Zondag 9 September 1900 5 centiemen per nummer. 54sle Jaar 5501 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst Oorzaak en gevolg. DE MANNEN VAN 'T LICHT GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID, DE GIFTMENGSTER. Schoolvraag. Voor de Catholieke Scholen. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijftin bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31, en in alle Postkantoren des bands Guique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk legen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. A&lflt, 8 September 1900. In een vorig artikel, onder diezelfde hoofdinge, hebben wij bewezen dat de geuzerij feitelijk bet recht niet heeft den aanslag van Bresci op koning Umberto af te keuren. Het is onweerdig van een weldenkend man, met gezond verstand begaafd met twee maten en twee gewichten te aan schouwen, de feiten en daadzaken te zien en te oordeelen door bet prisma van par tijvoordeel. Hoe kan men inderdaad Age- silas Milano, Mazzini. Garibaldi, Crispi, Robespierre, enz. bewonderen en goed keuren en Bresci en zijne trawanten mis prijzen en veroordeelen Dat beeft geen zin, dat houdt geen ■teek I De roode en groene socios echter heb ben nog veel min recht verzet aan te tee kenen tegen de afschuwelijke daad van hunnen eigen bloedverwant. Is het inderdaad geene walgende hui chelarij, weerdig van het geuzendom te schrijven wat Le Peuple doet. Het zijn de socialisten en het zijn de - socialisten aUeen die als grondsteen van hunne zedeleer hebben neêrge- schreven dat dooden altijd eene mis daad is. b Zie dat kan er niet meer door. Wat doen de roode en groene socialis ts Welke leerstelsels pompen zij den ongelukkigen werkman in die in hunne klauwen valt In al hunne schriften, op ieder van hunne meetingen trachten zij misnoegden te verwekken. Daartoe zijn hun alle mid dels goed. Lage ophitsingen, onnoozele overdrijvingen, voor niets gaan zij achter uit als het er op aankomt ergens een eenvoudige in huu net te lokken. Zy pompen overal door woord en schrift den haat in tegenover de rijken, de pa troons, de kooplieden enz. wel wetende dat uit dien haat, wraakzucht en wreed heid zullen spruiten. Socialist worden is de eerste stap, omtewentelingsgezinde is de tweede en daarvoor moet alle gevoel van medelijden in bet hart gedoofd worden. Wy zullen uwe hoofden maaien,heeft men ons toegeroepen, waren zij zelfs met zilverwitte haren bedekt, en dit met de grootste kalmte.Voor uwe vrou- b wen, voor uwe dochters zullen wij noch b medelydon noch eerbied hebben 1 niets anders dan de dood tot dat hun ge- vloekt ras van de aarde zal zijn ver- dwenen 1 Een spreekwoord .zegt Wie winden zaait zal stormen oogsten, de winden zyn de haat, de stormen de omwenteling wel ke, volgens de roode en groene socios, heel iets anders zal zijn dan het Fransch schrikbewind der vorige eeuwl God beware er ons voor Reeds dikwijls zijn er mannen van de daad apostels der moord rechtgespron- gen en hebben hun mes geplant in de herten van ongelukkige slachtoffers. Wat zegden, wat schreven alsdan de roode socios De reeks is te lang. Zij hebben de moord opgehemeld, zij hebben den dader doen doorgaan als een held, als een mar telaar En nu durven zij Bresci af keuren Angiolillo hebben zij bewonderd, ver heven, Bresci misprijzen zij. Welk ver schil mag er dan toch zijn tusschen den moordeuaar van minister Canovas en van koning Umberto Kruipt dan in uwe schelp terug Reeds te dikwijls hebt ge de moord geprezen om ze nu af te keuren. Onderscheid kunt gij niet maken, het ware belachelijk. In uwe partij, roode hansworsten, is de weg der misdaad de baan, de verzekerde baan tot verheffing. Hoevelen zijn er in uwe ran gen niet die tusschen het gerecht en hun persoontje heel voorzichtig de grenzen hebben gezet, ik zeg niet voor een poli tiek misdrijf maar voor eene misdaad van gemeen rechtpour un dèlit de droit com- mun Zeg hoevelen Hebt gij al vergeten welk tempeest gij voor den anarchist Moineau hebt ge maakt Zoo die lieve" bommenman, die vriend van dynamiet had gewild, reeds zat hij in de Kamers. En daarna zult gij de afschuwelijke daad van Bresci afkeu ren. Huichelaars zijt ge en huichelen doet ge als ge zegt dat de socialisten alleen als grondsteen van hunne zedeleer neêr- schreven dat doodön altijd een misdrijf Negentien eeuwen dreunt het reeds in de catholieke Kerk Non occides I Gij zult niet doodslaan 1 Om het werk onzer propagandisten te vergemakkelijken gaan wij al onze cita ten over de middelen der socio3 afkon digen wekelijks een of twee. Onze man nen kunnen ze dan uitknippen. Wij zullen zooveel mogelijk de bron aanduiden waar uit zij getrokken zijn. In het edele werk van den goeden strijd moet en heeft ieder zijne rol te vervullen. 32' VERVOLO. TWEEDE HOOFDSTUK. Mevronw de Fairières, evenals Lachenal, schenen beiden eensklaps oud geworden te zyn. Hy was toen vyf-en-dertig jaren en toch zoude men hem vijf-en-veertig gegeven heb ben. Zyn zwart, glanzend haar was met menigte zilveren draden doorweven, zijne oogen hadden eene koortsachtige uitdrukking gekregen. Zijne gelaatskleur was bruin op zijne bleeke, ingevallen wangen vertoon den zich donkerroode vlekken, onloochenbare teekenen van eenen ziekelijken toestand. Gy mat n te zeer af en windt n te veel op, zeide zyne vrouw. Wat is daaraan te doen Het is eenmaal zoo, ik bemin slechts twee dingen op de reld u en den arbeid, hernam hy. En dat was waar. Hij bracht gelieele dagen en soms halve nachten in zyne studeerkamer door bijzonder echter bevond hy zich aan de rechtbank in zyn element. Niettegenstaan de zyn rykdom, was hij verzot op arbeid, alsof hy daarvoor in zyn onderhond moest Dc ervaring leert ook dat zulke opvoe ding de oorzaak is eeuer onrustverwek- kende vermeerdering van het getal mis drijven en zelfmoorden onder de jeugd. Dat getuigen, klaar als de zou, do sta tistieken uit Frankrijk en uit Italië, lan den waar een haatdragende geuzerij de onzijdige, goddelooze school heeft inge voerd. Wat vragen integendeel ondervinding- rijke mannen geen catholieken daarom lyk Cousin, Vatimesnil, Jules Simon, enz. Leest wat M. Vatimesnil zegt (Revue générale 1879.) Wat betrachten wij in de opvoeding Wij zoeken er zonder twijfel de weten schap, de bekwaamheid, de ontwikke ling. Het onderwijs moet dit alles geven. Maar vraagt gij het niet iets b meer belangrijk, meer verheven, meer achtensweerd Vraagt gij het al de bijzondere en openbare deugden voort te brengen de kieschheid, de zelfverloochening, do reinheid der zeden, de belangloosheid, de geest van zelfsopoffering en ook die edele genegenheid die de burgers onder ling vereenigt Maar aan wie, aan welk grondbegin sel, aan welk gevoel, aan welke neiging zult gij die openbare deugden vragen zoo het niet is aan het godsdienstig ge- a dacht En wat zouden de verstandige huisvaders zeggen, zij die willen dat de Godsdienst een groot aandeel hebbo in de opvoeding, indien het godsdienstig gevoel en grondbeginsel uit den beheer raad der scholen buitengesloten bleef.» Wijze woorden. rige de priester uit de school In de school, welke al de kinderen verplicht zullen worden te bezoeken, zal alleen de wetenschap onderwezen worden.De school moet verplichtend en verwereldlijkt zijn. Welke zijn de gevolgen zulker scholen, de vruchten zulker opvoeding Anseele zegde er van dat zij broeikassen zijn van socialisten en hij wist het bij ondervinding. voorzien doch de winst was niet de drijfveer len arbeid, maar de liefde voor zijn roep. Dikwyls verdedigde hij personen, wie hij geene betaling te wachten had in een woord, hij beminde de rechtspraktijk, drukte van het gerechtshof en de meest inge wikkelde zaken trokken hem aan Hy sprak weinig, vermeed den omgang met zijne collega's en bemoeide zich niet met po litieke vraagstukken. Een vreemdeling, die hem in gezelschap leerde kennen, zou hem haast van afgetrokkenheid beschuldigd heb ben. Maar voor de rechtbank was hij dezelfde man niet meer, daar kwam zijne geleerdheid schitterend uit en zijne bezielde taal verried een helder en gezond verstand. Men bewon derde on vreesde hem tevens, maar juist die genen, welke zyne bittere en scherpe taal benijdden, bekenden, dat zij weinig heid voor hem gevoelden. Gabriëlle geleek den bewonderaars van ha ren man. Zyne welsprekendheid bracht haar in vervoering, maar wanneer in gezelschap- pen dikwijls over de heldendaden van den beroemden advocaat gesproken werd, zij dit niet te hooren en gaf aan 't eene andere wending. Ja, zeide ze tot zelve Charles is een groot redenaar, zijne methode is niet natuurlijk en zijne bit terste pleitredenen treffen my minder dan een paar woorden van een man van overtuiging. Zij zijn weèr eens bezig geweest, onze fameuze jannen van 't licht 1 Redeneeren, menschen, zij breken de logiek en het recht armen en beenen en slagen ze daarna bet hoofd in 1 De armtierige heeft do ijlkoorts dc dagbladen hebben het gerucht verspreid dat de Paus te gelegenheid van de troon beklimming van Emmanuel III verzet zal aanteekenen tegen de inpalming der Ker kelijke Staten. Het huis van Savooie heeft tegen alle recht en reden in, de Paus uit zijne be zittingen verdreven en KoDing Ferdinand van Napels van zijn Koningdom beroofd. Dat was het werk der vrijmetselaars, het gebeurde tegen alle volkenrecht het was een laffe diefstal gepleegd met de brutale macht vau het getal I Eu de arm tierige j uicht toe 1 Waarom Omdat ziju godsdiensthaat daarin be- redigd wordt I De verdraagzame De rechtveerdige I Als bij consequent is moet bij Enge land toejuichen in zijn barbaarsch werk in Transvaal. En nochtans hij protesteert tegen de handelwijze van Engeland hij vindt ze eene verkrachting van het vol kenrecht. Hoe kan bij dan Italië in zynen roof der Kerkelijke Staten en van het Koningdom Napels toejuichen Geuzenlogiek Cela dépend des tas was de hooge zede leer van den onbetwistbaren leider der groote partij van recht en licht 1 Schoon recht dat zulke verdedigers heeft lijk onze armtierige Wat wij den armtierige zeggen, roepen wij ook toe aaQ onze groenen. Zij pro- tosteeren tegen de inpalming van Trans vaal en zij juichten dat hooren en zien verging omdat do Vereeuigde Staten al de colonies van het arme Spanje roofde en inslokte 1 Hoe schoon komt daartegen het gedrag uit der catholieken die alle verkrachting van het volkenrecht, het pantser on schild der zwakke en kleine volkeren, afkeuren en veroordeelen. Zij alleen zijn de verdedigers van het goede recht De armtierige treurt omdat de Italiaan- sche Regeering geen kort spel met den Paus maakt. Ware het zijn doens, hij zoude er anders meê te werk gaan. Hij zou Hem aan de deur van het land zetten wat hij eens hoopte te doen met al de paters en pastoors en misschien ook mei al de catholieken Dendergalm Sep tember 1891). De Paus zegt hij, mag niet protesteeren tegen de wetten en instellingen van het laDd. Waarom Vroeger heeft hij het gezegd. Men moet aan de wet gehoorzamen omdat zij wel is Iodien hij dat nu niet veronderstelt, wat beteekent zijn artikel Maar, armtierige, iedere week randt >ij onze Belgische wetten aan I Mag «Ie Paus dus niet, hij die zooveel reden heeft, die het slachtoffer is van een brutalen roof, wat gij doet, wekelijks zonder reden, uit partijhaat en partij belang Altijd twee maten en tweo gewichten O mannen van licht en Recht I Boven de wet, och arme Van Doren, dat is de schrijver van dit ongerijmd en dwaas artikel, is er nog iets, waarvan de wettenmaker moet rekening houden. Dat is het recht, en wet eu recht zijn heel dik wijls bijzonder als de geuzen baas spe len twee gansch verschillende zaken. Hatelyke tyran, met uw stelsel zou men de snoodste dwingelandij moeten laten begaan men zou ze eerbiedigen moeten omdat zij wet is Is dat dwaas en ellendig genoeg Wij laten dat oordeelen door allo rechtzinnige menschen. Wie een greintje gezond verstand bezit, zal dit artikel aan zien als eene ellendige opeenstapeling van kolossale dwaasheden en het met die min achting bejegenen welke de schrijver ten toon spreidt tegenover deD eerbiedweer- digen Grijsaard van het Vatikaau, die immer zijne machtige stem laat hooren ten voordeele van Recht en Waarheid 1 Wanneer ze hem dit aoms zeide, antwoordde hy Dat ia nn eenmaal zoo lieve de men schen zijn, zooals het temperament maakt 1 Wilde ik anders pleiten, dan zou ik talent noch bijval hebben, n Doch wat Gabriëlle het meest verontrustte was de toestand van zijn geest en lichaam. Hy nam zichtbaar af en somwijlen scheen het, dat hij ook aan zijne geestvermogens leed. De geneesheeren, die Gabriëlle in 't ge heim raadpleegde, bekenden haar, dat zij Lachenal verloren gaven, dat hij joBg en wel licht plotseling zou sterven en wel op een tijd, waarop men 't weinig verwachten zou. Dit veroorzaakte de arme vrouw diepe droefheid en zij begon na te denken over dit raa Wat is de oorzaak van die kwaal vroeg zij zich zelve. Hy is jong, rijk, beroemd, hy bemint zijne vrouw en vergoodt zijn kind hy was zoo sterk en moet nu Bterven lloe kan dat Daar kwamen haar eensl de vreeselyke woorden harer stiefmoeder voor den geest. Nooit hadden de beide echtgenoo- ten over die gebeurtenis gesproken. Mevronw de Fairières bestond niet meer voor Gabriëlle. Sedert een jaar had zij Caën verlaten en ofschoon zij een landhuis be woonde, dat niet ver van do Btad in een bosch- je lag, liet zy zich toch in Caën niet meer zien, Daar leefde zij als in eene kluis. Dit vrijwillig vertrek had veel opspraak verwekt, DE BOOM valt langs den kant waar bij naar overhelt. Wij hebben dik wijls getoond dat geuzerij bij de werklie den naar socialism leidt. Feitelijk is dit over een paar maanden te Gent bewezen. Een liberale vabvereeni- ging van wevers wierd er ontbonden. Zij telde 34 leden. Wat gebeurde 33 dier leden gingen naar de socialis tische vakvereeniging een enkele werk man liet zich bij den catholieken vakbond inlijven Schoone verhouding 1 op 34 I Niet waar, de boom valt langs waar hij over helt. Mon heeft de werklieden de hoop op een beter leven ontnomen men heett hun gezegd Er is geen hemel. En wat besluit hebbon zij daaruit ge trokken Zoo er geen hemel is hierna gillen wij een hemel hier op aarde. Waarom is de eene gelukkig en de andere ellendig Zijn de menschen dan niet gelijk De tegenstand zullen wij verbrijzelen. Als de geuzen de kloostergoederen in palmen mogen, waarom zoudon wij een recht eerbiedigen dat zij ten nadeele hun ner vijanden hebben geschonden Voor ons is de vijand de bezitter want de eigendom is bet die ons belet onzen hemel hier in te richten. Snuifje voor onzen armtierige VriiEiAiH De geuzen zyn voor J u,de vrijheid huilt Dender- galm met een duivelschen grijnslach Dat zijn woorden hier is een feit wel ke ons bewijst hoe de geuzen hunne lieve vrijheid verstaan. Het is een artikel uit de wetten over het onderwys van den te fameuzen Ferry, Franschen minister. Niemand wordt toegelaten aan het openbaar of vrij onderwijs deel te ne men, noch een onderwijsgesticht te be- sturen, van welke orde het ook zij, indien hij tot eene niet door de wet geoorloofde godsdienstige Congregatie behoort. (Revue générale t. xzx bl. 15—1879). Schoone vryheid Dat is oen eerste stap. Bij de tweede worden de geestelijke orden aan de deur vau het land gezet volgens de vryheidlie- vende taal van onzen armtierige zelf. Zoo werden in Frankrijk om or slechts eenige te noemen, de Jesuïten, de Domi- uikanen, de Maristen en Lazaristen ge troffen. En dan voegt er schijnheilig onze ellen dige huichelaar bij Slinmeke wil geen zins aannemen dat het volk in Frankrijk en in Duitschland meer vrijheden geniet dan bij ons Dendergalm September 1891.) Laat het ons herhalen Ware vrijheid, ware verdraagzaamheid vindt men by de catholieken alleen 1 Daarom zal die partij om haar vaandel al de rechtzinnige herten doen scharen. In de kerken te Namen werd zondag een briefje gelezen, door Z. Hoogw. Msr Heyleo, gericht tot de pastoors der stad, waarin hij hun zijne voldoening uitdrukt voor den iever, dien zij betoonen om den bloei der vrije lagere scholen te verzeke ren en ze aanzet om daarin voort te gaan. Hij verzoekt hen al hunnen herderlijken invloed te gebruiken, om de ouders te bewegen hunne kinderen naar de christe lijke scholen te zenden. - De geestelijkheid ea de geloovigen, schrijft Mgr Heylen, moeten het vrij on derwijs verdedigen, dat niet alleen de grondwet eu de wetten des lands voor waarborg heeft, maar bovendien berust op een onvervreemdbaar recht van het geweten. Meer dan ooit moeten wy onze achting en ons vertrouwen schenken aan de nederige, maar ievervolle Broeders der christelijke Scholen en aan die bewonde- rensweerdige Zusters, die hun leven ge wijd hebben aan de moeilijke taak der opvoeding. De vrijheid bij de socialisten. Vooruit vraagt dat de vrijheid van den arbeid door de wet zou afgeschaft wor den, en dat in geval van werkstaking, de socialisten de werklieden zouden mogen beletten te arbeiden. De eene of andere roode zot zal dat voorzeker ook vroeg of laat in de Kamer voorstellen. eene verklaring van mevrouw Lachenal uitgelokt. Gabriëlle trachtte mevrouw de Fairières zooveel mogelijk te verontschuldi gen, en haarman tegen kwade vermoedens te verdedigen. Een jaar later sprak men er niet meer over. Gabriëlle stond alleen voor het geheim, dat als eene zwarte wolk over eeDen diepen af grond hing en hem bedekte. Het was haar onmogelijk deze wolk te doordringen en in den afgrond neêr te zien. Wat zon ze daar ontdekt hebben Zij deinsde terug voor deze gedachte. De woorden harer stiefmoeder klonken nog donderend in hare ooren. Gy wildet rijk worden, gij zijt het beproef nu ook gelukkig te zyn 1 Zie Dat klonk verschrikkelijk. Zy had dus alleen de eer zucht van haren man gediend. Die mevronw de Fairières, die zoo eens klaps veranderd was, had dus haar vertrou wen gezocht om haar ongelukkig te maken. Het was er haar alleen om te doen geweest, de plannen van een man te verwezenlijken, die haar zoon was Hy, haar zoon, de zoon der vrouw, die de lieer de Fairières tot zijne gemalin verkozen had En dit was nog niet alles Deze met schuld beladen moeder werd door haar ontaarden zoon verstooten, nadat hem alles gelakt was. Alles liet zich nu verklaren, behalve eene de haat van Lachenal, de afschuw - zyne moeder, de ondankbaarheid en wreedheid jegens haar. Waarom had bij haar verstooten, haar, die hem zoo begunstigd had Wat beduidde eindelijk de schrikkelijke bedreiging der diepgekrenkte moeder? Neen, beter was het niets te weten. Die man was r echtgenoot, de vader van haar kind, zij droeg zijnen naam. Hy beminde haar, hij zwoer het haar dagelyks. Zij had recht hem te haten, zij wilde dit ook niet. Zij had dezen man bemind zij beminde hem nog, ten minBte zoo meende zij. Maar kwamen ook nren waarin de stryd ondrage lijk werd en het heldhaftig bedwongen hart weder zijne stem liet hooren Ik bemin hem niet 1 Ik heb hem nooit bemind Dan gevoelde zy, dat datgene, wat zij liefde ge noemd had, niet meer was dan eenige achting, een weinig vriendschap en een weinig dank baarheid. Zy gevoelde zich alleen, eenzaam, verlaten en ongelukkig eu zag eene donkere toekomst zich voor haar openen. Zy had aangeborene behoefte aan eenen beschermer, aan eenen vriend, en daarom had zij hare hund in die eens mans gelegd, die de alge- meene achting genoot eu dien de weduwe haars vaders haar had aanbevolen. Maar dat was geene liefde. Een zekere mismoed maakte zich van haar meester, wanneer zij in hare gedachte in het verleden terugkeerde. Was dit niet het VEROORDEELD. De Maasbode, een roomsch of catholiok or gaan, verschijnende te Rotterdam, houdt zich in zijn n'van 30 Oogst 11.. onledig met de christene democraten, alias de Daensistcn, die hier en daar in Holland het hoofd oprichten. Onmogelijk het gansohe artikel te ont leden. Wij willen ons dus bepalen by 't vol- nde De propaganda-reis, schrijft De Maasbode heeft een betrekkelijk ge ring resultaat opgeleverd in do meeste plaatsen, waar do heer Daons optrad, viel hem weinig sympathie te beurt. Zooals bet echter altoos gaat onkruid schiet steeds hier of daar wortel Dus wordt het Daensism ook in Holland als onkruid aanschouwd. En tegen dat onkruid hoeft do geeste lijke OverLeid te Zaandam zich genood zaakt gezien van op den kansol (predik stoel) de geloovigen te waarschuwen. Verder zegt De Maasbode «We behoeven wel Dauwelij ks te zeg- gen dat van de zijde van het Neder- landsche Episcopaat, de cath. chris tene) democratische partij niet wordt erkend. Dus veroordeeld door H.II. de Hol- landsche Bisschoppen, gelijk hier in België door II.H. onze Bisschoppen speeltuig mijner stiefmoeder vroeg zy zich dan. Er bestond een verbond tusschen bem en haar, waarin beiden belang hadden. Gy hebt rijk willen zijn, had zij gezegd. Hy ver langde dus mijne fortuin. Maar waarom Hij waa immers een talentvol man en behoefde de toekomst niet te vreezen. Ja, maar hy was ook eerzuchtig eu twijfelde aan zich zei ven. Had hij niet even ryke meisjes, zoo als ik ben, versmaad Dat iB zoo, want hy beminde mij, dit wist ik eeue vronw vergist zich hierin niet licht. Hy beminde my en bemint mij nog. Deze laatste gedachte verlichtte een weinig haar gepijnigd hart. Men had zich verbonden om haar te onderwerpen men had haar be drogen, gevleid, maar hy had eene veront schuldiging hij beminde haar. Dit woord is een onweerstaanbare talisman. Hij beminde., doch zy, indien zij hem ooit bemind had, wat zy uu betwijfelde, zij beminde hem vandaag zeker niet meer. Hij scheen haar, alsof zy hem niet meer bezat. Zonder hem eigenlijk te beminnen had ze hem vroeger toch geheel vertrouwd, haar hart had tot hem gelachen als tegen een vertrouweling, en nu was hy geheel overschillig jegens haar en eeu levend raadsel. Hij waa.slechts de schadnw van dan man voor eenige jaren. (Wordt voortgezet),

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1