Zondag 4 November 1900
3 centiemen per nummer
53s,e Jaar 5317
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst
Pensioenen
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
DE
GIPTMENGSTER.
Voor de Franschmans
Vrienden waakt
Schijnheilige volksfoppers. - in
ZONDAGRUST.
Ten minste logiek.
Demagogie
Stout gesproken.
X™
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31,
en in alle Postkantoren des bands
Guique ttuum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse op
3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen deD
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad.
Aalst, 3 November 1900.
Die kwestie hangt ons nauw aan het
herte en daarom willen wij er opnieuw
van spreken om de ouders aan te zetten
zoo vroeg mogelijk bij de lijfrentkas aan
te sluiten.
Hoe vroeger men zijne stortingen be
gint hoe grooter het pensioen is; men
begrypt dat gemakkelijk. Van zes jaar
af mogen er stortingen gedaan worden
door de kinderen. Reeds van op de school
dus moeten de kinderen ingelijfd worden
in 't leger der spaarders.
In vele scholen bestaan er reeds spaar-
bonden erkend door het goevernement.
Langzamerhand, te langzaam voor ons
die 't good meênen met 't volk, zonder
daarom zyn hoofd met dwaze beloften en
uitzinnigen praat te willen vullen, zullen
die bonden tot in de kleinste dorpen
doordringen. Maar in afwachting, en
attendant zoude Franschmau zeggen,
moeten de ouders zelf de armen uit de
mouw «teken en de hand aan 't werk
slaan.
Zy hebben daarbij alle belang,
Vele ouders klagen nu dat hunne kin
deren te vroeg de kroegen bezoeken waar
zy gezondheid en geid verkwisten.
Er valt niet te ontkennen dat er veel
geld aan nutteloozen zelfs nadeeligen
drank wordt verspild. Dit noodeloos ver
kwist geld zou een beteren weg moeten
vinden, niet naar de kroeg maar naar de
lyfrentkas.
Daar is zyne bestemming.
Vele ouders hebben schuld aan de
zucht naar wilde uitspanning hunner kin
deren. Zij hebben ze ten gepaste tyde het
sparen niet geleerd. Het kind wordt ge
woonlijk wat men het maakt. Leert het
sparen als het jong is, later zal die ge
woonte blyven bestaan en zich tot deugd
vervormen. Zij zullen alsdan niet moeten
klagen over de verkwistingszucht der
kinderen.
Dit eischt natuurlijk van wege de
ouders zekere opoffering. Maar de vruch
ten die men oogsten zal, zijn zoo schoon
dat die gedachtenis aan geleden pijn in
genoegen en vreugd verandert.
Zekere ouders, bij voorbeeld, hebben
voor hunne kinderen jaarlijks drij frank
gestort op de lijfrentkas van af hun zesde
jaar. Op ööjarigen ouderdom met voorbe
houden kapitaal geeft dit eenige centie
men rente per jaar. Maar de Staat stort
ook 1,80 fr.; de provincie van haren kant
geeft 3 frank met afgestaan kapitaal.
De rente is nu niet meer van een 40tal
centiemen zij is veel grooter geworden.
Als die jongen nu 16 17 jaar wordt is
die rente reeds aanzienlyk.
Wat zal hy doen
Natuurlijk trachten ze tc vermeerderen
nu dat by door eigen arbeid wat verdie
nen kan. Hy zal zich natuurlijk vermaken
niemand komt daar tegen op maar
noodeloos verbrassen dat zal hij zoo licht
niet meer. Hy zal denken op zijn lyfrente
Toch vroeg hij met vaste, deelnemende
u Waaraan lijdt gij, mijne dochter n
U Ik lijd onnoemmelijk, zooals geen
tweede op aarde.
Dos heeft God u sterk genoeg bevon
den om u te beproeven, boven andere schep
selen.
u Hy heeft mijne krachten overschat,
Eerwaarde, want ik begrijp niet hoe ik dat
vreeeelyk oogenblik heb kunnen doorstaan.
Heden morgen vluchtte ik uit mijn huis en
dwaalde den heelen dag rond. Ik zocht eenen
afgrond om er mij in te storten en te sterven.
Sterven Denkt ge daaraan, ongeluk
kige Wilt ge eene misdaad begaan, om het
lyden te ontvluchten
u Ik denk er nog aan, en daarom kom
ik hier.
u Onze macht strekt zich alleen OTer
en bij zichzelven zeggen ieder druppel nu
gespaard wordt later een schoouo stuiver
als ik niet meer werken kan.
Daarom ouders schrijft uwe kinderen
in op de lijfrentkas zoo jong mogelijk.
De vader behoeft slecht» tot in een
postkantoor te gaan en er een frank te
storten. Al de andere inlichtingen bezorgt
zich de kas.
Antwoordt nietIk kan niet sparen.
Laat dat aan de groenen die het volk op
hitsen willen. Klokke Roeland ca Machiel
XIII willen u doen sparen om reizen te
doen, waarom zoudtgij het dan niet kun
nen voor iets duizendmaal uoodiger, voor
uwen ouden dag
Het groot getal werklieden van Oost-
Vlaanderen die, door omstandigheden on
afhankelijk van hunnen wil, genoodzaakt
zijn België te verlaten, om jaarlyks, en
voor een bepaalden tyd, uit te wyken,
heeft het gedacht doen ontstaan een be
stendig Komiteit in te richten, hetwelk
voor doel zal hebben dezo werklieden
door raad en daad in hunne zedelijke en
stoffelyke noodwendigheden by te staan.
Wy aanzien de tydelijke uitwyking de
zer werklieden uitwijking die wij in
geenen deele willen bevorderen als
eene treurige noodzakelijkheid, dewelke
ons niet ontslaat van den plicht deze lie
den, omtrent ten getalle van 25 duizend
in onze provincie, te voorzien van de noo-
dige geestelijke en stoffelijke bescher
ming.
De Bisschoppen van Gent hebben,
door de oprichting en uitbreiding van het
Werk der Vlamingen te Parijs, sedert
laag getoond dat zij de noodwendigheid
begrepen onze uitgeweken landgenoten in
Frankrijk ter hulp te komen.
Onze pogingen strekken dan om de
werken, ten voordeele der uitwijkelingen
sedert tal van jareu ingericht, nog te vol-
ledigen door de inrichting van een bu
reel, waartoe de werklieden, gewoonlijk
Franschmans genoemd, zich zouden
mogen wenden en waar zij kosteloos zou
den bediend worden door Mr Lod. Du-
pbez, lid van den Hoogen Raad van Ar
beid.
Dit bureel is gevestigd te Gent, Oud
burg, 34. Het zal drie dagen in de week
opeu zijn, te weten
Den Dinsdag en den Vrijdag, van 9
uren 's morgens tot 's middags en
van 3 tot 6 ure 's namiddags.
Den Zondag, van 9 1/2 tot 11 ure
's morgens.
Deu Vrydagmorgen zullen de werklie
den ook in het Landbouwershais, Koorn-
lei, 18, te Gent, kunnen bediend worden.
Mr Lod. Dupbez zal insgelijks bereid
willig en kosteloos de schriftelijke inlich
tingen verschaffen, die hem zullen ge
vraagd worden aangaaudo zaken noodig
bij het vertrek, gedurende het verblijf in
Frankrijk of by de terugkomst in België.
Het Komiteit zal betrekking aanknoo-
pen met de consuls, do priesters, de land-
bouwsyndikaten eu de liefdadige mrich-
het verledene uit. Doch gij zult deze booze
gedachte overwinnen, daar gij den moed hebt,
hier neer te knielen en uwe toevlucht tot
God te nemen. Welk ongeluk stoot u in
zulk eene vertwijfeling
Onder tranen vertrouwde Gabriëlle alles
aan den Dominikaner toe, die soms door een
zucht, eene beweging verried, wat in zijn
hart omging.
Zij verhaalde alles den dood haar vaders,
het huwelijk met Lachenal, het geheim, dat
zij ontdekt had, zonder haar echtgenoot een
woord ervan te zeggen, zyne raadselachtige
ziekte en zyne bekentenis van den vorigen
nacht.
u Hoe kan ik nog in zulke schande
leven riep zy uit. Heb ik het recht mijn
hoofd op te heffen Wyst niet deze h
stad mij na En meer nog, zou ik tot
zulk een monster terngkeeren Nooit Dat
zult gij niet verlangen, neen, dat knnt gij
niet
Hebt gy de preek van dezen avond
gehoord n vroeg hij.
Ja ik heb ze gehoord en gedacht
Slechts een heilige kan zoo preeken maar
gij vordert te veel van een zwak menschen
schenkiud. Myn toestand vindt zyn gelijkt
niet in de wereld Welke vrouw op aarde
heeft zoo geleden als ik Neen, geene vronw
tingen van Frankrijk, alsook, desnoods,
met de Fransche plaatselijke Overheden,
ten einde zooveel mogelijk de - Frauscb-
mans bij te staan in geval van ziekte,
moeilijkheden op het werk, werkongeval
len, afreis, geestelijke noodwendigheden,
enz. Op die wijze zal het Komiteit niet al
leen den uitgeweken huisgenoot, maar
dezes ouders, vrouw of kinderen hulp en
troost kunnen aanbieden.
N. B. Het Komiteit zal later, naar
mate het noodwendige voorkomt, betrach
ten dat de werklieden, Franschmans a
genoemd, in sommige arroudissements en
kantonshoofdplaatseu, op zekere dagen in
een aangewezen lokaal den zaakgelastigde
van het Werk, Mr Lod. Dupbez, kunnen
raadplegen.
Ja, catholieken, waakt want onze vyan-
den slapen niet.
Het volgende dat uit Gent aan Le
XX' Siècle wordt geschreven zal er u
van overtuigen
De liberale weerstand. Ziedaar
den naam van eene nieuwe vereeniging
van liberale oude pruiken en vooruit-
strevers die in onze stad is gesticht
geworden en waarvan de leden, bijna
allen advocaten, besloten hebben oene
bedrijvige propagando te beginnen op
het Vlaamsche platte land.
a Het manifest door deze nieuwe ver
eeniging verspreid, is onderteekend
door MM. A. Buysse, Bevernaege,
Logtenburg en Cl. De Smedt.
Volgens de opvatting der inrichters
vau deze nieuwbakkeu liberale kliek,
zoude liberale weêrstand zyne onder-
comiteiteu hebben tot iu de verst afge
legene gemeenten van Vlaanderen.
Van deze maand af, zullen zij begin-
nen met voordrachten te houden over...
de wet op de werkerspensioenen.
Catholieken wij zyn dus verwittigd...
Onze plicht is dan everal, tot in de verst
afgelegene dorpen en wijken, een oog in
't zeil te houden.
Maar doen wij beter Laat ons de voor
hand nemen door de inrichting van ver-
eenigingen voor doel hebben de aanslui
ting bij de lijfrentkas te bevorderen.
Veel moeite zal het ons niet kosten.
Overal bijna hebben wij onze Maatschap
pijen van onderlingen bijstand, onze hoe
rengilden, onze vee verzekeringen en zelfs
onze melkerijen. Moeilijk zal het niet
zijn in den schoot dier maatschappijen af-
deelingen te stichtnn met het doel aan
hare leden een ouderdomspensioen te
verzekeren.
Aan 't werk dus, catholieke vrienden!..
Wij richten onzen oproeptot al de mannen
vaG goeden wil
Verbond der Katholieke Kringen
en Conservatieve Vereenigingen.
Het bureel te Brussel vergaderd heeft
eene dagorde tegen het Algemeen stem
recht bij eenparigheid aangenomen.
Eene vrageulyst, betreffende de mili
taire kwestie, zal aan al do aangesloten
vereenigingen gezonden worden.
Vooruit van maandag 15 October 1900
leest men
Hier zweert men bij God en alle hei-
ligen, van wien er nooit de minste
scbim te zien was en waaraan niemand
meer gelooft.
Voor de socialisten bestaat er dus geen
God.
Nu de schrijvelaars van Den Dender-
galm zijn van den zelfden deesem, ze
schreven
- De klerikalen goochelen met den
eeuwigen hemel en hel waarvan zij
niets weten en waarover zij niet be-
- schikken. -
Als er geen hemel of hel is, dan be
staat er ook geen God.
Dus zijn de rooden en blauwen godver-
loochenaars van den zelfden deesem,
vijanden van Kerk en Priesters... En ten
tijde van kiezing willen die jannen, die
vrijdenkers, dan aan de menschen wijs
maken dat ze tegen God, den Godsdienst
en de Priesters niet zijn I... Wat schijn
heilige volksfoppers
dienstdoende Apotheker Zondag No
vember 1900, Mr Meirsschaut, Korte
Zoutstraat.
heeft in haren man zulk een monster ontdekt
Hebt gij geen kind
Jawel.
«En gij wilt u het leven benemen n
Zij boog het hoofd en zuchtte luide.
Wij zullen dus daar niet meer van spre
ken, n sprak de monnik met bewogen st
u Gij hebt een kind, en weet, dat gy 1<
moet om het op te voeden. Niet waar, mijne
dochter
u Dat kind.... dat kind n riep zy
op eenen toon van afschuw en teederheid.
Wel, dat kind
ls de zoon van dien man n
Wacht u, n zeide de priester, vau
op het hoofd van dit onschuldig kind de ver
antwoordelijkheid te laden voor eene hande
ling, waaraan het niet plichtig is. Kunt gij
uw eigen vleesch en bloed vervloeken Dit
kind behoort n eerder, dan aan den vader.
Moeder red het, dat is uwe verhevene plicht
Zij weende en kon eenige minuten geen
woord spreken.
Ja, n zeide ze eindelijk, ik bemin mijn
kind en heb geene reden om het hard te
jegenen. Daar gij het wilt, zal ik blyven
leven voor mijnen zoon
Goed Keer naar uw huis terng
als een goede moeder, n
Zy hief het hoofd op, meende slecht ver-
Als er geen hemel is, lijk Dender galm
beweert, welke wordt dan de bestemming
van den mensch
Zie, eene rat uit een fabel, lezer
jaat er op antwoorden. Dendergalm weer-
egd door zijne confraters uit het dieren
rijk 1
Is dat geen comble Als alles met de
dood eindigt welk verschtl is er dan tus-
schen mensch en dier
Die rat zegt
Eilaas het leven vliegt zoo snel
voorbij De ratten, groot en klein
sterven allen.
- Zij sterven geheel en gansch en hun
ne levenswijsheid moet zijn van een too
kort leven te genieten en de vreugde te
toeken. Wie het niet doet is een groote
dwaas
Hein
De mensch ook, volgens de hooge wijs
begeerte van Dendergalm, sterft heel en
gansch. Moest de mensch inderdaad eene
onsterfelijke ziel hebben dan moet er eene
eeuwigheid gelukkig de hemel of
ongelukkig de hel bestaan
Nu dio bestaan niet beweert dit groot
blad.
O Andrieux I Gij zijt mis. Uwe rat
heeft het slecht op, zeggen, de verlichte
vrije denkers van Dendergalm. Daar alles
met dit leven eiudigt, zeggen zij, die
grooten, moet men het goede om het
goede doen.
Waarom
Dan is het motus, silentium I
zake van eigeudom
Klokke Roeland van 14 October gaat
het ons zeggen - Persoonlijk bezit
en beheer maar gemeen genot. -
Dat beteekent dat iemand zijnen akker
beploegen en bewerken mag, de vruchten
mag oppassen en dat zyne geburen ze
mogen inoogsten. Tot zoolang de vrucht
niet rijp is, zijn eigendom en beheer per
soonlijk maar zoodra er te oogsten valt
is hel genot gemeen
Er zullen in zulk geval weinig zaaiers
maar veel maaiers zijn.
Als Klokke Roeland beweert dat die
woorden dat niet beteekenen dan heeft
zij eene onnoozelheid verkocht.
Sedert eeuwen bestaat wat de groenen
vragen want zoodra de menschen in
gemeenschap begonnen to leven moesten,
in zekere mate, zekere voortbrengselen
van den oenen tot den anderen overgaan.
Is zoo iets gemeen genot Dat is onnoo-
zel. Zij spreekt van liefdadigheid.
Hoe zou Klokke Roeland de gedachten
van dien theologant willen bewerkstel
ligen
Door de wet Wy begrijpen niet hoe.
Door overtuiging Zij beginne met die
oordjeabijters hare vrienden, die hun
leven bij bet tegenwoordige bepalen en
wier zedenleer dus het égoïsme zyn
moet.
zijn nummer van 21 October schrijft
In zijn laatste werk heeft Mgr Rutten
zich steunende op de beslissing van den
Paus juist het tegenovergestelde ge-
schreven, dal de Belgische grondwet
geen verdrag is tusschen onze verschil-
lige staatkundige partijen) de vrijheid
van godsdienst, dc vrijheid van druk-
pers, zegt bij, in onee grondwet ge-
- schreven zijn met noodzakelijkte zijn
ti verderfelijk.
Zeg eens 1° Welk dat laatste werk is
en op welke bladzijde bovenstaande ge
zegden geschreven zijn.
2° Op welke beslissing van den Paus
bij zich steunt
3° Hoe is het nu met Pater Casnedi
Hebt gij het werk en de bladzijde nog
uiet gevouden waarop die scbeone dingen
in zake van zedeleer staan
Waarom hebt gij ons daarover nog niet
geantwoord
Zou uwe beweriug over het werk van
Mgr Rutten, over de beslissing van den
Paus (welken Paus van denzelfden
kaliber niet zijn, 'tis te zeggen, uit den
duim gezogen
De polemiek der geuzen is zoo eerlijk 1
Zet de puntjes op do i's, armtierige, of
anders verdient ge als gemeeno leugenaar
aan den kaak gesteld te worden. Komt
zulko handelwijze overeen met uwe zede-
leor doe het goede om het goede.
Is met opzet liegen nu ook het goede? -
staan te hebben en ging voertEene goede
vriendin heeft mij dezen morgen van mijn
slecht voornemen teruggehonden, ik zal de-
nacht bij haar doorbrengen, morgen ech
ter vertrek ik met mijn kind om nooit terug
te keeren.
En uw echtgenoot n
Mijn man De moordenaar 1...
God behoede, dat ik hem ooit weerzie
- Waarom klaagt gij hem niet aan bij
de rechtbank
Kan dan eene moeder den vader van
haar kind aanklagen? Vordert gij van my,
dat ik hem weerzie Wilt ge mij veroordee-
leD aan zijne zijde te leven Dat ware te veel
verlaBgd van eene zwakke vrouw
«En toch vraag ik het van u
Eerwaarde vader
«Gy kunt hem niet aanklagen, gy
durft het niet ter wille van hem, van u en
van uwen zoon, ja zelfs ter wille van nw
vader. De Goddelijke voorzienigheid kan be
sloten hebben, dat een6 de heele waarheid aan
het licht komt, dan zal men nwe onschuld
inzien. Keer dus terng
Zij antwoordde nieteen vreeselijke strijd
woedde in haar. Zij vouwde de handen en
sloeg hare oogen hemelwaarts.
Laat ons bidden, myne dochter zeide
de monnik. En zij vereenigde zich met den
biddenden priester.
Ik zal u gehoorzamen, fluisterde zij,
toen zij gedaan hadden.
«Ga heen in vrede, God zegene u
Zij deed eene schrede voorwaarts en wilde
zich verwijderen toen de Dominikaner den
biechtstoel verliet. Zyn wit gewaad Btak
ipookachtig af by de geheimzinnige somber
heid, en daar zijne kap zich teruggeschoven
had, wilde h(j ze weer over het gelaat trek.
ken. Doch het licht der kleine lamp had tijd
geh.d om op zijn gelaat te vallen en Gabrielle
had er een blik op geworpen.
O, ik had het geraden, fluisterde zij en
hare bevende lispelden den naam Landre.
garde n Toen voegde zy er bij
Herkent ge my ook Ik ben Gabriëlle
De Dominikaner zag bewogen op haar n
Gabriëlle is dood, n sprak hy er leeft
alleen de echtgenoote en de moeder. Ook
Landregarde is dood en weet niets meer van
het verledene. Nu is hy een dienaar des Hoe
ren, die voor de heele menschheid bidt. Sta
op myne dochter en schep moed God telt
onder zijne martelaressen want gij behoort
tot hen, welke hij het zwaarst beproeft, n
Z*<m my n bad zij zachtjes en
knielde weer voor hem neer. Daarna stond
met nienwen moed op en sprak
O, nu ben ik sterk
Jaarlijksche toelage van 66 frank.
{Uitvoering can art. 9 der wet van 10 Mei 1900.)
LEOPOLD II, Koning der Belgen, aan
allen, tegenwoordigen en toekomenden Heil.
m artikel 9 der wet van 10 Mei 1900
de ouderdomspensioenen, luidende als
Art. 9. Eene jaarlijksche toelage van U5 fr.
wordt verleend aan eiken werkman of oud
werkman, die Belg is, oene verblijfplaats in
België heeft, den leeftijd van 65 iaar heelt
bereikt op 1 Januari 1901 en in nood verkeert.
Naarmate zij den ouderdom van 65 jaar
bereiken, kunnen de werklieden, die ten min
ste 55 jaar ond zijn, op 1 Januari 1901, do-
zelfde toelagen genieten, onder dezelfde voor
waarden echter worden de belanghebben
den, die op dezen laatsten datum den onder-
dom van 58 jaar niet bereikt hebben, vau het
voordeel der toelage uitgesloten, indien zy
niet, gedurende een tydperk vau ten minste
drie jaar, in de Algemeen» Lyfrentkas stor
tingen hobben gedaan tot een bedrag van tsn
minste 3 fr. 's jaars, in 't geheel 18 fr. uitmn-
inde.
Gezien de artikels 10, 13, 2* alinea, en 14
derzelfde wet
Overwegende dat het behoort algemeens
gelen vast te stellen aangaande het toeken-
in van bedoelde toelagen
Op voorstel van onze Ministers van Ny ver
heid, Arbeid, Financiën en Openbare Werken.
Wij hebben besloten eu Wy besluiten
Voorwaarden waarvan de toeken
ning der toelage afhankelijk ia.
Art. 1. Om de jaarlyksche toelage van 65
fr., hij art. 9 der wet van 10 Mei 1900 voor
zien, te kunnen bekomen, moet men
1° Belg zijn 2° eene verblijfplaats in Bel
gië hebben 3° ten minste 65 jaar oud zyn
4° werkman of oud-werkman zijn 5° in nood
verkeeren.
Art. 2. De hoedanigheid van Belg wordt
vastgesteld door het vertoonen der akten van
den burgerlijken stand of van burgerschap,
evenals iu kieszaken.
Art. 3. Wordt aanzien als eene verblijf
plaats in België hebbende, alwie, sedert teil
minste een jaar, in het Koniukryk zyne we
zenlijke woonplaats of zyne voornaamsto
vestiging heeft.
Art. 4. De voorwaarde betreffende den
ouderdom moet bestaan op 1 Januari aan
staande wat betreft de belanghebbenden, dio
de toelage voor het jaar 1901 aanvragen.
Zij mag door alle rechtsmiddelen worden
vastgesteld.
De werklieden die, op 1 Januari 1901, ten
minste 55 jaar oud zijn en voldoen aan do
andere voorwaarden, door de wet en dit be
sluit bepaald, zullen de toelage kannen ge -
nieten, van af den 1 Januari volgends op aen
dag, waarop zij den ouderdom van 65 jaar
zullen berei kt hebben.
Degenen welke op 1 Januari 1901 min dan
58 volle jaar oud zullen zijn, moeten tot sta
ving hunner aanvraag bewijzen, dat zy, ge
durende een tydperk van ten minste driejaar,
in de Algemeeuo Lijfrentkas, stortiDgeu hob
ben gedaan tot een bedrag van ten minste
3 fr. 's jaars, in't geheel 18 fr. uitmakende|
Dit bewijs zal mogen geleverd worden door
bij de aanvraag, hetzij het boekje, hetzy een
getuigschrift vanwege die Kas te voege.
Art. 5. Worden als werklioden aanzien, do
mannen en vrouwen die tegen loon voor eenen
ACHTSTE HOOFDSTUK
Vier jaren waren sedert de laatste gebeur
tenissen verloopen, vier lange jaren, en niets
was van de inwendige toestanden van het
huis de F'airicres uitgelekt. Laohenal werd
geacht en Gabriëlle vereerd van de armen,
die de rykste weldaden van haar ontvingen.
Beiden leefden, als vroeger men meende
het ten minste. In den winter woonden zy to
Caën en in den zomer op het land. Sloeht
zelden pleitte hy aan de rechtbank. De ziekts
had hare sporen by hem achtergelaten, hy
was niet meer dezelfde, zeide men, zijne geest
vermogens waren verzwakt. Het is jammer
voor de arme vronw, voegde men er bij,
«zij is de goedheid en de liefde zelf.
Soms scheen Lachenal g.h.,1 hersteld dan
kwam hy aan de rechtbank, pleitte daar en
men luisterde weer naar hem even als voor
heen. Onze groote advokaat is weer opge
staan, n zeide men. Doch acht dagen lator
was hy weer bleek, zwak en krachteloos.
Gabriëlle had in de heele stad de roep van
eene heilige.
Lachenal bezat aan huizen, buitengoede
ren, landerijen en kapitalen een vermogen,
dat men op twee millioen schatte. En toch
leefde hy er niet naar, hy gaf geene feeeten
en vergenoegde zich met drie dienstboden.
Wordt voortgezet.