Zondag 50 Juli 189!) o centiemen per nummer. M°le Jaar 5586 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Goede trouw. De Moordenaar? Het programma £.£^5 Die Socialisten. VISCHVERLOVEN. BERICHT. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder 'lagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 0 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kw'tanfien door de Post ont- vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraal. N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique suum. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Keklamen fr. 1,00; Vonnisse cp 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen hij accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Buret Ie van dit blad Aalst, 29 Juli 1899. Niettegenstaande de opeenvolgende af keuringen welke van aile kanten voor priester Daens oprijzen, blijft deze met eene halstarrige koppigheid beweren dat al de Bisschoppen, dat al do de katholie ken ongelijk hebben en dat hij, een opge schorste, alleen op den rechten, goeden weg is. Kan men door hoogmoed meer verblind zijn Is het dwaas genoeg tegen heel de wereld te willen beweren dat men gelijk heeft en al de andoren ongelijk Ik zeg heel de wereld ik heb ongelijk, het is niet heel de wereld men moet er de vijanden van onzen godsdienst uitzonde ren want geuzen en socios juichen met volle handen den opgeschorste toe En wat beweert nochtans de opge schorste Hij wil het werkvolk halea uit de klau wen van het goddeloos socialism hij wil den godsdienstzin onder de menigte doen herbloeien Edel doel, zeggen wij, maar indien iemand werkelijk door zijne woorden en daden zoo iets beoogde zouden de vijan den van onzen godsdienst hem toejui chen Eu nochtans dat zien we met den opge schorste gebeuren. Bij die beweegrede, waarop de opge schorste nooit antwoordt, zouden wij er vele andere kunnen voegen. Wij zouden namelijk kunnen vragen of het is met sa men to heulen met geuzen en socios, met te bassen op de katholieke Partij dat men den godsdienstzin onder het volk ver spreiden zal Hoe gij preekt den oorlog, Priester Daens, en uit uwe prediking wilt gij den vrede doen voortspruiten Gij wilt het maatschappelijk overeenko men tusscben baas en werkman en gij doet niets anders dau op venijnige wijze den kleine tegen den groote ophitsen Wat wilt gij op die wijze bekomen Wie winden zaait, zal stormen oogsten, zegt het spreekwoord Dwaasheid roept de opgeschorste daaruit zal vrede vloeien Is het ellendig genoeg Indien onze ex-vierde man vau goede trouw was, zou hij een oogeoblik op den verderfelijken weg blijven dien hij nu is ingeslagen Al de bisschoppen keuren hem af zoo wel in België als in Holland, al de katho lieke dagbladen keuren hem af geen enkele is hem gunstig zijn eigen broeder zelf keurt hem af. En hij gaat voort, voort op den weg van het verderf. Het was in 95. Te Ninove onder den invloed van M. De Backer, de jongen zoo fior omdat een bloedrood socialistisch dag blad hem den krachtdadigeo lieutenant van den opgeschorste noemt, liepen de groenen te zamon met geus en socio tcgeu de katholieke Partij. M. Daens loochende het feit zoo duide lijk nochtans en zegde eoo het waar is zullen wij het afkeuren. Het was waar en M. Daens keurde. af Wel neeü, hij zweeg. O goede trouw I Hij zelf nu is de bondgenoot vau gous en socialist tegen de katholieke Partij die voor het arbeidende volk zoo veel heeft gedaan. Hij, do zoogezegde werkmans vriend, hij gaat hand in hand met do hevigste, de hardnekkigs!o vijanden van het kleine volk, met onverbeterlijke man- chesterianen I Zoo wilt het 't noodlot. Zoodra men op den boord van het kwade een voet zet, rolt men rap den afgrond in welke de hoogmoed eu het menschelijk opzicht haast tot en graf maken. Tot daar moet en zal M. DaenB komen, of bij het wille of niet. Het is onloochenbaar dat bet Daensism bij ons alleen op geuzerij steunt. Her haalde malen reeds hebben de geuzen huunen gevangenen gedwongen hun goede getuigschriften af te leveren.Iu Zijn num mer van zondag zijn de liberalen de kwee- kelingen van de priesters Of ze fier zullen zijn, onze Voltairsche kwasten I De socios zijn tegen het koningdom Zoudag laatst stond in Klokke Roeland een hevigo uitval tegen den kouing 1 Dat is onvermijdelijk. Welhoc, gij wilt schreeuwers nadoen gij moet dau luider tieren dan zij.Priester Daens heeft het reeds gedaan. Tusschcu ons en do socialisten zegde hij, is er slechts nog de kwestie van godsdienst voor bet overige zijn al de punten van ous programma gelijk 1 Wij gaan niet verder. Wij zijn vast overtuigd dat het Daensism aan 't begiu van het einde is gekomen. Wij zullen welhaast mogen aanstippen wat voor Maquinay een tweede De Backer is gebeurd. Dc daeusisten zullen in den rooden stroom verdrinken I M. Planis, de ontwerper der inschrij ving voor Br Flamidiën, schrijft aan het dagblad La Vérité om to vragen eeue be weging in te richten, hebbende het dub bel doel 1° deu dader der misdaad van Rijsel opzoeken 2° de dagbladen vervol gen die broeder Flamidiën gelasterd en aangerand hebben. Deze beweging is niet iugegeven uit wraakzucht, maar in het belang van al de geestelijke scholen die geleden hebben door den strijd tegen bon gevoerd te gelegenheid van de zaak van Rijsel. Do smeerlapperijen van Vooruit en an dere geusche en socialistische gazetten zouden aldus naar bebooren kunnen ge straft worden. WIE IS NAAR HET HOOGDUITSCH van EDUARD WAGNER 84"* VERVOLG. Filip Piron hield zioh denzelfden avond be zig mot het ontwerpen vau een plan, om het meisjo dat hij als een hinderpaal beschouw de, uit den weg te ruimen. Toen hij het den Tolgendeu morgend ten uitvoer wilde bren gen en zich met dat doel naar het hotel had begevenstond hij niet weinig verbaasd te vernemen, dat het meisje met mevrouw Bar- tineux naar Charlemont was teruggekeerd. Wat zou dat beteekenen vroeg hij zich af. Eergister avond kwam zij hier, gister ging zij uit om haren vader te zoeken eu begaf zich vervolgens naar mevrouw Alixtomo. Zou haar vader toch in het hotel zijn eu heeft de knecht mij belogen, toen deze zegde dat hij de wijk naar Griekenland had genomen Treedt het meisje op als middelares tusscben Alexe Mix tome en zijne vronw Daar gebeurt iets dut ik niet begrijp. Het meisje is sluwer dan ik dacht en daarom kan zij gevaarlijk worden. Misschien heeft zy iets ontdekt. Verduiveld I Ik zal morgen zelf naar Charlemont gaan, om eens rond te kijken Hij keerde naar het hotel van zijnen heer terug en vond dezen in de woonkamer. De markies was in eene kwade luim. Ik heb mij zelf moeten aankleeden riep hij norBch. Wat moet dat beteekenen, dat gij zonder vragen heengaat, Filip Dat wil ik niet 1 Gij wacht op mij of.... Een wijzen naar de deur vnlde den zin aan. Ik heb voor ons beider zaken gezorgd, antwoordde Filip. Indien ik er bij stil zat dan zoudt gij spoedig genoodzaakt zijn altijd u zelf aan te kleeden. Wat denkt gij dat ik gedaan heb Tot grooto ergernis van zijn heer wierp hij zich in eenen leunstoel en liet zijnen hoed op het tapijt vallen. Naar uw gedrag te oordeelen, schijnt het dat gy in eene kroeg geweest zijt en gedron ken hebt, zegdo de markies boos. Ik heb uwe onbeschaamdheid lang genoeg verdragen en ben van plan n te ontslaan. Zeg niette veel, antwoordde Filip kalm, maar waarschuwend gij mocht er eens bo ron w over krijgen, verstaat gij dat Die praatjes over ontslag passen niet tusscben ons. Laat ons eens ernstig over de zaken spreken. Ik heb van den vluchteling niets meer gehoord. Hij zal Frankrijk weêr verlaton hebben. Dat geloof ik niet. Gister was ik weêr bij 't hotel, waar zooals gy weet, myn broe- Aan de Belgische werklieden in Frankrijk en hunne familie in België. De wet op de werkongevalion is in Frankrijk in gang sedert 1 Juli. Zij luidt als volgt De ongevallen, overgekomen door het werk aan de werklieden of bebienden ge bezigd in bouwnijverheid, werkwinkels, fabrieken enz., of in exploitatie waar cr machienen gebruikt zijn, geven recht ten voordeele van het slachtoffer of zijne ver tegenwoordigers, aan eeue vergoeding tou laste van de meester, op voorwaarde dat ten gevolge daarvan die meusch ten minste vier dagen lang niet heeft kunnen werken. Maar die vergoeding moet niet geschon ken zijn aan de vertegenwoordigers van eenen vreemden werkman, slachtoffer van een doodeljjk ongeval, indien deze verte- genwoordigers op den oogenblik van de ramp in Frankrijk niet verblijven. Dat is de wet. Wat volgt daaruit 't Is dat do familiën (de vertegenwoor digers) der Belgische werklieden, die in Frankrijk gaan werken, krachtens de wet goene vergoeding kuunen trekken wan neer zij in België verblijven. Die familiën zijn dus niet gekend voor do Frantche wet en zijn geheel en gansch buiten gesteld. Zoo bij v. kwamc eene vrouw dezer fi streek, hier wonende, haar man te ver liezen die in Frankrijk door 't werk aan een ongeluk komt, zij kan krachtens do wet, aeene vergoeding vragen noch beko- meu. Men kan de redelijkheid en rechtheid van die wet betwisten en zeggen rFransch- man of Belg, een werkman die ten voor deele van eenen anderen geld wint en zijn leven risschiert, verdient vergoeding als hij cr ongelukken bij raapt. De Fran- sche wet herkent dat niet. De Fransche wet wilt er niet van. De familiën zij zijn er buiten, 't is al. Wat is er dus te doen Alle werkman, wieus familie of verte genwoordigers in België blijven, zou moe ten eeD geschreven kontrakt maken met deFranscben patroon voor wien hij werkt, waarin vastgtsléld wordt en aanveerd dat do patroon de bepalingen van de wet ten voordeele der Fradschen zal toepassen met hem in geval van ramp of ongeluk dezelfde vergoeding te schenken. Dat is een accoord of contract namen3 bijzondere overeenkomst. Mogen de werklieden dat en is 't aan- veerden ievers voor goed Voorzeker. 1° Zij mogen zorgen voor bunnc familie, zelfs zij moeten. 2° Do Fransche wet kan daar niet togen, want de werklieden blijven toch onder de alge- meene bescherming der wet die de rech ten waarborgt eu dus de contracteu vrij- lijk aangegaau, desnoods doen uitvoeren. Alle Belgische werkman zou dit con tract moeten doen, zoo niet dc Fransche patronen laten varen. Deze zullen het niet laten het te aanvoerden, want zij hebben ons werkvolk noodig. Dus allen gelijk Accoord en contract eenheid van willeeenheid van handelen. België zal ze helpen als 't nood doet. (Standaard van Vlaanderen.) groenen, schrijft de held van Cbipka, 't is den eerbied voor den Gods dienst, 't is de herleving van de parochiekerken. Dus, volgens de held, gaan de liberalen en vooral de socialisten den Godsdienst eerbiedigen, de christelijke leering ver spreiden, den luister van godshuis be werken enz. enz. Nu, als de beid waarheid schrijft, dan moeten de socialisten zich bekeerd heb ben, dan moeten zij hunnen haat tegen God,Kerk en Priesters hebben afgelegd?.. Maar, neen, dc socialisten zijn gebleven wat zo vroeger waren, en gelijk de held ze heeft beschreven in "De Werkman - van 1 Maart 1889, N° 854. Opgelet, geëerde lezers der hem ontdekte. Tot mijne verbazing zag ik jufvrouw Lepage er uit komen. Zijt gij zeker dat zij liet was Heel zeker. Ik huurde een rijtuig en volgde haar naar mevrouw Mixtome. Zij bleef daar bijna drie uren en ging naar een ander hotel. Ik vernam dat mevrouw Bartineux daar logeerde en dat beiden er deu vorigen avond wareu aangekomen. Dat is nieuws. Ik had een plan beraamd om jufvrouw Lepage uit den weg te ruimen, hernam Filip en ging heden morgen in de vroegte naar het hotel, ten einde hieraan gevolg te geven. Daar vernam ik echter dat de dames reeds vertrok ken waren. Zij zijn slechts éónen dag te Parys - God uit den hoo- 'gen hemel was er ooit een slechter sekte Hoe is 't mo gelijk, dat Christene menschen zoo diep val len Die Socialisten van Gent, in hun gazet Vooruit, ze lachen van vreugd, ze roepen triomf, als er een hunner mannen sterft als solidair en aldus begraven wordtsterft als «en redeloos schepsel 1... Dan is 't triomf in hun gazetten, dan trommelen zij hun Volk op eu zelfs vrouwvolk, de roode vlag in d hand ziet men die droeve indelvingen op luisteren Satan, Lucifer, alle duivels der Hel moeten van vreugd opspringen als zij zulke vertoogen hooren en vernemen... DIE SOCIALISTEN. Ze randen de Moeder Gods aan, ze vallen uit tegen d'Eerste Communie, tegen die zoete, lieve, stichtende, hartroerende Eerste Communie ze willen een civiele Eerste Communie inbrengen, een Eerste Communie in een herberg der Socia listen... En d'ander week in hun gazet, ze vielen uit tegen 't Onderzoek van geweten, ze zeggen dat de kinderen daardoor bedorven worden, dat den Katholieken Godsdienst een vergif is, dat dit onderzoek een zaad ia van ondeugd, een beletsel tegen Vooruitgang en beschaving... Och, die rampzalige misleidde Socialisten z'en denken niet dat de Catechismus en dit Onderzoek aan de kinderen geleerd worden, om in hun hert geprent te zijn voor alle ver dere levensdagen, als een waarschuwiug, een bescherming En als men de wereld naziet, waar bloeit de Deugd eu waar nestelt d'On- deugd Christelijkheid is Deugdzaamheid Ongeloof is Zedeloosheid Hoe dieper in 't Ongeloof, hoe dieper in de Zedeloosheid... Te Gent, t'Antwerpen, te Brussel te Parijs, in de vuilste koten en kaberdoezen, zullen zo meest uitvallen log.» kerk en geestelijk... Degenen die in de jaren 93, 't gretigst liepen Wat kwam zij hier doen Jufvrouw Lepage had een doel. Zij wilde haren vader Bpreken, om daarna hare moeder mede te deelen, dat hij nog leefde. Dat verduiveld meisje riep de markies. Mijne zwagerin is dol, anders zou zij niet met haar meegaan. Ik zul haar onder handen ne men, zij moet het meisje wegzenden. Dan zal zij zich naar mevrouw Mixtome begeven, en alzoo buiten ons bereik komen I Gij zyt een genie, het meisje beviudt zich juist op hare plaats. Zy schynt zeer gevaarlijk te zyn. Zij ziet alles en is wantrouwend. Ik geloof dat er iets buitengewoons moet gebeurd zijn eu daarom naar Parys ia gekomen. Zy kwam om mevrouw Mixtome het verblyf van haren vader in Frankrijk mede te deelen, of zy heeft in het kasteel iets ontdekt. De markies verschrikte. Wanneer gij ongerust wordt, dan mogen anderen wel vreezen, mompelde hij. O, ik gevoel mij nog meester van den toestand, wat het meisje betreft, zegde Filip en vrees ook Aloxo Mixtome niet. Hij ver keert in een zoo groot gevaar, dat hij niet kan optreden. Maar wellicht betrekken zij beiden mevrouw Mixtome in de zaak mis schien overtuigt hij mevrouw dat hij onschul- I dig was. Mevrouw is aan het hof goed gezien en bezit veel invloed. Wanneer zij de zaak aanplakt zouden wij manr gij begrijpt mij voldoende. Men zou een nieuw onderzoek kunnen beginnen. l)at eindigen zal als het vorige. Misschien Maar gij weet het zoo goed als ik, hij was onschuldig Eu als er eone Voorzienigheid bestaat, kon zijne onschuld wel eens aan het licht komen. Dat is onzin. Hij was schuldig riep de markies. Iedereen heeft hem daarvoor gehou den, in weerwil van zijnen rijkdom en zynen rang. Wanneer ik in uwe plaats was, zegde Filip, zou ik van mevrouw Mixtome willen weten, wat het meisje te Parijs kwam doen. Ik zal het beproeven nog heden zal ik haar bezoeken. En ik, zegde Filip, ga morgen vroeg naar Charlemont. Ik moet het meisje in zien als er Priesters en brave Burgers ont hoofd wierden te Parijs, die rond de gnillotien stonden met lachende wezens, 't waren de bazen en de bazinnen en de sloneen eu de slijpen en de juweelen, de Jeeabels en de Pu- tifnrs uit de slechte hnizen en uit de vuile kwartieren... Die feiten kan niemand loo chenen... De Kerk heeft ons geleverd, een S' Vincen- tius a Paulo die 40 millioen met zijn eigen handen uitdeelde aan den Armen, die een Maatschappij gesticht heeft, werkzaam in alle deelen der aarde, en wie zijn de mannen van het Ongeloof? Wanschepsels, monsters gelijk Jan Jank Rousseau, die brastte en zwierdde eu zijn eigen kinderen op straat te vindon lag... Achteruit, dwaze socialisten, al wat gij uitkraamt, is lengen en valechheid. Nu, geëorde lezers, prent dit goed in uw geheugen, dal de held die, in 1889, de socialisten aldus afschetste, nu heden den bondgenoot, den handlanger dier zelfde socialisten is geworden ja, zelfs met woord en .laad werkt om ons Vader land ouder de heerschappij van die slechte sccte te brengen. I. Ingevolge de wet van 5 Juli 1899, uitvoerbaar gemaakt te rekenen met 24 derzelfde maand, mag niemand visschen in de waters waarop de wet van Januari 1883 betreffende de riviervischvangst toe passelijk is, zoo hij niet van een regelma tig vischverlof voorzien is. De overtreder zal gestraft worden mot eene boete van 26 tot 100 frank. II. De ontvangstkantoren der poste rijen leveren rechtstreeks de vischver loven af aan bet publiek. De verloven kunncu ook bekomen wor den door tusschenkomst der onder-ont vangers, alsook bij de agenten der aan neem- en overdraagkantoren maar niet bij de briefdragers die op rondo zijn. III. Er zijn zes soorten van ver loven, te weten 1° Verlof van 10 frank, voor het visschen met alle toegelatene vischtuigen; 2° Verlof van 4 frank, voor het visschen met lijnen, kreefteutaugen, ge weren, doornbundels, platnettou voor kreeften, fuiken en netfuiken met of zon der vleugels. Dezo twee soorten van verloven zijn geldig op alle werkdagen van bet jaar, behalve gedurende den tijd waarbinuen het verboden is te visschen (1)op Zon en wettelijke Feestdagen laten zij enkel het gebruik toe van de bandlyn in de waters in 3° hierna vermeld 3° Verlof van 2 frank, voor het visschen met het poer of met ééno hand lijn. al de dagen vau hot jaar, behalve gedurende den verboden tijd om te vis schen. Dit verlof kent enkel het recht toe met ééne bandlyn te visschen in de stroo- men, rivieren eu vaarten welke bevaar- of oog honden. Ik moet weten wat zij hier ge daan heeft. En haar vader Jan zal hier blyven. Hij is een echte vos en zal hem wel vinden als hij hier verblyf houdt. Wanneer de vluchteling nog leeft en de komst van het meisje naar hier bewijst dit, zal hy zich zeker weêr naar Charlemont begeven. Wanneer ik het meisje slechts be spied, zal ik hem vinden. Ik zal tegelijk naar vader en dochter zien. En gij, maak spoed met het huwelijk. Des middags bracht de markies mevrouw Mixtome het beloofdo bezoek. Zij was van een rijtoertje teruggekeerd en zag er vroolijker uit dan anders. Een nieuwe hoop lichtte uit hare oogen en kleurde hare wangen met een zacht rood. De markies bood haar de hand en zij reikte hem de hare toe, doch trok ze even haastig terug. De markies nam plaats en begon met over 8tadsnienwskens te praten. Eindelijk zegde hij onverschillig Mijne zwagerin bezocht u hier niet waar Zij is heden morgend weêr vertrokken. Mevronw toonde zich niet verrast en ant woordde niet. Jufvrouw Lepage was bij haar, vervolgde de markies. Ik vind het zonderling dat zij zooveel van een meisje houdt, van wie nie mand weet wie zij is, noch van waar zy komt. Graaf Beaucourt leerde haar in Grieken- vlotbaar zijn met vaartuigen, rij schuiten of vlotten, en waarvan do onderhoud ton laste valt van den Staat of van zijne ver tegenwoordigers (wet van 1883, art. 2.) 4° Verlof van 1 frank, voor het vis schen met ééno handlijn des Zondags on op wottelijko feestdagen, buiten den rij tijd. Dit verlof laat enkel toe te visschen met ééne handlijn in de waters in 3° ver meld. 5° Dubbel verlof van 2 frank, voor het visschen met twee handlijnen iu de waters in 3° vermeld, op Zou- en wettelijke Feestdagen, behalve gedurende den verboden tijd. 6° Dubbel verlof van 4 frank, toe latende te visschen met twee handlijnen in de waters bij 3° vermeld, op alle dagen vau het jaar, huiten den verboden tijd. Gedurende den sluitlijd, van den 3n Maandag van Maart inbegrepen, tot den eersten Zondag van Juni niet bijbegrepen, geven al de verloven, bij uitzondering het recht om te visschen, maar met ééne handlijn, en alleen op Zon- en wette lijke Feestdagenen zonder behulp van het schepnetje. (Art. 13, 1° van het K. I\ van 7n Juli 1899.) In de waters bij 3° vermeld, mag de visschcr mot de haudlijn niet op een boot visschen zoo hij niet oen verlof van 10 frank bezit De verloven zijn persoonlijk en de vischtuigen mogen enkel in 't water be handeld worden dan door do dragers van verloven. Voor 189Ö is, bij uitzondering, de prijs der verloven op de helft bepaald van de nominalen aange- duiden prijs voor ieder der ver melde soorten. IV.Alwie een vischverlof wonscht to bekomen, moet zich persoonlijk be geven op het winket van het postkantoor, opdat men aldaar zijae persooabeschrij ving onneme men moet de soort van het af te leveren verlof doen kennen on er van onmiddellyk den prijs betalen, ver hoogd met een vast recht van 10 centie men per verlof. V. De verloven op een postontvangst- kantoor govraagd, worden op staandeu voet afgeleverd wendt men zich tot een onder-ontvangstkantoor, een a.-inncem- of een overdraagkantoor, dan zullen de ver loven later door den briefdrager ton huize besteld worden. De belanghebbenden ontvangen, in dit geval, een kwijtschrift der gestorte som en wisselen dien kwijt brief tegen het verlof. VI. Het vischverlof kau op allen ouderdom bekomen worden het is geldig iu geheel het land tot den 31 December van het jaar zyner aflevering, op welken tijd het ook afgeleverd worde. In geen geval wordt een dubbel van het verlof afgeleverd. (i) De wettelijke Feestdagen zijn. behalve de Zondagen de in Januari, den Maandag van Paa- schen, O. I.. H. Hemelvaart, den Maandag van Sinxen, de si" Juli (Nationale feest), O. L. V. He melvaart, Allerheiligenen Kertdag. land kennen, antwoordde mevronw kalm en is over hare voorgaanden zoo te vreden, dat hij haar gaarne zou trouwen. De markies trok de schouders op. Eene jongensstreek. Beauconrt hoeft geeno ouders meer, doch het zal hem beron- wen. Dat geloof ik niet. Jufvrouw Lepage wil daarenboven niets van een huwelijk weten. I)at is koket, lachte de markies. Weet gij iets van haren vader vroeg hij verder. Heelt zij n baar volle vertrouwen geschonken Mevrouw Mixtome was verrast. Ik weot alleen dat haar vader een Franach- man en zij van hooge geboorte is antwoordde zij. De markies begreep dat mevronw het ge heim van het meisje niet kende. Weet gij ïete van jufvrouw Lepage vroeg mevronw vermoedende dat zijne vragen ieta te beteekenen hadden. Ik kan niet zeggen dat ik iets met zekerheid weet maar uit de woorden van graaf Bean- court heb ik mijne gevolgtrekkingen gemaakt antwoordde de markies. Het ia duidelijk dat mijnheer Lepage voor schalden is gevlucht, een verkwiater die naar Griekenland trok, om daar te leven van het klein vermogen, dat hy aan de speeltafel heeft gewonnen. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1899 | | pagina 1