Donderdag 29 November 1900 5 centiemen per nummer 55s,e Jaar 3524 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst Opgelet ENCYCLIEK. STAP voor STAP. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. vaderland, taal, vrijheid. Roode en blauwe Alwie zich voor een ]aar aan DEN DEN DERBODE abonneert, zal hem van nu tot Nieuwjaar gratis ont vangen. Men kan ons blad vragen in het Post kantoor waardoor men bediend wordt, aan den Postbode die de brieven brengt, of met naar ons Bureel te komen of te schrijven. eerlijkheid LANDBOUW. De speelkwaal. Wat onzijdig onderwijs is DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31, en in alle Postkantoren des Lands Gnique «uum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Rek la men fr. 1,00; Vonnisse op ;p bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. tteeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk legen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit, blad Aalst, 28 November 1900. De Politische Gorrespondentz te Wee- nen deelt den inhoud meê van de weldra te verwachten Pauselijke Encycliek over de christelijke demokratie. Het eerste deel, aldus wordt gemeld, geeft antwoord op de vraag, wat men onder den naam christelijke democratie niet te verstaan heeft, en verklaart dat zij met politieke strekkingen uiets uitstaande heeft. De christelijke democratie is ook eerbied verschuldigd jegens niet-demo- eratische regeeringen, en moet elk sa mengaan met het revolutionaire socialism vermijden en, wat het bijzonder bezit en de maatschappelijke instellingen betreft, streng vasthouden aan de beginselen, neèrgelegd in de Encycliek Rerum Novarum. Het tweede gedeelte, dat handelt over de vraag, wat de christelijke democratie wel moet zijn, verlangt dat de catholieke partijen zich in betrekking stellen met het volk en betrekkingen in het leven roe pen tot verheffing en ondersteuning der volksklassen. De H. Vader vaardigt dat schrijven uit als een vervolg en voltooiing van de Eücycliek Rerum Novarumen waarschuwt verder de verschillende so ciale partijen voor overdrijving en buiten sporigheden. Aldus de Politische Correspondente. Dat zou wat anders zijn dan de groene zotten beweren. Dees dagen viel ons ec-n oude gazet in de haoden en wij lazen daarin het vol gende getrokken uit de Godsdienstige Week van Mende in Fankrijk. Altijd dat land, lezer, waar Z. A. S- bestaat die ons de algemeene deugd volgens den afgestrafte brengen moet. Dees week hebben de priesters van Mende den grondslag geworpen eener vereeniging voor doelwit hebbende de vereeniging der Geestelijkheid tegen de beleedigende en lasterlijke aanvallen der slechte drukpers. De standregels zijn onderzocht geworden eu reeds goedge keurd. De bond blijft open aan al de priesters van het bisdom die er deel van zouden willen maken. Dat is een teeken van den tyd 1 Brave menschen zijn verplicht oen bond te sluiten tegen de naamlooze be schuldigingen van wege schavuiten die laf genoeg het masker nooit durven ver laten. In ons laud is het niet beter. Hier ook hebben de geuzen en hunne afstamme lingen de socios de gewoonte hunne lezers op uitgedachte schandalen tcvergasten. Zij worden hun opgodischt in algemeene woorden, het feit gebeurt in de Walen, in een zeker fanatiek deel vau Vlaanderen, in de omstreken van A. en B. enz. Na men worden nooit genoemd. Dat is te gevaariyk. Dat komt alles over met de schoone, hooge zedeleer der geuzen en des socios De priesters belasteren, hunne eer rooven dat is het goede doen om het goede want de priesters volgens de groote apostels der geuzen hebben geen recht op bestaan, geen recht op vryheid. Met vergete de woorden vac Pergatneni niet, van Dendergalm—dea droevigen niet en van zoo vele anderen. Rampzalige huichelaars Wij overdryven niets. Over eenige dagen had een geuzenblad - L'Express geloof ik,een priester van rond Lnik aan gerand. Men vroeg hem wien hij bedoelde. Men vroeg hem de feiten te bepalen. Niets 1 niets Men beloofde hem het blad niet te ver volgen, als by maar de puntjes op de i's wilde zetten. Niets te doen Alles was verzonnen I Dat is zeer eerlijk, volgens de prin ciepen der geuzen, want zij herbeginnen alle dagen. Onze armtierige huichelende Dender- galm zelf heeft menig zonde op zijn ge weten. Inderdaad. Was het eerlijk van zijnen 't woge broeder Flamidiaan plichtig te verklaren aan kindermoord eu ziju hoofd te vragen. Broeder Flamidiaan was plichtig, zegde hij, aan zijn schuld was niet te twijfelen. De onschuld vau dien diepbeproefden kloosterling komt aau 't licht. De vrij metselaars moeten hunne prooi loslaten. En wat doet Dendergalm Ilij zwygt, hij zwijgt immer en zijue lezers denken nog dat broeder Flamidiaan een kindermoord beeft gepleegd. Dat is, denkt hij weêr, het goede doen uit liefde voor het goede I Nooit hebben wij gehoord dat ooit een bond lijk die van Mende voor de geuzen noodig was. Dat zegt alles. EEN VERHAAL L. A CHOAN. 3° Vervolg. De arme meid bedekte het gezicht met de handen en viel op een stoel neer. Frans had boven alles gehoord. Zijn hart klopte. Hij zag naar eenen uitweg om hij mocht zich niet laten vatten wat zou dan van zijne arme moeder geworden. Hij kroop zoo zacht jes mogelijk naar het dakluik en zag uit. Het was niet zoo hoog, maar toch zag hij tegen den sprong op. Daar kraakte de leer onder den voetstap van den jager het moest zijn, Hij waagde den sprong en kwam op het grat neêr. Terstond sproDg hij op en liep over de vlakte, om het bosch te bereiken, doch de jager die beneden was gebleven, had hem gezien. Daar loopt hij 1 Kom gauw beneden riep hij zijnen makkor toe, die nog op de leer Blond. Beiden grepen hunne buksen en snelden de deur uit, zonder zich verder om het meisje VLAS. Het vlas, de bron van voorspoed en welvaart onzer streek, ver keert in groot gevaar I Al de groeiten vlas sedert 1895, in onze Vlaamsche en Waalscbo gewesten, zyn slecht geweest. De handel kwijnt en de wereldberoem de Kortrijksche vlassen, deze van eenige weerde, worden uitgebuit door de Eugel- sche syndicaten. De toestand is treurig Maar is er in de toekomst geene hoop meer voor onze schoone nijverheid en voor den vlaskweek onzer ttreken? Wij gelooven van ja. Vooreerst de vlasteelt. Hoe gaat men te werk Men zaait, volgens oude gewoonte, ofwel Rigazaad ofwel oudtonnezaad. Wat is Riga- of tonnezaad Het is zaad dat voortkomt uit Rusland (indien bet maar eeht is) van vlas dat beter gelijkt aan pottebezemstrooi dan aan vlas zelve. 't Is waar dit lijnzaad heeft vroeger goed vlas gegeven, ja zelfs het beste. Maar nu, sedert verschillige jaren, is dit bet slechtste geworden eu heeft verre moeten onderdoen voor het Hollandsch en Normandisch zaad. Welk lijnwaad dus gezaaid dezen na- winter Het Normandisch zaad is slecht en heeft niet wel gerijpt dezen zomer het mag dus niet aangeraden worden. Het zaad uit de Hollandsche provincie Groningen integendeel, is schoon en wel gerijpt en komt in 't algemeen van goed vlasstrooi voort. Dit zaad mag aangepre zen worden. Nochtans benevens deze soort bestaat er een ander zaailijnzaad, winig gekend en nog minder gewaardeerd, maar dat Diettemiu al onze belangslelliDg verdient; ik wil spreken van het zaad d;.t vlas geeft met witte bloemen. Landbouwers, bezaait dus uwe vlas- gaarden, ten deele met Groninger zaad en ten anderen deele met lijnzaad Witte- bloem. In een naaste artikel zal ik dc beweeg- tedenen opgeven ten gunste van dit laatste. Mochten er nog landbouwers of vlas- nijveraars gevonden worden die hotRiga- zaad voren staan, zij worden vriendelijk uitgenoodigd dit te willen doen in deze kolonnen. Sai/t. (Gazette van Kortrijk). Do kwestie der kansspolen zal dus kortelings opgelost wordeu. Onze Volks kamer, op voorstel van M. Woeste, heeft besloten het wetsontwerp dat haar door den Senaat is overgemaakt te be spreken nadat de menigvuldige onder vragingen zullen afgoloopen zijn. Er bestaat een wetsontwerp, zoo sprak onze heer Woeste, sedert 1896 door door den Senaat gestemd en aau dc V-clhs- kamer overgemaakt, sedert 9 Maart 1897. Het verslag der midden-sectie is aan de leden uitgedeeld sedert 1 April 1998. Nu, tot hiertoe heeft de Volkskamer dit wets voorstel nog aan haar dagorde niet ge bracht. Hij stelde voor dat het ann 't hoofd der dagorde zou gebracht worden, dat het eerste ontwerp ter beraadslagingen zou wezen, en dit bijzondei lijk, omdat de speelkwaal zich meer eu meer uitspreidt eu altyd nieuwe slachtoffers doet vallen in alle standen der samenleving. De Rechterzijde on de uiterste Lioker- zyde waren't accoord om de onmiddeiij- ke bespreking te vragen. Een meerderheid is dus aan 't wetsont werp verzekerd. Wat twijfelachtig blijft, 't is de beslis sing door 'i Senaat genomen ten voordeele der Badsteden Oostende en Spa, zullen tlio Steden hunne speelkriugen mogen behouden Vele kamerleden schynen genegen de uitzondering voor die tweo Steden af te schaffen. Het mag dus als zeker beschouwd wor den dat de speelplaag weldra uit België zal verdreven zijn. De groene zotten die vroeger zoo hevig tegen de plaag der speelholen uitvaarden raken die kwestie nu maar zydelings meer aan. Ze zwijgen er over om zoo te zeg gen... Waarom?... 't Duimkruid van Namen heeft zijn effect gemaakt te bekommeren, dat met kloppend hart aan het venster trad om den vervolgde na te zien. Frans vloog als een gejaagd wild voort, uoch zijne krachten waren zwak hij voelde, dat hij den vervolgers niet kon ontkomen hij zag dat de tusschenruimte minder werd hij wist niet wat hij deed. Snel greep hij de pistool, die hem nog in den gordel stak, span de in het loopen den haan, keerde zich toen om het schot viel, hij zag den eenen tui melen, den andere bij den gevallene neerknie len verder zag hij niets meer. Dood moede en uitgeput kwam bij tegen morgend by zijn eigen huisken aan. Vol angst zag de moeder in het bleeke ge zicht van den zoon, wien het bloed van de hand neerliep, want het verband was losge raakt. Om Gods wil, Frans, gy waart met de smokkelaars uit God, mijn God Wees bedaard, moeder, 't is maar eene vleeschwond. Kind, mijn eenig kind, waarom hebt ge dat gedaan Waarom gezegd dat gij om geld uitgingt God dank dat ik u terug heb Hij wierp zich aau de borst zijner moeder zijn hart kromp ineen, hij wist dat bij niet veilig was men zou hem spoedig nit hare armen komen rukken, want had hij misschien niet eeue moord op het geweten De oude vrouw haalde alles aan om hem te verkwik- In Fraukrijk zijn de vooruitstrevende antiklerikalen aan 't bewind. Daar kunnen dus de godsdiensthaters naar har telust lucht geven aan hunne dweepzuch tige gevoelens; daar voelen zij niet, zoo als hier, da noodzakelijkheid hunne plan- neu en inzichten onder een schijnheilig masker te verbergen. Men ondervindt hot genoeg als men hunne propagaudebladen leest. Wat dunkt u, b. v., van het volgende artikeltje, onder den titel Het klerikaal gevaar in de school in een schoolblad, L'Action scolaire, nummer van October, verschenen De taak (do invloed van den priester vernietigen) is zeer gemakkelijk Een onderhoud van eenige minuten met de kinderen, die uit de kerk terug komen, zal voldoeude zijn om de ver woestingen te herstellen, in hunnen geest teweeggebracht door de les van catechis mus. Met ze behendig te ondervragen,zou de meester telkenmaal weten welke soort van vergif de priester zijno slachtoffers komt in te enten, en dan zal het hem ge makkelijk zijn het geneesmiddel toe te passen dit zou bestaan in een klein onderhoud met gansch de klas, betrek /hebbende, zonder het te lalou blijken, op de les van den pastoor, en waardoor dui delijk zou bewezen worden dat deze een onbeschaamde leugenaar is Men ziet het, iu Frankryk gaat men er -niet voor om, om vlakaf den gods dienstleeraar voor leugenaar te schelden en den cateabismus een vergif te heeton, dat vreeselyke verwoestingen aanricht in den geest der kinderen. Meent gy dat onze vooruitstrevers hier te lande or anders over denken? Volstrekt niet, sommige zinsneden, die bun in do polemiek ontsnappen, bewyzen het ge noegzaam. Zij vinden het echter, uit politieke be rekening, nog geraadzaam, hunne godde- looze deukwyze niet to veel ten blakke te brengen. Er zijn wellicht nog eenige libe rale kiezers, ziet ge, die er zouden kun nen door afgeschrikt worden. Daaarom is het, dat onze geuzen nog altijd schermen met hun onzijdig onder wijs, hoewel zij in den grond een ongods dienstig onderwijs wenschen en betrach ten. Wy zien wel, aan hetgeen in Frankrijk gebeurt, hoe onzijdig hun onderwijs is. ken en te versterken hij moest haar beloven nooit meer den weg in te gaan. Hij deed dat gewillig. Tegen den avond volgde de wondkoorts. De trouwe moeder week niet van zijne zijde zij verkoelde zijn brandend hoofd zij bad voor hem, haren laatsten, eenigen steun. De vol gende dag verstreek en de patiënt werd rusti ger. Ook de volgende nacht ging voorbij de koorts was geweken, en zijne anders gezonde natuur hield hem niet lang op het ziekbed. Er verliepen weêr twee dagen. Frans voelde zich beter bij ademde ruimermisschien had men hem niet herkend. Zoo zat hy tegen den avond bij zyne oude moeder, en besprak met haar, hoe en waar zij leven zouden, als de burger zyn harde be dreigingen vervulde de zoon nog altijd on- rUBtig en gejaagd, maar het moederhart vol geloovig Godsvertrouwen. Houdt uw geweten zuiver, Frans, zegde zij, dan zytgij rijk genoeg voor al het ver dere zal onze goede God wel zorgen. Hy die zelfs de dieren des voids niet verlaat en nog veel minder, die tot Hem bidden. Daar werd geklopt. Frans schrikte. Op hetu Binnen I der moeder traden twee grensjagers in huis. Zyt gij Frans Starke, wever Die ben ik. Zijne stem beefde. Gij zijt verleden Woensdag met smok kelaars betrapt en hebt op de vlucht op een onzer kameraden geschoten. Gy zijt onze ge vangene. De oude vrouw stond roerloos met gevou- wen hauden en zag haar zoon aan. Is hy dood bracht deze met veel i moeite uit. Neen, hy is er met eeno wonde in den schouder afgekomen. God zij geloofd moeder, vergiffenis, moeder O, dat gij beloven moet Hy wierp zich snikkend als een kind aan de borst der vrouw, die hem vast om klemd hield doch geen traan kwam uit haar oog, geen zucht van hare lippen. Zij zegde niets dan Ga met God, FranB ik wil voor u bidden. De zoon werd weggeleidde moeder bleef alleen achter. Dit had haar den doodsteek gegeven. Overmorgen vervel de termjjn, dien de mulder geBteld had. III. Wij vinden Frans in de gevangenis terug. Daar vele verzachtende omstandigheden, zijn vroeger onberispelijk leven, de dryfveer tot zyne daad, dat de door hem toegebrachte Landbouwoptelling. M. de Mi nister van landbouw heeft aan de ge meentebesturen ecne lange reeks inlich tingen gezonden "met het oog op de landbouwoptelliDg, die door een onlangs verschenen koninklijk besluit bevolen ii. wond niet doodelijk was, en hij alles bekende, voor hem pleittenwerd hij tot vijftien maan den gevangenis veroordeeld. Toen men hem dat vonnis voorlas, sloeg hy de banden voor het gezicht O mijne arme moeder. Nu drukte hij zijn gloeiend voorhoofd tegen het kleine tralievenster. Hij zag uit in de rich ting van de lieve blauwe bergen, waarachter een trouw moederhart voor hem sloeg als het nog sloeg en hij voelde een steen op zijne borst. Hoe zon het moeder nn gaan Dat was de spil, waarom al zijne geduchten draaiden. Dat de mulder haar in haar ond huisken gelaten zou bebbon, durfde hij niet aannemen wie zou voor haar voeden, de oude zwakke vrouw I)e tranen sprongen hem de oogen uit by i gedachte, dat zy niet meer in leven kon zijn, en hij, haar eenige zoon, van wien zy vast vertrouwde, dat hij braaf en recht schapen was, dat hy eens baar steun zyn zou hy had haar bedrogen, had haar hart eene wonde toegebracht, die zij misschien nimmer zon te hoven komen. Hij verkeerde vreeselyke spanning mot woeste drift sloeg hij de handen aan de tralies van zijn venster. Dat waggelde. Daar rees de gedachte aan de vryheid, aan de moeder op eens levendig in hem op. Wordt voortgezst

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1