Donderdag 20 Januari 1898.
5 centiemen per nummer. 35sle Jaar 5229.
Dankbaarheid.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Genot en voldoening.
Een eh ander.
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwilantiëfi door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des band.
Cuique euum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen ep
3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad.
Aalst, 19 Januari 1898.
De uitslagen der gedeeltelijke kiezing
te Denderruonde heeft bewezen, dat, op
enkele uitzonderingen na, de geuzerij als
eenen man voor de chismos hebben ge
stemd.
Die daad eisehte eene voldoening
zulk gedrag moest beloond worden. Lang
moesten do liberalcnernietnaarwacbten;
vraat in zijn volgend nummer liet P.
Daens nogmaals de kolossale dwaasheid
los dat de geuzen goede kristenen zijn
gebleven.
Wij zeggen dat op die wijze onze vierde
man eenen tol betaalt van dankbaarheid,
misschien do eenige aangenaam aan onze
Aalstersche huichelaars.
Do groote feniksen hopen dat die
verklaringen van onzen martelaar op het
volk invloed uitoefenen zal en dat zij een
feit daarstellcn dat zij ten tijde der kie-
zingon zullen kunnen uitbaten. Zij heb
ben immers reeds ondervonden dat, door
hunno goddeloozo verklaringen, zij het
volk van hun afkeeren en dat er dus
langs dien weg, voor hen niets te beko
men is.
Wat hebben zij gedaan
Zij hebben een masker opgezet om het
volk te bedriegen; zij zijn, lijk 't Langste
Nieuwszoo bond zegde, aan het draaien
gegaan, op zoek naar de richting van
waar de wind kwam.
Aatuu.' jk :j in dit geval het
eerst gaai- aanb?' óij politieke vrien
den, 'i-; rcods zulke
uitstekende dü-n en gewezen.
Het eertiiiraat van g l ag iag ge
reed en én zo arme sehismoki en moch
ten eene verbetering van de eerste uit
gave lezen de liberalen zijn goede kris
tenen gebleven
Op die kolossale dwaling zijn de lezers
gereed gemaakt, want reeds voor dezen
kon men in Denderbode lezen dat, voor
onze groenen, katholiek,liberaal en socia
list maar, een schijn, een uithangbord
waren zouder eeuig wezenlijk verschil
van natuur
Destijds heeft Denderbode klaar en
duidelijk bewezen dat tusschen geus en
katholiek eene onoverkomelijke klove,
een afgrond, bestaat die de Godsdienst
daarstelt.
Onze Aalstersche groote helden
mogen doodbenen zooveel zij willen het
woord Tan Le Journal de Gnnd blijft
immer waur Het liberalismus is de god
verloochening of het is niets.
Daar ligt de rede van ziju bestaan het
is de haat tegen den Godsdienst, en die
OF
Eene geheime weldaad ontdekt.
15* YERVOLG.
Mijnheer, ik durf u verzoeken den jon
gen niet als eenen misdadiger te behandelen
morgen tusschen acht en negen uren voor
middag komt hij hier om nog een deal te
halen van den prijs dien ik hem beloofd heb
voor den ring te betalen. Doe geene opschud
ding in zijne buurt ontstaan gij weet dat er
zoo gemakkelijk eene vlek vastkleeft op den
naam van eenen werkman, en zulke vlek
vernietigd voor altijd zijn bestaan.
Ik begrijp u, mijnheer Steens, gelief ons
slechts zijnen naam en zijne woonplaats op
te geven wij zullen den jongen hier mor
gen vroeg komen aantreffen en ondervragen.
Zoo gebeurde het inderdaad. Toen des
anderendaags Michel Degraef omstreeks acht
uren bij mijnheer Steens-Gouweloos binnen
trad, ontmoette hij daar de twee opperbp-
ambten der politie, die ditmaal de kleed ij
droegon aan hunno bediening eigen.
De jongen niets vermoedende van de zware
verdenking die op hem woog, plaatste zich
op zekeren afstand van den toog achter wei
woorden bevatten gansch het programma
der geuzerij. Verder niet ging de burgerij
doordrongen van de grondbeginselen vau
Voltaire. In pastoor- en nonnenvre-
terii vond zij hare voldoening en haren
wellust. Hooger doelwit kende zij geen.
Voor allen klaarzieuden man was het
dan ook alras duidelijk, dat, bij het
optreden van het volk in de politieke
bedrijvigheid,die partij verdwijnen moest;
want, met zulk een programma als dat
der geuzerij is, is de massa, niet om
houden, niet om te vreden to stellen.
Dat wil juist niet zeggen dat de oorlog
tegen den Godsdienst een einde ging
uemen verre van daar, de socialisten
kunnen dit punt niet verloochen waaraan
zij hun ontstaan, hun opkomen, hun
eerstp bloei danken.
Wat M. Daens dus ook doe, wat moeite
de geuzen zich ook geven om, zelfs in
Aalst, een schijn van godsdienstige ver
draagzaamheid aan te nemen alles is te
vergeefs.
M. Daens over eenige jaren heeft zijn
eigen woorden van thans veroordeeld en
de liberalen der groote steden scheuren
dagelijks het huichelachtig masker van
onzen armtierigeu Dendergalm aan stuk
ken. Hij zelf kan zich soms niet bedwin
gen. Te dikwijls, wekelijks valt hij onze
priesters aan, en na zulke beleedigingeu
is het niet het toppunt der dwaasLeid te
komen beweren, dat men een godsdienst
eerbiedigt wieus dienaars men gedurig
door slijk en modder sleurt
Onze Aalstersche geuzerij alleen is
daar too in staat. A. B.
Elke mensch betracht zich genot en
voldoeniur aan te haffen. Het bert van
den mcnsch is onbestendig en zelden te
vreden bezit men hetgeen waarnaar men
verlangd heeft,dan valt de wensch op wat
ander», op wat meer. De eene zoekt zijne
voldoening in eten cn drinken,in 't licha
melijk genot, een ander verkiest de vol
doening van den geest,van 't verstand, en
houdt kunst en weteuschap tot opperbe-
trachting zijner strevingen een derde
zoekt ziju genot zijne voldoening in
't geestelijk leven der ziel, in hooger be
schouwingen, in geestelijke en zedelijke
bespiegelingen.
Die maar de lichaamlijke, de dierlijke
voldoening zoekt welke eene goede tafel
kan geven, of die maar zoekt zijn lichaam
te voldoen door de drankwalmen, zulke
mcnsch geniet maar lage voldoeningen.
Doch zij zijn niet af te keureu noch te
verstooteu, als die niet overslaan tot
ken mijnheer Steens met de twee beambten
nog eenige woorden wisselde. Aanzocht om
in het naastliggend vertrek binnen te treden,
deed Michel zulks zonder de minste achter
docht maar nauwelijks had hij de eerste
woordeu van den oppercommissaris gehoord
of hij verbleekte van angst. Inderdaad deze
zegde tot den anderen beambte
Altijd komt de heer onderzoeksrechter
te laat Had hij niet beloofd op den slag van
acht uren hier te zijn
Terwijl de beambten stilzwijgend en met
klimmend ongeduld zaten te wachten, ont
stond er in het hart van Michel een vermoe
den dat hem deed sidderen.
Mijnheeren, vroeg hij, is het' voor
mij dat de heer onderzoeksrechter verwacht
wordt
Een weinig geduld, jongen, was het
antwoord, gij gaat aanstonds alles weten.
Kort daarop liield er een rijtuig voor het
huis van den heer Steens-Gouweloos stilde
rechter stapte binnen, en den ring op de
tafel nederleggende
Ik kom van het hof, sprak liy, die ring
is daar gestolen.
Gestolen riep Michel.
Ja, met nog meer andere juweelen en
kostbaarheden. Jongeling, hoe is uw naam
Michel Degtfaef, mijnheer.
Uw bedrijf?
Goudsmid.
misbruik, tot drift. Vooral den drift tot
den drank verlaagt den mensch en ver
dierlijkt hem.
Daar zijn menschen die hunne voldoe"
ning "zoeken in schoon en sierlijk opge
smukt te zijn, of ook in prachtige omge
ving van woning, hoving, enz.
Sommige menschen ontzeggen zich alle
genot en zoeken alb en hunne voldoening
in het bezit van geld en goed. Deze zijn
dom en beklagenswoerdig, daar zij de
zorg en den last hebben van 't wereldsch
goed, zonder er gebruik van te makeu
noch bet genot te smaken dat het kan
opleveren.
Geldduivels en najagers van het fortuin
worden overal gevonden, menschen die
nacht en dag werken cn zwoegen om zich
de geringe voldoening te kunnen geven
van geld en eigendommen te hebben, al
ware 't ten koste van honger en dorst te
lijden welke uitzinnigheid
Zuiverder genot, verhevener voldoe
ning smaakt de geest die zich verheft tot
het gebied der scboone kunsten en hooge
wetenschappen. Is het u nooit gebeurt,
geërde lezer, dat gij bij het hooren van
muziek als in begeestering waart Hebt
gij nooit de tranen van aandoening laten
in de oogon pcerJen, bij bet ooren eener
hooge welsprekendheid Zijt gij nooit in
verrukking geweest en als met varstomp
heid geslagen, bij ai hot grootsche, het
prachtige dat de juweelen der bouwkunst
onzer kathedralen aanbieden Hebt gij
nooit een hoeksken opgeheven van den
sluier die de geheimen, de wonderen der
natuur omhult Hebt pij nooit uwen
geest van deze aarde onthecht, om eens
de lucht ol wolkengewelf te doordringen,
6D daar de wonder der wonderen te be
schouwen van den sterrenhemel'Ja als
dan heeft uw geest een genot, eene vol
doening geuootcn, die geece vergelijking
heeft mot het stoffelijk genot.
Het hoogste genot, de verhevendste, de
onwaardeerbaarste voldoening welke een
mensch op aarde smaken kan, is deze der
ziel in het geestelijk leven. Het volbren
gen zijner godsdienstige en zedelijke
plichtou geeft de zuiverste, de aange
naamste, de grootste voldoening welke
een sterveling genieten kan op ons aard-
sche verblijf.
Die uitgelezene zielen, die verhevene
geesten, welke aan alle aardsch bezit
vaarwel zeggen, alle zorg en last ervan
laten varen, als vermindering van hunne
hoogere bedoeling, die zoeken en vinden
genoeglijkheden welke de wereldliugen
niet raden kunnen. Men ziet da ryke lie
den die verzaden aan de wellusten der
fortuin, men ziet vernufteD en groote
Uwe woning
Ik woon op den Krekeleuberg.
Gij zijt gister tegen het vaiien van den
avond bij mijnheer SteenB-Gouweloos dezen
ring komen te koop bieden
Ja, mijnheer ik werd daartoe aanzocht
door twee arme meisjes die in mijne buurt
wonen cn die dit juweel moesten verkoopen
om zich uit den nood te redden.
AVonen die ook op den Krekelenborg
Ja, mijnheer.
Iloe heeten zij
Gudula on Alena Driessens.
Eenige oogoublikken sprak de rechter met
de politiebeambten, en dan een besluit ue-
mende, zegde hij tot Michel Degraef.
Jongeling, gij zult met ons naar den
Krekeleuberg gaan, en ons brengen in de
woning der dochters Driessens.
Zoo stapto Michel tusschen de twee beamb
ten der politie voörtde rechter ging vooruit
en eene menigte van nieuwsgierige lieden
volgden den kiemen stoet op, dnizende gis
singen makende over het tooneel dat zij voor
oogen luidden. Gelijk gewoonlijk bracht het
gezicht der twee politiebeambten tusschen
welken Michel Degraef zich bevond, het
denkbeeld aan eene misdaad in den geest der
aansehouwers, en het woord dibf dief
tegen Michel uitgeroepen, klonk in de ooren
van Gudula als deze hare deur opende, om
hare schuldeischers te gaan betalen.
verstanden, men ziet mannen van
rang en verheven ambten zieh gaan ver
bergen onder een schamel kloosterkleed,
om de genoeglijkheden te vinden der
hooge bespiegelingen van het geestelijk
leven, om zich te baden in de zee van
wellusten die in den dienst des Heeren te
vinden zijn.
In de wereld vindt men ook van die
hoogst gelukkige lieden, die zonder for
tuin, zonder groote geleerdheid noch be
kwaamheid, eene verrukkelijke voldoe
ning smaken in het engelachtig leven dat
zij leiden, en die eene voorsmaak hebben
van de eeuwige geuoegtens waar aan zij
betrachten in hot volzalig Terblyf der
uitverkorenen.
Goede lezer, wij hebben den keus der
leege, der hoogere, der verhevendste vol
doening te genieten welke wij ons willen
toeeigenen.
St-Vincentius. Francois Coppèe
heeft een artikel over den H. Vincetius
Paulo, door M. de Bröglie uitgegeven
het leven van dien heiligen uitgelegd en
eindigt op volgende wijze:
In zake van liefdadigheid, is er
nog niets zoo solied en vau goed allooi,
als de christelijke liefdadigheid, en dan,
ik wilde M. Em. de Broglie bedanken om
dat hij mij zoo goede uren heeft laten
doorbrengeu in gezelschap van St - Viu-
centius; want die man is toch belang
wekkender dan de schoone madame, van
zekeren ouderdom die, als zij eenige bed-'
den in het hospitaal gesticht heeft, wil
gedecoreerd worden als een vieux brave,of
dan de milloonrijke bankier, die maar
een order te geven beeft op de beur.cm
een nonster groot oordeel binnou te
strijken, Gu die,als hij u>. oorzichtigheid
eenig geld aan den arme g^eft, dit mei
bazuiogcklank aankondigt in de dagbla
den.
Een Mathusalem. Een der oud
ste menschen van de wereld, L. Kohn,
woont nu Ier Oostenrijksche hoofdstad
Weeuen.
Die man was vroeger soldaat, en nu
over eenige dagen vierde hij zijnen 1116D
veij aardag I
Kohn is nog ten vollen bij zijn verstand,
en van den laatstcn zomer wandelde hij
nog rond zijn huis.
Over twee jaar overleed een broeder
van Kohn, cu dezen had den ouderdom
van 102 jaar bereikt.
De eeuweling heeft het niet breed in
de wereld, en bij leeft met een rentje vau
8 gulden te maande.
VIII. EEN TREURIG TAFEREEL.
Op dien dag leverde het hnisje van den
armen schoolmeester een tafereel op dat wij
te vergeefs met de sombere klenren zouden
pogen af te malen de band van den besten,
den gevoeligsten kunstenaar zou hot niet
zonder vermetelheid wagen dit treurig too
neel voor oogen te brengen. Weet gij immers
wat bet is, lezer, van den eenen kant in zijn
geweten de volle overtuiging zijuer onschuld
te dragen en van den anderen kant aan het
vermoeden, aan de beschuldiging blootge
steld te zijn, zonder middelen te vinden 0111
zich te kuunen verrechtvaardigen Ilebt gij
ooit gevoeld hoe diep de valsobe aautijging
den boezem kwetst, hoe loodzwaar op de ziel
drukt de onverdiende sniert die altijd uit de
valscbe aantijging voortkomt In geld, goe
deren, gezondheid kan de mensch verlies
lijden en zich getroosten, het verlies der goede
faam alleen sluit den weg af tot heropbeuriug
vau moed en kracht, want zoo teeder is die
goede faam dat zij door het minste wordt
gekwetst en zich door geene zorgen laat
genezen.
Hoe schrikkelijk klonk dus in de ooren van
den eerlijken Michel, van*do goede Gudnla,
van de onschuldige Alena het woord dief
dat niet kraoht in de straat herhaald werd
terwijl de rechter met de politiebeambten in
het huisje van den schoolmeester een nauw-
Goed koop. De socialisten in den
gemeenteraad to Gent vragen 87,000 fr.
Daarmee willen ze aan de schoolkinderen
geven tweemaal voedsel per dag, ge
schat 15 centiemen, twee kleedsels
's jaars, 5 frank, en uitstapjes aan 50
centiemen.
Schepene De Vigne bewees met cijfers
dat zulks een uitgavo van 1,300,000 fr.
zou veroorzaken. Als men de kinderen
een glas melk geeft, of oen 'tjooreken
bier, dan islneu reeds 5 centiemen kwijt.
Er blijven dan maar 10 centiemen over
voor twee maaltijden.
Daarop antwoordde volksvriend Anseele:
Dat moet geeu bier ziju van öcontiomen
geef hun een H joorekt bier van 1 cent.
't Is oprecht belachelijk, maar 't is
voor de socialisten een middel om do
sympathie en ook de stem van den werk
man te bekomen.
Een mensch veranderd in kalk.
Te Si-Louis, in Missouri, woont een
persoon, die zoowel voor gewone men-
schcu als voor geneeskundigen iets zeer
merkweerdig oplevert.
Het is Frank Bitter, een der oudste en
best bekende coiffeurs aldaar. Een aan
tal afgeveordigden naar de onlangs te
St. Louis gebonden conventie der zuide
lijke geneeskundige vereeuiging hebben
hem bezocht en met de meeste belang*
stclliug van zijn zonderling geval kennis
genomen.
In bijzijn der doctoren schreef hij
zijnen naam in kalk (of krijt) op een
houten bord, door er eenvoudig met de
handen, zonder dat zich iets daarin be
vond, over te wrijven.
Ritter heeft een salon in Lucastraat en
een schoon huis in Morganstraal. Vijf
jaren geleden kondigdon de doctors hom
aan dat hi langzaam zou sterven. Sedert
hebben ze zijn iiukerbeen in acht stuk
ken afgezet. Ieder stuk nas eon stuk
kalk. En nu wordt een gedeelte van zijn
rechterbeen aan een stut. kalk gelijk en
weldra zal ook dit moeten worden afge
zet. Zijne beide handen zyn van dien aard
geworden, dat bij ze bijna niet gebruiken
kan.
Do docters zeggen dat zijn zonderlinge
ziekte veroorzaakt wordt door ds jicht
en hoewel zeer zeldzaam, toch niet geheel
zonder voorbeeld is in de geschiedenis
der geneeskunde. Ze zeggen, dat de kalk-
zouten van het lichaam in do jichtigo
lidmaten gaan, die do kracht niet heb
ben om deze zouten weer uit te drijven
zoodat ze omgezet worden ia kalk.
Ritter heeft zich een behoorlijk ver
mogen vergaderd en hoewel wetende, dat
zijne ziekte ongeneeslijk is, schijnt hy
zich dit niet erg aan te trekken. Hij is
steeds goedsmoeds en opgeruimd.
keurig pndorzoek deden. Er was daar geen
enkel spoor van don diefstal te vinden, maar
de ring door Gudula aan Michel toevertrouwd
6cheen een zoo luidsprekende beschuldiger,
dat do rechter zich gedwongen dacht de in-
kerkering der drie jonge lieden te moeten
bevelen. Doch wat zon hij doen met den onden
man die daar als bewusteloos in den leun
stoel zat
Is die man nw vader vroeg hij aan
Gndnla, dio snikkend ja autwoordde.
De rechter sprak mot de beambten en zij
kwamen tot een spoedig besluit. Eenige
oogenblikken later vertrok een eerste rijtuig
terwijl een tweede nog aan de deur bleef
staau.
•- Naar de gevangenis, had de rechter tot
den koetsier gesproken een politic-beambte
was op don bok van het rijtuig gesprongen
do andere zat binnen aan de zijde van Michel
Degraef en tegenover de twee dochters dee
schoolmeesters. Michel en Gndula bedekten
hnnne aangezichten met beide handen en
hunne tranen vloten door de vingeren heen
Alena lag bewusteloos in den hoek van het
rijtuig en voelde niets van de zorgen die de
beambte aanwendde om haar tot de beweging
en het leven weder te roepen.
(WORDT VOORTGEZgf).