Zondag 2 September 1900 5 centiemen per nummer. 34- Jaar 5499 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Zij hebben schrik DE GIFTMENGSTER. Eene goede Les. DE DENDER BODE. Oit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31, en in alle Postkantoren des bands Guique suun». Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen deD dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad Aalst, 1 September 1900. Zij Lebben schrik Onze moedige groe- Sedert de groeno en roode democ.-soc. de kwestie vau Z. A. S., uit eigen belang en persoonlijk voordeel, hebben aange lat, hebben ook de catholieken de zaak beginnen te bespreken zij hebben radi kaal bet vrouwenstemrecbt vooruitgezet en stillekens aan wordt de leuze alge meen Bij de eerste herziening van art. 47 zal ook het vrouwenstemrecht in de grondwet geschreven worden. Sedert zijn de geuzen aan 't schrikken en beven gegaan. Geen vrouwenstemrecht gilt de Chro- nique dan zouden de nonnekeDS ook stem men 1 De groenen ook krijgen de dood op het lyf. Wij lezen in Klokke Boeland van 19 Augusti 1.1. Wij en velen van ons zijn verrast ge- weest door de onverwachte draaiing welke in 't hoofd der bewaarders ge- beurd is, toen zij in hunne dagbladen schreven dat zij ons met bet vrouwen- stemrecht voor Kamer en Senaat willen begiftigen..*.. Van waar die liefde Van waar die haast? Waarom het kind doen loopen alvo- rens bet kaD gaan (En 1893 dan Woudt gij dan H kind niet doen loopen voor T een beentje stijven kon Den- der bode). Enkel en alleen omdat men in de vrouw een wezen hoopt te vinden dat nog gemakkelijker dan de onwetende mannen in 't gareel der reactie zal loo it pen. Uit partijvoordeel vraagt gij één man één stem. Wij zullen aan- stonds zeggen waarom wij 't vrouwen stemrecht willen. Denderbode). De politiek der bewaarders is op dit punt weêral eens oneerlijk. Wanneer wij bet Z. A. S. vragen voor de mannen antwoordde men ons Dit mag met zyn bet werkvolk zou de andere standen overheerschen en han- del en nijverheid in gevaar breDgen. Nu een ieder weet dat het getal Eva's kinderen in België overtreft. Zou men de toekomst van ons land dan toever- trouwen aan zwakke onervaren vrou- tt wenhanden waarvan geen 10 op 1000 - zich ooit met politiek hebben bemoeid 1 Het ware dan tijd om met vader Cats te zeggen it Het is aldaar geheel verdraaid Waar't haantje zwijgt en 't kieken [kraait. Zoo Klókke Boeland. Alles wat zy tegen het vrouwenstem- recht du inbrengen kon men, in 1893, bij de herziening der grondwet doen gelden tégen het A.S. Klokke Boeland heeft reeds alsdan A. S. verdedigd niettegenstaande een barer bijzonderste mannen te dien tijde schreef - Eet volk is nog te t%' 31* VERVOLO. krompen. Was ons volk alsdan op dien stap voorbereid Was uwe politiek door die haast, door die onverwachte liefde niet oneerlijk Gij hebt schrik en dat is alles. Gij vreest dat de vrouw zich tegen u zou kee- ren. Indien het meervoudig stemrecht u voordeel had aangebracht, dan zou het goed zijn nu nieten daarom storm voor S Waarom spreken de catholieken nu van het vrouwenstemrecht Onze tegenstrevers spreken altijd van rechten van personen nooit van die der maatschappij zu aanzien het stem recht ALS EEN natuurrecht. De mensch stemt omdat hij mensch is, een verstan dig weeen. Op bot standpunt der maatschappij daatsen zij zich nooit, zij willen niet dat iet A. S. ingekrompen worde. Welnu de catholieken nemen die prin ciepen aan en zeggen De mensch stemt omdat hij mensch is. De vrouw echter is ook mensch, een verstandig wezen. Dus, zoo hel stemrecht een natuurrecht is, komt het ook toe aan de vrouw. Zij eens logiek niet waar, mannekens van Klokke Boeland, en wringt uwe prin ciepen nu den hals niet om Daar is het zeker niet verdraaid Waar hoender schreit en üane kraait. - Ieder volgens zijn recht I Ja, j», sprak Gabriëlle, voor wie eens klaps al het verledene weêr helder werd, ja, riep zij in tranen loBbartende en het hoofd tegen den schouder van haren man leunende, dat was eene droevige zijde van ons leven deze vrouw i.ia zeer schuldig Zy heeft mijn armen vader niet gelukkig gemaakt en wel licht zijn uiteinde bespoedigd. Toch toont zij nu een oprecht berouw te hebben, zij is goed en liefderijk jegens ons geworden en ik heb haar vergeven. Haar vergeven riep lijj van zyn stoel opspringend en hare beide handen vattende, haar vorgeven Nooit Wat er ook gebeuren moge, hoort ge, ik vergeef haar nooit Eene zonderlinge gedachte Bclioot eensklaps de jonge vrouw te binnen maar op 't gezicht van haren lijdenden echtgenoot dach zij alleen er aan, hem te troosten en te helpen. Morgen zullen we daarop terugkomen, zeide ze tot haar zelf. Op verzoek van talrijke vrienden deelen wij het volgende artikel meè van het antisocialistisch dagblad Eet Volk van Gent. Onze Confrater betitelt zijn schrijven Eene goede Les en inderdaad onze ge achte lezers zullen met ons zeggen Ja, inderdaad 't is eene goede. Ziehier dus Onze lezers weten dat wij zoo weinig mogelijk spreken van den beklagensweer- diget priester Daens heklagensweerdig om zyn eigen afdwalen omdat wij aan zijne beweging niet meer belang willen hechten dat ze verdient. Het ware echter aan onzen plicht als katholieke demokraten te kort komen, indien wij onze lezers niet inlichtten over hetgeen zaterdagavond met den ongeluk- kigen priester gebeurd is te Gosselies, waar hij eene meeting gaf onder het patro naat der socialisten. 't Zijn onze vrienden van den Pays Wallon, die ons de volgende inlichtingen over die meeting aanschaften. In een socialistisch lokaal, zou M. Daens meeting houden onder voorzitterschap van Bastin .socialistisch toegevoegd volks vertegenwoordiger. Gclukkiglijk voor allen, was M. Thi- baut, die, drij jaren geleden, de vurigste verdediger was van priester Daens bij de moeilijkheden welke deze in den Bel gischen Volksbond verwekte, in die mee ting aanwezig, waar hij de gelegenheid gehad heeft de handelwijze van zijn vroe- geren beschermeling met eigen oogen te oordeelen en naar verdienste tegen te gaao. Citoyen Bastin, werkdadig lid der vrijmetselarij, heriu- nerde dat M. Thibaut, vijfjaren geleden, in eene meeting tegen Vandervelde pries ter Daens begroette. Hij doet dit nu op zijne beurt, en noodigt alle werklieden uit, den beklagensweerdigen priester to volgen. Priester Daens begint daarop met te verklaren dat hij geloovig katholiek blijft eu zegt dat het gemakkelijker iseeue stad in de lucht te bouwen dan eene maatschappij to vormen zonder godsdienst. Na zulks als eene voorbijgaande onbe duidendheid gezegd te hebben, vaart spreker geweldig uit tegen al de mannen der katholieke partij en bijzonderlijk tegen dezen van den Belgischen Volks bond. Een waro stroom van scheldwoor den komt néér op de namen van MM. Carton de Wiart, Renkin en Levie, omdat zij in verbond gobleven zijn met de an dere katholieken en omdat zij getrouw blijven aan het programma, dat priester Daens, vijfjaren geleden, zelf verdedigde. Aan 't adres van den gewezen minister De BruyD, zaagt hij het versleten socia listisch historeken af van de koe-oorrin gen en de honden-medaliëu. En komende aan de werkmanspen sioenen, weet hij niets anders te vertellen dan de roode leugen der 18 centiemen daags. De redenaar bewijst, van dit vraag stuk niet het eerste woord te kennen. Ten slotte noodigt hij de katholieke werklieden uit, in politiek samen te gaan met vrijdenkers en godloochenaars, dat alles doorspekt met grofheden tegen de geestelijkheid. M. Louis Thibaut, ilie door priester Daens is genoemd ge worden, vraagt oumiddcllijk het woord Vijfjaren geleden, zegt hij, heb ik hier den naam van priester Daens vooruitge zet die naam werd door de socialisten op uitjouwingen onthaald. Wie is hier veranderd zijn het uwe toehoorders, of zijt gij het. priester Doens Ik wacht uw antwoord, dat denkelijk niet komen zal. Gij zijt aan uwe toehoorders, aan u zei ven, aan uwe katholieke geloofsgenoten, gansch de waarheid verschuldigd. Gij verwijt aan uwe vroegere vrieuden vau don Volkshond, hun samengaan met de andere katholieken. Waarom verwijt gij aan do socialisten hun verbond niet met de liberalen, die de werkmanswetten bestreden hebben met Fléchet, die tegen de wet gestemd heeft welke de loonsafhoudingen van meer dan 1/5 ver biedt met Houzeau, die de^rechtsper- soonlijkheid aan de maatschappijen van ouderlingen bijstand niet heeft willen stemmen met gansch de liberale linker zijde, die hare stem geweigerd heeft aau de werkmanswoningen en die tegen de wet gestemd heeft tot regeliog van vrou wen- on kinderarbeid Des anderendaags, toon Lachenal afwezig as, kwam mevrouw de Fairiéres wederom naar hare stierfdochter. Gabrielle ontving haar koel. Tevergeefs beproefde zij te glim lachen, maar zij kon niet. Het gesprek van gisteren had haar te zeer getroffen. Geheel het verledene kwam haar voor den geest en het scheen alsof een bloedig beeld voor haar op- Mijn man, zeide ze schynt geen acht te slaan op mijne woorden en niet gunBtig voor u gestemd te zyn. Hebt ge hem iets misdaan Of is er iets tusschen n beiden voorgevallen Niets, hernam de weduwe met tranen in de oogen ik weet niet, wat hij mij zou ten laste leggen. Ik kan mij zijn gedrag niet ver klaren. Het ware wellicht beter, nu niet tegen een gevoel te strijden, waarover hij misschien zelf niet meester is, en eenige dagen te wach ten. Ik begrijp u, Gabriëlle, zeide mevrouw de Fairiéres, die niet de kracht had om hare tranen te woerhouden en ze de vrijen loop liet. Hij wil my niet meer zien. Hij jaagt mij weg. Het is goed, ik ga en zal me niet meer wederzien. Ik verlaat Caën. Ik zal hem van mijne tegenwoordigheid bevryden en niemand zal vernemen wat er van my geworden is. Zoo slecht staan de zaken toch niet, zei- Waarora van u zei ven niet gesproken, die twee maal een verbond met M. Woeste hebt gevraagd waarover ik u geluk wensch als gij het deodt voor 't hooger belang van den godsdienst. Een Socialist onderbreekt, zeggende dat M. Thibaut iu zijne fabriek do wet op den kinderarbeid niet toepast. M. Thibaut. Gij liegt wetens en willens, omdat ik u uit mijn fabriek heb moeten wegjagen. Gij weet dat ik zelf dikwijls in den nacht mijne fabriek be zoek om te zien of do wet nageleefd wordt gij weet dat ik een meestergast eens in gebreke heb bevonden, dat ik de kinderen met volle betaling van hun loon naar huis heb gezonden, dat ik een oven heb doen stilleggen en aldus liever een verlies van verscheidene honderden frs. onderging dan tegen de wet te handelen gij weet dat het werktoezicht zoo inge richt is, dat het alle overtreding onmo gelijk maakt. Dat alles weet gij gij hebt dus wetens en willens gelogen. Gy zijt een ellendeling I Pr. Daens stemt daarmede in. M. Thibaut herneemt ziju onderwerp, Waarom, priester Daens, zijt gij zoo on rechtvaardig. Waarom, priester Daens, zijt gij zoo onrechtvaardig tegenover uwe geloofsgenoten en hebt gij geen woord van afkeuring voor de monsterverbonden der socialisten Waarom misvormt gy de betoekenis der pensioenwet Gij weet dat dezo wet, met de toelagen der provincie, aan een werk man van 16 jaren toelaat zich een pen sioen van boven de 700 fr. 's jaars te vormen, met drij centiemen daags te stor ten gij moet weten dat een werkman van 25 jaar, met 10 centiemen daags te stor ten zich een pensioen kan maken van 527 fr. op 60 of 945 fr. op 65 jaar. M. Dabns. Als de werkman 3 of 4 frank daags wint, kan er eene storting af. M. Thibaut. Gij hoort het, werk lieden I Te meer. M. Defuisseaux wilde eene afhouding van 10 centiemen daags. Nu, gij weet dat een werkman vau 40 jaren, met 10 centiemen daags, een pen sioen kan bekomen van 403 fr., door de wet der katholieke regeeriDg. Waarom zegt gy dat niet, M. Daens, in plaats van de socialistische leugen der 18 centiemen te vertellen Gij moest zeggen'-dat de wet der regee ring beter is dan het ontwerp van Defuis seaux, dat gij noch de socialisten ooit hebt durven verdedigen. Gij moest zeggen dat Denis slechts een proeftijd van vijf jaren ilierf voorstellen dat hij op 200,000 oude werklieden, er 't eerste jaar slechts 22,000 wilde ponsiooneeren, het tweedo 33,000, het derde 41,000 eu het vierde 51,00C. Gij moest zoggen dat de regoeriug 12 miljoen 's jaars geeft, dus 48 miljoen in vier jaren, terwiji Denis maar 26 miljoeu voorstelde voor vier jaren. M. Daens.Ik zou het ontwerp vau M. Denis wel willen zien...! M. Thibaut. Weihoe, gij kent het niet Het is neergelegd den 24 December 1897 en gij waart dan lid van jde Kamer I Hewel, hier is het ik heb het belang de Gabriëlle, die medelijden met haar voelde. Mijn besluit is genomen Ik zal de wei nige goederen welke ik hier bezit, verkoopen en de stad verlaten maar gij znlt hem zeggen Lachenal, gij zijt een ellendeling, een ondank bare, en wat gij gedaan hebt, kan u geen ge- lak brengen want die arme vronw was n zeer genegen, o, ja, zeer genegen herhaalde zij half lnid. Dat zal ik niet zeggen riep Gabriëlle. Neem een verstandig besluit. Neen, dat blijft zoo, hernam de weduwe. Die krenking is te groot. Nooit zal ik meer den drempel van dit huis betreden Dit zeggende wischte zij hare tranen af, stond op en verwijderde zich. Er verliep eene week, zonder dat zij weer verscheen, en Gabriëlle waagde het niet ha- reu man, die het wegblijven der weduwe niet scheen te bemerken, over haar te spreken. Op zekeren avond echter zeide zij Wy hebben mevrouw de Fairiéres lang niet meer gezien. Deze woorden waren voldoende hem in eene ongename luim te brengen. Ik hoop, zeide hy, dat zy begrepen heeft, dat hare tegenwoordigheid my onaangenaam is. n Gabriëlle durfde niet verder spreken. Eeni ge dagen later vernam zy, dat mevrouw de Fairiéres bezig was met het verkoopen harer aren, die zij achter de poort van Caën be zat. Ook had zij de hnnr opgezegd van het kleine hnis, dat zij bewoonde. Den volgenden Zondag ging Gabriëlle, als tar gewoonte naar de kerk "Saint-Etiennen en vond ook daar haren steel ledig. Zou zij reeds weg zyn dacht zy. Onmogelijk dan u ze toch naar mij gekomen zijn. Zij ging weer naar huis, maar durfde niet van hare stiefmoeder spreken. Zy snelde naar haar slaapvertrek om van kleederen te veranderen zij was echter slechts eenige nuten daar, of zij meende eene woordenwisse ling te hooren in de aangrenzonde kamer van Lachenal. Onwillekeurig luisterde zij en her kende duidelijk de stem van den jongen advo- kaat en die harer stiefmoeder. Na alles, wat ik voor u gedaan heb zeide de weduwe. Deze woorden dedeu Gabriëlle schrikken, haar hart klopte hoorbaar. u Laat mijhernam Lachenal. Indien ik nog langer moest zien, zon ik in staat zyn. mij tot eene onbezonnen daad te laten vervoe ren. Voelt ge dat niet Begrijpt ge niet den afschuw, dien uwe tegenwoordigheid my in boezemt V Rampzalige, zoo spreekt gy tot uwe moeder 1 Uwe moeder herhaalde de jonge vrouw rijkste ervan onderlijnd en ik verzoek u zien of ik de waarheid spreek. (Alge- meene stilte.) Babzxv wil aan M. Thibaut het woord ontnemen, maar deze zegt te zullen voort spreken. Dau geeft Bastin hem nog tien minuten. M. Thibaut. 't Zij zoo spreken wij van den godsdienst. Gij bevestigt uw ka tholiek geloof, M. Daens gij hebt de Encykliek ingeroepen. Welnu, ik noodig u uit, bier met mij te bekenncu en met mij uit te roepen wat de Encykliek leert: 1° Dat de oplossing, door het socia lism voorgesteld, aan de werklieden zei ven uadeelig zou zijn. M. Daens. Ik beken het met u. 2° Dat de oplossing, door het socia lism voorgesteld, onrechtvaardig is, ver mits het den privaten eigendom aantast, gesteund op de natuur en bekrachtigd door de wetten. M. Daens. Ik erken het met u. 3° Dat de oplossing, door het socia lism voorgesteld, aanslag pleegt op do rechten van het huisgezin. M. Daens. Maar zekerlijk Doch de Encykliek is geen punt van geloof men mag ee gelooven in eekerc deelen en iet gelooven in andere. M. Thibaut. Halt, priester Daens I Vijf jaren geleden, maaktetgy uw wet boek van de Encykliek 't is iu naam der Encykliek, dat uwe vrienden u gevolgd hebben thans maakt gij voorbehoudin gen. Gij zijt het, die veranderd zijt uwe vroegere vrienden Carton en Renkin heb ben deze reden om n niet meer te verde digen. Hoe ook, gij komt te erkennen dat het socialism nadeelig is voor de werklieden, dat het onrechtvaardig is, dat het aauslag ileegt op de rechten vau het huisgezin, k ben er gelukkig om voor de katholieke werklieden, voor mij en bijzonderlijk, priester Daens, voor u I Priester DaenB verwijt aau M. Thibaut, hem die vragen ;estel.l te hebbeD. Waarschijnlijk, zegt lij, leest gij maar den Bien public, den Patriote en dergelijke leugenaars... M. Thibaut. Moet men misschien slechts den Journal de Charleroi en do Peuple lezen M. Daens.—Ha neen 1 Go moet den Messager de Bruxelles lezen ik schryf er allo veertien dagen in. Gij kunt er iu zien dat ik het socialism afkeur, maar de manucu van het socialism bevallen my beter dan de katholieken. Citoyen Bastin komt M. Daens ter hulp, met scheldwoorden aau 't adres vau M. Thibaut. Dezo wil antwoorden, maar M. Daens en Bastin gaan tegelijkoriijd aan 'troepen. M. Thibaut laat zich echter Diet uit het veld slaan en verheft zijne gezonde stem boven hun ge schreeuw. Als gij mij het woord wilt beletten heereD, zegt by, zult gij, M. Daens, geen enkel woord meer spreken Haha, priester Daens, do mannen van het socialism bevallen u Zooeven hebt gij hunne leering afgekeurd nu wil ik dat gy de mannen ook zult afkeuren. Vooreerst Vandervelde, die hier voor deze werklieden do godheid geloochend heeft van den Christus, welken gij hebt ingeroepen. Keurt gij hem af M. Daens. Wel zekerlijk. Lees den Messager. M Thibaut.Keurt gij Furnémont al, die aau de hier aanwezige werklieden is komen vertellen dat zij niet door God geschapen werden, maar slechts min of meer verbeterde apen zijn M. Daens. Wol zekerlyk ik {zegu don Messager te lezen. (Waarin die af keuring nog nooit is to zion gewoost. Red. Eet Volk.) M. Tihbaut. Keurt gij Demblon af, die godslasteringeu hoeft uitgebraakt to gen de H. Maagd, tegen het Allerh. Sa» krament. M. Daens haalt de schouders op en antwoordt niet. M. Thibaut, Uw schokschouderen vergoedt dio godslasteringen niet.Ik vraag een rechtstreeksch antwoord Keurt gy do godslasteringen van Demblon af M. Daens. Wel zekerlijk lees don Messager, waarin ik alle veertien dagen schrijf. (En nooit de socialisten afkeurt.— Red. Het Volk.) M. Thibaut. Dat is voldoende. Gy hebt ue socialistische leering afgekeurd gij hebt de mannen der socialistische par tij afgekeurd gij zult uwe geloofsgenoten toelaten die schadelijke leeringen niet te volgen en geen kameraad te speleu met godloochenaars. Citoyen Bastin, daartoe verzocht door M. Thibaut, trekt eene beleediging in welke bij togen hem had uitgesproken, maar voegt er bij dat M. Thibaut priester Daens niet weerlegd heeft. M. Thibaut, Dat is üw oordeel het publiekiheefl het zijne. De zitting wordt gehevon. Een aanwe zige wil spreken, maar ^het publiek heeft er genoog van en gaat al redenerend weg. Hot publiek, bestaande uit socialisten, daar M. Thibaut aaQ niemand had laton weten dat hij ging tusschen komen, is zichtbaar verdeeld terwijl de gekende leden van den vrijdenkersbond priester Daens ondersteunden, bleef het overige deol kalm en koud voor hem, maar juichte meermaals M. Thibaut toe, aldus bewijzende dat de werklieden wol do demokraten, maar geenszins de woelma- kors beminnen. Om 8.20 ure begonueu, is de zitting om 11 ure geëindigd. Roode soeialisten. De socialisti sche betooging, Zondag te Cuesmes go- houden, ten voordeele van het zuivor al gemeen stemrecht, zonder evenredige vertegenwoordiging, heeft den vorwaebten bijval niet gehad, Ook waren do hoofd mannen, de gebroeders Defuisseaux, er afwezig. verschrikt. Wordt ik krankzinnig 1 O, mijn God De stem van Lachenal klonk bits, scherpi zooals zij ze vroeger noot gehoord had, toen hij antwoordde u Mijne moeder. Ik heb haar te laat gekend, om haar ooit te kannen beminnen. Zwijg daarvan, de tijd van gevoe ligheid is voorby Wat zegt ge, lieve Charlee Neen, gij «ijt het niet, die zoo spreekt, neen, dat zou te verschrikkelijk zijn n Doch verre dat deze woorden zijn hart ver murwden, wekten zij nog meer zijne gram- Schap. Genoeg genoeg zeg ik u riep hij op doffen toon, deze klachten koinen to laat men kon ons hooren en ik wil noch voor u, noch voor my, dat men oub gesprek zou hooren. Ellendelinge, ontaarde zoon I Durft gij zoo uwe go»!. moeder behandelen Om Godswil, riep hij, de handen wrin gende, houd op, of ik sta niet meer voor my zelf in Ja, zoudt gij het wagen de hand aan my le staanZoudt gij daartoe in staat zijn O, mijn God I Waartoe zon hij niet in Btaat zyn En ik konO, ik ongelukkige Zij gield op en wrong van vertwijfeling de handen, daar zij echter zag dat hy ongevoelig bleef voor hare smart, stond zij op, ging naar de deur en zeide zachtjes Vaarwel Ik heb hier niets meer te doen, Ik wilde beproeven uw hart te vermurwen, maar ik zie, dat het van steen is en niet vatbaar voor gevoel. Gy hebt rijk willen zijn gij zijt het. Beproef nu ook gelukkig ie zijn Ik zal u weten te ver geten O, mijn God, waarom kan ik ook het andere niet vergeten 1 n Zij ging en sloot heftig de deur. Eon half uur later vond men Gabriëlle be wusteloos voor 't bed liggen.By het binnentre- van haar kamenier, scheen zij weer by te komen. Zy trachte haren toestand te verkla- door dat eene plotselinge ongesteldheid haar was overvallen en vroeg Heeft mij nie mand anders gezien dan gy Niemand, mevrouw, ik trad zoo even binnen. Goed, dan geen woord er over Dat myn man niet wete dat ik onpasselyk hen gewor, den. Ja, mevrouw. Het ontbijt was gereed. Gabriëlle verscheen en zette zich tegenover haren echtgenoot. Nauwelijks roerden zy de spijzen aan en spra- kon geen woord ever den storm, die in beider hart woedde. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1