Zondag 29 Juli 1900 5 centiemen per nummer ;>48le Jaar .>489 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. OP HOL! DE GIFTMENGSTER. In Zwitserland. Merkweerdige getuigenis. Onze groenen Liberale goddeloosheid. DE DE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 4-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Be onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31, en in alle Postkantoren des Lands Guique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse op 3* bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeien hunne inzendingen doen, uiterlijk legen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad Aalst, 28 Juli 1900. Er zijn menschen die in hunnen hoog moed over alles redeneeren willen, iedereen de les willen voorspellen. Zij geven natuurlijk veel blijken van hun onkunde om geen sterkere uitdrukking te gebruiken. Van mannen die zich uit geven geroepen te zijn om de wereld te hervormen, zou men toch iu rechte meer mogen verwachten dan kolossale ezela- lyen. En dat is nochtans wat wij vinden in het volgende geknipt, uit Het Land van Aelst van 15 Juli Wat wilt 7 Socialismns Den klassenstrijd,d'overheersching der arbeidersklas, de verplettering der andere standenZekerlijk geven wij toe dat 't Socialismus veel goede hoedanigheden heeft, veel verdiensten, het heeft mannen van moed en zelfsopoffering.... Doch 't gaat te verre.... En volgens de stelsels van 't Socialismus, 't moet te verre gaaD. 't Socialism loochent het bestaan van God, loochent een ander leven. Socialismus, ge leert. Hier is ons einde en ons laatste bestemming.... Bijgevolg, ge moet en ge zult uitkomen op een wilden vernielenden klassenoorlog. Het is zonderling den schrijver den klassenstrijd te zien afkeuren, hij die reeds jaren langden klassenoorlog aau- predikt. Wat doen onze groenen anders in hunne weekbladen, op hunne meetin- gen, dan het werkvolk ophitsen tegen hunne bazen, de armen opjagen togen de rijken Hij veroordeelt dus zijn eigen werking. Of zou mon op hen het gekende spreek woord moeten toepassen hij ziet den splinter iu het oog der socialisten en den balk niet in zijn eigen oog DenderboJe heeft hem zoo dikwijls reeds gevraagd waar zij toch Daartoe wil den met die woeste, wreede ophitsing van klein tegen grootboe het mogelijk was door den oorlog tot den vrede te geraken Het koddigste van al is dat de schrijver in het artikel waarin bovenaangehaald voorkomt zeggen durft Och indien 't arbeidende volk zijne macht kende't is alles.Bevatten die woorden geen alleen- heersching, geen verplettering der andere standen wat hij bij de socios schijnt af te keuren Dus wat bij de socialisten is af te keu reu is goed by do groenen I Waarom Natuurlijk omdat het de groene party bevoordeeligt. Keert en draait het zooveel gij wilt, gij komt immer op de woorden van den dichter uit Ta justice, c'est ton utilité, ton plaisir, ton caprice De tegenstrevers der catholieken heb ben alle begrip van rechtveerdigheid verloren. Partij voordeel is alles, houdt hun de plaats voor alles. Wil het socialism den klassenstrijd AIs doelwit Neen want het socialism is de verdwijning der maatschappelijke klassen. De socialisten willen iedereen werkman en arm maken. Dus is de klas- 26* VERVOLG. In het begin scheen de heer de Fairières hem genegen, maar toen bij de duistere her komst van Lnchenal vernomen had, ver klaarde hij mijdat hij nooit in dat huwelijk zou toestemmen, cn zich er zijn geheel leven met alle geweld togen zoude verzetten. Wat te doen 'i Reods dacht hij aan eene andere verbintenis, Gabrielle was voor mijn zoon verloren en hij beminde haar hartstochtelijk. Voor zijne oogen zonde zij een ander toebe- hooren Het was mijne schuld. Verder zag ik, dat een groote fortuin in andere handen zoude overgaan en dit fortuin had ik voor mynen zoon bestemd, die gedeel telijk door rnyne Bchuld zoolang in armoede gedompeld was, en die ik nu zoo ryk wilde maken, alB hij een arm geweest was. Toen begin ik eene misdaad.., De ongelukkige wekte waarlijk medelijden op; bleek en verpletterd lag zij op de knieën en wrong de handen. Nu weet gij alles, zuide zij. Met één woord kunt gy mij ongelukkig inakon. Zult seostrijd hot doelwit vau hun streven niet maar klassenoorlog is hun een geschikt middel om tot algemeen vereffening te geraken. Zij hitsen de armen op om gewapenderhand de rijken uit te moorden en zoo iedereen tot werkman te maken. De groene schrijver verwarde dus doel wit en middel. Van wego een wereldher vormer mag dit zonderling zijn. Het socialism heeft veel goede hoeda nigheden, zegt hij nog. Wij vragen welke Het socialism is de godsloochening, 't collectivism of samentrekking der voortbrengst- middelen in de handen van den Staat, de republiek zonder over heid. Dat alleen is socialism Wat verders de socialisten vragen is geen socialism meer, behoort niet meer tot het wezen der partij en kan misschien door de andere partijen aangenomen en verdedigd worden. Wat heeft het socia lism met zulke punten te maken Wij zijn hier kort omdat wij daarover nog meer zullen schrijven in volgende artikels. Het heeft mannen van moed en zelfs opoffering Daarop is veel af te dingen. Waar er gevaar is daar ziet men gewoonlijk de groote roode chefs niet. Nochtans zij doen zich 3om3 eens klam pen door de Politie, om alzoo den marte laar te kunnen uithangen en zich door het volk te kunnen doen kiezen. Zulke zelfsopoffering is wat te ikzuchtig eu weinig verheven. Ga voort, man, don lof der socios te zingeu. Gij doet het uit plicht van dank baarheid, en opdat zij u nog zouden hel pen in de toekomst de catholieken te bestrijden. Hoe edel Onze fameuze Pie heeft eene kolossaio zaag gespannen over A. S. dat het aardsch paradijs op aarde invoeren moet. Hij wil de menschen opdraaien dat met A. S. de gebraden kwakkels uit de lucht zullen vallen. Bij al dat gezeever zou men bijna de schouders moeten ophalen. A. S., zegt en herhaalt by, brengt volkswetten. Wij dierven dat in de duisternissen verschijnend licht eens vragen waarom A. S. in Frankrijk geen volkswetten brachtwaarom zij daar onze wetten moesten komen afschrijven, wetten door eene cijnskamer gestemd 1 Wij moeten hier toch fameuze achter uitkruipers zijn, niet waar, fameuze Pie? De heilige man zweeg, kuchte wel cons of twee maar zweeg toch. Het en duurde niet lang. Hij spande weer zijue onvergetelijke zaag doch dit maal trekt hij af naar Zwitserland, gele gen op de hooge bergeu volgens de kern gij het zeggen, dit woord 1 Ja, ik ben zeer, zeer schuldig ik heb schandelijk ge handeld, maar ik deed het voor mijnen zoou. O, als gij wist, wat het is, na zoovele jaren plotseling eenen zoon te vinden, het eigen vleesch en bloed, een kind, dat... Genoeg, genoeg, zeide Landregarde met halve stem. Denk aan uw eigen moeder, hoe zij u op de armen droeg en u liefkoosde. Gelooft gij, dat deze vrouw ook uiet misdadig kon wor den voor u Eu zoudt gij... Maar zwijg toch riep hij van zijn bankje opspringend en do handen tegen zijn gloeiend voorhoofd drukkende, zwijg toch en ga heen. Zult gij mij ongelukkig maken Neen, ga maar En ik zal u redden, ik zweer het u. Ga in vrede, zeide liy diep bewogen, ik zal zwijgen. Dan klopte hij naar het gebruik der gevan genen aan de deur om den bewaarder te roepen. Nadat mevrouw de Fairières zich verwij derd had, was hy bewogen en aangedaan, als een zwak kind. Een geheelo ommekeer had iu zijn binnenste plaats gegrepen, en als door eene geheime, onweerstaanbare macht gedre ven, had hy beloofd te zwijgen. achtige uitdrukking van een letter kundige. Vrienden zegt het voortvermijdt allen twist op ander zaken; zegt het voort en op het gegeven tec-ken, allen ten strijde voor ons zuiver A. S.... Dan zal 't hier zijn gelijk in Zwitserland. Vrede en Welvaart werk en brood aan elk die van goe den wil is. {Land 8 Juli 190Ó). Uit Frankrijk verdreven is de man nu op vlucht naar Zwitserland. Wij zouden hem gemakkelijk kunnen volgen, mis schien gebeurt dit ook al oens. Maar wij zijn overtuigd dat hij op zijne vlucht door de hooge bergeu menige bergbewoner zal outmoeteu die het met min aan den man moet brengen dan hier in België en dat die Zwitser zich voor een onbekend Land denkt wanneer men hem spreekt over de vrijheid die wij hier in België genieten. Iudicn Pie de hedendaagscho geschie denis kent dan zal hij weten dat daar eilaas inde laalsto tijden zooveel zaken afgespeeld zijn die verre waren in den haak te zijn. Zwitserland heeft ook zijn Bisraark gehad, de kerkvervolging gekend. Ten huidige dage woedt ze soms nog iu som mige streken waar het protestantism in overmacht is. Daar en is dus geenen vrede. Eens maande do Flandre libérale de geuzen aan het voorbecdd van Zwitserland te volgen Zij schreef; Duitschlaud en Zwitserland ger, u ons oen voorbeeld dat we na moeien volgen. - Hé Pio 1 Wij gaan voor heden niet verder. De arme man, zoo g' woon aan 't zagen span nen, zal van zijne gewoonte niet afzien. Wij zullen dus meermaals gelegenheid hebben op dit punt terug te komen. Ont- houdon wij eon punt Niet Frankrijk maar Zwitserland is een Edeneen aardsch paradijs, zoo zegt Pie. Dankt Zwitserland dit aan ziju A. S. Maar lieve man, als A. S. daar aan schuld heeft w;.arom zien wij hetzelfde niet gebeuren in Frankrijk, ook een Land van A. S. Waarom hoefi een en zeltdo oorzaak twee verschillen Iff uitslagen Piè, gij zijt bezig hé, met uwe lezers twee ooren aan te naaien Wij wenschen hen proficiat Ze varen er wel meê I In de Vereenigde Staten heeft de be- keoring van der. Anglicaauschen pastoor Dr De Costa t<>t het Catholicism groote opschudding gemaakt. Dezer dagen ont ving het Vatica in eene openbare verkla ring van den bekeerling, die hij noemt Van Kantelbeig naar Rome. Hierin verklairt hij, dat er sedert 50 jaar eene belanghebbende processie, be slaande uit geestelijken on leekeu, van Kantelberg naai Rome plaats heeft. Deze beweging is even gestadig als de loop van den golfstroom, en viudt haren oorsprong in algemeene oo;zaken. ZEVENDE HOOFDSTUK. Vau nu af aan bleek de zaak in een geheim zinnig donker gehuld, on het volk wist zich dozen zonderlingen ommekeer van zaken niet te verklaren. Landregarde, die dikwijls voor de recht bank moest verschijnen, had altijd zijne ant woorden gereed. Geen getuige stond tegen hem en de publieke opinie vond geene ge noegzame gronden om hare meening te recht vaardigen. Doktor Hugonot was opgeroepen en verklaarde vui de onschuld des aange klaagden overtuigd te zijn. Na zulk een vruchteloos onderzoek zou men Landregarde wel vrijgesteld hebben, hadden geene iware vermoedens op hem gemat. De rechtbank wildo zich niet overhaasten en hem zoolang in hechtenis honden, tot men den dader gevondou had. Door een bijzonder toeval kregen de zaken een andere wending. Gatharina, de dienst meid van mevrouw de Fairières, was op ze keren morgen verdwenen. In het begin stoorde men zich hieraan niet, en men dacht, dat zij naar Menneville vertrokken was, een stadje in de nabijheid van Caën, waar zij be kenden had. Zoo verliep eene heele week en nu werd de politie met de zaak bekend ge maakt. De beweging naar Rome wordt geleid door eene nieuwe opvatting der geschie denis. en door een volmaakter kennis der feiteD, hunne waarde en gevolgen. Deze beweging wordt bezield door eene on weerstaanbare logica. Wat Dr De Costa naar Rome trok, was de diepe eerbied van het Pausdom voor het H. Schrift. De Catholieke Kerk alleen is iu staat, om het goddelijk karakter en de inspiratie der heilige Boeken te waarborgen. Het bankroet der Hervormingen be schouwt deze bekeerling als voltrokken. In de Vereenigdo-Staten heeft zij, op 62 millioen protestauten, 42 millioou buiten elke godsdienstige gemeenschap achterge laten. Sommigen onzer niet catholieke me deburgers, zoo besluit bij, beginnen de Catholieke Kerk te beschouwen als eene onmisbare zedelijke grootmacht voor ons land. terwijl zij dankbaar erkennen, dat het nationaal leven van zijn krachtigsteu band zoü verstoken en do veiligheid der toekomst voor de republiek in gevaar ge bracht zou worden, indien het Catholicism ophield te beslaan. De Roomsche Kerk weet zich op bijzondere wijze haar de be hoeften van het Americaanscbc volk aan te passen. Zij bezit den sleutel van alle vraagstukken dezer eeuw op zedelijk en maatschappelijk gebied. Wanneer zij een maal doer het Americaansche volk op hare juiste weerde geschat wordt, dan zal Zij zich bekwaam toouen om al de hoogere behoeften vau dat volk te verde digen. In hot Americaansche tijdschrift de Monthly Atlantic - heei't de Proto- slautsche geleerde Ledgwiék onlangs soortgelijke beschouwingen geleverd. Een bewijs te meer, hoezeer het Catholicism in de Vereenigde-Staten ziju aanzien eu invloed gestadig ziet toenemen. De godsdiensthaters van Den Dender- galm kunnen er een puntje aan zuigen. NAAR GHEELI Als wij A. S. hebben dan is cr wel stand voor elk, gelijk in Zwitser land. Land van Aelst'22 Juli 1900). Dat is de derde editie I Laat de feiten spreken. De Revue sociale calholique schrijft in baar nummer vau 1 Mei 1900, bladz. 248. Wij lezen in eene revue uit het Land (Zwitserland) dat «de grison- sclie onderwijzers eene petitie heb ben gestuurd aan den Hoogen Raad vragende dat het minimum van hunne jaarwedde op 700 francs zou gebracht worden Vindt gij niet, lezer, dat voor een lui lekkerland dat onze Pie als model aan ziet, 700 fr. als minimum bitter weiuig is. En de onderwijzers hebben dat nog niet. Onze onderwijzers in België zouden hunne Zwitsersche kameraden hartelijk dankcu. Het nntiimum van de vijfde kate- gorie is hier 1100 frank, het dubbel van iu Zwitserland. Dit spoorloos verdwijnen scheen vreemd. Men sprak van zelfmoord, van eene nieuwe misdaad, doch deze vermoedens werden niot bevestigd. De vermiste werd overal gezocht, maar te vergeefs. Eindelijk ontdekte men, dat zij te voet en wel des nachts naar Besson- ville op een paar uren afstand van Caën naar eene tante gegaan was, maar van hier werd men haar spoor bijster. De politie vermoedde nu, dat zij naar Parijs ofwel naar Engeland vertrokken was. Maar waartoe deze vlucht Men ouder- vroeg de tante, mnar deze was zoo doof, ziek en oud, dat zij niet kon antwoorden. Het gerecht begaf zich ia de woning van de Fairières, deed de kamer der verdwenen meid openen en onderzocht haar nauwkeu rig, waarvan de uitslag zeer belangrijk was. De bewijzen ontbraken nog, maar het drama, dat hot geheele departement in rep en roer had gebracht, scheen eindelijk onthuld te worden. Vooreerst ontdekte men een aantal af schriften van brieven, die door Gatharina geschreven waren aan haren beminde met name Emile gericht. De familienaam was nergens genoemd. Uit deze papieren bleek, dat do meid spoedig wilde trouwen, maar de hiertoe benoodigde gelden nog niet bezat. In een dezer brieven schreef zij aan haren ge- De Belgische onderwijzers, zegt Pie, die het dubbel winnen van do Zwitsers, ziju ongelukkig maar de Zwitsers, die den helft min winnen, ziju gelukkig omdat daar het zuiver A. S. bestaat omdat elk man er één stem heeft. Begrijpe wie kan Naar Gbeel 1 man, uaar Gheel I OP STORM. V Land schrijft nog in hetzelfde num mer 22 Juli 1900. Overal, men ziet voor H volk zorgen, overal men komt overeen om dc goede zeden te herstellen. HEILIG (sic) algemeen stemrecht dat zijn de vruchten die gij oplevert. Houdt hem vast, hij is op hol eu zal malheuren doen. In Frankrijk bestaat dat heilig alge meen stemrecht sedert eete halve eeuw. Daar heeft elke man, zya stem I Eu nochtans moest men Het Land ge- looven daar heeft men den tijd niet voor de goede zeden te zorgen, want over 14 dagen schreef datzelfde Land dat er daar wetten moesten gemaakt worden om de eerbaarheid der dochter te beschermen.-' Voor wat aanziet hij zijue lezers dat hij ze zoo onbarmhertig voor den aap houdt en ze zoo ongenadig elko week ecu kop pel ezelsooreu aannaait Eu hij gaat de wereld verlichten, daar waar duisternis heersebt licht doen wor den 1 Arme lezers van 't Land, wat pillen durft men u toch doen slikken Zij zijn te beklagen indien zij zoo gewillig die geïntereseerde leugens en dwaalbegrippeu aaauemeu I WAARLIJK GEK! Hij schrijft - Vruchten van het heilig algemeen stemrecht. Vaderlijke besturen en volksbesturen {Land van Aelst 22 Juli 1900). Iu Frankrijk bestaat dat heilig A. S. en wat gebeurt cr Voortaan is het ten allerstrengste ver boden in do Fransche scholen nog ^ec kruiskeu te maken. In de departementen Aude en Hoogsa- vooien MOETEN alle staatsbedienden hunne kinderen uaar do officieelc school zenden. To Besangon is een boricht aangeplakt waarin gemeld staat dat degene die zijne kindereu nog het vrij ouderwijs toever trouwt op staande voet, alle plaats van het goevernement die hij mochte bedie nen, verliest. Het was in dat Land van heilig A. S. dat kinderen, die in 't wit gekleed, aan de processie van een naburig dorp hadden deel genoraeu, voor het gerecht moesten verschijnen. Dat zijn brutale feiten; zij zijn zoo brutaal zelfs dat alle bemerking overbodig is. Zijn dat, heilige man, geen vruchtcu van bet heilig A. S. Waarom niet liefde, dat de heer de Fairières haar hij testa ment een zekere som geld vermaakt had; dat had hij haar zelf gezegd. Buitendien bezat zij eeuig geld, dat zy van haar loon bespaard had. Ook vond men brieven, die door eene onbekende band geschreven waren en de handteekening JSmilo droegen. Waar schijnlijk kwamen zij van den geliefde van Catharina, die volgens het postmerk te Parijs woonde. In verschillende brieven werd Gatha rina uitgenoodigd, zich zoo spoedig mogelijk, op welke wijze het ook zij, iu het bozit van hot geld te stellen, anders, zoo luidde de bedreiging aan het meisje, werden de betrek kingen afgebroken. Na deze ontdekkingen werden door de rechtbank dadelijk de papieren van den heer Fuirières in beslag genomen. Men vond in derdaad hot testament, waarin aan de meid 2000 franken toegekend werden. Verder ontdekte men eene som van 290 franken, die in eenen zakdoek, met haren naam voorzien, gewikkeld waren. Het ver moeden lag voor de hand, dat zij dit geld ver geten, of, dnt haar angst zoo groot geweest was, dat ze het niet meer durfde halen. Men ondervroeg hare tante eu deze verklaarde, dat liure nicht eene schuld van 50 franks ver effend had. Heeft uwe nicht u niet gezegd, van wien Waarom zoo opzettelijk, met moedwil zijn lezers bedriegen Wij kunnen dat maar niet begrijpen. Te Molenbeek hebben do geuzen on do socios het kruis van den lijkwagen wegge- uomcu. Indien daar nu het zuiver A. S. bestond zou dan hetzelfde niet gebeuren T Als de menschen onverdraagzaam, godsdiensthateud zijo, dan zal het zuiver A. S. zo uiet goed maken, niot verdraag zaam. H| scheert dus den gek met zijn zuiver Een liberaal blad van Antwerpen, Le Matin, zou willen dat het aan de Belgi sche zendelingen verboden werd hetcatho- lick geloof hij de barbaren te gaan predi ken. a Zeker mogen de Belgen naar vreemde landen vertrekkeu, zegt do Matin, maar zij moeteu hunne goden to huis laten, om do goden der andere landen niet te mis noegen. Dus, vergelijkt het geuzenblad den God der Christenen met die der heideneu waarover don door den dood van den Zaligmaker, het Christendom heeft geze gevierd. En er zjju menschen, die ter korke gaan, die zulke eerloosheden tegen hun nen godsdienst lezen, en niot verontwaar digd zijn. Ofwel zijn zij onbeperkt dom, ofwel hun godsdienst is niet rechtzinnig. Het Chineesch schrift. Do Chi- neezen hebben zos soorten van lettortee- kens 1° Die, welke nog den vorm van het voorwerp afbeelden. 2° Die, welke eene zekere hoedanigheid of eigenschap aanduiden zoo wordt de morgend aangeduid door oene afdocling van de zon vlak boven eene horizontale lijn. 3° Sameugestoldo vormen, bestaande uit verbiudiugcn vau 2 of 3 eeuvoudige figuren om een ingewikkeld denkbeeld uit te drukken b. v. eene samenvoeging vao zon en maau, om het algemeen begrip Tan licht uit te drukken. 1° Negative karakters, om aan tc dui den dat de bedoeling juist het tegendeel is vau de oorspronkelijke beteekeuis. 5° Samengestelde typen, bestaande uit de figuur van een voorwerp en de voor stelling van het geluid, eeuozeer tal rijke klas. 6° Beeldsprakige teekens. Het zou gausch onmogelijk ziju met zulk eene taal per telegraaf berichten over te brengen. Maar iemand kwam op het denkbeeld, eene lijst van de meest in omloop zijnde woorden (omtrent 7000 to maken en die to nummeren. De regeeriDg heeft toen een catalogues uitgegeven en nu worden de berichtenin die cijfers over geseind. zij dit geld gekregen had, vroeg men de oude vrouw. Ik heb haar dat niet gevraagd, hernam zij, mnar zij had een goeden dieDBt en waa reeds lang daar. Dat alles voldeed niet, men verlangde het spoor van het vergift, of een bewijs, dat alle twijfel wegnam, maar niettegenstaande al het zoeken vond men niet het geringste van arse nicum of kwikzilver. Toen kwam dokter Huhonet op de ge dachte om een nchtorgelaten kleedingstuk der meid aan een chemisch onderzoek te onder werpen. De uitslag was verrassend, men vond in den sak arsenicnm en kleine metaal achtige kogeltlee, welke voor 't bloote oog onzichtbaar, maar voor 't gewapend oog zeer duidelijk als kwikzilver te herkennen waren. Deze bewijzen voldeden. De meid had dus den moord gepleegd, om in 't bezit van 't geld te komen en zoodoende te kannen trouwen. u Het is zonneklaar, hoorde men aan alle hoeken der stad de lieden zeggen, dit licht vaardig schepsel heeft haren heer vergiftigd. Wie zoude dat ooit aan het meisje gezegd hebben Maar, het ia licht te hegrijpen, een teuggellooze liefde is dikwijls de oorzaak van vele misdaden. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1