Donderdag 3 Mei 1900. 3 centiemen per nummer. 34ste Jaar 3463 Uit de oogen zien MEID VAN Dl SCHOUT Geuzenvrijheid Waarlijk gek Onderwijs. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. DE DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiëa door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijftin bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Lands Cuicfue «uum. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamern fr. l,üü; Vonnisse cp V bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk legen den uijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad Aalst, 2 Mei 1900. Kiezer, sta een beetje en overweegt. De aspirant-candidaat der geuzerij heeft gesproken tegen wil en dank maar bij was gedwongen door de artikels van Dender - Hij zegt wat hij schikt te doen met uwe kinders. Als de geuzen meester zijn: zul len zij ze sleuren naar eene onzijdige sohool. Weet gij wat de onzijdige school isP In zulke scholen zal er noch van God, noch zijn gebod, noch over ziel en toe komstig leven gesproken worden. Nooit zal men er een woord reppen over den godsdienst; en wij, catholieken, zullen ons mogen beloven als onze godsdienst niet bevochten wordt, wat het gewoon ge val zal zijn. Is de onzijdigheid wel mogelijk Zou meu een kind kuunen opbrengen zonder dat de eene of andere zaak den onderwij zer verplicht God of een ander bovenna tuurlijk gedacht of wezen in te roepen 1 Het kind stelt zoo dikwijls de vraag Waarom P En wat zal de onderwijzer dan antwoorden Neen, iemand die oprecht is antwoordt aanstonds volstrekte onzijdigheid is onmogelijk. Er zyn duizend dingen die ze onmogelijk maken. Wij weten heel wel dat onze aspirant- candidaat niet rechtzinnig zal antwoor den wy hebben reeds genoeg ondervon den wat de Dendergalmers zijn, en hij is opsteller van Dendergalm, die blauwe vodde. Nochtans ander geuzengazetten vaD wat hooger gehalte van ouze armtierige vodde, hebben de onzijdige school veroordeeld, voor onmogelijk gehouden. Ziehier wat de Liberté van Brussel zegt een geuzerij blad. Een onderwijs, dat noch gods- dienstig noch ongodsdienstig zij dat geen enkele wijsgeerige of «bovennatuurlijke vraag aanvat, n is wellicht eene hersenschim eene onmogelijkheid. Dat is rechtzinnig geantwoord onze armtierige heeft zooveel edelheid van ge voelen niet. IJskoud is de leer en noodlotting in hare gevolgen, zij die altyd tot den geest, nooit tot het hart spreekt. In het verede len van hel gevoel, niet in het verfijneren der bestaande gewoouteD, in het verrij ken van den geest alleen, bestaat de be schaving. E M A R L I T T (NA VERTELD). 32"* VERVOLG. XII. Hij hield de hand aan de deur van het hek ken geslagen, opdat het bij het dichtvallen niet knarste en bleef een oogenblik onbe weeglijk in het lommer van de frambozen staan, omdat het daar zoo koel was... En daar zag hij het meisje op de afgemaaide grasplek staan, op het oogenblik dat zij zich oprichte en den zakdoek van de gonvernante uit den zak haalde, om er haar aangezicht mede te bedekken de intimiteit tusschen meesteres en dienstboden, strekte zich dus, naar het scheen, ook tot gemeenschap van goederen uit. Zy stond met don rug naar hem toegekeerd en aan de beweging haror schouders zag hij, dat zy «nikte. Bijna in hetzelfde oogenblik stond hy naast haar. Eet gevoel erkent het rechtde geest immer niet. Dat bewijst do oorlog tus schen Engeland en Transvaal en die oor log is een schande voor de beschaafde wereld. Had men aan Chamberlain, Rho des en anderen wat meer rechtveerdig- heidsgevoel ingeplant, die schande zou op ods niet wegen Welnu, rechtveerdigheidegevoel geeft de geleerdheid niet. Onze arm tierige weet niet in bijna alles is hij zoo dom dat bij het opbrengen der jeugd twee dingen moeten in het oog ge houden worden: de opvoeding van het hart, de wetenschap van den geest. Het onzijdig onderwijs scheidt beiden het verrijkt den geest, geeft geleerdheid, maar verwaarloost het hart, het gemoed, het gevoel. De opvoeding blijft achteruit en daarom is de onzij dige school eene pest. Ziehier wat Nothomb, minister van binnenlandsche zaken, zitting van 8 oogst 1842, zegde «Wij willen van geen uitsluitend bur- gerlijk lees ODzydig onderwijs; n wij verkonden luid dat de geleerdheid onafscheidbaar is van de opvoeding. Wij willen een volledig onderwijs en wij vinden geen volledig onderwijs dan - in het onderricht met de. zedelijke en godsdienstige opvoeding vereenigd. Onzijdig onderwijs zegt evenveel dan verwereldlijkt onderwijs. De uitslag is dezelfde. Wij hebben Jat te Geüt gezien. Een meisje van nog geen vyftien jaar oud, stierf er als vrijdenkster, den priester hardnekkig weigerend. Die overtuiging had ze in de school opgedaan Wat belieft er u, heeren geuzen Dat moeten noodlottiger wijze de vruchten zijn eener onzijdige school. Ziehier wat de socialisten er over den ken: Wij geven de woorden door Vander- velde uitgesproken op eene meeting vaD 20 September 1894. Toen de liberalen het onzijdig onder wijs ingericht hébben, dan hebben zij meêgeiverkt om den godsdienst uit te roeien dien wij juist als eenige hinder paal aanzien tegen de bewerkstelliging van onze verlangens. Wie heeft er het woord van Aoseele vergeten Zegde hij ons niet dat de offi- cieele, onzijdige scholen van Gent broei kassen van socialisten waren geweest Ouders, de onzijdige school door onze »euzen gedroomd, is slechter dan de pest. Uwe kinderen toevertrouwen aan zulke scholen is ze werpen op den weg van het verderf. - Waarom weent gij vroeg hij «pottend, half onrnatig. Het meisje gaf een kreet van schrik en liet onwillekeurig den zakdoek van het aangezicht vallen. Ja, de oogleden waren rood van het weenen, maar uit de oogen flikkerde den vra ger de diepste verontweerdiging tegen. Zij antwoordde niet en nam de sikkel van den grond op, als ware zij van plan, haar werk te hervatten, zonder van hem of zyne vraag rekening te honden. - Krijg ik geen antwoord vroeg hij ver der met aarzelende stem. Zij was blijkbaar met ziohzelve in twee strijd. - Niet eer, voor ik u bewijzen kan, dat gij mij zwaar beleedigd hebt, klonk het gedempt tusschen de tanden door, die zij op elkaar ge klemd hield. - Ziet gij kans, dat te bewijzen Hij lachte. Ik zon wel eeos willen weten, hoe gij dat zoudt aanleggen. Maar dit zeg ik n, zijn toon sloeg eensklaps om en werd driftig, ik sou n op de bloote knieëo om vergiffenis wil len vragen, indien gij mij overtuigdet. Zij zag verrast, met twyfelendan blik op en werd gloeiend rood, daarna liet zij het hoofd op de borst zakken, als ware sy zich inder daad van schuld bewust. Ik wist het wel, zegde hij by dezen aan blik verachtelyk, gij waart gisteren avond in het Gravenhont. Leert ze de deugd kennen en liefheb ben, dat is hun geluk. Maar weet wel dat de deugd uit de onzijdige school wordt gehouden want dit woord voert aanstonds tot God aan wien de oorlog is verklaard. Ouders 1 wacht u van onzijdige scholen, wacht u van geuzenscholen, zoo gij uw eigen welzijn en het geluk uwer kinderen betracht I Waarin bestaat de vrijheid voor den geus Een hoogleeraar van Brussel gaat het ons zeggen, 't is M. Herman Perga- meui der faculteit van wijsbegeerte Verliezen wij onzen tijd niet met onze tegenstrevers te willen overtuigen. "Wij gelooven gelijk te hebben, dat is genoeg. Ten anderen, de strekking «le vrijheid van kant te laten als helpster in den maatschappe- lijken strijd dringt zich meer en meer op. Neen, indien de liberalen hun land en hunne gedachten willen redden, moeten zij tot krach t- dadigere middelen hunne toé- vlucht nemen. Nog eens de vrijheid, de ver- draagz tamheid, de vrije rede- twist en de onschuldige sehim- pen onzer voltarianen zullen ons geen duim grond doen winnen. Men moet den dwang weten te gebruiken. De waarheid 't is wij die ze scheppen de maatschappelijke noodwendigheden 't is wij die ze bepalen. Hoe Door de macht, 't Is de macht alleen die in deze wereld schept en bewaart, 't is zij die maatschappelijke noodwendig- heden en de regels van het recht vaststelt; want een recht zonder macht is een woord. Wat men er ook van zegge, niet alleen de macht verdrukt het rechtwat maar weinig beteekent maar de macht is het recht Afgrijselijke leer 1 Zoudt gij, kiezer, met voor zulke lieden te stemmen mede plichtige kunnen worden van zulke hate lijke leerstelsels Wij kunnen het ons niet voorstellen. Gij ook, wierp zij hem kalm tegen. Deze bedaardheid trof hem, en daarbij schaamde hij zich in het diepBt zijner ziel over de wijze, waarop hij het meisje bespied had. Ik wist niet, dat men in het boschwach- tershuis de voorbijgangers controleerde, zeg de hij. tussehen verlegenheid wankelende. Daartoe heeft men in het boschwach- tershuis tijd noeh last, hernam zij sven kalm als pas geleden. De hand sloeg aan. En toen zaagt gij uit naar dengens, die 't huis verwacht werd, vulde hij spottend aan. Het avondeten was gereed hij behoefte slechts aan de gedekte tafel plaats te nemen. Hy heeft geen klagen Gij zyt al verwon derlijk goed in uwe aanstaande woning. Zij zag hem eerst bevreemd aan daarep scheen zy hem plotseling te begrijpen. Zy werd rood, en om hare mondhoeken speelde een spottend lachje, dat zy met moeite be dwong. Wij znllen toch het hnis in het bosch niet betrekken sprak zij half vragende. Wij zeker niet, indien gy daaronder ook de familie van den schoot verstaat. Ik ge loof, datmej. Agnes er hartelijk voor sou bedanken, bij haar gewezen kamenier onder dak te komen. Het bosohwachtershuis in 't Gravenhont behoort aan den prins, hernam zij, haar glim lach geheel onderdrukkende, maar ik weet niet, hoe ik ooit aan het recht zon komen, De kiezing brengt vele hoofden op hol, vele beracDeD in de war. Dat is het geval met de socios van Vooruit. Die manneu zijn waarlijk op weg naar Go eel en wij hebben er com passie meè zooveel als zij het verdienen. Vooruit 9 April 1900 schrijft «Wij stemmen gaarne op de liberale candidaten omdat zij rechtzinnige mannen zijn. Neen, Vooruit, dat is bet niet waarom gij ze verkiest boveD de catholieken die nochtans veel doen om het lot en den toestand der werklieden te verbeteren. De liberale candidaten spreken van den schooldwang. Zij willen de verplichte school, de onzydige en goddeloozo school. Zulke scholen zijn broeikassen van socia listen. De leerlingen van zulke scholen zijn of worden socialist. Dat is het Vooruit. Wat die rechtzinnige mannen betreft, gij weet heel wel wat geuzen rechtzinnig heid beteekent. Weet gij wat gij vroeger daarover schreeft Leest hier Wannéér de liberalen trotsch zyn op de vrijheidsliefde waarom beminnen zij de vrijheid niet genoeg om van haar »-hun levensdoel en hun regeeringspro- gram te maken Maar neen, zij hebben met de vrijheid gehuicheld en zijn als schijnheiligen, als leugenaars door de bevolking verlaten en veracht. Wat belieft er Vooruit Dat schreeft ge den 17 November 1891 op uwe eerste bladzijde in de 2C kolom. Nog een uittreksel uit uw nummer van 11 Mei 1897 Razend van onmacht, achteruitge- dreven door de papen die hun de bur- gerij afoamen,veracht door de boeren die zij uitscholden en sloegen, verlaten door de werklieden,die huuuen buik niet wilden vullen met vrijheids- a woordenkramerij weten die tering- b lijders (de liberalen) niets anders meer dan gal en venijn te spu- w wen. Rechtzinnige mannen die niets anders kunnen dan gal en venyn spuwen I Kom, kom de hoogste is af Vooruit is er meê weg. De vrijbeidswoordenkramerij betreft het princiep der geuzen dat luidt Laat gaan wat gaat in ander woorden hun ijskoud maucbesterianism die bestaat in Geen bescherming voor den werkman. Die daarover te beschikken. De ben overigens den langsten tijd in Thnringen geweestwanneer Jufvr. Agnes FranB gaat, dan verdwijn ik ook, om myn brood in de wyde wereld te zoeken. In stomme verbazing staarde hij haar aan. Ik soa u gelooven, zegde hy langzaam, zonder zijnen blik van haar af te wenden, indien ik niet wist, dat gij valsch zyt. Hare lippen beefden, maar zij nam de be schuldiging schijnbaar kalm op. Ik spreek u niet tegen, waartoe zou ik vergeefsche moeite doen Gij ziet door een beslagen bril en ik mag geen vinger uitste ken; om u de waarheid te doen zien... Al leen spijt het mij, dat gij in één opzicht het recht hebt, mij ook later te verwijten, dat ik een valsch spel speelde. Ja, hst onverantwoordelijke spel van vrouwelijke behaagzucht, zooals gy het uwe volleerde dame hebt afgezien. Neen, tot die bekentenis zal ik nooit komen. Zy zegde dit op vasten toon, terwijl zij hem vrijmoedig in de toornige oogen staarde. Hij glimlachte ongeloovig. Ik zon wel eens willen weten, hoe de man in het bosch- wachtershnis daarover denkt. Die denkt en zegt iederen dag opnieuw Goddauk, dat de treurige tyd op de hoeve achter den rag is. Hy heeft het gelukkige ge voel van verlossing, evenals ik. strekking sprak de baron van 7* Septem ber M. Buis in de volgende woorden uit Wij hebben geenen tijd om ona met de werklieden onleidig te houden en M. Bara toen hij uitriep Er bestaat geene maatschappe- lijke kwestie. - Kiezers, wat dunkt u van die hanswor sten Zijn zij belachelijk genoeg Wie van beiden moet gij het meest verachten Dendergalm vaart hevig uit tegen het aanleeren in de school vao den Catechis mus. Als hü zal baasspelen zal dat ge daan zijn. Hij wil immers den school dwang hij wil de kinderen van christene ouders sleuren naar onzijdige en godde- looze scholen. Welke middelen zal hij gebruiken In de logie van Aalst zijn zij uit een gedaan. Men zal zyne toevlucht nemen tot de vermaningen, boet en gevang. De candidaat der geuzen, hij die weet wat er in die logie omging ^*1 dat niet loochenen. Waarom zoo hevig tegen den Catechis mus donderen De logie van Antwerpen zegt het ons De tusschenkomst van den priester in het onderwijs, als overheid, vernietigt noodzakelijker wijze do werking van den onderwijzer, verlamt ze en berooft de kinderen van alle zedelijk, logiek en rationeel onderricht. Het a&nlee- ren van den Cathechismus is de grootste hinderpaal voor de ont- - wikkeling der vermogens van het kind. Het menschelyke verstand bevryd van dien hoop dingen dio het vervalschen, zoojuister worden recht- veerdiger en redelijker. Daar hebben wij het, de Catechismus is de grootste hinderpaal tegen het ver- geuzen van de jeugd. Ouders, vergeet die woorden niet, prent ze in uwen geest. Wilt gij uw kind zien opgroeien in eer en deugd stemt dan tegea de partijgangers der onzydige goddelooze school, tegen de socios. M. Vandenpeereboom heeft niet, zooals beweerd wordt, den eigendom te Cortenberg gedocht, om zich geheel aan het buitenleven te wyden, zegt de Gazette, maar wel een naamgenoot van den oud minister. Ook zou hij zich niet geheel aan het po litiek leven onttrekken, maar zich door West-Vlaanderen tot provinciaal senateur laten kiezen. En met dezen troost zal hij er zich spee- dig over heen zetten, dat gij wreed met hem gespeeld hebt. Het meisje wierp trotsch het hoofd in den nek men kon zien, dat haar een scherp ant woord op de lippen zweefde, maar zy be- heerschte zich en vroeg heel bedaard Noemt gij den zwaren, harden veldar beid, dien wij als esn paar trouwe kameraden op ons genomen hebben, een spel Frits We ber is een brave, edele jongen, dien ik myn leven lang dankbaar zal zijn. Daarom hsb ik* hem ook beloofd een schalksche trek ver scheen en verdween snel op haar schoon ge laat in persoon zijne bruiloft meê te vie ren, al zou ik over de zee moeten komen. Over twee jaar zal hy in staat zyn, zyne trouwe bruid uit zyn gewezen garnizoen Maagdenborg als vronw zjjn huis binnen te leiden. De trekken van den landheer verhelderden. En daarvoor zoudt gy over de zee komen Wil mejufvronw de gouvernante haar fortnin aan de overzij van den oceaan beproeven. Zy haalde de schouders op. Misschiou zegde zij lakoniek en streek daarby met hare ranke vingers over het staal van de sikkel, als wilde zy er een vlek afdrijven. (Wordt voortfezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1