Donderdag 12 Januari 1899 5 centiemen per nummer. 54^ Jaar 3530 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Hoe Paus Leo XIII Marnix-betoogins te Brussel. DE JODEN IN FRANKRIJK. VERLOREN EER Het rijwiel in Engeland. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 'tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kw'lantiëh door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij 0.3/an de Putte-Goossens, Korte Zontstraat. N. 31, en in alle Postkantoren des band Guique eiium. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnisse p 3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften woru^i i iet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureeie van dit blad. en bezit te Parijs alleen 8500 huizen waarran bij de pachten gedurig opslaat. Met den guano van Peru wonnen de gebroeders Dreyfus meer dan tien mil- lioen. Met de Panama-zaak wonnen de Jo Ion tien, twaalf raillioeneu. In dejoderij var. <le goud-on-diamant- mijnen van Zuid-Afrika gingen twee mil liards verloren en wie do Joden waren die er hunne vingers bij aflekten zullen wij eens later vertellen. de priesterlijke gehoorzaamheid verstaat Zijne Eminentie de Cardinaal Perraud. Aartsbisschop van Autuu.had in Februari of Januari laatstledeu eeuon omzendbrief gezonden aan de geestelijkheid van zyn bisdom. Hij had cr ook, eerbiedig, een afdruk van gezonden aan den Paus. De Paus antwoordde aan Cardinaal Perraud on drukte zijne tevredenheid uit over den goeden raad aan do geestelijk heid gegeven. Wij willen spreken, zei de Paus, over dat deel van uwen omzendbrief dat handelt van don goost van go- hoorzaamheid en onderwerping aan den Heiligen Stoel en aan de bisschoppelijke Overheid. Door op dit punt..de aandacht uwer priesters te trekken, hebt gij hen met veel reden, willen wapenen tegen die - koorts van onafhankelijkheid en onbeteugelde vrijheid, die - onze hedendaagsche maatschap- - pij heeft aangetast en die dreigt haar tot in hare grondveslon te onder- v mijnen. De Paus zei daarbij dat bij verhoopte dat de Fransche catholieken meer en meer de noodzakelijheid zouden inzien van die gehoorzaamheid en dat de pries ters daarin bet voorbeeld zoudon geven. Dat zij vooruit en vooral, besluit de Paus, zioh gehoorzame zonen too- nen. Eu dat zij, ook als zij humien iever te werk stellen voor het welzijn van de zielen en van den Godsdienst, geen enkel nieuw werk onder- nemen,buiten de bestiering hun- ner bisschoppen, en dat zij vooral op hunne hoede zijn voor den geest en de gebruiken van de wereld. Advies aan de gebroeders Daens. Brandwonden. Als men brand wonden bekomt en men is ver van ge neeskundige hulp verwijderd, dan kan men er gelei van roode beziën of gekookte en koud geworden melk fijne olie op leggen en deze middelen zijn uiterst aan te bevelen. De liberaal-radicaal-socialistische be- toogibg, ter eero van Marnix van Sint- Aldegondis, bad zondag te Brussel plaats, te midden der algemeene onverschillig heid. Op de Groote Markt, voor bet lokaal der Libre Pensee, was er ten 11 uren eenigc samenscholing; daar vergaderden de manifesteerclers. Om 11 1/4 uren zette de stoet zich in be weging onder het spelen van 't Ongediert en andere ouwbakken deuntjes. Aan 't hoofd van den stoet droeg men het blauwe vlag, bekroond met een fak kel: het licht dat de vrye gedachten niet verspreidt. En dan de inrichters MM. Denis, Furnémont, Van der Velde, Robert, JansoD, Van den Dorpe en... Van der Kiudere; de oude mameer Doctrine, <lie overal van den tand is, mocht nog eens meêdoen. Men droog achter die heeren de pal- meD, kroonen en triangels, door de loge- broeders voor Marnix' monument be stemd. Eerst gingou de zoogenaamde rationa listische kringen dan de liberale en ten slotte ile socialistische groepen, die laat ste met een lOtal roode vlaggen en een goed muziek. De stoet nam 6 miuuten in om te defileeren, en de ketjes vroegeu zich af wie die Mynheer Marnix was, op wieus graf ze kronen gingen neerleggen; -of hij nog maar onlangs dood was, enz. Op don Kleinen Zavel was er buiteD de mauifesteerders niemand; om 11 uren 40 kwam het inrichtingscomiteit met de af- geveerdigden der groepen binnen de square, om de palmen en triangels neer te leggen op het gedenkteekeu. Citoyen Furnémont kondigde aan dat de redevoeringen zouden uitgesproken worden in de zaal der rue <TOr', om reden dat het gouvernement, eens te meer blijk gevende van willekeur aan de roode vlaggen den toegang tot de square verboden bad. Intusscben waren de meeste manifes teorders een bobijntje gaan pakken en erg verdund trok do stoet naar de rue d Or van tijd tot tijd trachtten de studenten den geestdrift ie wekken met den roep A bas la Calottemaar nie mand antwoordde er op. In de zaal der rue d'Or, voor eenige bonderde toehoorders, bad de meeting plaats vijf blauwe vlaggen omringden broederlijk een roode vlag op het tooneel. Citoyen Furnémont spreekt de eerste redevoering uit 't was een gebulder te gen de Katholieke Kerk, die 't volk nog onder het juk gebukt houdt gelijk in de XVI* eeuw; Marnix maakte 't Eedver- Aalst, 11 Januari 1899. Drumont heeft de Joden van zijn land schromelijk over den hekel gehaald hij heeft veel waarheden geschreven, maar, volgens geloofbare getuigen, ook soms wat vermeerderd, wat overdreven, 't En is bij Drumont niet dat wij dë volgende daadzaken gaan zoeken zijn. Wij zullen ook over die daadzaken geen oordeel vel len, wij laten ze gelijk ze ziju, en de lezer zal zelve antwoorden op de vraag of de joderij een plaag is voor Frankrijk, ja of neen. In Frankrijk zijn 39 millioen inwoners, waaronder 85,000 Joden dus één Jood maar op 460 per inwoners. Maar de Joden zijn er machtig door hun scbrome- lijken rijkdom en hebben er op sociaal of politiek gebied een invloed, die met hun getal wel niet maar met hunne geldmacht overeenkomt ze zoeken de bedieningen die 't meeste winstgeld bij brengen, zenden hunne kinders maar op naar lyccën en onderwijsgestichten, be reiden ze voor allerhande plaatsen en posten, en overweldigen langzaam en zeker al die christen en Franschman is. In Frankrijk zijn er nu reeds meer dan 200 Joden officier in 't leger daaronder zijn er generaals zooals Hinstin, Lam bert, Levy, See, en een aantal kolonels. Vier of vijf Joden, Cohn, Hendie, See, Vëil-Durand, zijn prefecten n of zoo wij dat noom-n in ons landgouw heeren of gouverneurs, s Veel meer Joden zijn onderprefect, veel zijn ont vangers en schatmeesters plaatsen die 100,000 tot 200,000 frank weerd zijn alle jaren, een groot gotal zyn ingenieurs, hooge bedienden van ijzerenweg en mijn werken. Joden die geneeshoeren zijn of dagblad- en boekschrijvers ziju ontel baar, sommige Joden zelfs wierden mi nister zooals Leon Say, RaynaljCremieux, Gambetta en anderen. Meer dan de helft van de 85,000 Joden van Frankrijk, wonen te Parijs; 19,000 wonen langs de grenzen van Duitschland, dc andere ia de meeste Fransche steden, het land door. Het meeste deel van de Joden, 14 op 15, zijn van Duitschen oor sprong, de andere komen uit Portugal. Veel Joden hebben hun vreemden naam verfranscht of nieuwe fransche namen aangenomen. De armste Joden stammen meest uit Elzas, Lotharingen, Duitsch land, Polen en Rusland; ze leven als kleiue handelaars, koopen en verkoopen vodden en anderen brol, dweilen de stra ten af mot allerhande waren en gerief, een verhaal naar het hoogduitsch. 37* VERVOLG. Zeg de waarheid, is Willem schuldig vraagde Dora op dringenden toon. liagen zweeg nog altijd eindelijk vraagde hy, wie buiten hem nog in de kamer was. Stam en de schaapherder, antwoordde Dora. Zij moeten hier voor het bed komen staan ik zal herstellen, wat ik herstellen kan, opdat God mij genadig zij. En gij moet toch ook getuigen hebben van mijne beken tenis, anders gelooft het niemand en baat het Willem niets. Ja, ik heb toenmaals den molen in brand gestoken, ik heb bet gedaan uit hebzucht, omdat ik spoedig rijk wilde zijn. Genadige God riep de herbergier, bij het hooren der bekentenis van den mulderj ontzet uit. En Willem heeft tot nu toe in het tuchthuis gezeten voor uwe misdaad Als hij onze jongens destijds in de handen geval len was, hadden zij hem vermoord. Dat kon ik niet vooruit weten en zoover had ik er ook niet over gedacht, zegde Hagen. Ik wist, dat hy terugkomen zon en op hem of geraken als makelaars en schrijvers aan hun brood. De rijke Joden waren, meestendeels, reeds rijke lieden als ze uit allerhande streken van Europa naar Parys oversta ken. Het zijn eigenaars die doen bouwen, beursspekulanteD, en bankratten in het fijne, a die niet on rieken aan 't geld om te weten van waar het komt. Ze zijn allen eerlijk gelijk de Joden het verstaan, be driegen niemand maar commercie is commercie. Dat we t iedereen. De Joden spelen niet afteen in het geld en met geld om geld. Maar ze drijven ook handel in oude kunstwerken-, 't Is daar immers groot geld meê te winnen; die verkoopt is soms tevreden met weinig, uit nood of onkunde; die koopt is lief hebber en acht het kunstwerk meer als geld. 't Is daar geen prijs in, geen vaste prijs die concurrentia te vreezen heeft 'tis al liefbebbersprijs. Een wel bekende Jood van Aken heeft alzoo iu korte jaren rond de tien millioen ge wonnen. De handel in diamanten, edelgesteen ten en peerlen is bijna geheel en gansch in de handen van de Joden. De schoon vader van den Franschen kapitein Drey fus is een van d© rijkste diamanthande laars van d© wereld. In den handel van kleeder- en mode waren zijn de Joden min te huis. Ze hebben geeu «chic» geen «fijne goes ting, li geen vernuft genoog om daarin haantje vooruit te spelen in den ver maarden Bon Marclié van Parijs die jaarlijks voor meer dan 150 millioen han delszaken doet, hebben de Joden geen eeDtje te tellen. OnJerde 12,000 Joodsche familiën van Parijs zijn er meer dan 2000 die schat rijke mogen genoemd worden. Vijf of zes honderd familiëu zijn millionnairen, andere hebben een half en een geheel milliard. Andere zijn doodarm. De macht van do Joden steunt op Rothschild, die tien milliards ryk is, en op een paar honderd andere rijke geldlieden, waarvan er velen zijn die honderd, twee honderd en meer millioe- nen bezitten. Zij zyn meester van de geldmarkt. De Frausehe Bank staat ge heel en gansch onder den invloed van Rothschild. Rothschild is sedert langen tyd meester ook van de mijnen van kwikzilver 'tis hij die de prijzen stelt. Omtrent al de bronnen van petrol te Baku hooren hem toe, hij is de meeste grondeigenaar van Frankrijk: hij is proprietaris van 180,000 hectaren, dat is vijfmaal zooveel als al de kloosters van Frankrijk te samen; hij beeft de beste en kostelijkste wijugaards van 't land gekocht de eene na do andere de eerst» verdenking moest vallen, want een mensch die zijne eer verloren heeft, wordt tot alle schanddaden in staat geacht. Verschrikkelijk riep Dora. En wat had hij u gedaan Hij beminde u en gij wildet hem niet verlaten ik was ieverzuchtig op hem, ja, ik haatte hem gloeiend Ik had mij vast voor genomen met hem in aanrakiug te komen, ik had hem in het dorp opgezocht, als ik hem niet in 't bosch ontmoet had. Ik wilde twist met hem hebben en hem krenken, opdat de menschen naderhand zonden zeggen, dat hij den brand moest aangestoken hebben. Op die wijze beveiligde ik mij voor alle verdenking en ruimde hem uit den weg. In het tnchthnis zegde Dora met tril. lende Btem. Hu ja k zegde tot mij zeiven, dat hy in het dorp beiwaarlijk arbeid zou vinden en hij nn toch eenmaal een verworpeling in de maatschappij was in de gevangenis had hij alles vrij en als hij er wéér uitkwam, wilde ik hem het noodige geld geven om naar Ame rika te gaan. Ik vreesde dat, als hij hier bleef, gij mij ontroaw zoudt knnnen worden, en daarom moest hij voort. Alles ging beter dan ik verwacht hadde verzekeringsmaatschappij betaalde mij voor 5000 mud koren, zonder er naar te vragen, of aij wezenlyk verbrand wa ren. Ik heb met het geld gespeculeerd, doch het bracht mij geen zegen aan in den be ginne won ik iets en verloor ik alles wat ik bezat. Ik weet niet hoe de roode Hans er aohter gekomen is, dat Willem onschuldig was hij sprak er mij voor 't eerst over op mijn trouwdag en liet zich achter toespelin gen ontvallen, die mij voor hein op mijne hoeden deden zijn. Maar ik dacht dat het slechts losse gissingen waren en gaf er verder geeu acht op daarbij veroorzaakten mijne verliezen mij zooveel zorgen, dat ik aan niets anders denken kon. Voor eenige dagen nu verzette hij zich tegen mij, en dreigde mij aan het gerecht te zullen overleveren, zoo ik den molen niet op hem oversohreef. Ik kon er nu niet meer aan twijfelen, of hij wist alles hij moet daags voor den brand in den molen ge weest zijn en alles ontdekt hebben. Hij had het vaar kannen blnsschen, maar deed het niethij wilde zich zijn zwijgen duur laton betalen en wachtte met zijne bedreiging tot ik geruïneerd was. Ook dat wist hij hij moet in de stad een vriend gehad hebben, die het hem meedeelde. Ja, ik was geruïnoead wan neer mijne schuldeischers alles lieten verkoo pen wat ik bezat, kwam er niet zooveel uit, dat mijne schalden gedekt werden. Een twee de brand zou mij redden. Maar op wien zon ik ditmaal de sehuld schuiven Ik daoht aan den rooden Hans hij had mij gedreigd, mis schien ook wel hier en daar achter mijnen rng bedreigingen tegen mij laten hooren. Ik kwam 's avonds in den molen ik wist nog niet hoe ik het aanleggen zon om mij voor allo verdenking te vrijwaren en tevens eene goede winst te behalen. Wat de verzekerings maatschappij voor de gebouwen en de roe rende goederen uitbetaalde, moest ik aan niijue schuldeischers uitkeeren, en er bleef mij niets over. Maar had zy destijds den prijs van 5000 mud betaald, waarom zou zij dit maal niet 8000 mud betalen, daar ik toch voor 10,000 mud verzekerd was Hans wist echter dat ik geen schepsel koren in den molen had liggen hij kon mij eene leelijke streep door mijne rekening maken. Ik dacht nog daarover na, toen mijn oog op den roode Hans viel. Hy lag op eenige zakken en luierikte misschien overlegde hij wat hij doen zon, als de molen zijn eigendom was. Ik wierp mij op hem, wij worstelden met elkander.... eer ik er aan daeht, was het reeds geschied ik had van den man niete meer te vreezen Gij hebt hem dos vermoord kreet de schaapherder. Hagen knikte hij wierp een onderzoeken den oogslag op zijne vrouw zij had het ge laat met hare handen bedekt en alleen het ontatuimig bewegen van haren boezem Ter- bond de»1 Edelen, laat ons bet Eedver bond maken van allen, die 't gouverne ment en de reactie willen omverwerpen. Daarna kwam Bébé Van der Kinder© en die, viel ook wel uit tegen Keizer Karei en Filips II, de grootste beulen der vrijheid van geweten in de XVIe eeuw n maar in wat Marnix aangaat, gaf hij ten minste 't bewijs den sinjeur te kennen. Want, zegde deze doctrinaire spreker, ge moet een man der X VP eeuw niet oordeelen naar de maat der mannen van de XIX". Vandaag kan men eenen gods dienst eerbiedigen dien men niet belijdt maar 000 iets kunt ge niet verlangen van tijdgenoten van Luther en Loyola en wij mogen dus Marnix niet beschouwen als een apostel der verdraagMaamheid. Wat gingen do mannen der vrye ge dachte daar dan wel uitzetten Niettemin verklaarde M. Robert, de volgende spreker, dat geeu naam boter was dan die van Marnix, den oaverdraag- zamen, om al de aanhangers der vryhoid van gedacht te vereenigen Hoe rijmt men dat te saam Citoyen Van der Velde deed het slimmer; die be kende wel dat Marnix goen vrijdenker was, maar, door zijnen baat tegen het clericalism, opende hij don weg tot de vrije gedachte Daarna sprak er nog wat kleine garnaal en de fameuss betooging liep af 1 Handelsblad. Het rijwiel heeft, in het leven van veel Engelschen eenen ganschen omme keer gebracht. In den bandel en wandel van veel liedeD, staat bet gebruik van 't rijwiel nu op de eerste plaats. Koorts naar goudvelden en zilvermij nen, moet ver onderdoen bij den koorts naar wielrijden. Men zou zeggen dat iedereen als be zeten is, om op het rijwiel eene vlugge wereldvaart te nemen. Takkeu van nijverheid, die met on dergang bedreigd waren, danken aan het rijwiel hun herleven. Over zes jaar werden er in Engeland het vaderland van den velo, slechts 60,000 rijwielen verveerdigd. Nu worden er bij miljoenen van dis soorte van schareslips gemaakt, ver kocht «n verzonden. Volstrekt niet alle dingen hebben gewonnen, bij dezen heeten koorts om per rijwiel te vliegen. De dag des Heeren, zei een Engelsche prediker is voor velen de dag van het rijwiel - geworden. raadde, welke hevige storm in haar binnenste woedde. Als het geschied waa, zegde ik bij my zei ven, dat, wanneer men onder de puinhoo- pen de overblijfselen van den knecht vond, er niemand aan zou twijfelen, of hij had den brand geslicht, ging hij voort. Het is anders nitgekomen de Almachtige heeft my geroe pen om mij mijn loon te geven Dora, ik bid u, vergeef mij wat ik u heb aangedaan, de liefde tot u heeft mij tot een misdadiger ge maakt. De liefde tot my? vraagde de jonge vrouw, het hoofd opheffende. Zeg dat niet, want het is eene onwaarheid 1 De hebzuoht heeft u verblind, gij hebt ryk willen worden en geloofd door brandstichting en bedrog meer te verdienen dan door eerlijken arbeid. De mulder zonk steunend achterover, doeh zijn blik bleef smeekend op Dora gevestigd. Wat gij mij aangedaan hebt wil ik n vergeveu, zegde Dora ik wil voor n bidden, opdat de goede God niet al te streng in het gerecht met u trede. Ik wil ook Willem smee- ken dat hij u vergiffenis schenke. Huiverend waren de beide mannen van het bed teruggeweken^ (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1899 | | pagina 1