k
Zondag 19 Augusli 1900
5 centiemen per nummer.
.Vr'Jnar 5495
Vrij onafhankelijk volksgezind
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Oorzaak en gevolg.
Raadgevingen
aan de boerinnen.
DE
GIFTMENGSTER.
Overwegingen,
w
Verstand in pacht. -
God bestaat niet, Qb°edsua" t!
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar
Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31,
en in alle Postkantoren des Lands
Culque Buum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnisse cp
3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeien hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen deD
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad
Aalst, 18 August! 1900.
Men schreeuwt om te meest tegen de
afschuwelijke misdaad van Bresci. Allen
keurden ze af in min of meer luidruch
tige woorden.
Maar kan het bij allen wel heel ernstig
zijn met zulke afkeuring?
Dat is eene vraag en wij willen er hier
een klein antwoordje op geven.
Is die afkeuring bij allen wel ernstig
In den woordluid ja, feitelyk neen.
Wy gaan dat bewijzen.
Er zijn meuschen die de Fransche om
wenteling bewonderen. Dat is gevaarlijk
onder meer dan een oogpunt. De Fran
sche omwenteling is eene aaneenschake
ling der afschuwelijkste moorden en de
ODgehoordste misdaden. Men beeft schoon
die misdaden af te keuren om de hervor
mingen alleen te gedenken die, in dit tyd-
vak, tot stand kwamen, de volkslogiek
komt daar tegen krachtig op.
Wy willen nu over die hervormingen
niet twisten maar, ods stellende op het
standpunt van onze tegenstrevers ze een
oogenblik aannemen. Men maakt hier een
onderscheid dat het volk niet begrijpt.
Het volk ook maakt geen onderscheid
tusschen de moorderyen op groote schaal
door eene opgeruide menigte en de revol-
scheut van Bresci.
Inderdaad, zou er wel een principieel
verschil bestaan
Wie op zulke schoone weg is, blijft niet
halverwege slenteren.
Wie de Fransche omwenteling ophe
melt die bewondert ook de politiek van
Garibaldi en Mazzini. Dat zijn helden zeg
gen zij, die hebben groote daden verricht
en groote dingen tot stand gebracht.
Weêral keuren zij zekere middelen af
maar toch Garibaldi is een groot man,
Mazzini is een groot man.
Zonderling onderscheid. Zy bewonde
ren de gevolgen van moorden en geweld
dadigheden maar keuren diezelfde moor
den en gewelddaden af
Het volk beseft, begrijpt zoo iets niet
voegen wy er ootmoedig by wij ook niet.
Van de groote politiekers zonder eer-
of rechtveerdigheidsgevoel komen zy tot
de invidueële woordeD. Zoo viert de geu-
zery in Italië den soldaat Milano Dat
was een held, een echte vaderlander, een
martelaar van Italië
Die weg is de geuzery opgegaan. Hoe-
velen onder hare woordvoerders zijn er
niet die geschreven en gedoceerd hebben
dat het einde de middelen wettigt, dat
alle middelen goed zijn tegen over eenen
vijand
Bresci heeft dien stelregel in praktijk
gesteld. De anarchisten aanzien als
de vijanden der menschheid al de
genen die met overheid en gezag
zijn bekleed. Alle middelen zijn goed,
leeren de geuzen goed, zeggen do anar-
chos, wy zullen ze gebruiken I
Maar zullen de geuzen zeggen, het
gezag is de vijand der menschheid niet
Zachtjens, zullen «Ie andere hun toe
roepen wy meenen dat nu zoo en wij
hebben toch even als gij de vrijheid van
denkwyze 1 Gij zegt dat er geen verschil
bestaat tusschen waarheid en leugen
gij hebt voor de leugen dezelfde
rechten geeischt als voor de waar
heid. Wij ook wij hebben voordeel uit
dien stelregel. Gij kunt ons niet bewijzen
dat het gezag de vijand der menschheid
niet is. Wij hebben ook de vrijheid van
denkwyze en wat recht hebt ge ons den
steen toe te werpen als wij uwe princie
pen in pratijk stéllen
Maar, beweert de geus, het gezond
verstand zegt duidelijk dat ge ongelijk
hebt.
Uw gezond verstand zegt u dat alle
middelen goed zyn als het de geuzen be
treft. Met welk recht maakt gij een onder
scheid ten nadeele uwer vijanden?Gij hebt
voordeel gebaald uit de Fransche omwen
teling, daarom is zij in uw oogen recht-
veerdig Gij hebt voordeel getrokken uit
de politiek van Garibaldi en Mazzioi en
daarom zijn ze helden Gy bewondert de
tyrannenmoorders en voor ons hebt gy
niets dan misprijzen. Waaruit dat ver
schil Waarom die twee maten en twee
gewichten Ah handelden wij in uw
voordeel dan ook zouden wij groote man
nen zijn, en ons gedrag zou eeu voorbeeld
worden voor de jeugd
Wij zullen de geuzen op die opmerkin
gen zelf laten antwoorden.
Wij hopen echter dat zy het zullen
doen niet met ydele woordenkramerijen
maar met goede bewijsvoeringen. Wij
hebben in 't begin van dit art. gezegd dat
in hunnen woordluid de afkeuring der
geuzen ernstig was, maar feitelijk niet.
De logiek der feilen is een verpletterend
iets. De geuzen denken daar niet genoeg
op vandaar al de monsterachtigheden
die in hunne leerstelsels sluipen.
De socios ook hebben geprotesteerd.
Wij zullen bewyzen dat dit maar voor den
vorm is en er slechts daarin comedio
wordt gespeeld. Dat is voor een volgend
artikel.
Waarheid. Het catholiekste land
der wereld is België. Het is ook het wel
varendste en vooruitstrevendste oord des
geheelen aardbodems.
Het verval der Latynsche volkeren,
Franschen, Spanjaards en Italianen,
begon toen zy liberale regeeringen aan
namen.
De toekomst is aan de Germaansche
volkeren Zuid- eö Noord-Nederlanders,
Scandinaven, Duitschers en Angel-Sak-
sers, de groote helft protestant, de kleine
helft catholiek, maar allen in den grond
diep geloovig, en dus anti-liberaal.
Dit alles wijst zijn eigen Eo toch geen
enkele liberaal die het ziet.
Nu, om liberaal te zyn, echte, ge
stampte liberaal, is de eerste en onmis
bare voorwaarde een blinde uil, zooniet
een vierkante ezel te wezen.
In zijn voortreffelijk werk «De Boeren»
werk dat alle weetgierige landbouwer zou
moeten lezen, geeft advocaat Vliebergh
de volgende raadgevingen
De vrouw van den boer moet eene
boerin zijn die met haren tijd medegaat
de dochters van den boer moeten boeren
dochters zijQ. De vrouw in lt huishou
den, zegt het spreekwoord. Nergens is dit
meer waar dan te lande. De boerin moet
niet alleen het huiswerk kennen maar
in den koe- en verkenstal en op het neer
hof is zij om zoo te zeggen meester zy
heeft twee keukens zy moet zorgen voor
de tafel en voor de kribbe.
Zij moet daarenboven nog op al het
overige der boerderij letten. Wy zegden
dat zij met baren tijd moet medegaan, dat
wil zeggen dat zij moet weten boe het
grootste profijt uit de boerderij kan ge
laaid worden, by zonder moet zij dat
weten voor boter en kaas alsmede voor
de voortbrengselen van het neerhof.
Wat de boerin nog moet doen, en waar
ongelukkiglijk te weinig op gelet wordt,
is van bare dochters boerendochters te
Wat de jengdige echtgenooten betreft, zij
waren liet beeld van een gelukkig huwelijk.
Niemand twijfelde aan hnnne wederkeerige
liefde. Laoheual's liefde had iets hartstoch
telijks, waarover de onderen van dagen lach
ten en dat de vrouwen echter ten zeerste
prezen.
Deze liefde en teederheid zon men van den
advocaat niet verwacht hebben, wanneer men
hem aan de rechtbank zag, waar hjj om zijn
scherpe redevoeringen zeer gevreesd werd.
Voor zijne vrouw was hy het onderdenigste
wezen. Hij vreesde eene plooi op haar voor
hoofd en smeekte van haar een bewijs van
liefde af als iemand, die nauwelijks verloofd
is.
Gabriëlle, die eene verstandige vrouw was
en haar echtgenoot zonder hartstocht be-
beminde, verwonderde zich dikwijls over den
eerbied, waarmede hij haar bejegende. Uit
het huwelijk was een kind gesproten, een be
koorlijk, blond knaapje, het levend beeld
zijner moeder en dit beeld was betooverend
genoeg om het verledene te vergeten en de
toekomst op te helderen.
Toch meende Gabriëlle, die haar echtge
noot opmerkzaam gadesloeg, verandering in
hem te bespeuren hij scheen van dag tot dag
koeler en somberder te worden. Deze omme
keer, die wellicht aan een ander oog, dan het
hare ontgaan ware, werd zoodanig, dat zy
in hare bezorgdheid de oorzaak er van tracht
te op te sporen. Maar hoe zy het ook
legde, de reden kon ze niet ontdekken. Toen
besloot zy zich tot haar echtgenoot te
wenden.
Wat scheelt u, mjjn vriend? vroeg zy
hem op zekeren dag, toen hy bleek en ver
strooid binnentrad.
Niets, in 't geheel niets, hernam hy ver
schrikt.
Gij bedriegt mij of gij bedriegt n zelf.
Ik verzeker n, dat my niets scheelt.
Dat is wonderlijk, zeide zy met nadruk,
dan moet ik veranderd zyn, want ik vind n
heden niet zooals gy vroeger waart. My
dunkt, dat er iets aan hapert, gy zjjt soms
zoo zwaarmoedig.
Hebt gij my dikwijls zeer vroolijk ge
zien viel hy haar in de rede.
Het is wel niet uw gewone toestand
maar toch waart ge meer opgewekt in het be
gin van ons huwelijk.
't Is maar eene boerin, wordt dikwyls
al spottende gezegd.
Wil men daarmede beduiden dat de
dochter waarvan sprake als eene boerin
;ekleed is, dat zij op de hoeve of op het
and werkzaam is, dat de zon baar gezicht
wat verbrand heeft en het werk bare han
den wat verhard, moeder en dochter
mogen fier voorbijgaan zonder naar dien
zotten praat te luisteren.
Wil men integendeel daarmede zeggen
dat die dochter geene manieren heeft,
dat zy iemand niet beleefd aanspreken
kan, dat zy wild en niet ingetogen is, dan
is het woord slecht gekozen, want zulke
dochters treft men aan in stad evenwel
als te lande.
Christelyke, gemanierde, ingetogene
onderwezene boerendochters, dat is bet
wat boer en boerin Tan hunne dochters
moeten maken.
Hoevele moeders nochtans die voor
hunne dochters eene andere toekomst
droomen, die ze naar de school zenden om
er totjufferkens op te groeien en die in
den derden hemel zyn als zij hunne juffer
met den eenen of anderen bureelman
kunnen doen trouwen 1
Gelukkig komt qr verandering er ont
staan meer en meer kostscholen waar de
boerendochters eene christelijke opvoe
ding en een deugdelyk onderwijs als boe
rendochter ontvaDgen.
zegde hy tot de schoolmeesters en school
meesteressen
Gij moet leeren dat de wetenschap
niets boven den mensch kent, en dat het
goede, dat bier op aarde zyne belooning
niet gevonden heeft, ze elders evenmin
zal vindeo. Wij vragen u Diets anders, dan
bij de kinderen en dat is uw plicht
alle bijgeloovigbeid op wijsgeerig (hij wil
zeggen godsdienstig) politiek en ecouomiek
gebied uit te roeiën.... Doet dal, en wij
zullen ze zonder aarzelen zich zien rich
ten naar het materialism, de republiek en
bet socialism.
Ziedaar duidelijk de vruchten van het
onzijdig onderwijs afgeschetstmen moet
de kinderen opbrengen in het ongeloof,
om er republikeinen en socialisten van te
maken. En 't is zulk onderwijs dat de logie
bier wil in voeren door den schooldwang.
De onzijdige scholen. Anseele
heeft eens gezegd dat de onzijdige scho
len kweekerijen van socialisten zijn. Een
fransch socialist citoyen Delsalle, adjunkt
der logie, heeft hel nog duidelijker uitge
legd. Verleden maandag, op de prysuit-
deeling voor de Bladschoten te Rysscl,
y C Het zuiver A. S. bestaat
in Zwitserland, Frankryk
en Duitschland Wat zien wy er gebeu
ren
Kerkvervolging in Zwitserland.
Kerkvervolging of Kulturkampf in
Duitschland.
Kerkvervolging in Frankryk, uitdry-
ving van byzondere personen 1
Schoone broederlijkheid 1
De demokratie in de Regeering is on
vatbaar voor voorzichtiqhexd. van zijDe
natuur is zij hevig, oorlogzuchtig en ver
kwistend. Alvorens een bepaalden stap te
doen tot haar, zegt dan een lang vaarwel
aan do vrijheid, aan de orde, aan den
vredeaan het crediet, aan den voor
spoed. - (Royer-Collard).
Dat is gevloeid uit de pen van een ver
maarden wijsgeer en publiciste.
Een volk zonder stemrecht is een wild
volk, zegt M. P. Daens.
Dus vóór de helft dezer eeuw waren
allen barbaren. Wij, Belgen, ziju wilde
menschen geweest tot in 93 1
Is het gek 1
Zijn er Boxers in China dat is de schuld
omdat Z. A. S. er niet bestaat 1 De oorlog
met de Boeren nogmaals omdat Z. A. S.
in Engeland niet bestaat 1
Z. A. S. is een tooverstokje I 1
Is het niet onnoozel met zulke argu
menten voor den dag te komen. Als er
voor A. S. niets anders pleit, dan is het
mager.
Wij moeten eens te meer vaststellen
dat groene Don Quichotte de zaken be
delft waarmeê bij zich bemoeit.
De geuzen zijn de mannen van 't licht,
't is geweten de catholieken zyn dom
pers.
Lees hier wat een geus sebryven durft
Eensklaps greep hy teerder hare hand en
zeide glimlachend O, dat ïb reeds lang
geleden
Lang Vier jaren 1
Ik bemin wellicht meer dan den eer
sten dag, sprak hij, eenen zacht onderdruk
kende.
Ja, ik geloof n maar waartoe deze
sombere gedachten, die u overvallen Twij
felt gy aan mijne liefde
Neen, o neen
Lijdt gij soms aan eene kwaal Kom,
gy moet mij alles zeggen 1
Gy weet, dat ik eene voortreffelijke
gezondheid genieten onze zaken staan ook
goed.
Zy schudde ongeloovig het hoofd en zeide
k Iets is er toch wat n kwelt.
Wees toch niet zoo dwaas myne lieve,
nw geest met dergelijke vermoedens te pla
gen. Ik herhaal n nog eens, dat mij niets
scheelt.
Doch zy zette haar verhoor voort en her
nam Zooals gy zegt, ontbreekt het onB
niet aan fortuin, wij bezitten meer dan wij
noodig hebben en onze zoon gebruiken kan.
Wy zyn jong, gij zjjt beroemd enjgeacht
de ongelukkige gebeurtenis, die de zon mjjns
levens deed tanen, ligt reeds ver in het ver
leden en wat n betreft
Hy viel haar opnieuw in de rede en zei<fe
in de Revue de Relgique van 15 sep
tember 1878. bi. 15.
Ik zeg dat de catholieken de
eenvoudigste begrippen niet kun
nen van reoht 't zij natuurlijk,
'tzij burgerlijk. Zij roepen de macht
in van den huisvader en in wezen
lijkheid de huisvader heeft geen
enkel recht n (tegenover de opvoeding
van zijn kind).
Dat schrijft M. Laurent. Welke ver
waandheid de heeren geuzen toch durven
aan deD dag leggen 1 De catholieken zijn
dom, aartsdom de geuzen alleen zijn
verstandig.
Gij moet inderdaad veel verstand heb
ben om theoriën uit te kraaiën lyk onze
armtierige het doet.
Gij moet inderdaad ook veel verstand
hebben om aan de dwaasheden der ziels
verhuizing geloof te hechten. Was M. Lau
rent daar niet van overtuigd
Was hij het niet die geloofde dat de
ziel zijner overledene dochter naar eene
plant van zijnen hof was verhuisd
Tot daar voert het rationalism, zoo
zeer gekoesterd en getroeteld door onzen
poveren Dendergalm. Hy zal misschien
antwoorden dat de vraag der zielsverhui
zing niet opgelost is, evenals hij eens
zegde dat de lezingen van slechte boeken
op het gemoed geen indruk hebben.
Ja, zij hebben alle verstand in pacht.
weert Dendergalm. Er is geen hemel.
Dus is er ook geen ziel en de mensch
is een bloot stoffelijk wezen.
Als de mensch enkel bestaat uit een
sterfelijk lichaam kan hij onmogelijk vrij
zijn en vrij handelen.
Indien de vrijheid niet bestaat is er
ook geene verantwoordelijkheid, geen
recht, geen plicht, geen wet, geen zede-
lykhheid, noch goed, noch kwaad.
«Indien de vryheid niet bestaat is de
wroeging eene geesteszwakheid en het
dwaaste van alle bijgeloof de toekomst
behoort aan het verstompend rijk van
eene algemeene verlaging. Op deze aarde
zijn er Dog slechts kleinen en zwakken,
slachtoffers zonder verdienste en zonder
hoop en de sterken en de gelukkigen die
ze zonder dralen en zonder meèdoogen
kunnen verpletteren onder den wagen van
hun beheer. (Mgr. Turinaz. De ziel bl.
101).
Al de instellingen van het maatschap
pelijke en burgerlyke leven berusten op
do vrijheid. Indien de mensch niet vrij
handelt zijn onze tribunalen een weten-
lijk anachronism.
Hebben de schrandere pbilosophen van
Dendergalm op de gevolgtrekkingen van
hunne leerstelsels wel gedacht Wat
denkt er de heilige man van Chipka van,
bij die eens sebryven dorstde libe-
BALENSIJN GOEDE CHBI3TBNBN. Zullen
zijue oogen nu open gaan Zal bij inzien
dat bij op een dwaalspoor is of kan zijn
Christen-zijn misschien samengaan
met het loochenen van het bestaan vaa
God?
Heilige man, gij moet uw woord her
roepen.
1 fji - Van geus tot so-
i li D cio, van socio tpt
anarchist komt men gemakkelijk
als men maar consequent met zijn
eigen blijft.
Nochtans do geus verloochent dea socio
ca de socio den anarchist als door een
afschuwclijko moord dc wereld in op
schudding gebracht is. Op de gewone
tydon erkent de vader don zoon en deze
den kleinzoon. De geus loopt samen met
den socio en de roode Mariaune'szoou
draagt den rouw om een gehangen of ver
oordeelden anarchist, (b. v. Vooruit).
Het kartel ligt nag in ieders geheugen
en gaat voor Z. A. S. wéér in 't Teven ge
roepen worden.
Weêr komt den naam van den anar
chist Moineau voor den dag en dezen man
wilden de socios in de Kamer brengen.
Wat al tooneelen zyn er niet gespeeld
voor den bommenman Do Volkskamer
is er meer dan eens vol van geweest.
Ziehier wat er gebeurde op het sociali
stisch congres van Antworpen van 14
April 1895, morgendzitting.
Citoyen Serwy, secrotaria, stelt voor
een bewijs van genegenheid te zenden aan
den jeugdigen anarchist Victor Ernest
onlaugs door het Assisenhof van Brussel
tot 6 maanden gevang veroordeeld en die
thans zyne straf ondergaat in bet celge
vang te Gent.
Bewijzen van genegenheid zenden dat
is wel dat men ae gepleegde daden goed
keurt lijk het onder vrienden betaamt.
Wat belieft er a, lezers? Mogen de
socios dan wel protesteeron tegen de daad
van Bresci?
op opgewonden toon Waarom dat her
halen
Ja, het is zoo maar ik wilde uwe kwaal
kennen en de bron er van ontdekken want,
mijn vriend, wanneer eene vrouw, die haren
man lief heeft, zyne kwaal kent, vindt zy
licht het geneesmiddel.
Het geneesmiddel Wat zegt gij Er is
geen. Plaag u zelve toch niet,want my scheelt
niets moet ik het n honderdmaal herhalen
Ik verzoek u mij niet meer daarover te spre.
ken, dat verdriet my I n
Dea anderendaags het was een Vrijdag
kwam hij later dan gewoonlyk van de recht
bank thuis, at haastig en vroeg niet eens
naar zyn kind, dat sliep. Neen, zoo heb ik
hem nooit gezien, zeide Gabriëlle, die be
zorgd begon te worden.
Zaterdag verliep ongeveer op dezelfde
wijze en Zondag kwam. Lachenal werkte den
geheelen morgen en verscheen eerst 's mid.
daga in den familiekring. Aan het eten sprak
hy geen woord,daarna nam hy een boek over
rechtswetenschap en begon er in te bla
deren.
U Wat doen wy de2en namiddag vroeg
Gabriëlle.
Wat gij wilt.
Zonden wij uitgaan
Gij weet, uitgaan of hier blijven is mij
om het even.
Wel wat een lief antwoord van mijn man.
Zy lachte en wilde schertsen; maar hij lachte
niet en tnnrde gedachteloos in zijn boek.
- Dan zal ik my aankleeden om uit te
gaau, zeide zij.
Ja, hernam hy op onverschilligen toon,
maak u gereed. Maar waar gaan wij heen
Als gij wilt, zullen wij mevrouw Dnfre-
noi bezoeken wy zyn lang niet daar ge
weest.
Neen, niet daarheen dit hnis bevalt
my niet.
Wilt gy liever Largerre een bezoek
brengen
Neen, ik ben vermoeid en heb rust
noodig ik was deze week met werk
laden het verkeer met dezen man zou my
afmatten.
Wel, waarom zegt gij dat niet dadelyk
Dan gaan wij eenvoudig naar het museum.
Waarom niet liever naar buiton, in de
vrye natuur Deze eenzame, sombere stad
drukt my maar het boscb, de vrye natuur
lacht mij aan.
Goed mijn vriend, zeide Gabriëlle zacht
jes maar wy kunnen niet zeer ver gaan.
Waarom
Wij zouden niet terug zyn voor het
avondeten.
Des te beter, dan eten wij buiten dat
zou aangenaam zyn.
Lichtstralen. Wie in alles lee
ring vindt, is wijs wie zyne hartstochten
overwint, is sterk wie geen overvloed
begeert is rijk wie zichzelf kan eereu is
eere waardig.
't Is oven moeiëlyk groote dingen tot
stand brengen zonder opofferingen, als
dure zaken te koopen met weinig geldt.
Klaagt niet, dat het werk u al te moei
lijk valt. Na de grootste inspanning is de
rust het aangenaamst na den moeilijk-
sten slryd de overwinning het zoetst.
De drie bekwaamste geneesheeren zyn:
Matigheid, arbeid en vroomheid.
Vele vrouwen hebben genoeg verstand
om te spreken weinige om te zwijgen.
Spreken is zilver, zwijgen is goud, maar
een goed weord op den juisten tijd is een
diamant van het zuiverste water.
Te vlugge hoofden, te vlugge tongen.
Die hebben saam veel kwaads gezon-
in.
De waarheid spreekt vergeefs voor die
ze niet verslaat. Bildebdijx.
- Gij vergeet, dat wy mevrouw de Fai-
ricres heden ten eten hebben.
Een oogenblik was het aagezicht van La
chenal opgehelderd hy droomde van de vrye
natuur, hy meende verre te zijn van 't ge
woel der menschen in het frissche bosch
maar de laatste woorden hadden hem wéér
in onaangename stemming gebracht.
Dan ga ik niet uit, zeide hy.
Zooale gij wilt maar gy begrypt, dat
we tegenover mevrouw de Fairióres niet zoo
onbeleefd kunnen zyn.
Daarvan is ook geen sprake.
Maar het schijnt dat haar bezoek u niet
welkom is.
Het is mij welkom, maar komt onge
legen. Ik zeide u zoo even, dat ik na znlken
arbeid slechtajbehoefte gevoelde aan eenzaam
heid.
Wel, er is een uitweg. Mevrouw da
Fairióres woont niet ver van hier ik zal tot
haar gaan en haar verzoeken ons te verge
zellen.
Zij ons vergezellen, riep Lachenal. O,
neen, dat niet Het is genoeg, dat wy haar
ten eten en den ganschen avond hier hebben.»
Ik ben verbaasd, u zoo te hooren spre
ken, zeido Gabriëlle treurig, ik herinner my
dat gij over korten tyd geheel anders over
mevrouw de Farièrea spraakt.
Het kan zijn. (Wordt voortgezet.)