Donderdag 30 Maart 1899. 3 centiemen per nummer. 548le Jaar 3352 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Belgische communards. GELUKKIG SCHOT. CHARBONXEL. RAZERNIJ. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique raum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse cf 3# bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde lar.den zich te wenden ten Buretle van dit blad. Aalst, 29 Maart 1899. Zaterdag 18 Maart vierden de Belgische socialistenvolgens jaarlijkscke gewoonte, de verjaring der Parijsche commune. Het was volop feest in de socialistische lokalen. In de roode dagbladen verschenen ron kende artikels tot verheerlijking der broeders en zusters, de afschuwelijke brandstichters en petroleuzeu van akelige Dagedacbtouis, die Parijs ten vure en ten bloede brachten. De roode kopstukken die alsdan in Frankrijk meester speelden, beweerden aan 't volk de vrijheid te brengen, maar 't was inderdaad om zich rijk te stelen, in orgiën als dieren te leven en hunnen haat tegen God, Kerk en Staat bot te vieren. 't Is het Journal de Charleroi het orgaan van gezel Vandervelde, hoofd leider der Belgische socialisten dat vooral de kroon spande Maandag 20 Maart deelde dat blad een artikel meê getiteld Het godsdienstig programma der commune 't welk ons t volgende zegt Het was 2 April 1871 dat de Com- mune het volgende dekreet uitvaar- digde s De Commune van Parijs besluit Art. 1. De Kerk is gescheiden van den Staat. Art. 2. De begrooting der eero- diensten is afgeschaft. Ai t. 3 De goederen gezegd van a doode hand b toebehoorende aan de kloosterorden, roerende en onroerende, worden nationale eigendommen ver- klaard. Art. 4. Een onderzoek zal onrnid- delijk over die goederen worden inge- steld, om er den aard van vast te stel- len en ze ter beschikking der natie te stellen. Nauwelijks was dat besluit uitgcveer- digd of de communards wildon onmidde- lijk het onderwijs, de liefdadigheid en be grafenissen verwereldlijken. Volgens het Journal de Charleroi b gingen zij te werk als volgt Zij namen vooreerst maatregels om het onderwijs volkomen te verwereld- b lijken en de Broeders en Zusters - uit de openbare scholen te ver- bannen. b Reeds was men,in meest al de arron- EEN 7" VERVOLG. Het door ontbering afgemat lichaam van Theodoor werd door den ouden, krachtigen wijn verkwikt en verlevendigd. Zijne stem «oo even nog zwak en sidderend was nu krachtiger en vaster. Een onfeilbaar gevoel zeide hem, dat hij weldra weêr herstold zou zijn, indien hij gedurende eenige dagon zoo'n een versterking kon hebben. IntuBSchen had de oude soldaat eenige afgesneden pijntakken aan het vuur gedroogd en een rustleger voor Theodoor en Julius bereid. Met dankbaren blik vielen beiden daarop neder, en nu vertelde Julius onge vraagd, hoe hij eten en wijn bekomen had. Ja, gij hebt golijk riep Theodoor ont roerd uit De Almachtige beschikt ook over druk en lijden, gelijk gij vroeger zeidet, en ongetwijfeld bewoog eene straal van mede lijden het hart dezer vrouw, toen zij u de wijn en de spijzen gaf. Hoe gevoelt gij u nu vroeg Julius mst belangstelling. In der waarheid goed, zeer goed ant. woordde Theodoor met een opresht tevreden - dissemeDten van Parijs, de besluiten der Commune vooruitgcloopen men sloot de kerken voor den eere- dienst en men opende ze voor de - clubs. De Zusters waren reeds ver- - jaagd uit de weldadigheidsge- stichten. b Gedurende de bloedige week 't is n te zeggen, terwijl de Commune op hot valleu stond, werden de Aartsbisschop Darboy.de priester Deguerry, de paters w Clair en Ducoudray en de priester Allard, die sedert 4 April als gijzelaars aangehouden waren, door den kop geschoten. Do paters Jesuïeten de Beugy, Ceu- bert en Olivant, de seminarist Seigne- b ret en verscheidene andere geestelijken ondergingen het zelfde lot. In de gevangenis - La Roquette poogden eenige priesters, waaronder de n Bisschop Surat, te ontvluchten, doch tegengehouden door eenige commu- nards, die Parijs voet voor voet aan de Versailleezen betwistten, werden zij op staanden voet gefusilleerd. Eecige b prcekheeren, te Arcueil aangehoudeu, werdeu omgebracht, doch de Commune was dood en de laatste communards ji vielen onder de kogels der Versail leezen tegen oenen muur van het kerk- i) hof Pcre Lachaise. Het Journal de Charleroi gaat er niet meê alom maar het heeft ook geen woord vau afkeuring om die afgrijselijke euveldaden te veroordcelen en te schand vlekken, en bespreekt ze op zijn manier er ten slotte bijvoegende 't Is dat het volk niet begreep dat men de kerken zou laten bestaan, waar een bespottelijke godsdienst wordt onderwezen en dat men priesters zou gedoogen die de vijan den zijn can allen vooruitgang en van n het geluk van het menschdom. t Is dus onbetwistbaar wordt het sccialismus hier meester, dan zal liet, in naam der viijheid, den oorlog verklaren aan den Godsdienst; de kerken en kapellen zullen gesloten en in clubs veranderd worden en de Priesters en Kloosterlingen zal men uit 't laud verbannen of er zich op eene andere wijze van ontmaken.... En dan zijn de socialisten schijnheilig genoeg om over de daken uit te bazuinen dat ze tegen den Godsdienst, tegen de Priesters, tegen de Kloosterlingen niet zijn 1... Nu, met die gezworen vijanden van God, Kerk en Priesters hebben de zooge zegde christene democraten hier een ver bond gesloten uit haat en wraak tegen de catholieke partij I Een neger wit te willen wasschen baart enkel verlies van tijd eu zeep 1 Ik denk aan volksvertegenwoordiger Lorand hij altijd I te kunnen voorspellen, dat hij woensdag verhakkelt eu verscheurd uit het debat zal komen, dat over den apos taat Charbonuelgeopend wordt. Was ooit de uitdrijving vau eenen vreemdeling gerechtveordigd, is hot zeker wel die van dezen afvallige, die bij de werklieden verachting eu haat van het priesterkleed kwa preèken. Zeggen dat hij slechts godsdienstige voordrachten gaf is eene hatelijke leu gen, of men zou de onbeschaamde belee- (iigingen eu de eerlooze lasteringen, die dat droevig heerschap voortdurend op de geestelijkheid uitbraakte, voor argumen ten moeten aanzien. Moest zulke taal de katholieken niet verontweerdigen Eu konden zij langer, stilzwijgend en verduldig, zich door dezou korel in hunne heiligste gevoelens laten beleedigen 5 En niet alleen katholieken waren hier door veroutweerdigd. Protestantsche do minees, die den afvallige zijn gaan hoo- ren, hebben den diepen afkeer niet ver borgen, die hij hen inboezemde, terwijl hij aldus met slijk wierp naar de priesters eu de geloovigon. Domiuee Rochedieu, bij voorbeeld, voorzitter van het Synode der protestant sche kerken, drukte zich aldus met eer lijke onpartijdigheid uit. Door het schandaal to doen staken, door tene oorzaak van wanorde te doen ophouden, deed het gouvernement niet meer dan zijnen plicht. Het kon niet lan ger in België een lawijdmaker dulden, die hier een kwaad verspreiden kwam, erger dan de pest. De uitdrijving van Charbonnel zal goed gekeurd worden door alle eerlijke lieden cn men kan enkel vindon dat het gouver nement te lang heeft gedraald om dezen maatregel te nemen. Handelsblad. Eenige weken geleden is te Ukkel-bij- Brussel een jong mensch razend gestor ven en deze schrikkelijke dood heeftop- nieuw ieders aandacht op deze zonder linge vreeselijke ziekte gevestigd. Wij willen hier niets herhalen, wat de dag bladen te dier gelegenheid over de zazei nij geschreven hebbeD, nevens veel goeds, voel waars hebbon wij een menigte dwa lingen gevouden, zooals het overigens gewoonlijk in zulke omstandigheu, waar iedereeu zijue meening wil uitdrukkeu. lach, en strekte zich niet om te slapen, maar aangenaam te rnsten, op dit droog leger uit,waarover het vuur zijne weldadige warm te verspreidde. Een diep stilzwijgen volgde alleu hadden thans tijd genoeg om een temgblik te wer pen op al wat hun gedurende den tijd hunner scheiding van het ouderlijk huis overkomen was. Dit kort tijdverloop behelsde eone gan- sahe wereld van gebeur ten issen die elkaar zoo snsl opvolgden, dat de eene de andore ver drong. Altijd van alle kanten door akelige voorvallen, enkele malen van verzoende ge beurtenissen omgeven, waren de lijdenden steeds nu in blijde, dan iu treurige aandoe ning gebleven. Na de eerste oogenblikken eener ongestoor de rust, begonnen eindelijk de verwarde denkbeelden zich te regelen, en doorvlogen nu langzaam, dan levendig het geheugen der aan het vuur rustenden, zoodat weldra 't ver leden en het tegenwoordige, zich door hunne vermoeide inbeelding vertoonde. Smart en vreugd, duistere kommer en zoete hoop wis. solden elkander af. Ieder zweeg, bezig met zijne eigene gedachten. Eindelijk verbrak Theodoor de stilte, het hoofd verheffende, vroeg hij Deu hoeveel8ten hebben wij heden Johan trok een klein almanakje uit zijnen zak en zeide Den vier-en-twintigete December. Mor gen hebben wij Kerstmis, heden den heiligen nacht I Hierbij nam hij eerbiedig de muts van het hoofd en verhief vol geloof deu blik ten hemel. De maan kwam nu eerst van onder eene grauwe wolk te voorschijn en verlichtte Schemerend het wonden het sneeuwveld. Zoo heeft ons het heilig Kerstkindje dien maaltijd bezorgd, lachte Theodoor, en eene kinderlijke unndoening van vreugde be trok zijn bleek, schoon aangezicht, komt, komt, sprak hij tot do anderen, danken wij Hem, die in dezen heiligen nacht in eene kribbe zijn verlossiugwerk tegenlachte. Meer dan voedsel eu w\jn kan doen, ver kwikten deze braven de gebeden die zij tot God opzonden. Minder verlaten, minder schrikkelijk scheen hun na het gebed do mst sneenw bedekte wildernis. Hadden wij, zeide Theodoor, toen wij nog kinderen waren en ons om den kerst boom verdrongen, wel geloofd, dat wij eens, op een vijandelijken groud.den heiligen nacht onder deu vrijen hemel zouden gevierd heb ben O Godwat zal ons morgen de heilige kerstdag medebrengen Lanssteken en stokslagen bromde de de oude soldaat tussehen zijue tanden. Nau welijks waren hem deze woorden in wrevelin- gen misnoegd ontvallen, of zijn aangezicht werd weder helder en over zich zeiven onte vreden, zeide bij luid: Het heilig Kerstkind, het geval is. Wij willen hier enkel raad gevingen geven, ten einde de honden, waarover wij meester zijn, te beletten razend te worden. Men lette op de vol gende behoedmiddelen 1. Geef uwen hond, op regelmatige uren, gezond en genoegzaam voedsel, op dat hij het werk kunne doen, dat gij hem oplegt; of, indien hetgeen trekhond is, opdat bij niet gedwougen zij rond te zwerven, weggeworpen beenderen en vui ligheid op te zoeken en te verknagen. 2. Laat hem op tijd drinken een hond drinkt zeer dikwijls; een brave voerman, die eenen hond ais trekdier gebruikt, moet dus in zijn karretje eene kom heb ben, om zijn beest rein en gezond water te laten drinken op tijd en stond. Is het niet ellendig to zien hoe honden genood zaakt zijn het vuile water van riolen, plassen of grachten op te slabben om huunen dorst te lesscheu 3. Laat uwen hond niet in de heete zon liggen of staan: de hitte doet het dier hevig lijden; men moet het dus in den lommer laten rusten, op een oud deken, of op een droog plankjo, of op eenig legstroo. 4. Dek hem des winters, als hij ergens moet blijveu staan, met een oud, wollen deksel; bevrijd hem ook tegeu den regen met iets, dat waterdicht is; gij dekt wel uw paard in zulke govallen uw hond heeft het ook noodig. 5. Span hem uit, als hij te lang op markt of straat moet staan of liggen. 6. Zorg dat uwe hondenkar al do goede onmisbare hoedanigheden bezitdat zij licht zij, groote wielen bebbe, dat de ber- riën lang wezen, enz. (Zie de Kleine Gits voor Hondenleiders). 7. Zorg dat het harnas het beest niet kunne kwetsen. 8. Overlaad nooit uwen trekhond leg den last naar voren bij het klimmen, naar achter bij het dalen. Kruip nooit op eeno houdekar het is voorwaar geen schoon schouwspel eeu struisen, kloeken man door eeu zwak dier te zien voortrekken.. 9. Gebruikt noch stok noch zweep de hond luistert naar de stem zijns meesters; hij verstaat de taal en de wenken van den mensch. 10. Span geen hinkende of gebrekke- lijke honden in de hondenhar, indien uw hond ziek of gekwetst is, laat hem gedu rende eenige dagen rusten. 11. Het hondekot moet groot, ruim en zuiver zijn; do opening mag niet naar het Westeuïvan waar storm en regen komen) noch naar het Noorden (van waar de gure wiud blaast) gekeerd zijn; het leger- stroo moet van tijd tot tijd vernieuwd worden. 12. Laat uw wachthond dikwijls in vrij- dat ous dezen avond uit de gevangenis bevrijd en dezen nacht gevoed heeft, zal onB morgen Hoort, fluisterde Theodoor, hoort gij den wolf Heiden luisterden, en een vreeselijk gehuil deed zich in de diepte van het woud hooren. Het is een wolf,zeide Julius eu luisterde met angst. Hij huilt van honger, voegde hij er bij, en greep werktuigelijk aan zijne linkerzijde waar hij te vergeefs den degen, hem door de kozakken afgenomen, zocht. Wanneer hem de wind ons in den neus, dan zullen wij hem spoedig zien. Toen de oude soldaat aldus sprak, teekende zich op zijn gelaat bezorgdheid af, en zijn geoefend oog doorpeilde het bosch, dat ODder den last der sneeuw bukte. De wind zweeg eenige sekouden, en duidelijker hoorde men het gehnil. Heer God, wij hebben geene wapens riap de officier verlegen. Maar een vuur, heer luitenant, zeide Johan troostend en wierp gelyktjjdig vele pijntakken in den gloed, zoodat het vuur knetterend hoog opsteeg. llierop verwijderde zich de brave dienaar, en keerde dadelijk met een paar stevige knup pels terug. Eeu der knuppels deu officier gevende, den anderen voor zich houdende, zeide hjj heid op uw hof rondloopen: een hond raag niet altijd aan deD band liggen, bij moet veel bewegiug hebben. 13. Houd zyne huid zuiver van alle bijtend ongedierte: wrijf ze dikwijls met een ruwen borstel en wasch haar met zeep of loogsop: reinheid maakt gezond I 14. Doe hom, indien het noodzakelijk is, een goedeu muilband aan: een muil band is goed, als hij den muil niet uijpt noch kwetst, eu het beest toelaat vrij deu mond to openen en zijne tong to ver- fi isscben. Indien gij al die behoedmiddelen ge bruikt, indien gij uwen hond menschel ijk behandelt en uiet als een nietig lastdier, indien gij hem als een trouwen vriend beschouwt, zoo moogt gij bijna verzekerd zijn, dat hij uiet razend zal worden 99 maal op honderd is een razende hond een verworpeling, een mishandeld dier, een paria Internationale Hofbouwtentoonstelling. TE ST-AMANDSBERG. Het publiek is reeds ingelicht over de uitgebreide iurichticgen en het rijke pro gramma dier tentoonstelling, laat ons nu eeu woordje reppen over eene der voor naamste aantrekkelijkheden, waar de be zoekers zich zullen verdringen. 't Is de orchidee, de bevallige en wat grillige godin der bloemen, die ons eene verrassing voorbereidtzo zal er ons schatten van schoonheid ontsluieren die tot heden toe onbekend, verborgen waren. De kampstrijden in orchidëen zullen van het hoogste belang zijn; do vermaardste liefhebbers zullen erin het strijdperk treden, we gaan er een nieuw slach van bloemisten ontmoeten, welke men stoutweg kunstenaars mag noemen, die even als de schilJcr, de schitterend ste kleuren van het palet nemen en de natuur dwingen de woudereu dor inbeel ding voort te brengen, maar, het zal be langrijk genoeg zijn, in een toekomend nummer eon bijzonder artikel toe te wijden, aan het hybrideeren of kruisen der orchidëen. De Belgen in China. Volgens de St-James Gazette, van Londen, zou er spraak zijn, eene Fransch-Belgischc lee- niug uit te schrijven vau 5 tot 8 millioen ponden sterling, voor het leggen van den spoorweg Pekin-Haukow. Het Chineosche gouvernement zou een gedeelte dezer leening waarborgen, welke 5 ten honderd ictrest zou geven. Indien het dier door honger gedreven, het toch waagt ons nan te vallen, dan zullen wij het met slagen ontvangen, want ik voel mij non arm nog sterk genoeg om met zulk een wapen eenen hoDgerigen wolf den schedel te verbrij zelen of de ruggraat in te slaan. Daarom leg u onbezorgd ter rust, ik zal wacht houden, en in geval van nogd u tijdig wekken. Met kommervol gelaat, strekten zich de broeders op het leger uit, terwijl Johan met den afgemeten stap van een schildwacht, de kouppel onder den arm, op en neder stapte. Langzamerhand verdween het gehuil in de verte, eene diepe stilte ontstond en de nacht godin hield haren looden schepter over de sluimerende aarde. De vermoeienis overmande eindelijk de broeders. Zich dieper in hunnen mantel wik kelende, sloten zij de oogen, allengs verdwe nen hunne ontrustende gedachten door den versterkenden slaap. Deze toestand duurde evenwel niet lang weldra woelde hun bestormde geest opnieuw in hun afgemat lichaam onrustig voort, en voerde angstige, beklemmende droombeelden op den duisteren uitgestrekten achtergrond van den nacht. De wachthoudende, oude soldaat, bemer kende dat zij onder den indruk van eenen onrustigen droom waren,schudde hen,waarop beiden met den roep is de wolf daar wak ker werden. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1899 | | pagina 1