**j Donderdag 7 Februari 1901 5 (Centiemen per nummer. 55ste Jaar 5344 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst Tot overweging. "ES M(IItIIEVUIIS, EN! EN GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Leve de Vrijheid Onnoozelkeden. Hoe rechtzinnig DE DENDERBODE ele, der Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder gteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week pr de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes tanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving digt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont- igen zijn ten laste van den schuldenaar ^jjlen schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens. Korte Zoutst.raat, N. 31, in alle Postkantoren des Lands Culque muim. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklarnen fr. 1,00; Vonnisse op 3* bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij aecoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk legen deD njnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad Aalst, 6 Februari 1901. kerkvervolging is ia Frankrijk op in gang. Iet dragen van den soutaan wordt ver- leD. 'rocessiegewys, kruis vooraan, mogen priesters niet meer op het kerkhof nen op Allerzielendag. Ie goederen der kloosters worden ioge- md door de fameuze loi d'accroisse- 7 yt die onze vieze pastoor nochtans 4 yk en gegrond uitgeeft en door den Sa is wordt afgekeurd. ie kloosterlingen mogen niet meer erwijzen zoo ang zij tot de orde be- reD. Zoodra ebter zij de kap over de ,ft. g hebben geworpen en openbaar met .P klooster hebben afgebroken mogen zij •'JDrcm bet - diytius intrare hooren, tcn,;en zij weêrom den leeraarsstoel he ilig-en. e kloosters worden ontbonden en wat iloosterlingen bezitten wordt verbeurd tlaard. Hij die een kloosterling her- jen zou durven, zal gestraft worden, cl ere eigendommen zullen aanzien wor- U1G- a's beboorende aan het klooster en llenen 'D genomen worden. at is slechts een begin en God weet Dieuws ons do dag van morgen uit fampzalig land zal aanbrengen. DtS,e geestelijke die protest aanteekenen llst.fc tegen eeneonreebtveerdigheid,wordt stoods door berooving van ziju trak- ent bem toegekend als eene restitutie En' goederen in 1789 gestolen, ge- ii di^* iddelB socialisten juichen toe I De burgerij «ggen hare toon voerders, daar een en aan 't smeden dat in 't kort of in 't 'tegen haar keeren zal. De .socialisten 3d de baud leggen niet alleen op de leren der kloosters maar zonder on- cbeid op de bezittingen van al de talisten. et welk recht 1 et het recht dat de Fransche Repu- t du beeft de kloosters uit ie spannen e kloosterlingen tot den bedelstaf te ordeelen. et is dus dubbel gevaarlijk de grond en van bet eigendomsrecht te onder- wanneer een hevige vyand op loer om van de fouten der huidige maat- ppij gebruik te makeu en ze tegen te keeren. B catbolieken in Frankrijk worden zamerband buiten de gemoene wet 3 DE ZOON naar het Engelsch. 4d* vervolg. )en hij van zijne ontsteltenis bekomen i kroop hij wederom naar het lijk. Hij f or over heen en kon in de duisternis >ti den vorm onderscheiden hij luisterde jde miuste ademhaling deed zich hooien; prak den naai" van den marskramer uit, i bekwam geen antwoord hg legde zijne 1 op de borst, maar trok ze spoedig terug, t ze droop van warm bloed. n -Vader, hy moet dood, gansch dood zijn, terde Joe, die bevend terugkwam. Wat in wy nu beginnen Wy moeten naar huis gaan, antwoordde brook, dit is een ongelukkige nacht en Br verdere samenspraak, keerden zij, Mum gevolgd, naar huis toiug. IV. ne had gedurende de afwezigheid van n echtgenoot in de grootste ongerustheid Berd zg luisterde naar ieder opkomend cht en liep alle vyf minuten naar de gesloten. Pij onze zuiderburen is de Per- gameoiscbe geest doorgedrongen en wordt zijn ijselyk woord toegepast, door Den- dergaltn zoo fel toegejuicht- Boet, ge- vaDg, verbanning ziju wettelijke midde len, waarom ze niet tegen d« catbolieken toegepast Wat zien wij Hij, do armtierige, die beweerde bij hoog en bij laag, voor reebt en waarheid te zullen strijden, bij is tevreden bij is gelukkig zijn tegenstrevers te zien treff-u van wie bij gedroomd ba l ze eens aan de grenzen te kunnen zetten. Dat is zijne vrijheid I Piiester Daeus ook is tevreden di wet van aangrooiiug die successierech ten betalen doet voor rijkdommen die niet uw eigendom waren is billijk en ge grond. Hij verdedigt het Z. A. S. In Fran krijk is dit schoon stelsel in zwang. Zie welke vruchten bet geeft en oordeel diens volgens. Gij, kiezers, die onze toekomst in han den hebt opent de oogen ziet bet ver derf en stort ouzen vrede en voorspoed niet in den afgroDd. Als men een liberaal blad openslaat, 'tis gelijk op welken dag van 't jaar, dan zult go er toch altijd een woordje in vin den over de vrijheid en de vrienden van de vrijheid. Eu die vrienden zyu na'uuilyk de liberalen. Weluu, wij zien op 't oogenblik de kerels aan 't werk in Frankrijk en ook in ons landje I Daar ziju nu de kwakzal vers Sedert de Fransche Revolutie, ik zal zelfs zeggen sedert de opkomst van het protesiautismus beweren zijdat zij alleen de voorvechters en verdedigers zijn van de vrijheid in alles en voor allen. Zij heb- ben zelfs durven staande houden dat de bedendaagscbe vrijheden vrij beid van godsdienst, onderwijs, ver«euiging en diukpers gegrondvest ziju op bet recht en nog wel op bet natuurlijk richt. Jaren laBg hebben zij in de Kamers en in huunc dagbladen de rechten van den mensch afgekondigd, de onverdraagzaam heid geschandvlekt en op alle tonen de uitmuntendheid bezongen van de nieuwe stelling welke zy in de politiek binnen brachten en volgens dewelke de Staat zijne oubevoegbeid erkende ia zake van godsdienst en aan iederen burger de volle vrijheid van geweteu, vaa gods iienst, vau vereenigiug, van onderwijs moet waar borgen. Het liboralismus, zei Fière- Orban, moet aan elkeen de vrije zedelijke deur, om te zieuofhij nog niet terugkwam. Hoe later het werdboe heviger hare on rust aangroeide. Zij legde het hoofd op tafel en begon te weenen; zy kon geene rust, geene vertroosting vinden, viel eindelijk op hare knieën en begon vurig te bidden. Terwyl zy nog den hemel smeekte, werd er aan de deur geklopt en trad haar echtge. noot binnen. Hij zag er somber uit en zette zijn geweer ruw ter zjjde, zoodat het omviel dit was reeds een slecht teeken. Nu ging hij zonder spreken zitten, en scheen, in diepe gedachten verzonken, de tegenwoordigheid zijner echtgenoote niet op te merken. Wat is er gebeurd vroeg zijne vrouw bevend, terwijl zy hare hand op zijnen schou der legde. Spreek mjj niet aan, antwoordde hy norsch. Jos, fluisterde de ontstelde vrouw, wat heeft hij gedaan Jos antwoordde niet, maar li t zijne hand zien die met verdroogd bloed geverfd was. Jane viel met een Bcherpen gil op de köieën en bedekte haar gelaat, terwijl Jos naar het waschhuis ging om alle sporen der misdaad te doen verdwijnen. Na een kwartier kwam hij terug en ging weer op zijn stoeltje zitteD nog geen enkel woord was er gesproken geworden ieder was te veel met zijne eigene gedachten bezig Eiudelyk verbrak Jane het stilzwijgen. en verstandelijke ontwikkeling waarbor gen, zonder dat het aan Staat noch wet toegelaten zij hom in deze vrije ontwik keling te verbindereu. Maar nu dat in Frankrijk een zoogezegd liberaal ministerie, beerscbende over een zoogezegd catholiek land, do vrijheid van geweten en de vrijheid van vereeniging den nek wil omwringen een aantal bur gers uit hoofde hunner politeke of gods dienstige denkwijze builen de wet wil sluiten, nu stijgen er langs alle kanten triomfkreten op. Weliswaar dat er in Fiaukrijk eenige kloeke, niet catbolieke mannen, zijn durven opstaan om de vrij heid te verdedigen, om bet gedrag te laken van de schijnheiligen die de Kerk willen rooven, van die jannen die in name der vrijheid de echte vrijheid mis kennen. Maar in ous landje, daar gaat er geene enkele dergelijke stem op. Do liberalen zijn altijd dezelfde gebleken. Trouw aan hun verleden, trouw aan deu ha it dien zij de catbolieken g< zworen bebben, staan zij met de verdrukkers in 'c gelid en werpeu den steen aan den verdrukte. De kap van een pater, de toog van een kapelaau of de kornet van een nonneken zijn voor die kerels voldoende redens om all - aanslagen tegen kloosters en priesters te wettigen. Wij mogen overtuigd ziju dat in ous land, indien de liberalen boven waren en de grondwet bet eenigzins toe liet, dezelfde vervolgingen zouden plaats giijpeu. Zij zijn bezield met denzelfden baat en ziju dezelfde schobbejakken als ginder over de grens. Het gaat nog altijd zoo in den strijd tusscheu waarheid en onrecht, 't Is nog altijd de oude geschiedenis van Caïn en Abel van Caïn die zijn broeder verzocht om naar het veld der vrijheid te gaan en liern verr&delijk om bet leven te brengen. (Onafhankelijke). Van die kwestie dat het eenvoudigste catholiek kind kent, weten de groote geniën van Dendergalm niet bet eerste woord. En zij zijn zoo verwaand dit dogma als eeno leugen uit te kreten O menschelijke hoogmoed tot waartoe drijft gij de menschen toch I In de afschaffing van het orde der Jesuïten op bet aandringen van verscbil- lige, goddelooze politiekers, vindt, of liever, meent bij een bewijs te vinden. Dendergalm scbiijfi(20 1-1901). Een Paus schaft bet orde der Jesuï ten af als strijdig met de belangen van den godsdienst en een andere Paus vernietigt de bulle van zijnen voor ganger. Zijn dat geen godsdienstzaken Eerst en vooral, Dendergalm, de reden welke gij opgeeft is eene peerdeleugen. Zij is waai lijk weerdig van bem, die be weert voor ieder rechtveerdigheid te willen I 1 Gij hebt de bulle van Paus Clemens XIV niet gelezen en gij durft scbrijven - als strijdig met de belangen van den De Denderyalmers schijnen hunne be lofte van 18 Juli 1897 vergeten te heb ben. Zij zegden alsdan nooit de dogmas te zullen aanranden. Olie komt altijd boven. Wij bebben liet meermaals gezegd Chassee ie naturel, il revient au galop en dat be wijst bet gedrag der groote vernuften van den armtieiigen. Zij ziju uitsluitend bezield door den baat tegen den godsdienstZij kunnen wel eeuigeu tijd huichelen maar toch een maal kruipt de aap uit de mouw. Zij bebben het nu bijzonder gemunt op het dogma der onfeilbaarheid van den Paus. O God,riep zij ui), wat moeten wij doen. Er is geen bewijs morde Rushbrcok. Jawel, zegde Jos, ik heb myn zak laten liggen, toen ik mij bukte om... Zwijg bulderde Rushbrook en snauwde toen zijne vrouw toe dit is uwe schuld gij moest my den jongen achterna zenden en nu zal hij tegen mij moeten getuigen. Aau u heb ik het te danken dat ik op het schavot kom. O, zeg dat niet, zeg dat niet weende Jane, terwijl zij voor hem neerknielde en haar hoofd in zijnen schoot verborg. Maar het is nog tijd, riep zy en sprong haustig op, Jos kan deu zak nog gaan halen. Gy zult dit spoedig doen, niet waar, lieveling Gij be hoeft niet bevreesd te zyn, gij zyt onschuldig. Het is beter dat hy er blijft liggen, ant woordde Jos bedaard. Rushbrook zag zijnen zoon verwonderd aan Jane greep hem by den arm zij was overtuigd dat do jongen eene goede reden had om zoo te spreken, en dat hy een plan bad gevormd om alle verdenking af te weren. Wat het echter wus, kon zy met geene mogelijkheid begrijpen. Zij liet arm van haren zoon los en zag hem ondervragend in het gezicht. Waarom Jos vroeg zy schijnbaar bedaard. Omdat, hernam Jos, ik het eens goed heb overwogen. Ik ben onschnldig en geef er dus niet veel om of men mij voor schuldig houdt. De zak is gekend als de myne, bet De leerstellingen noch de zeden hadden iets te stellen met bet afschaffen der orde van de Jesuïten. Dat was dus in geenen deele eene - qodsdienstige kwestie die met de on feilbaarheid des Pauzen kan in verband gebracht worden. Gij alleen doet dit met uw groot ver stand en hebt in wezenlijkheid niets an ders gedaan dan uwe onwetendheid ge toond en uwe goedzakige koppel lezers een paar ezelsooren aangenaaid. O Paksken I Het is de eerste maal niet dat de kwes tie der Jesuïten in het groot orgaaD der geuzerij wordt besproken. Gij moet die nummers eens bei lezen, Paksken; gij zult er iets bij leeren, te minste dees, geen oude versleten vragen op de raspelen waarover het groot orgaan reeds oen takeling heeft bekomen. Al de cbiistenen gelooven aan de on feilbaarheid des Pauzen, vertegenwoor diger van onzen goddelijken Zaligmaker hier op aarde, lijk zij door de H. Kerk is bepaald maar niet lijk Bij door de geuzen wordt begrepen. De geuzen zijn aoof-atom op dat kapit tel met bet scboone, verhevene doel de catbolieke Kerk te kunnen aanvallen. De H. Kerk immers verdedigt eene zede- leer en dat kuunen de geusjes niet ver teeren. Om reden Voor de geuzerij van Aalst heeft Klokke Roeland, die ze goed kent, ze bekend ge maakt. geweer moet ik in de sloop werpen twee vel den vorder. Gij moet mij wat geld geven, als gij het hebt; zoo niet zal ik er zonder moeten gaan, want er is geen tijd te verliezen. Binnen tien minuten moet ik van hier weg zyu. Morgen zult gij aan iedereeu vragen of zij iets van mij gehoord of gezien bebben, omdat ik in den nacht het huis vtrlaten heb. Ik zal dan al eeu heel eind ver weg zijn bovendien zal men den marskramer in de eerste dagen niet vinden. In alle geval niet voor dat ik reeds eenigen tijd weg ben. En dan, moeder, zal de zak, die bg hem gevonden wordt en het geweer in de sloot iedereen doen ver moeden, dat ik hem vermoord hebmaar niemand zal kunnen bewijzen, dat ik het by ongeluk gedaan heb en dan uit angst b in weggeloopen, of dat ik het met opzet deed. Ziet g° mi eder, dat is myn plan en ik zal vader redden. Maar, kind lief, ik zal n dan nooit meer terug zien Dat zal er aan liggen. Gij knnt misschien naeeuewyl hiervandaan gaan, als de zaak is doodgebloed. Kom, moeder, er is geen tijd te verzuimen. Rushbrook, wat denkt gij er van vroeg Jane aan haren echtgenoot. - Wel, Jane, de jongen zou in ieder gsval weg moeten, want ik had aan Byree gezegd dat ik Jos zou meabre igen, en die zal dit wel aan deu boschwachter hebben medegedeeld, ik >leed het om bem te bedriegen, maar no Overtuigder, vastberadener vijanden van bet alcoolism dan de liberalen en socialisten, die zijn er niet. Zoo beweren ZIJ ten minste zij gaan nog verder en beschuldigen de Regeering dat zij al te omzichtig is in 't bestryden van dien geesel. Ja maar, zoo wij de gebeurtenissen in de zaak een woordeken laten meepraten, zooals het behoort, dan booren wij een heel ander deuntje. Dan vernemen wy dat liberalen en socialisten, iederen keer dat er door het Staatsbestuur een maat regel tegen bet alcoolism werd voorge dragen, hij mocht nog zoo onbeduidend zijn, de blauwe en roode politiekers er tegen opkwamei Dit was zoo in 1888; wanneer de wet op de openbare dronkenschap werd ge stemd in 1899, wanneer de nieuw te openen drankbuizen aan bet vergunnings recht werden onderworpen in 1896, wanneer bet accijnsrecht op de sterke dranken verhoogd werd. Daarbij was de alcoolkwestie bij elke kiezing voor onze tegenstrevers een kies- wapen. Dan werden de stokers, de drank slijters, de herbergiers tegen de klerikale regeering ongeruid dan werden zij ge fleemd en hunne eiscben en griever als volkomen gegrond bijgetreden dan wer den bun door de antiklerikale candidaten allerlei scboone beloften gedaan, en de strijd tegen bet alcoolism op den achter grond geschoven. Zoodat onze tegenstrevers maar aan alcoolism doen als 't past bi appetite. Zulke houding is echter, ons dunkens, alles behalve weerdig en deftig I Tegen de tering. Een fransche geneesheer, Dr De Lannoïse, moet einde lijk het middel gevonden bebben om de microbe der teriug te dooden. Het middel bestaat in bet inspuiten van een virus, gesteund op de vaccien van Kocb, maar iets verzacht, die Dr De Lannoïse noemt Organo-Toxine. De inspuitingen met dit serum, sedert eeuigen tijd te Parys met goeden uitslag toegepast, worden gedaan in het dikste der bil zij moeten dertig tot veertig maal herhaald worden om eenen merkbaren, zoo niet bepaalden uitslag te bebben. De proefnemingen op dieren, door den Franschen geneesheer eerst gedaan, moe ten ten volle geslaagd zyn. zal men den jongen doen voorkomen om tegen zijnen vader te getuigen. - Dat zal men zeker, zuchtte Jos, en wat moet ik dan doen Ik durf niet, neen, ik kan niet liegen, en toch zou ik vader niet willen veriaden. Wat kan ik anders doen, dan maken dat ik weg kom Dat is zoo, ga dan, jongen, en neem den zegen uws vaders meê, helaas vau een schul digen vadermoge God het mij vergeven 1 Jane, geef hem al het geld dat wy bezitten haast u, vrouw, er is geen tyd te verliezen. Rushbrook scheen aan den grootsten as git ten prooi. Jane spoedde zich naar de kast, nam er een doosje uit en schudde den inhoud er van in de handen van Jos. Vaarw 1, jongen lief, sprak Rushbrook, uw vader dankt n zijn leven. God behoede u, mijn kind! weende Jane, terwijl zy hem omhelsde. Schrijf spoedig I neen gy rnoogt niet scbry ven God God I ik zai hem nooit meer terugzien I en de ongelukkige moeder zonk bewusteloos op den vloer neder. De tranen schoten Jos in de oogen, toen hy zijne moeder zoo zag liggen. Nog eens drukte hij zijnen vader de hand, greep toen het geweer, eu ging langs de achterdeur uit den hond, die hem wilde volgen, joeg hy terug en liep toen over de velden zoo vlug als -zijnen boenen het maar toelieten. (Wordt voortgezet). d.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1