Donderdag 1 September 1808. 5 eentiemen per nummer. SS81* Jaar 5292 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Christene Demokraten. VERLOREN EER Iels voor de geneverdrinkers. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan istweemaal ter week Yoor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kw'tantiëa door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des band. Cuique «mum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse cp 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, 81 Augusti 1808. voorgédragen en gestemd idon door hunne werken dat zij ware Dat woord is in de spraak en de druk pers zoo dikwijls gebruikt en misbruikt, aat het wel de moeite weerd is er eens klaar en duidelijk de beteekenis van in bet licht te stellen. Democratie beteekent, volgens den etymologischen zin des woords, volks- rcgeeringvolksheerschappij. Iedgreen die deze volksregeering wil invoeren en doen uitoefenen, mag demokraat heeten een demokraat is dus een voorstaander van de volksheerschappij, en als dusdanig een vriend en verdediger van bet volk. Maar het volk, in zijn geheele genomen, kan natuurlijk de regeering,met alles wat daarin begrepen is, persoonlijk niet uit oefenen, en moet derhalve zijne vertegen woordigers kiezen, die in zijnen naam bet land bestieren. Zoo is het nieuwe kiesrecht, door de catholieken gestemd en ingevoerdbet begin der demokratie in België geweest, en de catholieke kamerbeeren, die deze wet toonden demokraten zijn. Alle ware catholieken zijn christene demokraten,want zij willen dat de regee ring zooveel mogelijk christelijk weze, in tegenstelling met de socialisten, die ook demokraat zijn, maar den godsdienst, het huisgezin en den eigendom uit den Staat willen verbannen. Dus, de catholieke volksvertegenwoor digers zijn ware christene demokraten en dat zij het welzijn van het volk wezen- ij* behartigen, blijkt genoeg uit de vele, schoone en praktische sociale wetten die zy ten voordeele van het volks reeds ge maakt hebben en nog zullen maken, zóó dat België, onder dat opzicht, aan het hoofd aller landen van Europa staat. Maar hoe komt het dat die ware catho lieken in de kieziDgen bestreden worden door mannen die den naam van christene demokraten dragen |lOm daarop te kunnen antwoorden en de zake wel te verstaan, moeten wij de geschiedenis der laatste jaren in het ge heugen brengen. Wanneer het socialisme zekere uitbrei ding in België begon te krijgen, waren er catholieken die, om het werkvolk tegen die pest te bevrijden .christelijke instellin gen, zoo als gilden, vakvereenigingen en andere dusdanige in het leven riepen.Deze een verhaal naar het hoogduitsoh. 18* VKRVOLG. In onzinnige woede, met het vaste voorne men den verloofde zyner ontrouwe geliefde tot den bedelstaf te brengen, had de aange klaagde de misdaad gepleegd. Hy had de oude meid vrees aangejaagd om te verhinde ren alle deuren te sluiten hij was later in het huis geslopen en had hier, evenals in de sehunr, vuur aangelegd, en het genot, dat hij bij het gelukken van zijn dnivelachtig opzet «maakte, deed hem vergeten, welk gevaar hem zeiven bedreigde, indien hij op het too- neel van den brand aangetroffen werd. Eene boosaardige vreugde had zijne zinnen bene veld, hij dacht niet aan de noodzakelijkheid der vlucht, hy dacht er eerst aan toen het ge vaar hem van zoo nabij op de hielen zat, dat hij er zich nog ter nauwernood aan onttrek ken kon. De verklaringen der getuigen stem den allen daarin overeen, dat hy alleen de dader zyn kon ook de verklaringen van meisje, voor zoover men daaraan gewicht hechten mocht, waren verpletterend. Daarbij moest men het verledene van den beschnl' digde in aanmerking nemen. Hij was een ge strafte dief, hy' had den weg der misdaad waren inderdaad christene demokraten,in den echten zin des woords. Andere catho lieken nogthans vonden dit zoo noodzake lijk nietjbiizonderlijk waren zij daartegen, wanneer die instellingen in de politiek werkzaam wilden optreden en door hunne eigene afgeveerdigden vertegenwoordigd zijn.Daaruit onstond zekere verdeeldheid. De demokraten of volksmannen kwamen op tegen de anderen, die geloofden dat de oude catholieke volksvertegenwoor digers beter, of ten minste zoo goed, de rechten van iedereen kunDen verdedigen. Ondertusschen verscheen de merk- weerdige encycliek van Leo XIII over den toestand der werklieden. Doch in plaats van den vrede te herstellen, werd de verdeeldheid nog aangevuurd. VaD den eenen kant was men te over dreven. Men beweerde in den pauzclijken omzendbrief de oplossing vau alle vraag stukken te viudeu en men steunde op 't gezag der encykliek, om alle eischen te reohtveerdigeu. Dat was ten minste zeer onvoorzichtig en tegenstrijdig aan den omzendbrief zelve, die de grootste om zichtigheid in 't oplossen der moeielijke sociale vraagpunten voorschrijft. Van don anderen kaut groeide het wan trouwen tegen de demokratische bewe ging aan, alsof deze geheel de catholieke partij wilde omverro werpen en hare plaats innemen op allo politiek gebied. Deze verdeeldheid was zeker betreu- reDsweordig doch zij moet ous niet vcr- 'onderen.Het maatschappelijk vraagstuk ras, ten minste voor het meeste getal,nog heel nieuw en onbekend. Van daar die verwarring in de gedachten en verschil- lendende werkingen men verstond de zake niet klaar genoeg. Voeg daarbij de menschelijke hertstochten, en men zal begrijpen dat, dit alles samengenomen, bekwaam was eenige verbittering tegen elkander in de gemoederen te doen ont staan. Doch van beide kanten was men catholiek, en men wilde kost wat kost catholiek blijven, dus heel en gansch aan het gezag der heilige Kerk onderworpen. Zijne Heiligheid Leo XIII betreurde dezen toestand van het catholiek België. Hij wist nogtbans zeer goed dat zijne stem zou geëerbiedigd worden, en wat doet hij Hoewel de Paus eeneu noncius te Brussel heeft,die hem alle inlichtingen kan geven, is dit hem nogthans niet voldoende; maar hij roept de Bisschoppen van België, en de personen die meest in de beweging betrokken zijn, naar Roomen, om van beide kanten alle mogelijke inlichtingen te ontvangen. Dan, met volle kennis van zaken, na rijp overleg en wijs beraad, schrijft de heilige Vader aan de Bisschop- reeds voor eenigen tijd betreden, en de on dervinding leerde, dat de eerste stap op dezen den terugkeer onmogelijk maakt. Wan- een mensch gelijk de beschuldigde zijne onschuld betuigde, dan was dat alleen een bewijs van verregaande verstoktheid welke daarom de strengste toepassing der straf vor derde. Hij eiaohtte een tuchthuisstraf van vijf tien jaar. De verdediger, die den beschuldigde ambts halve toegevoegd was, nam de schuld als be an aan hij bepaalde er zich toe gronden aan te voeren, die de misdaad in een gunsti ger daglicht stelden. Hij beweerde dat de beschuldigde tot do daad was uitgetart, dat hy haar gepleegd had in een ontoerekeubaren toestand, ja, men kon met recht zeggen, in een vlaag van razernij. Doch de gezworen verwierpen de vraag of er verzachtende omstandigheden aanwezig waren en het hof veroordeelde Willem tot een lOjarig tuchthuisstraf. Met de uitdrukking vau hoogste ontzetting rustte de etrjdflce blik.van Dora op den ver- oordeelildrllagen bood haar den arm aan zij hoorde hem niet, hare gansche opmerk zaamheid was op don ongelukkige gevestigd, om wiens lippen een bitteren trek speelde. Eerst nadat hij weggevoerd was, hield de toovermacht op, welke het meisje gebi hield hare oogen vulden zich met tranen en een diepe, zware zucht steeg uit haren pen van ons land voor wat er moet ge daan worden om den vrede te herstellen en de encykliek over den toestand der werklieden in toepassing te brengen. De Bisschoppen gehoorzaam aan de stem van den Opperpriester,en bijgestaan door verschillige geleorden, wereldlijke en geestelijke personen, hebben eerst do zaak afzonderlijk overwogen en bestu deerd. Daarna allen te zamen vergaderd, tegelijkertijde met afgeveerdigden uit ieder bisdom, hebben zij het catholiek program betreffende het maatschappelijk vraagstuk opgesteld, volgens het verlan gen cn de voorschriften van Leo XIU. Alle ware catholieken van heel België hebben dat program aanveerd, de catho lieke kringen en vereenigingen.zoowel als do verschillende volksbonden des lands volgens dat program, is overal de over eenkomst gesloten en de vrede hersteld. Nogthans, ouder de catholieken zijn er, betreurensweerdig genoeg, enkel eenigen gevonden die niet wilden bijtreden. Het zijn dezen die, onder den valscben naam van christene demokraten, ter gele genheid van de kiezingen, de catholieke afgeveerdigden komen bestrijden. Zij willen niet onderworpen zijn aan het ge zag van den Paus eu de Bisschoppen. Zij willen den oorlog voortzetten, daar nog thans de vrede hersteld en het program der Bisschoppen overal aanveerd is zij bestrijden geene socialisten, maar zij be strijden, in het Vlaamsch gedeelte des lands, de catholieke volksvertegenwoor digers, die zonder uitneming.thaus iu deu vollen zin des woords, christene demo kraten zijn, dewijl zij allen het deraokri- tisch program van den Paus en do Bis schoppen aanveerden. Die bestrijders zeggen catholiek te zyn. Maar wat is catholiek zijn Onderworpen zijn aan den Paus eu de Bisschoppen, zoowel voor de leering als het bestier, en daarbij, op politiek gobied, de rechten der heilige Kerk verdedigen.Dit heet men catholiek zijn. En die zoogezegde chris tene demokraten weigeren onderdanig te zijn, en in plaats van de heilige Kerk te verdedigen, zaaien zij twist en tweedracht en hitsen het volk op tegen de catholieke Bestuurders, tegen deD Paus, tegen de Bisschoppeu en tegen de Priesters. Maar die handelwijze is revolutionnair tegen de Kerk zij is verradelijk en ten uadeele van het catholiek leger, en zij heeft geene andere dryfveer dan hoogmoed en heb zucht. Die bestrijders zeggen christen te zijn. Doch wat is een christen Een lid van de heilige Kerk, die niet alleen gelooft, maar daarenboven onder de gehoorzaamheid staat van den Paus en do bisschoppon. Zonder die gehoorzaamheid, wordt men benauwden boezem op. Zij legde hare hand op den arm haars verloofden en verliet, door hem geleid, de zaal. Do herder, die naast den herbergier aan j den uitgang van het gebouw Btond, zag haar hoofdschuddend na. Yoor dat arm meisje heeft het leven i«n vreugde meer, sprak hij met gedempte om de mulder zal zijne vrouw spoedig ouder de graszoden moeten leggen. Ooh kom uit het oog uit het hart, antwoordde de herbergier schouderophalend; mettertijd heelen alle wonden. Het is waar, zij heeft hem nog lief gehad en ik geloof dat zij hem nog lief heeftmaar zij moet nu toch inzien dat hij hare liefde onweerdig is. Moet zij dat vraagde de oude man, bedenkelijk het hoofd sohuddende. Indien hij de misdaad begaan heeft, dan dreef zij hem daartoe door haren trouwbreuk dat is de worm die aan haar hort zal knagen. En hy heeft ze niet begaan.... Kunt ge thans nog twijfelen Ja, mijn twijfel is heden nog sterker geworden... Zoo staat geen schuldige voor zijne rechters, al is hij nog zoo verstokt en boosaardig, gelijk Willem heden voor het gerecht stond 1 Het scheen mij zelfs toe, dat de knaap te fier was, om zich tegen de aan klacht te verdedigen Dat was louter slim overleg en bereke ning, merkte de waard aan. Gij laat u door schismatiek of schourmaker. Die gehoor zaamheid is verplichtend op doodzonde wanneer zij eene gowichtige zake betreft. Is het dan te verwonderen dat de Bis schoppon van Gent en Brugge, die zooge naamde christene demokraten openlyk veroordeeld hebben, en alle ware chris tenen verbieden aan hunue werkingen deel te nemen Eindelijk die bestrijders zeggen demo kraat te zijn, dat wil zeggen verdedigers van het volk en zijne rechten. Maar zij zijn demokraat buiten en tegen de Kerk; bierin gelijken zij aan de socialisten,voor welken zij den weg bereiden. Wij vragen het, worken zij voor het welzijn van het volk, wanneer zij dat volk van de Kerk en de geestelijke overheid aftrekken? Het is alleen do zaligen invloed der Kerk en bare leering van christelijke rechtveer- digbeid en lief-Ie, die redding kunnen aau brengen in den maatschappelijkon toestand. Daarom heeft Leo XIII zijnen omzendbrief verveerdigd daarom heeft bij aau de Bisschoppen van België onderrichtingen gegeven, en hun gelast het program voor alle catholieken vast to stellen. Dit is de eenige middol om het ware geluk van de maatschappij te be werken. Die zoogezegde christen demokraten liegen dan, en bedriegen bet volk, wij komen dit te bewijzen, wanneer zij zeggen dat zij catholiek, christen en demokraat zijn. Dat dus nicmaud hunue beloften eu gezegden geloove De socialisten beloven ook veel, maar kunnen niets geven, niets uitvoeren dat waarlijk voordeelig is voor het volk. Zoo is het ook met de groene socialisten of valsche demokraten. Wat volgt uit dit alles Daar volgt uit 1° Dat de zoogezegde christene demo kraten wederspanuig zijn aan het kerke lijk gezag, vijanden en verraders van het catholieke leger, bedriegers van het volk. 2° Dat alwie met de valsche demo kraten samenspant, voor hen stemt, met hen medewerkt door woord of geschrift, noch als catholieknoch als christen,noch als ware demokraat te werke gaat. 3° Dat iedere ware christen getrouw moet blijven aan bet catholiek leger, en als hooveerdigen, eer- en hebzuchtigen aanzien, al dezen die de catholieke volks vertegenwoordigers, of de catholieke gemeenteraadsleden in de kiezingen ko men bestrijden. Naar een vlugschrift. De Belgen in Rusland. Do Belgi sche nijverheidsvakken gaan steeds voor uit in Rusland. Men meldt nu weèr het aanstaaude ver trek van een groot aantal werklieden uit Henegauw, die eene verbintenis hebben aangegaan, om daar te gaan werken. Dora op een dwaalspoor brengen dewijl zij aan zijne onschnld gelooft, ineent gij er ook te moeten aan gelooven. Het ie eene bepaalde onmogelijkheid, dat een ander de misdaad kan begaan hebben. Hagen heeft geen vijan den daarenboven berstte de brand juist in denzelfden stond uit, dat Willem zich in de nabijheid van het erf bevond. Ja, als gij het zoo uitlegt. Welnu, ik geloof niet, dat men het an ders uitleggen kan zegde de herkergier ontstemd. Het gerecht veroordeeld niemand, meer het geen bewijzen voor de schuld gevonden heeft en hier zijn bewijzen in over vloed voorhanden De herder schudde het grijze hoofd en zweeg de twijfelingen, die in zijnen geest opstegen, kouden door geen uitspraak van het hof op zijde geschoven worden. VI. Hoeveel spoed en vlugheid de mulder ook met den herbouw van zijn molen en aanhoo- righedon deed maken, werd het toch lente eer hij er met zyue jonge vrouw intrekken kon. Dora was stiller en kalmer geworden de tijd scheen de wonden geheeld te hebben, welke de veroordeeliug van haren vroegeren verloofde in haar hart geslagen had. In de eerste weken sprak zij nog dikwyls van hem het was haar eene behoefte haren haat en hare Den dag voor zijne halsrechting (1897), schreef de moordenaar Hocke, te Bautzoa (Duitschland) zijn testament, waarvan wij het volgende ontleenen Als ik mij zeiven afvraag wat mij misdadig gemaakt heeft, vind ik maar een antwoord Genever Ilij heeft mij langzamerhand medegesleept. Van mijne kinderjaren af,heb ik nooit anders gezien. Mijn vader was een dronkaard eens in staat van dronkenschap vorkuerende, is hij in de sneeuw bevrozen, en ellendig omgekomen. Gij, vaders, die dronkaards zijt, denkt dat gij door uwo slechte ge woonte en uw verachtelijk voorbeeld, bloed en leven uwer kinderen vergiftigt. Toen ik de school verliet, werd ik metser, en, zooals alle metsers, nam ik mijnen druppel. In den beginno was ik nochtans nog een moedig werkman, en kwam goed aan mijn brood. Maar hoe meer ik won, hoe meer ik dronk lang zamerhand verdwenen moed en kracht voor het werk. Ik maakte kennis met de gevangenis en hot verbeteringshuis. Maar zoodra ik er uit kwam* was driuken mijno eerste bezigheid. Eindelijk workte ik niet meer, en liet mijne vrouw voor mij den kost winnen. Ik was tevreden als zij my maar gold caf voor genever gaf zij er mij i, dan sloeg ik haar. Mijne kinderen waren verplicht dien helschon drank voor mij te halen, 's morgens voor en 's avonds na de school Genever alleen hield mijnen geest bezig, genever was mün eerste en laatste gedacht van den dag Ik zal de schande- lykc daden welko ik begaan heb, verzwij gen want de genever had mij alle wils kracht ontnomen cn ik volgde nog alleen lijk mijne dierlyko driften.Om te eindigen doodde ik mijue vrouw. Dat was do laat ste schakel van de ketting der zonden en misdaden waartoe do genever my geleid had. Morgen zullen zij uitgeboet zijn.Mor gen zal ik gehalsrecht worden. Ik heb de dood verdiend ik sterf gerust. God zal bermhertig wezen, maar ik kan niet ster ven zonder aan de wereld eene driDgende waarschuwing toe te sturen. - Die waarschuwing is eerst voor u, mijne vrienden en mededrinkers,met wie ik zoo dikwiils aan de tafel zat. Betert u van die slechta gewoonte. Mijn voorbeeld wijst u waartoe men komt. Werpt de geneverflesch tegon den muur aan stukken, vooraleer do drank u zooverre brenge als hij my gebracht heeft. verbittering lucht te geven en er kwamen zelfs oogeublikken, waarin zy dezen haat aan den malder te kennen gaf op eene wijze, welke maar al te duidelyk verraadde, dat zy niets vuriger wenschte dan de keten te verbreken, die haar aan hem boeide. Peter Hagen hoorde hare verwijten zwij gend aan en het vervolg leerde, dat dit de wijste party was, die hij kiezen kon. Van lieverlede bedaarden die huiselijke stormen. Doordien Hagen zijne bruid dikwyls wegens de inwendige inrichting van zijne nieuwe woning raadpleegde, namen de gedachten van het meisje eene andere richting en weldra meende do mulder de overtuiging te mogen koesteren, dat Dora deu gevangene vergeten had. En toen de lente kwam en de dag van het huwelijk naderde, scheen Dora hare opge ruimde stemming herkregen te hebben zij zong met den nachtegaal om strijd, als zij met eenigen huiselijken arbeid bezig was of aan haren uitzet naaide. Hagen verblijdde zich daarover, hij wist niet, dat ook een uit duizend wonden bloe dend, vertwijfelend menscbenhart lachen, schertsen en zingen kan, om de smart te ver- dooveu. Hy dacht dat de lente met hare zoete betoovering ook in haar hart gedrongen was en met haren weldadigen zonneschijn den nacht daaruit verdreven had. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1898 | | pagina 1