Donderdag 21 Januari UK)! 3 centiemen nc 55ste Jaar 3540 HES «ODWIIMAItS, per nummer Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Hij redeneert Wat willen de socialisten'! :Zen°.°k Sterte dra"ke° f Eene hervorming van het vergunningsrecht. (XX (XX Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kw'tantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens. Korte Zoutstraat. N. 'Si en in alle Postkantoren des Lands CuiqiK' Muum. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Voonnie Cp ■1' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. lleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiteriijk tegen deD dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiên uit vreemde landen zicti te «enden ten Bureel» van dit blad Aalst, 23 Januari 1901. Als de armtierige aan 't redeneeren valt, springt dan uit iien weg, waut 'l is een peerd dat stormt en al omver slaat wat het hindert. Zie ce keer bier. De armtierige (hij wil zijnen naam weggeven) Denderbode moet gelooven dat Josuë de zon deed stiistaaD, hoewel dit HOOIT GEBECBD 18. hij g< li.ofl dus aan leugen. Dendergalm 16-12-1900). Wil de armtierige hier het mirakel van Josuë loochenen Hij moet dit bewijzen en daar vei wachtten wij hem. Hij kome Wil hy zeggen dat het de aarde is die draait en niet de«zou dus dat de Bijbel bier een lapsus beeft begaan Wil bij dat zeggen 0 geleerde schoolaster 1 Die vraag is zoo dikwijls besproken en altijd ziju de geusjes er drupneuzend van afgekomen Mannen die bun woord in 't kapittel mogen laten hooreu, hebben die vraag jpgelost. Wij bedoelen, onder andere, len geleerden Arago. Wij lezen iu ziju Astronomie populaire t. III. 23. Josuë kon zich uiet anders uitdruk- ken dan lijk bij het gedaan heeft. Men beweert dat hij aan de zou niet zou bevolen hebbeu stil te staan indien bij niet overtuigd was geweest dat dit aster f bewoog. Met op die wijze te redenee- ren zou men van de alledaagsche ster- rekundigen kunnen bevestigen dat zij aan de beweging der aarde niet geloo- ven vermits zij algemeen zeggen - DE ZOH GAAT OP, DE ZON GAAT OVEB DIN MIDDAG CIBEEL, DE ZON GAAT ondib Indien Josuë uitgeroepen had aarde sta stil niet alleen geeu enkel der soldaten van ziju leger zou begrepen hebben wat bij wilde zeggen maar hij nou eene onm> gelijketene ANTI8CIENTIPIEKE taal hebben gespro wij ben verwijzen naar La Controverse, het mirakel vau Josuë t. II jaar 1881 en artikel van Jean d'Estienue. Ma8r dat die heeren de waarheid niet zoeken zullen zij eens te meer bewijzen, en dat punt willen wij in de oogen onzer lezers en van de oprechte menscben die onzo polemiek volgeD, eens te meer vast stellen. Wij hopen ten minste dat, weerdig van Jociisse, Dendergalm niet schrijven zal dat is nooit gebeurd want de zon stond niet stil, het was de aarde. Zoo belachelijk, zoo bespottelijk zal hij zie i niet makeu. Zulke koppel ezelsooren zal bij zyne lezers niet aanuaaiëu. Daar bij, daar ook verwachten wy hem I gegeven dat de misdaden en zelfmoorden bij de jeugd zich in Frankryk op Ter- scb rik bare wijze vermenigvuldigen. De socialisten willen niet alleen dat d< Staat over de eigendom en over 't leven vau den mensch bcschikke maar zelfs over zijn geweten. Dus zij willen de heerschappij - vau t geweld, van de dwingelandij tot het uiterste gedreven. Frankrijk is wellicht rijp voor 't verduren van zulk een juk in alle geyal wij, Belgen, willen het niet, w iut al zijn we getrouwe onderdaueu wij verdragen immers geen slaverny I hen. Alzou spreekt die geleerde man. O Arago In Aalst zijn er verwaaudo euzen die in hunnen hoogmoed bet hooge roord voeren over zaken misschien verre •uiten hun bereik. Wij zulleu zoo vrij zyn die groote man en naar eene andere bron te verwijzeu ij lezen Voltaire (Bible expliquée). Die lan zal bun de argumenten aan de hand oen en hun zeggen Josuë heeft de eclip- en onmogelijk gemaakt Zie, geusjes dat is een bewys voor u I Wij zullen het bespreken als onze slim- le geuzen er meè voor de pin komen. Veronderstellen wij voor een oogen- liksken dat de schrijvers vau Deruler- blm te goeder trouw zijn dan zulleu DE /D(>\ naar het Engelsch. 3d* vervolg. III. Het is reeds dikwijls bewezen dat, zoo er «en hooiers waren er ook geen dieven zou- eu zijn, eu vooral raet etroopera ie zulke et geval. Voor Lushbrook w as hot Byres, de mars- famer, dia voor deu verkoop z.rgde van h t did, dat hij geschoten had. Gewoonlijk kwam \j dit halen den tweeden dag nadat het ge- óod was; want Rushhrook was te voorzich- ig om Byres bekend te maken met zijn go- eim van nooit te gaan stroopen dan iu de Achten, dat hy zich als smoordronken naar uis liet breugeu. Byres was een doortrokken schurk, die er «en gevaar in zag om vriend en vijand zoo- •el mogelyk te bedriegen, üok by Rush- Wat de socialisten villen dat hoeft gezel Viviaci ons vlakaf gezegd tij lens de beraadslagiug iu de Franscho Kamer over de wet tegen de kloosters. Do socialisten willen Dat de kloosterlingen eu daarna de catholiekeu buiten het gemeen recht zou den wor leu gesteld, dat zij als verwor pelingen in bun vaderlaud behandeld worden Dat de vryheid van vereeniging of van samen te leven aau de kloosterorden out icgd wordt terwijl die vrijheid in zoo breede mogelijke mate aan de «ocialisteu gewaarborgd blijve Dat het aau de kloosterorden of ge meenten zou verboden worden het ouder wijs te geven Dat «Ie eigendommen der kloosterorden door deu Staat zouden aangeslagen, of liever, gestolen worden. Eu gezel Viviani voegde er bij dat het maar een eerste stap is om het doel to be reiken waartoe het socialism wil komen, namelyk, de uitroeiing van deu R. C. Godsdienst. Gezel Viviaui legde zonder omwegen het doel van 't socialism bloot en dit stelt ons iu staat te kuuDen oordeelen welke verachtelijke scbyuheiligen het zijn, die gedurig in de roode organen, lijk Voor uit Le Peupleenz. stoutweg be weren dat zij, socialisten, de godsdienstige of wijsgeer ige overtuiging van allen eer biedigen, dat zy ware broederlijkheid eu gelykheid op de wereld willen invoeren. Eu die manneo ontzeggen de vry heid, de gelijkheid aan de kloosterlingen welke burgers ziju gelijk zij en onbetwist baar zooveel recbleu moeten bezitten dan andere burgers. Het godsdienstig onderwijs moet afge schaft en vervangen worden door 't god deloos ouderwijs 't welk voor uitslag heeft brook wilde hij dit beproeven, maar deze was hem te slim eu zoo geraakten zij door woor den aan het twisten. Wel bracht het eigenbelang hen weer te zamen, doch deze verzoening was slechts ge veinsd, en van nu af had Rushhrook 6enen valschen eu onverzoenbaren vijand in Byres gevonden- Eenige maanden waren sedert hunnen twist verloopen en zij mistrouwden elkander nog want beiden waren even wruakznchtig van inborst toen zij op een Zaterdag avond elkander in de herberg aantroffeu. De schoolmeester Fucness was er ook; hy en anderen hadden reeds te veel gedronken en waren luidruchtig en rumoorig. Byres had een dagblad in de hand en was juist bezig met op de regeeriug te schelden eu te tieren, toen de deur geopend werd en een vreemde ling de gelagkamer binnentrad. Rushhrook zat stil in eenen hoek en meende alleen eeu paar glazen te drinken om dan vreedzaam naar huis te gaau, want hy wilde den Zondag niet met stroopen doorbrengen Hij was dus niet van plan om zich dien avond drouken te honden, maar toon de vreemdeling binnen kwam, zag hij tot zijue verw ondering dat hij en Byres elkander veel- beteekenend aanzagen, waarna zij zich hiel den alsof zij eikander niet kenden. Coloniale school te Antwerpen. - Men spmekt van een outwt-rp, te Aut- werpen eene coloniale school te stichten. Zij zou voor doel h bben jongelingen to vormen, bekwaam om verre landen te coluuiseeren, of coloniale xploitaties te bestureu,welkt de Belgen zoudeii stichten in verschilleude deelen vau de wereld. Do sludiëu zouden omvatten al de ken nissen van gewone toepassing in de colo- niën haudel, landbouwkennissen, eu huishoudkunde, gezondheidsleer, recht, aardrijkskunde, meiceologie en do talen zouden eene belangrijke plaats beslaau iu het program. De groote ontwikkeling onzer betrek kingen met de overzeescbe landon en vooral met Congo, geeft aau dit ouderwys eeu onbetwistbaar praktisch uUt. Eu 't is uatuuilijk dat onze groote haven- eu hau- delstad, waar onze coloniale zakeu iueen- J loopon, er den zetel van zij. Maar zou het niet redelijk zijn, deze school op dit oudt rwijs aan te sluiten bij ij ous hooger Handelsgesticht, waar reeds eene consulaire afdeeliug bestaat, met welke hooger gezegde studies iu verband moeten staau vraagt da Gazette Colo- 5 male. een woon] gerept van enne hervormiDg, i aankleving bij vleien recht.eerdigen eiicb die hy iu studie beeft, en waaraan reeds van den H. Stoel vertolkten SlwXn'f^lbaSbZo i c/ Vifb ,t00b Di" -elM d" n- w, eenvoudig herhaleu van eenen zoo dik- Die hervormiug zou voor doel hebben wijls en openlijk uitgedrukten wensch de net aantal drankhuizen, waar enk< 1 ge- minste ontroering zou verwekken Om tot dien uitslag te geraken, ware i li bet noo iig de drankhuizen, waar zonder iemand.tusschenhen <!ie het Vergunningsrecht en ter sluiks sterke i ®rêe vraa8PUQt studeerde, die niet weet •Irauken worden verkocht, gansch te doen l 1 v°0ljnaamste oorzaak der verdeeld- o u cu ici Bruins sierue drauken worden verkocht, gausch te doen verdwijnen. Eene tweevoudige hervor ming beeft de heer minister daar toe ont worpen. Vooreerst zou hij bet toezicht der drankbuizen, waar enkel gegiste dran ken verkocht worden, zeer willen verge- makkelyken. De houders dier herbergen zouden scuriftelijk de verbintenis aau- gaan geeuen alcool in huis te nemeD, zelfs niet voor huishoudelijk gebruik, eu zich bereid verklareu om elk oogenblik u«r veraeeia- heid in Italië voortspruit uit deu huidi- geD toestand van den H. Stoel I i) Dat het eene eeu wige bron is van zwakheid die aan die Italiaanscbe natie de gezondheid en de kracht geeft, die alleen degodidienst kan verschaffen De onmogelijke toestand, waarin de Paus verkeert, is andermaal blootgelegd aan de mensehheid, door de uitbersting die nu heeft plaats gehad. Wy verheugen -- ----- -„.«..W. II urn eu uugeuuilü fiaai.3 geuau. yy y veiüeUget huune woning door <i« beambten te laten ons d.us over dit incident en hopen da* eoorzoeken, ten einde te laten bestatigen ^et niet spoedig moge uitgewischt worden, dat zij die verbintenis getrouw Dale ven. Van den anderen kant zou de wet tegen i de geheime ver koopers van ster ken drank, II I T? in plaats van zware boeten en gevanee- vV-.i h&n r.„ nis, zooals thans, de verbeurdverklaring mnr, i I f eGD ?eusweerdi8 van dia gestoken drank™ en het noodi-o i bonding van lekere geuzen scbenkgenef voor.cb.ijven Zok eene n mun1,c,''al™ ^'«Parijs, boete tegon de stokers en do handelaars - P uali"oanst<jn hadden voor den keus welke sterke drankeu zouden leveren aan' J, og .Pü biJ laa8 gezworen dat zij heibergiers, die geen -vergunningsrecht vr,,hp"' bezitten. Deze straffen zouden dit voordeel heb Dat de oplossing dor alkoolkwestie uilorst moeilijk is, erkent ieder recht zinnig man, die maar eeuigszins met den staat vau zaken bekend is. Ook zijn de denkbeeldeu en plannen desaangaande zeer uiteenloopend. Wat het veigunuiugsrecht betreft, dat toch maar één punt van de veelzijdige alcool kwestie uiimaakt, daarover reeds zijn de meeniugen zeer verdeeld. Ei zyn belanghebbenden en deskundigen, die het gausch zouden willen afschaffen ande reu, die hetgansch zouden willeu ver minder eu, eu nog anderen, die het mer kelijk weu.-cheu te verhoogen. Tydens de ondervraging vau M. Goblet d'AUiella, iu deu Senaat, over de alcool- kwestie, heeft miuister de Smet de N.»yer -vu.jou uit luuium aeo beu, dat zij doelmatiger zijn en gemakke lijker toepasaelijk eu uitvoerbaar, dau de thans bestaande. Wellicht is er in den zin, door minister de Smet aangeduid, iets goed te doen, en mag het door hem aangekondigde wets voorstel als eene werkelijke vnrbeteriog worden te gemoet gezien Rushhrook bespiedde hen nauwkeurig zou- der er iets vau te laten blijken, en zag dat de b vreeUldelinc nnn l»*i.tran 11.— 1- indeling eeu teeken aau Byres deed, het welk deze beautwoordde. Er was iets in het uiterlijke vau den vreemde, waaruit Uushbrook kon opraakeu dut hij een «trooper of iets dergelijks moest zijn. Hij was zeker dat er kwaad spel gespeeld werd, eu ziju hart zonk hem in de schoenen toeu hij bemerkte dat beiden van tyd tot tyd naar hem zagen. Na eenigen tijd nagedacht te hebben, kwam Rushhrook tot het besluit zich weer dronken te houden hij vroeg eene nieuwe pint, begon luid te klappon en te praten, ging dan met het hoofd op de tafel liggen, richtte zich na een oogenblik weer op, dronk weer eene piut eu viel op de bank terug. Langzamerhand verminderde het gezel schap tot er memaud meer overbleef dau de schoolmeester, üe marskramer en de vreem deling. Als naar gewoonte stelde de schoolmeester voor om met deu marskramer Rushhrook nuar huis te brengen doch Byres ant woordde dat hy het nu te druk had en dat de vriend, die bij hem was, hem straks wel zou helpen om den droukaard te vervoereu. De schoolmeester strompelde naar huis en liet hen beiden alleen. Zy zaten op eene bank, Protest. ,Aa?,d! L<""ims=be dagbladen heeft de horteg van Norfolk een schrijven van pro- testatie gezonden tegen de uitvallen die zij zich toelaten over de wensch van het herstel van bet tijdelijk gezag des Pauzes, aanvallen, die door de Belgische liberale drukpers zoo gretig worden overgedrukt. Na al de dwaze beweringen te hebben wiêrlegd zegt de hertog van Norfolk Ieder jaar drukken Duitsche catho- lieke congressen deze hoop uit in adres sen aan deu H. Stoel gezonden. Ik zelf nam deel aau de Catbolieke congressen iu Zwitser land en België ea steeds stuur den wij dezelfde boodschap. De Eugelsche catholiekeu drukten herhaaldelijk derge lijk- u weusch uit en ik zelf las voor twee Pauzen adresseD, waarin wij onze vaste niet ver van Rushhrook, die daar als smoor. droDkea lag, maar geen woord vau hun ge sprek liet verloren gaan. De marskramer verhaalde dal hij verschei- y dene nachten op den loer had gelegen, maar s nooit had kunnen bemerken wanneer Rush- brook ziju huis verliet; zijne jongen echter was hij verscheidene malen nagegaan. Doch nu had Rusbrt ok beloofd dat hij den volgendeu diusdag wild voor hem zou hebben hij zou dus maaudag nasht gaau stroopen Om kort te sijn, Rushhrook bemerkte dat Byres bezig was hem aan den vreemdeling te vei l aden, die, zooals hy uit het gesprek ver nam, eene nieuwe boschwachter was. Nadat hunue overeenkomst gesloten was en Byres beloofd had zijnen ouden vriend te hei- ben vangen, namen zij Rushhrook onder den arm en leiden hem naar huis. Zoodra de deur gesloten was, kou Rush hrook zijue woede niet langer bedwingen, hy sprong op, sloeg met do vuist op tafel en zwoer dat Byres zijne laaghartigheid duur zou bekoopen. Op de angstige vrageu zijner ontstelde vrouw verhaalden hy haar in korte woorden wat hij in de herberg vernomen had. Alhoewel Jane in zijne verontwaardiging deelde, huiverde zy toch bij de gedachte, dat er misschien bloed giug vergoten worden en smeekte hem om naar bed te gaan. o --J »-i-B gvinuicu uai ZIJ ledeis vryheid zouden eerbiedigen. Na tuurlijk stumdeu de calholieken voor hen waut onverdraagzamer bestuur dan dat der vrijmetselaars die aan 't roer rvaren kan men niet viDden. De nationalisten wierden in meerder heid gekozen en de Parijsche bevolking, verlost vau den onverdraagzamen vrij- metselaarsboel, ademde viij. Er waren 50 nationalisten gekozen. Nu met 40 stemmen tegen 37 heeft die nieuwe raad een wensch uitgebracht dat het openbaar ouderwijs zou terboden wor den aan allen onderwijzer iets of wat ver dacht van elerikalism, lees van godsdien stig te ziju ea dat de goederen der duode hand zouden binnengepalmd worden. Datzyunuaie fameuze beloften door -3 rationalisten gedaan die voor alles geus en onv«rdiaagzaam zijn gebleven 1 Geloof dan het woord van een geus I Leer verder uit die houding hoe de geuzen de vryheid verstaan. Hunne vryheid is knechtschap en verdrukking voor hunne tegenstrevers. Zij zijn overal dezelfde, to Parijs, te Brussel, te Aalst. Tusschen Dendergalm on dn - zacht brave Pergameni is er geen hair verschil. De eene schreef en de andere juichte toe 9e'Jan,J> verbanning zijn wette- li) he middelen waarom ze met tegen de Catholiekeu gebruikt Hij gehoorzaamde, maar kon den ganschen nacht geen oog toedoen. Slechts één gevoelde bezielde hem, en dit as zich op den verrader te wreken. Bij eenen man, die altijd rustig thuis heeft geleeid en die uiet gevoelens van wraak is bezield, is de gedachte aan eenen moord dikwijls voldoends om hem doen terug te schrikken. Doch als iemand, die gelijk liushbrook zoo lang in het leger heeft gedieud en allerlei hloe.ltooueelen hoeft bijgewoond, door dezen ongelskkigen hartstocht wordt bezield, laat do gedachte aan eeuen moord hem onver schillig, en denkt hy alleen aan bet middel om zyne wraak te voldoen. Zoo was het ook met Rushhrook gesteld, die, voor hy opstond reeds, het vaste besluit had genomen Byres het leven te benemen. Aau het ontbijt scheen hij de smeekingen van Jane in te willigen. Hy beloofde, dat hy Byres g- en leed zou doeu eu zegde haar, dat hy iu plaats van maandag, dieuzelfden nuoht nog zou gaau jagen om alzoo de hinderlaag te ontsnappen, die hem gespannen was. „Jaue beproefde hem over te halen om in het geheel met uit te gaan, doch dit wilds Rushhrook niet doen. Wordt voortgeset.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1