Pol en Stant.
Van tak
op tak.
MEETINGSKENS.—
Eene voorzegging.-^
Catholieke V ereeniging.
Gemeentekiezingen
Hopteelt en Hophandel.
Z0NDAGRUST.
Allerhande Nieuws.
ontmoet Pol
rechtover de
zelfde party
loof van over
acht dagen.
Stant. 't Ia meê voldoening dat g'er
staat op te kijken, dankt mij, Pol
Pol. Ja&t, Stant, ik begin er trok op te
krijgen 't is sedert acht dagen meer als den
helft gegroeid.
Stant. Inderdaad, Pol, 't groeit gewel
dig en 't staat zoo zwert als een Bchoaw.
Pol. Ja, Stant. wat dat de chanfaar toch
doet he En daarby dat vlaagsken regen
dammen hier zaterdagavond g'had hebben.
Stant. 't Heeft bij ons dan ook een beetje
geregend, Pol, maar veel te weinig:
Pol. 't Is hier ook nog veel te weinig,
Stant, maar alle baten helpen en 't ia beter
iat als niet.
Stant. Jaat, Pol, daarmee kan 't loof
toch stillekens aan voort, maar 't ia zonde om
zien lijk de meerachen overal droog en ver
schroeid staan.
Pol. 't Zon voor alles moeten regenen
Stant, en veel 't zal gaan den tijd worden
om ons mest in te rijden en op veel plaatsen
en zullen wij er nie in kunnen en w-en zullen
toch nieverst geen goed werk kunnen maken.
Stant. De grond ligt schrikkelijk hard,
Polginder beneên was er nen mensch bezig
meê patatten uit te doen, en hij moester iede-
ren keer den kloet op zetten op de spaai en
wel vier a vijf keer stampen eer hij er in was.
Pol. 't Is hier overal van denzelfden
derden, Stantde grond is hier veel zwaar
der als rondom Aalst, en hij ligt zoo hard als
steen.
Stant. Hebt g'al gedorschen van 't nieuw
graan, Pol
Pol. Jaam, Stant, w'hebben nen dag
terwe gedorschen meê 't muchien.
Stant. En hoe was 't meê de scheut, Pol
Pol. Stillekes, Stant mij dunkt mij
dammen aan geen acht zakken 't dagwand en
zullen geraken.
Stant. En was 't er geen tien van 't ver
leden jaar, Pol
Pol. Ten minsten, Stanten hadden wij
die drij dagen bamesweér nie g'had meê de
kermis van Aalst, we zouden van dees jaar
nog meer gedorschen hebben als verleden jaar;
maar dan nebben z'htsi ons gelapt.
Stant. 't Ging er wreed dan, Pol, bij
zonderlijk op kermismaandag d'herbergiers
en de neriDgdoeners klagen er nog van, zoo
veel te meer dat de doncnisten meê beginnen
revolutie te maken op de merkt, van den eer
sten dag af de treffelijke menschen en bijzon
derlijk de buitenmenssben benauwd gemaakt
hebben van uit te gaan en kermis te vieren.
Pol. Ja, 'k rappeleer mij da nog 't is
dan da ze Pie torenwachter gemaakt hebben,
nie waar Stant
Stant. Jaat, Pol, 't is dan dat de vent
een beroemdheid meer verworven heeft, en hy
zal er misschien nog al by krijgen in dienen
aard.
Pol. 't Is te vreezen, Stant maar die
een wat verdient, moet een wat hebben, en
niemand en moet klagen als hij loon krijgt
naar werken.
Stant. Alles komt op zijnen tijd. Pol,
en niet en gaat er verloren d'opperste Hecht-
veerdigheid regleert en schikt alles.
Pol. En dat er den dag vandaag toot
zoo weinig op ge peisd wordt, he Stant
Stant. 'i Is schrikkelijk, Poler komt
tegenwoordig een slach van menschen op die
leven lijk dieren.
Pol. Er en wordt niemeer gelezen lijk
't pleegt, Stant, en 'tblyft niettemin waar
dat alles van onzen lieven Heer moet komen
en daarom ook als 't Hem nie gevraagd en
wordt, is 't miserie onder de menschen.
Stant. 't Is alzoo, Pol en 't is daarom
ook dat de toekomst nia veel goed en voor
spelt, als ge ziet wat dat er in de steden bij
zonderlijk omgaat. Er ziju altijd in de steden
kerels geweest die openbaarlijk meê den Gods
dienst lachten en naar kerk noch kluis en
gingen maar tegenwoordig wordt dat d«al-
gemeene plaag onder 't jong fabriekvolk, en
gaat dat alzoo voort, dan staan wy voorzeker
voor aardige tijden.
Pol. Als de goddeloosheid algemeen
wordt onder een volk, Stant, dan volgen er
algemeeneen openbare straffen g'heel d'his-
torie is daar om dat te getuigen.
Stant. g'En moet maar in een huishou
den gaan zien waar dat er geen religie en is,
Pol, en ge komt daar een wat tegen ruzie,
kijven, twisten, geld verteren, en korts naar
dien op 't straat
Pol. Daar zijn meê honderde exempels
van, Stunten daarbij nen mensoh wordt dat
gewaar aan zijn eigen zeiven wie kan er
braaf zijn en zijn plichten volbrengen, als
g'het niet en doet uit consciëntie cn omdat
onzen lieven Heer het u oplegt
Stant. Niemand, Polen zelfs die groote
bollen die beweren dat d'onzijdige zedenloer
genoegzaam is om den mensch doen treffelijk
en deftig to leven, weten g'heel wel dat ze
liegen, en indien men eens moest gaan van
nabij onderzoeken welk 't leven is van die
zoogezeide groote en gaderde bollen, ge zoudt
er kunnen grootelyks van verschieten.
Pol. 't En zon nie g'heel proper zijn,
Stantwant die 't einde wilt, moet de midde
len willen, en men zegge wat men wilt, die
wilt braaf en deftig leven moet onzen lieven
Heer voor oogen hebben en zijn hulpe vra
gen.
Stant. Dat is zoo klaar als dat twee en
twee vier is, Polmaar hoe gaat het onder de
menschen V w'hebben 't over acht dagen nog
onder een gezeid a aar hoort men nog van
spreken onder 't volk en waar wordt er nog
van geschreven in den meeeteo hoop van de
gazetten Is 't nie altyd van wereldsche en
stoffelijke zaken Is 't nie altijd van geld en
eer en glorie en pracht Komt het altyd nie
uit op feesten en vieren en plezier en royage-
ren
Pol. Ja, Stant, wü beleven nen schalkon
tyd, menseh nooit of nooit is de jonkheid
zoo hoog opgeleerd geweest in alle onnoozel-
heden en prutseryen als den dag van van
daag en och erremen onzen schoonen cate
chismus die alleen genoegzaam is om den
mensch gelukkig te maken, dienen schoonen
catechismos, zeg ik, daar en wordt geen werk
niemeer van gemaakt, en als ze twee jaar hnn
eerste commuuie gedaan hebben, en weten
z'er geen woord niemeer van.
Stant. Dat is bijzonderlijk waar in de
stad. Polen niettegenstaande al de pogin
gen die door ons brave en ieverige priesters
gedaan worden om de kinderen naar de scho
len en patronagiën te krygen, blijven er toch
zoovele nalatige ouders die nie meê en wer
ken en hnn kindaren op de straat latan loo-
pen waar zij alle kwaad en slecht hoorsn en
zien en aanleeren.
Pol. 't Is een oprechte miserie, Stant,
en d'onders zullen er a'eerste slachtoffers van
worden.
Stant. En voegt daarbij, Pol, die onge
lukkige fabrieken, waar de jonkheid op de
beeatigste wijze bedorven wordt, waar er naar
niets anders gezien en wordt als 't naar werk
da moet afgemaakt worden, en waar er geen
de minste waakzaamheid bestaat voor t vloe
ken, voor slechten klap en voor veel ander
vuiligheden.
Pol. Zulke fabrieken zijn de pest voor
een volk, Stant, en brengen een groote ver
antwoordelijkheid meê.
Stant. 'k Geloof het wel, Polin mynen
jongen tijd kwam er bij ons alle weken nen
priester op 't fabriek, die gedurende eenige
minuten tot de werkmsnschen sprak om ze op
wekken en aan te moedigen, en al wie iets
n hebben durven zeggen of doen tegen den
Godsdienst of de goede zeden, wierd gestraft
of buitengezet.
Pol. Alzoo zou het overal moeten zijn,
Stant.
Stant. Jaat, Pol maar 'k en ken er zoo
maar twee meer in ons stad, en 't is ongsloo-
felijk lijk 't jong volk bedorven geraakt, zoo-
te meer dat doncbisten en socialisten
meer en meer werken om priesters en Gods
dienst en al wat goed is hatelijk te maken en
te belasteren.
Pol. 't Is verschrikkelijk, Stant, en wat
moet er daar van voortkomen
Stant. Al wat slecht is. Polwant nen
werkmenscb, zelfs als hij nog religie heeft,
komt al last genoeg tegeu, maar als hij zijn
religie verloren beeft, het grootste goed dat
bij bezit, (woorden van onzen doorluchtigen
Bisschop zelve), dan is hy het rampzaligste
der schepselen.
Pol. En wat zal er dan van de huisge
zinnen geworden, Stant, en van g'heel de
samenleving
Stant. Voor de huisgezinnen, een hon
denleven, Pol, en voor de samenleving, nen
beestenwereld I 1
Pol. En dan hierna, Stant
Stant.Ja, Pol, en dat is nog het droe
vigste van al Uier op de wereld niets dan
miserie en stoornis, en dan hierna die ellen
dige eeuwigheid I
Pol. BrrStant, laat er ons van
zwijgen voor dezen keer, en lezen voor de
bekeering van 't menschdom
Stant. Ja, Pol, en hopen op de godde-
lijke voorzienigheid 1 Tot binnen acht aagen.
Pol. Als 't God belisft, Stant.
Een dienstknecht van
hurger Alfred Defuisseaux.
Ieder weet, zeet de Journaille Bru-
xelles, dat de proletariër, Alfrod Defuis
seaux gebeeten, talrijke gevels iu de
straat heeft,een goed voorzien gcldkoffor,
hoeven en kasteelen.
Burger Alfred bezit bovenal eene hoeve
te Solre-sur-Sambre, en dewijl wij nog
niet tot den tyd gekomen zijn,dat iedereen
een lap grond te bebouwen heeft, volgens
de collectivisten, doet citoyen Alfred de
landhouwwerkon door betaalden uitvoe
ren, door slaven, gelijk burger Alfred die
menschen in de Kamer noemde.
Een dezer betaalden, August iVincent,
oud 31 jaren, werd door het lezen der
redevoeringen zijns meesters, een ieverig
collectivist. Hy was dit zoodanig gewor
den dat bij op zekeren dag bevond dat
zijn meester een gemeene exploiteerder
was en had zicb in het hoofd gesteld dat
bij hem, zonder schadeloosstelling, mocht
exproprieeren,
Dezer dagen plunderde Vincent de hoeve
van citoyen Alfred hij stool alles wat
zijne gading was zilverwerk en verschil
lende voorwerpen, die hij ging neerleggen
bij eenen inwoner der gemeente, waar
men ze terug gevonden heeft.
Maar de arme jongen had gerekend
zonder de gendarmen, die nog altijd be
staan, en zonder de rechters, die nog niet
zijn afgeschaft.
Gisteren is hij naar Charleroi gebracht,
waar hij ondervraagd werd door den
onderzoeksrechter Mineur, die tegen hem
een mandaat van aanhouding heeft afge
leverd,
Vincent zit nu in de gevangenis en
denkt er op na, hoe onaangenaam het is,
te veel op de letter de collectivistische
leerstelselo aan te nemen.
Raadselprijskamp
uit Berlaer.
1.
In de lncht zweeft en daalt zij
Op den grond ligt zij
Op den boom zit zij
In de band smelt zij
Wie wil vangt haar. Wat?
2.
Waarmede eindigt alles
3.
Neem twee lettergrepen saam
Dan hebt gij mijn echten naam
Maar zoo gij ze gescheiden leest
Ben ik voedsel en ook beest
Met 't eerste zoek mij in den stal
Waar ik n zeer nnttig wezen zal
llijn tweede beeft veel jonge vrienden
En zult gy bij den bakker vinden
Lees mij naar achter of naar voor
Daar word ik toch niet anders door.
4.
Wat wordt grooter met af te halen
Toornaarden Voor ieder raadsel is er eer
schoonen prijs te winnen, boekdeel van over
de duizend bladzijden net en Bterk ingebon
den.
Een pryB voor hen die er het schoonste
zedig en onuitgegeven verhaal by voegt, als
ook een prijs voor de schoonste vers. Voor
ieder 50 raadseloplossingen zal er «en bijge
voegde prijs gegeven worden.
De inzenders moeien by hnnne oplossing
een timber van 10 centiemen voegen voor de
ondersteuning vau een katholiek en gods
dienstig tijdschrift. Zonder bijvoeging van
den timber is de oplossing niet geldig.
Het is genoeg de oplossing van een raadsel
te zenden doch in gesloten brief en binnen de
twee weken aan
J. B. Augustynen,
Uitgever, BER1 <AKR-bjj-LlEB»
SENAAT. Dc Senaat is tegen
Dijnsdag 12 dezer bijeen geroepen.
Donderdag II. zegden wij dat de wijkmee-
tingskens ouzer blauw- groen- roode car-
telisten geweldig van den manken hennen
hebben.
Eu inderdaad geen ernstig mensch ziet
er nog naar om men laat de cartelisten
alleen koekeloeren.
De mectingskens zaterdag avoDd ge
houden hadden vooral geweldig van den
manken heuneu.
Bij Vander Steen in de Brabantstraat
waren er om half tien uren 12 personen
tegenwoordig waarvan 6 vrouwspersonen.
En van die zes vrouwspersonen waren er
3 de zusters van de bazin. Die meisjes
waren daar gekomen om helpen te bedie
nen, want volgens voorzegging van den
uil van Chipka, zou er ten minste een ton
bier moeten afgetapt worden.... Maar
't was berniks 1.. Eo desprekers moesten
er,met hun gezeever op de maag, van
door trekken... Als 't maar niet en ver
weert
Op Kerrebroeck telde men twaalf toe
hoorders en tochoorderesseo. De vrouws
personen waren dan nog in meerder
heid....
De spreker, een socialist, was de der
tiende.
Hoe wonder toch altijd dat N° 13,
het Judascijfor I...
Het meetingske ter herberg van Louis
Saeys, Violettenstraat, maakte ook fiasco.
Er waren 10 h 12 kiezers tegenwoordig.
Als men er de sprekers bij rekent
waren er 16 h. 18 personen in do herberg.
Op de straat, voor de herberg, stonden
er een lötal vrouwen,kinderen en nieuws
gierigen.
Men verwachte veel volk want er waren
vier sprekers De Bruyn, Anné, Bocqué
(socialist) Leopold Vander Meulen (Krik)
zijdewever.
Ter herberg van Saeys is er eene maat
schappij van onderlingeq bijstand geves
tigd die ingericht is buiten alle politiek,
't Heeft, naar men ons verzekert, nog al
moeito gekost om hij Saeys te mogen
meeting houden. Pie is verscheidene
malen iu de week, met eenige gezellen bij
Saeys eenen pot gaan pakken om hem te
bewilligen.
En waarom nu hebben de wijkmeetings-
kens der cartelisten zoo zeer van don
mankeu hennen
Ten eerste, men is 't gezeever beu dat
er wordt uitgekraamd; 'tis altijd 't zelfde
deuntje
Ten tweede, de overgroote meerderheid
der Aalstenaars zijn eorlijke, deftige,
franke en rechtschapen menschen die de
verraderij der helden van Chipka afkeu
ren en veroordeelen... Zij willen geen
gemeens hebben met de verraders die
hunne ziel uit wrok en haat verkochten
en ook niet met de liberale zielkoopers
Ziedaar de reden I...
Op zijn plaats gezet. Als onder
weg een pastoor instapt, veroorlooft een
der reizigers, eeD jonkman, zich een
halfluid Daar Is er alweêr zoo'n paap.
De geestelijke, een oud man met een
schrander gelaat, glimlacht even en zegt
Och, bet scheelt maar weinig, of
waart zelf ook zoo'n paap, zooals gij het
noemt.
Hoo zoo
Er ontbreekt maar eeno p aan.
Een hartelijk gelach van de andere
reizigers volgde en de jongeling deed
beschaamd en wijselijk geen mond meer
open.
KM DIK machtige Woeste, die
afgod ligt neèr, in gruis hy staat op
b kwelmgrond, hoe meer hij roert hoe
b dieper hij zinkt.... b
Indien deze regelen op iemaDd toepas
selijk zijn dan is het wel op de helden van
Chipka Attentie I
En die wraakgierigo helden van
Chipka, die verachtelijke verraders, die
verkoopers hunner ziel, zullen weldra
neêrgeslagen liggen, in gruis zij staan
op kwelmgrond met blauwen en rooden,
hoe meer zij roeren, hoe dieper zij Da den
15 October aanst. zullen zinken. Rede
loos zullen zij verzinken, want de libera
len ondervindende dat zij hun 't verhoopte
doel niet kunnen doen hereiken, zuil ra
hun nog een duwtje toegeven opdat ze
voor eeuwig en drie dagen zouden verzo
pen zijn
De officieèle trekking van de prach
tige Tombola der Nationale Arbeidsbeurs
Ondersteunen wij elkander b zal plaats
hebben den lrt,n October aanstaande.
De briefjes worden verkocht aan 10
centiemen, ondanks het groot getal en de
rijkdom der loten, (400 pry zen voor meer
dau 20,000 franken waarde).
Men kan zich briefjes verschaffen in al
de localen waar er plakbrieven of lijsten
hangen.
Men mag zich ook rechtstreeks wenden
tot den algemeenen Bestuurder M. Th.
Dewit, 22, Locquenghieostraat, Brussel,
met hem postzegels op te sturen voor de
waarde van het getal briefjes dat men
verlangt, ootvangt men deze per keerende
post.
Tusschen de byzondersto loten vindt
men een piano (1200 fr.) een harmonium
(700 fr.) een frausche biljard Toulet, vol
ledig, (800 fr.) een naaimachien Singer,
velocipeden, muziekinstrumenten, kunst
werken, enz., enx.
Naamlooze brieven.
Gaat het spel der naamlnoze brieven her
beginnen
Op 4 september schrijft men ons, zoo
gezegd in naam van 35 kiezers die
noch liberaal, noch socialist zijn, maar
- christen, om to samen met ons,
catholieken, te strijden in de aanstaande
gemeentekiezing tegen de gouzery en te
gen de drij dozijnen groene verraders die
huuno ziel aan den geuzenboel hebben
verkocht.
Is die naamlooze brief eene grap
Of is die brief een belachelijko trek
van de groene ziel verkoopers
Of moet men dier. brief in verband
stellen met hetgene U Land van Aelst
zondag 11., schreef (cn waarvan geen enkel
woord waarheid is) - dat de bewaarders
zouden een evenredig stelsel willen met
liberaleu en goedseudige (sic) democra
ten
Wat er dan ook van zij, ziehier onze
verklaring
Wij, catholieken, trekken ten strijde
in de aanstaande gemeentekiezing, met
onze eigene macht cn onder het echt
catholiek vaandel
En onze zegepraal zal nooit schitteren
der geweest zijn... daar /ijn de hoofd
mannen der kreemerskliek ten volle van
overtuigd, want daarom hoeTen ze slechts
de kiezerslijst in handou te nemen en
hun mager boeltje op te tellen....
Eu om dat werk te verrichten mogen
ze nog een vergrootglas opzetten, en op
geone brok zien
Ja de driekleurige kliekmannen we
ten dat bet den 15 octoher voor hen den
slag van Waterloo zal zijn.
Maar zij mogen het hun volk niet be
kend maken, zoo niet zou hun spel nog
droeviger afloopen en zouden hunne fa
meuze meetingen, ware het mogelijk, nog
belachelijker zijn
En nu
Willen onze Aalstersche liberalen, de
weinigen die nog overblijven van de oude
defiige liberale burgerij van Aalst, willen
zij voor den vreemden hutsepot van An
ker en Zonue steramen, voor de roode en
groene socialisten dat moeten tij maar
weten.... Gocste is koop zei de man en
hij at den pap van zijn kind uit.
En wat de zoogezegde democraten bo-
treft die zich door de groene cbipkaman-
nen hebben laten misleiden en die niet
genegen zijn zich gedwee aan de gouzerij
als slachtdieren te laten levereD willen
die christenen voor de eeuwige vijan-
deu van hun geloof stemmen, voor kerels
meestal ovorgewaaide vogels, die nooit
den voet in de kerk zetten, en die den
laatste der ware priesters zouden naar
't schavot zenden willen die verleide
mannen dat schelmstuk tegen hun eigen
geweten begaan?.... Ehwel, dat moeten
eij ook maar weten...
Maar willen die verdwaalden bij hunne
vroegere partijgenooten terugkeeren ze
zijn van harte welkom I Zooniet ze mo
gen blijven waar ze zich goedseudig
hebben laten geleiden 1 En in vrede mo
gen ze leven tusschen den geuzenboel 1
Hebt ge dat verstaaD, Pie
Is dat klaar, schrijvers van naamlooze
brieven
In het blad van Sebastien Faure, den
opstoker der onlusten te Parijs, is eene
inschrijving geopend, en men treft er de
volgende aanduidingen van giften aan.
Een die wenscht dat al de kerken
omgeworpen wordeneen die absinthe
zou willen drinken uit den schedel eens
rijken een die met eene bijl een kruis in
den paus zijnen nek zou willen maken
twee mannen van hert voor de uitroeiing
van al degenen die een soulaan dragen
En dat alles wordt toegelaten, die aan
sporingen tot moord en vernieling, zonder
dat het parket handelend optreedt. En
als een verdwaalde oeno bom gooit, poogt
iedereen de verantwoordelijkheid dier
euveldaad ver van zich af te werpen.
Ongelukkiglijk, in ods landeken, laat
men ook dergelijke afschuwelijkheden in
de socialistische gazetten, onverlet uit
kramen.
- Alen gaat dus herkennen dat
onze strijd in Aalst noodzakelijk was. -
Ziedaar wat wij in - Den Werkman n
lezen.
De helden van Chipka beweren dus dat
het voor hen eene noodzakelijkheid was
van, als verachtelijke verraders, Jhunne
ziel aan dc liberalen, aan de vijanden van
God en Kerk,te verscharcheren.
En denkt eens geachte lezers, dat die
verraders hunne ziel verkochten aan de
handlangers der hel, omdat anders al
- 't volk aan de Kerk zou ontrukt zijn ge-
worden.
Nu, dat durft men schrijven als men
zijne aanhangers gedurig heeft aangera
den de goddelijke diensten te verlaten of
te verwaarloozen
Tegen het drankmisbruik. Er
bestaan in België 2036 anti-alcoolistiscbe
schoolhouden, met 50,640 leerlingen.
56,400 leerlingen, behoorende tot 1312
scholen zijn nog niet aangesloten.
Die aansluiting kan goene plaats heb
ben, voor de leerlingen ten volle 11 jaar
tellen.
Do beschermleden, 2503 in getal, stort
ten 1615 fr. en de gemeenten 3942 fr.
gedurende het jaar 1898, voor het onder
steunen van matigheidsgenootschappen.
O-.der de leerlingen der lagere scholon
hebben 132,622 sedert de stichting van
het werk, de verbintenis henomen, zich
van sterken drank te onthouden.
14,273 leerlingen van 681 adultenscho-
len deden dezelfde belofte.
Dit laatste vooral heeft zyne weerde.
ïl I'll Ir WPl'L Tor drukkerij van
1S1 UK»L1 K. Den Denderbode,
Korte Zoutstraat, 31, Aalst, zijn te beko
men allerhande boek- en steendrukwer
ken, zooals plakkaarten voor notarissen
en deurwaarders, plakkaarten voor ker-
misson, prijskampen, enz. rekeningen,
vrachtbrieven, wissels, ontvangstbewijzen,
programma's voor maatschappijen en
allerhande feesten, briefomslagen, visiet-
of bezoekkaartjes, doodbeeldekens en al
ander drukwerk voor handel en nijver
heid, voor openbare besturen, enz., enz.
Allerbeste uitvoering en genadige prijzen
a
Niet tegen den Gods
dienst. Bij het heropenen der
scholen hebben de Gentsche socialistische
leiders aan de ouders do volgende verkla-
riug gezonden om te beletten dat hunne
hinders zouden verplicht zijn de lessen
van godsdienst en catechismus by te
wonen
- Do ondergeteekende (Daim en voor-
naam van den vader of voogd), gebruik
makende van het recht hem aoor art. 4
der wot op het lagor onderwijs ver-
leend, verklaart dat zyn kind (naam en
voornaam ran het kind) de godsdienst-
en zedeleerlessen niet mag bijwonen.
- Gent, den 1899.
En waarom mogen do kinders de lessen
van godsdienst en zedeleer niet bijwo
nen Omdat die lessen onbeduidend
zijn en een nadeeligen invloed op de kin
deren uitoefenen, zoggen de rooden.
En dan herhalen de socialisten gedu
rig Wij zijn niet togen deu Godsdienst...
Wat huichelaars
Laat ons hopen dat vele ouders de nood
zakelijkheid der godsdienst- en zedeleer
lessen zullen begrijpen en den raad der
roode leiders niet volgen zullen.
ii-
Kostbare tabakspijpen. De
Shah vau Perzië rookt uit de kostbaarste
tabakspijp ter wereld. De Kallian of
Staatspijp, die hij bezit, en waaruit hij
bij plechtigheden rookt, wordt op ruim
1,920,000 fr. geschat en is bezet met
diamanten, robijnen en smaragden van
de kostbaarste soort. Niet alleen zijn het
mondstuk en het boven- en ondereinde
van de slangvormige buis van zuiver goud,
geëmailleerd en met prachtige juweelen
bezet, maar ook de waterflesch en de
tabakspijp zelf zijn even prachtig en rijk
bewerkt met edelgesteenten.
Eene andere kostbare pijp was die,
waaruit in 1862, bij gelegenheid von een
bezoek aan den Sultan van Turkije, do
Prins van Wallis rookte. Dezo pijp was
ook met diamanten ingelegd, waarvan de
waarde op meer dan 72,000 fr. wordt go-
schat, en werd den Prins ten goscheuke
gegeven als eene herinnering aan zyn be
zoek.
Vorst Ferdinand van Bulgarië eindelijk
bezit eene pijp, die geheel van meer
schuim en barnsteen is gemaakt en 1200
fr. gekost heeft.
vols gestampt omdat het voorstel van her
ziening der Grondwet is verworpen en
spuwt zyne bitterste gal uit tegen de
liberalen
De liberalen hebben het verbond
b verbroken, zij zyn er fier op, zich be
roepende op hunne zelfstandigheid, die
niemand hen heeft willen afnemen.
Zy gaan de E. V. bekomeo, zij zin
- gen triomf, zij keeren de armen die
b voor hen vochten, den rug toe foert
voor 't canaille I
a Past op, heeren, uwe vreugde zal
b van korten duur zijn.
Vooruit voorzogt verder wat er in de
toekomst gebeuren zal en 't cal grof zijn.
Attentie 1
Gij zult uwe zonen en dochters bij
b de Josuieten en de Josepbieten, bij de
dames van 't heilig hart, der visitatie
b en andere sturen of gij zult overal de
deur voor uwen neus krijgen.
- Gij zit in de klem, gij, fiere liberalent
en zult bukken of verpletterd worden.
Haudelaars, ge zult uwen drapeau
b uithangen voor de processie en weest
- gelukkig, trotsche geuzen, fiere anti-
klerifcalen, als gy ontsnapt aan 't dra-
gen eener waskeers.
Want gij hebt niets anders dan vrije
8 beroepen en deu handel voor uw be-
staan. De groot-nijveraars en de grond-
eigenaars hebben reeds lang partij go-
kozen.
Ziedaar de noodlottige gevolgen uwer
8 politiek.
Do werkende klas hebt gij verbitterd,
a den klassenstrijd hebt gij aangevuurd,
gij hebt do papen versterkt zonder ons
- ie verzwakken, omdat wij niet hot
tegenwoordigo maar do toekomst zijn.
b En gij hebt uw eigen doodvonnis
- geteekend.
Dus 't is volle ruzie I... maar laat het
eens kiezing worden en alles zal vergeten
zyn als de liberalen maar met duimkruid
smoeren 1
De kolen zullen dezen winter duur
ziju, naar men zegt gelukkig schijnt het
dat de winter niet streng zal zijn. De boe
ren zeggen, dat de ajuinen geenen mantel,
het is te zeggen geen dik vel hebben, wat
eenen zachten winter voorspelt. Des te
beter voor de arme lieden.
Verdaging der kieswet.
Donderdag ging op do banken der
rechterzijde een vertoogschrift rond, ge
richt tot M. de Smet-de Naeyer, om de
verdaging van de beraadslaging over de
kieswet te vragen talrijke leden onder
teekenden het vertoogschrift. Laat ons
hopen dat de verdaging toegestaan worde
en dat intusschentijd rle catholieko voor
staanders der E. V. mogen begrijpen dat
ze de dood van hunne party bewerken.
Stedelijke Werkbeurs van Aalst.
Worden gevraagd
1 bakkersgast 1 kleermaker, (hal.c
gast1 vuursmid 1 leerjongen voor het
smeden 1 leerjongen voor de boekbin
derij espadrillenmakers machienbrei-
sters 1 leerjongen (loodgieter) viyf
kloeke werkliedeu.
Vragen werk
1 voerman 1 koetsier 1 jongman
vraagt werk voor eenen halven dag gelijk
voor welk werk.
VAN AALST.
op 15 October 1899.
De algemeene vergadering der catho
lieke kiezers zsl plaats hebben ten lokale
van den Catholieken Werkmanskring op
Zondag aanst. 17 September, om
5 uren 's namidhags.
Het dagorde zal op den uitnoodigings-
brief worden aangeduid.
De poHs tot het aanduiden der defi
nitieve candidaten zullen gehouden wor
den op Zondag 24 September. Lo
kalen en uren later aan te wijzen.
Ten gevolge van het warme
weder, wordt de hop dit jaar
vroeger geplukt. Hierom' heeft de tiop-
commissie beslotou dat de prijskampen
op ouze hopmerkt zullen plaats hebben
op de volgende dagen
16 September
SO
7 October.
Priesterlijke be oemmgen.
Z. H. de Bisschop heeft pastoor benoemd
op S' Martinus te Gent, den E. H. Den Hae-
rynck. pastoor te Wichelen ts Wichelen,
den E. H. Van Bogaert, professor in het
Klein Seminarie van S' Nicoloas.
De E. H. De Groote, doctor in wijsbegeerte
en letterén, is professor van wijsbegeerte, der
geschiedenis en van talen in het Klein Semi
narie te S' Nicolaas benoemd.
De E. H. Ronsse, priester in het Seminarie,
is surveillant in de Normaalschool te S' Ni
colaas benoemd.
De volgende Heeren van het Seminarie zijn
gezonden om hunns studiën te vervorderen
Naar de Hoogeschool van Lsnven
De HH. Taelens en Van Crombrugghe voor
de godgeleerdheid
De HH. De Cock en Sterck voor wijsbe
geerte en letteren
De HH. De Sntter en Peirsman voor phy-
sika en wiskunde.
Naar het instituut van wijsbegeerte vol
gens den H. Thomas. De Heer Kosseel.
Naar het belgiseh college te Rome. De
Heer Paanier.
dienstdoende Apotheker Zondag 10
September 1899, Mr Bonner, Bisschop-
straat.
Botermarkt.Heden zaterdag
werden 521 klonten boter ter markt ge
bracht, wegende te samen 4600 kilos.
TEN BTJBEELE van Den Den-
derbode schrijft men in op de Nieuwe
Vlaamsche eu Belgische Illustratie, üeber
Land und Meer, Illustrirte Welt, Alte
und Neue Welt, Lectures pour tous Tit-
Bits, Strand Magasine, enz.
Op aanvraag proefnummers gratis.
Programma van 't CONCERT
welk zal gegeven worden door de Ko*
niuklijke Harmonie, op Maandag 11
September 1899, om 8 uren 's avonds,
ten kioske, Groote Markt, onder het be
stuur van den heerF.L.VandenBogaorde.
PROGRAMMA
1° Drie Kaizer» marsch, Wsishnbukn.
2° Ouverture de si j'étais Boi, Adam.
3° Vénise, polonaise pour cornet a piston,
uitgevoerd door M. K. De Mette,
Van den Bosahrdk.
4° Fantaisie sur l'opêra Faust, Gounod.
5" Dublin, valse, Labitzkt.
AALST. Wij hebben gemeld dat
Nathalie Vinck, een meisje vau 18 jaren,
welker 3 vingers der rechterhand ver
minkt werden, werkzaam was ter ver-
werij der hoeren Moens Gebroeders. Wy
waren verkeerd ingelicht. Ter gezegde
verwerij zijn er geen meisjes aan molen
tjes of draaiende werktuigen werkzaam.
Nathalie Vinck was werkster ter spin
nerij en verwerij, Keizerlijke Plaats. Nu
daar de heeren Moens aandeelhouders
zijn in laatst genoemd ny verheidsgesticht
en in de onmiddelijke nabijheid wonen,
legt de vergissing zich uit.
Onweder. In den nacht van
woensdag tot donderdag, rond een uur,
heerschte er een tamelijk geweldig onwo-
der boven onze streek. Hier te Aalst be
paalde het zich bij vreeslijke hemel
lichten en kletterende donderslagen
weinig regen viel er.
Integendeel (in de Dendervallei, langs
Ninove, Denderhautem, Okegem, Den
derleeuw, Essche, Teralphene, Hekel-
gem, Meldert, enz. viel er ;eenen over-
vloedigen tegen dio veel goed zal gedaan
hebben aan de veldvruchten.
Wij hoorden van geene branden on
andere onheilen.
Het onweder heeft verder gewoed
boven de Scheldcvallei en in Holland.
Tusschen Terneuzen en Vlissiugen zouden
er, naar men zegt, zes hofsteden zijn af
gebrand. Te Cruybeko zijn 5 graanmyten