Zondag 5 Februari 1899: ,1 centiemen per nummer. 34sle Jaar 3337. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en t Arrondissement van Aalst, GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Gezworen Kameraden. w Attentie De Moordenaar? Landbouw. Zaadmarkt voor Lentezaden Onze liberalèn en socialisten, Attentie! Katholieken! Attentie! DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder «iagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemasl ter week veor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving «indigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goosaens, Korte Zoutstraat. N. 31, cn in alle Postkantoren des band. Guique suuni Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisee cp 3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen de» dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Kureele van dit blad. Aalst, 4 Februari 1899. In ons nummer van verleden Zondag hebben wij het karakter onderzocht van een der partijen waarmede onze groenen het op een loopken gezet hebben, zooge zegd voor deE. V. en het A. S. Wij zeg gen zoogezegd, want in wezenlijkheid bestaan er in dat zonderling hondgenoot schap zooveel nevenbedoelingen dat het eigenlijke doelwit er gansch door ter zijde wordt gesteld. Daarover echter moeten wij in een afzonderlijk artikel handelen. De stof is te uitgebreid om ze te verminken in eeni- ge regelen sedert eenige dagen, sedert denonverwachten en ouvoorzienen val van het hoofd des ministeries is er, onder dit opzicht, veel licht in die donkere zaak gekomen. Ons blyft nu een woordeken te zeggen over de verdraagzaamheid der rooden iu zake van Godsdienst. Dat geuzen en so- cios samenheulen, wij kunnen het be grijpen tusscben hen, volgens de Opi nioneen geuzenblad van Antwerpen is cr slechts een verschil van min of meer terwijl tusschen hen eu de kriste nen eene onoverkomelijke klove bestaat. Dat echter zoogezegde catholiehen met de roodo ondereen vaandel konden strijden, dat konden wij niet begrijpen in dit •amenloopen vloeit slechts voordeel voor de socialistery. De roode aanbidders der commune ook hebben beloofd den Godsdienst te eerbiedigen. De duivel heeft een masker aange trokken Grooter godsdiensthaters dan de socios zyn er moeilijk om viuden. In ieder vlug schrift, iD ieder nummer van huuuö dag bladen wordt Je Godheid kortweg geloo chend en zij, onze verdraagzame socios, hebben geon spot genoeg over voor hen die aan een bovennatuurlijk Wezen ge- loovon. Al de socialistische hoofden hebben vlakaf bekend niets te aanreerden dan hetgeen door de zintuigen van den mensch kon waargenomen worden. Dat is hen niet genoeg. De vrijheid van denkwyze, welke zij op alle tonen bezingen en voor hen vragen, kunnen zij echlur hij anderen niet eer biedigen. Na de schandaden van 24 juli 92 in de de zaal Valentino te Gent liep Vooruit triomfantelijk uit: Finita la',Comedia 't is gedaan in Gent met de lafhartigheid van tegenstrevers uit te schelden in hun ne afwezigheid. De socios hadden de feesten van hunno tegenstrevers gestoord De daad van het socialism bloot te leg gen bestempelt Vooruit met den naam van t-genstrevers uit te schelden 1 En wat hebben tot hiertoe de socios anders ge daan Heeft zelf een roode kamerlid de brutaliteit niet tot het uiterste gedreven toen hy van Cartouche en O gewaagde. Dat is hunne verdraagzaamheid iu zaken van tamelyk onverschilligen aard. Voegt by die geestestoestand nog eous het fanatism eigen aan den haat van den Godsdienst eu ge zult u een klein gedacht gevormd hebben der onuitstaanbare eu ouverzoonlijke geestdryverij der socios. Gij zult alsdan uitlegbaar kunnen vinden de volgende scbetskens van hunnen eerbied in zake van Godsdienst. Wij zijn goddeloozen, aan allen gods dienst vyandig en zelfs meer nog, want wij vallen alle instellingen aan, die, als uitgangspunt, de onbewezene veronder stelling hebben van eenen God, van eene zielen van een toekomstig leven. De duivel, schreef het hoofdblad der partij in 1886, is de eonige-latsoen- lijke persoon in de geheele christelyke Kerk grootere schavuiten dan het ge spuis, dat men aartsvaders noemt, heeft de zon nooit beschenen. Op den nederlandschen landdag te Gent. iu 1877,braakte een spreker burger Rtsu- lig, een zwitser, zijne liefde voor de vry- beid,zijne verdraagzaamheid voor anders denkenden, op de volgende zoetaardige wijze uit 't Zal ons een vermaak zijn, den doodstrijd der priesters, burgers en kapi talisten te zien.Neergeworpen in de goten der straten, zullen zij van honger sterven, langzaam en schrikkelyk, en dit vóór onzo oogen. Dat zal onze wraak zijü I En voor het genot vau deze wraak, voor eene enkele flescü Bordeauxwiju verkoopen wij geern onze plaats in den hemel. Wat zeg ik Den Hemel 1 Dezen willen wy uiet Wat wij vragen is de hel, met al de wel lusten die haar voorafgaan den hemel laten wij aan den God der papeu en aan hunne arme zaligen I De Qui-vive en is niet zachter Aau de burgerij Weet dat ons niets zoosoer aan 't berte ligt als het gedacht eener wraak die wij wreed en voorbeeldig willen. Een dag zal komeD, gij weet het, dat wij meester van de plaats zullen ziju. Dan, geene genade 1 Wij zullen uwe hoofden maaien waren zij zelf mot zilverwitte hairon bedekt, en dit met de grootste kalmte. Voor uwe vrouwen, voor uwe dochters, zullen wij noch medelijden noch eerbied bebbeu I Niets anders dan Ie dood, de akelige dood tot dan hun gevloekt ras van de aarde zal zijn verdwenen I Proficiat priester Daens, gij zijt met deftig volk op de baan. Een wijze raad zullen wij ons echter veroorlooven u te geven Gedenk de spreekwoorden Met wien gij verkeert wordt gij geëerd ou Het valt vau den neus in den mond. niet volledig uitmelken heeft nog eeue spoedige vermindering van melkopbrengst voor gevolg. Men make geene gewoonte van de melkmachine te gebruiken. Eindelijk om bet bederf der melk te voorkomen, zal sij zoo spoedig mogelijk gezegen en uit den stal verwijderd wor den. L. Van den Berck, landbouw-ingenieur. WIE IS RAAK HET HOOGDUITSCH ▼an EDUARD WAGNER. Liberale burgor denkt echter niet dat de katholieken alleen bedreigd ziju. Leest en overweegt eens het volgende. Vergeet echter niet dat men houderde zulker staalkens zou kunnen opdissebeu. Het is eene onsterfelijkheid, schreef het dagblad l'Avenir. dat wij voor ons aaudeel zullen trachten te overmeesteren, wanneer het uur zal geslagen zijn het werk der omweutcliug voort te zetten,met zonder eenig mededoogeu, wat hunuen rang en geslacht ook zijn mogen, do eeu wige vijanden der rechtveerdigheid en gelijkheid neer te maaien.» Men twist niet met dezen dio men vernielen wil, men slaat als men de sterk ste is, men houdt zich stil, wanneer men geene hoop heeft'meester te zijn. (Clu- seret over het doelwit der Internatio nale.) Over het melken. De wijze op dewelke de melking ge schiedt, "beeft eenen zeer grooten invloed aoowel op de hoedanigheid als op de hoe veelheid melk. Om de meeste melk en room te beko men, alsook om de melk zooveel mogelijk van bederf of te vroege verzuring te vrij waren, is het noodig de volgende regelen in praklyk te stellen. Dagelijks zal het melken op dezelfde uren gebeuren. Vóór do melking zal den uier goed ge reinigd worden, 't zij bij middel van eenen borstel, 't zij bij middel van water (lauw iu den wiuter). In dit laatste geval zal men na het wasscheu van den uier, dezen laatste zorgvuldig met eenen zachten doek afdrogen. De koeien zullen altijd met zachtheid behandeld, nooit verontrust worden en bijzonder gedurende het melken. Men zorge altijd voor reine handen en melkgereedscbap. Het is zeer geraadzaam de eerste melkstralen van iederen tepel niet op te vangen, daar deze dikwijls besmet ziju door bestanddeelen of microben die de bederving der melk verhaasten. Opdat de room niet gedeeltelijk in den uier blijven, moet men vlug melken. Gedurende het melken moet men den uier verscheidene malen zachtjes met do handen drukken. Deze behandeling be- voordeeligt het vergaderen van den room in de ondergedeelten der uiers eu men bekomt rijkere melk. De melking zal kruisgewijs plaats heb ben, hetgeen het uitvloeien der melk be spoedigt en gunstiger is voor den uier. Men moet volledig uitmolken tot de laatste drup want niet alleenlijk is de laatste melk de rijkste in room, maar bet 61"* VERVOLG. Het is een geluk, dat ik u zag voor gij naar het kasteel kwaamt, Jan, zegde Filip Piron. Ik ben zeker dat niemand n heeft op gemerkt en ware dit het geval, dan zou ieder een u voor eenen bezoeker gehouden hebben. Maar de markies wyst sedert- eeuigen tijd alle bezoeken af niemand mag hier meer komen. Ik bezit, zooal» iedereen weet, groote voor rechten en als ik iemand hier binnen voer, waagt men het niet mij iets te zeggen. Behalve de markies. Ook hij niet. Ik heb meer macht dan gij denkt. Maar laat ons over de zaak spreken. Gij zijt naar Griekenland geweest Ja dit hadt gij mij opgedragen. Hebt gij den vader van jufvrouw Lepage gevonden Ja. Hebt gij haren vader gezien Ja, en ik heb hem ook gesproken. VEEKWEEK. Vrij dag is alhier uitspraak ge daan, op het Vredegerecht, tegen laudbouwers van Mel- jêf* dert beticht van eenen ongo- ÏiT 'h A keurden stier tot openbaren U-VJI.» springdienst te hebben toe gelaten. De stierenhouder alsook deze die veerzen en koeien hadden lateu bespringen zijn voorwaardelijk ver oordeeld tot de kleinste boet. Wij vermanen de stierenhouders die soms lichtziuuig het Provinciaal Regle ment overtreden, want er zyn politieke overdragers in 't spel. 't Best is zich te schikken volgens het Provinciaal Reglement en niet toegevend te zijn om vrienden en geburen te gerie ven. Er is noodzakelijk eene tweede keuring van doen om in onze omstreken den dieust te verzekeren het is aan de stierenhou der! at- de aanvraag van te doen, door tusschenkomst van het Landbouwcomice. ingericht door den Landbouwer»bond van Gent op de Vrijdagen 17 eu 24 Februari en 3 Maart 1899. o Gezien den grooten bijval genoten door de eerste Zaadmarkt van Herfstzaden iu September 1898, tal de Landboutoersbond van Oost- Vlaanderen eene Zaadmarkt Tentoonstelling inrichten voor de Lente saden, op dezelfde wijze gelijk de Duit- scbe Boerengilden. Deze Markt zal plaatshebben in het Landbouwerahuia, Koornlei, 18, te f Gent, op Vrijdagen 17 «n 24 Februari en 3 Maart, van 10 tot 3 uren. Ten eiude aan de landbouwers alle ge mak te verschaffen om de Markt te be zoeken eu hunne noodige zaden aan te koopen, zullen de stalen alle dagen ter hunner beschikking zijn van 17 Februari tot 3 Maart en den uaam dragen van do variëteit, hare bijzondere boedanigheden eu den prijs. Al de Zaadhandelaars en Landbouwers van België, en van den Vreemde worden als tentoonstellen tot onze Markt uitge- 5 noodigd. Plaatsgeld wordt niet ge- eiscHt, en de noodige voorwerpen om hunne stalen ten toon to stellen zullen hen gratis behaudigd worden. Zy zijn verzocht zich te doen inschrijven bij den Secretaris der MarktMr Jos. ÓPSO- MER, Landbouw-ingenieurKoornlei, 18, te Gent, vóór den 10 Februari en hem, omtrent denzelfden dat m, te doen geworden eene volledige lijst der varië teiten die zy zullen opzenden, met hunne afkomst, de gewaarborgde zuiverheid, de kiemkrachl, en den prijs. Het gewicht der stalen zal bedragen 1 kilo voor de graangewassen, kilo voor de andere zaden en 3 kilos omtrent voor de aardappelen. Zij moeten ver zonden worden naar het lokaal der Markt, ten koste der tentoonstellen en deze moe ten zorgen voor het uitstallen van hunne zadeu, daags vóór de opening der Markt, hetzij Donderdag 16 Februari, voor 5 UREN '8 AVONDS. De Commissie heeft het recht de stalen waarop aau koopen geschieden, te verze gelen en te bewaren, ten einde de volko- menc overeenkomst te bestatigen met de geleverde waar. De ingang tot de Zaad markt is vrij. Publieke Voordrachten zullen ge geven worden iedere vrijdag ten 10 uren, door beroemde Professors van land en hofbouwkunde, en verscheidene premiën (zaad) zullen verlot wor den tusscüeu al de bezoekers der Markt die zich zullen inschrijven op het bureel. Goed, gij zijt slim, Jan en zult spoedig de som verdiend hebben, die ik u beloofde. £u nu, zeg op, wie is jufvrouw Lepage. Sofie voelde het bloed in hare aderen stol- teu. Zij hield den adem in om beter te kun nen luisteren. Welk antwoord zou zij kooren? Sofie luisterde in spanning naar het ant woord van Piron. Zy gevoelde dat zij gewich tige ontdekkingen zou hooren, en het bleek haar duidelijk dat de beide mannen ellende lingen waren want welk belang kon Filip in haar stellen Had hare gelijkenis met ha- vader, den Frausckman op het spoor ge bracht, wie zij was Had zij, door hare pogingen om den uaam haare vaders te ïuivo- ren, vermoedens opgewekt,en daardoor haren vader aan doodelijk gevaar blootgesteld Wanneer had Filip zijnen broeder naar Grie kenland gezonden om haren vader op te spo ren Wat had Jan outdekt Had hij zijn spoor tot Frankrijk gevolgd Haar hart scheen stil te staan by de ge. dachte aan deze dreigende gevaren. Gij vraagt mij naar den uitslag mijner reis, zonder nog te weten wat ik gedaan heb, zegde Jan. Ik zal u alles vertellen en dan kuut gij zelfs oordeeleu of ik niet het dubbel van de som heb verdiend, die gij my beloofde. Ik ging naar Griekenland. Dat hebt gy reeds gezegd, riep Filip ongeduldig. Maar wat deedt gy er Dat wil ik weten. Ik vroeg te Athene naar mijnheer Le page, maar niemand scheen hem te kennen. Den volgenden dag sprak ik eenen man, die voor hem met vruchten ter markt gaat. Van dezen vernam ik het adres van mijnheer Le page. Ik keerde naar den Pireus terug, haal de een bootje en eenen man welke mij naar de villa van Lepage bracht, die geheel was uitgebrand. Lepage woonde in het huis ran eenen wijngaardenier. Twee tot drie dagen bleef ik er, hoorde de dienstbode uit en trof eindelijk den man zelf. Ik verontschuldigde mij over mijne vrijpostigheid en sprak lang genoeg met hem om te weten of ik hem vroe ger meer gezien had. - Nu un Hebt gij hem vroeger meer gezien Was mijn vermoeden gegrond? Wie is Lepage? Uw vermoeden was gegrond, Filip. Deze man was niemand anders dan de dood ge waande Alexe Mixtome. Filip uitte eene verwensching. Sofie drnkte de hand op haar hart, dat dreigde te harsten. Zyt gij er wel zeker van dat hij het is vroeg Filip heftig. Gij weet dat hier met zekerheid wordt aangenomen dat Alexe Mix tome in Brazilië onder eenen aangenomen naam is gestorren. ik ken hem zeer goed, want ik heb hem vroeger dikwyls gezien, zegde Jan. Filip stond op en liep onrustig heen en die, zonder eenig voorbehoud, het artikel eeu vau 't blauw, groen, rood programma zijn bygetreden, moeten toch wol de schijn heiligheid in persoon zijn. Die blauwe en roodo godverloocbe- naars, die vyanden der R. K. Kerk, die bespotters van den Godsdienst, die vijan den vau Priesters eu Kloosterlingen heb ben aangenomen de godsdienstige over tuiging vau al de inwoners te eerbiedigen en de bestaande toestanden betrekkelyk den Godsdienst te bandhaven... Wat verregaande schijnheiligheid tochl De helden van Chipka moeten door hunne wraakzucht zoo zier verblind zijn, dat ze niet begrijpen dat 't gene waartoe de blauwen eu rooden zich betrekkelyk den Godsdienst hebben verbonden niet gemeend is. Er zyn geen fanatieker godshaters en godsdienstvervolgers dan de liberalen en socialisten; 't ligt immers in hunnen aard. En om dat te bewijzen hoeven wij slechts de getuigeuis in to roepen van de helden van Chipka zeiven. Het Land van Aelst, van 5 October 1890 schreef - Achtbare Kiezers. -Wij vragen u in gemoede -Indien de naam van BEWARENDE Gezindheid moet toegepast worden, is - het uiet hedendaags - Wat moet or bewaard worden in het hert der Kindereu, der Joukheden, der Werklieden, der Overhedou, tenzij de Godsdienst, de Zeden, het Orde, de Eerbied voor 't gezag. Achtbare Kiezers, zoudt gy een kind s willen zien opbrengen buiten alle Ge- loof, zelfs in aen haat van Godsdienet - en Geloof Wat zou dat kind worden t Een monster, niet waar Welnu het is onbetwistbaar dat de hedendaagsche liberale Partij g'heel de - Samenleving will opbrengen in ongeloo- vigheid, ja, in haat tegen den Dienst van God - O, wij weten het wel't Is kiezing; - de liberale gazetten en de liberale Kan- - did&ten zullen eeu masker opzetten 't is voor Stadszaken, zullen ze zeggen - de Godsdienst komt daar niet tusschen; - ze laten elk vry in zyn overtuiging... De Socialisten riepen dat hier ook ait, op de Danszaal der Hoogstraat in - hun Meeting. - Elk is vrij En wat is de liberale - Partij hedendaags, dan een Bevechting - van alle Geloof 1... Wat zijn de liberale gazetten, dan een groote Blasfemie Niet langer als zondag laatst, ge weet achtbare Kiezers, 't Congres van Ant werpen voor 't Allerheiligste, voor d'Aanbidding eu de Vereering, voor d'Eerste Communie en de Berechting, weet ge wat do Gazet der Liberalen van - Aalst daarover durft schry ven Er is daar niets verteld dan FLAUWEN PRAAT 1 Indien de Katholieken hier niet iever- rig en edelmoedig waren, de kerken moesten niet gesloten worden gelijk in de jaren 90, ze zouden gesloten zyn bij gebrek aan Geloovigen. Het liberalism is Vrijdenkerij ge wordenNamate eeD Stad liberaal is, zal zy zinken in 't Zedebederf Namate een Werkvolk liberaal is, zal 't Socialismus in d'herten bloeien en gloeien.... «Vooruit- schrijft het uit drukkelijk De Kerk staat in onzen weg, roept Vooruit, daarom willen wij de Kerk verpletteren en daarna den Adel en de Burgery. Men vreest grouw- zame en bloedige omwentelingen; de Stad - die meest slecht Volk heeft, zal meest - te lijden hebben... En 't Liberali»- mus kan niets doen dan slecht - Volk kweeken. Geen Liberalismis Blyven en zyn gelijk onze Voorouders: Vrije manhaf- tige Vlamingen.... De Steden worden gedurig van Volk voorzien door den n Buiten, daarom ook, gewaakt en ge- - vr.-rkt voor Macht en Eendracht in de - Katholieke Partij, voor sterke en goede Kiezingen I Voor geen liberalen gekozen dat ware ons hert opeten en ons geweten - bezwaren 1 In zijn nummer van 12 October 1890 was Het Land van Aelst nog uitdrukkelij ker. Men oordeele Waarom zij wij tegen de liberalen Waarom zijn er in Belgenland met duizenden en duizenden die in de tijden van dwang, liover Huis, Kalandisie en Pachthof verlieten, die, nu nog, eerder de liberalen weer, terwijl bij overstaanbare woorden mom pelde. Hij schsen zesr ontroerd te zijn. Dus, Alexe Mixtome is niet dood riep hij uit. Het gerncht van zijn ovorlijdsn uit Brazilië was dan ook eene leugen Sedert dertien jaar woont hij in Grie kenland.... En iedereen gelooft dat hij dood is Ik ben zeer slim geweeat dat ik u op eene schiju- bare gelijkenis uitzond, om te zien wie hij was. Dit meisje is geene aangenomen dochter. De dood van de kleine Constance is eveneens eene leugen. Het lijk dat gevonden en als het hare be graven werd, wae dat van een ander kind. Alles wordt mij nu duidelijk. Hij heeft het kind meegenomen eu ik dacht dat een ander het geroofd had. En terwijl de moeder haar kind als dood beweeude, woonde het bij zij nen vader iu Griekenluud. O, 't is bijna niet te gelooven En toch is het waar Gy zijt zeer slim, Filip, zegde Jan met bewondering. Wie zon, bniten u, dit alles ontdekt hebben, en dat alleen dewijl het meisje blauwe oogen en blonde haren heeft lteeft er wel ooit zulk eene zonderlinge ingewikkelde zaak plaats gehad Het meisje eene gehuurde gezelschapsjuffer bij hare eigene moeder, als gast op het kasteel, dat haar rechtmatig toebehoort. I Gelooft gy dat xy zich bewust is, de zouden sterven, dan voor te stemmen rechtmatige eigenares van het kasteel te zyn vroeg Jan. Of zij het weet Denkt gij dat zij toe. vallig hierheen ia gekomon Het meisje heeft een geheim doel. Zy wil het terrein verken nen, om haren vader te zniveren, hare reoh- ten te doen gelden en hare bezittingen te hernemen Wat zon de markies van Charlemont daar in zeggen vroeg Jan peinzend. Wat zon hij doen als hij hier hmten de deur werd gezet Filip stampte op den grond. Bij al zijne goedheid heeft de markies ook zijne zwakheden, vervolgde Jan. Hij zou kwijnen als eene grasplant in de zon. Werken kan hij niet, en bijgevolg evenmin zijn eigen brood verdienen. Hij bezit geen vast karak- geenen wil, geene krachtdadigheid. Hij is hier slechts een indringer en staat op eene plaats, die den waren markies toekomt. Filip lachte toestemmend. Ja, de markies is zeer goed, zegde hij; hij i« zwak en verwend en niet in staat om in zijn eigen onderhoud te voorzien. Wanoeer het meisje zich bekend maakt en hare aan spraken laat gelden, dan is hij verloren. Maar daar valt mij iets iu, ging hij op eenen ande ren toou voort. Het meisje moet met eene zending hier zijn gekomen Ilare eigeue moe der weet uiet wie zij ia. Weina, waarom ttiaakt zij zich niet aan haar bekend dat is wtte vraag voor u, Jan. Deze is zoo gemakkelijk te beantwoor den, dat het mij verwondert, hoe gy ze kant doen. Mevronw Mixtome mag niet weten, dat haar echtgenoot haar vroegere echtgenoot nog leeft. Wanneer zij het wiet zon zy i verraden. Mevrouw zal den tegenwoor dige markies trouwen, en zooals van zelfs spreekt, vertegenwoordigt het meisje de be langen van haren vader. Gy hebt gelyk. Zy is bepaald gekomen met de overtuiging dat haar vader onsohnldig was aan de misdaad, waarvoor hij veroor- deald werd en wil beproeven, bewysen voor xyne onschuld te vinden. Maar, hy was schuldig, Filip daaraan in niet getwijfeld worden. Ja, hij is schuldig, zegde Filip ruw. liet gerecht heeft hem veroordeeld. Ik zelf heb zeer bezwarende omstandigheden tegen hem ingebracht en zon nog meer hebben kan nen zeggen. - Gij kondet Aleze Mixtome niet lijden. - Neen, siste Filip tusschen zijne op elkan der geklemde tanden. Ik haatte hem het was eenen afkeer waarvan ik my geene reken schap kon geven, en hy haatte mij eveneens. Iedereen hield overigens van hem. Hij was uls een vorst onder zyn volk en ik werd alleen door hem gedold. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1899 | | pagina 1