Zondag 17 Februari 1901 55s,e Jaar 5847 IIET SPOOK J 8 centiemen per nummer Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst godsdienst, huisgezin, eigendom. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. JMILLII i i Wijze woorden. Gevonden - Zlj heïbe° '",s Militaire zaken. Weg met de tribunalen Stommiteiten J i>if. blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder iagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Be onkosten der kwitantiëu door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens. Korte Zoutstraat. M.31, en in alle Postkantoren des bands Culque Muum. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr 1,00Vonnisse op 3* bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den rtijn8dag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertenfiën uit vreemde landen zich te wenden teD Bureele van dit blad Aalst, 16 Februari 1901. Zon beet het patentr< cht door de wet van 1889 op de nieuwe herborgen, waar sterke dranken verkocht worden, inge voerd. Men weet dat dit recht zeer hoos is en met het doel de plaag der dorpen doel matig te bestrydeu. Men weet ook dat die wet niet geheel haar doelwit heeft be reikt, maar het gevolg heeft gehad het getal der herbergen wat in te krimpen, met 25 per honderd. En dat was reeds een schoon gevolg, een troostvolle uitslag, en moest het terrein gereed maken voor meer d-jorgrij pende middelen. Men zal zich herinneren dat de her bergiers van vóór 1889 van die nieuwe lasten zijn gespaard gebleven. Een nieuw wetsontwerp is door de heeren Maeohout en De Backer op het bureel der Volkskamer n< 6 gelegd, strek kende om de wet van 1889 te herzien en zoogezegd om te verbetereu. Alvorens dit wetsontwerp te ontleden willen wy een artikeltje uop-us dit punt uit Klokke Roeland vau 20 jauuaii 1.1. meêdeelen. Wy geven het in ziju geheel - Die kwestie is dus op het punt te worden opgelost.... ten minste, zoo bet schijnt toch I De Smct-dc Nayer wil gelijkheid voor alle herbet giers - Men gaat 3 CategOtieS utaken van 300, 200 en loO fr., volgens de be\ol- king, onverschillig of ge veel of weinig verkoopt, op de marktof in een steegje, aan de kerk of in een bosch woont... Per verkochten liter doen betalen, is immers te simpelmen zou de groo- 1 ten niet kunnen sparen. Ge zult de herbergiers zien tuimelen. I Zouden ze nu nog M. Maeohout be danken voor zijne Li ff !ijküeid,'om met hi u by den Minister utu wat wywatei te gaan leu inde er nuuue klaciiteo mtê te besproeiëu Zullen ze nu eindelijk zien, dat die man van die kwestie zoekl te leveu lijk Coremaus, siuds jaren, van de Vlaam sche zaak eu het de gewoonte is bij de advokateu eet si hunne slachtoffeis fetut omboog te stekeu om ze des te dieper te laten vallen. Indien ze willen dat dit onrecht haast verdwyne, dat ze enkel iu ouze rangen treden voor den feilen gezamenlijkeu stormloop tegen de schaudalige geld- kloppet y welke wéét eens op den zak der armste herhergieis zal teiecht ko- men. Wij hebben reeds gezegd dat het stelsel per verkochten liter betalen een ideaal is en zeketlyk het rechtv» eidigste van al, maar dat hei in do wezenlijkheid ontoe passelijk is, omdat het de poorten wa genwijd open stelt voor het bedtog. Inderdaad. Op welke wijze zal meu den juisten verkoop kuunen vaststelleu a Onze opmerkingen zijn zonder antwoord j! gebleven Dal was overigens te voorzfett. I M. De Backer komt door rijm; nou ling in de Volksk.imer ons v.dkomen gelijk Ie geieo. Iu tiet wetsontwerp, d it zijn Land teeken draagt, is et volsin k t-ei-u sptaak, [de lasten in verhouding te brengen van den wezenlijken verknop, wat nóchtans i dooi ziju órgaan. Klokke RoelandWas s verdedigd geworden, f Dat heeft op ons een pijniijkou indruk i gemaakt want alzoo neemt men*den schijn aau met zijne lezers, met het volk, den dra..k te willen steken. Inderdaad. Of Klokke Roeland bei ft m< t het volk den Spot gedreven met een onverwezenlijk stelsel te verdedigen, of M. De Backer vet koopt appelen voor citroenen en blijft in geeueu deele trouw aan zijne beloften. Zoo Klokke Roeland waarheid schreef waarom bei ft M. De Backer dit princiep in zijn wetsontwerp uiet opgenomen Wie zal er dus de herhergieis doen tuimelen M. De Backer I Al de onaangename dingen die Klokke Roeland naar bet hoofd slingert van M. Maeohout komt terecüt op den rug van M. De Backer. Men ziet eens te meer dat men door zijne vrj. n len wordt bedrogen. Müux vaut d'avoifUn sage eunenn f En M li. Backer doet bier op zyue kosteu eeue ou- aangename ervaring op. Klokke Roeland eindigt zijn aitikel met een optoep zich bij de gt oenen te scharen. Dat is eenvoudig belacht lijk na de on hebbelijke bokkesptongeu die wij iu die kwestie bobben bestaligd. Van bet arliki lije van Klokke Roeland blijft dus geen lijntje meet rectit eu wij staau voor een bi pa,.ld feit, het wetsont werp vau M. De Backer. St' lb n wij eerst en voor al vast i at de oude herbergiers van vóór 1889 door het nieuwe wetsontwerp wor den getroffen. Zij zullen volgeus het nieuw voorstel, evtuveel betalen dan gelyk welke audete confiater. Dat zal kun voorzeker niet aangenaam vallen en by beu veel misuoegen v -i- wekken, wanneer men weet dat die lasteu tamelijk verzwaard worden. Zij worden bepaald door art. 3. Iu de gemeenten van ouder de 5000 inwoneis 27 ftanks. Iu de gemeenten vau 5000 tot 15000 inwoners 38 fr. In de gemeenten van 15000 lot 30000 iuwouets 51 fr. In de gemeenten van 30000 tot 60000 iuwoneis 65 fr. Ia de gemeeuten boven de 60000 iu woneis 73. De ouderteekenaars bevestigen dat in 't algemeen iedereen er te vreden over is. Dat valt nog to zien, en dat zal, zegt oen Vlaamsch spreekwoord, het einie uitwij zen. In alle geval reeds die veri lin lering van lasten voor de nieuwe herbergiers zal voor gevolg hebben h-'t getal berber- g' n te doen s'ijgen en dat zal voorzeker •Ie tek-1 ing ui. t uitmaken der led u vau de buuden van matigheid. Clielwynd-Parli. 4" vervolg. Daar komt de postbode riep hij. Zie, hoe by met den hoed wuift Llij heeft zeker den lang verwachten brief van Chetwynd. Goede tijdingen, Sylviu. Ik zal u den briei brengen. lly liep bet terras af en den bode te ge- moet. Deze ovorliundigdo hem een pakje, waarmee Monk naar zijne zuster terugsnelde. Sylvia was op een marmeren bankje tus- doo'iOU tW0<> ortt"j°')oomeu 8aau zitten en ver achtte 'lem luet ongeduld. Haastig opende UeJ bet puk en zocht met beido handen naar moin verwachten brief. Verse lilleude nieuws- Chiaden en een half dozijn brieven voor Gil- kig»rt wierp zy op den grond eiudelijk kwam gel brief te voorschiju, die lord Chetwyud te iinburg geschreven bad om zijn huwelijk ikend te maken. Toen Sylvia het schrift herkende, drukte i den brief aan hare lippen. Uy is aan mij gericht, fluisterde zij poststempel Ediuburg hy komt dus naar L ^.is Max lieve Max - Zou 't niet verstandiger zy u eerst te zienr wat hij schrijft vroeg Gilbert spottend. Ik ben nieuwsgierig te weten, of ik de zwager van den maikies wordt, n Het meisje scheurde den brief open en verslond den inhoud met fonkelende blikken. Lieve zuster en broeder, los zy. Broe der en zuster Wat beteekeut dat Hoe kan hij mij zijne zuster noemeu, daar ik toch zy ne Verloofde ben «Wij zullen zien geef my deu brief, hy is voor ons beiden zoo komen wij niet ver der. Gilbert greep bet papier en riep luide en haastig Gij zult u wel over myne lange afwezig heid eu rny'u siilzwygei verwonderd hebben, doch ik bevond mij meestal buiten 't bereik van den briefpost. Mijne laatste berichten waren uit Noorwegen. Toen ik dit land ver liet, stak ik over naar de llebriden eu maakte kennis met een geestelijke, die mij aanried 't romantische eiland bl Kilda te bezoeken. De priester, die mynen vader gekend had, gaf mij een brief ineê voor zijnen broe der David Gwellun, die daar op eon klein kasteel woonde. Ik kwam er iu 't begin van Augustus aan en vertoefde er tot voor eeue Week. Op bet eiland wonen slechts eeuvou- digi eu onwetende menscheu eu nu zult gy baasd staan, als ik u zeg, welke inuguecl mij daar deed blijven. Ik zal h.t n verkh.r n Daar öyrvn» my myn wooiu zoo giootiuoourg Iu eet.igdwaze bok kesp ongen wil M. Daens weerom het Z, A. S. verde digen. Hij komt immer en altijd met «lat woordfken g' lijkh«-id voor den dag. Zijn de meuscbeu in de sameulewoo gelyk Hij tableert zooveel met die gelijkheid, waarom vraagt hij de gelijkbei I voor de contributiëu niet 1 Waarom stelt hij niet voor ile lasteu per kop te do m betalen. Ji, waarou vraagt bij de gelijkheid niet voor den lasteubii. f G' lijk heil zegt dus niets. M. Daens, in lien hij bekwaam is iets ernstig te overwegen, moet op bet vol gende eens na leuken. Het zijn-wijze woorden van een grooten geleerde. H. Taiue, den schrijver v*n De oorsproug van het hedendaagsch Frankrijk. - Het stemrecht is geen doelwit. Het is een middel om de uitdrukking van deu algemcenon wil te vorbotor'ca. D.> inmicol» is niet geschap li voor de sam. nlo ing maar oir in maatschappij te leven. Voor den meiisch is de samenleving het eiude uiet van de samenleving zij is voor hem een middel om ziju eiude te bei eiken. Eindelijk de maatschappij isgeen ophoo ping vail personen die blootgesteld zijn door eerie b u'ale ra iss verplet te wor •len. De ware gelijkheid in staat in de kUust op ong' lij-vo ivy/.<j ie behaudeleu personen gelijk voor God maar zedelijk en lichamelijk ongelijk. Het ts daarom dat V met genoeg is de stemmen te tellen, men moet ze nog wegen. Mei ons meerstemmig stelsel worden, de stemmen volgens hot woord van Taiue, eenigzins gewogen. Genoeg dubbelzinnigheden, genoeg valscbbi-id 1 Zouden zij voortaan misschien hun lezis geen ezelsoor en meer aannaaien Le Peuple staat altijd vol dubbelzinnige liogeu, is altijd met valscbbeden opge hoopt. 8 Wij gaan voort te zeggen dat de 8 godsdienstige overtuiging een private zaak is, een kwestie van geweten, maar wij rii m<-n akte dat, soo wij niet tegen - h> t christene geloof eijn, d Kerk, d< 8 Paus verkoudigt het in 't z.icht der we- reld, tegen het socialism is. Het clerikalism is de opperste ves- ting vau het huidig, capiulistisch re- gi'-m wij zullen ons den weg niet - bit en afsluiten. Zij, de lit ve socios ziju niet tegen het christene geloof I?! Dat is geene peerde- leugen, dat is geene valschheid, niet waar Peuple Man toch, hoe kunt ge nu nog zoo lie gen Zij zullen hun den weg niet laten af-perr n, wat is dat Geene dubbezinüighedeu. Diet waar Peuple Ni-mna, de socios en hebben het Dog niet vei der g» br acht dan onze at mtierige DenJergalm. Zulke dingen ziju wij ge woon ini'ezo kolommen aan te treffen ir wij hadden niet verwacht zulke be lachelijke zaken iu Le Peuple te vinden. ze geen vertrouwen hebben in den waar borg onzer ouafiiankelijkheid door de groote mogendheden, dat het een fictie of onwaarheid is. «lat, hijgevolg, België in staat zijn moet zijn eigen te verdedigen, io andere woorden, dat België een sol- daaijesspel moe.'t invoeren gelijk dat der groote mogendheden. In die omstandigheden was het eene plicht voor de ontslaggevers niet langer een rol te blijven vervullen in eene comedie die met deu wil van de over- groote meerderheid der Belgen den spot drijft. V gevonden, de slimme vogels van Le Peuple. Ni mna» die meuschen wisten nog niet dal de H. Kerk. het socialism bevocht. De Encycliek over de demokialie is huu dat komen wijsmaken 1 1 Zoo Dai-f hadden wij oos die gmote Sucios Liet uurven voorstellen. Zou leu zij wel opricht ziju eu is dat niet geschre ven om hunne lézeis wtèr een kwakkel op te bangeu Wij gaan daar eens «enige regelen van vertalen h< t is de moeite weerd. De grootspreker wawelt. Le Peuple 29-1-1901). teruggaf en zelf verklaarde dat wij niet by elkaar pasten, behoef ik de waarheid niet te verhelen. De heer Davi t Gwellau had eeue aangenomen dochter. Gilbert wierp een vorschenden blik op 't bleeke gelaat zijner zuster en giug toen voort, zonder eene bemerking te maken Eene aangenomeu dochter van zeventien jaar. bekoorlijk en wel opgevoed, eene dame, die onzen kriug tot eer zal strekkeu. Ik moet bekennen, dat Sylvia gelijk had, toen zy verklaarde, dat wij geene pussende partij waren toch zal ik huur altijd beminnen uls mijne zuster. Kortom, ik kon het eiland niet verlaten zonder de dochter van deu heer Gwellun eu verleden donderdag werden Ber- en ik getrouwd. Wy bevinden ons nu te Edïnburg. Die ellendeling n riep Sylvia. Hij heeft aan een zeventienjarig meisje den voor keur hoven mij gegeven. Vervloekt zij hy en met hem 't schepsel, dut hy iu dit huis breu- geii wil. Die jonge lady Chetwynd kun zich voor mij iu acht nemen. Ik zal haar luvei sge- luk weten te ondermijnen, ik zal de slang iu haar parudijs zijn en binnen een jaar zal zij in deu grafkelder van Chetwynd liggen. n Zy stond op en wankelde naar 't bek op bet terras haar gelaat had eene vale kleur gekregen en de fonkelende oogeu verrieden De militaristen geven lucht au butiiii! verbolgenheid om- at de heeren Woeste, Ver haegin, Di-lheke en Hi-Ileputte «pi huu ontslag hebben gegeven -Kr^als lid der Commissie gelast SrVde militaiie kwestie te onder zoek n. Ze spuwen vlam en vuur tegeu de ontslaggeveis maar de over groot meerderheid des laods bekreunt er zich bitter weinig om, daar de gedrags lij u dei ontslaggevers algemeen wordt goedgekeurd Al wie de werkzaamheden der leger- commissie volgde, oordeelt dat bet eene plicht was voor de antimilitaristen zich te verwijderen. Meu moet ziende blind zijn om Diet te ontwaren dat de leger commissie niet oideizoekt, maar alleenlijk langs kronke lende omwegen tot de verzwaring der militaire lasten wil geraken. Volgens de militaristen en de hoogere ■fficieren is het heil des lands alleen in •ene vermeerdering vau'lcontingent te zoebeo. Zr. willen een leger van ten minste 250,000 manschappen, 't geen, ho öu deu liloeuimpost, nog jaarlijks mtllioeuen eu millioeneu zou veigeu. De militaire slokop is immers ouverzadelijk. Eu meu betwiste het uiet de militaris ten hebben het getoond door bunoe stem ming waardoor zij luidop verklaarden dat W A T I S l).\T?-De kring van Si-Gillis die M. De Backer aan de deur walste als de partij onweerdig vertegenwoordigende, zegde in zijn af scheidsbrief dat hare leden bunne volle philosopbieke vrijheid terugkregen. Wat is dat, de philosopbieke vrijheid Denken zij dat alle wijsbegeerte met de leerstelsels van onzen godsdienst kun nen overeen gebracht worden dat, bij voorbeeld, de philosophic van Dendergalm de loochening, de ontkenning niet is der catholieke groudbegiusels? dat een groene demokraat met den armtierige zegg ;n mag - Mirakels zyn onmogelijk - of God is onkennelijk, leerstelsels door de H. Ker k veroordeeld dat zeggen mogen, altijd met de verlichte geesten van Den dergalm, Wij wuton m»r nfrto rnr> eene onsterfelijke ziel heeft In necessariis unitasheeren groe nen. De catholiek weet dat bij de wegen der waarheid bewandelt. Iu de bijzondere vragen is er vryheid maar daar aan kan men den grooten naam van - philosophie niet geven. Wij zouden gaarne weten wat de kring van St Gilles met die woorden bedoelde en of de wezenlijke zin niet was of is -Jongens, volgens beliefte, moogt gij met de .-ocios miêloopen. Eu de groenen beweren een dam op te werpen tegen het socialism l?I 8 Wij aanvaarden dus het begrip, der 8 straf niet dat slechts overeen le bren- - gen is met den vrijen wil. iLe PeuoU 8 29 1 01). Voor de socios is de mensch dus niet verantwoordelijk omdat hij gcenen vrijen wil heeft Dus er zyn geen misdadigers meer II! er zijn nog slechts zotten 11! Ons geweten zegt ons klaar dat we vry zijn Bij voorbeeld ik schrijf uu, omdat ik wil maar ik kon evengoed de pen neêr- leggen en Diet scbryven of wachten tot morgen. De vrijen wil loochenen gaat nu toch over zijn hout. Dat is te straf en kan er niet meer door. De socios zijn consequent. Zy zijn ma- térialisten en in 't mat- rialism is er voor den vrijen wil geen plaats. Wat denkt de armtierige daarover di r bim Z-y üoiuuiUo loiu CnelnyuU vau gauncUor harte, met de volle kracht barer sterke na tuur. Hare eerzucht was zichtbaar getrofleu met een enkelen slag was alles vernietigd. De man, voor wien zij hare ziel zou verkocht hebben, had zijne hand aan eene andere ge- schonken. Ik meende zoo zeker van hem te zijn n zei zij met doffe stem. Ik was zoo trotsch op mijne macht. Dat hij mij bij mijn woord zou houden en mij verlaten zou, kon ik niet ver moeden. Zegt hij anders niets, Gilbert lees j verder n i« Niet veel, antwoordde Monk. Hij blijft eenige dagen te Edinburg, om zijne 3 bruid de stad te laten zien en iukoopen te doen. Biuneu eeue week komt hij naar huis en het ware hem aangenaam, indien ik hem tegemoet kwam. Hier volgt iets heel bijzon ders voor u. Hij deukt, dat gij zeker zijne brieven vernietigd hebt en verzoekt u bet verledeue te vergeten van zijr. verloviug met u beeft hy zijne vrouw niets gezegd. Bor- nice zoo is haar naam zal u liefhebben en bij hoopt, dat gij voor haar eene govde zuster zult zijn. Ten slotte verlangt bij, dat wij hem eene feestelijke ontvangst bereiden. En dan nog groeten van Beruice. Dat is alles Gilbert Monk verfrommelde den brief en bromde een vloek. - valt mijn vooruitzicht op een rijk uuweiyaeu ook üei uwe, nep hy. - Lauy De socios ziju kleppers. Nu willen zij in Le Peuple de gendarmen naar den weerlicht zeu>ien eu de tribunaleu afschaf fen. Wat gaan de dieven lachen Wat samenleving zullen zij vormen 1 Wij gelooven niet aan hat doeltref fende dèr gerechtelijke beteugeling om de misdrijven te voorkomen. De stati stieken zijn daar, onvermijdelijk om de onmacht der beteugeleude gerechtig heid te bewijzen. Wij gelooven niet aan de men- schelijke verantwoordelijkheid bet determinisme beheerscht de ver schijnselen van den wil. Deze is slechts d samengestelde kracht van mensche- lijke eu maatschappelijke faktoren. Chetwynd zal my gauw wegsturen, doch gij, Sylvia, moogt blijven als zuster, om 't oner varen ding wat manieren te leeren. De aan genomen dochter van een onbekenden edel man, wellicht een visscherskiud; denkt gij, dat zeventienjarig wicht zal hier den baas spelen, waarvoor gij met uw twee-en-twintig zult moeten buk keu. n Woede eu haat stouden te lezen op het ge laat van Sylvia zij scheen wel tien jaar ouder. llij zegt, dat hy Bernice zoo heet zij niets van onze vroegere verloving verteld heeft, fluisterde ze met schorre stem. «Wat zou lady Ctietwynd zeggen, ïudieu zij zijne brieven aan mij onder ie oogen kreeg In dien zy eeu vonk vrouwelyk gevoel in haar kinderhart heeft, zal ik haar leven vergallen. Zou ik alleen lyden 'i Doch nooit zal zij ver nemen, dat dit mijn werk is, ik zal Zij zweeg e drukte de lippen samen, als om een geheim te weerhouden. Gij spreekt als een kind, dat men belee- digd heeft, en niet als eeue vrouw, wie een Bchaudelijk onrecht gebeurd is. Ik weet het, gij wildot zijne liefde prikkelen door dien strijd maar hij heelt u bij uw woord gevat eu eeue andeie getrouwd. Nu zijt gij niet meer de toekomstige lady Chetwynd, die men met eerbewijzen overlaadde. Gy zijt eenvou dig de arme mis Mouk, die door Chetwynd's goouhout hier blyven mag, zoolang de mar- 7ae September 1884 de catholieken met stokslagen in de hoofdstad ontvangen wierden, hadden zij alleen daar schuld aan. Met naar Brussel te komen mauifesteeren hadden zij die verdraagzame, vrijheidslieveude geuzen uitgedaagd Nu weeral hebben zij het gedaan. Nu weeral zijn zy het die den godsdienstvrede eaan storen. De wet van 1895 zegt dat de godsdienst in al de scholen zal onderwezen worden, dat de catechismusle8 een verplichtend vak is, maar dat de huisvaders het recht hebben hunne kinderen daarvan te ont slaan. Dat is wel, dunkt my, ieders vryheid eerbiedigen Nu de schoolwet van 1895 bleef tot 1901 in de hoofdstad eeue doode letter. Dat artikel wierd niet toegepast omdat er geene geestelijken beschikbaar waren. De geuzen, natuurlijk waren daarover tevreden en de catholieken moesten het verdragen, om reden. Die toestand verandert, de catholiekea willen de wet uitvoeren. De wetten wor den wel gemaakt, geloof ik, om uitge voerd te worden- Wat doen de geuzen Zij die altijd spreken over den eerbied die men hebben moet voor de wetten van 't land, staan nu tegen eene reebtveerdige wet opDe catholieken stooren, zeggen zij, den godsdienstvrede. Dat is klap van zatte wijven. Is bet den godsdienstvrede storen met den cathechismus te willen onderwijzen in catholieke kinderen Zoo onnoozel zijn de geuzen en de socios nu toch uiet. Dal zij do uitvoering van de wet nu toch niet beletten, bé, of te wel ophouden te roemen op bunnen eerbied voor de wetten van het Rijk. Die kluchtigaarJs Zy maken zich waarlijk bespottelijk voor het volk... kiezin u niet wegstuurt. En gij wilt baar het leven vergallen! Indien ik eene viouw was en zoo op zij geschoven wierd, zon ik hemel aarde bewegen om mij te wreken, ik zou niet dulden, dat zon een schepsel in het hnis heersebte, waar ik meesteres moest zijn. n Denkt gij dan, dut ik geen gevoel heb vroeg zij. Houdt gij mij voor een school kind Geloof wat ge wilt, Gilbert, maar gij kent mij nog nDt. Ik zeg u, wraak woelt hier mijn hart. Nog geen uur geleden, was ik vol van plannen voor een gelukkige toekomst en nu ben ik eene verlatene. Indien het lady Chetwynd goedvindt mij weg te sturen, heb ik geen 't huis meer dan moet ik gouver nante worden of ergens in een afgelegen plaats mijne armzalige honderd pond leven. Meent gij, dat ik dit alles drage Ik zeg u, er is een duivel in mij, die wraak roept n Zy een vreeselijken nadruk op de laatste woorden. Wraak Bah dat zal u niets brengen Gij hadt markiezin kunnen worden, doch gij hebt niet gewild. Willen wij Chetwynd-Park verlaten, eer de de lord met zijne lady komt; dit dunkt mij nog 't beste. - Ik niet. Ik zal it Chetwynd-Park blyven, totdat ik hier meesteres wordt. Wat staart gij mij aan Ik zei u immers, dat gy my nog niet kent. Geen kind zonder imam zal mij hier 't voorwerp mijner liefde rooveu nooit (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1