Zondag 27 November 1898.
5 centiemen per nummer.
o4ste Jaar 5517.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
Hunne vrijheid!
De Moordenaar?
Welke bekentenis!
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
w
Oude liberalen over boord
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwltantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men 8chrijftin bij C. Van de Putte-Goos8ens, Korte Zoutstraat. N. 31,
•n in alle Postkantoren des Land.
Cuique auum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse cp
3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen deD
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bnreele
van dit blad.
Aalst, 36 November 1898.
Wij zijn voor de vrijheid roepen in
chorus de roode zonen der lieve Marianne
eD de achterkleinkinderen van den bloed-
dorstigen Robespierre, wij hebben de so
cialisten en de geuzen genoemd
Zij zijn voor de vrijheid I
Ja, maar welke vryheid ?Eene vrijheid
welke bestaat in de opslorping van den
persoon, in de almacht van den dwang-
zuchtigen staat, in de uitbreiding van het
middenbestuur.
Op dit punt weêr hebben de geuzen bet
solialism gebaard, op dit punt hebben
zij hun den weg aangewezen.
De centralisatie, de uitbreiding der
burgerlijke macht boven het richt en in
bandneming der bijzondere personen is
altijd het ordewoord geweest waarmede
de geuzerij ten strijde toog 1
Op godsdienstig, onderwijzend en be
sturend gebied moest de Staat de groote
rol spelen alle werking moest van hem
uitgaan 1
De wezenlijke vrijheid, die der catho-
lieken, welke bestaat in het handhaven
der rechten van den persoon wierd van
kant geschoven en onder den kreet Leve
de vrijheid wierd de eigenlijke vrijheid
geradbraakt en onthoofd door de laffe
haat van de licbtvluchtende- en schu
wende vrijmetselarij.
Op het gebied der princiepen had de
geuzerij den weg gebaand voor het socia
lism. Met de uitdooving van den gods- i
dienstzin in het hert der massa wierd het
veld gereed gemaakt tot hetontvangeu
van het socialistisch zaad, dat door hui
dige omstandigheden en toestanden be
gunstigd rasch onkiemen zou en tot een
vreeselyk iets zou opschieton.
De centralisatie door de geuzerij ge
droomd wordt door de socialisten tot het
uiterste gedreven. Gonzen hadden gezegd:
De Staat is alles, de persoon is nieis I en
dit hadden zij gedaan om de vrijheidsdoo
dende plannen der geuzery te verrecht-
veerdigen.
De socialisten stonden op en onder dien
zelfden kreet maakten zij een plan voor
de toekomstige samenleving waarvoor God
Ons moge hoeden 1
Onze naburen zijn over de vrijheden
welke wij in België genieten afgunstig.
Maar wat zou er uit die vrijheden gewor
den zoo de vijanden onzer maatschappe
lijke inrichtingen het eens zoo ver brach
ten, door de verblindheid der burgers en
werklieden, hier den hoogen toon te mo
gen voeren
Wat onder dit betrek in Frankrijk ge
beurt, geeft ons een staaltje, kan dus een
gedacht geven wat er hier gebeuren zou.
In 1850 wierd bij onze zuiderburen de
vryheid van onderwijs uitgeroepen. De
WIE IS
NAAR HET HOOGDUITSCH
van
EDUARD WAGNER.
51"* VERVOLG.
Vergeef mij, mevrouw Mixtome, ik ben
eene onde vrouw, oud genoeg om uwe moe
der te zijn ik wu de vriendin uwer moeder,
hetgeen gij vriendelijk genoeg, steeds hebt
onthouden, en ter liefde van haar moet ik u
waarschuwen voor het meisje, dat zulk eene
groote plaats in uw hart heeft ingenomen. Ik
item toe, zy is schoon, maarzij zal de liefde
harer weldoenster slecht beloonen.
Ik wil zulke woorden van u over juf.
▼rouw Lepage niet meer hooren, antwoordde
mevrouw Mixtome met waardigheid. Sofie is
eveu rein en goed als zy schoon is.
Waarom verbrandt zij dan de brieven
van haren vader terstond nadat zij ze ontvan
gen heeft Ik geloof dat zy het deed uit vrees
dat gij zoudt vragen hen te mogen lezen.
Onmogelijk Ik zou haar nooit door
zulk een verlangen willen beleedigen. Ik zon
hare bijzondere brieveu willeu lezen Kunt
gy denkeu dat ik zoo iets zou doen
wet Falloux schonk aan de Franschen
dat waarover wij het recht hebben zoo
fier te zijn door die wet, waaraan een
catholieke Staatsman zijneu naam heeft
gegeven, wierd het lager en het middel-
haar onderwijs van alle zijne banden out-
daan. Zij liot aan de gemeenten toe vrije
scholen aan te Demen en erkende aan al
len Franschman, 21 jaar oud met de noo-
dige getuigschriften voorzien, het recht
toe onderwijzer in eene openbare of vrije
school te worden. Volgens die wet kon
een kloosterling onderwijzer in eene ge
meenteschool worden.
En nu?
De republikeinen van 1850 stemden
die wet met eene meerderheid van de 2/3
der stemmen.
Dat stelsel van vrijheid kon niet langer
blijven duren; het was te schoon voor het
fanatiek, voor het dweepend framayon-
uism 1
Sedert 1878, kwam de eene wet na de
andere een stuk dor vryheid wegnemen,
bij zooverre dat er heden bijna niets meer
overblijft 1
De geuzerij hoeft in Frankrijk bijna
haar werk verricht.
Zou men het ooit gelooven De huidige
slag geleverd tegen het weinig van den
eerbied voor het gezag dat in dat godde
loos land nog overblijft is in de handen der
vrijmetselarij een wapen geworden tegen
den Godsdienst, tegen de catholieken.
Onder het gehuil Leve Dreyfus
worden reeds kreten gehoord Weg met
de vrijheid van onderwijs
In de holle krochten waar de vrijmet
selaars vergaderen, waar zij het licht on
der de duisternissen willen verdooven, zal
men allicht het verband tnssehen beiden
zien. Daar alleeD zal men weten hoe het
Dreyfusschandaal een oorlogstuig is tegen
de vrijheid der catholieken, welke men
het gemeene recht der burgers wil ont
nemen.
Daar heeft men de koordekens in han
den der poppen die nu,onder het gewicht
van het klinkend goud, eene schijnbewe
ging in 't leven houden. Men wil de vrij
heid Tan onderwijs dooden 1
Men moet het niet vragen de lieve
socios zijn even als hunne brave broeders,
de geuzen, volkomen in hun schik. Zij
ook schreeuwen om het meestGeen
leerling der vrije scholen mag tot een
ambt toegelaten worden. De vrije school
moet weggeruimd worden
Ook heeft het hert dier zonderlinge
aanbidders der vrijheid van vreugde ge-
poppeld bij het lezen van een schrijven
in de Revue Socialiste van 15 november
verschenen.
Wat blijft er van de wet Falloux nog
over vroeg dit tijdschrift en het ant
woordtbijna niets meer!
Het merendeel der schikkingen zijn ge
vallen door eene latere wijziging I
En de socio voegt erbij Wij vragen
de volkomene wegneming der vrijheid van
ouderwijs 1
Huichelachtig voegt de schrijver erby
Wat de vrije erkende eerediensten be
treft. -
Nu het is een feit dat alleen de catho
lieken vrije scholen hebben zij alleen
hebben edelmoed genoeg om eieone scho-
leu op hunne kosten te bouwen en te
onderhouden 1
Ga bij hunne tegenstrevers eeus zien
Zij zijn dus t'akkoord: de razende, radi-
kale DreyfusarJsen de roode socios heb
ben het in wezeulijkheid op de vrijheid
van ouderwijs gemunt. Al wat zij beoogëh
is de catholieken buiten de wet te stellen
en ze te berooven van hunne rechten als
burger en als christen
Godsdiensthaat speelt in hunne hande
lingen de groote rol, is de drijfveer hun
ner werking, geeft de richting hunner
daden en wij gingen er met recht haast
bijvoegen zal de toetsteen worden waar
bij zij de deugdelijkheid eener daad,
eener handeling zullen toetsen en moten I
Is het te verwonderen dat zij samen-
loopen en dat, lijk hier te Aalst, de na
men hunner caudidaten op eene lijst
voorkomen Haat tegen God, het ijselijke
woord van Voltaire Verbrijzelen
wij den eerlooze blijft altijd de
kreet die hun ten strijde voert.
Gij zoudt het van haar kunnen verlan
gen, zonder dat haar oenig onrecht werd aan-
laan. Wat weet gij van hot meisje Wat
weet gij van hare ouders Zij en haar vader
zweven in eenen nevel, en gij hebt het recht
daaromtrent opheldering te verzoeken.
Ik heb niets met de geheimen van het
meisje te maken, noch met die van haren
vader. Ik vertrouw jufvrouw Lepage zij zal
mij alles zeggen wat ik noodig heb te weten.
Gij moet in elk geval haar verleden on
derzoeken. Gij hebt een meisje in uw huis
genomen, van wie u niets bekend is dan wat
hare vroegere gouvernante n geliefde te ver
tellen. Ik houd deze voor eene eerbiedwaar
dige vrouw ik weet dat gij in het gelaat van
het meisje een bewijs van haar fatsoen ziet
maar toch kunt gij u bedriegon. Gij begrijpt
dat ik geen ander doel kan hebben dan uw
welzijn. Het meisje is een avonturierster. Zij
kwam bier alleen om een of ander plan te
verwezenlijken. Ondervraag haar daarom
trent en als zij mijne vermoedens vernietigen
en bewijzen kan dat zij uitsluitend naar hier
is gekomen om haar brood te verdienenwil
ik elk woord terug nemen dat ik tegen haar
gezegd beb.
Gij zijt tegen jufvrouw Lepage ingeno-
en.
Omdat ik haar doorschouw, antwoordde
de oude dame, zij kan mij niet bedriegen. Ik
ben er vast van overtuigd, dat zy graaf Beau-
Hccrke Ducattillon, een der hevigste
groene democraten, doet in Ons Vlaan
deren de volgende veelbeduidende be
kentenissen.
Aandacht dus, geachte lezers
De leden der christene volkspartij
moeten eens den toestand in al hare
werkelijkheid aanschouwen. Met het
- sterkste geloof in onze eaalcmet den
- grootsten moed en met de taaiste hard-
nekkigheid kunnen wij niet zege-
- pralen.
Kunnen wij redelijk ons doel berei-
- ken zoo als wij nu strijden Neen
-• Daarvoor moetkost wat kostde geeste-
b lijkheid gewonnen worden, anders kun-
tien wij onmogelijk de meerderheid der
- landelijke bevolking van Vlaanderen
die onze macht moet worden, voor onze
zaak winnen.
b Iu zekere arrondissementen zullen
wij, wel is waar, eene geduchtige meer
derheid uitmaken, zelfs hier en daar
een van de onzen doen kiezen dio
alleen zal staan doch een stevige
groep uitmaken, meester van hel ■land
worden zullen wij nooit kunnen door
n onze eigene krachten.
- De eenige uitkomst is dus het vredes-
b voorstel van Mgr. de Harlez. b
Uit deze regelen blijkt zonneklaar dat
de groene democraten eindelijk bekeunen
dat de Geestelijkheid hun vijandig is.
court gekend heeft, voor zij naar Montfagon
ji kwam. Reeds daarin heeft zij u bedrogen....
Gij vergist u. Ik weet dat juffrouw Le
page graaf üeancourt in Griekenland heelt
leeren kennen zij heeft het my gezegd.
Ha riep mevrouw Bienjour verrast.
Dan heeft zij dit gedaan om mij voor te zijn,
want zij weet dat ik haar geheim ontdekt heb.
Gy hebt haar met nwe gasten gelijk gesteld
en behandelt baar als eene jongere zuster.
Natuurlijk, het staat n vrij uwe eigene lui
men in te willigen maar hebt gij het recht
uwe gasten in aanraking te breugeu met
iemand, van wier verleden gij niets weet
Uwe gasten zyn allen van zeer hooge ge
boorte. Van welke geboorte is jufvrouw Le
page Wie en wat is haar vader Wie was
hare moeder Hadden hare ouders, die beide
Franschen zijn, geen» bloedverwanten Ik
ben eene oude vrouw, zooals ik reeds zegde,
en mijn ouderdom en mijne jarenlange vriend
schap voor uwe moeder geven mij het recht,
ja, maken het mij een plicht u openhartig te
verklaren wat ik denk. Kunt gij zeggen dat
ik ongelijk beb
Bij al bare gebreken was mevrouw Bien
jour eene vrouw van gezond versland. Me
vrouw Mixtome vertrouwde haar. Zij zou
moedwillig nooit gelogen hebben en wat zij
tegen Sofie iu het midden bracht, geloofde zij
de waardigheid van eene vaste overtuiging
gaf aan hare woorden te meer gewicht.
Eu waarom die vijandelijkheid der
Geestelijkheid jegens de groene demo
craten
Onxlat de democratie, gelijk Daens,
Plaucquaert. enz. ze voorstellen en toe
passen, de wel begrepene catholieke de
mocratie niet is.
- Zulke gedragslijn, zegde Mgr. Stille-
b rnaus, in zijne nota, is te veroordeelen,
rij is hoogst nadeelig aan de belangen
- der ware democratie, zij is gansch
tegenstrijdig met de gedachten van
Zijne Heiligheid (den Paus) en van de
b Belgische Bisschoppen, b
En waarom is die groene democratie
tegenstrijdig met do gedachton van Zijne
Heiligheid den Paus en van de Belgische
Bisschoppen
Omdat zij niets dau kwaad kan toe
brengen aan de belangen van den Gods
dienst en van het ordelievende volk. Die
belangen zijn immers nauw verbonden
aan het bestaan eener eendrachtige catho
lieke partij, welke onverpoosd door de
groene democraten wordt bestreden eD
dit met eene hardnekkigheid die libera
len ou socialtsten nooit bobben overtrof
fen.
Ziedaar waarom de Geestelijkheid
vijandig is aan do groene democratio.
Heerke Ducatillon bekent insgelijks
zonder omwegen dat de groene democra
ten ftr nooit zullen in lukken, een ste
vige roep eu nog veel miu eene regee-
ringspartij uit te maken.
Dus, indien de groene democraten
hiervan overtuigd zijn, wel dan werken
ze wetens en willens ten voordeele vau
liberalen, socialisten en andere kreemers-
tisten. Al de slagen die zij de catholieke
partij toebrengen, is zooveel gewounen
voor hare eeuwenoude vijanden, zonder
eenig voordeel of profijt voor de groene,
die, volgens heerke Ducatillon, uooit
macht genoeg zullen verkrijgen om eene
regeeringspartij te worden.
De raad welke heer Ducatillon aan
zijne kliekgenoten geeft, luidt
De eenige uitkomst is dus het vredes
voorstel van Mgr de Harlez - bijtreden.
Waarom die raad Omdat heerke
Ducatillon met M. Plancquaert t' akkoord
is aangaande 't gene deze laatste schreef
Onze partij doorworstelt nu eene
moeilijkheid. Er zijn, voegt hij er bij,
mauneu die afvallen, manuen die er
geuoeg vau hebben. Er zijn manneo,
zelfs opperhoofden, die eene l-oensche
houding hebben.
Maar ze zijn niet 't akkoord. Terwijl
heerke Ducatillon het vredesvoorstel bij
treedt en voorstaat, komt Onze Pie er
tegen op.
Men moet niet denken, roept hij, dat
de christene volkspartij eene voorwacht
zal worden vau de oude catholieke
partij. De christene volksparty moet
Ik twijfel niet aan nwe scherpzinnigheid
myn waarde, antwoordde Eugenie lachend
ik beken ook, dat vele van uwe bewijzen niet
zonder grond zijn. Ik zie zelfs iets raadsel
achtigs aan bet jonge meisje maar ik geloof
toch dat haar geheim veel eenvoudiger is dan
gij denkt. Zij heeft mijn hart gewounen en
ik vertrouw haar. Van bet eerste oogenblik
dat ik baar zag, was ik baar toegedaau. Zij
een fijn beschaafd meisje, op wien ik trots
zon zijn, indien zij mijne dochter ware. Ik
houd het er voor, dat haar geheim met baren
vader samenhangt. Indien hij eens een ver
kwister en arm ware Het meisje is van
voorname geboorte, daarvau ben ik over
tuigd. Zij heeft eerbied en liefde voor haren
vader. Kun jufvrouw Lepage haar geheim
bewaren, wij zullen baar nemen voor hetgecu
zij is.
Maar bet is dwaas, mevrouw, ver
geef mij Gaat bet nwe gasten gelijk te stel
len met een meisje, dat wellicht dat zeker
eene avonturierster is Zij kan of wil n niet
:eggeu waar zy geboren werd. Vraag haar dit,
Eugenie.
Mettertijd zal ik baar vertrouwen win
nen tot dan zullen wy da zaak maar op
baar beloop laten, zegde mevrouw Mixtome
trotsch, het ouderhond afbrekend. Gy kunt
mijn vertrouwen in Sofie niet aan 't wankelen
brengen ik dank u echter voor uwe belang
stelling.
b vrij zijn, op haar eigen bestaande, en
vrij in hare werking. -
Onze Pie wil dus do vredesvoorstellen
van Mgr. de Harlez niet bijtreden en
waarom
Omdat bij zijnen oorlog tegon de catho
lieke partij zou moeten staken, zich nim
mer zou kunnen wroken en de liberalen
en socialisten zou moeten over boord
smijten met de welke hij een verbond
heeft gesloten in de hoop van zijne wraak
te kunnen volvoeren
- Dendergdlmin een diplomatisch arti
kel getiteld De vriend der doctrinair en-,
hangt den onnoozelaar uit voor hem be
staat er te Aalst geeu hoegenaamd ver
schil tusschen doctrinairen en andere
liberalen of radikalen.
Eu hij durft Denderbode uitdagen dezo
vraag te beantwoorden Waar vindt
b men te Aalst de liberalen die eene af-
b zonderlijke klasse uitmaken, en den
- naam van doctrinairs verdienen welke
- hij hen geeft 1
Onze antwoord zal kort en klaar zijn
1° Dat Dender galm die vraag stelle
aan de edele schrijvers van naamloozc
brieven en postkaarten in de welke zij
verklaren dat, buiten eenige dozijnen
doctrinairsal de liberalen voor den hut
sepot Daeus, Marcel en Cie zullen kiezen.
Van die naamlooze brieven rept Den
dergdlm geen woord..maar hij
wacht zich ook wel to loochenen dat zij
bestaan hij kent ze immers van nabij.
Waarvan akte.
Is dat klaar
2° Indien dat nog niet voldoende is,
dat Dendergdlm zich dan wendde tot de
tolk der socialisten te Brussel, tot het
dagblad Le Peuple. a
Het roode blad verklaart dat de socia-
listeu van Brussel geene overeenkomst
willen sluiten melde doctrinairen maar
alleen (let wel op 1) zoo als te Aalst
met radikalen ofte progressisten en de
christene volksfoppers.
Is dat klaar
Onnoodm dus, Dendergdlm, de rollen
trachten te verkoeren; 't zijn wij niet die
onderscheid maken tusschen de oude
liberalen en de nieuwe liberalen aanhan
gers der roode en groene socialisten.
t /ijn uwe vrienden, do radikalen, die,
wel wetende dat eenige dozijnen doctri
nairen verklaren aan wien het hooren
wil, dat zij met zekere edele personagen
nooit geen gemeens zullen hebben; 't zijn
uwo vrienden, zeggen wij, die, t'akkoord
met Daens, Marcel C'e, de doctrinairen,
de oude liberale pruiken, de liberale
coffre-forts over boord smijten.
Hier te Aalst, tracht ge uu zeem te
strijken aan de lippen dier gebannen doc
trinairs.
Maar uwe naamlooze schrijvers en
uwe roode bondgenoten die veel rechtzin
niger handelen dau gij, verraden u en
doen uwe geheime inzichten kennen.
Zijt ge nu voldaan, Dendergalm
aangroei der Belgioohe bevol-
i.i 1Be,glë is het 'Gchst be
volkte land van gansch de wereld zijne
bevolking is driemaal grooter betrek
kelijk natuurlijk dan die van Frank
rijk 217 inwoners per vierkanten kilo
meter.
Volgons een officieel Fransch verslag
is ons volk een van de krachtigste der
wereld.
Men heeft,om do berekening te maken
eene middelmaat genomen van 1000
wettige huwelijken.
Op die middelmaat, worden er se-
boren 6
Id Duitsnhland 270 kinderen.
In Schotland 269
In België 261
In Italië 251
In Engeland 250
In Oostenrijk 250
In Zweden 240 a
In Ierland 240
Iu Zwitserland 236
In Frankrijk 136
KMen mag aldus in ona land eene be-
volking van 10 millioen inwoners voor
zien, tusschen dit en een tijdverloop van
eene goede dertig jaar.
Zij leidde het gesprek op een ander onder
werp.
Ik kan toch merken, dat mijne woorden
indruk gemaakt hebben, dacht mevrouw Bieu-
jour, ik zal mijn doel bereiken. Jufvrouw Lo-
page houdt het hier niet lang uit.
Tevreden verliet zij de kamer, toen Sofie
binnentrad.
De brieven werden gelezen en beautwoord.
Mevrouw .Mixtome scheen niet op haar ge
mak te zijn. De woorden harer vriendin wa_
reu, zooals deze juist vermoed bail, niet zon
der uitwerking gebleven. Waarom zweeg
Sofie zoo halsstarig over hare geboorte en
harejeugd
Het vertrouwen" van mevrouw Mixtome iu
Solie verminderde niet zij kon géon kwaad
veronderstellen bij een meisje wier geheel
uiterlijk vau hare onschuld getuigde mam-
zij moest toch zelf bekenaeu, dat Sofie niet
vertrouwelijk met haar was.
Lieve Sofie, zegde zij plotselings, nadat
zij het meisje eenen geruimen tyd uitvor-
echend had aangezien, uwe gelijkenis met
iemand die ik keu on lief heb, wordt mij hoe
langer hoe duidelijker. Zou het niet mogelijk
zijn, dat gij van verre verwantschap waart
aau de familie waartoe hij behoort Hebt gij j
inderdaad geene bloed ver wau ten in Frank
rijk'
Sofie werd bleek.
Ik heb niemand in de wereld dan mynen
II6 braspertijon van den christen
V volksbond. Vooruit van dijesdag
deelt none uitnoodiging raeê ,an dea
chnsten volksbond van Hcrdcrsem, hom
ter naad gestold door eee lid vau dien
Bond.
Wij schrijven over
Christen volksbond. Herdersem.
M.,
Ued is uitgonoodigd tot de vergadering
op zondag 20 november 1898, om 4 uren
namiddag ter herberg van Sorafien De
Roeck.
Dagorde Drinken.
De Secretaris, De Voorzitter,
P. Vander Borght. J. A. Moaas.
Wat gaat de held van Chipka daar over
zeggen
Gaat hij nu ook spreken van verbees
ting van t menschdom van lieden die
zielen en stemmen willen koopen voor
oeuige pinten bier
Oh I neen, noen, de hold sal er niet
san gewagen want 't raakt sjjne Herder-
semsche boezemvrienden 1...
Nog eene bekentenis De Revue
Socialiste een der organeu dio onder de
bescherming staan van de socialistisch#
volksvertogenwoordigors, erkent dat, in
dien hare partijgenooten de afschaffing
van de begrooting der eerediensten en de
scheiding van Kerk en Staat vragen, dat
is met het doel de katholieke geestelijk
heid vooreerst in haar bestaan te treffen
en ze vervolgens geheel te doen verdwij-
ueu. En toch zijn ze... tegen den Gods
dienst niet.
vader, antwoordde zij. Wanneer ik andere
bloedverwauten heb, dan weten zy toch niets
van mij, zelfs niets van mijn bestaan en ik
wensch ook niet, dat het hnn bekend worde.
Ik wil mij uw vertrouwen niet opdrin
gen, zegde movrouw vriendelyk. Ik zal wach
ten totdat gij het mij schenkt.
Al was deze opmerking geschikt om Sofie
te doen denken, dat hare gebiedster haar
vertrouwen eischte, toch deed het meisje als
of zy er uiets van begreep. Zy nam een
Duitsch hoek- en las er uit voor, terwijl me
vrouw in haren stoel ging liggen, en het
meisje aanstaarde zonder te hooren wat zü
las.
De woorden van mevrouw Bienjour speel
den haar door het hoofd, en onwillekeurig
dacht zij aan het geheim van Sofie.
Na de lezing mocht deze gaan en liet me
vrouw zich door haar kamermeisje kleeden
"">or het diner.
Des middags kwamen de markies ran Char-
lemont en graaf Beaucourt op Montfagon,
Sofie was in de ontvangstsalon en wisselde
eenige woorden met den graaf, wien zy de
ontvangst van den brief van baren vader me
dedeelde. De jonge graaf stelde bijzonder
veel belang in de vlucht van Leondari. Hy
gaf er zyne vreugde over te kennen, dat Sofie
in Frankrijken dus buiten zijn bereik was.
(WORDT VOORTGEZET').