Donderdag 20 December 1900 5 centiemen per nummer .>5,!0 Jaar 5530 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst STAP voor STAP. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Opgelet Alwie zich voor een jaar aan DEN DEN- DERRODE abonneert, zal hem van nu tot Nieuwjaar gratis ont vangen. Men kan ons blad vragen in het Post kantoor waardoor men bediend wordt, aan den Postbode die de brieven brengt, of met naar ons Bureel te komen of te schrijven Geloof en Wetenschap. Wat de liberale partij is. Twee gedachten I De fruithandel van België in gevaar. VLAS. WAAROM DE DENDE Dit blad. verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantie» door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens. Korte Zoutstraat. N. 31, en in alle Postkantoren des bands Culque ttuum. P«r drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr 1,00; Vonnisse op P bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herbalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeien hunne inzendingen doen, uiterlijk legen den •njnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad Aalst, 19 December 1900. Met hartelijk genoegen gaan de geuzen en socios voort dit zoo afgezaagd als leu genachtig deuntje te zingen dat geloof en wetenschap saam niet kunnen gaan. Die heeren zouden gaarne zoo eene dubbelzinnigheid in 't leven roepen waar mede zij voor de oogen vau 't volk, op de foor van 't politiek zouden kunueu scher men cn de meuigte bluf slaan. Maar al dat lawijd is ketelmuziek en dat schreeuwt het hoofd te dul om lang te kunnen bcstaau. Wetenschap en geloof kunnen niet samengaan, tieren zij luid. Dat is valsch. Gij neemt uwe weuscbeu voor wezeulijk- heid. God is de Schepper der waarheid. Om deze te kennen heeft hij ons het verstand gegeven en zelfs zekere waarheden ver openbaard. Daar zy denzelfJcn oorsprong hebben, kan er geen tegenstrijd bestaan tuaschen de waarheden door het verstand gekend en deze door het Geloofd geleerd. Van den anderen kant tellen wij in onze raDgen zulke schitterende geleerden, ge niën terzelvertijd ootmoedige geioovigen dat men te kwade trouw zijn moet om dit feit, die historische daadzaak to looche nen. Wy nemen uit die menigte slechts ee» enkelen den grooten Pasteur, de wel doener der menscbheid. Pasteur was een groote geleerde, een schitterende natuur- vorscher en een man van geloof, van oot moedig geloof. Dat alleen zou do groote schreeuwers moeten doen zwijgeu over eene onmoge lijke vereeniging van geloof en weten schap. Zij liegen moedwillig uit baat of om, ik weet niet wat. Ernstig zijn ze niet. Dat maakt misschien bun rekening niet uit, want zij worden betaald door de vrij- metselaarslogien wie weet Let? Alles gaat daar zoo geheim, in die donkere krochten waar rnen 't licht schuwt. Een dezer dagen viel mij in de handen een aartsgeusche Revue, geheeteu La Revue bleue - (17 November) en vond daarin een artikel vau M. Sautenoise. Wij vertaleu daaruit eenige lijnen die wij aanbevelen aan de welwillende over weging van betaalde schreeuwers over de moderne wetenschap en geloof. Het volgende jaai gaf ous onze lee- raar van histologie zijne eerste les over de cel verder sprak bij ons over de ontwikkeling der cel, daarna over de ontwikkeling der gesUehten, darwinis- me en wij hoorden hom bevestigen dat men al die theorien zeer goed aanne- mon|ikan, zonder daarom iets of wat van zyne gods dienstige geloofspunten te laten varen dat niets, in die begrippen, tegenstrijdig was aan den geest, zelfs niet aan de letter vau de Geuesis. Die - professordie een strijdend catholiek is bij heeft er sedert blijken van gegc - ven Lij heeft zich als candi laat republikein-katholiek aangegeven in do laatste wetgevende kiezingen. is ook een harde werker en een wesen- lijkeman van wetenschap. Wat besluit trekt tcgr'n wil en dank M. Sautenoise uit die woorden Het is dus onbetwistbaar, zegt hij, dal men ter zelf der tijd geleerde en ge- loovige zijn kan. Wij hebben gezegd tegen wil en dank, want M. Sautenoise is een geus van 't zui verste water en 't is, gedwongen door ie duidelijkheid der daadzaken, dat hij die bekentenis neèrschreef. nairen en radikah-u. Het eenige punt, dat ons allen gemeen is, is de vaste wil om ons uit al onze krachten te verzetten tegen de overweldigende heerschzucht der Kerk. Op dit terrein stappen wij eens gezind hand in hand «lit is «Je band, die ons verceuigt, en de eeuigo reden van zijn onzer partij,en de ou«ler.schoi«Jeue elemen ten, «iie ze samenstellen, voeren t« gen elkamicr eencn h«vjgcn strijd. Wij kun tien niet in vrede leven, zelfs tijdelijk, met de Kerk, dan op voorwaarde dat wij malkander onderling verscheuren. Wanneer wij ons de gebeurtenissen herinneren, die plaatsgrepen seilert het verschynen van bovenstaando regelen, dau moeten wij bekennen, dat zij eeue waarheid bevatten, die niet opgehouden heeft door de feiten bevestig 1 te worden. Heden nog is zij zoo vol werkelykh i«i als voor 20 jaren. In de Joodsche school. Welke fout beginuen de broeders van Jozef als ze hem verkochten Al do leerlingen te gelijk Zij verkochten hem to goedkoop. Wij vonden dezer dagen in een dagblad oene bepaling van wat de liberale partij is, bepaling, die, hoe oud zij ook wezo, toch nog altijd volkomen juist is. 't Is een geuzenblad, La Flandrc Libé rale, die ze in Oogst 1875 afkondigde. Ziehier Dc liberale partij, 'tis een barer gebrekeD, is eeDO uitsluitend negatie ve partij. Zij bevat verschillende, onge lijksoortige bestanddeelea, die enkel met elkander verhonden zyn door een gemeen gevoelen van haat. Zij begrijpt niet alleen oDgeduldigen en bloodaards, zooals elke partij, maar ook eigcnpersoonlijkcD, wilsopdringers, l>e- houdsgezinden en vooruitstrevers, doctri- EEN VERHAAL NAAR L. A. CHOARI. 6* Vervolg. Frans had nog altijd een harden strijd, maar was de wilddieveiij een beter bedrijf, of eigenlijk een niet veel slechter Hij gaf eindelijk toe. Als de storoi de sneeuwvlokken wild deed dwarlen, als de wegen diep onder de sneeuw lagen, dan gingen de mannen over 't gebergte en schoon men dikwijls jacht op hen maakte, Ling-Hans was slim en ervaren, en zij werden daarbij nooit betrapt. Na ge lukkigen toebt lagen zij in de kleine hut bij het bovendorp, en niemand vermoedde ben daar. Allengs verstreek de winter. De bergwa ters begonneu te vloeieD.dat is, voerden het sneeuwwater van de bergen mee. De dalen groenden, en zelfs de hooge dennen in 't bergte, boven hadden het sneeuwdek reeds M. R 'tikic, ecu ex-riaeosistDe bewaariiers beioepon zich bijzonder op de bijzoudere vooi h uiduerniug op de weldadigheid. Dc democraten doen eeu oproep tot de vcieeuiging eu tot de tusschcnkoinst van den Staat, gelast de - rechiveerdigheid en den vooruitgang te bevorderen. Mgr Korum, de volksgezinde Bisschop van Trier, zegde te Namen den 11 Fe bruari 1900 Moet men op de wetgeving rekenen men moet het nog meer op de vervor- - ming der zeden om de maatschappij te n verbeteren. Men moet onder andere rekenen op de uitbreiding der christe- lijke rechiveerdigheid. Men eischt bedeudaagsch in name »>der reclitveerdigbei'l wat men vroeg' r door de lief«ladigheid wilde bework- stelligen. Waarom de zachtheid der - liefdadigheid vervangen door de streng- hoid der rechtvaardigheid Waarom 't bewonderenswaardig domein der lief- de, «Ier zelfsopofferiug voor de lijdenden, die GoJ ons iugegeven beeft, onuitge- baat laten De werkman zal zich niet schamen de gifte der weldadigheiil te ontvangen. De ii< fde die geeft eu zij «Iie ontvangt zijn wederzijds erkentenis ver- schuldigd. Zij ontvlammen bij de we- derzijdsche aanraking. Ouze groenen beroepen zich dikwijls op de wijze Bisschop vau Trier. Men ziet met welk recht en zoo is het altijd. Ieder volksvriend zal «le verzoenende taal van Mgr Korum toejuichen. Emi dubbel gevaar bedreigt de Belgi sche fruitteelt en den belangrijken haudel, waartoe hare proilucten aanleiding geven. Was de opbrengst van deu boomgaard den landbouwer eeue merkelijke verlich ting, vooral in dc jaren, d it graanbouw en veeteelt verre bleven van de rcsulta'en van vroegere tij«len, ook deze reddings plank schijnt hem te rullen ontglippen. Am de eene zijde de wisselvalligheid dor Eugelsche markten eu de vermomdo piotectiemaatregelen, welke daar omler «Je nietigste voorwendsels dit jaar geno men worden, waardoor ganscbe .scheeps ladingen, wegens de lange reis in minder frisschen toestaud aaukomen, afgekeurd eu in zee geworpen werden. De aauvoer van Amerikaansch verscb eu gedroogd fruit heeft eeuigszins de mai kteu aldaar voor onze appels en pereu afgesloten. Een ander gevaar komt uit Duitsch- land opzetten. De woelige Agrariërsgroep, iu regeeriugskringen een machtigen in vloed uitoefende, laat het niet bij «io reeds op allerlei buitenlandsche produc ten drukkende invoerrechten, maar werkt en drijft, om ook ons fruit, aan bovenma tige iuvoerrechten onderworpen to zien, die feitelijk de grenzou vau het Deut sche Vaderland voor ous fruit en andere producten dreigen te sluiten. Dezen zomer verspreidde een Wurtora- burgsch Handelshuis eene circulaire, waarin op «lit gevaar gewezen werd. Wij oulleeueu daaraau het volgeude Hel jongste besluit vau de Duitscbc Landhuishoudkundige Commissie, om do Regeering voor te staan op levensmidde len belangrijke invoerrechten te heffen, bv. vau cider en gewono appels 3 mark per 100 kilos, vau tafclappuls 15maik, wijst op eeu groot gevaar voor deu handel in buiienlandsch fruit. Ook van aardap pels, bloemkool enz., zullen invoerrechten geheven en de bestaaude voor eieren ver hoogd worden. (Men spreekt vau 200 mark per waggon ajuin, bloemkool of andere groenten.) Te hopou is 'i, dat het niet zoo ver kome, eu wanneer iuvoerrechten mochten geheven worden, dan niet zoo hoog, dat invoer byua onmogelijk gemaakt wordt. Getuigenissen wegens het vlas Wittebloem. M. R njamiu Véret in zijn buKiound werk Lc linet sa culture zegtHet vlas met witie bloemen is min gevoelig aan koude en droogte iu de leute dan het vlas Rigazaad zijn bast is kloeker en bij geeft sterker draad en lyn- waad. Maar zijn berel groeit niet langer dan 75 ceutimeters, tenzij iu jaren vau buitougewtmo vruchtbaarheid. Het lijn zaad vau vlas Wittebloem heeft oenen groenen weerschijn eu is dikker dau het Rigazaad. afgeschud. In het kleine huisken vnn deu smokkelaar zat Frans, en zijn blik dwaalde j, door het kleine veuster naar den kant van 1 het kerkhof af. Treurige gedachten vervulden zijnen geest. Hij zag op zijn vervlogen leven j, terug, het was eene lange aaneenschakeling n ▼an bitter leed. Die daar ginder lagen waren gelukkig hij wilke daar wel naast zijne moeder rusten. Zoo peinzende, was hij nader bij bot venster getreden. Hij dacht er niet aan dat zijn ver blijf in het dorp verborgen moest blyven.Ook had hij niet bemerkt dat een mager gezicht honeud een oogslag naar binnen wierp en toen dadelijk verdween. Hij stond dicht bij het veuster, had de handen gevouwen, en zegde een gebed voor baar, die ginder rustte i voor zijne eigene zondige ziel. Vervolgens bleef hij eene poos het kamer- ken op en neêr stappen en wachtte op llaus, die uitgegaan was om eenige iukoopon te doen hij zag eens naar hem uit, twee gen- darmeu kwamen op de hut toe. Dat kon alleen voor hem zijn, maar hoe wist men dat hij hier was Om -t even, hij moest weg. Snel beraden grendelde hij de voordeur en wachtte nog een oogenblik in den gang. Zoo dra zij vóór aanklopten, wilde hij de achter deur uitsluipen eu zich in net boeh redden. Reeds bonsde de eeiste kolfstoot op de gesloten voordeur haastig wilde hij den grendel van de achterdeur wegschuiven; doch dat ging niet. Een oogenblik stond hij rade loos, doch weg moest hij, mocht kosten wat bet wilde. Met alle geweld trok bij nog oeus aan hut sluitend ijzer, tot het luid knarsend toegaf. De beide mannen moesten het gerucht vernomen hebben, zij luisterden eeu oogen blik, toen deed de vereenigde zwaarte hun ner lichamen de deur open springen. Zij tra» den binnen en hun oog viel op de open ach terdeur. Langs dien kant is hij gevlncht riep de een, eu beiden besloten dadelijk hem te vervolgen. Ja, daar liep bij, gejaagd als een wild dier, en zocht deu hoschkunt te bereiken doch hij had in der ijl den slechtsten weg gekozen, bergop, in wee kan loemachtigen grond, waar in de voet telkons bleef steken. De eene gen darm begreep dat er kans was, om de vlucht naar het boBch af te snijden, 't Was oen wed loop om een monsch. Fransch stond een oogenblik hijgend stil maar hy moest ver der. Reeds waa hij dicht by het bosch daar gleed zyn voet uit de gendarm kwam hem M. Theoil. Mareau, in zyn verslag aan den minister van koophandel en land bouw van Frankrijk, zegt (bladz. 167 oa 168). Vraag. Welke redeneu bestaan er om vlas Wittebloem te zaaien? Antwoord. Mea zaait het byzonderlyk in gronden waar het vlas blauwebloem weiuig kans heeft van lukken. Dit slach van lijnzaad is kloeker en vraagt zooveel voorzorren niet nopens de keus van don «rond. Men heeft het zien lukken daar waar de andere soort kwijnde en verging. Vr. Weikeu uitslag geeft het vlas Wittebloem Antw. Wat den bast of spinstof betreft, het geeft 8 meer dao dit met blauwe bloemen: «Ie opbrcngsl van het lijnzaad is meer dan verdubbeld; men bekomt er tot 18 hectoliters per hectaar en zelfs som- tij.is meer. Het is voor«leelig zulk lijnzaad te zaaien in gronden die te nat of te droog zouden zijn voor vlas met blauwe bloemen. Wordt voortgezet. Ja, waarom antwoordt de armtierige op het volgende niet Dendergalm schreef deu 15 Juli Het bovennatuurlijke bestaat niet, kan niet bestaan, want dan zou er geene - n-ituur sneer wezen. Dat is' het bc-staau vau God loochenen. Inderdaad. Iüilicn God is, is Hij Almachtig. Daar kunt gij Diet uit, armtierige huichelaar. Als God Almachtig is, kan het bovenna tuurlijke bestaan, 't is te zeggen, kan Hy mirakelen doen. Nu gij zegtmirakels zyu onmogelyk. Dus zegt gij terzelfder!yd God bestaat niet. Wie bet bestaan van God loochent is goddeloos. Dus is de armtierige Den- dergalm goddeloos. Eu hij beeft het tocpet to protesteeren als wij zeggen dat hij god«leloos is. Wij hecten dat huichelen en brandmer ken dat als eene laffe handelwijze. Hy durft uict rechtzinnig zyn, want er komen soms kiezingen en zij moeten eenige een voudige m< uschen bedriegen. De Dendergalmers mogen kronkelen lijk do paling op de visebpau wij laten niet los. Hij moot die woorden herroepen en zeigeu wij weten niet of mirakels mogelijk siju. Dat is ziju systeem. Want hij weet niet of er een G >d is hij weet niet of er een hemel is hij weet niet of de meuscb een ziel heeft. O soepiikor I Deokt gij misschi'.'n het iünige wezen der stof te kenneu Herinnert u hot ver maarde woord Nous ne connaistons 1'essence de rien. Weet hij het vooruit, de weg der hoogte op was bein afge sneden bij moest terug naar bet dorp. Iu vliegende haast, met jagende borst stoof hij voortde vervolgers hem ua. Hy wist nauwe lijks meer wat koers hy nam, toeu hij ccus- klaps voor de puiuen vau den afgebrauden wiudiuolon Btond. Hij kou uiet verder, er bleef geen andere keus met inspanuing vnn al zijne krachten beurde bij zich over bet laag muurwerk, eu nu zag hij naar een uit weg om. Iu den windmolen was een klciu vertrek, dat vroeger nooit bewoond werd, want bet was vochtig en koud, en dieode slechts tot bewariDg van oud gereedschap. Thans schemerde licht door een oud venster luik. FrauB trad binnen zonder aan te klop pen, hij stond voorden mulder,die verschrikt was opgesprongen. Mulder, gij moet ray helpen, zogde bijgeud de jonge man. Een grimmige lach was het antwoord. Ik u helpen, den brandstichter, die my tot een bedelaar beeft gemuakt Frans stoof op Wie beeft my gemaakt wat ik nu beu Wie heeft mij gedwongen het onzalige pak op den rug te nemen, dat ik op deu grens- jager schoot, dat ik rnyne moeder onder den grond bracht, dat ik in do gevangenis kwam, dat ik een strooper werd en uu vervolgd wordt Gij, gij alleen Gij moet mij ver. bergen, of anders stoot ik u ueer als een bor.d, Eeu mes blonk in de baud van don rade- looze de oude sidderde. Als zij komen, zult gij zeggen, dat ik niet hier beu, u zullen zy wel gelooven. En reeds werd op de deur iu den muur ge- bousd. Doe open, mulder, de smokkelaar, dien gij verklapt hebt, most hier zyn. De rechterhand des vluchteliugs omklemde den arm vau den oude met ijzereu greep de liuker hield hem het mee op de borst. Hij my, zijn allerergsten vijand, zal hij zijn geluk uiet zoeken. Ik heb hem niet gezien, riep de ou<le met bevende stem. Dut is ook zoo, zegde een der geudar- meu. l)au is by deu kaut naar het dorp op. De beide mannen verwyderden zich haas tig. Frans baalde weêr adem. lly liet deu arm vau deu grijsaard los. Ik dank u, mulder maar ouze rekening is nog niet vereffend. Gy hebt alleen uw eigen verraad weêr goed gemaakt. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1900 | | pagina 1