Zondag £3 September 1900
centiemen per nummer.
54s,e Jaar 3503
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
DE MIDDELEN
DER SOCIOS.
DE
GIFTMENGSTER.
DE VRAAG
PENSIOENEN.
Volkscatechismus.
w
Vroeger en nu. S
Ee plicht van eenen
katholieken huisvader.
0
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank.; met de Post verzonden 6 frank 'g jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Qoossens, Korte Zoutstraat. M. 31,
en in alle Postkantoren des Lands
Cuique suum.
Per drukregel. Gewone 15 centiemen Keklamen fr. 1,00 Vonnisae up
3* bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad
Aalst, 22 September 1900.
Over den keus der middelen om hun
aardsch paradys in te voeren zijn de so-
cios niet heel delikaat. Zij verdeelen zich
in twee hoofdrichtingen.
De possibilisten willen tot het ge-
wenschte doelwit geraken langs wettclij -
ken weg. Vau den ecnen kant, zeggen zij,
worden de rijkdommen saamgetrokden in
betrekkelijk weinig handen; van den an
dereu vermeerdert het getal dergenen
welke in armoê vervallen gedurig.
De wet die het nationaliseeren der ryk-
dommen in dat geval zal uitroepeD, kan
weinig tegenstand vinden on zal zc-lfs bij
het volk, door de leering der socialisten
zoowel als door de lessen en feiten der
ervaring onderricht, goed onthaal vinden.
Alzoo wordt de taak van het inrichten
van den socialistischen toekomstaat zeer
verlicht. Wij redeneereu altijd volgens
de possibilisten of evolutionisten a la
Bellamy, den schrijver van In 'i jaar
twee duizend,
Daar er hedendaags om zoo te zeggen
geen gematigde socios meer zyn, die zich
enkel met droomeu bezig houden, stappen
wij alras over tot de tweede rij. Wat u
hior tegenklinkt zyn kreten van haat,
gehuil van moord en omwenteling.
Men heet die lieve jongens: Marxisten
aanhanger vau den Duitscben internatio
nalist Karl Marx, schrijver van een be
roemd werk - Das Kapital. Hij is de
vader van dien fameuzeu stelregel die
den grondslag uitmaakt der zedeleer van
den waren socialist; Men moet het volk
den haat aanleeren.
Wy stellen ons voor al onze citaten
waarin de Marxisteu over de middelen
handelen waarmede zy hunnen Eden in
wezenlijkheid zullen breugeD, af te kon
digen ouder bovenstaande hoofding met
het gedacht dat ze aan onze propagandis
ten ten nutte zouden komen.
Wij roepen er ook de aandacht op in
der liberalen, die door partijzucht Diet
verblind, naar waarheid trachten en der
werklieden die genegen zouden zijn geloof
te hechten aan de uitzinnige beloften der
socios.
Daar de socios de gowooDte hebben
naar de bladzyde te vragen wanneer zij
door 't een en ander citaat op den rooster
gelegd worden zij vei loochenen alles
zoo gemakkelijk zoo zullen wij telkens
de bron aanduiden voor zooveel het in
onze macht is.
1) Wat is do omwenteling
Het is de triomf van den arbeid over
het kapitaal, van den werkman op den
parasiet, van den mensch op God
Houden wy dus niet op met btnderpu-
len weg te nemeD, dammen te verbrij-
zelen Mm moet haten't is bewyzen
dat men bemiDt... Wij zijn menschen.
Eh wel laat ons haat zweren aan de
34" VERVOLG.
Des morgens, eer nog de zieke wakker was,
ging zij met hoar kind in de vrye natuur en
vergat een oogenblik haar leed. Dan keerde
zy terug de zieke was wakker en reeds op,
-Zij moest hem in den leunstoel zetten en met
hem allerlei diugen bespreken, iets wat veel
geduld en liefde vorderde. Ook wandelde zy
met hem aan het strand, waarbij zij hem aan
den arm leidde. En dan die vreeselijke nach
ten van delirium, als zij altyd op de heen
moest zijn, list en geweld moest gebruiken.
De arme man, die zij no vrouw zoo vurig be
minde en het haar wel twintigmaal op eenen
dag verzekerde, verbreidde eene hel om zich
heen, ofschoon hem een engel van reinheid
en geduld verpleegde.
Gabriëlle was guarne iu Villerville. llare
gezondheid werd beter door reine, krachtige
lacht. De lange wandelingen iu de bosschen
deden haar en haar kind goed.
burgerij, haat aan het kapitaal, recht
op werk, neen dat is en absolute op-
vatting, recht voor de werkers.
Redevoering uitgesproken door soc.
Casso op het congres saamgcsteld uit
socialisten en vrijmetselaars to Brussel
vergaderd in 1865. Verslag van - Rive
Gauche van 5 November 1865. Wij
hebben dat gelezen in Charles Woeste
Vingt ans de polémique t. Ill La mo
rale neutre bladz. 152.
s 2) Is de guillotine er noodig wij zul-
len niet achteruit wijken. Ik ben kwaad
op de kapitalistische en aristocratische
burgery die de wetteu maakt en de
schuld is van onze armoê. Die moet
vergaan
Redevoering van socialist Brismêe.
Zelfde bronnen.
3) Men heeft van guillotine gespro-
ken: wij willen slechts de hinderpalen
wegruimen Indien honderd duizend
hoofden tegenstand bieden dat zy val-
len, ja 1
Redevoering van socialist Pellering uit
gesproken op dezelfde plaats. Zelfde
bronnen. Vervolg.
DER
Wij lezon in de Etoile Beige - een
geuzen blad van Brussel.
Heel onze polemiek tijdens de laatste
kiezingen berustto op het belachelijk
maken der pensioenwet, 18 centiemen
daags Och wat hebben wij er hartelijk
meê gelachen en wat zijn wij er deerlijk
meê geklopt geworden.
De geuzen hebben den spot gedreven
met de edelmoedige poging der catholie-
ken om den toestand der oude werklieden
te verbeteren. Een blad van Brugge is
verder gegaan. Het heeft getracht zijne
lezers op te hitsen tegen de catbolieke
partij omdat deze met het geld van ieder
een ten voordeele van bijzondere personen
een pensioen inrichtte. Dat heette dit
geuzenblad het geld der schatplichtigen
op kolossale wijze verspillen I Dus, be
sloot het, moesten de fameuze liberalen
weêr aan 't roer komen om wat orde in de
finantien te breDgen en de verspilling te
keer te gaan 1
En de geuzen zeggen dat zy de eenige,
wezenlijke vrienden van den werkman
zijn.
De spotternijen der geuzen, rooden en
groenen hebben niets geholpen. Het volk
heeft begrepen wat edelmoedige stap ten
zijnen voordeele wierd gedaan. Is 18 cen
tiemen daags weiuig 65 frank in 't jaar is
toch al iets dat deugd doet en do armoede
wat lenigt.
Do anderen deden niets I Dus leven
de catholieken.
Zoo redeneerde het volk en het heeft
gelijk.
Het.is echter dwaas de overgangsmaat
regelen eener wet te verwarreu met de
wet zelve en dan er op los te gaan, lijk
De zee sprak tot haar eene
en goddelyke taal en bare ziel kon deze taal
verstaan. «Wat is de mensch in de wereld?
vroeg zij vaak zich zelf af. In het gevoel harer
nietigheid vergat zij haar lijden en de duistere
toekomst. Met welk recht bestorm ik den
hemel met mijne klachten, terwijl millioenen
menschen ver van hun huis en hunne bemin
den zijn en in gevaar verkeeren
Up zekeren dag zeide Luchen&l tot haar op
den toon van een bedorven kind Ik ben
weêr geheel hersteld en wil naar Caën terug-
keeren.
Gij vergist u, vriend, hernam zij, als gij
werkelyk beter zijt, hebt gij dit te danken
aan de zeelucht en het zou slecht zyn, als wij
nu reeds vertrokken.
Ik wil mijne werkzaamheden aan de recht
bank weêr hervatten.
Daar is nu weinig te doen wacht den
winter af. Overigens zou u dit te meer af
matten.
Ik verveel mij hier de ledigheid doodt
mij. Ik ben voor het werk geboren en de rnst
is voor mij het ergste kwaad.
Menigen dag verzette zij zich nog tegen
zyn voornemen. Eindelijk zeide hij Ik
wil vertrekken, ik ben vast besloten.
Goed, hernam zijmaar zeg my c
don, n
En hy gaf zulke zonderlinge reden op, dat
de politieker fin de-siècle Daens hot deed
te Gosselies en waar hij van eene kale
reis terug kwam.
De pensioenwet is heel wat anders en
wij willen er nog twee woorden over zeg
gen en de volgende vraag beanlwoorden.
Op welken ouderdom moet men storten
om de toelagen der openbare besturen te
bekomen
Men is lid eener maatschappij of men
is het niet.
Is meu geen lid eener erkende maat
schappij dan eerst bekomt men de toela
gen op den ouderdom van 16 jaar af als
men stort om een pensioen te hebben
vastgesteld op den ouderdom van 55 tot
65 jaar.
De werklieden alleen kunnen de toela
gen bekomen. Hoe om dit punt vast te
stellen, meu te werke zal gaan moet nog
Joor bet goevernement bekend gemaakt
wordeu.
Men mag alsdan storten zooveel men
wilt, men kan altijd de uitgeloofde pre-
bekomeu. Is men lid oener maatschappij,
dan kan men zijue stortingen beginnen
van af 6 jaar.
Men behoeft geen werkman te zijn om
de toelagen te genieten maar men mag
per jaar niet meer dan 60 fr. storten of
meu verliest zijn recht op do premiën.
Hoe vroeger men begint hoe min men
storten moet om een groot en voldoende
rustgeld se bekomen.
Wij roepen daarop de aandacht der
ouders, omdat dit een goed middel is aan
hunne kindereu de spaarzaamheid in te
printen van joügs af.
Welke partij doet de werklieden veel
kivaad
De roode partij of de partij der socia
listen, omdat zij gedurig de werklieden
opjagen om iu werkstaking to gaan I
Zijn de werkstakingen niet goed
De werkstaking is een burgeroorlog in
klein. Bijna al de werkstakiugen vallen
tegen deu werkman uit. Het is raar dat
wij eens booren dat ze goed is gelukt.
Het is altijd een groot tijdverlies en geld
verlies. Er wordt niet gewerkt en er moet
toch geëten worden. De werkman verliest,
de patroon verliest en dikwijls wordt den
bloei der nijverheid geknakt.
Wat volgt daaruit
Daaruit volgt dikwijls dat de patroon
erplicht wordt een weinig later de dag
huren te verminderen.
Waarom jagen de socialisten de werk
lieden dan op
Als de werklieden den ai beid staken
dan komen zij altijd uf wij zijn do vrien
den der werklieden I Zij zeggen huu: gij
moet dit, gij moet dat euz. Dat is heel
gemakkelijk.
De menschen worden alzoo zeem aan
aan deD baard gestreken; zij gelooven de
socialisten en laten zich inlijven bij de
rooden.
Wat is er daarbij gewonnen
zijne vrouw verschrikte en bij haar zelve
dacht Zouden de doktoren gelyk hebben
en mijn mau werkelijk kraukzionig worden
Hugonet is, zooals gij weet, voor eenige
dagen hier geweest en heeft mij van een Pa
ter Dominikumer gesproken, die tydelyk in
Caën verbliji houdt en in de kerk S' Etienne
predikt.
Wel.
Wel, deze monnik moet een buitenge
woon man zijn. Hij reist door noordelijk
Frankrijk en predikt in iedere stad of dorp,
waar hij komt. Hij leeft als een kluizenaar,
voedt zich met vruchten en wortelen, driidct
nooit wijn, slaapt op een hard bed, wyst alle
gastvrijheid af, verkeert met niemand en
spreekt alleen tot de menschen op den pre
dikstoel.
Hy is dus een heilige, zeide Gabriëlle,
maar ik zie niet in wat zijne tegenwoordig
heid in Caën...
Doch hij viel haar hardnekkig iu de rede
en bleef zyne ineening volhouden Iedereen
spreekt van hem, hij maakt buitengewonen
opgang, waar hy ook venchijut.
Hy spreekt met eene overtuiging en eene
welsprekendheid, die den sterkste aangrijpt
en de zwakken doet beven ik wil wel hoo-
ren.
Gij, zoo ziek, als ge zijt?... Gy hebt
behoefte aan rust voor geest en liehaam.
Voorde werklieden niets maar de socios
krijgen wat aanhangers meer, in de stem
ming wat meer stemmen ou dank, aan
dat, is er misschien een groote gekozen
aan 4000 fr. per jaar.
De werklieden hebben niets maar een
groote en invloedrijke socialist heeft wat
hij wilde een kamerzetel, rykdom en
eer. Zij planten dan hun vaaudel op de
forteres eu roepen Wij zijn er en blij
ven er!
De partij der socialisten doet dus meer
kwaad dgn goed aan de werklieden
Zekerlijk. Zij buiten de werklieden op
alle raogeiijko wijzen uit. Huu ordewoord
is voor de propaganda eu de eenvoudige
sukkelaars deuken dat dat ten hunnen
voordeele is en het en is maar voor de
groeten.
Vanwaar komen de socialisten
De socialistische partij vloeit recht
streeks voort uit de leeringeu der geuzen.
Kunt gij dat bewijzen
Heel gemakkelijk. De geuzen beweren
dat er gben hemel is.
Dus wij mogeu op het eeuwig geluk
niet hopen. Er is ook geen hel, wij moe
ten dus het eeuwig kwaad niet vreezen.
Nochtans ieder gevoelt in zijn eigen
hart de strekking, de zucht naar het geluk.
Er is geen hemel, dus bepaalt alles zich
tot het tegenwoordigo leveu.
In dit leven zien wy gelukkigen en on-
golukkigen, rijken en armen.
Als er geen hemel meer is waarom
moeten de eenen rijk zijn en de auderen
arm vermits al do meoscheu van natuur
gelijk zijn
Laat ons dus, zeggen de socios, den
hemel op aarde inrichten.
Gij hebt gelijk. Als gevolgtrekking is
dit juist, maar kunt gij geen andere be
wijzen geven
Ja, wel. De geuzen hebben ook gehei
ligde rechten niet erkend. Ten tijde der
Frausche omwenteling hebben zy ou-
schuldigcn naar 't schavot gesleurd, om
dat zij aristokraten waren en dit was,
zegden zij, (Dendergalm 28 Mei 1893;
ongeUjkheden vereffenen.
Dus de reebteu van den persoon zijn
niet erkend.
Hébben de geuzen immer de rechten
van dm eigendom erkend
In geenen decle. Zij stoleu in 1789 de
eigendommen der Kerk en verkochten ze.
Wie steelt moet weergeven. De geuzerij
deed liet op zekere wijze, door bet sluiten
van het concordaat. De Staat zou de
geestelijken eene vergoeding geven en
daarom het kapitaal houden.
Eu wat willen de geuzen nu? Zij willen
het concordaat eenvoudig opzeggen. Eerst
het kapitaal stelen en daarna de intresten
weigeren
Gij hebt gelijk. Geuzerij voert tot socia
lism op het gebied der priuciepen lijk op
dat van het pratijk Het is dus een comble
vau dwaasheid wat in fzeker geuzenblad
stond De liberalen alleen zijn een
dam tegen het sociaUsm.
Ik wordt door twijfel gekweld en wel
licht redt mij het woord van dien man Ook
ben ik nieuwsgierig naar zijne welsprekend
heid. Ik moet hem hooren
Welaan dan, zeide de joage vrouw ge
laten, we zullen morgen vertrekken
Den volgenden nacht sliep hij niet, om vier
uren was hij reeds op. Volgens zijne bereke
ning kou men om twee uren te Caën zijn
de Dominikaner preekte ou drie, dus kon
Lachenal hem dadelyk hooren en deze hoop
wekte hem geheel op.
Om vijf uur kwam de wagen eu ze vertrok
ken.
u Wy zullen terugkomen, zeide Gabriëlle,
weemoedig omziende, ofschoon zij zelf niet
aan hare woorden geloofde.
Ja, ja, bevestigde Lachenal, die zich
met koortsachtigo beweging in den wagen
wierp, wy komen terug'na het vertrek van
den monnik.
Die monnik, dacht Gabriëlle, wie is die
man, wat wil hij van ons, dat bij zoo onze
ruBt verstoort n
Doch zij gevoelde onwillekeurig ook den
wenscb, bet machtige woord van den Domi-
kanor te hooren zij had behoefte aan woor
den van troost, het zachtzinnige slachtoffer
De kleine wagen reed in galop weg en om
twee uren waren ze reeds in Caën. Lachenal
waa doodmoe, toch wilde hij geene rust ne-
M. Daens den kop verdraaid en dan sprak
hij heel anders dan nu over den kracht-
dadigen eu talentvollen leider der catho
lieken.
Nu is M. Woeste de vijand der werk
lieden, de stronkeisteen van alle maat
schappelijke hervormiog ten voordeele
der arbeidende klas.
Dat is voor de waarheidlievende man
ALLES IN EEBLIJKHEID 1 ALLES IN DEF
TIGHEID
Alle rechtzinnige menschen hebben die
politiek geoordeeld en ook met klank
veroordeeld.
Thans moeten wij nog toonen dat M.
Daens van heden door M. Daens van
vroeger wordt afgekeurd.
Hy zegde den 6 Februari 1900.
-Ja, sedert lang heeft hij, M. Woeste,
de sociale qumstio diep eu grondig geslu-
dcerd eu do toekomst gepeild. Veel tvoor-
den heeft hij gesproken, veel voetstappen
gedaan om wetten te verkrijgen voor
't stoffelijk belang der werklieden, wetten
lijk er overal bestonden voorde Frausche
Revolutie doch M. Woeste zegde het
zoo wel en zoo krachtig laat ons geeue
begoochelingen hebben, al die wetten zul
len niet baten indien men de zielen niet
geneest.
Is het niet gek na dat en meer over M.
Woeste geschreven te hebben hom nu
aan te klagen bij eeuvoudige, ongeleerde
menschen als hunnen onverbiddelijken
vijand
Wat moet men ovor maunen denken
die tot kolossale tegenstrijdigheden zijn
bekwaam
Hoogmoed heeft er velen tot val ge
bracht eu ongelukkiglijk zal de diepge-
zonkene M. Dacus er het rampzaligo
lachtoffer eens van zijn
't Is eene der voornaamste plichten van
den christen huisvader, dat hij do voor
schriften der catholiokc leer als grond
slag neme bij de inrichting en regeling
van zijn huisboudeu.
De Waarheid, die eene gunst des Hee
ren hem heeft leeren kennen, dient hij,
met. de grootste zorg, tond zich te behou
den eu te verspreiden. De godsdienst zal
de eereplaats bekleedeu aau zijuen haard;
de eerste opvoeding zijnor kinderen zal er
van doordrongen zijn en, waar huuue stu
diejaren hen later ook brengen mogen,
hij zal zorgen dat de geest van geloof hen
overal vergezelle.
Voor den katholieken huisvader kan er
geene spraak zijn van onverschilligheid of
toegevendheid tegenover zaken of perso
nen, die afbreuk zouden kunnen doen
den godsdienstzin, waarin bij zijne
liuisgenooleu wensebt te zien leven.
Tegenover de drukpers dient bij vooral
zich streng te toonen slechte boeken
men, maar verkleedde zich dadelyk. Zijne
vrouw wilde eten voor beni opbrengen, doch
hij zeide Neen, neen, later als wy terug
komen
De kleine llené werd aan de zorg van een
bediende toevertrouwd en de zieke reed met
zyne vrouw naar de kerk van S' Etienne.
De kerk lag kort bij hunno woning doch
eer zij konden binnengaan moesten zij lang
wachten, want eene menigte menschen be
twistten elkander den toegang.
VIJFDE HOOFDSTUK.
Do kerk was inderdaad eivol, zooals men
het alleen ziet in de Notre Dame te Parijs,
wanneer het boeiend woord van een redenaar
door hare gewelven weergalmt.
Lachenal en Gabriëlle bereikten na veel
moeite het inwendige van het gebouw en wa
ren zoo gelukkig een plaatsje te vinden in de
nabijheid van den preêkstoel.
J)e klokken, die men in't gewoel van Pa
rijs nauwelijks hoort en wier tonen toch zoo
diep tot 'tbart spreken, weêrklonken hier
statig en feestelijk en op hun harmonisch ge
lui, dat langzaam iu het luchtruim wegstierf,
volgden de plechtige tonen des orgels. Eens
klaps verstomden ook deze en een ernstige
stilto heerschte in het kerkgebouw. Aller
blikken richtten zich nieuwsgierig naar de
plaats, waar de Dominikaner verschijnen zou.
cn slechtte dagbladen brongeu op korten
tijd de huisgezinnen, waar zij vrijen toe
gang hebben tot het verdorf.
Wio zich inbeeldt dat hij straffeloos,
zichzelveu en zijne kinderen dagelijks met
de dwaling en de ondeugd iu aanraking
brengen kan, zonder dat hij te vreezen
hebbe voor besmetting, bedriegt zich
grootelijks.
Niet alleen in zijn binnenste, maar by
al ziju doen en laten, ia zyue betrekkin
gen met zijne omgeving evenals iu den
kuiselijken omgang, moot een christon
huisvader catholiek wezen.
Zooniet is zyne handelwijze niet inovor-
eeustemming met zijne grondbeginselen.
Weèr eens zijn de kleine Belgen
de slimme Franscken vóór geweest.
Minister Millerand heeft nu in Frank
rijk de arbeidsraden ingevoerd.
In zijn verslag aan den president der
republiek heeft M. Millerand deu groot
sten lof gemaakt van de Bulgiscko wet
van 1887, eu voegt er bij, dat Frankrijk
zich het voorbeeld vaQ België ten nutte
zal trekken.
Leugenaar Toen we schreven
Dendergalm loochent het bestaan van God,
dorst hij ons toeroepen Gij zijt een leu
genaar. Schoone taal ea hoe beleefd I
Wij hadden nochtans zyne woorden
aangehaald, letterlijk lijk wy ze iu zyue
kolommen hadden gevonden I Hoe hébben
wij alsdan kunnen liegen Liegt men als
men iemauds woorden letterlijk aanhaalt
cn daaruit gevolgtrekkiugou alleidt. Wat
meer is, bij heeft onze aanhalingen vau
15 Oogst niet besproken ovonmin hot
gevolg. Het is dus juist en hij bekont het.
De Chronique (16 Juni 1876) gaat onze
armtierige de les spellen,
Meu heeft gezegd dat het liberalism
de vrijdenkerij is op straffe niets te zijn.
Dat is de waarheid.
Indien gij geen partijgangers zijt van
het vrije onderzoek, treedt terug don
schoot van uwe moeder de II. Kerk biu-
uen. Zoo gij de vrijdenkerij wilt
handelt bijgevolg.
Het vrij onderzoek komt hier op neer
ieder gelooft wal hem aanstaatieder
denkt wat hem bevalt.
Waartoe leidt dat vry onderzoek
Hoort de Chronique van 4 juni 1875.
De klerikalcn zwaaiou de brandende
toortsen boven buskruitboopen. 't Is
hunno zaak. Men zal moeten zien, wio,
als de giiuster valt, springen zal. Het
zal heet zijn.
- Maar ten minste zullen wij eens ons
ran onze schuimloopers ontmaken kun-
nen, zoo niet voor altijd ten minste voor
- lang. -
Men weet dat do Chronique onze gees
telijkheid bedoelt I
De redenaar, die Caën zou hooren, was niet
alleen priester en monnik, maar ook iemand,
die gei»td, ondorvonden en geleden had.
Sedert twee maanden reisde hy door Nor-
mandië en in alle steden, waar by kwam, was
een schitterende roep hem voorgegaan. Ver
der wist men niets van hom, niet eens zijn
naam men noemde hem eenvoudig den Do
minikaner. Ily nam zijn weg door de velden
in zyn langen witten mantel gehuld en do
kap diep over 't gezicht getrokken. Nauwe
lijks was hij verschenen of hij verdween ook
weêr, alsof hij vreesde zich aan de oogen van
't publiek te vertoonen. Doch overal verkon
digde hy Gods woord en zijne boeiende rede
liet eenen diepen indruk in ieders hart achter.
Toen hij verscheen, volgden hem aller
oogen naar dun kansel wiens trappen hy lang
zaam beklom. Hy knielde neder, bad en ver
hief zich dan iu zijne volle lengte.
Het zon moeielijk geweest zijn, zijnen
ouderdom te schatten, llij kon veertig, ook
vijftig jaar oud zija. Ziju voorhoofd was ge
groefd en ziju zwart oog had eene sombere
uitdrukking. In dit oog echter lag zyne ge-
heele ziel. Hij begon en zijn geplooid voor
hoofd werd glad, er had een heele ommekeer
met hem plaats. Nauwelijks had hij eenige
woorden gesproken of allen hingen aan zijne
lippen.
(Wordt voortgezet;.