Zondag 29 Januari 1899. 5 centiemen per nummer. 548te Jaar 5555 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Gezworen kameraden De Moordenaar? Wiens brood men eet. Wiens woord men spreekt Van tak op tak. IJzerenweg. Jesuiten. Liberalen ,ea fT" De Kartel DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 4-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwHantien door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31. en in alle Postkantoren des Land Cuique auum Per drukregel. Gewone 45 centiemen Reklamen fr. 4,00; Vonnisse cp 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen deD «lijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, 38 Januari 1899. Ze loopen samen, 't is beslist En zij hebben een programma opgesteld, 'k wil zeggen een pyramidaal masker aange trokken waarmeê zij hopen iedereen te bedriegen. Het eerste punt van dat programma is heel schoon maar men moet stekeblind zijn om niet te zien hoe zeer onze groenen in den zak worden gestoken I Dat punt luidt Eerbied voor de godsdienstige overtuiging van al de inwo ners. Handhaving der bestaande toestan den betrekkelijk den Godsdienst. - De geuzen beloven den Godsdienst te eerbiedigen, «Ie socialisten andersden kendenmet rustte laten, 'tlseencom- ble Weten die kerels dan niet dat het onmogelijk is fanatieker menschen te ontmoeten dan een geus en een socialist I Welke geus, welke socialist heeft niet gezworen onverpoosd te strijden tot de volle vernietiging van den Godsdienst Neem hunne dagbladen, neem hunne geschriften in de hand en op elke blad zijde voert baat en vervolgingswoede de hooge toon 1 Zij zullen den Godsdienst eerbiedigen maar pas acht dagen is bet geleden dat de groote lantaarn uit de Vrijheidstraat alle mogelijkheid van mirakel loochende en daardoor de Godheid, de goddelijke oorsprong van onzen Godsdienst onmo gelijk mick Maar als zij ieders overtuiging eerbie digen waarom dan zulke artikels afkon digen die den godsdienstzin van het groote meerendeel der Aalsterschu bevol king krenken Die overeenkomst is eene overgroote komedie waar onze groenen de rol van bedrogene zullen spelen 1 Wij hebben te dikwijls in Denderbode de godloochenende strekking van het libe ralism bewezen om er veel te moeten op terugkomen I En schuimbekkend vaü woede heeft men in Dendergalm ons geantwoord. Reeds van dan af was het akkoord ge sloten en het rampzalige Land van Aelst riep in dolle baat uit Be liberalen zijn goede kristenen l Dat was zijn pyramidaal antwoord op onzo doorslaande artikels I NeeD, de Flandre libérale bad gelijk toen ze schreef Dat men de gcuzerij vijandig aan de Kerk voorstélle men heeft volkomen gelijk. - In zijn baat tegen den Godsdienst ligt de ganscbe natuur, de eenige rede van bestaan der geuzerij De geuzerij is inderdaad niet anders WIE IS RAAR HET HOOGDUITSCH van E DU AR IJ WA C A E R 60- VERVOLG. In weêrwil van de gebeurtenissen, welke dien dag hadden plaats gehud, haar gesprek met graaf Beaucourt, hare ontmoeting niet twee maunen, die den moord bedreven kon den, waarvoor haar vader ter dood veroor deeld was sliep Sofie spoedig in. De slape loosheid van den afgeloopen nacht en de ont roering van den vorigeu avond hadden haar soo afgemat, dat zij hare gedachten niet geheel en al meester was. Den volgenden morgend na het ontbijt, verzocht mevrouw Burtineux den jongen graaf, Soüe de merkwaardigheden van het kasteel te laten zien, daar zij hoofdpijn had en dus niet in staat wus dit zelve te doen.Het behoeft nauwelijks gezegd, dut graaf Beau court deze opdracht met vreugde aunnarn. De ruïuen bestondei) in een gedeelte vau het kasteel, dat eeuwen ouder was, dan hetwslk dan een oproerkreet van den mensche- lijken hoogmoed tegen het Opperwezen De katholieke Godsdienst, riep een Duitscbe geus uit, 't is het monster dat men verdelgen moet en daarvoor ziju, volgens de liberale dagbladen, alle mid delen goed Het einde wettigt do middelen zoo staat er in de zedeleer der geuzerij. Streeft naar Me macht, roept een ander vrijdenker uit, want de macht is het recht. Eu met kerels die zulke ijselijke leer- stels aankleven, daarmeé loopen onze groenen juichend mee, In hunne dolle haat- en wraakzuebt gaan zy, die zoo zeer beweren den zwakke te verdedigen tegen over den sterke, zich schuilen in de plooien van het vaandel der grootste dweepzuchtigen ooit door de zon be schenen I 't Is de plicht van den Staat de katholieke Kerk met de voeten te treden beeft een iu vloed rijke geus aan't hoofd vau hun lei Ischrift ge schreven Eu Dender galm,do. armtierige, hijjuichlte toe met volle banden; hij droomde luid en schreef De geestelijken aan de deur van ons land,daarin bestaat de vrijheid (September 1891). Huichelaarsl zij zullen de godsdienstige overtuiging eerbiedigen I Maar is bet hoofd der geuzen niet ge weest, M. Bara, die ecus in volle Kamer, in 85, heeft uitgeroepen Ja, wanneer we aan het bewind Muilen komenzullen wij krachtdadig liberaal zijn En het land had de geuzerij weggevaagd in do kieziugen, zoowel dn kieziugen van 1.W1C1 ui: Kieuugt'u vau 'i misprijzen geheeten Heeft men dan den schooloorlog vergeten 1 Waar bleef dan de geuzerij met haren eerbied voor a'nderdenkenden Ja dan waren het goede jaren, de priesters ver volgd, de katholieken op alle mogelijke wijzen gekrenkt I En met de helden dier schoone piaqfua van geweten loopeu onze groenen nu samen Zy mogen het. Wij hebben het lang voorzien de boom valt langswaar bil overhelt. J Doch wij, katholieken, wij zulleil die schandalige pogingen vorijdelon I Wii kennen ome vijanden nu het masker ii gevallen van het weten der groenen bondgenootcn, opeübare handlangers der geuterij hebben tij den oorlog aan de Kelk verklaard. Vruchteloos zullen tij nog pogen te bedriegen want hunne daden ZIJU in tegenstelling met hunne woorden. Met recht merken wij hun op het voorhoofd den stempel der verraderij en roepen hun toe Niemand kan twee heeren dienen 1 En dit pogen onze groenen! Zij be. weren godsdienstig te blijven terwijl zij samen huilen met de grootste vijanden van Kerk en Altaar. De godsdienstige overtuiging der socios zullen wij in een volgend nummer onder zoeken. na gebruikt werd. De smell,, ,pit, toelo^ pende venster openingen, de mneieve muren tinnen, grootendeele met klimop begroeid, vierkante toren, vormden te samen een schilderachtig geheel det, ofschoon nog sterk -°noeg, nochtans niet meer bewoond werd toch zulk eene groote bietorieche waarde bezat, dat men het als eene misdaad bo- sclmuwd zou hebben, het te willen omverha len, llier waren groote kamer,, met etoenen vloeren lange gangen en groote zalen, maar ook kleine bedompte cellen zonder lieht of lacht, welko iu vroeger tijd tot kerkers had den gediend, aan deze rnlnen grenade de kapel die nog niet lang geleden gebrnikt werd en daarom zoor gaaf waa gebleven. De graaf voerde Sofia door het „chip der kapel naar het altaar, een kunstwerk van oude beelden ij- kunst. - Vele eeuwen geleden, zegde hij, werd in eenen oorlog waarin de Charlemonta aan de zijde der overwonnen stonden, een markies van Charlemont vogelvrij verklaard en een bloedprijs op zijn hoofd gesteld. Een bende soldaten kwum l.ier heen om hem gevangen te nemen. Door list wisten zij biuneu te ko men, bezetten alle uitgangen en eischten dat de markies zich over zou geven. Hij vluchtte naar de kapel eu verdween in de uabyheid van dit altaar, om het zoo uit te drukken, ▼oor de oogen zijner vervolgers. Alles werd Ziedaar de leus der groene socialisten De francmagons - vullen met bunne ceDteii den Judas-penning aau. En, van hunnen kant de groenen, uit dankbaarheid, voor hunne geliefde geld schieters, varen met meer om meer ve- nijvige razernij en schijnheiligheid uit tegen al wat catholiek is: Geestelijken, Wereldlijken, en tegen onze catholieke Werklieden. 't Is een ware stroom van gemeinc scheldwoorden die men nog nooit in een seuzengazet lasDe catbolieke werk lieden heet 't Land van Aelst wilde dieren. Sprekende van den cath. Werkmans kring, schrijft 't Land Gij moet bij ons zijn, vriendj, bij de Catholieken in den Werk- n manskring:. Ja, in den beesten- n hof, waar z'u eten toewerpen en n drank geven, en met u paradee- n ren en met u spelen gelijk de kat met de muis. Het Land van Aelst van zondag 11. op eene heimelijke en bedekte eu loensche manier, om later te kunDen loochenen, uoemt Z. H. Mgr Stillemans Een boerken uit 'tLand van Waas!P!P Dat zelfde blad drijft de drift om de geuzen, de boezemvrienden der Doncherij aangenaam te zijn, tot dusverre van zelfs aau één onzer Eerw. Heeren Onderpas toor te verwijten dat hij nen dikken neus heeft. 11. Martinus, sta mij bij En dat is de gazet van Daens die dat •chrijft !?V? Ziet hem daar eens gaan, Hij heeft zijn voetjes aan Geeft maar snoer, betaalde penne knechten Hoe meer gij op onze Geestelijkheid en op de Catholieken afgeeft, hoe meer de menschen u zullen verfoeien maar hoe menigvuldiger de geuzenklui- ten in uwen bedelzak zullen rollen! En dat is ook al wat ge betracht, niet waar de spijkers Wel mogen ze u bekomen. De dag nadert op den welken de geuzen die mildadig betalen voor uw edelmoedig werk, u ook met verachting den rug zul len toekeeren zooals de geheelc catholieke partij het nu doet. Dat is 'tlot van al de Judassen... En ge weet zeer wel dat dit lot u te ver- wachteu staat bij onze deftige en rond borstige Aalstersche bevolking. Go kent de Aalsteuareu, de ware, de oude Aalste- naren; gij, Land van Aelst, gij hebt zo meesterlijk afgeschilderd op 20 oct. 1878, toen go nog catholiek waart'en nog geenen dienst had aangenomen bij de vijandeu van ons H. Geloof. doorzocht en de kapel dagen achtereen be waakt, maar te vergeefs. De markies was verdwenen. De oorlog nam eeue andere wen ding. De partij waartoe de CharlemontB be hoorden, verkreeg de overhand en op zekeren dag kwam de markies nit deze kapel even gezond en krachtig als hij altijd geweest was, weêr te voorschijn. Gedurende al dien tijd had hij zich op eene geheime plaats van de kapel schuil gehouden. Kent gij deze geheime plaats vroeg Sofie. Niemand kent ze, zelfs niet de tegen, woordige markies. Het geheim daarvan giug sedert eeuwen van den vader op den oudsten zoon over. In oorlogstijd bewees ze goede diensten. De laatste markies kende het ge heim, zoo mede Alexe Mixtome, doch met dezen giug het verloren. De tegenwoordige markies stamt niet van de rechte lijn af en heeft er dus ook geene kennis van gekregeu. Deze schuilplaats zou overigens in onzen tijd geene andere waarde meer hebben, dan de nieuwsgierigheid van de bezoekers dezer plaats te bevredigen maar ik moet u zeggen, dat het mij een groot genoegen zou doen, wanueer ik ze voud. Hij onderzocht de pnneelen van het altaar eu de muren, terwijl ."Sofie de gedeeltelijk beschadigde opschriften der marineren stee- uen van den vloer trachten te ontcijferen. Deze oude Fransche kasteelen bezitten Ziehier uwe eigene woorden: dat zij de groenen tot brandmerk dicDeu - De eenigste hoop der liberalen is van onder de catholieken verraders en judassen te vinden. Welnu, ge moogt loopen en dretsen vleien en beloven "dreigen en verwenschen ge moogt de muren oploopen; m iar verraders en - judassen, van die verachtelijke soort, zult g'er geen of weiuig ouder ons (ca- tholieken) vinden, probeert maar n Wat gedacht hebben zij van Aelst Meeueu ze dat de valsehaards die a overal zoo raar om vinden zijn, mee- nen ze dat de valsehaards t'Aalst dik loopen Ja, de verraders, de judassen, die verachtelijke soort, zoo als 7 Land ze betitelt, zijn te Aalst raar om vinden 1 Dat ondervinden de groenen dagelijks, want hunne eigene vrienden, ze bekenuen hot, keeren hun met verachtiug den rug! Bij brieven vau 17 October eu 23 November 11., vroeg de heer Baron Leo Bethune, Volksverte genwoordiger, aau den beer Vandenpee- reboom, Minister van SpoorwegCD, of bet niet mogelijk zou wezeu een der treinen vertcekkende nit Brussel naar Oostende om 18 u. 1 m. en 18 u. 8 m. iets later te laten vertrekken. De heer Miuister antwoordt dat de vraag van M. Baron Bethnne niet kan ingewilligd worden, zonder verscheidene zeer uoodzakelijke aansluitingen af te schaffen en aldus de klachten van talrijke reizigers te verwekken. De tweede dezer treinen is bijzonderlijk ingericht gewordeu met het doel den trein van 18 u. 1 m. te ontlasten die dagelijks overladen was en uit dien hoofde dikwerf in vortragiug was. De gevraagde verandering zou dus deu vroegeren toestand terug ia leven roepen, die onder opzicht van de regelmatigheid van den dienst, zoo veel te wenschen over liet. Nogthans, ten einde aan de belangheb benden, in de maat vau het mogelijke, voldoening te geven, heb ik bevel gege ven Jat, te rekenen van 1 Mei aausi., de trein die heden in de week van Wette re n naar Gent vertrekt om 19 u. 31 m. alle dagen uit Denderleeuw zal vertrek ken alwaar bij in aansluiting zal zijn met den treiu vertrekkende te Brussel-Noord om 18 u. 29 m. Kiesbaren voor den Senaat. Door een besluit des ministers zullen dit jaar de lijsten der kiesbaren voor den Senaat, teg u 1 Maart opgesteld worden. Op 5 Februari ten laatste raoeteu de gemeentebesturen de naamlijst der kies baren by de provinciale besturen inzen den. eeu aantal geheimen, welke niemand kan ontraadselen, zegde de graaf, toen hij zijnen vruchteloozen arbeid opgafmaar van geen- enkel kasteel in geheel Frankrijk wordt meer verteld dan van dit. Uit de kapel voerde de graaf het meisje naar de broeikassen, welker pracht en aantal Sofie vorbaasden. Op deze harde rotsen, welke door den bruischonden Oceaan bespoeld wer den, groeiden bloemen en vrucliteu van alle hemelstreken. De terrassen vertoonden nog sporen van de verdwenen zoraerpracht eu het park aan den voet der rotsen maakte eenen betooverenden indruk. Charlemont is het geheele jaar bewoond behalve twee of drie maanden, zegde graaf Beaucourt. De heeren van Charlemont hebben altyd op eenen vorstel ij ken voet geloefd en hadden altijd zeer veel gasten. Gij kunt wel nagaan hoezeer Alexe Mixtome zijne geboor teplaats heeft lief gehad en hoe wanhopeud hij geweest zal zyn, toen hij dit alles inoest verlaten. - Zij keerden langzaam naar het huis terug. Toeu zij in de zaal kwamen, gaf een bediende graaf Beaucourt eenen brief over, welke zooeven door eenen bode van Montfa- 5011 was gebracht. Sofie stond stil, haar hart sloeg hevig, ter wijl de graaf het omslag opende en de brief las. Hij bevatte het dringend verzoek van De STRAF BEGIiVT Wij lezen in V Land van Aelst van Zaterdag 11. a AFVALLEN. Eenige democra- ten vallen af. Dat kan niet anderj... De wind vau den storm loeit er wordt b geschud eu geschokt. De half drooge - bladeren vallen af er zijn takken die b breken.... maar de boom wordt zuiver- der en krachtiger. Dat vele misleide menschen,doch onbe kwaam om ooit met de doodsvijanden van hun geloof aan te spannen, dat velen de groeue verraders den rug toekeeren, dat weet iedereen, dat ziet iedereen in zijne gebuurte. Men telt ze met dozijnen, vooral op Mijlbeek en Schaarbeek, maar ook in de kuip der Stad die met verachting afbre ken met de groeoe Judassenkliek, die, ware het in bare macht, de catholieke Partij zou verschacheren voor eene bauds- vol geld voortkomende van oenen Judas penning:. Ja, met dozijnen I Maar de scheuring in 't kamp der groene Judassen moet gevoelig zijn, zeer gevoelig anders zouden de broodschrij vers vau Chipka zich wel wachten van er in hun blad de publieke bekentenis van te doen. 't Is wel waar dat men de brave liedeu die met de judasserij afbreken vergolykt aan verdroogde bladeren en takken, a Nu, men weet dat droogo bladeren en drooge takken voor een boom dt, noodlot tige voorteekens zijn van eenen naken den ondergang. Weldra zullen de leiders der groene socialisten, met bunnen Dominu aan 't hoofd, blijven alleen staan bij de voor uitstrevende blauwe Kreemersklick An ker en Zonne eu bij de roode socia listen. De brave menschen vluchten dat volk gelijk de pest 1 listen roepen heele da gen Barabas op de Jesuiten, welke zij zouden willen uitroeien. De beer Buis nochtans heeft, voigens La Gazette, iu eene voordracht over zijne reis naar Congo, hulde gebracht aan pater Liagre, die ginder oneindig betere uitslagen be komt, zegt hy, dan de protestautsche zendelingen. Pater Liagre zegt de heer Buis geeft aan de negers de noodige opvoe ding, trouwt ze daarna en zendt de ge huwde paren naar bun dorp terug om er- de nijverheid uit te oefenen welke hij hun bad aangeleerd. In negentien dorpen zijn alzoo chris- tene huisgeziunen gevestigd, welke groo- ten invloed uitoefenen op de andere negers en met de zending in geregelde betrekkingen blijven. De Jesuiten zijn dus goed om de wilden te beschaven, een werk dat liberalen en socialisten buu gewillig overlaten. Maar, om beu te beloonen, zou men die bescha- vers bij uitmuntendheid uit de beschaafde lauden willen verjagen. mevrouw Mixtome, dat graaf Beaucourt zou spoedig mogelijk uaar Montfagon zou komen, daar zij hem over eene belangrijke zaak wenschte te spreken. De graaf stak den brief bij zich, deelde den inhoud mede en voegde erbij, dat hij onmid. delyk aan het verzoek van mevrouw zou voL doen. Hij beval dat men zijn paard voor zou brengen en ging naar zijne kamer om zieh voor den rit naar Montfngun gereed te maken. Sofie begaf zich naar de balkonkamer, waar haar een meisje, dat het vuur opstookte, me dedeelde dat mevrouw Bartineux zeer ziek naar bed was gegaan. Zij had het meisje ge last jufvrouw Lepage te zeggen, dat zy zich zoo goed en zoo kwaad als het ging zou be zighouden eu hare onvermijdelijke afwezig heid verontschuldigen zou. Aldus alleen gelaten, spoedde Sofie zich weêr naar de ruïnen, welke voor haar eene bijzondere bekoorlijkheid hadden. Zij trad de kapel binnen, ging door het donkere zijschip en zette zich op de trappen van het altaar neèr. Een uil vloog uitzijn nest door een venster naar buiten. Het geluid der branding drong als het rommelen van eenen verren donder tot haar door maar Sofie sloeg er geen acht op. De biref van mevrouw Mixtome aan graaf Beaucourt, hield naar geheel eu al bezig. Zy bekommerde er zich minder om, dat het var- Ziedaar de logiek van de liberale en socialistische verdraagzaamheid, waarvan de kerkvervolger Maroix van St-Alde- goude de patroon is. Dijusdag 11. op zijoe beurt meê, het programma aangc- nomen door liberalen, socialisten en b christene democraten van Aalst en die- b nende tot platform voor de Gemeente- kiesingen van October. Vooruit maakt geene enkele bemer king en treedt dus ook|het eerste punt bij, namelijk 1. Eerbied voor de godsdienstige b overtuiging van al de inwoners .Hand- having der bestaande toestanden betrekkelijk den Godsdienst. Godsdieust wordt deesmaal met eene hoofdletter vereord. Wat schijnheilige jannen zijn dan toch de socialisten Wie weet er niet dat het eerste punt van 't geloof der radicalen en socialisten is De catholieke Godsdienst moet in bet slijk versmacht worden. En die gezworen vijanden van onzen Godsdienst zouden aangenomen hebben de bestaande toestanden b»trekkelyk den Godsdienst te handhaven Zij zouden dus het eerste en voornaam ste punt van hun programma te Aalst verloochen Wat schijnheiligen toch Het Journdl de Charleroi schreef a Wij veroordeelen allen godsdienst, - 7 is te zeggen allen eeredienst inwendig uitwendig gericht tot een opperwezen. b Onze vijanden vertoonen zich in de geschiedenis onder drij gedachten - Godsdienst, eigendom en kapi- - taal. Vooruit deelde op 14 Februari 1892 meê Wij, schrijvers van Vooruit, ken- b nen geen enkelen god. zoo min dien der b christenen, als dien der Chineezenof Mahomedanen. Vooruit van 2 December 1891 heel de R. K. Kerk de schotelvod der grooten. En die onverbiddelijke vijanden van God, Kerk en Priesters, zouden hier te Aalst de bestaande toestanden in zake van Godsdienst handhaven en dat tegen het eerste punt in van hun eigen program ma De Godsdienst moet in het slijk ver smacht worden En om beden maar van eentje dezer bestaande toestanden to spreken De liberalen en socialisten hebben dus aan genomen van aau de processiën deel te nemen en eerbiediglijk het H. Sacrament te volgen.... Men weze gerust liberalen en socia listen zouden zich verhaasten.... vau weg te olijven.... Do aanneming van 't art. 1 door libe ralen en socialisten stelt eene verachte lijke schijnheiligheid daar waarmeê men niemand foppen zal. Allen weten wij dat, moesten de liberalen, socialisten en daensisten hier meester zijn, de oorlog tegen den Godsdienst en de Priesters dadelijk losbreken zou I trouwen van den graaf in haar aan het wan kelen zou wordeD gebracht, en hem feiten werden medegedeeld, welke zoozeer tegen haar getuigden meer verontrustte het haar dat haar weg gebakend scheen over de graven der liefde en vriendschap van al degenen, die baar dierbaar waren. Het gerucht van voetstappen wekte haar uit hare overpeinzingen. Zij keek op en sag twee mannen de kapel binnentreden. Sofie verschool zich onder 't altaar, denkende dat het bezoekere waren die spoedig verder soa- den gaan. De stem van een der mannen had eenen bekenden klank Sofie zag uit haren schuil hoek op en herkende Filip Piron. De andere, welke zoo op hem geleek, was haar onbe kend. Dit is de zekerste plaats in geheel het koninkrijk, zegde l'iron. Iedereen gelooft dat het in de kapellen in ruïnen spookt. Geen enkel bediende van het kasteel durft het wa gen hier eenen voet in te setten, tensij op bevel van den markies en dan nog onder bë- g' leiding. Wij kannen hier ongestoord spre ken. De mannen zetten zich op eene bank nabij het altaar néér, zoodat jufvrouw Lepage ai les inoest hooren wat zy zegde. Ademloos luisterde zy toe, in zoodanige houding, dat zij de beide mannen kon gadeslaan. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1899 | | pagina 1