Zondag 10 Februari 100! 5 centiemen per nummer 55** Jaar 5345 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. vaderland, taal, vrijheid. Belachelijk. HET SPOOK Als 't u belieft, priester Daens. De Revue! O wetenschap! 01' Perikles of Cleon over de bronnen van Inschrijving voor I. II. den Paus. ONSCHENDBAAR koop. steen. hip bl Teqj htovei l uit 'idsge. okers, leelige En. n dit. liddel Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder lagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ler week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; Ir. 1-75 voor drij maanden voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitanties door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens. Korte Zoutstraat. N. 31. en in alle Posikantoren des bands CuillUf* «lllliTk. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse op 3* bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. floeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk legen deo dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de a'dvertentiën uit vreemde landen xicb te wenden ten Bureel* van dit blad Aalst, 9 Februari 1901. Het groot orgaau der socios kan soms geestigheden met eene b. zulde verkoopeu die onzen armtierigen Den- dergabn nog den loef afsteken. Wij lezen iD dat groot blad van 28 Jan. II. Genoeg dubbelzinnigheden I Genoeg bedrog Wij gaan voort te zeggen dat bet godsdienstig geloof eene private zaak is en eene kwestie van geweten m-iai nemen akte dat zoo wij niet tegen bet christene geloof zijn, o Kerk, de Paus veiklaait bet voor do heelt wereld, tegen het socialism is. Het clerikalism zal de opperste ves- ting zijn van het capitalistic!! stelsel - wij zullen ons den weg niet laten af- sperren. Zoudt ge niet zeggeD dat het voor de eeiste maal is dat hel socialism iu de pauselijke wereldbrievea woidt veroor deeld De Paus doet niets dan het op doctii- Daal gebied veroordeelen da ai bij be paalt zich alles, wautdeKeik, volgens de uitdiukkiug van den armtierige Dendergalm zelf, heeft geene geudaimeu om door iie macht het s cialism te onder drukken. Eu zelfs bad by die hij zou ze niet gebiuiken eoolat g het socialism op het terrein blijft van het gemeens recht. Inderdaad. Hebben wij niet gezien dat Pius IX die ook iu zijnen syllabus en brieven die verdei felijke leeriüg bad oordeeld, de moderne viijheden op zeke re schaal iu zijue Staten bad ingevoerd toen bij uog Koniug was. Leo XIII heeft meer dan eens het socialism veroordeeld, en, om maar een feit aau te stippen, noemen wij zijuen pauselijken brief - Quud Aposlohci van 1878. Dus is het geene nieuwigheid dat de H. Kerk tegen het socialism is. Boideu staan tegenover elkander als water en vuur. Het socialism immers is materi alist, dat wil zeggen, erkent noch God, noch ziel, noch toekomstig leven. Een tweede bewering die ook wat aan de onnoozelheid grenst, is de bevestiging dat zij niet tegen het christene geloof zijn 11 Dat behoeft nu toch geen betoog niet waar zooveel te min dat die zelfde schrij ver twee regels verder zegt dat het socia lism zich met door den catholieken gods dienst, het cleiikalism zegt hij, deu pas zal laten afsnijden 1 Die fameuze kinkel had Le Peuple van diezelfden dag niet nagezien, waut op de 2d* bladzyde vinden wij eene bevestiging van gezel Van deu Doipe welke zijue stoute beweiiug gausch dun bodem iu Chelwvnd-Park. 3° vervolg. IV. BROEDER EN ZUSTER. Chetwyud-Pai k is een der grootste bezit tingen iu het graufschap Sussex en beeft deu naam ontleend aau 't prachtige en wel ouder honden park, waarin het oude kusteel gele gen ia. Het was bijna avond, toen een meisje nit het kasteel kwam en op het marmeren terras, dat het gebouw aan eene zijde versierde, heen en weer begon te wandelen. Dit meisje was Sylvia Monk, de stiefzuster van den jongen markies van Chetwynd. Miss Monk was scboou, docb hare schoon heid had iets eigenaardigs, iets bijzonders. Hare gelaatskleur was bruinachtig, naar wangen en lippen koraalrood haar glanzen de zwarte haren hingen in weelderige lokken over hare schouders. Uure oogen waren niet groot en half verborgen achter zware wenk brauwen ze waren zwart en hadden iets droomends, toch konden zij schitteren en fonkelen, als zij het wilde. Zij bezat de be koorlijkheid barer moeder in deu hcogsten graad en kon zich zeer beschaafd voordoen. Van den Dorpe in den Gemeenteraad van Brussel zegde (Zitting van 28 Ja nuari). Catechismussen en gewijde geschie denissen uitdeelen die ketterijengansch tegenstrijdig met de wetenschap onder wijzenis vernederend voor de buofI stad. Ja, ja bet socialism is niet tegen bet cbiisteue geloof Moet die ez>laiij nu nog voor de eeuvouiigen iu Le Peuple uitgekraamd worden De fameuze socios maken zich volop belachelijk. Wij lezen iu uw gazet de groote Volks eeuw nr 2, 20 Jauuari. Krachtens de aangroeiïogswet worden al de leden eeuer kloostergemeente als gezamenlijke eigenaars van het fortuiu van liet klooster aanzien. Eu komt er een lid te sterveu er moet proportion- neel eifenisrecht betaald worden. Die wet waai tegen zoo vreeslijk werd geschreeuwd BLIJKT NOCHTANS BILLIJK EN QEGBOND TE ZIJN CU berust i.p deZ< waarheid dat de ware eigenaars der fortuinen moeten belast worden. Die rooverswet is billyk eu gegrond, O priester Daens i Als gij zegt dat de ware eigenaars der foiiuinen moeten belast wordeo, moeten eifeuis'echt betalen, dan is dat waar voor zooveel zij tvezenlijk bezitten. Een voorbeeld. A. gaat in een klooster dat honderd duizend f anks bezit. Hij zelf b-enat er nog 1000 fibij maakt dus 101000 fr. Er zijii 10 kloosterlingen. Hij komt te sterven. Dc fisk oischt dat er erfenisreebten betaald worden niet op 1000 fr. maar op bet tiende deel van 101,000 fr. Door zijn intrede in bet klooster wordt bij op eens igouaar van eene foituiu van 9 a 10 000 f.I Priester Daens vindt dat billijk en reebtveerdig. Moest ni( u zoo iets op de vrijmetselaaislogiën toepassen, priester Daeus zou protesteeren, hij zou dat on- ricbtveerdig vindeu nu is er alleeDly k spiake van kloosters en bij kan zyn wrok eens koelen Voor den fisk dus ziju de kloosterlingen ieder voor een aandeel, de ware bezitters van het fortuin van het klooster. De aaugroeiïugswet was niet genoeg voor de Frauscbe geuzen zij moesten bunac voorouders dei 18de eeuw kuuncu naapen zij willen rooven. Hoe dat wettigen Trouillot in zijn verslag zegt De goederen der congregatiëu in de streng heid van bet recht, kunnen niet als eigendom der leden van de vereeuigiug aanzien worden op dewelke zij nooit Zij bleef voor het hek van het terras staan en liet hare blikken w. iden over het kanaal, waarop men van het terras een prachtig ge zicht had. Zy scheen een schip te verwachten en zoodanig in gedachten verdiept, dat zij zich niet eens omkeerde, toen een man haar naderde, die ook uit het slot gekomen was. Deze was haar broeder Gilbert Monk, llet was een middelgroots breedgeschou derde jonge man met een donkerbruin ge zicht, levendige zwarte oogen en een baard dezelfde kleur. Hij was niet hoog van voorhoofd zoo min als zij no zuster, maar veel lomper in houding en manieren dan deze. Staat ge ul weer op den uitkijk riep hij, zijue zuster naderende. Vergeefsche moeite, lieve de Sylvia n zal dit jaar hier niet meer verschijnen. Max zal zijn schip in Portsmouth laten liggen en per spoor terug- keeren, indien hij nog terugkeert. Wie weet of hij ziju leven niet gelaten heeft iu de wil dernissen van Noorwegen Vier maanden lang hebben wy niets van hem gehoord liet is best mogelijk dat hij reeds dood is. Ik zeg u, Sylvia, als ik zyn erfgenaam was, zou myn vooruitzicht zeer mooi zijn. Het meisje maakte een ongeduldige bewe ging. Het vermoeden van lord Chetwyuds dood was haar ondragelijk. Uy is niet dood, sprak ze ik weet het, hy leeft ik weet het Hoe weet gy dat 't Uit de voorspellingen van uwe oude Indische min, die gy niette- persoonlijke rechten gehad hebben. Zij ziju evenmin de eigendom van het klooster «lat geen wettelijk bestaan Ik ft. Zij behooien eindelijk ook niet a ei de stioomannen wier tusscben- komst voor doel beeft de wet te ont sluipen. Dat zijn goedeben zondeb MEE8TEB EN AL8 ZULKE BEHOOBEN ZIJ den Staat. - Dit vertalen wij letterlyk uit La Raison nr 2, 1901. Gij ziet dus de hatelijke rodeneering der geuzen Eu priester Daeus keurt ze goed Voor de aangroeiïogswet zeggen zij Al de leden eener kloostergemeente zijn gezamenlijke eigenaars van de fortuin ieder heeft dus persoonlijk recht op een aandeel. Voor de iupalmingswet zeggen zij De kloosterlingen hebben geen recht <<p de goederen der kloostergemeente I Dat is tegenstrijdig. Zij hebben recht, zij hebben geen I Dat is hatelijk dat toont nr.s de we zenlijke natuur der geuze rij. In B Gië zijn /..j niet anders dan ia Fraoniijk. Wat de Fi lusche vrijmetselaars doen dat droo- meu onze Bclgii-cbe. Daarom opgepast. Wij kunnen dat ge vaar afkoeren m- t ons trouw te houden I ij de catholieke Partij. Ja, er is nogmaals sprake van die fameuze Revue de Belgique die aan den poveren Dendergalm uie triestige farce speelde. Op zijne beurt kenschetst hot groot seuzeuorgaan zijne ouDoozclheid. Het noemt ze eene - hlossale stommiteit -. Wij ziju 't akkoord, mau, volkomen 't akkoord. Het is inderdaad eene stommiteit zon der weêrga een artikel uit te l°ggeu dat men van verre of nabij niet kent en die men niet eens he« fi gelezen. H t is inderdaad een kolossale s'om- miteit te ze«geu oat k spiritualisme der ziel hetzelfde is als geweten. Maar dat beeft de scuryver vaü bedoeld artikel niet gedaao dien flater heeft het groot genie op ziju geweten. O pakskenI Hij voegt erby Elke liberaal te Aalst weet waar de afleveiiugcu vau dat tijdschrift te bekomen zijn en er hier ver zamelingen vau ter ouzer beschikking liüuen in openbare boekerijen en persoon lijke vrienden. (sic). Dat is deeilijk neven de kwestie gere deneerd. Wij hebben niet gezegd Paksken weet niet waar de Revue de Belgique te ktij gen is, maar wel dat bij dat artikel niet had gelezen. Wij bopen wel dat dit schrander genie nieldeukeu zal dat uit juist hetzelfde is. Het is, meenen wij, al genoeg, dat by de genstaaude alle waarscbuwingon mee naar Eugelaud genomen hebt vroeg Gilbert lachende. Ik weet, dat de oude Ragen be weert iu de toekomst te kunnen zien en dat het beter is vriend dan vijand van haar te zijn, maar ik geloof er niets van. n x Ouzin, Gilbert, hernam miss Monk met hare zachte weeke stem. De onde Ragen is geene waarzegter, maar eene oude ludische vrouw met hartstochten als de ouze, wraakzuchtig en doortrapt doch mij bemint zij als eene moeder. Ik weet, dat Max leeft eene stem in mijn binnenste zegt het mij. Oi meent gij, dat ik dan hier nog stond Als myne zon ondergaat, Gilbert, behoeft mij dat niemand te zeggen, n u Ik zie niet graag, dat gij u kwelt om den markies ik ben zoo teergevoelig niet, want ik heb nooit liefde gekend. x Waarom zou ik geen belang stellen in Max hernam miss Mock op klagenden toon. Ben ik niet zijne verloofde Werden y niet verloofd op het sterfbed zijner moe der n Gy verwart het verleden met het heden. Gij zijt met hem verloofd geweest, dat is ze ker, maar dat alles is voorbij en gij moet u daarin schikken. Het scheen dat Gilbert Monk genoegen vond zijne zuster te plagen, want hij ging op klagenden toon voort Gij heriuuert u, dat gij zes jaren gele- spiritualiteit der ziel met het geweten verwarddehij moet, hij, geen tweede eiffeltoren oprichten 1 Die mésaventure bevat eene les voor de liberalen. Zij moeten daaruit leeren dat de arm tierige Dendergalmde puritein, er niet op ziet zijne lezers ezelsooren aan te naaiëu als bet er op aankomt zijn gedach ten te verdedigen. Hij moet een zeer breed geweten heb ben, vermits bij willens, moedwillig, zijne lezers iu bet oken stelt om iu huuue oogen gelijk te halen en den schijn te hebben te bewijzen dat bet liberalism, ouder opzicht van leerstelsel, geen zand plaat is. Hij gaat doodgaarne met laxisten om eu 'i is bij hen, zonder twijfel, dat by die gedachten heeft opgedaan. In de kwestie der Revue heefi hy be wezen dat hij de opstoopuutrekkery goed keurt eu iu praktijk stelt, als do belangen van zijnen wiukvl op het spel staan dat hy volkomen eens is met 'ie R-musat, een gens die schreef De MEN8CHEN BEDBIEGEN MET EEN GOED INZICHT IB p NOG BEPAALDELIJK NIET AANZIEN ALS EEN VEBBODEN MIDDEL. (Revue deS Deux-Alondes 1* September 1865). lens vau den armtierige tegenover den Bijbel Die schrandere vernuften geloo- ven er niet aan. Zij gelooven aan de wetenschap 1 Wat is dat, de wetenschap Wanneer weten wij dat een punt tot de wetenschap behoort. De materialisten hebben altijd dat woord Witeuscbap iu den moud en als gij ze hoort spreken, 't is do weten schap die bewijst dat de mensch geene ziel beeft, dat God niet bestaat en dus Ook de aarde niet beeft geschapen. Dat alles iu naam van de wetenschap, a Vau waar komt de mensch Zeg eens, Dendergalmantwoord op die vraag eens volgens de wetenschap Wy vragen uw gedacht niet, want gij weet er niets van. Er zijn mannen die zeggen dat de menssh van de dieren af- stdmt, velen beweren dat dit dier een aap is, is dat wetenschap Wij lezen in Connais-toi Reno vation par la science dus geen ver dachte biou een ait. van Dr Viudevogel, u° 2, bl. 10. De afstamming van den meuscb van bet aapscbe ras race pitbécoïde is zoo dwaas dat de Quatre- fdges, deu schedel van den mensch met dien van den aap vergelijkende, het ge dacht uitdiukt dat de aap eer van den mensch zou afstammen.'t Is watBlavatsky bl. 77, vol II Toe secret doctrine ook zegt. O wetenschap Wat alles zal men in uwen naam nog uitkramen Jufvrouw. den oorzaak waart van een strijd met den lord, die de verbreking uwer verloving ten gevolge had en hem op reis dreef. De mar kies kan trouwen, kan elke dame hart en hand bieden, zonder dat gij daar iets in te zien hebt. Zonder dien strijd waart gij reeds markiezin vau Chetwynd dat hadt gij uw huis in Londen, uwe villa in Meutonne, nw jachtslot in de bergen. Dat alles hebt gy in eene kwade luim van u geworpen, wijl de bezitter van al die heerlijkheden voor u niet wilde op de kuitën vallen. Al die heerlijkheden zijn nog Diet verlo ren, n hervatte Sylvia bedaard, ik ken mijue macht over Max. ik verpleegde zyne moeder in hare ziekte, zou hij daarvoor niet dankbaar zijn. Ik ben ook geen beeld, dat zich laat op zij zetten, als men het meer noodig heeft. Het was zeker een domme trek van mij, hein zijn woord terug te geven maar hij zal berouwvol tot mij terugkeeren en dan zullen wij een hart en eene ziel zijn. n x 't le mogelijk, maar hij kan zich ook met eene aardige Zweedsche of Noxrweegsche dame verloofd hebben, hernam Monk spot tend. Sylvia verbleekte. Gij hebt er blijkbaar plezier aan, mij te kwellen, n riep zij. Hij, de trotsche lord, zou zich op een onbekend, onwetend meisje verheven. u Gy kent Chetwynd nog niet, Sylvia. Hij zou zeker geen onwetend meisje trouwen M. De Backer die de geschiedenis der oudheid kent, schynt lust te hebben de rol van een Perikles te willen spelen, die van Cleon, den demogoog, staat hem niet aan. Hij krijgt van alle kanten stampen en stouten De Volkseeuw van 20 Januari schryft, wij geven het letterlyk Veel wind en a weinig te malen, die verklaring uit St. Gillis, zoo nietig in baar eigen, maakt nog al gerucht doch valt weldra - in als een molhoop. Het is alsof de Gemeenteraad van Ottergein den Gou- verneur ging afzetten.... Edoch het - valt niet te ontkennen dat de demokraten begeeren krachtiger vertegenwoordigd te zijn. De Volkseeuw begeert dus M. De Bac ker ruiten te zien breken. Dat maakt gerucht en daar komt 't volk naar kijken en van 't gerucht moeten de groenen leven Het woelziek gedeelte van 't volk laat zich het gemakkelijkst meêslepen, maar als onvermijdelijk gevolg keeren de bezadigde menschen de lawijdmakers den rug toe. Wat zal M. De Backer doeu Wy denken dat, aangezien hij in de kiezingen den Cleon heeft uitgehangen, bet hem nu niet mogelijk is den Plerikles te spelen. Dat is symptomatique. De wolven ver scheuren elkander. Wat moogt ge al ver wachten van eene anarchistische partij waar persoonlyk belang den scepter zwaait Hoogmoed heeft de groenen in 't leven geroepen, hoogmoed zal ze ten onder brengen want de heerschzucht is onver- zaadbaar. Hoe velen zijn er niet in 't groene kamp die graag volksvertegenwoordiger zouden zyn en daarom verstoot do een den anderen M. De Backer doet zijn proeftijd na 4 jaar duikt hij onder en een andere bausworst zal opdagen tot dat aller oogen zullen opengegaan zijn. Dat ligt in de natuur vau de dingen. iinrprtfl f Ons klein artikeltje Dendergalmheeft de geuzen razend kwaad gemaakt. Zij zijn op bun stokpaardje gesprongen en zullen nu eens voor de pinue komen met tekstenwerkenhoofdstukken en bladzijden. Waarlijk veel wind. Maar wij zijn daaraan gewoon. Zij beloofden eens hunne artikelen te onderteekenenzij herhaalden het en doen het nog niet. Zij giDgen bet dekreet van 23 messidor jaar II, art. 2 die de goederen der kloos- doch de lord is uog al romantisch on hij zou ook het eenvoudigste meisje kunnen huwen, indien hij haar bemint, al was 't een vis- 8cherskind Trotsch is hij, maar hij ziet niet naar geld of rangdaarover heeft hij heel eigenaardige begrippen, n Ofschoon ik item zijn woord teruggaf, moet hij zich toch nog aan mij verbonden achten, n zei Sylvia. Hij zou het ook niet wageu te trouwen. Indien hij dat dnrfde dan zou ik.... n Hare oogen, die vuur schoten, zeiden het overige. x Als Max naar hnis komt, begon Sylvia weer, x zal ik hem zeggen, dat onze verlo- viug op 't sterfbed zijner moeder door den twigt niet afgebroken is, en op't huwelijk aandringen. x Het huwelijk moet gy maar bespoedigen hervatte haar broeder ernstig, u ik heb geld noodig en ben naar u gekomen om wat t j leenen. n x Ik ben zelf zonder geld. Indien ik lady Chetwynd word zal ik n jaarlijks eene flinke som tot-zetten. Gij hebt m honderd pond, met 't dubbele zult gij wel tevreden zjjn. x Ei, daar komt zoo heel ver niet mee. Somtijds komt 't mij voor, Sylvia, alsof ik een bedelaar was veel beter ben ik waarlijk niet. O x Waarom gaat gij geen dienst nemen in het leger Max heeft u zijne hulp toege- aegd. ters verbeurd verklaa» Je rechtveerdigen, wettigen enz. En zij hebben het nog niet gedaan. Zij gingen... wat weet ik niet al. De fabel van den krassenden berg hebben zij als waar bewezen. Als Demblon eens een sensatiebrief schrijft dan neemt bij de groote Lirousse ter hand. Welnu, Dendergalm, dat is eene bron voor u. Lies eens art. - Jósuite - dan hebt ge stof, Paksken, voor een boel jaar en gij zult uwe lezers doen verbluft staan door uwe belezenheid en.... ge leerdheid. Men zal u aanzien als een Phenix. Gij zult ons nog dankbaar zyn u die goede bron aangeduid te hebben. Wij zijn benieuwd te zien of bij er geen gebruik zal vau maken. Vorige lijsten Fr. 347,00 De E. H. De Clippolo Pas toor, Meldert 25,00 De Frauscbe Republiek is sacro saint zij is onschendbaar, zij mag niet aange vallen wor len 1 Wie dat misdryf begaat is de dood schuldig II O geuzerij I Wij overdryven niet. DeVolkseeuw van priester Daens, die de onreebtveerdige, fiskalc wetten vaü Frankryk billyk oor deelt, zegt het ons. Men werpt de kloos ters op dat - tij hun geld misbruihen en hunne macht, om de nationale instel- lingen der Repub'iek aan tt vallen. - Iu Frankrijk is men vrij, schreef de armtierige eens. Frankrijk is een land van Z. A. S. zegt het Land van Aelst en Z. A. S. is dc algemeeue deugd en de algemeeue vreugd Land van Aelst is republikein, schreef K. Roeland. Waarom niet En eene dergelijke geloofsbelijdenis volgde Gelukkig dat die mannen in Belgie leven want moesten zij in Frankrijk zijn en zich, niet voor de republiek, maar voor het koniugdom verklaren, de kat giDg op de koord. De kloosters worden er vervolgd om- dat nj liever onder bet koningdom leven dan onder de republiek I - Gij moogt dus in Frankrijk de repu bliek niet meer afkeuren Gij moogt dus bet koningdom niet meer verdedigen I Gij moogt Jus geen Bonapartist, geen Oiléanist meer zijn of gij wordt vervolgd en uwe goederen worden verbeurd ver klaard en ingepalmd I Niet te vei wonderen dat de Aartsbis schop van Aix zegde: - Wij leven niet in republiek maar onder vnjmetsetselarij Ai me Daens I Bah, werken doe ik niet. Ik wil eene rijke partij maken, net als onze vader, toen hij lady Chetwynd tronwde, en mij een even goed leven aandoen als hij. Ik wil ayn voor beeld volgen, en indien gy my helpt, zal ik een dankbare broer voor a zyn. Help mij en ik zal n ook 1 elpen, als Max maar een beetje gewillig is. n x Gij knnt zooveel geld hebben, als ik missen kan, een twintig pond, n zei miss Monk, maar dit zal u tech niet helpen. Als Max naar hnis komt, zal ik hem geld ter leen vragen. Ik zal hem ontvangen, alsof wy nooit twist gehad hadden. Ja, ik zal my zelfs voor hem vernederen, want gy weet hoe lief ik lord Chetwynd heb. n Hare stem beefde en de zwarte oogen schit terden, toen zij vervolgde Ik zeg a, indien een meisje zieh tusschen en mij wilde dwingen, dan zon ik haar dooden. Ja, hij zal de mijne worden ik heb zijne brieven en geschenken bewaard. Indien hij mij ontrouw geworden is, ware 't beter voor hem dat hij geetorvt n was. Maar dat zal hij niet zijn kwam hij toch teing Max, wat ben ik zwaar gestraft voor myDe koppig heid n Zij leund.' over het ijzeren hek en zuchtte diep. Gilbert Monk's opmerkzaamheid was onder dit gesprek gewekt door een ruiter, die do< r de laan kwam afrijden. v' tgezet,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1