Zondag 14 Augusti 1898. 5 centiemen per nummer. 33ste Jaar 3287. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. GEUZERIJ VRIJHEID. w De Moordenaar? Beestenleven. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweenml ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitanties door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, «n in alle Postkantoren des Land. Cuique Buum Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnisse cp 3# bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den uijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel© van dit blad. Aalst, 13 Augusti 1898. EN De groote held onzer Belgische geuzerij, de man voor wien zij zoo lang in bewon dering hebben gestaan en aan wien zij al hunne genegenheid hadden geschonken, is niet meer hij, de hoogmoedige, heeft het gemeene lot der stervelingen onder gaan. Over Bismarck, Duitschlands ijzeren kanselier, willen wij niet veel spreken; er is inderdaad te weinig goeds van te ver tellen. Hij zelf heeft de juiste toon aange slagen toen hij te Varziu in 1877 in volle TculturJcampf kerkvervolging is juis ter het volgende zegde - Niemand bemint mij. Ik heb ook niemand gelukkig ge- maakt, noch mij zeiven, noch mijne familie, noch iemand anders. a Integendeel heb ik veel menschen ongelukkig gemaaktzonder mij had- den drij oorlogen niet plaats gehad en - zouden duizenden menschen niet ver- moord zijn, zouden hunne ouders, broeders, zusters, weduwen en weezen niet in rouw gedompeld zyn. Wij zullen over Bismarck zwijgen die akelige man heeft niet eens verdiend dat men er over spreke. Nooit heeft een men- schelijk, een edelmoedig gevoelen in dat yskoude hart gehuisd, altijd is hij de mau gebleven, trouwe aanhanger van het ijskoude woord De macht staat boven net recht. s Maar die droeve held was de man, de gevierde man onzer geuzen. Hem bewon derden zij, hem bezongen zij op alle tonen, hem verhieven zy tot in den hooge hemel 1 Bismarck stelden zij zich ais een toonbeeld daar voor hun werken en streven 1 In dat concert van dwaze, onzinnige loftuitingen heeft-onze armzinnige Den der galm ook willen meêdocn. Waarom? Omdat Bismarck in Duitschland de akelige werken heeft verricht waarvan onze geuzen slechts dorsten droomen... Hij heeft de Jesuïten verbannen, de Priesters gebroodroofd en mishandeld, de Bisschoppen, de Prinsen der H. Kerk in 't gevang gesleurd, de rechten der catho- lieken met de voeten getreden in een woord, hij heeft met de Geestelijkheid gedaan wat onze armtierige Dendergalm hoopt er een mede te kunnen doen. (Zie Dendergalm September 1891.) Bismarck is de akelige held van de Duitsche kerkvervolging, gekend onder den naam van kulturkampf. (Strijd om beschaving.) Het recht miskennen was WIE IS NAAR HET HOOGDUITSCH van E DU A RJ) WAGNER. 36,u VERVOLG. Niemand in Frankrijk genoot meer ach ting dan hij. Hjj was de eerlijkheid en de oprechtheid zelf. Hij werd door de symen bemind en de pachters vam Charlemont eerden hem. Doch iedereen vloekte hem, zoodra hij gevangengenomen werd. Niemand geloofde aan zijne onschuld.... Omdat de bewijzen tegen hem te over tuigend waren. Maar dat iB geene geschiede nis voor u, Sofie, voegde hij er bij, toen hij de ontroering van het meisje bemerkte. Juffrouw Robin ex had wel iets beter kuuneu doen, dan u zoo iets te vertellen. Sofie kleurde. Zij dacht nu wat de graaf Beaucourt wel zeggeu zou indien hij wÏBt, dat deze geschiedenis haar leven zoo verbitterde en de hinderpaal was, die tusschen hen bo- stond wanneer hij wist dat zij zich tot taak had gesteld den waren moordenaar van haren oom te ontdekken en haren vader weêr in zijne rechten te herstellen. voor den ijzeren kanselier streven naar beschaving Bittere spotternij en zeggen a. u. b. dat onze hedendaagsche geuzon nog van dat gehalte zijn Bismarck is de opsteller, de maker en uitvoerder der hatelijke meiwetten, beter gekend onder den naam vau Brodkorp- gesetze. Wie met die pijnlijke toestanden nader wil kennis maken leze Catho- Itques Alletnands, - door den E. H. Kannengieser. En omdat hij de catholieken ver volgde, omdat hij hun recht met de voeten trad, omdat hij de die naars der Kerk mishandelde, daar om was hij groot in de oogen onzer Belgische geuzerij daarom zon gen zij hem lof; daarom zegden de kleine, godhatende keffers, Dender galm inbegrepen, tot hunne leiders Duitschland geeft ons het voor beeld waarom zouden wij het niet volgen. En in tijdschriften welke de verwaand heid hadden ernstig te ziju, en eene door wegende rol te spelen in ons geestesleven, verschenen van die zonderlinge leerstel sels, strekkende om het hatelijk gedrag van den ijzeren kanselier, om de toekom stige kerkvervolging, welke, volgens onze geuzen, welhaast in België moest losbre ken, te wettigen. De geuzen maken veel ophef met hunne vrijheid I Zij hebben altoos dit woord op de lippen maar hoe kunnen die lieftal lige hccrcn de vrijheid doen samengaan met de kerkvervolging waarvan zij iede- ren dag droomen I Neen, de vrijheid der geuzen is de ware vrijheid niet, welke ieders rechten eerbiedigt, de vrijheid van den geus is knechtschap en vernedering voor den kristone; zij bestaat in het lossen teugel geven aan alle godhatende driften I Buiten de feiten der Geschiedenis, zouden wij honderden aanhalingen kun nen neêrschrijven wij zullen ious echter tot eene bepalen zij is echt tijpisch. Zij komt uit de Revue de Belgique, ge schreven door H. Pergameni, thans nog en dat is beteekenisvol leeraar aan de geuzenhoogeschool van Brussel De waarheid, schreef hij den 15 octo- ber 1895, 't is wij dio ze maken de maatschappelijke noodwendigheden 'tis wij die ze vaststellen. Hoe Door de macht. Het is de macht alleen, welke op deze wereld schept en behoudt't is zij welke de regels van het recht en de maatschappelijke noodwendigheden bepaalt want oen recht zonder macht is maar een woord. Wat men er ook van zegge, niet alleen maebt gaat boven recht, wat ten anderen maar weinig beteekeut, maar a de macht is het recht. - Welke leerstelsels De macht is het recht I Is het afschuwelijk genoeg Wat zou de geus Pergameni zeggen, .tieren en schreeuwen zoo men zijne leerstelsels eens tegen hem toepastte Iemand naderde het paar, waarom zij de planten weêr begonnen na te kijken. Om elf uren kwamen de rijtuigen voor de gasten namen afscheid en vertrokken. De logeergasten begaven zich naar huune kamers en mevrouw Mixtome, mevrouw Bienjour en Soüe bleven alleen iu het salon achter. Hebt gij u heden avond goed vermaakt, juffrouw Lepage vroeg Eugenie Mixtome, hare gezelschapsjuffer vriendelijk aanziende. Ik|hoop dat u de tijd niet lang gevallen is. Neen, ik dank u antwoordde Sofie. De avond was aangenamer dan ik verwacht had. Gedurende de maand dat wij hier blij ven, hebben wij voortdurend feest, zegde Engenie. De vrienden van Charlemont bezoe ken ons of wij bezoeken hen. Voor overmor gen zijn wij op Charlemont te eten gevraagd. Het oude historische kasteel is allermerk waardigst. Gaat gij mee, mevrouw vroeg mevrouw Bienjour. Ik heb nog geen besluit genomen. Gij twijfelt dus nog vroeg mevrouw Bien jour met vreugde. Het doet mij genoegen dit te hooron, en ik hoop dat gij zult gaan. In dien gij eenmaal uwe vrees om dit kasteel te betreden overwonnen hebt, zult gij u daar even goed kunnen vermaken als uwe gasten hier. Ik moet de overredingskracht van den markies van Charlement al heel verkeerd beoordeelen, indien het hem niet gelukt u over te halen, aan den diner deel te uemeu. Ah dan zou uiet lang de macht het recht uitmaken Arme geuzerij aau wier hoofd zulke doktoren, zulke leeraars staan Er zijn zotten in alle partijen heeft een geus gezegd. Het kan zijn maar voorzeker heeft de geuzerij daar een handel in, welke sterk naar den monopool riekt Het is langs om meer onbetwistbaar dat in die zoogezegde partij der vrijheiden verdraagzaamheid de zotten het grootste getal uitmaken zelfs onzeu poveren artist heeft er aan gehouden er bij te kunnen gerekend worden. Bestaat voor hem de vrijheid niet in het verbannen der priesters f Hebben wij ook over eenigo dagen in de dagbladen geen tempeest van woede en dolzinnigheid zien losbarsten, omdat tijdens de processie van 't H. Sacrament te Brussel, bet volk kalm was gebleven, en er geene stokslagers oprezen, lijk den 70D September 1884, onzaliger memorie, om de rechten der catholieken in 't bloed te versmooren T Zouden die dagbladen, welke ik bedoel, dien onverdraagzaraen en haatvolien toon aanslaan, waren zij niet gerugsteund door het gros hunner lezers M. Pergameni gaat voort Verliezen wij onzen tijd niet met onze tegenstrevers trachten te overtuigen. Wij n gelooven gelijk te hebben, dat is ge- a noeg Vandan af aan is onze plicht de gedachten door te drijven welke wij als - rechtveerdig aanzien, zonder ons - over de vrijheid te verontrusten. Een andere, de strekking, de vrijheid van kant te laten als helper in de maatschappelijke strijd komt lederen dag duidelijker voor, naarmate de gezindheid der bewaar- ders zich vervormt en zich vereenigt rond het oudste en het stevigste gods- dienstig gebouw, dat de menschen hebben opgerichtj: de toomsche, katko- a lieko Kerk. Duitsehland, Zwitserland en Italië hebben ons het voorbeeld ge- geven volgen wij het, indien wij gered willen zijn. Verders. Neen, indien de Belgische liberalen a bun land en hunne gedachten willen redden, moeten zij maar krachtigere n middelen grijpen zij moeten ouver- a poosd streven naar de afschaffing der kloosters en der godsdienstige orden zij moeten door strenge en radikale middelen de ongehoorde ontwikkeling beletten der mirakelen en der gestig- matiseerden, die eene schande voor ons land uitmaken. Welke middelen zal H. Pergameni in 't werk stellen om tot ziju Eden van vrij heid, waar broederlijkheid en verdraag zaamheid troont to geraken Hij zelf zal het ons zeggen in dat zelfde artikek. Luistert lezers, en oordeelt Eugenie Mixtome kleurde even. Juffrouw Lepage, zegde mevrouw Bien. jour eensklaps tot Sofie, tot welken tak der Lepages behoort gij Zijt gij verwant aau de Lepagos van Marseille of aau die van Lyon Aan geen van allen, antwoordde Sofie, op zulk eenen koelen toon, dat mevrouw Bienjour vuurrood werd van boosheid. Ik heb in Frankrijk geene familie. Hoe zonderling Geene familie in Fran krijk en toch zijt gij eene Fransche, riep me vrouw Bienjour met gekunstelde verbazing. Zoo jong en alleen hier Hebben uw vader en uwe moeder dan geene bloedverwanten Ik heb geene moeder, antwoordde Sofie, zoo bitter mogelijk. Ik heb niemand dan mij nen geliefden vader. Mevrouw Bienjour wilde iets zeggen, doch Eugenie Mixtome was haar voor. Juffrouw Lepage maakt zulk eeue groote uitzondering niet, door geene bloedverwanten te hebben, zegde zij vriendelijk. Ik heb meer zulke gevallen bijgewooud. Maar gij zijt ver. moeid. lievo, ik zal u niet langer ophouden. Sofie blikte haar dankbaar aan. Zij wenschte mevrouw Mixtome goeden uacht en verliet de kamer. Mevrouw zag haar na en zegde tot mevrouw Bienjour Ik heb noch nooit zulk eene genegenheid voor iemand opgevat als voor juffrouw Le page. ik gevoel mij tot haar aangetrokken en hare stem dringt door tot iu lojjne ziel. Het gevang, de boeten, de ver- banning zijn wettelijke midde- lenwaarom ze niet in 't werk gesteld. Bij Pergameni is onzen armtierigen huichelaar, welke thans zijn masker niet meer afwerpen durft, maar des tijds openlijk dorst schrijven, dat hij godloo chenaar en materialist is, naar school geweest. Van daar is hij met 'lie zonder- liuge gedachten over vrijheid gekomen eene vrijheid welke, lijk wij hierboven reeds zegden, bestaat in het verbannen der priesters. Gebrek aan plaats noopt ons te beper ken. Gaarne hadden wij bier nog eenige staalkens bijgevoegd, want de lauweren door Pergameni geplukt, hebben andere kleine kefferkens niet laten slapen. Daar komen wij later op terug de stof is te leerrijk. Bismarck hield niet vau vrijdenkers hij had overigens te veel regeeringszin om to gelooven dat de menschen te be heeren zijn met loocheningen. Onder dit opzicht was hij meer vooruit ziende dan onze doctrinairs. Een woord van Bismarck. De Belgische drukpers heeft aan Bismarck kolommen druks gewijd. Ten tijde zijner macht, en vooral toen hij den oorlog voerde tegen de Kerk, die hij de J - zwarte internationale noemde en op j gelijken voet stelde met het socialism, was Bismarck de afgod onzer liberalen. j. Hunne bewondering is sedert dien lee- lijk gezakt, wat blijkt uit de artikels, die zij over hem geschreven hebben.De waar heid is dat Bismarck, van het oogenblik dat bij naar Cauossa was gegaan en aan de catholieken de hun beloofde gods dienstvrijheid moest teruggeven, seffens ophield voor onze onverdraagzame doctri nairs een groot man, een genie te ziju. Men heeft vele zijner woorden Aange haald, maar daar is er een, dat hij uit sprak in den Rijksdag en dat raag.herin nerd worden, daar het hem eer aandoet. Een van de gestampte doctrinairs, die men iu Duitschland de nationaal-liberalen noemt, bevocht hot godsdienstig onderwijs on hcmeldo de onzijdige zedeleer tot in do wolken op. Bismarck stond recht en deed eene krachtdadige weérlegging van het stelsel onzer vrijmetselaars weêrklinken. - Gij beweert iets uitgevonden te heb ben, zegde bij tot Hen spreker ik loochen het. Wat gij uwe beginselen van zedeleer noemt, hebt gij aan het christendom ont leend. De christene zedeleer is die welke na 18 eeuwen aan het menschdom nog het leven schenkt.Arme elleudelingen die ge zijt, gij bult u in de lompen van die zedeleer en toch verloochent gij haren stichter. Al wat ge goed kunt onderrich ten komt uit het Evangelie aan u bo- hooron slechts de weglatingen en vermin ken, die ge de leer van Christus deedt ondergaan. Op het oogenblik dat deze woorden wer den uitgesproken, regeerde het ministerie der 7 B/, vrijmetselaars over België, eu trachtte in onze scholen dit zelfde onzij dig onderwijs in te planten, om den cate chismus to verjagen. Ik heb haar heden avond wel honderdmaal aangekeken. Ik ben van plau mettertijd meer van haar te maken dan mijne gezelschaps juffer. Ik wil hare genegenheid winuen en verzoek u, mevrouw Bienjour, mij te helpen haar het leven te veraangenamen. En gij weet niets van haar riep me vrouw Bienjour nijdig. Zy heeft zeker goede aanbevelingen, maar gij zijt geheel onbekend met hare familie, haar verleden en haar karakter. Mettertijd zal ik dit alles wel vernemen. Ja, als het wellicht te laat is, tot groote schade vaD uwe rust. Gij hebt eene fout be gaan dit meisje in uw huis op te nemen. Zij is met een doel hier, eu dit doel iB niet uwe belaugeu te dienen. Mevrouw Bienjour had deze woorden met profetische geestdrift uitgesproken. Waarom zegt gij dat vroeg Eugenie. Weet gij iets Blechts van haar Ik houd niet van verdachtmaking als gij echter bepaald weet dat zij eenig kwaad heeft gedaan spreek dan. Ik geloof, ik denk.... Ik wil geeu geloof, gtene verdenking, viel Eugenie Mixtome haar kalm, maar be slist iu de rede. Wanneer gij haar verdenkt van iets zonder eenig bewijs, dan verzoek ik u te zwijgen. Dan zult gij de waarheid zelf ondervin den, mevrouw, zegde de oude dame. Ik her haal het. Het meisje heeft eeu doelen als gij der roodeu teekent er protest tegon aan wanneer men beweert dat de socialisten bet huwelijk, bet familieleven willen afschaffen om eene verdierlijkte samenleving te vormen. Maar de scbrijvelaars van Vooruit hebben goed protest aau te tuckenen, Le Peuple het officieel orgaan der roode par tij, toont ons aan dat ze slechts schijn heilige volksbedriegers zijn, want het zegt ons wat de rooden onder dat opzicht waarlijk in 't schild voeren. Eu :oo schrijft - Le Peuple - Wij leeren aan de meisjes dat de vrije liefde de schittereudo vrucht is van s eene hoogere zedelijkheid dan het hu- welijk is. Wij weigereu dezen te miszien die buiten het huwelijk leven of bet huwelijk verlaten hebben om de vrije liefde te volgen, maar toch elkander rechtzinnig beminnen en hertelijk te ramen leven. Wij leeren onze meisjes dezen niet te misprijzen die bezwijken, maar alle bunno achting over te houden voor dezen wier leven van eenen ge- n meenden drift vervuld is. Ea het is daarom dat wij niet ontzien in het bijwezen der meisjes, een zuiver- deren en helderderen tijd te begroeten, op welken de vrouw vrij zal zijn eu de s liefde ontlast van alle de banden die ze nu verlagen, verminderen, belemmeren n en vernederen. JZiedaar do leering der vrije liefde gelijk Bebel ze voorschrijft. Men oordeelo I Be- bel schrijft - De vrouw geniet vermaken, verkeert en onderhoudt zich met haurs gelijken, of met mannen, die haar bevallen, en - waar de gelegenheid zich voordoet, sin de keuze der liefde is zy vrij, zoo goed als de man zij verlooft zich, zij s sluit een huwelijk uit geene andero - beweegreden dau uit neiging. Dit huwelijk is, even als in de grijze - oudheid, een privaat verdrag, zonder tusschcukomst var. den een of audercu ambtenaar, maar het onderscheidt zich b hierin vau vroeger, dat do vrouw uiet door koop of gift iu de handen des maus valt, wiens slaviu zij werd, die haar naar believen, verstooten kon. De mensch moet in de mogelijkheid m verkeeren, over zijne sterkste uatuur- drift even vrij te kunnen beschikken, - als over ieder andere natuurdrift. - De bevrediging der geslaehtsdrift is net zoo goed ieders persoonlijke zaak. als de bevrediging vau elke andere ua- b tuurdrift. Hij is daarvan niemand rekenschap verschuldigd, een onberoepeue heert zich daarin niet te mengen. Verstand, beschaving, onafhankelijkheid zullen - tot ëenc rechte keus leiden, en haar vergemakkelijken. Komt er onverdraag- - zaamheid, ontgoocheling, weerzin tus» - schen, dan gebiedt do zedelijkheid deze onnatuurlijke, en daarom onzede- lijk goworden verhouding, te breken. En toch zweren de socialisten, dat wij vuige lasteraars zijn, wanneer wij hen beschuldigen,alle familiebanden te willen verbreken I en dompers, zoo wij zulke theoriën walgelijk vinden want, zegt Bebel (op cit. bi. 423J de verstandige vindt dio stelsels heel natuurlijk alleen a een bekrompen zedenprediker kan daar - aanstoot aan nemen 't Is niet moeilijk om begrijpen wat de roode daardoor verstaan Het huwelijk afgeschaft, de zesde en negende der tien geboden Gods ijdele woorden, de meusch vernederd tot oen rang der dieren die iiun liefde dan eens hier, dan eens daar zon der wet, zonder regeltucht, zonder ver antwoordelijkheid in 't openbaar ten toon spreiden. Blijven wij niet stil by 't onzedelyk der roode leering het zou te zeer aan eerlijke christene herten walgen moesten wij over dio honden- en kattenliefde ver der uitweiden. binnen eene maand zelf niet hebt ondervon den dat zij niet is wat zij schijut te zijn, dan zal ik u de bewijzen leveren. Zij belaagt uwe rust en kan daarin het werktuig van anderen zijn, doch ik beloof u, dat ik haar zal ont maskeren. Mevrouw Xugenie Mixtome maakte eeue afwijzende beweging met de hand, die tevens mevrouw Bienjour haar afscheid gaf. Deze verliet met eenen koelen goeden nacht de kamer, verbitterd over het mislukken barer aanklacht. XVI. MEVROUW MIXTOME BIJ SOFIE. Toen Sofie hare kamer bianentrad, vond zij een licht op den schoorsteen en een knap pend vuur in den haard. Ofschoon het fraai weêr was, hadden al de bewoonde vertrekken voortdnrend behoefte aan verwarming, daar Montfa^on langen tijd geheel ledig had gestaan en de kamers dus vochtig waren. Sofie verwisselde haar toilet met eeu een voudig huisgewaad, ging toen op eeuen stoel bij het vuur zitten en verdiepte zich in ge dachten over hetgeen zij dien dog had ge hoord en gezien. Een merkwaardige avond dacht zij. Ik heb drie persoheu gezien, die voor mij van het hoogste belang zijn. Mijne moeder Ach I wat zon de trotaohe Eugenie zeggen, wanneer Rechten op de tarwe worden door bijna allo landen geheven. Ziehier het beloop dezer rechten per 100 kilogr. Portugal 11,24 Spanje 10,62 Italië 7,60 Frankrijk 7,00 Zweden 5,20 Vereenigde Staten 4,75 Duitschland 4,37 Canada 4,14 Oostenrijk-Hongarië 3,81 Griekenland 3,25 Turkije 1,45 België 0,00 Engeland 0,00 Holland 0,00 Deze inkomrechten worden verrecht- veerdigd door de volgende beweegreden Niemand heeft het recht van in zijn land de vruchten der aarde te bekomen tegon eenen lageren prijs dan dezen die ze in staan. - De verbruiker, zegde op 19 Januari 1895 de minister van Landbouw in Prui sen, heeft alleenlyk hot recht dat de voortbrengsels van den grond jhem gele verd worden tegen den prijs die ze in staan, vermeerderd met eene eerlijke winst voor den landbouwer. De nijverheid protesteert tegen de inkomrechten die don prijs van 't brood zeer weinig zouden doen verhoogen en d* tarweteelt winstgevend zouden maken. Men beschermt wel de suikernijver heid, waarom Omdat zij in andere lan den beschermd wordt. Waarom handelt men ook aldns niet voor de takken der landbouwnijverheid die in andere landen beschermd worden t zij wist dat hare gezelsehaDsjuffer hare eigene dochter is Wat zou markies Charlemont zeggen indien bij wist dat, dewijl mijn vader niet kan opkomen voor zijne rechten, ik de wettige eigenares bon van den titel en der goederen van Charlemont. En graaf Beau court? In wefirwil van het geheim dat my omhult en dat iemand minder edel van harte, wantrouwen zou inboezemen, schenkt hij my zijn volle vertrouwen. Hjj wil mij niet op geven. O, zal do hinderpaal tusschen ons ooit verwijderd worden Zal mijn vader ooit we der in zyne rechten kunnen treden Zjj moest zich zelf bekennen dat de toe komst weinig hoop gaf op eene bevredigende beantwoording dezer vragen. Ik zal mijnen vader schrijven, zegde zij half lnid. Ik weet dat hy er naar verlangt iets van mij te vernemen en met eiken post eenen brief verwacht. En ofschoon hij ziels bedroefd zal zyn wanneer ik hem over zjj na vrouw spreek, zal bij er toch gaarne van hooren. Zij stond op, ging aan een tafeltje zitten, waarop zich haar schrijfgereedschap bevond, en begon. Nauwelijks had zij eenige regelen op het papier gezet of ^pr werd op de deur geklopt en mevrouw Mixtome trad binnen. Opstaande schoof Sofie haren brief in da Bchrijfportefeu ille. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1898 | | pagina 1