Donderdag 2 Maart 1899 5 centiemen per nummer. 54st0 Jaar 5544 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. 't Liberalism GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. R. K. Kerk. GELUKKIG SCHOT. Christenvervolging in China CONGO. Oneerlijk DE DENDERBODE Dil blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week veor de Stad D frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-2S voor zes maanden; fr. 1-15 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantie» door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men sehrijftin bij C. Van de Putte-Goos*ens, Korte Zoutslraat. N. 31, en in alle Postkantoren des band. Gulque Ruum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnisse ep 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen dei dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen sieh te wenden ten Bureel# van dit blad. Aalst, 1 Maart 1899. Aan 't liberalism,zoo beweren de libe rale schrijvelaars, bobben wij do vrijma king der mcnschelijke persoonlijkheid, van lichaam en geest of verstand, de af schaffing van allo slaveruijen, de schande van het verlcdene, te danken. Het liberalismzoo beweren zij, heeft nooit opgehouden een werk van maat- schappelijke broederlijkheid ua to ja- gen. Sedert eene eeuw, beeft liet meer voor de verbetering van den algemecnen toestand gedaan, dan do almogende Roomsche Kerk gedurende de 5 eeuwen der middel eeuwen. Men moet volkomen onwetend zijn of wel wetens en willens liegen, om dat to durven beweren. All 1 't is aan 't liberalism dat wij dc vrijmaking der mcnschelijke persoonlijk heid, van lichaam en verstand, de afschaf fing van alle slavernijeu te danken heb ben I... Wat dwaze pretentio 't Is eigenlijk op 'c eiude dor verledene eeuw dat het liberalism is ontstaan bet begon zijne werking door de gevloekte Franscbè omwenteling, die onze voorou ders een tijdperk deed beleven van dief stallen, verwoestiugon, brandstichtingen en akelige moordcrijen. Was bet om ben dc godsdienstvrijheid to schenken, dat men de kerkgoederen roofde, do kerken sloot, de priesters, kloosterlingen en voorname katholieken in't gevang wierp en op't schavot sleurde? Was bet om de menschen vrij te maken naar lichaam en geest dat bet liberalism, fias geboren, God verving door ecu zede- oos vrouwspersoon, en dat men beu dwoDg voor dat schepsel, Godin der rede geheeten, op de knieën te vallen en haar te aanbidden Was het om de maatschappelijke broe derlijkheid te huldigen dat dc sansculot ten elkander op de guillotine voerden En wat heeft 't Liberalism gedaan sedert zijno eersto euveldaden voor de afschafflog van alle slavernijen Overal waar bet den scepter heeft ge voerd, hebben altijd dwang en willekeur geheersckt I... Het kapitaal heeft het aanbeden en tot den werkman gezegd Trek uw plan 1 Help u zelf 1 Eu hieruit zijn verdiukking, haat en nijd ontstaan die 't socialism heb ben gebaard. De liberalen noemen dat de broeder lijkheid najagen, deu toestand, of liever, 't lot van den mensch verbeteren 1 Nu, boe handelde daarentegen de R. K. Kerk ,..L Zij leerde dat alle menschen gelijk zijg en maar een en denzelfden vader hebben Zij leerde dat alle menschen broeders zijn en wij elkander als broeders moeten beminnen en ter hulp komen Zij streedt onverpoosd om de slavernij af te schaffen en zij gelukte in bare po gingen steeds gebruikten de, Pauzen al bunnen invloed bij Keizers en Koningen ten voordeele der mcnschelijke ontsla- ving raadgevingen en bedreigingen wer den niet gespaard. 't Is aan de R. K. Kerk te danken dat de slavernijen van over vele eeuwen in Europa ziju verdwenen. En zien wij niet op onzo dagen dat dio zelfde R. K. Kerk bare zonen als zende lingen naar de wilde landen zendt, om de slavernijeu uit te roeien er aan de bevol kingen de weldaden der beschaving te brengen Eu wat doet het liberalism?... Hot vervolgt met bolscbe razernij de R. K. Kerk en,ware bet in zijne macht, het zou ze verdelgen, van de aarde doen verdwij- neu. Wat zou er gebeuren moest de R. K. Kerk verdwijnen, 't geno overigens onmo gelijk is, het menschdom zou terug in baibaarscbbeid vervallen, ca de sckan- dige slavernij der eerste eeuwen weldra opnieuw beerscben De winter van dit jaar is zacht, als het zoo blijft. Deze laatste voorwaarde dient altijd in aanmerking te blijven, omdat vele strenge winters zacht begonnen zijn en omgekeerd. Maar al wordt de winter nog zóó grimmig, dan zal hij toch steeds gerekend kunnen worden tot de buiten gewone winters, wegens zijne zomerach- tigc intrede. Het tegenovergestelde zag men in den winter van 1893/94, toen de winter zeer streng intrad. Iu Rusland, ten zuide van Moscou, werd het zóó koud,dat bet kwik zilver bij een temperatuur van 40 gra den bevroos. In de straten der stad werden vuren aangelegd, opdat de voorbijgangers er zich konden aan verwarmen. Op het plat- telaad stierven vele bewoners tengevolge van de koude cn troepen wolven over stroomden dc dorpen en verslonden het vee en de vogels, die onder het vliegen waren bevrozen. Werpen wij een blik op de winters uit vroeger eeuwen, dan verhaalt do geschie denis ons van nog veel grootere koude. De ter beschikking staande bronnen gaan tot meer dan 1400 jaar terug en ver halen, dat do Zwarte Zee in den winter van 401 met eene dikke laag ijs bedekt was. In 822 waren Rhijn,Elbo,Donau,Weich- sel, Maas en Older geheel toegevrozen, zoodat weken lang zware lasten over bet ijs konden worden vervoerdjin 859 was de Adriatische Zee toegevrozcu en de schoep vaart geheel gestremd. Venetië zat ge heel in het ijs. In 991 bevroos over ge heel Europa het winterkoren, tengevolge waarvan de hongeityphus uitbrak. Een buitengewone koude heerschte in 1067. Duizenden menschen en dieren moeten tocu in ons land en in Duitschland dood- gevrozen zijn. In 1179 lag ia de gema tigde streken nog in April de sneeuw acht voet hoog. In 1269 reed men met sleden over het Kattegat tusscheu Denemarken en Noorwegen; daarentegen was de win ter van 1297 zóó zacht, dat tegen Kerst mis op verscheidene plaatsen de hoornen iu bloei stonden. In 1441 h.eerschte een koude als aan do Noordpool, terwijl het in den winter van 1478 bijna dagelijks onweerde. In 1557 was de grond zes maanden lang meteeno dikke laag sneeuw bedekt In 1609 was liet zóó koud, dat men aan het Fransche hof bevrozen brood moest eten. Van het jaar 1663 wordt omtrent Enge land bericht; dat het ijs in de Theems meer dan ecu voet dik was en dat het ver keer op do rivier even druk was als op de Newa bij St-Petersbnrg, In 1699 moet de strengste koude geweest zijn. Dfe strengste winter in de vorige eeuw was die van 1708/9. Reeds den 2* October viel de koude met zulk eene strengheid iu, dat vele fruitboomen doorvrozeu. De thermometer wees den 8e Januari 1709 in Duitschland 90 graden Fahrenheit aan. Op den vcrscbrikkelijkcn vloed van 1717 volgde iu 1718 eèu zeer strenge winter. In 1729 waren op het einde van Meert de waters nog bevrozen on eerst in April geraakte het ijs los. De koude van 1740 kwam die van 1708 nabij. Menschen en dieren bevrozen den 10* Januari vie len de vogels dood uit de lucht. Wijn en olie bevrozen in de vaten. Zeer koud was ook de winter van 1749. Daartegenover zijn ook zachte winters aan te halen. In 1759 moeten de rozen ge bloeid hebben en in 1783 was bet om streeks Kerstmis zoo zacht als met Paschen. Onze ten einde loopende negentiende eeuw is ook rijk geweest aau koude win ters. De winters van 1809 en 1810 waren bijzonder koud cn daarop volgde de voor Napoleon zoo noodlottige koude van 1812. In 1814 was dc Theems voor het verkeer geschikt. Het Kanaal was door groote ijsscbollen gedurende eenigen tijd niet bevaarbaar en het eiland Helgoland bleef door bet ijs weken lang van dp bui tenwereld afgesneden. Daarentegen was de winter van 1829 buitengewoon zacht. De wijnstok bloeide en de koapeu zwom men in de rivier, zegt een Duitsche ge schiedschrijver. Buitengewoon strenge winters met tem peraturen van soms 20 graden koude, die vele lezers zich nog herinneren zullen waren die van 1830, '40, '55, '59, '71 en '79, maar wat sneeuwval en koude be treft, staan zij achter by het lieve win tertje van 1890/91. Handelsblad EEN 3» VERVOLG. JohaD, die oude trouwe ziel, hierdoor ver ontwaardigd, nam den roofgierigen Rus den mantel weêr af, zonder weikon den jongeling wellicht in het naaste oogenblik zou bevrozen zijn. Doch nu moest deze trouwe dienaar een slecht loon verwachten. Knobbelige stokken en scherpe wapens verhieven zich dreigend tegen hem. Maar Julius, die nooit zijne tegen woordigheid van geeBt verloor, sliugerdo den mautel ouder do gevangenen terug en stond in edele houding, onbevreesd op de plaats waar Johan zou gevallen zijn. Dadelijk nam hij zijnen eigenen mautel vau zijne schouders on overreikte hem den Rus. llior hebt gij mijnen mantel, vriend, en op Theodoor wijzende laat den zieke zijn slecht kleedingstuk, zonder hetwelk hem de felle koude doodt Deze woorden in slecht Russisch gesproken, werden door de meesten verstaan. De opgelie- vene wapens vielen neder, eu de Rus scheen met deze verwisseling te vredentoch naderde hij met eeneu argliatigen lach den dapperen offiaier en nam hem de pelsmuts van hst hoofd. Julius verbleekte, evenwel liet hij het zonder tegenspraak toe. Maar Johan, die een stomme getuige van dit tooneel geweest was, kon zich niet langer bedwingen. Verbitterd wierp hij zich op den stouten roover en ont rukte hom de muts. Zeker was het nu met den trouwen dienaar gedaan geweest, doch op hetzolfde oogenblik dat een dor Kozakken hem met een pistoolschot wilden dooden, sprong een jonge, prachtig gekleede Rus, die op kleinen afstand alles afgezien had, in den kring en beval met eene stem, gewoon te ge bieden rust. Het edel ros, dat den slanken ruiter, die hoogstens twintig jaar scheon te tellen, bereed, evenals zijne rijke kleeding en prachtigen wapentooi, deden in hem ee edelman erkennen. Wie is deze vroeg hij Julins, in het Duit8ch, op Johan wijzende. Ken oude, dappere soldaat, antwoordde de aangesprokene, zeer verheugd, onder deze wilde bende «en mensch aan te treffen, die zijne moodertaal sprak. Wel mogelijk, antwoordde de net ge kleede Uns. Doch hij schijnt heden niet goed hij zijn verstand te zijn, want een zinnelooze alleen kan zich inbeelden, hier waar wij ge bieden, zelfstandig te kuunen optreden Hier bij wierp hij een lioogmoedigen blik op do rond het vuur gelegerde troepen. Johan, aangemoedigd deor den klank der De Missions Catholiques bevatten inlichtingen over de christenvervolging dio sedert maanden duurt in China. Een brief van 14 december uit Y Tchanh (Zuid Hoepó) vertelt ons als volgt den marteldood van P. Victoriuus Op 12 november staken de rebellen drie residenties in brand. P. Victoriuus nam de vlucht met eenige christenen en ging zich in ecno grot verbergen, maar de bandieten hadden spoedig zijno schuil plaats ontdekt, maakten zich van hem meester en wierpen hem, met de handen achter den rug gebonden, in eencn put, na hem bijna naakt te hebben uitgekleed. Later hiugen zij bom op aan eonen boom en sneden zijn lijk in stukken. 's Anderendaags moesten de christen Cbineezen vermoord wordeu. Een hunner kon in den nacht, met hulp eener oude vrouw ontsnappen, eu hij is het die de dood van P. Victorinus kon berichten. Deu 13 december zijn PP. Qratianus en Cassianus meer dood dan lovend te Y Tchang aangekomen. Mgr Chatognon, apostolisch vicaris van zuidelijk Su Tchuen, schrijft dat heel de streek tusscheD den Blauwen Stroom, de Koui Tkéou en de Yun-nau in de banden der rebellen is gevallen. 't Ergste is dat twee missionnarissen een iulandsch priester zich in die streek bevinden. De rebellen, ziende dat het bezit van P. Fleury als gijzelaar hen veel dienst deed, trachten nu andere missionnarissen te overmeesteren en zullen daarin ge lukken. P. Renault is slechts bij mirakel kun- ueD ontsnappen. Zijne christenheid is verwoest cn drij jonge meisjes meêgevoerd. Indien de rebellen meester worden in steden, vallen 12 missionnarissen eu dui zenden christenen in hunne handen. P. Antouius Oü, een inlandsch priester, is vermoord. geliefde moedertaal, uit den mond van eenen Rus, deed een stap voorwaarts, stelde zich iu eerbiedige houding voor den slanken ruiter, en zeide Edele heer, gij beoordeelt mij slecht, want ik ben waarlijk niet krankzinnig. Zooveel te erger, lachte de Rus, dan zijt gij strafbaar. Voor u misschien, ja, doch voor God i niet. Terwijl hij dit zeide verhief hij do door de sneeuw verblinde en ontstokene oogen tot deu bewolkten hemel, en zeide daarop tot den rijkgekleeden Rus Als men iu dit land bij eene zoo vinuige koude eenen mensch mantel en hoofddeksel ontneemt, dit is zooveel alsof men hem doodde. Neen, het is meer, het is iemand langzaam dood martelen Wanneer ik, de dienaar dezer heide heeren, mij togen eene dergelijke onineusckelijko handelwijze verzet, wanneer ik een oogenblik vergat, dat men hier het gevoel van menschelijkheid hoont en verachtend onder de voeten treedt, wanneer ik hen redden wilde, hen die, nog kinderen zyude, ik op de armen droeg en als •en vader beminde, beu ik dan daarom straf baar? Oordeel mij nu zooals het u behaagt, edelo heer, doch ik bid u, zie mij hierbij in de oogen. Zoo sprekende wierp de oude soldaat een vasten blik op deu grootschen Rus, wiens trekken verhelderden. Menscheneterij. Luitenant Costerman*, die nu tot Staats- inspecteur is bevorderd, zegt het volgende over de menscheneterij Do menscheneterij wordt uitgeoefend als eene zeer natuurlijke zaak, zonder valscbe schaamte. De opperhoofden vermenigvuldigen de gelegenheden om op goedkoope manier menschenvleescb te eten. Uit zijn schotel drinken, op zya mat of tegen zijn lijf loopeu, zijn feiten die de doodstraf na zich slepen en de misda diger wordt vervolgens opgeëten door het opperhoofd en zijne vrije mannen. In allo groote dorpen is er een kne kelhuis waar men do talrijke kaaksbeen deren aantreft, van personen die opgeë ten zijn en het dorp is des to roemrijker, naarmate er meer van die overblijfselen zijn te vinden. n De gevangenen, of do daartoe aange kochte slaven, worden insgelijks tot den dood verwezen. Nooit nemen de vrouwen deel aan dien maaltijd. De mcnscheD, be stemd om te worden opgeëten, snijdt men de keel af. Cbipka, duit de vuile liekes en de vuile gesprekken op straat En de Uil antwoordtDa catholieken. Het is gekend en geweten dat de vuile liedjes en vuile gesprekken hier te Aalst gezongen en uitgebraakt worden door de blauwen en rooden.door de bondeenooten der groenen. Eu zekere groenen die op den kant van 't nest zitten en alle oogen- blikkcn in 't rood» kamp kunnen tuime- Icd, maken er zich ook pliehtig aan. Nu, de Uil van Chipka is oneerlijk ge noeg om ons catboliek bestuur te beschul digen dit zingen van vuile liedjes en de rest niet te beteugelen, wanneer hij zoo wel als iemand weten moet dat de Politie machteloos is in dezo zaak. Immers, alle procesverbalen door haar opgesteld moeten zonder gevolg blijven daar tot heden geene wettelijke bepaling het zingen van onzedige liederen en onze dige kreten in 't openbaar,straft. Het wetsontwerp door minister Bege- rem aangeboden strekkende om degenen dio in 't openbaar vuile liedjes zingen te straffen, is door de afdeelingen der Volks kamer goed ontvangen geworden... Weldra dus zal de Politie gewapend worden tot beteugeling der kwaal en dan zal men ouderviuden dat de huilers van vuile liedjes zich verre uit 't meest langs blauwe, roode en grosne zijde bevinden 1 Gij zijt een dapper man, zeide de Rus na een kort zwijge», en alleen aan goede heeren hecht de onderhoorige zoo'n zeldzame verkleefdheid. Daarom zult gij ook al uwe vorige kleedingstukken behouden. Op eenen gebiedenden wenk van den Russischen edel man kreeg Julius mantel en muts terug. De prachtige, grootsche ruiter wierp een blik van oprechte deelneming op deu half bewus- teloozen Theodoor hij werd innig aangedaan door dit lijdende beeld. Vaarwelriep hij vriendelijk tot Julius hij nam uit zijn overjas eene kaart zeggende ;ij kan u in dreigende gevaren nuttig zijn en uwe gevangenis verzachten. Voor dat Julius een woord van dankbetui ging kon uitbrengen, drukt» hem de schoone ruiter vriendelijk de hand, riep nogmaals vaarwel en verdween. Daarop wierp Julius den blik op het per- kamont en las Iwan Dolgorowitsch Hoven dezen naam prijkte eene gravenkroon. Zorg vuldig verborg Julias deze kaart. Aan het veranderd gelaat der kozakken was het dui delijk te zien, dat Iwan Dolgorowitsch eon groot aanzien onder deze lieden genoot. Zon der er naar te vragen, reikte hem oen der kozakkeu de met etroo bevluchto brandewijn llesch, en nauwelijks had hij met het sterk vocht de slapen eu voorhoofd van zijn broeder gewassehen en hem eenige druppels in don mond gegoten, of doze opende de oogen en bekwam dadelijk. Terwijl dit gebeurde, wen de zich een aanvoerder der kozakken tot de Beieren, deed de officieren voortreden en be val hun hunne lieden iu twee gelederen te stollen. In gebroken Duitsch, zeide hij hun dat de gevangenen huuue ransels moesten afleggen en het geld dat zy bij zich hadden, iu eenige op den grond geworpen kazakken- mutsen moesten werpen. Hierbij bedreigde hy ioder, dio iets zou verbergen, met den dood, hen verzekerende dat er strenge nazoekinger zouden gedaan worden. Jnlius, Theodoor ei> de oude soldaat deed hij op zijde treden, want hun zoo, velgens bevel van Iwan Dolgoro» wïtsch, niets afgenomen worden. Nu werden de ransels te samen op eenen hoop geworpen de eene Beiersche soldaat na den anderen, giug naar de kozakkenmutsen eu wierp er zijn geld met sidderende hand in. Om alles te bevatten warende mutsen bijna niet toereikend omdat bij den terugtocht verscheidene Fransche schatwagens, bij ge brek aan paarden, in de sneeuw hadden moe ten blijven steken, had ieder soldaat zooveel goud en zilver mogen nemen, als hem moge- lijk was te dragen. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1899 | | pagina 1