Donderdag 18 October 1900 5 centiemen per nummer S4ste Jaar 5312 MUD VAN DIN Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. De internationale. DE Meening van Mr Woeste over den toestand. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31, en in alle Postkantoren des Lands. Cuique Huum. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnisse cp 3* bladzijde 50 centiemen. - Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uïteriijk legen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele yan dit blad Aalst, 17 October 1900. Op het socialistisch congres dat op einde September te Parijs werd gehouden, i3 er besloten de internationale weêr tot stand te brengen. Onze geachte lezers weten dat de inter nals een verbond is tusschen al te revolu tionaire elementen der verschillige natiën met het doel onze huidige maatschappe lijke en politieke inrichtingen te doen verdwijnen en ze te vervangen door het colectivism en de republiek. Het verledene der internationale leert ons dat zij een bestendig gevaar is voor de veiligheid on de rust der volkeren, daar lij onophoudelijk streeft om revolutie, burgeroorlog en klassenstrijd te verwek ken en te bestendigen tot dat zij haar doel heeft bereikt. Uit de verklaringen en verzuchtingeu der roode chefs kan men afleiden dat haden nog altijd het zelfde doel wordt nagejaagd. De stad Brussel, de hoofdstad van Bel gië is aangewezen om den zetel te worden van den revolutionairen bond en de ge wone vergaderplaats van do groote roode hoofdmannen. Wel tracht men ons gerust te stellen aangaande de inzichten van de heringe richte secte. Was de internationale van vroeger dagen met geene zachtaardigheid en gematigheid bezield, deze van heden zou integendeel slechts een werktuig van maatschappelijke bevrediging wezen. Wy vergelijken deze verklaring aan de fabel. De Wolf in de schapenwacbt. Wij mogen ons door die geruststellende verklaringen niet laten beetnemen. Neen, wij mogen er geen het minste vertrouwen in stellen. Waarom?... Omdat het La Réforme is die hier als wolf in de schapenwacht optreedt. La Ré forme is een vooruitstrevend orgaan 5t welk de roode kliek allyd verschoont en verdedigt uit politieke berekeningen. By ondervinding weten wy hoe de vo rige internationale by haar ontstaan, ook een in schijD zeer vredelievend program ma aannam immers op 't nederlandsch congres te Parijs riep een der hoofdleiders uit't Zijn geene kreten van haat die wy slaken, maar noodkreten. Maar weldra brak de strijd op politiek eu maatschappelyk gebied los en werd het schrikbewind geboren, de Parijsische Commune met hare rooverijen, brand stichtingen en moorderyen zoo akelig dat ze de gansche wereld verschrikten. De Commune blijft nog altijd voor de roode partij het beste voorbeeld van staatsbestuur en de communards, de pre- tolewijven worden als helden en heldinnen vereerd telken jare. Zelfs op 't hooger bedoeld congres van dezen jare zong gezel Furnémont, lid onzer Belgische Volkskamer en aspirant voorzitter der Belgische Republiek, den lof der commune en communards. Ja, dit bloedige tijdstip, die schande der 19* eeuw werd door hem verheerlijkt, tot dusverre dat - La Réforme zelve door zijne ver klaringen geërgerd, het noodig heeft ge oordeeld hem te verontschuldigen, hem voorstellende als een goede bloed door geestdrift zoo zeer vervoerd dat hij niet zegt wat hij meent, maar wel datgene wat men hem inblaast. Dus een soort van kwibus, 't geen hij voorzeker niet is. Overigens die bewering van La Ré formeis dwaas, want allen weten wij dat al de roode chefs, zoo zeer als gezel Furnémont, vol bewondering staan voor de Commune. Brussel gaat dus de zetel zijn der inter nationale, het centrum waar al de revolu tionairs, de anarchisten, de koningmoor- ders zich gaan ophouden en waar zij hunne akelige plannen zullen smeden. Maar zullen de naburige groote mogend heden en bijzonderlijk Duitschland het gedoogen dat aan zyne deur aanslagen worden gesmeed tegen zynen Keizer Onze Belgische regeering zal een wakend oog moeten houden op de anarchisten die van wijd en zijd alhier zullen komen over gevlogen en desnoods maatregelen van uitdrijving tegen hen nemen, zoo niet loo ien wij, Belgen, gevaar van onzeafhanke- .yk als volk er by in te schieten of ten minste, wat de hoogere politie betreft, te zien onder voogdij der België geplaatst te zien 01 verbodene mogendheden I Mislukking van den krenten oogst. Dc prüzen der krenten stijgen met onrustbarende snelheid ten gevolge van de mislukking van den oogst in het zuiden van Griekeland, waardoor de op brengst zeez gering is en groote armoede wordt veroorzaakt onder de landbouwers. De normale oogst bedraagt gewoonlijk 200,000 ton, terwijl de maximum oogst nu slechts 40,000 ton is, wat nog onvol doende is voor hetbiunenlandsch verbruik in Griekeland, waar tusschen dezen tijd en Kerstmis meestal ruim 50,000 too noo- dig is. In de laatste dagen zijn de prijzen ge stegen van 45 tot 60 gulden per csntner en reeds is 66 gulden betaald. Men ver wacht dat de verkoopprijzen in den klein handel spoedig zullen stijgen tot 90 cents per pond. E MARLITT. (NA VERTELD). 54,M VERVOLG. Die drommelsche meid Zoo 'n neet •peelt mij een geheelen roman achter onzen rug, zonder dat wij er ieta van merken, sprak de schout, terwyl hij alle moeite deed, sijne verlegenheid te onderdrukken. Maar, gij zult haar hebben, Mijnheer Mar kus, gy zult haar hebben. Gij vindt het im- mera ook goed Sannetje Of ik het goed vind, myn beate? melde de onde vrouw diep geroerd. Ik den goeden God op de knieën willen danken voor het gelnk, dat Hij onB opofferend kind toezendt. De Bchout kuchte, opende de kamerdeur en riep met lnide atom om zijne nicht, en dade lijk daarop vloog zij trap op en kwam binnen, met een licht zomerkleedje aan, liefelijk ala eene bruid. Zy knielde aan het bed der zieke ei boog hot echoone hoofd onder de berende, Een der opstellers van het catholiek blad la Croix, van Parijs,is bij M. Woeste gegaan, om hem te vragen welken indruk de feesten ter eere van prins Albrecht en prinses Elisabeth op hem hebben gemaakt, alsook welke zijne meening is over den politieken toestand van ons land. M. Woeste heeft die ondervraging be antwoord. Wy twijfelen niet of onze lezers zullen er belang in stellen dat antwoord te kennen. Zelfs dan wanneer men met M. Woeste niet volkomen 't akkoord is, moet men in hem eenen der mannen erkennen die grooten invloed hebben op de catholieke party. Overigens bestaat er, aangaande de punten waarover hy zijne meening heeft doen kennen, weining of geen 'verschil van gevoelen by de Belgische catholieken. Hier volgt thans de samenspraak, zoo als la Croix ze heeft medegedeeld. Spre kende over de feesten, zegt M. Woeste Deze prachtige koningsgezinde be tooging is eene aangename verrassing ge weest voor al de voorataanders der ordo, voor my eerst en vooral. De uitslag der laaste kiezingen, in Brussel en de voorsteden, veroorloofde my niet zooveel eenparigheid en onopge- drongen geestdrift te verwachten. Want het is u niet onbekend dat de socialisten een betrekkelyk groot getal stemmen be komen hebben. De historische dag van Zondag strekt ten bewijze dat het socialism nog niet diep wortel heeft geschoten, dat zijne zegepralen meer schijnbaar dan wezenlyk zyn. Wat denkt gy, M. de minister, over de toekomst van het koningdom in Bel gië Die vraag is zeer onbepaald. Doch ik antwoord u met één woord: ons land kan niet republiekeinsch zijn. De republiek zon het einde van België zijn. Bij ons is hare aankomst innig ver bonden met die van het socialism.Europa zou, in zijn midden, zulk geen centrum van anarchie kunnen gedoogen, waar de oproerigste denkbeelden zouden woeke ren gelyk de mikroben in een kuituur- vocht, en dat de vergader- en schuil plaats zou zyn van alle revolutiemannen. Wij hebben het reeds kwaad genoeg om ons, mot eene sterke regeering, tegen de woeimaunen to verdedigen. Neem in acht dat geen ander land eene zoo dichte bevolking en zulke groote sa menwonende werkersbevolkingen heeft geen land schynt dus beter geschikt om socialistischen invloed te ondergaan en aan do leiders tot proefveld te dienen. Wat dunkt gij dat er zou gebeuren, indien eene verdwaaldheid der kiezers de meerderheid gaf aan de socialisten Dat is door de Grondwet niet voor zien noch kan door haar voorzien worden. De socialisten maken eene parlemen taire partij uit, in dezen zin dat hunne gekozenen in do Kamers zitten maar zij maken geene grondwettelijke partij uit. Zij zijn allen republiekeinen zij weige ren den Koning to erkennen en met hem te handelen. De Koning zou hun dus de zorg niet kunnen toevertrouwen een mi nisterie samen te stellen. Daardoor zou hij zelf het verval van het koninkdom onderteekenen. Maar, gij hebt toch die gebeurlijk heid moeten overwegen Wat wilt gy dat ik daarop antwoor- de Er zou geeu wettig middel zijn om het geschil op te lossenDat ware een revolutionaire toestand. Of de Koning of de socialisten zouden verplicht zijn ge weld te gebruiken. Doch, wij zijn, God dank, nog zoover uiet. Do socialisten, versterkt door een deel der liberale partijhebben eenen y ver- achtigen veldtocht begonnen ten voor- deele van het zuiver algemeen stemrecht. Denkt gij dat die wijze van stemming aan de catholieken de meerderheid zou ont nemen Ik heb dat vraagpunt lang bestu deerd, doch het onderbreekt ons aan stel lige gegevens. Ik weet niet juist welke voordeelen het meervoudig stemrecht ons geeft. Nochtans meen ik dat wij, met het zuiver algemeen stemrecht, eene kleine meerderheid zouden behouden, maar zoo zwak dat zij geenen weerstand zou kun nen bieden aan de gebeurtenissen. Is het voor de catholieken onmoge lijk de liberalen op hunnen kant te kry- gen? Ik vrees het, want de liberalen heb ben geene leerstelsels zy hebben niets anders dan eenen haat, die by hen alles overheerscht, den haat tegen den Gods dienst. Zij zijn zoozeer als wy verschrikt over den spoedigen vooruitgang van het socia lism zij zijn veel meer burgers en reaktionnairs» dan de catholieken. Doch, door hunnen haat verblind, stooten zij het land, zonder het weten, de grootste ram pen te gemoet. Ik heb zeer goed M. Bara gekend hij was een kameraad, bijna een vriend. Iu het byzonder leven onderhielden wij de aangenaamste betrekkingen. Maar, zoo- vermagerde handen, die haren schedel bedek ten. Welk een ommekeer, mijn kind fluis terde de oude vrouw, van vreugde weenende. Ia het niet het aanzoek van Booz om Ruth Wyf, wat voor dwaze dingen praat gij toch stoof de schoot op. Neem mij niet kwalijk, maar de vergelijking tusschen deze bruid en de arme koornraapster in den bijbel past als eene tang op een varken. Ba, laat u maar niet bang maken, mijnbeer Markus, zoo slecht staan de geldzaken nog niet. Laat mijn Californiër maar eerst terug zyn. Agnaes keek boos en zag met een om hulp smeekenden blik naar den landheer op, en de oude vrouw zakte als verslagen in hare kus sens, terwyl de schout de kamer nitging, om, zooals hij zegde, ter eere van de gelukkige gebeurtenissen eene fleech wijn uit zijnen kelder ten beste geven. O, wat pijnigt dat zuchtte de zieke. Met goud beladen zou mijn arme jongen moe ten thuis komen, opdat zijn vader hem zou welkom heeten, en ik zou geerne de rest van van mijn leven geven, als ik hem maar mocht wederzien. Hy leeft. Gy zult hem weerzien en mis schien zeer spoedig. Ik geef er u mijn woord op verzekerde M. Markus, terwyl hy zich vriendelijk tot haar boog. Alles zal nog goed worden, laat datgene wat uw hart bsdrmkt gerust op mijne schouders t God zegene u God zegene u met zijn besten zegen stamelde de zieke, terwijl zij met een gelaat, zooals men dat der gelukzali gen afschildert, de gevouwen handen ten hemel hief. XIX Nu, dan is het goed, zou juffrouw Grie- bel gezegd hebben, wanneer zij er bij geweest was. Maar of zij er genoegen meê genomen zou hebben, als dit verhaal met den zegen wenBch van de oude mevrouw eindigde Het is moei lijk te denken. Want in de eerste plaats zou het moedertrots diep krenken, dat hare Louise zou maar van het tooneel verdween ten tweede zon het zonde en schande zijn, als het lezend publiek niet vernam, waar en op welke wijze het aannemingsgeschenk van wij len mevrouw de opperhoutvesteriu, Louise's pronkdukaat, weer aan het licht gekomen was, em eindelijk heeft de brave dikke nog heel wat te doen, om alles in het rechte spoor te brengen, en dat mag niet verzwegen blij ven, dat moet g«.ga worden, van rechts wege 1 Zij stond daags na het onweer met haar dochterkein het voorhuis en sneed den beloof den reusachtigen krentenkoek in stukken, en op de stoep en onder den pereboom stonden de jonge snoepers te wachten en zagen vol verwachting, maar ook met verlegen eerbied dra er spraak was van godsdienstige vraagpunten werd die zachte, verstandig en deftige man onhandelbaar. Er is nochtans eene lichte verslapping. M. de Mot, burgemeester van Brussel, schijnt minder sektarisch te zijn, alhoe wel bij vrijmetselaar en vrijdenker is. Hij ook is mijn kameraad geweestwij zijn in de beste betrekkingen gebleven en ik ben gelukkig te verklaren dat zijn gedrag, geduremie^de feesten welke plaats gehad hebben, den hoogsten lof verdient. Hebben de catholieken veld gewon nen of verloren sedert zij aan 't bewind zyn Zy hebben eenen overwegenden in vloed verworven in de burgery, vooral onder de jeugd maar het volk is minder christen geworden. Gij zult mij vragen waarby dat komt. De oorzaak is dat vroeger de nijverheids- en landbouwwerklieden geene kiezers waren. De verspreiders van slechte lee ringen bekommerden zich alsdan weinig of niet met hen. Nu, dat zij ook over oon stembriefke beschikken worden zy met hardnekkigheid bewerkt. Socialistisch anti-clerioalism. De socialistische gemeenteraad van Krem- liu-Bicêtre in Frankryk schiet den vogel af. Do maire beeft het volgende besluit doen aanpakken. Daar de byzondere kleeding, waar- meê de geestelijken zich omhullen, hen belachelijk maakt in de oogen van elk verstandig man. Wordt verboden, in het gebied van de gemeente Kremlin-Bicêtre, het kerke- lyk gewaad te dragen aan elkeen, die niet een ambt bekleedt, dal door don Staat is erkend en binnen de grenzen van het ambtsgebied, dat hem is aangewezen.- De maire heeft verklaard dat, als de policie zijn bevel niet ten uitvoer legt, hy zelf de hand aan houden zal. Aan een journalist die vroeg of hy de priesters der parochiën zou lastig vallen, antwoordde de burgemeester Neen, dat zijn regeeringsbeambten en die moeten wij wel dulden. Doch de andere, mounikken, broeders en andere jesuïten, laten die maar voor de proces sen-verbaal oppassen. Maar de zusters dan Daar had de burgemeester nog niot zoo aan gedacht. - Ik zal dat eeus nagaan zegde de bur gemeester peizend, en dan plotseling Neon, neen, daar doen wij niets aan die gaan gekleed, zooals het behoort en dio kunnen wij toch niets verbieden Zy dragen de kleeding van hun geslacht... Men weet dat dit gemeenteraadsbesluit vernietigd is. Leve de socialistische vryheid dsor de wijd openstaande deur het huis in gaan, konden en durfden zy niet, de witte voorschoten van Juffr. Griebel en hare doch ter zagen zoo brandhelder, en eveneens de geschrobde vloer, en bovendien stond Hanna met eene groote teiloor bij de tafel en had in derdaad moorddadige blikken voor eiken klei nen bedelaar, die den dorpel met een afdruk van zijne naakte voeten bedreigde. Juffrouw Griebel, Louise en de meid zagen plotseling op, toen twee gestalten, die binnen traden, den ingang verduisterden. De eerste liet het mes zakken en opende zoo wijd moge lijk hare blauwe oogen. Ja, dat was toch nie mand anders dan M. Markus, het voorwerp harer moederlijke zorg, haar minnekind, zoo als hy zich zelf altyd noemde, maar hoe gotal anders zag hij er uit Zoo hoog opge richt, zoo trotsch, zoo stralend Eu naast hem ruischte een wit kleed naar binnen en de slanke dame, die het droeg en die aan zijn arm hing, als hoorde het zoo, had een hoedje met grijze voile op het donkere haar, maar den hoed had de dikke al gezien bijgevolg was die witte dame de nicht van den schout, het gouvernante-jufferke, en men moest wel stekeblind zyn, als men niet dadelijk zag, dat hy niet voor do grap van bruilofstkoeken ge- sprokon had. En dat was alles zoo achter haar rug be konkeld 1 Zij Bchaamde zich, dat zij geen oogen iu het hoofd bad gehad en zoo onnoo- zel geweest was maar mijnheer Potdicht zou vau hare verbluftheid niets merken. Zy streek met de handen over hare voorschoot, deed eenige stappen naar voren en maakte eene deftige buiging ten terwelkoming, en op den koek wijzende, zegde zij met een blik van verstandhouding Maar, die is het nog niet, M. Markus. Hy lachte. Neen, om te beginnen vieren wij verlo ving, zooals bij alle fatsoenlijke lieden ge woonte is, niet waar Agnes Hij stelde zyne bruid voor en onderwyl had llauna de handen vol om de barrevoeters terug te houden, die naar binnen drongen, de echoone bruid in het wit eens goed in het gezicht te zien. Zij was ook in het geheel uiet trotsch. Zy trok ds handschoenen nit en hielp de kleine Louise de stukken koek onder de kiuderen te verdeelen, en mynheer de bruidegom haalde in bos sleutels voor den dag en kwam dadelijk daarop meteen armvol wyuflesachen uit den kelder. Elk der smullende kinderen kreeg een glas Rynwijn, en de heer van 't goed schudde zyne beurs vol zilvermunt in de hand zyner bruid uit, opdat deze het geld onder de j uichende schare zou kunnen verdeelen. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1