» en 't kwam
uit en de walgelijke vrucht kwam te voor
schijn
p0L.Stant jongen, dat en verstaa'k niet
en dat moet g een wat uitleggen
Stant. Meê veel plezier, Pol den hoog
moed zat er in in de kerel» blijven voort
leven als eenvoudige menschen dat en kon
niet ziju geld winnen en veel geld winneu
en wa» niet genoegmen moest nog meer
winnen en bijzonderlijk men moest gevierd
wordon eu paradeeren Uewel een proostdij
bekleed en en gazetschrijver blijven dut was
te gemeen Ik zal burremeester worden eu
ouzeu broeder representant, en dan zal g'heel
't land en g'heel Aalst aan ons voeten krui
pen, eu dan zullen w'ona doen gelden 1
Poi.. Dat en was nog zoo slacht niet ge
peisd, Stant
Stant. Neen 't, Polmaar als ge daar
voor gansch uw verleden moet verloochenen,
als ge daarvoor moet aanbidden 't geen gij
vroeger hebt gebrandmerkt, als ge daarvoor
laagheden en" kruiperijen moet begaan die
den eenvoncfTgsten mensch moeten doen wal
gen, als ge daarvoor uw geweten moet ver
scheuren en opkomen tegen al wat deftig en
heilig is 'k vraag het u, Pol, zoudt gij het
doen, zoudt gij zelfs alleenlijk het willen ge
droomd hebben
Pol. Neen ik, Sfant, duizendmaal neen
ik! Mijn eor en mijn couscientie zijn mij
meer weerd, en 'k sterf liever als eenvoudigen
boerenmensch w'en sterven toch maar eenen
keer, Stant, en d'eenwigheid is zoo lang
Stant. Dat wil ik ook zeggen, Polen
zooals ik het over drij weken nog in onze Sl
Martenskerk hoorde preêken, nen eenvoudi
gen en armen mensch kan hier op de wereld
wel harde noten te kraken hebben en somtijds
veel te lijden, maar als hij tevreden is in
zijnen staat en Gods wil eerbiedigt en aan
neemt, hij bezit toch altijd den vrede des her
ten. vindt toch veel voldoening in zijn huis-
geziu, en wat nog alles te boven gaat, hij
maakt toch zijne ziel zalig en werkt voor
zijn volmaakt geluk.
Pol. Dat is de leering van den grooten
Meester, Stant, en 't is d'eenige goeie en
wareen stillekes aan voortdoen in onzen
staat, zoo goed mogelijk zorgen voor den
boterham eu daarentusschen ons kostelijke
ziel niet vergeten, dat is 't plan, en daar zul
len w'ons aan honden.
Stant. Jaam, Pol, en daarbij ook van
tijd tot tijd nen vaderons lezen voor d'hoe-
veerdigaards en de koppigaards, omdat ze
toch met en zouden verloren gaan.
Pol. z'Hebben 't van doen, Stanten
w'en zullen dat niet vergeten, nn bijzonder
lijk binst d'Oktoberraaand of de maaand
den Koozenkrans.
Stant. Zoo moet het zijn, Pol en tot
de naaste week.
Pol. Ja, Stant, en wel t'huis
De Stad Aalst heeft dit jaar vier vrije hop
markten ingericht, welke door het schoonste
weder zijn begunstigd. De Priiskampen der
Hopcommissie geschiedden vroeger op eene
andere manier. Zij deed door den Bestuurder
der Hopwaag stalen nemen nit de balen welke
werden geleverd en na 1 December werd deze
hopMoor eenen bijzonderen Jury gekeurd en
de prijzen toegewezen.
De Commissie bemerkte dat het nagenoeg
alle jaren dezelfde personen waren, die aan
den Prijskamp deelnamen. Zoo was allengs
de meening ontstaan dat bet moeiljjk was
eene premie te behalen in dezen Prijskamp,
zoodat er elk jaar nagenoeg slecht» 80 lief
hebbers zich lieten inschrijven.
De Hopcommissie heeft meer uitbreiding
aan de Prijskampen willen geven, en aan een
grooter getal mededingers de gelegenheid
geven van er deel aan te nemen.
De beste uitslag heeft hare pogingen be
kroond.
Er is veel geschreven over het dnogen der
hop. Naar het voorbeeld der Dnitschers, die
onze meesters zijn in het bereiden der hop
heeft de Hopcommissie een stelsel van buizen
aangenomen, die ouder de droogtafel worden
geplaatst, zoodat de rook niet meer door de
bellen gaat en deze door verwarmde lucht
worden gedroogd.
Men kent de gebreken van de droogeesten
onzer landbouwers 1° Zij zijn te laag van
verdiep en 2°, zij hebben te weinig luchttrok.
Zij zijn gewoonlijk van 2 m. tot 2.25 m.
hoog,zoodat wanneer men aan den vuurhaard
0.75 m. hoogte geeft, de vlam ongeveer 1.25
m. tot 1.50 m. van de droogtafel ia verwij
derd. Dit heeft ten gevolge, aat, indien men
niet voorzichtig te werk gaat, de hop der
onderste laag verzengt. Daardoor verheat zij
hare fraaie kleur, delupulin wordt zoo bruin
ah van verjaarde hop, en den fijnen geur
vervliegt.
Door het stelsel der Commissie kan men
den warmtegraad regelen, zoodat de hop
lichtgroen blijft, hare gele lupulin en haren
fijnen reuk behoudt.
Alle personen, die het stelsel aanvragen,
bekomen het kosteloos, maar zij moeten
hunne eesten wijzigen volgens de inlichtingen
der Hopcommissie.
De Jury keurde de hop volgens eene pun
tenschaal door de Hopcommissie aangenomen.
l°*Itykheid in lupulin en
fijnen geur 15 punten
2° Fraaie kleur 10
3° Verzorgde pluk 10 0
4° Wijze waarop ze gedroogd is 15 r
Te zamen 50
De Leden van de Jnry weten niet wiens
hop zij keuren. De balen dragen een volg
nummer, en de Politieagenten verwijderen de
omstaande». Welnu, op die vier vrije markt
dagen, zijn 11 eerste prijzen van 20 fr. toege-
h kend waaronder 8 aan personen die hunne
hopdrogou met het stelsel der Commissie,
r, dat is, met verwarmde lucht,
u I)e Hopcommissie heeft in het begin dezes
I jaars het besluit genomen aan do HH. Onder-
i wijzers eene schadeloosstelling te schenken,
l welke zich gelasten met aan hunne leerlingen
en aan de hopkweekers hunner Gemeente
3 voordrachten te geven over de betrekkelijke
waarde der hopsoorten, de teeltwijze en de
beste manier van bereiden der hop. Met dit
ij inzicht worden hun kosteloos een zeker getal
i! brochuura, door de Commissie uitgegeven, ter
hand gesteld.
t Ik zou een groot getal voorbeelden kunnen
aanhalen, maar ik wil slechts door een enkel
aantoonen, hoe voordeelig het is, als men
zijne hop wel bereidt, van deze op de merkt
te komen verkoopen.
Een hopplanter is viermaal naar de prijzen
komen mededingen. Den 4 en 18 September
verkocht hij zijne hop voor 47,50 Ir. den
2 en 1(5 October voor 45 fr. De eerste maal
bekwam bij eene premie van 15 fr. en de drie
volgende keeren eene van 20 fr.zoodat hij
gemiddeld zijne hop verkocht heeft voor
56 fr. do 50 kiloB. Welke schoone belooniug
voor eenen man van vooruitgang, overleg en
kunde Immers de prijzen waren tot hiertoe
van 20 k 30 fr.
In het niet te betreuren dat er plantere zijn
die hop hebben van kloeke natuur, die
dezelve wel bewerken en met zorg hereiden
on dan tehuis wachten totdat de facteur
komt, die maar al te dikwijls geen onder
scheid maakt van kwaliteit en aan alle hop
denzell'den prys geeft.
Op de merkt van Aalst wordt de besto hop
altijd duurder verkocht dan do gewone, tot
heden hebben wij een verschil bemerkt van
15 tot 20 fr. Wy kunnen derhalve de land
bouwers niet genoeg aansporen, rijke soorten
te kweeken, dezelve wel te bereiden eu ze op
onze markt te komen verkoopen, zij zullen
voor hunne moeite beloond worden.
Ziehier tcelke prijzen behaald worden
den 16 October
1° Prijs, 20 fr.
1 Schockaert Eduard, Aalst, 47 punt.
2 De Wever J., S -Cath.-Lombeek 46
2' Prijs, 15 fr.
3 Bieaeman Jozef, Opwyck 45
4 Heyvaert J.-B., Maxcnzele 45
5 De Vos Jau, S'-Cath.-Lombeek 45 n
6 Uytersprot Petrus, Moorsel 44
7 De Bisschop Benoit, Wieze 44 0
8 Van den Bossche Frans, Moorsel 44 0
9 Van Eeckhooren Louis, LI 0
3* Prijs, 10 fr.
10 Cooraans Charles, Beckerzele 42 0
11 De Schryver Louis, Moorsel 42 0
12 De Vos Heuri.iy'-Cath.-Lombeek 42
13 Nieuwlandt Petrus, Asbeek 42 n
14 W« Podevyn Petrus, Aalst 41 a
15 De Roock P'., S8-Cath.-Lombeek 41
16 De Brandt Joannes, Herdereem 40
17 Delbez Ch.-Louis, Teralphene 40 0
4" Prijs, 5 fr.
18 De Craecker Benoit. Moorsel 39
19 De Wolf Judocus, Denderbelle 39 n
20 Cornelis J., Se-Cath.-Lombeek 39 n
21 Verleysen Felix, Aalst 39
22 Callebaut Alpb., Moorsel 38 n
23 Cooreman Joseph, n 38
24 De Smet Alphonse, Aalst 37 n
25 Hevinck Judocus, Denderbelle 37 0
26 Van Moesike Desiré, Moorsel 36
27 Podevyn Leopold, Aalst 35
De HH. CoomansCh., De Schryver Louis
en Podevyn Petrus, elk met meer dan 300
kilos mededingende bekwamen twee prijzen
beralen do rcchtveerdigheid van den strijd
onzer groene socialisten inzien, 'tis te
zeggen, sedert dat groenen, blauwen en
rooden bondgeuoten tegen den gemeenen
vijand, de catholieken, zijn geworden,
zijn alle liberalen, vrijdenkers eu socia
listen nu goede christenen geworden.
't Is waarlijk leutig om zien boe de li
beralen en doncbisten nu gedurig over-
eenzetten om plannen te smeden tegen de
catholieken.
De schrijvelaars van Dendergalm eu
dc zeeveraars van Chipka houden weke
lijks meer dan eene vergadering
Wat aardige figuur moeten de Sibbe-
dotniné eu Geef 'f mennéken nen eens
maken als ze elkander bekijken en zich
herinneren boe 'I Land van Aelst, de
schrijvelaars van Dendergalm des tijds
bejegende.
Dendergalm die gazet zoo diep gcval-
leu, zoo diep gezonken, schreef de Sibbe-
domiué, en hierin, heeft hij gelijk want
dieper vallen en zinken dau dit blad,,
opgesteld door den veracbtclijksten leu
genaar des lauds, kan men niet
Ja dien Dendergalm 1... riep deSib-
- bedominé op 19 febr. 1890 uit. Elk
kent die gazet, elk weet dat liegen
- er een deugd, dat de goddeloosheid er
groot is; maar alzoo durven schrijven I
zulke propoosten maken tegen dat do
liberalen hier moesten aan 't hoofd ko-
men, welke schorterij Als ge peist,
Dendergalm zou in St-Martinuskerk
n maar ééaeu Onderpastoor willen
Wel.gi vrijdenkers omdat GIJ leeft
als viggekes, peist ge dat elk daarmeê
s te vrede is Dendergalm is ook tegen
- do Broeders 111 't Weezenhuis, tegen de
a Religieusen bij de weesmeisjes en de
oude mannekes;. 0 gi hansworsten!...
Weet ge dan niets van Aalst, wat er
bier gepleegd en gebeurd is Hoe de
- katholieke Hospitie-Heeren hebben
moeten werken om de gestichten van
d liefdadigheid terug in orde te brengen
Vergeet ge den tijd dat er daar een
doziju eu half sleutels waren vau de
b voordeur, dat er zelfs 's nachts malheu-
ren zijn geweestDendergalm voort-
gaande, noemt de Geestelijkheid zwarte
gieren de seminaristen zijn domme
boerenlummels en luie boerenkinkels.
Zoo wordt het braaf kind van den land
0 bouwer betiteld Door hooveerdige
vrijdenkers, die in hun domheid nog
zoover niet zien als hunnen neus
a lang is. b
Hier staken wij. Geërde lezers, een
vraag Mag men den persoon die de hoo-
gerstaaude regelen in 't Land van Aelst
schreef en nu heden uitbazuint dat de
hooveerdige vrijdenkers dio leven als
viggekes, de suoodu beleeJigers der
priesters en seminaristen die in Dender
galm nestelen, goede christenen zijn «e-
worden ja, mag men dien schrijvelaai
niet toeroepen Judas, verachtelijke ver
rader, ge zijt uit wraak- en baatzucht naar
den vijand ovcrgeloopen
AALST.
Op Maandag 25 Octo
ber aanstaande, zal di
Maatschappij Dc Bok
kenrijders de 31e Ver
jaring harer stichting
vieren.
Om 10 uren 's morgens
Plechtige Zielmis voor dc
overledene Rijders.
Om 7 uren 's avonds, Avondmaal ten
lokale van den Katholieken Kirng, Groote
Merkt.
Wij vernemen dat de
heer Minister van landbouw
aan de veeverzekcring S'
Cornell usboud n te Dender
hautem eeu hulpgeld van
250 franken tot het dekken
der inrichtingskosten komt te vergunnen.
Verloden zondag 11a eene klare, kernach
tige en geestvolle Voordracht van don
Ecrw.Heor Hectob Van deb Sohueben,
heelt men besloten in voormelde veever-
zokeriug een syndikaat van veever bete
ring te stichten. Heden 24 October zal dit
besluit verwezenlijkt worden.
Pie dat schrijft.
Wij hebben de vcrledene week herin
nerd hoe hevig Onze Pie des tijds 't on
derwijs in onze middelbare school voor
jongens gegeven, aanviel.Wij hebben een
staal ken ervan aan 't oordeel onaer ge
achte lezers onderworpen.
Een tweede staalken willen wij hun
voorstellen om aan te toonen hoe gebeten
in vroegere tijden Onze Pie toch is ge
weest op de leeraars onzer middelbare
school.
Dit tweede staalken knippen wij uit
Het Land van Aelst 0 vau zondag 2
Februari 1890
En bekent M. Marchandise dat hij
aan d'Ouders en aan 't publiek van
Aalst leugens eu valschheden heeft
gesehrevAi Moesten de liberalen van
Brussel weten dat hij geschreven heeft
In onze Ecoles Moiennes wordt de
leer van Christus in d'hertea geplant,
y zo lachtton hem vierkantig uit't Is
zeker uit eerbied voor de Leer vau
Christus, dat d'heeren Professors, daar
iu de kerk komeu, jaren en jaren, alle
weken, zondereen toekeu te geven van
Christen mensch 1 En hoe mag 't «taan
met 't Pasehen houden vau die Hee-
ren d'Oudors, 't Publiek, de Stad
mogen dat wel weten.... Als men libe-
raai is, mau van 'tLicht, men moet dur-
ven zeggen wat men gelooft en deukt
En nu, geachte lezers, sedert 1893 is
er geen enkel woordje meer van berisping
of van afkeuring iu «V Land van Aelst,»
tegen de middelbare school en 't lee
raarskorps verschenen.
Wat mag dat beteekenen?.. Wel gansch
de Stad van Aalst kent er de beteekenis
van....
Maar ook, wat willen wij toch I....
Waarom zou Onze Pie nu die heeren lee
raars nog aanvallen
Zijn alle liberalen, tot zelfs de godver
loochenaars, dan geene goede chris
tenen geworden
De snelheid in het reizen. Een
nieuwsgierige huishoudkundige heeft- wil
len weten hoeveel tyd men noodig had om
zich vau Parijs naar eenigo grenssteden
van Frankrijk te begeven. Hij koos de
jaren 1650, 1782, 1834, 1854 en 1897.
Uit de tabel welke bij opmaakte, blijkt
dat men in 1650 in 123 uren, zij iets meer
dan vijf dagen, van Parijs naar Kales
reisde. Honderd twee en dertig jaar later,
in 1782, was do tijd reeds verkort tot 60
uren. In 1834 viel hij op 28 uren, en in
1854 op 6 u. 40 m. Nu duurt de reis nog
slechts 3 u. 42 m.
De reis naar Straatsburg vergde in
1650. 218 uren, in 1782 nog 108 uren, in
1854 nog 10 u. 40 m. en nu slechts 8 u.
20 m.
Voor Marseille is het verschil nog tref
fender vau 359 uren (of 15 dagen) in
1650, verminderde de duur der reis op
80 uren in 1834 en behoeft men nu nog
slechts 12 u. 30 m.
De afstand van Parijs naar Bayocne
kon voor een paar eeuwen maar in 338
ureD worden nfgelegd men doet het
thans in 11 u. 11 m.
Men gaat tegenwoordig naar Brest in
13 n. 37 m., terwijl men in 1650 niet
min dan 270 uren noodig had.
Eindelijk, voor den Havre gebruikte de
snelste post in 1650, 97 uren, in 1782
nog 52 uren eu in 1834 nog 17 uren. In
1897 brengt men er u in 3 u. 15 m.
Het vervoer is met reuzenschreden
vooruit gegaan.
De treinen van den Westerspoorweg
zullen weldra, dank aan de elektrieke
lokomotief, den afstand van Parijs naar
Den Havre, 228 kilometers, in min dan
twee uren afleggen.
Reeds wordt de electriciteit op de lijnen
in Amerika als drijfkracht gebruikt. Zij
zal ook spoedig in Engeland aangewend
Wij lezen in 't Land van Aalst
De Paus zegtMen kan de Priesters
niet beletten zicli als candidaat voor te
stellendoch zij moeten de
- noodige hoedanigheden hebben om
de Kerk EEItL aan te doen. -
Hier een klein vraagske op 't welk de
held van Chipka verzocht is ons een ant
woord te geven
Een priester die twee maal pater Jesuit
is geweest
Een priester die twee maal onderpas
toor was
Eeu priester dio uit hoogmoed de
proostdij weigerde hem door zijn Bisschop
aangeboden
Een priester die, sedert meer dan drij
jaren, geen Mis in 't openbaar mag lezen;
Een priester die tegen den uitdrukke-
lijken wil van zijn Bisschop in herbergen
het werkvolk gaat ophitsen tegen de
kath. partij
Eeu priester die, om rede vanonge
hoorzaamheid, met eene maand opschor-
sing van Mis te lezen werd gestraft;
Een priester en zijne kliek, die met
klauk uit den Belgischen kath. Werklie-
denbond werd verbannen;
Een priester die door de vijanden der
Kerk, door de vrijdenkers wordt verheer
lijkt ea geprezen
Een priester die door de vrijdenkers
wordt aangemoedigd om de Kerk en de
priesters te blijven bevechten al sloog
den Paus hom in den ban
Zulk eeu priester, bezit bij de noo
dige hoedanigheden om de Kerk
aan te doen P?P... Ziedaar I
Wij verwachten uwe antwoord, held 1
Onthoudt dat buitenlieden.
Al wie naar de pijpen van raerteleer
Daens en zijne sleepdragers niet willen
dansen zijn een boel van dommo onwe
tende menschen.
In eenen geteekendon brief zegt M.
Plancquaert tot de buitenlieden
Uw geest is verstompt
ge eijt verslaafd
ge eijt eene gedachtenlooze massa
ge eijt kiesvee
ge eijt geschikt tot alle vuile werken.
Buitenlieden onthoudt dat 1
De bliksem en de donder. Een
bewoner der Ardennen heeft eene stati
stiek opgemaakt van de vcrbliksemdo
hoornen in zijne streek.
Op 158 boomen in welke de bliksem
gevallen is, vindt men 54 eiken, 24
kanadas, 14 olmen, 11 notelaars, 7 wil
gen, 6 beuken, 6 pijnboomen (larixen of
masten), 5 esschen, 4 perelaars; 4 kerse
laars, 3 katalpas, 3 kastaojeboomen, 2
appelaars, 2 Iiudeo, 1 moerbeziënboom,
1 elzenboom en 1 acasia. Geen enkele
berk en ahornboom.
In Vlaanderen worden vooral kanadas
door den bliksem getroffen, misschien
omdat er van de 100 boomen 97 kauadas
zijn.
Sneltreinen. De snelheid onzer
sneltreinen, de rapides en dus niet de
exprestreinen, die zoo haastig niet zijn,
zal toekomenden zomer op 100 kilometers
per uur wordeu gebracht.
Op gevaarlijke plaatsen zal die snelheid
op 90 kilometers verminderd worden.
Proefreizen werden reeds gedaan op de
baan Brussel-Arlon.
Daens en Charbonnel.
Onze geachte lezers hebben reeds ver
nomen dat de Fransche priester Char
bonnel zijne kap over d'haag heeft ge
smeten.
Sedert lang was dat te voorzien die
ongelukkigo leefde reeds geruimen tijd in
opstand tegen zijue geestelijke Overhe
den; bij ging niet om dan met vrijdenkers
en vijanden van onzen H. Godsdienst die,
volgens hem, ook nu goede christenen
zijn geworden.
Meermaals werd hij door zijn Bisschop
gestraft om ongehoorzaamheid, doch
niets heeft hem tot inkeer kunnen brén
gen. Verblind door zijnen onafmeetbaren
hoogmoed, komt hij aan zijn Bisschop te
schrijven dat hygeen priester meer is en
dat bij de Kerk verlaat...
En zooals al de afvallige priestors
doen, om zijne afdwaling pogen te ver-
rechtveerdigeu, valt hij uit tegeu de Kerk,
tegen de geeitelijke Overheden, ja, zelfs
lastert hij Onzen Heer Jesus-Christus,
Weiten hij, even als de socialist Vander-
velde, nog slechts als een uitstekend
mensch aanziet Welke voor het mensch-
dom, gelyk zoo vele anderen, veel goeds
heeft te wego gebracht.
Wilt ge nu het oordeel vau dien onge-
lukkigen Franschen renegaat kennen ten
opzichte van paster Daens
Ziehier letterlijk wat wij knippen uit
eene verklaring door Charbonnel gedaan
aan het Franseh dagblad La petite Bepu-
blique
u Er bestaat een christen socialism
(wij zeggeu groene socialism). Zekere
christenen zijn oprechte en recht-
b zinuige socialisten. Dit is ook het ge-
- val, ik ben er van verzekerd, van
0 priester Daens.
En verder heet hij ao^ud Daens
een braaf apostelshert. (Brave cceur
d'apötre).
Paster Daens goedgekeurd, vereerlij kt
en beklaagd door den renegaat Charbon
nel Menscheu Menschen 1 wat zegt ge
daar van
van Elsene (Brussel) was maandag 11.
vergaderd om 't verslag te aanhooron van
M. Colfs, welke, op 19 Sept. lest, als
afgeveerdigde van den kring de verwijde
ring uit den Belgischen Volksbond van
paster Daens en zijne kliek heeft ge
stemd.
M. Colfs stelde voor de vergadering
van den Belgischen Volkshond en M.
Verhaegen goed te keuren en de uitslui
ting van de Daensisten te bekrachtigen.
Een voorstaander van Daens vroeg het
woord om het voorstel van M. Colfs te
bestrijden.
Het voorstel, zegde hij, is eene ver-
oordeeling van den waardigen priester
Daons, de ziel der christeno volks-
0 partij.
Hierop nam priester Van Soom, Aal
moezenier van den Kring, het woord en
verklaarde zich niet te kunnen aansluiten
bij dc woorden van den vorigen spreker
betrekkelijk priester Daens Ik wil,
zegde spreker,- de zienswijze van M.
Daens op politiek gebied niet booor-
deeleu maar op geestelijk gebied
doet M. Daens oneindig veel
n kwaad. De priester heeft tot zending
- de bevrediging aan te prediken en
- priester Daens vuurt den klassenstrijd
aan.
Daarna ging men over tot de stemming
over het voorstel-Colfs, 't welk met een
parigheid min 4 stemmen aangenomen
werd.
Zou de - waardige 0 groene held van
Chipka nog wel de talrijke kaaksmeeten
kunnen optellen die hem en zijne kliek-
gasten, sedert eenigen tijd, toegediend zijn
geworden door mannen en kringen die
vroeger, toen zij de hansworsten nog niet
kenden, hen toejuichten en verdigden
't Is genoeg dat men den albelover van
nabij leert konnen om hem over boord te
smijten en den rug toe te keeren.
Arme merteleer 1 wat staat er u zoo al
nog to wachten vooraleer voor altyd den
kieskctel in te vliegen
bii Flandre libérale schijft
J andermaal dat de valsche demo
craten de heropbeuriDg Tan 't liberalism
voorbereiden.
Dat is waarheid, want overal hebben
dc valsche democraten de liberalen uit
den doodslaap gewekt waarin zij verzon
ken lagen.
Wie bij de werking der valsche demo-
cralen het meest voordeel vinden zal, het
zijn de roode socialisten, want een groot
deel der ontwaakte liberalen die zullen
gewaar worden dat hunne partij met
volkomene machteloosheid is geslagen,
zulleninaar 't roode socialism overloopen.
En aldus zal de voorzegging van socia
list Vandervelde zich verwezenlijken,
namelijk, dat de valsche democraten de
bres openen langswaar 't socialism in de
Vlaanderen dringen zal I
De alweter» van Chipka,
Die gasten spreken van sociale kwestie,
gelijk een blinde over de kleuren.
Er bestaat in ons strafwetboek een ar
tikel 310 't welk verbiedt, op pene van
boet en gevang, van iemand door getcel-
dadigheden of door bedreigingen het werk
te doen stake n.
Onnoodig te zeggen dat de socialisten
de groote voorstaanders van geweld en
werkstakingen voor de afschaffing zijn
van dat artikel, 't welk hunne plannen
dwarsboomt.
Onnoodig ook te zoggen dat paster
Douche, de groene socialist, hierin weeral
eens 't accoord is met «ijno roode hert-
Nu, wilt ge weten, geachte lezers, hoe
de Sibbedominó in Land van Aelst
over dit artikel spreekt, luistert
Destrée (socialist) kwam bijzonder op
tegen art. 310 dat de vakvereenigingen
verplicht hunne (sic) leden te doen ken-
nen en hunne inkomsten en uitgaven
(sic)Priester Daens is ook tegen
b dit art. 310, vermits de werklieden toch
b zoo dikwijls dc slachtoffers zijn van den
- dwang.
En die mannen die nog niet in staat
zijn een artikel der wet te lezen en te be
grijpen waarover zij handelen, willende
groote sociale kwestie oplossen I En zeg
gen dat zekere lieden de helden van
Chipka als orakels aanhooren en g«-
looven
Oh 1 wat had hy groot gelijk de Staats
minister De Lautsheere, toen hij verle-
dene zondag te Dixmude priester Daens
en zijn half dozijn hooveerdige medehel
pers bestempelde met den naam van
charlatans ofte kwakzalvers l
De Volksbond goedge
keurd. - Men weet hoe hevig de
Sibbedominé van Chipka, alias de Vloe
ren Broek, het voorstel van 't Bureel des
Volksbonds bestreden heeft, namelijk,
dat de aangeslotene maatschappijen en
personen binneu de maand te kiezen
hadden tusscnen den Volksbond en de
Federatie genaamd Vlaamsche christene
volkspartij.
Ehwel wie kan het gelooven De
Sibbedominé keurt de handelwijze van
t Bureel des Volksbonds goed.
In zijnen Werkman n' van 15 Oct.
U. leest men
- Zoo zijn veel Chr. Demokraten van
n gedacht dat de Federatie van Gent,
- tegen wélke de Volksbond opkwam
n heel gemakkelijk kon -daar gelaten
worden, ingezien dio vergadering veel
last opleverde en weinig voordeel
0 bijbracht....
H Is in dien zin dat wij zullen
strijden, krachtig, maar alle rede
plaats gevende...»
In den zin dat de Federatie van de
chr. volkspartij er niet noodig is gaat de
Vloeren Broek strijden en zoo werpt hij
Plancquaert met zijne Federatie over
boord.... maar zie in zijn - Land van
Aelst - staat hij die Federatie en Planc
quaert toch voor...
Ia u Den Werkman zwart eu in
HLand van Aelst witWat Janus
is de Sibbedominé toch 1
FRPF ®rPe k°mt schoone
EilirLJi dagen te beleven, de tien
dagen van de H. Zending, dagen van ver
zoening en zaligheid, dagen die zooveel
te aangenamer waren daar zij gesleten
zijn te midden van eenen echt prachtigen
Theresia's zomer.
De Eerw. Paters Redemptoristen B.
Braeckman en A. Hendrickx hebben hier
nog eens gelijk in de talrijke parochiën
waar zij hun apostelschap volgens Ligo-
rio's geest uitoefenen, door hunne gemoe
delijke en krachtige stem, de herten der
parochianen van Erpe getroffen en bewo
gen, en aan allen door eene rechtzinnige
bekeeriug. den waren vrede des harten
het opperste geluk des levens aange
bracht. Wat treffende sermoenen over de
groote waarheden van 's menschen be
stemming Wat roerende tafereelcn die
aandoenlijke eerboet aan het Allerhei
ligste, die schitterende eerbetooging aan
Maria ons aller Moeder, en voornamelijk
die luistervolle zegetotcht van den ge-
kruisten God. Geen wonder dan dat de
parochianen van Erpe met onvermoeiba-
ren iever en in ontzaggelijke menigte al
die oefeningen en plechtigheden der H.
Zending hebben bygewoond en opgeluis
terd.
Eer, lof en dank aan den eerbiedweer-
digeu Herder, aan den tachtigjarigen
ouderling F. Van.de Potte deze onschat
bare weldaad aan zijne parochianen be
zorgd te hebben, welke, zonder twijfel de
heilzaamste vruchten zal dragen voor het
heil der zielen, het geluk der huisgezin
nen en de welvaart dor gemeente.
'Aie noturloele Annonceo
op cl© 4de Dluclzijcle.