Donderdag $7 September 1900 centiemen per nummer 54sle Jaar 5306 Verdraagzaamheid. HEID VAN Dl SCHOUT Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. D E Geuzenvrijheid Smakelijke spijzen. DE DENDERBODE. Dit blad vtrschijnt d*n Wotnidag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantie* door de Post ont- imgen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van do Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31. en in alle Postkantoren des Lands Guique auiim. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Keklamen fr. 1,00; Vonnisse op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. lleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk legen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad Aalst, 26 September 1900. De geuzen van Italië hebben eens te meereen blijk gegeven van hunne liefde loor vrijheid en verdraagzaamheid. M" Staïti, Bisschop van Andria is ge broodroofd door de brave Italiaanscbe geuzerijHier is het geval dendergalm heeft het ook besproken naar heeft gelijk men bet zich wel den ken kan, natuurlijk de waarheid ver draaid en de feiten in een valsch daglicht geplaatst. Hij heeft de ganscbe schuld op den rug van den Bisschop geschoven. Het rat geeft uit wat het in heeft en wat kan men in eene onverdraagzame en haatdra- ziel anders vinden dan laster en armtierige schryft het volgende. dendergalm 16 Sept. 19.00). De aartsbisschop van Andria in Italië was gekend wegens zijn baat tegen de koningen van Italië. Die haat veropen baarde zich weêr tijdens den lijkdienst in de hoofdkerk gedaan tot nagedach tenis van koning Ümberto. Toen Monseigneur Staïta de dood baar naderde, keerde bij er den'rug naartoe en wierp het wijwater op den grond in plaats van de baar te zegenen. Onmiddelijk stegen in de kerk kreten ran verontwaarding op Wyd de dood kist werd er geroepen. De aartsbis schop bleef onverschillig maar de hou ding van het volk werd dreigend en Mon seigneur vond het geraadzaam met de priesters de vlucht te nemen. Weldra was ganscb de stad in rep en roer. Leve de koning I Leve Italië klonk het overal. Betoogingen hadden plaats, steenen werden geworpen naar bet bisschoppelijk paleis, de bisschop is gevlucht verkleed in vrouwenkleeren. De toegang tot de hoofdkerk ia verbo den. Wat al leugen en laster zijn in die wei nige regels niet opeengestapeld Wat is daar van waar M'r Staïti had aanvaard een Dienst in joe hoofdkerk te celebreeren voor de ist der ziel van koning Umberto op voorwaarde dat de banieren en vaandels inde kerk niet zouden komen. Italie's banier is voor de Kerk het zin nebeeld van roof, en plundering en inpal- liDgder kerkelijke staten. Die voorwaarde wierd aangenomen laar op het oogenblik dat Hij uit het sikristij kwam, zag de Bisschop rond de opgeslagen doodbaar de vaandels der stad on van andere maatschappijen. E M A R L I T T. (NA VERTELD). Wel zeker, zoo al niet op de koord, dan toch onder een linnen dak van een wagen ik heb n vandaag al onder hoksengezichten so jong Ziguenerbroedsel gezien. Maar dat "1 ik u later vertellen, dat wil zeggen, ver- boterde hij zich, dat wil zeggen, indien het mocht gebeuren, dat eens de zon der genade mij, stumperd, in de zolderkamer op ging Daarop is vooreerst zeker weinig uit tocht, en daar ik weet, dat wellicht in minder fan een half uur met den witten hoofddoek #t werkpak ook de meid vun den schout voor altijd vordwijnen zal, wil ik met dit korts oogenblik zooveel mogelijk woekeren. Zij zag hem een sesonde van ter zijde aan, bij zette een ernstig gezicht, terwijl hij zijne •toppen vertraagde. Jleiden liepen reeds naast bot hout voort, een weinig meer op het mill ion van den weg want nog glinsterden de longe naaldbaarden van het water, en het ■lichts geboomte was bspsreld met duizenden Waarom hebben de geuzen die voor waarde niet uitgevoerd Waarom moes ten zij tegen den wil van den Bisschop van den lijkdienst eene betooging maken Eon complot was in 't geheim gesmeed. Nochtans uit geest van overeenkomst en verdraagzaamheid en om de gelegen heid eener schending der heilige plaats te vermijden zong de Bisschop de Mis. Doch daar men hem reeds verwittigd dat de geu zen zich rond de lijkbaar geschaard had- deu en besloten waren bij zijnon door tocht te manifesteeren, zong bij de laatste gebeden niet aan de doodbaar maar op op het altaar. De geuzen waren dus in hunne hoop bedrogen en zagen het oogenblik niet na deren waarop zij aan 't schreeuwen zou den gaan. Zij wierden kwaad en huDne woede brak los op het oogenblik dat de Bisschop naar de sakristij ging. Wy zullen die tooneelen niet beschrij ven. Op de straat ging het nog wat erger toe. De troep opgehitste geuzen trok naar bet bisschoppelijk paleis en wilde het bestormen. De politie, die in den beginne had laten begaan had op het einde moeite de mani festanten uit een te dryven. Wat deed de geuzerij Zij schoof al de schuld op den rug van den Bisschop zij beweerde dat uit mis- rijzen en verachting voor den koniDg de isschop geweigerd had aan de doodbaar te bidden. Dat moe9t gestraft worden. Ook dat bleef niet lang achter. Zonder eenige uitlegging van wege Mgr Sraïti wierd hij veroordeeld en van zynen trok O verdraagzame geuzerij 1 Gij ziet, lieve lezer, dat de feiten heel wat anders zijn dan zij door den armtie rige voorgesteld worden. Die ongelukkige heeft zich meer dan eens doen kennen als een onverbeterlijke leugenaar. De geuzen gelooven niet aan den hemel, aan een toekomstig leven, zegt de arm tierige zelf in zijn nr van 15 Juli, waar om dan de priesters niet met rust laten Waarom in de kerk manifestatiën inrich ten ter gelegenheid der goddelijke dien sten Waarom onze kerken ontheiligen vermits zy in dat niet gelooven waarom de hulp der priesters kan ingeroepen worden De catholieken, vooral de priesters, vragen enkel maar gerust gelaten te wor den. Zij houden zich te vreden met de rechten en vrijheden aan iederen burger toegekend. Waarom wil de geuzerij in de kerk komen vermits zii alle godsdienstig ge voel ontbreken Dat zy de kerken met rollende druppels. En de met regen besproei de toppen der korenaren en elke plas op den weg vingen de roodea gloed van de avondzon op verzoenend schenen na het onweer hemel en aarde, zonnevuur en water ineen te smel ten. Wat denkt gij, dat de jonge Frani na sijne herstelling beginnen zal vroeg de landheer zonder verders inleiding. Naar Ca. lifornië zal hij toch zeker niet terugkeeren Zij schudde driftig het hoofd. Liever steenen kloppen aan een Thu- ringer straatweg heeft hij in het eerste uur van het weêrzion tot my gezegd. Zij liet een diepen zucht. Gij weet zelf het heet, in welk een staat de jongen zijn vaderland betreden heeft. Zooals hij mij zegde, hebt gij hem barmhartig van den weg opgenomen en den eersten nacht op het goed verpleegd.... De smart, de schaamte heeft hem van daar ver jaagd, hij wilde liever eenzaam in het bosch sterven, dan aan de barmhartigheid van vreemden vervallen, dat begrijp ik, dat be grijp ik maar al te goed, viel zy zich zelve driftig in de rede en drukte met de handen op de borst. Hij had gelijk. Een eenzaam sterven is niet half zoo bitter, als onder den voortdurenden druk van vernederende wel daden te moeten leveu. Zij hield eenige oogozblikken op. Met smartelijk gefronste wenkbrauwen, de onder lip vast tuaschen de tanden geklemd, staarde rust laten waar zij niet geroepen worden want gedwongen gaat men er niet heen slechts het godsdienstig gevoel drijft er het menschelijke hert binnen. Onverdraagzame geuzen, laat dus de catholieken met vreê 1 dagbladen hebben den 7den September van 1884 herdacht. Dat i3 die noodlottige datum waarop het bloed der catholieken in de hoofdstad stroomde en vredelievende menscben door 't geusche canailje lafhertig wierd aan gevallen. Dat was eene uiting der fameuze geu- zenvrijheid en verdraagzaamheid. De Chronique berst van woede en roept uitWij sullen herbeginnen. En niettegenstaande al die feiten en verklaringen gaat onze armtierige hui chelaar, Dendergalm, voort te zeggen dat de geuzen de •vrijheid lief hebben Leve de vrijheid 1 riepen ook de jonge geusjes van Brussel terwijl ze de catho lieken, dit vreedzaam hun recht uitoefen denmet stokken sloegen I Rampzalige partij Mag het ons verwonderen dat ze zoo diep ligt neérgezonken onder de verach ting van alle rechtzinnige menschen en dat ze, om zoo te zeggen, van het levens- tooneel is weggevaagd geweest tot dat de E. V. een weinig leven in dat afgestompt en uitgemergeld lichaam heeft ingepompt. Neen, van halfslachtige huichelaars willen de menschen niet hebben. De geuzen zijn de verdedigers der vrij heid zoo bralt do armtierige. Dat is belachelijk en onnoozel want de armen van geest uit Dendergalm weten niet eens wat zij zeggen. Ten bewijze nemeu wij een artikel uit de federale grondwet van een land waar alles in orde en iedereen te vreden is, zoo ten minste balkt onze groene Pie, die op dezelfde lijn staat als de Van Dorens uit den armtierige. Art. 51. Het orde der Jesuïten en de orden die hen aanverwant zijn mogen in geen enkel deel van Zwitserland, aange nomen worden en alle werking in de kerk en in de school is aan hunne leden ontzegd. Dit verbod kan zich ook uitstrekken bij federaal besluit tot andere geestelijke or- dens wier werking gevaarlijk is voor den Staat of de vrede stoort tusschen de ge loofsbelijdenis. (R. C. 11 - 74 bl. 446). aij naar den gloeienden hemel, en de man aan hare zijde brak dit gramstorig zwijgen met geen enkele lettergreep af. - Hij heeft zich door het bosch en over weg voortgesleept, ging zy na eene diepe, ilijke ademhaling voort, tot hy, aan de poort van de hoeve gekomen, mij tegen het lijf viel. En gij hebt den uitgeputten zwerveling wetan weg te brengen - De angst heeft mij de kracht gegeven, hij moest uit de oogen zijner ouders. De oude vrouw zou het bestorven zijn. Het is een verre weg tot in hst bossh- wachtershuis. Op dien morgen kwam hy my eindeloos voor. Maar eenmaal daar gekomen, vond ik ook den krachtigsten bijstand. De bosch- wachter, de trouwe jongen, is Otto's speelge noot geweest hij weende en lachte tegelijk bij het treurige wederzien. Weinige uren later lag de 't huis gekomene reeds te ijlen. En maakte bij zijne droomen een ge raas, dat het in het boBch weergalmde, vol tooide de landheer met gedempte stem. Eu de menschen, die buitenshuis het dolle gelach hoorden, meenden, dat er in de kamer met neergelaten gordijnen een gezelschap drinke broers bijeen was.... Ja, ik weet het, en om een hard, kwaad, wraakzuchtig woord, waar mee meu een edel hart diep gewond heeft, te doen vergeten, daartoe is eea mannenleven Dat staar ij e is de onnoozelheid zelve. Slechts een wapen in de hand van den geus. Die grondwet is gestemd den 19 April 1874, en is heden nog in voege in dat schoon land dat een hemelsch paradiis is of liever zijn moet voor onze Pie om hem zijn fameus zaagsken te laten spannen I Ehw6l, armtierige, is dat ook vrijheid 1 of is het die vrijheid welke gij voorstaat Dat laatste is waar. Die grondwet voertuit wat de armtierige eens wenschte: - De paters en de pastoors aan de deur van 't land te kunnen zetten - (Sept. 91). O lieve geuzenvrijheid 1 Volkeren, wier wegeD buiten den smaak liggen, ons door de beschaving voorge schreven en overgeleverd hebben, zooals van zelf spreekt, hun eigen gerechten. De Chinees schat niets hoogor dan een scho tel, die uit geheel jonge, nog blinde mui zen is samengesteld. Bij een feestmaal worden deze den gasten levend voorgezet. Dan doopt men de spartelende, kleine diertjes in honig en laat ze daarna lang zaam door de keel glijden. Toen de tegen woordige keizer zyD bruiloft vierde, wer den by de maaltijden, die hy gaf, niet minder dan 50,000 van die jonge muizen veroberd. Het gansche Oosten dweept met poppen van zijderupsen. De lekkerbekken dezer volken beweren, dat ze den smaak van zoete amandelen hebben, spinnen daaren tegen dien van hazelnoten. Om de poppen te veroberen, doet men eerst de zijde er van af, verwijdert daarua 't vel, en be houdt slechts eene kleine gele massa. Deze wordt uitgeperst, in boter gebraden, met boendersaus gekookt, daarin eenige minuten gestoomd en daarna opgediend. Het is eene lekkernij waarvan niet alleen de smaak iraar ook de wonder licflyke geur iu gedichten bezongen wordt. De Romeinscbe vrouwen uit het ontze nuwde keizerstijdvak aten den houtboor worm, den zoogenaamden klopkever, overigens eene spijs, die ook tegenwoordig nog bij de Muzelmannen zeer op prijs gesteld wordt. Maar zelfs een land, dat met de be- beschaving, zij het dan ook slechts met fijne draden, samenhangt, kent lekker nijen, die een ander beschaafd volk vol strekt niet zouden aanstaan. Het natio nale kookboek van Brazilië kent een zevental gerechten, waarvoor de zooge naamde neef van 't menschengeslacht dienen moet. Men neemt een aap, snijdt hem zijn kop af en bereidt hem 1° aan vol aanbiddende liefde bezwaarlijk voldoende. Zy keerde alB verschrikt het gelaat van hem of en het scheen bijna als overlegde aij of zij zich maar niet liever een weg door het drnipend geboomte op zy van den weg zou banen. Haar geleider scheen hiervan niets te be merken want bij vroeg zoo kalm, alsof bij met geen enkele gedachte van het onderwerp des gespreks was afgedwaald Welk beroep heeft de goudzoeker vroe ger uitgeoefend. Hij is landhuishoudkundige, antwoordde zy en ontweek in het verder gaan de takken der dennen, die, nog vol droppels, zich over den weg uitstrekten. Troeger heeft hy het uitzicht gehad, de opvolger van zynen vader in het schontarabt Gelsuugeu te worden dat is zooals van zelf spreekt, sedert lang vervlogen. En nu nadat hij in de wereld zoo vreeselijk schipbreuk heeft geleden, zijn zijne aanspraken ook zeer nederig geworden. Een eenvoudigen werkkring, die hem zijn vast brood geeft, zy het ook by zwaren arbeid in een afgelegen hoek van het land, en het samenleven met zijne oude moeder, verder gaan zijne wenschen niet. Dan kon hij in het Hertenveld blijven. Zy bleef weêr staan en zag hem met eene blyde gelaatsuitdrukking aan. Zoudt gij hem de hoeve in pacht geven d Hy zag op zijde en haalde de schou- 't spit gestoken 2° in den oven gebra den 3° gestoofd met augurkjes 4° ge smoord met Indische vijgen 5° gekookt met pompoenen 6" gekookt met bana nen, pisangs 7° gebraden met salade van xoeto aardappelen. De jaren verdringen elkander De menschen vervangen elkaar. Maar immer en eeuwig zal blyven Wat heilig en goed is en waar. "VI- WALPOT, Orkestmeester onter Koninklijke Harmonie. Zondag werd te Antwerpen op de Groenplaats, een concert gegeven door het muziek korps vau le Gidsenregiment waarvan M. Walpot, ook de Orkestmeester is, ten voordeele van het werk ter bestryding van de tuberculosis, tegen de verwoesting door de longtcering vooral onder de be hoeftige standen verwekt. Het Handelsblad van Antwerpen deelt over bedoeld concert onder anderen 't volgende.meê Het muziekkorps des konings, eu zyn bestuurder, M. Leo Walpot, hebben buitengowonen bijval behaald bij het ontelbare publiek van de voorbehouden omheining en den omtrek van het Kerk hof bezette. Men mag op minstens 5000 perso nen de toegestroomde menigte schatten. Onder de aanwezigen bemerkte men de gouverneur en Mev. de barones Osy van Zegwaort, M. do burgemeester Van Ryswyck, M. de generaal Willaert, MM. graaf Reusens, baron de Borrekens, tal rijke officieren van het Amerikaansch oorlogschip, enz. Het comiteit van Place Verte attrac tions, en het bestuur van den Club Fra ternel, met de voorzitters, MM. Victor Cockx en Van Thillo aan 't hoofd, waren het keurkorps .der gidsen gaan afhalen in de Ooststatie. Te midden eener eerbiedige stilte werd keel het concert aanhoord, en na elke uitvoering dreunden en eindeloos* tooj uithingen. Vóór het concert werd M. Walpot een maatstok en tusschen de poos werden hem prachtigo palmen aangeboden, ter wijl de muziekanten in het Hótel des Flandres werJen ontvangen. Kortom, het feest is boven alle ver wachting meègevallen en de inrichters mogen een pluimken op hunnen hoed steken. ders op. Daarover kan ik niet meer beschik ken. Niet meer sprak sij zijne laatste woor den dof en werktuigelijk herhalende. Zij was bleek van schrik geworden. Hebt gij het Hertenveld verkocht, Wat denkt gij Ik zou de perel verkoo- peu, die het geluk mij onverdiend in den schoot geworpen heeft Neen, eer bracht ik het gesticht Markus onder den hamer De zaak i», dat de hoeve reeds sedert meer dan •en jaar niet meer tot het goed behoort. En gij zondt er inderdaad niet meer over kunnen beschikken En de ongelukkige onde menschen zullen weêr in angst verkee- ren, dat men hun het dak boven het hoefd wegneemt sprak zij half wanhopig. Hoe wreed dat deze onthulling juist nu moet ko men, nadat gij de arme zieke de schets van het nieuwe gebouw op het bed hebt voorge legd Mooht gij dat zonder weten van den tegenwoordigen eigenaar doen Ik deed het in de onderstelling, dat de bezitster er bare goedkeuring aan zou schen ken. De bezitster De hoeve behoort aan eene dame Zij zag verbaasd, maar ook meer bemoedigd op. En gy hebt pas gezegd, dat Otto Franz in het Hertenveld kon blyven, de nieuwe eigenares wil dan toch de hoeve verpachten (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1