Hoe bestempelen?
Zondag 16 September I960
5 centiemen per nummer.
54s,e .laai- 5503
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Ouders
oogen open
DE
GIFTMENGSTER.
LANDBOUW.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar
Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. ;N. 31.
sn in alle Postkantoren des Lands
Cuique guum.
Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnisse op
34 bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureelo
van dit blad
Aalst, 15 September 1900.
Het ideaal in zake van opvoeding en
onderwijs voor de geuzeD is de onzijdige
school waar er van God noch zijn gebod
wordt gesproken, waar de wetensshap
alleen wordt onderwezen.
Welke gijn de vruchten dier scholen f
Reeds dikwijls is op de droevige gevol
gen cencr opvoeding zonder Godsdienst
gewezen maar daar voor de ouders de
tyd naakt een kous te doen, willen wij
hunne aandacht op dit punt nogmaals
trekken en vertalen wij voor hun uit een
bijvoegsel van den Bien publie van 8
April 1900 het volgende
De bestatigingen in Frankrijk en
elders waargenomen over de betreurens-
weordige uitslagen der onzijdige school
worden bevestigd nog door diegenen in
Italië gedaan.
De Procureur des Konings te Bari,
(in 't zuiden van Italië gelegeu,) M. Mi
chel Germani heeft zooeven de uitslagen
van zijne persoonlijke waarnemingen af
gekondigd.
Er bestaat, zegt hij, geen betrekking
tusscben de vakbegrippen in de lagere,
midden en hooger# scholen onderwezen
en de zedelijke sterkte die de tveerdigheid
van het leven versékert zoo dus dat de
brokken onderricht in de lagere gemeen
tescholen gegeven, droog onderwijs van
alle kiem van opvoeding om bloot, niet
TOBBXIKEN OU HUT ZEDELIJK KAEAXTEB
TE VBBBETEBEH.
Daar, zegt bij, zijn de kindoren van
allen rang opeengehoopt zij bederven
zich wederkeerig met zicb, door de macht
der zedelijke aansteking, de gebreken
over te geven, welke ieder van zijn fami
lie heeft zonder dat het mogelijk zij dat
de goeden de slechten redden, lijk vele
goede peren oene bedorvens nooit weêr
goed hebben gemaakt.
Dat is zeer natuurlijk, omdat het
voorbeeld van het kwaad, gewoonlijk een
geheel en voorbereid terrein zoowel in de
persoonlijke oogenblikkelijke voldoening
vindende als in de ingeboren zelfzucht,
moet aanstekelijk zijn. Het verschilt
daarin met het goede, dat heel dikwijls
?esteund is op de liefde tot den naaste,
ron van gedelijk vermaak eer dan van
stoffelijk voordeel.
- M. Germani heeft vele en pijnvolle
oorkonden hy gaat voort «et deze woor
den
a Ik moet zeggen dat het ten honderd
van de vermeerdering der misdrijven ge
durende de vyf laatste jaren op de vijf
voorgaande nauw overeenstemt, niet met
de verhooging "van het cijfer der bevol
king maar met 't deie van het getal leer
lingen die de lage scholen bezoeken.
Inderdaad terwijl gedurende het
33* YKRVOL».
Daarbij drongen zich nog andere gedachten
in haren geest op Zoo had hij bijvoorbeeld
nooit, sooale iedereen gaarne doet, van zijne
jengd gesproken, nooit die verhalen uit de
kindsheid verteld, die ons doen lachen of
weenen, De woorden vader en moeder waren
nooit over zijne lippen gekomen. Deze man
had dus geheel alleen geleefd on hij bezat
niets dat hem in treurige uren kon opvroo-
lyken. Wie was hy Vanwaar kwam hy
Op zekeren dag had hij gezegd terwijl hij een
kind beschouwde Gy zult gelukkiger zijn
dan ik. En dat was ook alles. Hoe dieper
Gabriëlle vorschte, des te dichter werd de
nevel van het verleden. Deze man, dien zij
•ene meende te beminnen, boezemde kaar nu
afschrik in...
Dagelijks werd hy zwakker en geheim zin -
ger. In zijne koortsaohtige opgewondenheid
■prak hy immer van den dood en van gewe
tenswroegingen. Dan beefde zijne echtge-
noote, want het was zoo gemakkelijk aan
ayne woorden beteekenis te geven. Op zeke
ren nacht hief hij zich in den droom in zijn
bed op en risp uitBemin my niet I Ik ben
schooljaar 1899 1900 do leerlingen die
de lagere scholen van ons Arrondissement
bezocht hebben ten getalle waren van
14,944, in het schooljaar 1898-1899 was
dit getal 19,227, 't zij eene vermeerde
ring van 28,26 ten honderd, juist over
eenkomende met die der misdrijven welke
ook 28,26 is.
Da vermeerdering der bevolking was
slechts 8,81 ten honderd.
- Ik zou nochtans niet willen bevestigen
dat het onderwys de rechtstreekse he bron
der misdaden is mijo gedacht is heel
iets anders. Hot schijnt mij nochtans te
rechte te mogen besluiten dat, too het
onderwijs de bechtstxeeksche oobzaak
nibt is, het, uit ooreaak der wij se waar
op het gegeven wordt en van het midden
waarin het leeft, eenh onbeohtstreek-
bche oobzaak is. (Juist wat de catho-
lieken altijd beweren. Denderbode).
- Die waarheden zijn bevestigd ge
weest voor wat bijzonder Genua betreft
door den Procureur des Konings dier
stad.
Dezo, in oen gedrukt verslag, klaagt
dat het getal dor jeugdige misdadigers
stygt op eene droeve wij te, iu eene ver
meerdering die van aard is alle eerlijke
lieden die het hart op de goede plaats
dragen, te verontrusten.
Wii aarzelen niet, voegt hy er bij,
te verklaren dat hht noodig is de school
te hervobmbn, de familie, de samenle
ving te vrijwaren tegen de kwaal die hen
ondermijnt.
Dat men aan God geve wat aan God
toekomt, met aan het godsdienstig
GELOOF ZIJN! PLAATS WXÊB TX GIVEN
IN DE SCHOOL EN IN HET HTJI8GEXIN.
Dat de familie weêr het heiligdom worde
waar de eerlijke deugden zich ontwikke
len en dat mcu in de school trachtte
het hert der kinderen op te voeden met
hunne gevoelens le veredelen bij middel
der ZEDELEEB WELKE HUN HUNNE OBOOTB
PLICHTEN JEGENS GOD EN JEGENS HUN
NEN NAASTE VOOBHOUDT.
Zoo spreken eindigt de Bien public,
de mannen van gezond verstand en mot
ondervinding, de mannen die door de
plicht van hunnen staat de dingen vau
nabij moeten beschouwen.
Wij komen op de vruchten der onzij
dige school terug volgens een artikel der
Etudes religieuses van 1892 maar van
nu af roepen wij En u, armtierige, wat
dunkt uf Zal men in uwe school van de
plichten jegens God handelen mogen
Neen, men zal er de weteuschap on
derwijzen en bankroet loopen lijk in
Italië, Frankrijk en elders 1 I
Ouders 1 oogen open Zendt uwe
kinders naar de catholieke scholen I
Leer in 't bloeiën van uw jeugd,
verboden lust besnoeiën
zoo zal de liefde tot de deugd,
steeds met de jaren groeiën.
een ellendeling, een monster Ik heb eenen
onschuldige laten sterven daarom verdien ik
ook den dood. Ja, dat men mij doode, dan
zal mjj recht wedervaren Gabriëlle, die
hem stoeds met liefde verzorgde, zocht hem
gerust te stellen, maar dit gelukte eerst na
veel moeite. Hij zal weêr een rechtgeding in
het hoofd hebben, dacht zij maar toeh joegen
haar deze woorden schrik aan, als zij ie zich
later herinnerde. Ook Lachenal was zynen
droom bewust geworden, toen Gabriëlle hem
wakker maakte. Het was ziohtbaar, dat hy
vreesde verdachte woorden gesproken te heb
ben, en nu wist hij niet meer, hoe zich te
genover zijne echtgenoote te verhouden.
De volgende nachten herhaalde zich het
delirium, nu echter begon hij te zuchten, te
weenen en vergiffenis te vragen.
Gabriëlle ontbood dokter Hugonet en nog
twee andere genees heeren, die allen verzwak
king van hersenen en begin van krankiin-
nigheid bestatigden. Wij moeten hier voor
zichtig te werk gaan, zeide de geleerde dokter
Hugonetdie voorbijgaande aanvallen kun
nen iu volslageue krankzinnigheid over
slaan.
Mijn man krankzinnig riep Gabriëlle,
groote God 1 En mijn kind Weinige
dagen later kon zij zich overtuigen dat dokter
Hugonet eens by uitzondering gelijk had. De
jonge vrouw leefde voortdurend in angst,
dag en naoht waakte ay over haren echtge-
Wij weten niot welken naam wij aan
bet volgende van den armtierige moeten
geven
De liberalen willen de vrijheid voor
iedereen, en die vrijheid kan niet bestaan
wanneer men door daden de vrijheid
van anderen wil verhinderen. - Dender-
galm 26 Augusti 1900).
Heeft die fameuze Dtndergalm dan
zelf niet geschreven Ja, wij ook ge
looven dat het beter is dit volksken
pastoors en paters aan de deur van
het land te zetten. (September 1891).
Zijn dat geen dadeu, armtierige, die de
vrijheid van andereu verhinderen Hoe
zijt gy dus liberaal gebleven als de libe
ralen de vrijheid willen van iedereen als
kenmerk van het wezen hunner party.
Huichelaar
Gij behoort tot de partij van hem die
geschreven heeft
Waarom dan zouden wij altijd onze
tegenstrevers met woorden aanvallen,
- lafhertige soldaten, achter onze muren
neêrgebukt en die den vijand onze ves-
tiugon laten naderen zonder iets te
doen om hem in zijnen tochtte stuiten,
waartoe dienen al die klachten, al dis
banvloeken 'T is onze degen dat
wij mobten gespen 1 (Pergameui.
Revue de Belgique 15-8-75).
Wat bedoelt hij doob degen
Boet, gevang, verbanning gi jn wette
lijke middelen, waarom ge niet tegen
de catholieken in 'f werk qesteld. (Loc.
cit. bl. 120).
Duitschland, Zwitserland en Italië
- hebben ons het voorbeeld gegeven. Vol
gen wij het indien wij ons tvillen red
den. (Loc. cit. bl. U9).
- Hedendaags gijn er veel liberalen die
gelooven dat Duitschland en Zwitser-
land ons een voorbeeld gegeven hebben
goed om nagevolgd te worden. (E. de
Luveleye 15 Januari 1874. Revue de Bel
gique, bl. 23).
Ebwel, armtierige, zijn dat geen daden
die de vrijheid vin aodoren verhinderen
Hoe zijn de catholieken nog vrij als gij
se verbannen of vervolgen wilt
Van kerkvervolging droonten en van
vrijheid spreken is geit. Ook moeten zulke
leugenachtige beweringen op zijn minst
op schokschouderen onthaald worden.
Neen, arme jongen, wij hebben dui-
zende feiten en duizeude verklaringen en
citaten welke bewijzen dat de geuserij
nooit de vrijheid heeft uitgeoefend en
immer en overal de grootste onverdraag
zaamheid aan den dag legde.
Hoe verheven en schoon komt daar
tegen de leering en hel gedrag der II.
Kerk uit die door Dendergalm zoozeer
met zijnen haat en zyne woede wordt
vervolgd.
Onveranderlijk in hare princiepen, tot
de Koningen zoowel als tot de kleinen
uitroepende Non possumus is zy
noot zij sloeg de minste zijner bewegingen
gade, zijn blik, zijn glimlach en vroeg zich
iederen keer af Waaraan denkt hy
Op zekeren avond opende zij zachtjes en
onverwachts de deur van het vertrek, waarin
hy reeds meerdere uren vertoefde. Ilij zat
voor den lessenaar en schreef met bevende
handen. Door het gedruisch, dat Gabriëlle
bij het biunentreden maakte gewekt, sprong
hij op en wierp het beschreven blad in het
vuur. Verschrikt zag zij hem aan, hij wendde
het aangezicht af, alsof hy vreesde, dat zij
zyne oogen het geheim zou ontdekken, dat
het vuur zoo even verslonden had.
Acht dagen later had een ander voorval
plaats. Het was op een Zondag. Gabriëlle
was juist te lmis gekomen en ging naar hare
slaapkamer, wier deur zij gesloten vond. Zij
meende, dat de sleutel vau binnen stak
ging daarom door eeno andere deur naar
binnen. Zij deinsde terug bij 't gezicht van
haar man, die voor den schoorsteen stond en
een pistool in de band hield. Hy beschouwde
het wapon, laadde het en richtte het op zijne
borst. Plotseling scheen hij een vreeselijk
beslnit te nemen, hij drukte af en een knal
dreunde door het huis. De jonge vrouw ech
ter, die ïachtjea genaderd was, had snel zjjn
hand gevat de kogel was van de richting
afgeweken en in den munr gedrongen. Toch
viel Lachenal door zyne heftige opgewonden
heid als dood ter aarde.
in haar gedrag het toonbeeld van ver
draagzaamheid en naastenliefde. Hare
middelen gijn de overtuiging niet het
geweld.
Om dus de hatelijke leugen van den
armtierige te bewijzen, zullen wij vertalen
uit Castelijn Zedeleer. Bladzijde 116
slechts 2 lijnen als voorbeeld
Daarom is het niet geoorloofd een
ongelooviqe ie dwingen sich te laten
doopen alvorens hem onderwegen en
overtuigd te hebben.
Dat is de christelijke leering.
Zoo de artisten van den poveren Den
dergalm ernstig zijn, zullen wij hen ver
wijzen naar het werk van George Remain.
VEglise et la Liberie, prix 6 francs.
Paris. Dolhomme.
Hij leze dat en laat ons hopen dat hem
het blindend floers van voor de oogen zal
vallen
Een klokje - een klank.
Wie maar een klok hoort kent maar eenen
klank. Dat is 't geval met de 2 dozijnen
lezers van 't Land. Volgens dien nieuwen
Don Quichotte moet Z. A. S de wereld
tot een aardsch paradijs vervormen.
Onze lezers hooren eens naar het vol
gende getrokken uit Le Liberal van 1891,
orgaan der oude pruiken van Leuven
- Tegenstrevers van het bewoniogstel-
sel, blijven wij het ook van 't algemeen
stemrecht
Wij meenen dal de brutale heer
schappij van het getal, zonder de minste
waarborg of onderscheid van welken
aard ook, een stelsel is icaarmede geen
wijee demokrat ie kati ins'cmmen
Wij beschouwen het algemeen
stemrecht als een gevaar, als een
wankelbaar element, als een oor
zaak van maatschappelijke ont
binding
In Amerika, in Duitschland, in
Frankrijk heeft het tot de slechtste uit
slagen geleid. (Gelezen in Eendracht
en Vrijheid 1 Mei 1898).
In eene samenleving zijn er verscbei-
scbeideno belangen. Z. A. S. is er de ver
plettering van. Z. A. S. is de overheer-
scbing van het brutale getal, de verdruk
king der hoogere standen, het rijk der
valsche volksmenners en der droeve be-
lovers gelijk de groenen....
Genade. De desertours en de lichte
straffen voor boete en gevangenis zullen
breed genieten van de genade bij het hu
welijk van den prins.
Bijzondere genadeverleeningen voor po
litieke straffen zullen verleend worden, en
de Soir, noemt zelfs den naam van Moi-
neau.
Definitief is er evenwel nog niets beslist.
DERDE HOOFDSTUK.
Het was in het begin van Mei. De zon
straalde aan den hemel, zoete geuren vervul
den het boach en vroolijke liederen weer
klonken door het veld. De lente was geko
men.
Eene jonge vrouw met een behoorlijk
knaapje, dat voortdurend heen en weêr liep,
ging in den vroegen morgeu den weg op, die
van Caën naar Yillerville voerde.
Caën ligt zee uur van Treuville, en Trou-
ville van Villerville nauwelijks drie kwartier.
Villerville wordt meestal bezocht door hen,
die niet van kostbare badplaatsen honden.
Tronville is prachtig Villerville eenvoudig.
Een groote weg leidt naar 't strand, dat niet
vlak en effen is maar steenachtig en met rota-
blokken als bezaaid. Hier hindert den wan
delaar het woelige stadsleven niet meer,
Hier ziet men gelukkige moeders, vroolijke
kinderen, geleerden en kunstenaars, die c
zoete rust genieten. Aan het oog vertoonen
zich de hooge bergtoppen en de reusachtige
en onstuimige zee. Een frissche wind waait
u tegen en sterkt de longen.
De jonge vronw en het kind, die we boven
gezien hebben, daalden ook af naar het
strand. Het was ebbe. De knaap liep dartel
heen en weêr en vertrapte menige schelp
onder zijne voeten.
Niet zoo vlug I riep de moedor. En voor
1 nslIIAfPlIPIl De verlichte gcu-
IIlMIiaiCllLII. zen beschuldigen
ons, catholieken, dompers te zijn, omdat
wij op het woord van een Alwijzen God
veropenbaarde waarheden aannemen 1
Wij zijn tegen de wetenschap, brullen
zij, verslaafd aan vooroordeelen en bijge
loof I Wij zijn menschon zonder karakter
want wij gehoorzamen perinde ac cadaver!
Geen drij regelen kunnen zij schrijven
of die insaniteiten vloeien uit hunne
waarheidlievende (I?) pen 1 Men mag hun
zeggen en herhalen, de grootste denkers,
de schoonste karakters zijn christenen ge
weest. Dat verhindert hen niet op de
leugenbaan vooruit te stormen.
Wat zeggen die vermaarde geuzen van
deu eed die de vrijmetselaars moeten
doen
Ik zweer al de wetten en verordenin-
gen van het orde te aanveerden, mijn
credo makende van hunnen credo.
Ik zweer volledige gehoorzaam
heid aan mijne wettelijke over
sten in de vrijmetselarij (Paul
Rosen, bl. 150).
Waar is dan die veel bezongene onaf
hankelijkheid van rede en wil P Slaven
zijn de vrijmetselaars zij gehoorzamen
blind aan donkere onbekende krachten.
Voor menschen buigen zij godwee het
hoofd menschen ontnemen hun hunnen
wii en hun verstand 1 En toch blijven die
droove helden, de mannen der woten-
scbap I
En de armtierige t of hij brommen zal
Fruit. Als inlichting, nemou wij
het volgende over uit het Fondsen
blad van Gent, wegens 't verzenden van
fruit naar Engeland
Men verzoekt ous de laudbouwers te
berichten dat er in b:t Landbouwershuis
op de Koornlei, n° 18, to Gent, wekelijks
fruit zal ingepakt worden, om recht
streeks naar Engeland te zenden.
De verzending zal gedaan worden in
naam van eiken landbouwer cn met zijn
merk.
Alle geschrift zal verricht worden
door L. Van Heule, uit 't Landbouwers-
huis, derwijze dat de landbouwer gcene
moeilijkheden kan tegen komen.
Als het fruit op de markt van Londen
of elders verkocht is, zal elke laudbou-
wer dadelijk per post onderricht worden,
om zijn geld naar Gent te gaan ontvangen,
heeft hij het liovor per post toegezonden
te zijn, hij heeft maar eene kaart te schrij
ven.
Als by voorbeeld een landbouwer den
Woensdag fruit naar Gent brengt, mag hij
er op rekenen dat hij binnen de 8 dagen
in het bezit van zijn geld zal zijn.
AU er op eeno gemeente verschillige
landbouwers zijn die gezamenlijk hun
fruit willen verzenden, dan hebben zij
eene seconde hield de knaap zijnen loop in
maar spoedig beklom hij weêr de rotsblok,
ken terwijl de angstige blikken der moeder
hem volgden.
Zij was nog zeer jong en schoon, deze be
zorgde moeder. Ze was eenvoudig en deftig
gekleed en wanneer zy baar kind beschouwde
week het donkere wolkje voor een oogenblik
van het schoone voorhoofd. Eensklaps riep
zij den knaap tot haar en keerde huiswaarts.
Gaan we reeds vroeg het kind, een
treurigen blik werpend op de schelpen, die
hy verzameld had.
Ja, we moeten papa zal wakker zyn
wellicht is hij reeds op en ge weet, dat hij
niet gaarne alleen is. n
Het kind liep weder zorgeloos vooruit.
Eenigen tyd later hoorde men den schellen
toon eener kleine bel eene deur werd geo
pend, de jonge vrouw ging de steenen trap
pen op, die naar een terras voerden, vanwaar
men het gezicht had op de zee. Hoe bevindt
ge n, mijn vriend vroeg zij eenen man, byna
een grijsaard, die in een leunstoel rustte.
Niet slecht, hernam hij met een zwakken
lach, en reikte dt jonge vrouw zyne uitge
teerde hand.
Gy zijt vandaag zeer vroeg op, vind ik
dat is een goed teeken.
Maar hij schudde treurig het hoofd en
antwoordde Ik heb den ganschen nacht
niet kunnen slapen.
maar oenc- kaart te schrijven, en de ver
zending zal uit de naaste statie gedaan
worden nogtans moeten zij ten minste
eenen wagen kunnen laden, om deonkos-
sten te sparen.
Het volgends voorbeeld zal aan do
landbouwers bewijzen wolk voordeel zij
kunnen trekken met hunne vruchten
rechtstreeks naar Engeland te sturon. In
't begin van Oogst, werden de kriekepo-
ren en andere soorten van peren, te Gent
verkocht tegen 6 fr. de 100 kilos, terwyl
zij te Londen 10 tot 14 fr. de 100 kilos ver
kocht werdon, dus meer dan het dubbele.
Voor nadere inlichten schrijve men
aan Lieven Van Heule, in 't Landbou
wershuis te Gent.
Schoone leerstelsels I «Erisgeon
hemel beweert Dtndergalm in zyn
nummer van 15 Juli 1900.
Dus, als gevolg, crisgoen God. Nie
mand, tenzij een gek, k&n den hemel loo
chenen cn het bestaan van God erkennen.
Daaruit volgt: (Reveu de Belgique 15
Januari 1876, bladzijde 16).
De goddelooze die juist redeneert
zal ziju loven niet blootstellen noch
voor gijn Vaderland te verdedigen,
b noch voor gijnen naaste te redden, want
indien alles sterft mot het lichaam
- waarom zou hij dat slachtofferen
waardoor hij van al het andere genie
ten kan De xelfsopofforing, in dit
- geval, ia oene dwaasheid en de slacht-
n offering eene fopperij.
b Het loochenen van de spiritua-
- liteit der ziel ontwortelt de wij-
- gelijke reden rechtveerdig en eer-
- lijk te zijn. Indien ik mij verrij
ken kan, aan het strafwetboek
- ontkomende, waarom zou ik het
niet doen.
Dat is letterlijk vertaald. En nu, arm
tierige snuift dat op en aanziet het als
ons autwoord op hqtgeen gij schreeft den
19 Augusti 1900.
Destijds schreef een priester in Den-
dxbbodb indien er geen Qod ware,
waarom sou ik niet stelen en moorden.
Is dit de mcening van al de dompers
Van je vrienjes moet je het hebben
niet waar, poveren In plaats van eene
gazet op te stellen zouden ze beter doen
met de knikkers te spelen want die jon
gens weten nu toch zoo bitter weinig 1
Op den spoorweg. Voor den dienst
der koopwareutreinen, van af 15 Septem
ber, zijn 124 bladzyden wijzigingen vor-
scheneu.
Het gebeurt dat personen by statieover
sten reclamen komen doen voor schade,
aan hunne kleeren berokkend op den
trein en die zij toeschrijven aan den staat
van het materieel.
Deze reclamen moeten voortaan aan den
dienst der exploitatie gericht worden.
Het was Lachenol die weêr een weinig her
steld was van eene vreeselijke ziekte.
Hij genas langzaam en daar de geneeshee-
ren de zeelucht voorschreven, had Gabriëlle
haren echtgenoot naar Villerville gevoerd en
een klein landhuis voor dat seizoen gehuurd.
De jonge vronw had zich grootere opoffe
ringen getroost gednrende den afgeloopen
winter. Zy alleen had meer gedaan, dan al de
doktoren samen, met Hugonet aan het hoofd.
Dag en nacht had zij gewaakt en den zieke
verpleegd. Zijn eetlust was weêr terugge
keerd. Zyne krachten waren hersteld, maar
de hersenen waren nog in ziekelyken toe
stand het verstand, waarvan Lachenal in
zijn werkkring zoo menig bewys geleverd
had, was verzwakt.
Door de zeelucht was zijne lichamelijke ge
zondheid geheel hersteld, maar zyn geest nam
in dezelfde verhouding af.
x Is dat de man, dien ik bemin vroeg
zich Gabriëlle dikwijls af, wanneer zy hem
beschouwde.
Doch sij legde deze stem het stilzwijgen op
en werd zelfs beschaamd zulke gedachten te
hebben. Zy moest haar gevoel geweld aan
doen tegenover dat geraamte, dat zy baar
man noemde het was duidelijk, dat zijn ge
weten hem folterde en daarom had sy mede
lijden met den ongelukkige.
(Wordt voortgezet).