Zondag 5 Februari 1899:
,1 centiemen per nummer.
34sle Jaar 3337.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en t Arrondissement van Aalst,
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Gezworen
Kameraden.
w
Attentie
De Moordenaar?
Landbouw.
Zaadmarkt voor Lentezaden
Onze liberalèn
en socialisten,
Attentie! Katholieken! Attentie!
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
«iagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemasl ter week
veor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
«indigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goosaens, Korte Zoutstraat. N. 31,
cn in alle Postkantoren des band.
Guique suuni
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisee cp
3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen de»
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Kureele
van dit blad.
Aalst, 4 Februari 1899.
In ons nummer van verleden Zondag
hebben wij het karakter onderzocht van
een der partijen waarmede onze groenen
het op een loopken gezet hebben, zooge
zegd voor deE. V. en het A. S. Wij zeg
gen zoogezegd, want in wezenlijkheid
bestaan er in dat zonderling hondgenoot
schap zooveel nevenbedoelingen dat het
eigenlijke doelwit er gansch door ter zijde
wordt gesteld.
Daarover echter moeten wij in een
afzonderlijk artikel handelen. De stof is
te uitgebreid om ze te verminken in eeni-
ge regelen sedert eenige dagen, sedert
denonverwachten en ouvoorzienen val van
het hoofd des ministeries is er, onder dit
opzicht, veel licht in die donkere zaak
gekomen.
Ons blyft nu een woordeken te zeggen
over de verdraagzaamheid der rooden iu
zake van Godsdienst. Dat geuzen en so-
cios samenheulen, wij kunnen het be
grijpen tusscben hen, volgens de Opi
nioneen geuzenblad van Antwerpen
is cr slechts een verschil van min of
meer terwijl tusschen hen eu de kriste
nen eene onoverkomelijke klove bestaat.
Dat echter zoogezegde catholiehen met de
roodo ondereen vaandel konden strijden,
dat konden wij niet begrijpen in dit
•amenloopen vloeit slechts voordeel voor
de socialistery.
De roode aanbidders der commune
ook hebben beloofd den Godsdienst te
eerbiedigen.
De duivel heeft een masker aange
trokken
Grooter godsdiensthaters dan de socios
zyn er moeilijk om viuden. In ieder vlug
schrift, iD ieder nummer van huuuö dag
bladen wordt Je Godheid kortweg geloo
chend en zij, onze verdraagzame socios,
hebben geon spot genoeg over voor hen
die aan een bovennatuurlijk Wezen ge-
loovon.
Al de socialistische hoofden hebben
vlakaf bekend niets te aanreerden dan
hetgeen door de zintuigen van den mensch
kon waargenomen worden.
Dat is hen niet genoeg.
De vrijheid van denkwyze, welke zij op
alle tonen bezingen en voor hen vragen,
kunnen zij echlur hij anderen niet eer
biedigen.
Na de schandaden van 24 juli 92 in de
de zaal Valentino te Gent liep Vooruit
triomfantelijk uit: Finita la',Comedia
't is gedaan in Gent met de lafhartigheid
van tegenstrevers uit te schelden in hun
ne afwezigheid.
De socios hadden de feesten van hunno
tegenstrevers gestoord
De daad van het socialism bloot te leg
gen bestempelt Vooruit met den naam
van t-genstrevers uit te schelden 1 En wat
hebben tot hiertoe de socios anders ge
daan Heeft zelf een roode kamerlid de
brutaliteit niet tot het uiterste gedreven
toen hy van Cartouche en O gewaagde.
Dat is hunne verdraagzaamheid iu
zaken van tamelyk onverschilligen aard.
Voegt by die geestestoestand nog eous het
fanatism eigen aan den haat van den
Godsdienst eu ge zult u een klein gedacht
gevormd hebben der onuitstaanbare eu
ouverzoonlijke geestdryverij der socios.
Gij zult alsdan uitlegbaar kunnen vinden
de volgende scbetskens van hunnen
eerbied in zake van Godsdienst.
Wij zijn goddeloozen, aan allen gods
dienst vyandig en zelfs meer nog, want
wij vallen alle instellingen aan, die, als
uitgangspunt, de onbewezene veronder
stelling hebben van eenen God, van eene
zielen van een toekomstig leven.
De duivel, schreef het hoofdblad
der partij in 1886, is de eonige-latsoen-
lijke persoon in de geheele christelyke
Kerk grootere schavuiten dan het ge
spuis, dat men aartsvaders noemt, heeft
de zon nooit beschenen.
Op den nederlandschen landdag te Gent.
iu 1877,braakte een spreker burger Rtsu-
lig, een zwitser, zijne liefde voor de vry-
beid,zijne verdraagzaamheid voor anders
denkenden, op de volgende zoetaardige
wijze uit
't Zal ons een vermaak zijn, den
doodstrijd der priesters, burgers en kapi
talisten te zien.Neergeworpen in de goten
der straten, zullen zij van honger sterven,
langzaam en schrikkelyk, en dit vóór
onzo oogen. Dat zal onze wraak zijü I En
voor het genot vau deze wraak, voor eene
enkele flescü Bordeauxwiju verkoopen wij
geern onze plaats in den hemel. Wat zeg
ik Den Hemel 1 Dezen willen wy uiet
Wat wij vragen is de hel, met al de wel
lusten die haar voorafgaan den hemel
laten wij aan den God der papeu en aan
hunne arme zaligen I
De Qui-vive en is niet zachter
Aau de burgerij Weet dat ons niets
zoosoer aan 't berte ligt als het gedacht
eener wraak die wij wreed en voorbeeldig
willen.
Een dag zal komeD, gij weet het, dat
wij meester van de plaats zullen ziju.
Dan, geene genade 1
Wij zullen uwe hoofden maaien waren
zij zelf mot zilverwitte hairon bedekt, en
dit met de grootste kalmte. Voor uwe
vrouwen, voor uwe dochters, zullen wij
noch medelijden noch eerbied bebbeu I
Niets anders dan Ie dood, de akelige dood
tot dan hun gevloekt ras van de aarde zal
zijn verdwenen I
Proficiat priester Daens, gij zijt met
deftig volk op de baan. Een wijze raad
zullen wij ons echter veroorlooven u te
geven Gedenk de spreekwoorden Met
wien gij verkeert wordt gij geëerd ou Het
valt vau den neus in den mond.
niet volledig uitmelken heeft nog eeue
spoedige vermindering van melkopbrengst
voor gevolg.
Men make geene gewoonte van de
melkmachine te gebruiken.
Eindelijk om bet bederf der melk te
voorkomen, zal sij zoo spoedig mogelijk
gezegen en uit den stal verwijderd wor
den. L. Van den Berck,
landbouw-ingenieur.
WIE IS
RAAK HET HOOGDUITSCH
▼an
EDUARD WAGNER.
Liberale burgor denkt echter niet dat
de katholieken alleen bedreigd ziju. Leest
en overweegt eens het volgende. Vergeet
echter niet dat men houderde zulker
staalkens zou kunnen opdissebeu.
Het is eene onsterfelijkheid, schreef
het dagblad l'Avenir. dat wij voor ons
aaudeel zullen trachten te overmeesteren,
wanneer het uur zal geslagen zijn het
werk der omweutcliug voort te zetten,met
zonder eenig mededoogeu, wat hunuen
rang en geslacht ook zijn mogen, do eeu
wige vijanden der rechtveerdigheid en
gelijkheid neer te maaien.»
Men twist niet met dezen dio men
vernielen wil, men slaat als men de sterk
ste is, men houdt zich stil, wanneer men
geene hoop heeft'meester te zijn. (Clu-
seret over het doelwit der Internatio
nale.)
Over het melken.
De wijze op dewelke de melking ge
schiedt, "beeft eenen zeer grooten invloed
aoowel op de hoedanigheid als op de hoe
veelheid melk.
Om de meeste melk en room te beko
men, alsook om de melk zooveel mogelijk
van bederf of te vroege verzuring te vrij
waren, is het noodig de volgende regelen
in praklyk te stellen.
Dagelijks zal het melken op dezelfde
uren gebeuren.
Vóór do melking zal den uier goed ge
reinigd worden, 't zij bij middel van eenen
borstel, 't zij bij middel van water (lauw
iu den wiuter). In dit laatste geval zal
men na het wasscheu van den uier, dezen
laatste zorgvuldig met eenen zachten
doek afdrogen.
De koeien zullen altijd met zachtheid
behandeld, nooit verontrust worden en
bijzonder gedurende het melken.
Men zorge altijd voor reine handen en
melkgereedscbap.
Het is zeer geraadzaam de eerste
melkstralen van iederen tepel niet op te
vangen, daar deze dikwijls besmet ziju
door bestanddeelen of microben die de
bederving der melk verhaasten.
Opdat de room niet gedeeltelijk in den
uier blijven, moet men vlug melken.
Gedurende het melken moet men den
uier verscheidene malen zachtjes met do
handen drukken. Deze behandeling be-
voordeeligt het vergaderen van den room
in de ondergedeelten der uiers eu men
bekomt rijkere melk.
De melking zal kruisgewijs plaats heb
ben, hetgeen het uitvloeien der melk be
spoedigt en gunstiger is voor den uier.
Men moet volledig uitmolken tot de
laatste drup want niet alleenlijk is de
laatste melk de rijkste in room, maar bet
61"* VERVOLG.
Het is een geluk, dat ik u zag voor gij
naar het kasteel kwaamt, Jan, zegde Filip
Piron. Ik ben zeker dat niemand n heeft op
gemerkt en ware dit het geval, dan zou ieder
een u voor eenen bezoeker gehouden hebben.
Maar de markies wyst sedert- eeuigen tijd alle
bezoeken af niemand mag hier meer komen.
Ik bezit, zooal» iedereen weet, groote voor
rechten en als ik iemand hier binnen voer,
waagt men het niet mij iets te zeggen.
Behalve de markies.
Ook hij niet. Ik heb meer macht dan gij
denkt. Maar laat ons over de zaak spreken.
Gij zijt naar Griekenland geweest
Ja dit hadt gij mij opgedragen.
Hebt gij den vader van jufvrouw Lepage
gevonden
Ja.
Hebt gij haren vader gezien
Ja, en ik heb hem ook gesproken.
VEEKWEEK. Vrij
dag is alhier uitspraak ge
daan, op het Vredegerecht,
tegen laudbouwers van Mel-
jêf* dert beticht van eenen ongo-
ÏiT 'h A keurden stier tot openbaren
U-VJI.» springdienst te hebben toe
gelaten. De stierenhouder
alsook deze die veerzen en koeien hadden
lateu bespringen zijn voorwaardelijk ver
oordeeld tot de kleinste boet.
Wij vermanen de stierenhouders die
soms lichtziuuig het Provinciaal Regle
ment overtreden, want er zyn politieke
overdragers in 't spel.
't Best is zich te schikken volgens het
Provinciaal Reglement en niet toegevend
te zijn om vrienden en geburen te gerie
ven.
Er is noodzakelijk eene tweede keuring
van doen om in onze omstreken den dieust
te verzekeren het is aan de stierenhou
der! at- de aanvraag van te doen, door
tusschenkomst van het Landbouwcomice.
ingericht door den
Landbouwer»bond van Gent
op de Vrijdagen
17 eu 24 Februari en 3 Maart 1899.
o
Gezien den grooten bijval genoten door
de eerste Zaadmarkt van Herfstzaden iu
September 1898, tal de Landboutoersbond
van Oost- Vlaanderen eene Zaadmarkt
Tentoonstelling inrichten voor de Lente
saden, op dezelfde wijze gelijk de Duit-
scbe Boerengilden.
Deze Markt zal plaatshebben in het
Landbouwerahuia, Koornlei, 18, te
f Gent, op Vrijdagen 17 «n 24 Februari
en 3 Maart, van 10 tot 3 uren.
Ten eiude aan de landbouwers alle ge
mak te verschaffen om de Markt te be
zoeken eu hunne noodige zaden aan te
koopen, zullen de stalen alle dagen ter
hunner beschikking zijn van 17 Februari
tot 3 Maart en den uaam dragen van do
variëteit, hare bijzondere boedanigheden
eu den prijs.
Al de Zaadhandelaars en Landbouwers
van België, en van den Vreemde worden
als tentoonstellen tot onze Markt uitge-
5 noodigd. Plaatsgeld wordt niet ge-
eiscHt, en de noodige voorwerpen om
hunne stalen ten toon to stellen zullen
hen gratis behaudigd worden. Zy zijn
verzocht zich te doen inschrijven bij den
Secretaris der MarktMr Jos. ÓPSO-
MER, Landbouw-ingenieurKoornlei,
18, te Gent, vóór den 10 Februari en
hem, omtrent denzelfden dat m, te doen
geworden eene volledige lijst der varië
teiten die zy zullen opzenden, met hunne
afkomst, de gewaarborgde zuiverheid, de
kiemkrachl, en den prijs.
Het gewicht der stalen zal bedragen
1 kilo voor de graangewassen, kilo
voor de andere zaden en 3 kilos omtrent
voor de aardappelen. Zij moeten ver
zonden worden naar het lokaal der Markt,
ten koste der tentoonstellen en deze moe
ten zorgen voor het uitstallen van hunne
zadeu, daags vóór de opening der Markt,
hetzij Donderdag 16 Februari, voor 5
UREN '8 AVONDS.
De Commissie heeft het recht de stalen
waarop aau koopen geschieden, te verze
gelen en te bewaren, ten einde de volko-
menc overeenkomst te bestatigen met de
geleverde waar.
De ingang tot de Zaad
markt is vrij.
Publieke Voordrachten zullen ge
geven worden iedere vrijdag ten 10
uren, door beroemde Professors van land
en hofbouwkunde, en verscheidene
premiën (zaad) zullen verlot wor
den tusscüeu al de bezoekers der Markt
die zich zullen inschrijven op het bureel.
Goed, gij zijt slim, Jan en zult spoedig
de som verdiend hebben, die ik u beloofde.
£u nu, zeg op, wie is jufvrouw Lepage.
Sofie voelde het bloed in hare aderen stol-
teu. Zij hield den adem in om beter te kun
nen luisteren. Welk antwoord zou zij kooren?
Sofie luisterde in spanning naar het ant
woord van Piron. Zy gevoelde dat zij gewich
tige ontdekkingen zou hooren, en het bleek
haar duidelijk dat de beide mannen ellende
lingen waren want welk belang kon Filip
in haar stellen Had hare gelijkenis met ha-
vader, den Frausckman op het spoor ge
bracht, wie zij was Had zij, door hare
pogingen om den uaam haare vaders te ïuivo-
ren, vermoedens opgewekt,en daardoor haren
vader aan doodelijk gevaar blootgesteld
Wanneer had Filip zijnen broeder naar Grie
kenland gezonden om haren vader op te spo
ren Wat had Jan outdekt Had hij zijn
spoor tot Frankrijk gevolgd
Haar hart scheen stil te staan by de ge.
dachte aan deze dreigende gevaren.
Gij vraagt mij naar den uitslag mijner
reis, zonder nog te weten wat ik gedaan heb,
zegde Jan. Ik zal u alles vertellen en dan
kuut gij zelfs oordeeleu of ik niet het dubbel
van de som heb verdiend, die gij my beloofde.
Ik ging naar Griekenland.
Dat hebt gy reeds gezegd, riep Filip
ongeduldig. Maar wat deedt gy er Dat wil
ik weten.
Ik vroeg te Athene naar mijnheer Le
page, maar niemand scheen hem te kennen.
Den volgenden dag sprak ik eenen man, die
voor hem met vruchten ter markt gaat. Van
dezen vernam ik het adres van mijnheer Le
page. Ik keerde naar den Pireus terug, haal
de een bootje en eenen man welke mij naar
de villa van Lepage bracht, die geheel was
uitgebrand. Lepage woonde in het huis ran
eenen wijngaardenier. Twee tot drie dagen
bleef ik er, hoorde de dienstbode uit en trof
eindelijk den man zelf. Ik verontschuldigde
mij over mijne vrijpostigheid en sprak lang
genoeg met hem om te weten of ik hem vroe
ger meer gezien had.
- Nu un Hebt gij hem vroeger meer
gezien Was mijn vermoeden gegrond? Wie
is Lepage?
Uw vermoeden was gegrond, Filip. Deze
man was niemand anders dan de dood ge
waande Alexe Mixtome.
Filip uitte eene verwensching.
Sofie drnkte de hand op haar hart, dat
dreigde te harsten.
Zyt gij er wel zeker van dat hij het is
vroeg Filip heftig. Gij weet dat hier met
zekerheid wordt aangenomen dat Alexe Mix
tome in Brazilië onder eenen aangenomen
naam is gestorren.
ik ken hem zeer goed, want ik heb hem
vroeger dikwyls gezien, zegde Jan.
Filip stond op en liep onrustig heen en
die, zonder eenig voorbehoud, het artikel
eeu vau 't blauw, groen, rood programma
zijn bygetreden, moeten toch wol de
schijn heiligheid in persoon zijn.
Die blauwe en roodo godverloocbe-
naars, die vyanden der R. K. Kerk, die
bespotters van den Godsdienst, die vijan
den vau Priesters eu Kloosterlingen heb
ben aangenomen de godsdienstige over
tuiging vau al de inwoners te eerbiedigen
en de bestaande toestanden betrekkelyk
den Godsdienst te bandhaven...
Wat verregaande schijnheiligheid tochl
De helden van Chipka moeten door
hunne wraakzucht zoo zier verblind zijn,
dat ze niet begrijpen dat 't gene waartoe
de blauwen eu rooden zich betrekkelyk
den Godsdienst hebben verbonden niet
gemeend is.
Er zyn geen fanatieker godshaters en
godsdienstvervolgers dan de liberalen en
socialisten; 't ligt immers in hunnen aard.
En om dat te bewijzen hoeven wij
slechts de getuigeuis in to roepen van de
helden van Chipka zeiven.
Het Land van Aelst, van 5 October
1890 schreef
- Achtbare Kiezers.
-Wij vragen u in gemoede
-Indien de naam van BEWARENDE
Gezindheid moet toegepast worden, is
- het uiet hedendaags
- Wat moet or bewaard worden in het
hert der Kindereu, der Joukheden, der
Werklieden, der Overhedou, tenzij de
Godsdienst, de Zeden, het Orde, de
Eerbied voor 't gezag.
Achtbare Kiezers, zoudt gy een kind
s willen zien opbrengen buiten alle Ge-
loof, zelfs in aen haat van Godsdienet
- en Geloof Wat zou dat kind worden t
Een monster, niet waar
Welnu het is onbetwistbaar dat de
hedendaagsche liberale Partij g'heel de
- Samenleving will opbrengen in ongeloo-
vigheid, ja, in haat tegen den Dienst van
God
- O, wij weten het wel't Is kiezing;
- de liberale gazetten en de liberale Kan-
- did&ten zullen eeu masker opzetten
't is voor Stadszaken, zullen ze zeggen
- de Godsdienst komt daar niet tusschen;
- ze laten elk vry in zyn overtuiging...
De Socialisten riepen dat hier ook
ait, op de Danszaal der Hoogstraat in
- hun Meeting.
- Elk is vrij En wat is de liberale
- Partij hedendaags, dan een Bevechting
- van alle Geloof 1... Wat zijn de liberale
gazetten, dan een groote Blasfemie
Niet langer als zondag laatst, ge weet
achtbare Kiezers, 't Congres van Ant
werpen voor 't Allerheiligste, voor
d'Aanbidding eu de Vereering, voor
d'Eerste Communie en de Berechting,
weet ge wat do Gazet der Liberalen van
- Aalst daarover durft schry ven Er is
daar niets verteld dan FLAUWEN
PRAAT 1
Indien de Katholieken hier niet iever-
rig en edelmoedig waren, de kerken
moesten niet gesloten worden gelijk in
de jaren 90, ze zouden gesloten zyn bij
gebrek aan Geloovigen.
Het liberalism is Vrijdenkerij ge
wordenNamate eeD Stad liberaal
is, zal zy zinken in 't Zedebederf
Namate een Werkvolk liberaal is, zal
't Socialismus in d'herten bloeien en
gloeien.... «Vooruit- schrijft het uit
drukkelijk De Kerk staat in onzen
weg, roept Vooruit, daarom willen
wij de Kerk verpletteren en daarna den
Adel en de Burgery. Men vreest grouw-
zame en bloedige omwentelingen; de Stad
- die meest slecht Volk heeft, zal meest
- te lijden hebben... En 't Liberali»-
mus kan niets doen dan slecht
- Volk kweeken.
Geen Liberalismis Blyven en zyn
gelijk onze Voorouders: Vrije manhaf-
tige Vlamingen.... De Steden worden
gedurig van Volk voorzien door den
n Buiten, daarom ook, gewaakt en ge-
- vr.-rkt voor Macht en Eendracht in de
- Katholieke Partij, voor sterke en goede
Kiezingen I
Voor geen liberalen gekozen dat
ware ons hert opeten en ons geweten
- bezwaren 1
In zijn nummer van 12 October 1890
was Het Land van Aelst nog uitdrukkelij
ker. Men oordeele
Waarom zij wij tegen de
liberalen
Waarom zijn er in Belgenland met
duizenden en duizenden die in de tijden
van dwang, liover Huis, Kalandisie en
Pachthof verlieten, die, nu nog, eerder
de liberalen
weer, terwijl bij overstaanbare woorden mom
pelde. Hij schsen zesr ontroerd te zijn.
Dus, Alexe Mixtome is niet dood riep
hij uit. Het gerncht van zijn ovorlijdsn uit
Brazilië was dan ook eene leugen
Sedert dertien jaar woont hij in Grie
kenland....
En iedereen gelooft dat hij dood is Ik
ben zeer slim geweeat dat ik u op eene schiju-
bare gelijkenis uitzond, om te zien wie hij
was. Dit meisje is geene aangenomen dochter.
De dood van de kleine Constance is eveneens
eene leugen.
Het lijk dat gevonden en als het hare be
graven werd, wae dat van een ander kind.
Alles wordt mij nu duidelijk. Hij heeft het
kind meegenomen eu ik dacht dat een ander
het geroofd had. En terwijl de moeder haar
kind als dood beweeude, woonde het bij zij
nen vader iu Griekenluud. O, 't is bijna niet
te gelooven
En toch is het waar Gy zijt zeer slim,
Filip, zegde Jan met bewondering. Wie zon,
bniten u, dit alles ontdekt hebben, en dat
alleen dewijl het meisje blauwe oogen en
blonde haren heeft
lteeft er wel ooit zulk eene zonderlinge
ingewikkelde zaak plaats gehad Het meisje
eene gehuurde gezelschapsjuffer bij hare
eigene moeder, als gast op het kasteel, dat
haar rechtmatig toebehoort.
I Gelooft gy dat xy zich bewust is, de
zouden sterven, dan voor
te stemmen
rechtmatige eigenares van het kasteel te zyn
vroeg Jan.
Of zij het weet Denkt gij dat zij toe.
vallig hierheen ia gekomon Het meisje heeft
een geheim doel. Zy wil het terrein verken
nen, om haren vader te zniveren, hare reoh-
ten te doen gelden en hare bezittingen te
hernemen
Wat zon de markies van Charlemont daar
in zeggen vroeg Jan peinzend. Wat zon hij
doen als hij hier hmten de deur werd gezet
Filip stampte op den grond.
Bij al zijne goedheid heeft de markies
ook zijne zwakheden, vervolgde Jan. Hij zou
kwijnen als eene grasplant in de zon. Werken
kan hij niet, en bijgevolg evenmin zijn eigen
brood verdienen. Hij bezit geen vast karak-
geenen wil, geene krachtdadigheid. Hij
is hier slechts een indringer en staat op eene
plaats, die den waren markies toekomt.
Filip lachte toestemmend.
Ja, de markies is zeer goed, zegde hij;
hij i« zwak en verwend en niet in staat om in
zijn eigen onderhoud te voorzien. Wanoeer
het meisje zich bekend maakt en hare aan
spraken laat gelden, dan is hij verloren. Maar
daar valt mij iets iu, ging hij op eenen ande
ren toou voort. Het meisje moet met eene
zending hier zijn gekomen Ilare eigeue moe
der weet uiet wie zij ia. Weina, waarom
ttiaakt zij zich niet aan haar bekend dat is
wtte vraag voor u, Jan.
Deze is zoo gemakkelijk te beantwoor
den, dat het mij verwondert, hoe gy ze kant
doen. Mevronw Mixtome mag niet weten, dat
haar echtgenoot haar vroegere echtgenoot
nog leeft. Wanneer zij het wiet zon zy
i verraden. Mevrouw zal den tegenwoor
dige markies trouwen, en zooals van zelfs
spreekt, vertegenwoordigt het meisje de be
langen van haren vader.
Gy hebt gelyk. Zy is bepaald gekomen
met de overtuiging dat haar vader onsohnldig
was aan de misdaad, waarvoor hij veroor-
deald werd en wil beproeven, bewysen voor
xyne onschuld te vinden.
Maar, hy was schuldig, Filip daaraan
in niet getwijfeld worden.
Ja, hij is schuldig, zegde Filip ruw.
liet gerecht heeft hem veroordeeld. Ik zelf
heb zeer bezwarende omstandigheden tegen
hem ingebracht en zon nog meer hebben kan
nen zeggen.
- Gij kondet Aleze Mixtome niet lijden.
- Neen, siste Filip tusschen zijne op elkan
der geklemde tanden. Ik haatte hem het
was eenen afkeer waarvan ik my geene reken
schap kon geven, en hy haatte mij eveneens.
Iedereen hield overigens van hem. Hij was
uls een vorst onder zyn volk en ik werd alleen
door hem gedold.
(WORDT VOORTGEZET).