Zondag 27 Maart 1898. 5 centiemen per nummer. 33"* Jaar 3248 De Moordenaar? Wat gaan wij Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. MASKER en HUICHELARIJ Pieter Daens £ief°ea; De kiezing in October. Overmeire. MILITIE. Aalst. - Botermerkt. - DE DENDERBODE iit blad Yêrsekijnt d«n Woenadag en Zaterdag yan iedere week, onder dagteekening yan den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwi tan tien door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique Buum Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen cu 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord, Niet opgentmen handschriften worden niet teruggestnnrd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den ilijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zieh te wenden ton Inreolo van dit blad. Aalst, 26 Maart 1898. Toen Denderbode over eenige maanden van den splinternieuwen zoo zei men toch Dendergalm een geloofsbekeu- tenis wilde hobben, dan antwoordden die groote mannen, die het op zich hadden genomen in den afgesloofden en afgetob- den grijsaard en ouderling, nieuw bloed inde versleteue aderen te gieten Dat ligt in onze bevoegdheid niet; wij zijn niet bekwaam, wij bekennen hetootmoe- diglijk, over punten van godsgeleerdheid te twisten. Ziende dat die mannen volstrekt hun masker wilden behouden eu geen ant woord kunnende bekomen liet Dender bode die huichelaars dan maar hunnen §ang gaan. Hij zegde bij zich zeiven dat olie toch immer boven komt en het lastig is, onmogelijk zelf voor een mensch immer zijne natuur en zijn inborst zorg vuldig te verbergen. Wij zijn in onze hoop niet teleurge steld I De groote philosopheu die, over «enigen tijd nog, wijsbegeerte en godsgeleerdheid verwisselden, zijn uu bevoegde theolo ganten geworden die over geloof van op de hoogte hun gedacht luide verkonden «n dat van bevoegde kerkleeraars ver achten en als - souteloose factums bestempelen. Gros Jean qui vent en remontrer d ton curé Welke verwaandheid die onbekwame mannen van gisteren zich heden toe eigenen Dendwgalms groote opstellers spotten met de vastenbulle, spotten met Bijbel en Geloof. Verre van mij het gedacht die zoo be kwame heeren te willen weèrleggen. Uit heel dit schrijven willen wij slechts een besluit trekken. Priester Daens heeft in zijn orgaan Ett Land gezegd dat de liberalen goede christenen zijn gebleven. Mogen wij hem eens beleefd vragen wat bij denkt over het art. dat wij bespreken. Dit schrijven geeft den geest terug die onze Aalster- sche geuzerij bezielt; anders had Den- dergalm het niet geschreven en gedrukt. Zooveel moed heeft hij niet tegen de overtuiging van zijne lezers te durven in gaan door zijnen goddeloozen praat. Priester Daens kletse dus dit artikel Diet op deu rug van de schrijvers van Dender - galm alleen; want deze weerspiegelt den grónd van onze Aalstersche geuzerij. Priester Daens heeft dus te vroeg een getuigschrift van orthodoxie aan zijne bondgenooten afgeleverd In dit zelfde nummer van 6 meert vin den wij nog een poëzij die ons de wijsbe geerte doet kennen van onze tegeustre- W I E IS HAAR HET HOOGDUITSCH van EDUARD WAGNER. 19"* VERVOLG. Er is niet gestolen. De moord was oogenschijnlijk eane daad van wraak. Was het niet het werk van eenen inbre ker, die misschien door uwe schreden is ver jaagd. Werd er des morgends geeue open deur of open venster gezien Ik weet het niet, mijne schuld werd reeds vooraf als bewezen beschouwd, zoodat niemand zich de moeite gaf, deu werkelijken moordenaar te vinden zelfs mijne bloedver wanten niet of mijne vrouw eene poging deed, zegde hy op bitteren toon, heb ik niet vernomen. Waarschijnlijk was dit niet bet geval, want zij geloofden aan mijne schuld. Wederom zweeg Sofie eenige minuten, in diep nadenken verzonken. Vader zegde zij langzuam, hem met hare blauwe oogen onverschrokken aanziende, gij moet hier in Griekenland blijven, veilig en verborgen, ik echter, ik ga naar Frankryk. vers, wijsbegeerte, die zij, ons sedert de herboorte van Dendergdlmzoo zorgvul dig bebheu verborgen. Het is getiteld Stof en Kracht. De schrijver is een overtuigde mate rialist. God of ziel kent hij niet, beeft hij nooit ontmoet of met de oogen gezien, met de handen gotast, zal hij zeggen hij kent de stofFelijke natuur en daarmeê alles. God heeft de natuur niet gescha pen zij is door hare eigene macht, zij is zonder begin en zal pok zonder einde zijn. Dit is ganscb tegenovergesteld met de leering van dc Kerk. Denderbode heeft reeds vroeger aan zijne tegenstrevers ge zegd dat zij godshaters en materialisten zijn. Wij zien nu wat hunne verzetaantee- kingen beduiden en welke weerde zij hebben Gij stof en kracht), zijt u zelf on eindig onbegonnen,; Gebiedt, gehoorzaamt aan uw eigen wet Zingt de dichter. Gij zijt u zelf, stof en kracht) niets anders op dees aarde, Dan gij bestaat iu 't wijde wereld rond.» En verder - Natuur is God en God is de eeuwig heid. Hel materialism wordt hier dus klaar en duidelijk aangepredikt. Waarom moest Dendergalm zich dan de moeite geven ons te willen weèrleggon wanneer wij dit over eenigen tijd hebben beweerd Wij wisten het wel. Onder de schors van iederen geus vindt men, onder wijs- geerig gebied, eenen materialist, 't is te zeggen, een mensoh welke het bestaan van God loochent, en het wezen der ziel als een schimbeeld aanziet. Eindelijk is toch de olie boven geko men. Wij zullen later eens het materia lism bespreken en ouze lezers aantoonen tot welke buitensporige dingen de gods diensthaat iemand leiden kan. Het ver wondert ons dus geenzins dat geuzen en socialisten samenheulen want beiden zijn goddeloozen, zijn godsdiensthaters Een teeken des tijds. M. Bara stelt zich niet meer als kandidaat voor in het arrondissement Doornijk. 't Is een bewijs hoe weinig betrouwen hij heelt, in de uilkomst van den strijd. Waar is de tijd, Bara, dat gij als mi nister van eerediensten meeudet uwen neus in dc sacristijen te mogen steken, en dus de beste plaats bekleeddet om het doorluchtig program der doctrine uit te voeren De pastoors deu duivol aan doen s Sic transit Thans klampt de almach tige Bara zich aan eenen senatorszetel vast, en uit vrees hem te verliezen, doet afstand van den schoonen titelGekotene des volte. Welk een val, koster Bara, welk een val, mensch Gods 1 Gy, Sofie, met welk doel Om den naam van mijnen vader van de schuld te reinigen. Vader, weiger mij dat niet. Ik ben geen kind meer, maar eene vrouw twintig jaren. Mijne liefde en mijn leven zullen mij ondervinding en bekwaamheid geven. De ellendeling die den moord beging waarvoor gij aangeklaagd en veroordeeld werd, leeft misschien nog in veiligheid, ter wijl gij verbannen aijt eu uw leven dagelijks gevaar loopt. Misschien kan ik de waarheid nitvorschen, hoe zwak ik ook ben. Vader, laat mij gaan. Sofie dat plan is waanzinnig Neen, neen, vader Niemand heeft vroeger gepoogd den werkelijken moordenaar te ontdekken. Laat mij het beproeven, laat mij den naam, vroeger door u gedragen, van Bchuld zuiveren Ik zal mij zeiven niet ver raden, aan niemand, zelfs niet aan mijne moeder, totdat uw naam rein is en gerecht vaardigd voor geheel de wereld. Sofie, ik kan, ik mag n niet laten gaan. Gij kent niets van Frankrijk. Uwe schoon heid zou u aan veel gevaren blootstellen. Spoedig zult gij ondervinden dat uwe taak te zwaar zal zijn. Neen, Sofie, de geheele we reld zou mij uiet kunnen bewegen, mijnen naam weder iu eer te doen herstellen, doe het niet ter wille van uwen vrede en uw geluk.... Hare woorden, hartstochtelijk eu vol over- nu toch al zien gebeu ren op het einde onzer eeuw Om den danjter, Pie van Chipka, gaat gelijk hebben te schrijven dat de godvor- looehenaars of vrijdenkers, de vijanden vau Kerk, Paus en Priesters, nu goede christene zijn geworden Zij die vroeger zoo bitterden spot dre ven met de mirakelen gelooven er nu aau I Zij die de Godheid verloochenen geloo ven nu aau den vinger Gods Onder den titel Wonder Wonder lezen wij iu Dendergalm, van Zondag 11. 't volgende Toen men te Herdersem verleden n jaar Pastoor Daens vertoonde, werd de gemaakte pastor erg misbaudeld, ge- slagen, men kapte hem zelfs do handen half af. Eene zwangere vrouw die het tooueel bijwoonde heeft thans bet leven ge- schonken aau een kind wiens vingeren schier geheel ontbreken alsof ze afge- kapt waren. Denderbode zal ons misschien uit- leggen dat die geboorte een mirakel is.*» Denderbode zal eenvoudig uitleggen dat 't geen Dendergalm schrijft, vau 't begin tot het einde, vuige leugens zijn eu dit bij zoo verre dat hij de opstellers ofte schrijvelaars van 't liberaal boter papierken uitdaagt te durven aauwijzeu waar de ouders wonen van dat kind in 't welk zijne ouders getroffen ziju gewor den door deu vinger Gods, omdat men,' in hunne herberg, Pastoor Daeus vertoo- uonde, de gemaakte pastoor erg mishan delde, sloeg en zelfs de handen half afkapte. Dit zoogezegde mirakel is wéér eene van die schandalige uitvindingen gelijk die van 't wijf omgekocht door de catho- liekeu voor duizend franks om priester Daens te bekoren en in 't verderf te doen storten. Wekelijks bijna treft men in 't Land van Aelsl, 't verhaal aau van gevallen waarin de vinger Gods niet vreemd zou ziju gebleven. Zoo wordt er onder anderen beweerd dat een landbouwer riep Paster Donche moest 't avond dood vallen en bij die dat riep viel 's avonds dood... Een tweede riep Paster Donche moest ge- rokken liggen eu 's avonds lag hij die deze verweusching uitsprak, stijf... E-m derde, een boer, riep in eene herberg aau de Merkt Dien pastoor Daensmoest dood vallen, bij komt thuis, hij valt. or is geen spraak meer uit geweest. Denderbode heeft Petrus Daens-Mayart vroeger meer dan eens uitgedaagd en doet het heden nog te durven bekend maken wanneer en waar dat alles ge beurde, maar hij zwijgt uit vrees van Moeder Justicia. Wij herhalen het: Die zoo gezegde mira- tuiging, drongen in haar vaders gemoed, als een woedende oorlogskreet, die den vijand verschrikt eu doet vluchten. Sofie zag dat hij wankelde. Met de geestdrift, hare edele na tuur eigen, riep zij uit Gij zijt onschuldig, vader, en deu schul dige moet gevonden wordeu door iemand, die de geheele zaak stap voor stap volgt. De moordenaar kan zich verborgen houden. Ach- tieu jaren lang heeft hij rust gehad is er geene verdenking op hem gevallen, en als nu de bijna vergetene daad weder aan het dag licht wordt gebracht, dan moet hij zich zei ven verraden. Er moet nog een spoor zijn overgebleven. De hemel zal mij helpen en mij behoeden. O, laat mij gaan vader De verzoeking om toe te geven werd zeer sterk bij Lepage. Haar zelfvertrouwen maakte eenen machtigen indruk op hem, zoodat ook bij hem het vertrouwen en de hoop terugkwa men, die in vereeniging met zijn verteerend heimwee hem dwongen, zijne dochter te laten gaan om hare groote planuen uit te voeren. De mogelijkheid bestond, dat haar werk zon gelukken, dat zij hoewel slechts een zwakke vrouw, hem in zijne eer herstellen eu hem de plaats onder zijne medemenschen zou verove ren, die hem rechtmatig toekwam. Indien gij niet zoo geheel alleen waart, Sofie, zou ik toestemmen, zegde hij, naeeuig nadenken. Maar zooals het nu is, kan ik a niet laten guan. kels zijn al zaken in den aard der kanalje- streek vau de omgekochte Jesabel, >lio hedeu bij 't publiek nog zooveel effekt maken als eene visicatorie op een houten been. Hier en daar eenen gepatenteerden dommerik kan men er beet meé hebben maar 't is alles ook Mgr Stillemans schrijft Hoogwoerde Bisschop, hebt gij ooit gehoord dat goei christenen in den n vasten zelfs in de week Komedie hou- ij den De vasten is gedeeltelijk afge- b schaft, maar Uw Hoogw. vraagt meer ingekeerdheid. Als het te laken valt dat leeken in den vasten komedie houden of concert geven, wat moot men dan wel denken van den priester die zondag 11., half vasten, naar Brussel trok om er de boulvards af te dwijlea en zich door gemaskerde zotten en zottinnen eenen vollen zak confetti laten op 't lijf te werpen Ja, wat moet men denken van den priester welke op zulk een dag in de Brus- selsche koffiehuizen gaat paradeeren die, op dit oogenblik, druk bezocht wordeu doer talrijke gedecolleteerde of half naakte juffertje van verdachte zeden met of zonder cavaliers Er ziju in België duizenden priesters en een enkel is er zondag 11., iu den hei ligen tijd van den vasten, op de Brussel- sche boulvards en in de koffiehuizen ont moet geworden. Zeg eens, Pieter Daens, zoudt ge daar ook geon woordje over schrijveu aan Z.H. Mgr Stillemans Onzijdigheid. De Gaulois schrijft het volgende ojier het verwerpen in do Fransche Kamer (in 1896) van den dienst van twee jaren, op welk voorstel M. Bil lot, minister van oorlog destijds ant woordde Ik heb dikwijls gezegd, ik heb het iu de commissie van het budjet herhaald indien ons land ontijdig ware gelijk België, of als het, gelijk Engeland, door den Oceaan werd beschermd, zouden wij ons aan de zoete droomerijeu kunnen overgeven maar wij hebben eene opeue, eene verminkte grens en de minister van oorlog zou aan zijue plichten te kort komen, indien bij dit een oogenblik ver gat. Generaal Billot, zegt de Patriote,roept ten gunste vau België zijne ontijdigheid in die bij vergelijkt met <leu bevoor rechten toestand van Engeland dat moet dus heel eenvoudig een domkop ziju Daar zijn immers geen verstande lijke bollen dan wel de Belgische milita risten, die zoodanig hun land beminnen, dat zij den besten waarborg belachelijk makeu namolijk de ontijdigheid, die door de mogendheden bekrachtigd is. b Gij twijfelt zeker niet aan mijne ge schiktheid, om op de- reis op mij zelve te passen. Ik kan mijne oude gouvernante te Parijs opzoeken, die mij eene goede en ge schikte vrouw zal bezorgen om mij te bege leiden. En dan Dan ga ik naar Marseille, in de nabij heid van uwen geboortegrond en geef acht, hoe en waar ik mijn werk beginnen kan. Ik vrees niets, ik verlang alleen met mijne zen ding eenen annvaug te ma|^en en deze te voleindigen. Laat mij naar Frankrijk ver trekken, vader, en vertrouwen wij op God, Hem biddende dat hij mij op het rechte pad breugo en de zege Bchenken moge. Lepage zag lang iu het van geestdrift stra lende gelaat van het meisje, vol bewondering voor haren moed en standvastigheid. ik kan u niet weerstaan, Sofie riep hij eindelijk vastbesloten uit. Dat God u behoede eu geleide. Gij zult naar Frankrijk gaan. Ik vrees echter, dat de taak, die gij u zelve oplegt, te zwaar voor u zal zijn hetzij dat het u gelukt mijnen goeden naam te herstel len, hetzij dat gij er niet in slaugt mijne on schuld te bewijzen, ik zal u steeds zegenen voor uw vertrouwen in mij en uwe opoffering. Uw plan is gevaarlijk ik beef als ik er aau deuk. Unze vijanden zullen u zoeken te ver nietigen. ik kan niets doen dan voor u bidden; maar gy hebt myn woord, gy moogt gaan. Onze vierde, ome merteleer, beeft in de Volkskamer voorgesteld de kamer- kiezingeu tot in October te verschuiven. De eerste Zondag van Juli deugt niet, zegf hij,want dan zijn al de Fraaschraans weg,'t is te zeggen, al de voorstaanders der christene volksfopperij zijn dan naar Frankrijk gaan arbeiden. Juist of men niet weet dat meer dan de s/4 der Vlaamsche kiezers die men Fransckman8 heet, tegenstrevers zijn van de groene volksbedriegerij. De heer Schollaerl, minister, stelt voor de kamerkiezingen te houden op 22 Mei aanst. Vroeger vroeg onze vierde ook dat ze in Mei zouden plaatsgrijpen maar nu heden deugt die maaud al niet meer, 't moet October zijn.... Waarom moet het, lieve lezers, volgens onto vierde, nu October zijn? Luistert, wij gaan dat eens uitleggen Als de kiezingen tot in October uitge steld worden dan blijft onte vierde 5 maanden langer volksvertegenwoordiger, dus tegen 4000 fr. 's jaars maakt voor de 5 maandeu meer dan 1666 franks. En daarbij vyf maanden langer gratis, voor niet met alle treinen in eerste klasse mogen rijdeu. Dus geeu twee maal daags meer gratis uaar Brussel kunnen trekken.Van ganscb den zomer geen enkelen keer gratis naar Knocke aan zee kuunen reizen om er te gaan pladderen Ge verstaat, lieve lezers Ehje geen ziel dé En dan zijn er die durven zeggen dat onte vierde een domkop is I... tus, zullen de feesten te Overmeire inge richt tot herinnering aan den Boerenkrijg, gegeven worden don Zondag 31 Juli. Datums van de herinroaping onder de wapens eu van de te- 3 rugzending in verlof der militie- JV klassen van 1894 en 1895 van de infanterie in 1898. Klas van 1894. 2C linie-reg. 13 mei n 10* n 12* n 14* 12 mei 17 juni 16 juni 2 angnsti 18 angusti juh l®,2®en8'jagerstev. lti angnsti Grenadiers 22 aagusti Karabiniers, 1",2°, 3® 4* bataljon 3 juni Dagteokening onbop. verlof. 12 juni 11 juni 16 juli 15 juli 1 eeptemb. 17 septemb. 31 juli 14 septemb. 14 septemb. 2 juli VIII. - DE BEWIJZEN DER SCHULD. Mijnheer Lepage nam de belofte, zijne dochter Daar Frankrijk te laten vertrekken, niet terng. Ilare vastberadenheid, haar moed, haar vertrouwen op de Voorzienigheid, ver- vuldeu hem met een nieuw leven. Voordo eerste maal sinds zijne onrechtvaardige ver- oordeeliug drong een liefelijk gevoel van hoop iu zijne ziel. De mogelijkheid, van het verschrikkelijke van zijn lot, van de ver- oordeeliug wegens eene vreeselijke misdaad ontlast te worden, zich weder vrij te knnnen bewegen, zonder vree» gevangen genomen en terechtgesteld te wordenwas een geluk zoo groot, dat hij het nauwelijks waagde er «au te deuken. En toch kou het zijn dat hij dat geluk nog eens deelachtig zou wordeu. Een zwakke leiddraad, een aanvangspunt, dat bij het vroegere onderzoek over het hoofd was gezien, kon nog voorhanden wezen en tot onthulling van het geheim, tot ontdek- kiog van den waren moordenaar aanleiding geven. Wie kon beter de taak op zich nemen dezen draad op te zoeken, dan zijne dochter, die de .eenige hoop, de eenige troost in zijn ballingschap was. De liefde zou haar wijsheid verleenen. Hare liefde voor haren vader zou haar waakzaam en voorzichtig doen zijn. Hij wilde zijne zaak in hare handen leggen, ver trouwen stellen in de Voorzienigheid, die over haar waken en haar op den rechten weg en tot de zege zou voeren. Klas van 1896. Dagisekening Dagtekening korpsen. bepaald Torlof behoudens berioroepingj. 1®, 2®, 3® en 4® linie 4 mei 15 juli 5® en 6® id. 4 mei 16 juli l' »<J- mei 15 juli 8 en 9® id. 16 juni l septemb. fd. 20 juni 1 septemb. ,L ®ja'! 24 septemb. 1 ld. 15 juli 24 septemb. 13 en 14® id. 2 juli 10 septemb. 1® en 3* jagers te v. 4 juli 14 septemb. juli 14 septemb. Klas van 1895. Dagteekening van bet in onbepaald verlof zenden tot op hetschiet- oefenings- en mancevarstijdperk van het regi ment in 1899, behoudens herinroeping Grenadiers karabiniers 1®, 2°, 3® en 4 ba taljon, den 14 september. Oter 14 dagen spraken wij van de buiten gewone waakzaamheid dio de toeziebters der eetwaren uitoefenen ter Botermerkt vau Aalst eu dal ten gevolge van de be schuldigingen van onten vierde die in de Volkskamer uitriep dat de botervorval- schiug in de omstreken van Aalst op grooten voet gebeurde, want dat er weke lijks 60 duizend kilos margariua aange voerd wordt. En 't Land van Aelsl, de gazet of't orgaan van onsen vierde be vestigde het meer dan eens, toen er in te lezen stond dat er hier te Aalst achiers uimmer dan vervalschte boter te koop wordt gesteld. Die talrijke bezoeken der toezichtors was eene ware plagerij geworden voor de laudbouwers die bier hunne boter tor merkt brengen. De heer Leo Gheeraerdts, onze Burge meester, heeft bij den heer Minister van landbouw, enz. protest aangeteekend tegen die buitengewone waakzaamheid. Hij deed bemerken dat bij, toteeren lof der landbouwers onzer streek, kon bevestigen dat ondanks die buitengewone waakzaamheid, de opzichters nog nooit, om zoo te zeggen, vervalschte botar ter merkt vonden. De beer Minister erkende de gegrond heid der klacht en dadelijk is er bevel gegeven die overtollige waakzaamheid te staken, want gelijk de heer Burgemeester bet bewees, 't was eene ware palgerij ge worden, die de goede faam der boter merkt van Aalst krenkt, ze in belang rijkheid doet verliezen en dus schadelijk zou worden voor onze stedelijke financiën en de belangen onzer neeringdoeners en ambachtslieden. Voortaan dus zal die buitengewone waakzaambeid voor wat Aalst betreft ophouden. Het toezicht zal op eene andere wijze uitgeoefend worden. De merkt zal op uur beginnen en de verkoo- pers zullen ontslagen zijn van den last die deze wezenlijke plagerij meebracht. Ilij wa6 zoo opgewonden, dat bij den gehee- len nacht niet kon slapen. Nadenkend ging hij de kamer op en neer, bleef voor het ven stor staan en zag in den nacht naar bnitea. Nu en dan wierp hij zich op het bed maar ook daar had hij geene rusthet stormachtig kloppende hart, het snel door zijne aderen vlietende bloed deden hem weder opstaan. Hy verlangde zijne dochter naar Frankrijk te begeleiden en zelf deel te nemen aan den ar beid tot het herstel van zijnen goeden naam maar hij was tot werkeloosheid gedoemd, hy durfde niet nit zijnen schnilhoek te voorsohyn komen, indien hij niet vau den beginne af het welslagen onmogelijk wilde maken. Toen de morgen aanbrak, waren de sporen van den doorwaakten nacht dnidolijk op zyn gelaat te lezen maar toch bezielde nieuwe hoop zijne afgematte trekken en zyn voorko men verkondigde eene buitengewone kracht dadigheid. Zoodra mogelijk liet hij zich een dagblad brengen, om de scheepstijdingen door te ziea. Hij besloot dat Sofie den zaterdag avond met den stoomboot die van den Piraeus naar Trieaft afvoer, zon vertrekken. Er bleven dus nog eenige dagen over, om de noodige inkoopen te doen voor den uitzet van het meisje en de ge schiedenis in alle bijzonderheden na te gaan, opdat Sofie nauwkeurig ingelicht, een voor- loopig operatieplan kon opmaken. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1898 | | pagina 1