Van tak
op tak.
Wat malheur4Q9
Knoop aaneen
H.H. onze Belgische Bisschoppen
Be afgestrafte priester Daens
Landbouwonderwijs.
Het Weesmeisje,
Uit Teralphene.
Rechterlijk kronijk.
Stad Aalst. - Werkbeurs.
AALST.
Allerhande Nieuws.
Aalst-Mijlbeek.-Kermis.
Duitschland.
ZWITSERLAND. Alles
is in regel, mag men uit ecu artikel van
M. Daeos besluiten, zelfs daar waar kerk
vervolgingen heerschen, op een voor
waarde dat A. S. er bestaat.
Dat is bet geval met Zwitserland.
En nochtans in dit bergachtig schoon
Undeken hebben de catholiekc-n, droeve
dagen beleefd, vele tranen gestort, waDt
hunne Bisschoppen wierden gebroodroofd,
in't gevang geworpen of verbanneu, de
priesters vervolgd. Zwitserland had noch
tans Z. AS.
Indien A. S. de oorzaak is waaruit
voor dat land geluk en zegen volgt, waar
om is er dan eene hevige, hatelijke kerk
vervolging geweest terwijl A. S. er be
stond
M. Darns zegt misschien het waren
maar catbolieken, bewaarders, Bisschop-
Jen en Priesters «lie vervolgd werden, en
ie... laat er ons van zwijgen, zij tellen
niet meé. Waren het liberalen, die goede
christenen, waren het socialisten, oh dat
ware wat anders wy, groenen, zouden
schreeuwen, schreeuwen dat hooren
zien vergaan en dan zouden wy Zwitser
land voorstellen als het slechtste, hate
lijkste landeken van de wereld.
Nu zeggen wy elk is er tevreden,
zelfs de vervolgde Bisschoppen en Priesters
moeten het zyn I Daens wil het.
Wat de onderwijzers betreft, die 700 fr.
als minimum van jaarwedde vragen, dat
ze zwijgen roept Onze Pie, of de groenen
zullen bun het schreeuwen of ontevreden-
ayn afleeren.
Zij willen nu eens per force dat in
Zwitserland elk tevreden zij 1 1
TXTji lezen in - La Tristcsse contempo-
«J mine bladz. 149, door Fierens-
Öevaert het volgende dat wy aan den
armtierige opdragen zoo fiier op zyne
rationalistische zedeleer.
Zoon van een goddeloos geslacht, ben
ik opgebracht in de vrijdenkerijOp
- zekeren namiddag door de Kerk Saint-
Germain l'Auxerrois gaande, hoorde
ik een gerucht van stemmen in een der
lage zyden. Een priester met zeer ecn-
voudige woorden gaf er les aan de eerste
communikanten in de kapel vereenigd.
- Zijne zware stem klonk zacht onder de
- gewelfbogen. De kinderen luisterden
naar hem met eene godvruchtige aan-
dacht. Een groot mysterie van goedheid
- en eeuwigheid zweefde over de dingen.
- Eensklaps stemden die kinderstemmen
en kantiek aan die in het hooge gewelf
klonk als oen hemelsch muziek. Eene
groote onrust maakte zich van mij
raeetser myc hert wierd overstroomd
door een gevoel van kinderlijk geluk en
- tranen vielen op mijne wangen. Ik
begreep dien dag hoezeer de zedeleer van
- de Kerk verheven is boven die van den
Staat en waarom zij alleen dichtkunst
en schoonheid in ons leven kan zaaien
Dat komt van een vrydenker. Kunnen
wy beter den armtierige weérleggen die de
verhevene christene zedeleer ..beknibbelt
omdat zy zegt dat er een eeuwige loon
voor de goeden en een eeuwige straf voor
de kwaden is
Hij kan het met den hemel maar niet
klaar spinnen omdat het juist dit vervaar
lijk gedacht van eeuwigheid is dat den
mensch op het pad van het goede houdt en
hun het kwaad de geuzerij en 't socia
lism doet vluchten.
Verdraagzaamheid der socialis
ten. Te Duinkerke had, met O.-L.-
Vrouw Hemelvaart, de jaarlysche pro
cessie plaats met het zoo vereerd beeld
van O.-L.-Vrouw-ter-Duinen.
Toen de godsdienstige stoet op de Plaee
de la PelUe-Chapelle kwam, begonnen
drie kerels die boven op eenen tram za
ten, do Internationale, bet gekend socia
listisch lied, to huilen.
De verontweerdigde menigte wilde de
schuimers van den tram halen en ben eene
verJiende ranseliag geven doch dank
aan de tusschenkomst der politie, ont
snapten die kerels aan de volkswoede.
De tram werd tot aan do statie door
eeno woedende menigte gevolgd, en daar
nogmaals moesten de drie socialisten door
de politie beschermd worden.
Door do agenten verzocht hunne namen
op te geven, verklaarden zy te beeten
Siienne, gemeenteraadslid te Roubaix cn
BetteDs, gemeenteraadslid te Croix. De
derde weigerde zijnen naam op te geven,
doch zei gemeenteraadslid te Calais te
zyn.
WÜ "or^eD gebroodroofd, verdrukt
«I op alle wyze in onze zaken ver
volgd, alles wordt ons ontnomen, dit zijn
de jammerklachten die wekelijks door
onze Pie worden geuit...
Maar hoe rymt men dit te saam In
'tLand van Aelst van Zondag 11. leest
men
Het Land van Aalst wordt meest van
al gelezen elk weet dat, d'Annoncen
in 't Land zyn dubbel weerd vau in
veel ander gazetten. Wij trekken op
- 't grootste getal N" en elkNr wordt
- door vele persouen gelezen... Men mag
tellen dat er weinig Aalstenaars zijn,
uit alle partyen die 't Land niet lezen..
Beiicht aan die vruchtbare aunoncen
willen plaatsen.
Onze Pie trekt zijn Land op 't grootste
getal nummers, 't Land is dus 't voor
naamste blad, de gazet die 't meest
geabonneerden telt, waai van men 't groot
ste getal nummers verkoopt eu hij wordt
gebroodroofd en vervolgd.... rijmt dat te
saüm I
't Land wordt door veel personen gele
zen dus als er iemand in beteedigd of ge
lasterd wordt ia het gestichte kwaad
oneindig groot.... 't Is aangeteekeud ge
worden.
De groene slokduivcl is dus niet te ver
zadigen 1
't Wonder melkkoeite van Mijl- fiB
beek is nu op den loop gegaan.
De groene melkers molken zoo geweldig
dat 't beestje vreesde van droog te valleD.
Wat malheur I die heerlijke zoetepap
bracht toch zooveel vertroosting bij
Wat volgt
is getrok-
ken letterlijk a. u. b. uit 't Land van
5 Augusti 11. u Anarchlsterlj
Komt meerendeels door ongeloof. Alles
eindigt hier, geen straf te vreezengeen
loon te verwachten. Prent zulke dolingen
in d'herten en na eenige jaren, welke
samenleving zult gij hebben (Land 1*
bladzijde).
Dat is het hooge iudeaal van den
poveren Dender galm. Pie gaat op ziju
kneukels krijgen.
Op do 8* bladz. van dit zelfde nummer
lezeu wij .-
d'oorzaken van anarebismus weg-
nemen d'onrechtveerdigheden in de
- samenleving, de verJrukkiag, de volks-
- armoede.
b Ik ben overtuigd indien 't voor de
- werklieden beter ging in de wereld, er
- weinig of geen anarebisterij zou zijn.
Inderdaad. Wat zijn anarchisten
Menschen die tot woeste daden over-
gaan door eene onredelijk dweepzuch-
b tigbeid over den toestand der samen-
b leving.
Knoop dat nu aaneen. Van den eenen
kant is het ongeloof ob op de 3* bladz. is
het de onrechtveerdigheid, de verdruk
king, de volksarmoede.
Was de Voorzitter der Fransche Repu
bliek' M. Sadi-Carnot, dan zulke hevige
potentaat? Was de Keizerin van Oosten
rijk dan zulke hatelijke dwingeland En
de Fransche Volkskamer En het hotel
- Terminus a en het théater te Barce-
lone?
Uwe overtuiging is dus valsch, heilige
man. Daarbij gy hebt reeds ook gezegd
dat er anarchisten zijn omdat wij Z. A.
S. niet hebben.
Weet gy dus wat ge raast
De eerste reden is goed. Ongeloof voert
tot anarebisterij. Maar waarom loopt gy
dan te zamen met mannen die gezworen
hebben niet te rusten vooraleer alle ge
loof uit de wereld zy verbannen Waarom
zyt en blijft gij do gezel van geus en
socios tegen de catbolieken die de dam
zyn tegen de geschandvlekte woeste
daden
Tienjaarlijksche volkstelling.
Op verzoek van M. den minister van bin-
nenlandsche zaken heeft de algemeene
commissie van statistiek een voorontwerp
ontwerp van koninklijk besluit gereed
gemaakt, regelende de voorwaarden, on
der welke die volbsoptelling moet gebeu
ren.
Een ander besluit zal worden afgekon
digd, waardoor de vergoeding bepaald
wordt, toe te kennen aan de ambtenaars,
door de gemeenten met dit werk gelast.
Pe agenten-optellers zullen, alles be
rekend, eene vergoeding trekken vau 7
tot 8 centiemen per inwouer dit is 2 of
3 centiemen meer dan by do vroegere op
telling.
hebben meer dan eens de christene
democraten, alias de Daenspaity, open-
baarlyk afgekeurd en veroordeeld.
Waarom is de Daeniparty veroordeeld.
Omdat, zegt Z. H. Mgr. Stillemans,
Bisschop vau Gent, zij de verdeeldheid
onder de catbolieken bewerkt, omdat
hare leiders den overmoed zoo verre dry
ven van de inzichten van Z. H. den Paus
eu H. H. de Bisschoppen verkeerdelijk
uit te leggen.
En Z. H. de Bisschop roept tot de ge-
loovige
Wacht u van die Daonsparlij, van hare
leiders want zy hebben niets gemeens met
de ware ebristene democratie. Laat u
dan niet misleiden I
In zyne nota van 13 October 1899, zegt
Z. H. Mgr. Stillemaus dat priester Daens
de hoofdleider der groene kliek, voort
gaat met misbruik te maken van het
priesterkleed om eenvoudigen aan te lok
ken en ze te misleiden in wegen welke
hij stellig weet door H.H. de Bisschoppen
en Z. H. den Paus afgekeurd te zyn, als
leidende tot verdeeldheid onder de goe
den, tot afgunst eu haat onder de klas
sen. en om die reden is aan priester
Daens het dragen van het priester
kleed verboden.
Ehwel, geachte lezers, wio kan hetge-
looven Volgens Pie Daens, is Z. H.
Mgr. Stillemaus hierom door Z. H. den
Paus afgekeurd geworden.
In - De Werkman van gister vrijdag
24 Oogst 1900, schryft Onze Pie
De christene democraten zijn in
richting.... Paus Leo XIII heeft het
gezegd, b
Dus Z. H. de Paus zou H.H. H.H.
onze Bisschoppen (Z. H. Mgr. de Bisschop
van Brugge veroordeelde ook de groene
democratie), dus afkeuren in hunne han
delwijze tegenover de Daenskliek.
Wij schiyven deze regelen om eens te
meer te üewyzen dat wat de organen van
Cbipka vooruitzetten eene aaneenschake
ling is van onbeschaamde volksfopperij
die voor niets achteruitdeinst en het zelfs
tot dusverre dry ven durft van te houden
staau dat Z. H. Leo XIII, in zijne ency
cliek - Berum Novarum -, uitdrukkelijk
'J zuiver algemeen stemrecht vraagt.
Maar wat is 't van een wraakgierige
verdwaalde mag men alles verwachten
en zoo lezen wij in Den Werkman dat zij
zelfs die 's zondags geen mis hooren toch
christene of catbolieken zjjn
't Verwondert ons niet; 'tis de herha
ling van De liberalen, de geuzen, de
godverloochenaar8 zyn goede christene
menschen,
En Z. H. Leo XIII zou de richting goed
keuren van hen die met de geuzen er
godverloochenaars aanspanuen die ze op
hemelen Neen 't is eenvoudig Z. H.
Leo XIII lasteren
Socialistisch bestuur wil zeggen
- modelbestuur Ten bewijze wat te
SeraiDg gebeurt, onder de hooge bekwaam
heid van citoyen Napoleon Smeets, volks
vertegenwoordiger, wiens 4000 fr. regel
matig betaald worden.
Anders is het gelegen met de gemeente
onderwijzers van Seraing die hebben
sedert twee maanden hun loon niet ge
trokken, en de onderwijzers en onderwij
zeressen, die de leergangen in de scholen
voor volwassenen geven, werden niet be-
taald sedert Januari,
De socialistische schepenen worden re
gelmatig betaald en de nieuw benoemde
nuttelooze chef de bitbeau (met eene
jaarwedde vau 3000 fr.) eveneens.
Men zou naar een socialistisch beheer
trachten.
heeft zaterdag 11. in priesterkloedercn
het woord gevoerd ter socialistische mee
ting te Gosselies. Die ongelukkige ver
dwaalde heeft er, naar 't verslag van bet
blad Le Pays Wallon te oordeelen.
lucht gegeven aan al de beleedigingen en
lasteringen die wekelijks iu t Land van
Aelst en in Den Werkman tcgeu de
catholieke Partij en tegen de catholieke
Geestelijkheid worden uitgebraakt. De
afgestrafte spuwde vooral zijne groene
gal uit tegen den antisocialistischen
Volksl-oud en tegen zijne vroegere vrien
den, M. M. Carton de Wiart, Renkin,
Michel Levie die, om van hem ontslagen
te zijn, hem fijuekes over boord hebben
gesmeten.
Sprekende over het werkerspensioen,
kende de afgestrafte geen ander deuntjt
dan dit van de 18 centiemen. Zyne ver
dere beknibbelingen der wet waren zoo
dwaas en ongerijmd dat de domste der
rooden nog zyn meester in 't vak zou zijn,
De conclusie van zijn onbeschaamd
dwaas gezeever, was de raad aan alle
catholieke werklieden gegeven vau zich
bij de socialisten, do geuzen, de god
verloochenaars en vrijmetselaars aan te
sluiteo.
Een moedige catholiek, M. Louis Thi-
baut, welke tegenwoordig was, heeft 't
bolleken van den afgestrafte eens duch
tig gewasschen. Hij bestatigde dat de
afgestrafte op 't gebied der werkerspen
sioenen, zich Diet schaamde de lasterin
gen der roodeu voor eigene rekening over
te nemen.
De vergaderiog die gansch uit socialis
ten was samengesteld, was zichtbaar ver
deeld, want meer dan eens werd M. Thi-
baut warm toegejuicht 1
Arme verdwaalde toch
Verleden Donderdag hebben de examen
plaats gehad in de Staatslandbouwschool
voor meisjes te Boucbout.
Volgende leerlingen hebben het be
kwaamheids-diploma bekomen
Met groote onderscheiding Pluym
Melania, van RyckevorselNagels Virge-
nia, van Berlaar Mertens Joanna, van
Ryckevorsel Jacobs Maria, van Zoersel.
Met onderscheiding Brouwers Jose-
phina, van Lillo Van Zwartenbroekx
Maria, van Liuth Van Mechelen Jeanno,
van Aartselaar Peyaerts Maria, van
Tremeloo.
Met goeden uitslag De Venstor Ste-
pbania, van Tremeloo Cordier Denisea,
van Laval.
Over praktische werkzaamheden Ver-
haert Rosalia, van Moitsel.
Het onderwijs aan de Landbouwschool
van Bouchout is praktisch en kosteloos en
bevat volgende leervakken.
Godsdienst en zedeleer, natuurweten
schap, laodbouw, groeten-, bloemen- en
bieëuteelt, dierenleer, meikerjj, kaas
maken, huishoudkunde, gezondheidsleer,
rekenkunde, opstel, boekhouden, snijden,
maken en herstelen van klcediogstukkcn.
De nicuwo leergang zal op maandag
den 15 October geopend worden.
De groenen en rooden 't acooord.
Groene Pie van Chipka scheldt de
leden der Congiegatie uit, welke aan onze
Processie van O. L. Vrouw-Hemelvaart
deelnamen, voor schijnheiligen, voor
pharisëers.
Vooruit slingert de Franciscanen welke
dezelfJe Processie opluisterden, naar 't
hoofd dat ze geneversmoelen hebben.
Groene Pie handelt uit wraakzucht en
de schrijvelaar ia Vooruit uit baatzucht.
Den catbolieken Werkmanskring heet
Vooruit beestenhof... Dus al de man
nen die er deel van uitmaken aijn een
voudig beesten.
Wij teekenen dat aan.
Waarom beesten Wel omdat de
leden van den catholieken Werkmans
kring te slim zijn om zich door den trio
van roode leeperikken te laten uitbuiten
gelyk andere onnoozelaars.
Dus, wie den wiukel der roode leepe-
rikkeu niet doen draaien wil, is beest
Moeten wy nu, uit weêrwraak, de roode
tempels, hoereuwinkels heeten omdat
Marjanne, de grootste hoer der wereld,
volgens zekere Aalstersche roode bazin,
er op den troon staat en er vereerd
wordt Maar neen I....
In de tempels der socialisten wil
men van geeu sterke dranken weten,
- beweert Vooruit....
Zoo, zoo, maar in de buurt van den
rooden tempel huist altyd een roode lee-
perik die sterke dranken schenkt en er
zyne foeffeu bij maakt gelijk ;gezel Van
Dorpe te Brussel....
Maar ook allo rood gedierte moet toch
kunnen leven
oyer 't ongeluk io ons Meisjesweeshuis
niet spraken, 't was omdat wij aan geene
vertrouwbare inlichtingen waren geraakt,
en al wat er gebabbeld werd ons onge
gronde beschuldigingen schenen te wezen.
Zoo handelde Land van Aelst niet.
Groene Pie door wraakzucht vervoerd
tegen al wie 't geestelijk kleed draagt,
gaf gehoor aan de kwaadsprekerij die iu
de Stad Osbroeck vooral was opgegaan.
't Parket kwam een onderzoek doen,
schrijft Onze Pie, nu 't Parket kwam Diet
voor die zaak omdat het eenvoudig een
malheur is.
En dan beschuldigt Onze Pie de Eerw.
Zusters Maricollen die ons Weeshuis be
stieren van het meisje zoo wreedaardig
gestraft te hébben dat het van schrik zou
gestorven zijn.
Wij heeten dat vuige laster...
Wat is nu de waarheid Naar wij
uit vertrouwbare bron hebben vernomen,
leed bedoeld weesmeisje soms aan zins
verbijstering. Op 15 Oogst werd zij des
avonds by het ter rust gaan vermist. Men
zocht haar 't huis door tot op den zolder
en nergens was ze te vinden. Men veron
derstelde dan dat ze uit 't gesticht was
ontsnapt en zond drij der oudste weezeu
naar hare familieledeu in de hoop ze daar
te ontmoeten. Men had ze niet gezien.
Dan later in den nacht, werd er een doffe
slag gehoord van iets dat te gronde viel
Men ijlde dadelijk naar de plaats waar,
volgens 't gehoor, 't voorwerp moest ge
vallen zijn en men vondt er 't vermiste
meisje doodelyk verwond, zij was uit de
zoldervenster gesprongen. Geneeskundige
en Geestelijke hulp werden ingeroepen,
doch ondanks de zorgeD van den heer
geneesheer Wauthier overleed zij rond
2 uren daarna.
Onze Pie het ongeval in Den Werkman
verder besprekende, zegt: Als een doch
ter niet wel bij haar zinnen is, haar plaats
is in 't Weezenhuis niet. Moest men al
dezen die arm van geest zijn opsluiten,
de beld.D van Chipka zouden voorzeker
niet ontsnappen want meer dan eens
leverden zy, door hunne dwaze streken,
't bewijs als zouden zy een slag van den
molen weg hebben
belooningen. Drie groote
prijzen zijn aan de Eerw. Broeders der
Christelijke Scholen door de Jurys der
Tentoonstelling van Parijs toegekend ge
worden.
Bovendien werden ze vereerd met 13
gouden eermetalen, 21 zilveren eerme
talen en 20 bronzen eermetalen of eer
volle meldingen, dus te samen 57 beloo
ningen.
Wat kaakslag voor de geusche school-
pedanten die in de liberale organen,gel jjk
Dendergalm en andere armtierige boter
papieren, de Eerw. Broeders met den
spotnaam van ignorantijnen bejegenen
OIVDER opzicht van godverlooche
ning zyn onze Aalstersche liberalen e
socialisten het volkomen eens.
Maar onder opzicht van volksuitbui-
terij is de toestand gespannen en vliegen
elkander geweldig iu 't hair...
Wij rangschikken ons by de toeschou
wers, doch bestatigende dat Vooruit aau
de liberalen beteekeDt dat de winsten der
roode bakkerij en winkel zullen dienen
om Concordia van onder do voeten
der liberalen te koopen - wat eenigen
tijd geleden heel weinig scheelde.
Arme liberalen aldus door uwe klein
zonen verdrukt worden 't Is schande I
Wat zeg ik schande Neen, *t is de libe
ralen voorzegd geworden Boontje komt
om zijn loontje
Wereldtentoonstelling van Parijs.
De Landbouwschool aan het profes
sioneel Iustituut der E. P. Josephieten
te Geeraardsbergen gehecht, heeft de
zilveren medalie behaald iu de wereld
tentoonstelling te Parijs. Wij zouden aan
onze plicht te kort blijven moesten wij
zulks niet melden, immers 't is de tiende
maal, dat dit gesticht iu tentoonstellingen
zij no werken bekroond ziet.
Met moed vooruit en hartelijk profi
ciat I
In zijn nrtikeltje Bij 't volk
is de neering, schrijft de groene held van
Chipka, verklaringen toe aan den E. H.
Ponuet, gewezen Bestierder van onzen
Cath. Werkmanskring, die hy Dooit uit
sprak.
Wij willen de dwaasheden niet her
halen die Pie de zeeveraar uitkraamt,
maar zeggen dat in dien aard gesproken
werd, ia eene voordracht over spaar
zaamheid, in den Kring gehouden door
een priester van welken gij, Pie, over
eenige weken schreeft dat hij Aalst had
moeten verlaten omdat hij een
groene demokraat was.
De Cath. Werkmanskring moet toch
loodzwaar op 't hart van den groenen
zeeveraar drukken daar hij in zijne woe
dende gramschap de catholieke werklie
den gedurig beleedigt en smaadt. Vroe
ger slingerde by onze brave werklieden
Daar 't hoofd Flajekesmannen, venten
om in d'erwtcn te zetten, soepsoldaten,
sibbedomiüés, verkochte zielen, en nu
scheldt hy hun uit voor mavcegers, strop
dragers, jillens. sjeemenissen, sleepdra
gers der alleenheerschers En dat alles
omdat onze brave cath. werklieden niet
willen dansen naar de pijpen van eene
verachtelijke Judasserij I...
Blijft dit duren, wy vreezen dat de
eene of andere jillen of sjeemenis wel
eens wafels zou kunnen uitdeelen I
lijk dat de belanghebbenden hunne vraag
zullen moeten doen aan het Gemeentebe
stuur.
Het Gemeentebestuur zou die aanvra
gen met zyn advies overzenden naar het
gewestelijk Beschermcomiteit der werk
manswoningen en der inrichtingen van
voorzienigheid
Het is dit comiteit dat zou beslissen of
het pensioen toegestaan wordt of niet.
Men zou kunnen in beroep gaan bij eene
provinciale Commissie, welke te dien
einde zou aangesteld worden.
De groote helft van die Commissie zou
benoemd worden door de bestendige De
putatie de kleine helft door de Regee
ring.
Het is ook zoo dat de Beschermcomi-
teiten der werkmanswoningen samenge
steld worden.Iudien deze Comiteiten met
die nieuwe taak belast worden, zal hun
werk in groote mate aangroeien.
Doch hunne toewijding aan de wer
kende klas en hun iever zijn groot genoeg,
om kun zeer geerne den nieuwen last te
doen aannemen.
De Ilelgiisclie expeditie
naar China vertrekt niet, dus het bataljon
vrijwilligers blijft t' huis...
En de oorzaak Omdat de toestand der
zaken in China, nu de vreemde gezanten
in veiligheid zijn, de tusschenkomst van
't Belgische bataljon overbodig zou ma
ken, daar de strijdmachteu der verbon
dene mogendheden Pckin bezetten en de
Belgische belangen zoowel als dezen van
andere landen zullen verdedigen. Hiermeê
zal de zagerij over de schending onzer on
zijdigheid een einde nemen.
Een wedstrijd voor kleermakers
zal te Brussel plaats hebben van 14 tot 16
September, ingericht door de Meester
kleermakers van Brussel.
Al de vakgenooteu des lands kunnen er
deel aan nemen.
Inschrijvingen van 3 tot 6 September.
Inlichtingen te bekomen, in het secre
tariaat Berg van 'tPark, 15 te Brussel.
Werkmanspensioenen. Vele per
sonen zijn uieuwsgierig te weten, op
welke wyze men zal moeten te werk gaan
om voor de 65jarigen het pensioen van
65 fr. te bekomen.
Tot hiertoe is er nog geen bepaalde
regel vastgesteld maar bet is waarschijn-
Affligem wordt waarlijk eene ver
maarde bedevaartplaats. Om er zich van
't overtuigen moet meu maar enkel in
Teralphoue wonen. Dagelijks zien wij hier
menigten van pelgrims naar dat lieflijk
klooster snellen om Gods rijkste zegenin
gen door de tusschenkomst van O. L. V.
van Vrede af te smeeken. Wij, Teralpbe-
naren, achten ons gelukkig in de nabyheid
dier oude en beroemde abdij te leven,
ooggetuigen te zyn der godsdienstplech
tigheden, die gedurig toeuemen. Den 19
Augusti hadden wij het overgroot geluk
O. L. V. van Vrede, op den omgaDg deel
makende van den prachtigen stoet, te ver
gezellen. Wie zal kunnen zeggen wat
vreugd ons hart vervulde Met wat kin
derlijke liefde en eerbied wij het miracu
leus beeld vergezelden
Ja, menigmaal rolden de tranen over
onze wangen by het gedacht dat onze
Voorouders jaarlyks voor O. L. V. van
Vrede kwamen nederknielen. Alles wekte
onze godsvrucht op. De luistervolle stoet
was samengesteld door de parochiën He-
kelgem, Meldert, Goyck, Teralpheue, en
de Heeren Prelaten, van Averbode, West-
male, Keizersberg, Steenebrugge, Deuder-
monde, Merkelbeek en Affligem. Zyne
Excellontie, de Pauselijke Nuntius droeg
het Allerheiligste.Verscheiden duizenden
geloovigen volgden met de grootste gods
vrucht de processie. Wij Teralphena-
ren verheugen ons in 't byzonder, en zul
len nooit vergeten de groote voldoening,
welke wij gevoelden, toen wij in wit ge
waad, zinnebeelden dragende, het mira
culeus beeld van O. L. V. van Vrede in
den grootschen stoot mochten vergezellen.
Als ware kinderen zullen wij ons altijd
meer en meer rond O. L. V. van Vrede
scharen, haar met volkomen vertrouwen
aanroepen, en ons onder hare machtige
bescherming stellen.
Gij toch, o Maria 1 hebt Affligem ver
kozen om zalving te geven aan ieder die
lydt
Dure grap. De Raadskamer van
het Hof van Beroep van Gent heeft bevo
len zekeren Duitscher mits borgstelling
van 600 fr. in vryheid te stellen. Hij is
beticht van diefstal te Oostende.
Ziehier de omstandigheden der zaak
De Duitscher was in een hotel in de ka
mer van twee vrouwen gedrongen, had al
daar hunne corsotten en andere onmisba
re kleedingstukken weggenomen om haar
te beletten dien dag uit te gaan. Kortom,
hij had dit opgenomen als een klucht.
Maar bet Gerecht aanzag dit anders
het feit werd heel eenvoudig aanzien als
een diefstal. De Duitscher werd aangehou
den, krachtens een bevel van de raadska
mer der Rechtbank van Brugge.
Het Hof van Beroep (raadskamer) zijne
voorloopige invrijheidstelling bevelend,
heeft bepaald dat hy zijne wo'oust zal moe
ten vestigen te Brugge.
De zaak zal verder vervolgd worden
Worden gevraagd. 1° Een smid,
plaatwerker. 2° 10 goede breisters voor te
huis te werken. 3° Een leerjongen voor
de boekbinderij.
Vragen werk 1° Een magazijuier.
2° Een tabakbewerker. 3° Een mécani-
cien-ajusteur voor een fabriek. 4° Een
loodgieter (leerjongen).
CREEMBOTER. Markt
van Zaterdag 25 Augusti.
388 kilogrammen ter markt;
prijs fr. 3,00 por kilogr.
Priesterlijke benoemingen.
Bisdom van Gent.
De Eerw. Heer Van Loo, pastoor van
Knesselaere, is pastoor benoemd van Mal-
dogem, in vervanging van don E. H.
Bouckaert, wiens eervol ontslag door Z.
Hoogw. den Bisschop aanveerd is.
De E. H. G. Boone, onderpastoor van
S' Martens te Ronsse, is pastoor benoemd
van Rozenhaken (Russignies).
De Eerw. Heer Ide, pastoor van Meu-
lestede (Gent), is pastoor benoemd te
Knesselaere.
Z. fl. de Bisschop heeft onderpastoor
noemd van de primaire kerk te 5* Ni
klaas, den E. H. de Lobelle, leeraar in
S' Jozefsgesticht aldaar.
Botermarkt.— Heden zaterdag
werden 407 klonten boter ter markt ge
bracht, wegende te samen 3250 kilos.
Vraagt 't Leuvensbier dor Brouwerij
Druwé, Aalst.
Binnenstraat en Botermelkstraat.
ZONDAG 26 OOGST. Groot Muziek
feest ter Botermelkstraat om 4 uren
Volkspelen. 's Maandag Jaarmerkt.
AALST. Dijnsdag in den Damid-
dag rond 5 uren kwam op den Gentschen
Steenweg een automobiel aangereden
waarin 3 heeren en 1 dame waren geze
ten. Omtrent de herberg Het Roklijf B
kwam in tegenovergestelde richting eeu
rijtuig aangereden, bespannen met een
poney, in 't welk hadden plaats genomen
M. Serafien Sedeya en zoontje en vrouw
De Moor By het zien van den automo
biel verschrikte de poney en sprong ter
zijde 't rijtuig sloeg om en pardaf de dry
reizigers vlogen ia den gracht. M. Sedeyn
en zoontje bekwamen geen letsel, doch
vrouw De Moor werd met verwrongen lin
kervoet opgenomen.
Hophandel. De verzendingen hop
gedaan in de maand Juli laatst in de
landstreek Aalst, bedragen een gezamen
lijk gewicht van 79,312 kilogrammen.
't Leuveasbier der brouwerij Druwé,
is het beste.
Ninove. Aanslag. Een l4jarig
meisje van Appelterre, dat zich vrijdag
rond den midaag, naar Ninove begaf,
werd tusscheu Appelterre en Ninove op
een eenzame plaats mishandeld. De poli
tiecommissaris van Ninove is er in gelukt
den dader te ontdekken 't is een persoon
van 21 jaar oud, van Ninove.
Zondag botste op den Geeraards-
bergschen Steenweg te Ninavo, eeu auto
mobiel in volle vaart op eene kar,
bespannen met een peerd, dio in tegen
overgestelde richting gereden kwam. Door
den schok stortten de twee voertuigen,
alsook het peerd, om. De automobielrij
der kwam er met eenige lichte kneuzin
gen van af zijn machien werd letterlijk
verbrijzeld men moest de stukken in
manden wegbrengen.
Eene aardige, maar toch droevige
historie heeft donderdag morgend de
Bervoetstraat te Antwerpen, overhoop
gezet en houdt er tot op dit oogenblik
nog alle tongen in beweging.
Rond 5 uren 's morgens, kreeg Baptist
Anrich, terwijl hij aan zijne deur stond,
ruzie met eene buurvrouw, gekend onder
den naam van Roos de Sjiksler.
De twist duurde niet lang en Baptist,
terug naar zijne woning gaande, zegde
aan zijne vrouw dat bij niet wel was.
Maar nauwelijks had de man die woor
den geuit of hij zakte dood in elkaar.
Een geneesheer, die geroepen werd,
verklaarde dat zijne dood een gevolg
was van de hevige ontroering, waarin
denkelijk de twist met de buurvrouw hem
gebracht had.
Rond 9 ureu nu kwam de man van
Roos de Sjikster thuis.
Deze, een boezemvriend van Baptist,
werd by het hooren van wat er gebeurd
was, zoo woedend, dat hij zyne (vrouw
eene duchtige r&mmeling gaf, zijne meu
belen verkocht en met de opbrengsc op
den zwier ging.
Tot nu toe is hij nog niet in zijne wo
ning terug gekeerd.
Zekere Em. Van der Eecken, been
houwer to Evergem, is zondag, te midden
van groote pijnea bezweken. Men zegt
dat bij eene koei afgemaakt bad, die door
eene smetziekto was aangedaan. De pach-
aan wien de koei toebehoorde is ook door
de ziekte aangetast zyn toestand is erg.
Reeds verscheidene malen is het
klooster der O. L. Vrouwezusters te Je-
mappe8 het voorwerp geweest van aansla
gen, waarvan de politie, ofschoon verwit
tigd, do plegers niet kan ontdekken. De
kwaaddoeners hebben namelijk de poort
van het klooster met petrool besmeerd en
het vuur er aangestoken.
Tweemaal werd de schaè daags na het
feit hersteld.
Drinkt 't alombekendo Leuvensbier
der Brouwerij Druwé, Aalst.
De Sedandag. Er is iu Duitschland
eene beweging ontstaan om dit jaar de
viering van den Sedandag achterwege te
laten.
Ook de Kölnische Zeitung bepleit in
een hoofdartikel dit denkbeeld. In de
eerste plaats omdat het mogelyk zou z(jn
dat het bloed van Duitsche soldaten in
China vloeide, terwyl men in Duitschland
feest vierde, en dan omdat de Franschen
en Duitschers nu wapenbroeders zijn in
China.
De tegenwoordige wapenbroedersebap
tusschen Duitschers en Franschen onder
Duitsch opperbevel is, ofschoon zy min
der voort is gekomen uit eene ver gevor
derde verzoening en een innerlijke toe
nadering van beide volken dan uit een
onverwachte politieke omstandigheid, en
ofschoon zy van Frauschen kant meer op
verstandige opvatting van de gebeurte
nissen dan op vrywillige tegemoetkoming
berust, toch in vergelijking met wat de
betrekkingen tusschen beide volkeren ge»