m n Donderdag 21 Februari 1901 S centiemen per nummer o5ste Janr 5518 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst n GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. ze IERDERLIJKE BRIEF Pit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder jgteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week >or<iè Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank s jaars, tr. 3-25 voor zes aanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving ndigt met 31 December. De onkosten der kwoantien door de Post ont ngen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens. Korte Zoutstraat. N. 31, i in alle Postkantoren des Lands Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen tr. 1,UU Vonnisse op V bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen bandschriften worden niet teruggestuurd. Hoeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiteriijk tegen den •ujnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentie!) uit vreemde landen zich t* wenden ten Hu reel e van dit blad Aalst, 20 Februari 1901. Bevelbrief voer den Vasten VAN HET JAAB 0. H. J. C. 1901. van Zijne Eminentie den Cardinaal lartsbisschop van Mechelen en hunne Woogueerdigheden de Bisschoppen van België. tan de Geestelijken en de Geloovigen. 7. Zeeb geliefde Beoedebs, ,Bij het verdwijnen der negentiende leuwcn bet verschijnen der twintigste, 213 g, door gansch de wereld in het hert der atholiekeD, als een onbedwingbare zucbt •pgerezen, om plechtige eerbewijzen te trengen aan Christus onzen Verlosser, )p len onsterfelijk en Koning der eeuwen, jd De H. Geest, die de Kerk van Jesus- [j Jhristus richt en geleidt, heeft aan haar ieulijk Hoofd op aarde de gedachte inge- jeven, die machtige en heilige begeerte Ier zielen te helpen bevredigen. Daarom reeft O. H. Vader, de Paus, den l,k,n fanuari die treffende plechtigheden doen (ieren, waar gij zoo gretig en zoo god- fruchtig hebt deel aan genomen en 0- jeeft bij aan al de Bisschoppeu der We ill -eld eenen omzendbrief gezonden, waarin, a_ tp de grondigste en voor ouze dagen )estgeschikte wijze, gehandeld wordt over Dbristua onzen Verlosser, zijne weldaden s> »n zyne rechten. SL Hi t was een plicht voor ieder van ons, iwe Opperherders, u bekend te mak< u net dit stuk van booger en buitengewoon «wicht. Daarom hebben wij goed gevou- leu onze stemmen, als 't waie, tot eeae ïnkele te vereeuigen en u, in korteie en lichtere vatbare woordeu, den pauselijken brief mede te deeleu, ter gelegenheid van jen heiligen tijd van de Vasten. Luistert naar de lezing ervan met al den eerbied aan den Plaatsvervanger van Jesus-Cnris- his verschuldigd. i Al mag men de toekomst niet inschou- Wen zonder angst en kommer, om reden der talrijke onheilen, waarvan het zaad, zoo in het huiselijk als in het openbaar levcu, reeds ligt te kiemen toch laat ons de eeuw die verdwijnt niet zonder troost en hoop. Goddank I geloof en godsvrucht zijn levendiger weêr opgewekt geworden in het hert der Chiistenen. Op een teakeu van den Opperpriester zag men ontelbare ichareu Rome biunenstroomen eD vol be trouwen in de schatten huil door de Kei k •geopend, ijverig naast de inwoners der Eeuwige Stad godsdienstige oef- ningeu f degen, gretig naar de middelen tot hei- igmaking gujpen en om strijd den Naam van Jesus Cinistus verheerlijken. Een [schouwspel deeeistu lijden vau het Chris jtendom wel weerdig. Geve God, dat hun voorbeeld al de anderen wakkei schuilde Wat is immers noodiger op ouze dagen dau, overal in I de maatschappij, te doen bedoven het Christen geloof en de deugden onzer va- deren En hoe betreureusweerdig, dat ze voortdurend nog in zoo groot getal j zijn, die zulks niet gevoelen 1 De heerschappij van Jesus-Christus behouden en uilbreiden over de aarde, het heil der zielen bevorderen met ze deelachtig te maken aan de weldaden der Verlossing, ziedaar wat de Kerk te be werken hoeft. Wij, we hebben er ons op toegeleid die taak te volbrengen eu gij, Ecrweerde Broeders, ge zijt er niet aan te kort gebleven. Wij moeien nochtans, bijzonderlijk gedurende dit heilig jaar, fcOuzen iever verdubbelen om Jesus beter kennen, vuriger te doen bemin- nder dezeu vooral, die enkel maar (aam van Chiistenen behielden en het leven gaan, zonder hoop op den «er in het heit, zonder liefde tot Voor dezeu beweegt het diepste pi en ons vaderlijk gemoed. Jesus- is uooit gekend hebbeu is ongeluk- Aar Hem verwei pon of Hem ver- na Hem gekend te hebben is weer galoos zondigen uitzinnig. In niemand anders is de zaligheid want er is onder den hemel geen andere den men&chen ge geven naamdoor denwelken wij moeten zalig worden. Wat het leven is zonder Jesus-Cbristus, wat de zeden zijn, wat de volkeren ge worden zonder Hem, dat weten wij door de geschiedenis van dezen, die bet licht der Cbristeue leering niet genoten. De H. Paulus heeft er ons eene schets van geleverd, die zuchten doet en beven. Och, ja dit is genoeg gekend en geweten, maar weinig denken er op na. Zij be schouwen niet aandachtig den afgrond, waaiuit Christus den mensch heeft ge- tiokkeu eu de hoogten, waarop Hij hom heeft verheven. Sedert «euweu stortte het menschdom immer dieper iu zijn ver derf, ten prooi aau kwalen, die de zonde van onzen eersten vader had voortge bracht en die geen menschelijk doen bij i -lachte was te eeuezeu dan leischeeu do V< rlosser, neêrgedaald uit den hemel, Onze Heer Jesus-Christus. Beloofd van in den beginne, verwacht van eeuw tot eeuw, voorzeid door de pro feten, voorop uitgebeeld iu de geschiede nis, de instellingen en ceremoniëu van Gods volk, zou Hij Offeraar ziju eu Offe rande, Herstel lei der vrijheid, L eraar dor volkereu eu Stichter vau oen lijk, dat geen einde zou keuneu. Inderdaad, toen de tijden vervuld w reu, is de Zoou Gods mensch geworden eu, door bet vergieteu van zijn bloed, voldeed Hij aan do rechtveerdigheid zijns Vaders, kocht ons viij van de slavernij der zonde en herstelde ons in ons recht op de erfenis des hemels. Dus, met een dubbel reebt, heet Ihj onze Heer en Meester het was Hem niet genoeg ons te hebben eescbapen, Hij heeft ons vrij gekucht. Zóó heeft God alles hersteld in Jesus Christus. Van stondeu aan, als ontwaakte by uit een langen, gevaarvollen slaap, deed de mensch de oogen opan voor bet licht, hij zag duidelijk in, dat bij bestemd was tot een hooger einde dan 't genot der goe deren hier beneden dat alles naar dit einde hoefde geschikt te worden eu dat hij, voortgekomeu uit God, tot God moest wederkomen. Uit die grondwaarheden werd het bewustzijn gewonuen van 's men- scben hoogere weerdighei i en vau den edelen bami, die ons allen verbindt tot broeders ondereen. Zia eu omvang van recht eu plicht werden vast< r afgeteekend en dieper doorgrond. Gedachten, ge woonten, zeden, alles nam eene andere lichting en, naarmate dat de Vei losser moer gekend eu zyne goddt-lyke werk kracht meer verspieiü werd, weken dwa ling en ondeugd, groeide eu bloeide de cbiisteuo beschaving en bleek het aan schijn der aarde veranderd. Laat die herinneringen, Eerweerde Broeders, ons hert vervullen met vreugde, maar ons ook doen gedenken wat diepe dankbaaiheid wij schuldig staan aau den goddelijken Zaligmaker. Het is waar, eene groote tijdruimte ligt tusscheu ons en de eerste dagen der Vei lossing doch dezer kracht veiloor daarbij niet aau degelijkheid en onver gankelijk blijven hare weldaden. Hij, die eertijds de menscbi lijke natuur heeft op gericht uit de puinen der zoude, houdt ze nog staande en zal ze immer staaude houden. Hij heeft zich-zelven gegeven tot een losprijs voor allen.... Alien zijn in Christus levend gemaakt. En zijn koninkrijk zal geen einde heb ben.... - Dus, volgens de eeuwige schikking Go is, berust de zaligheid van allen en van elk in Jesus-Christus wie Hem out- loopt, loopt zijn eigen verde>f iu eu, voor zooveel bij vermag, stort de maatschappij der meuscben iu den kuil der rampen weder, waaiuit de Zaligmaker haar heefi opgeheven. Wijkt ge van den goeden weg af, ge zult bet einde niet bereikeu verwei pt ge het licht der waarheid, ge valt iu de duister tiissen van dwaling en onzin eu er blijft ij geene hoop opleven, voor wie den oor spiong zelf van het leven ter zijde laat. Nu, J. sus-Ohiistus heeft gezeid - Ik beu de wegde waarheid en het leven I Wordt Jesus verlaten, 't is uit met de driedubbele bron, waaraan alleen ons heil kan ontspruiten. Buiten God bestaat er niets, waar 's menschen hert volkomen rust mag in vinden 's Menschen einde ligt enkel in God en terecht werd het aardscbe leven Dij eenen reistocht vergeleken. Nu, op dien lastigen en gevaarlijken tocht, is Ji sus-Cbii-tus onze Weg. 't Ware vruch teloos gehoopt God, ons opperste goed, te bereiken zonder <iat Jesus Cb'istus ons steun e rn geleide. Niemand komt tot den Vader dan door Mij', zegt Hij; 'tis te zeggen, dau door zijne gratie; maar zijne gratie werkt Diets uit, bij wie zijne vooiscbtifteu en zijne wet verwaar loost. Gaat, n zegt Hij tot zijne Aposte len, - onderwijst alle volken, hun lee rende onderhouden alles, wat ik u gebo den heb. De geboden van Jesus- Christus onderhouden is dus, wat eeist en vooral vereisebt wordt tot het echte christen leven, 't Is w ar, dat gaat niet zonder last en stiijd. E> blijven, in den grond der mensch< lijk natuur, alhoc-wel door de giatie des Verlossers hersteld, zekere neigingen over naar het booze. Om er niet aan verslaafd te worden, moet ge er weerstand aan bieden eu, iliens olgens, niet achteruitwijken voor de moeite. Jesus Christus, onze Aanvoerder, heeft ods liet voorbeeld gegeven. Hij is maar ten hem< 1 geklommen, nadat Hij zijn kruis had opgedragen. Daarbij, lijden en veel lijden is het gemeen lutsdeel der menschen en het ligt niet iu onze macht de voorwaarde te verandereu, die God aan 't bekomen van ons eeuwig ge uk heeft gesteld. De hoop koesteren op volslageu geluk hier bene den, is dus droomweik door de opper heerschappij vau den mensch de heer- scuappij van Jesus Christus zoeken te vervangen, om zoodoeude het welziju der samenleving te verzekeren, is van het ergste, waartoe de hoogmoed kan ver dwalen. De heerschappij van Jesus-Christus is liefde. Hij beveelt ous ouze plicbteu ua te leveD, eens andeis rechten te eerbiedigen, de goederen der aarde lager te schatten dan die des hemels, alles afhankelijk te maken van de liefde tot God. De lieer- schappij des menschen, vau Jesus Ch' istus afgescheiden, is eigenbaat, met deu langen sleep van wanorde en ondeug den die eruit voortwoi keren. Dat een mensch hel bevel voere, Jesus-Chi istus gedoogt het, als die mensch maar vooiop zijne eigen' m .clit aau God ouderwet pi, eu Gods wet als licbtsnoei gebruikt. Als wij de wet van J su--Chiistus noemen, bedoelen wij uiet al lei n do voor schriften der natuur lijke zeileuleer, noch enkel deze der oude wet door J- sus- Christus volmaakt wij deDken daarbij aau alles, wai Hij meer uog geleerd heefi; aan alles wat Hij heeft ingesteld, aau de H. Kelk vooial. 'l Is dooi de Kerk, dat Hij vooitduieud wil uitgebreid zien, wat zijn H< melscbe Vader hem te stichten tiaf. Wie naar u luistert, luistert naar Mij Z' ide Hij wie u ver wei pt, ver werpt Mij 't is bijgevolg uit de banden dei Kerk, dat ge de wet van Jesus Christus moet ontvangen. Wie buiteu de Kerk naar zaligheid streven, missen den weg en verspillen nutteloos hunDC krachten. Eu hierin staat het met de volkeren gelegen zooals met eiken mensch. Verla ten zij deu Wegze loopen de ergste ram pen te gemoi t. Als Schi pper eu Verlosser van bel meuschelijk geslacht, hei ft Jesus- Christus over de volkeieu het opperste gezag. Zijne wet moet het openbaar leven beheerscheu, zoowi 1 als bet bijzondere. Straffeloos gaat bet niet, de orde te ont wijken die God heeft vastgesteld en averechts worden de openbare belangen verzorgd, waar aau de cnristeue iustel- liugen de plaats wordt geweigerd, die bun toekomt. Zoohaast zij Jesus verlaat, out- waart de meuscnelljke lede het echte i oeleinde niet meer der burgerlijke maat schappij, die aau de meuscben het wel ziju, ja, moet bezorgen; doch eukei het natuurlijk welziju, gausch ondergeschikt aan het volkomen geluk, dat eeuwig is eu ouze natuur te boveu gaat. Dau getaakt hel verstar* i meer eu meer iu de waren alleu loopea verluien, zou wel zij die ge leiden, als zy die geleid worden nergens wordt een vaste richting, een stevige steun nog gevonden. Is bet verderfelijk van den weg af te wijken, niet min verderfelijk is het de waarheid te verlaten. Nu, de waarheid ie allereerste, de zelfstandige, de waar heid in wezen is Jt-sus Christus, ver mits Hij is het Woord Gods. Wil dus de „menschelijke rede de waai beid zoeken, zij luistere vooral naar Jesus-Christus. Dat zal haar geenszins beletten losweg bare saDgen te gaan binnen den kring, die ha tr eigen is maar zij ware bet Diet de vrijheid in te roepeu, om de grens van haar gebied tc overschrijden, ondanks het gezag vau Christus en zijne leering: dit ware goddeloos en dwaas gehandeld. De christelijke leering werd niet uit het ver stand van den mensch gewonnen. De Zoon van God heeft ze geput in den schoot zijns Vaders.Zij omvat vele diogen die, zonder de rede tegeu te werken, zoo hoog boven baar peil gaaD, dat de rede zoo min in staat is die te bereiken, als I God te aauscbouweu in zijn wezen. Is bet dus aan zijne eigeuweerde verzaken, het hoofl te buigen voor de opperste eu oufaalbare Waarheid Zij, die het weige ren te doen, och, neen zij vindeu de viijheid nieten zij plooien meestal gewil lig onder het juk vau een menschelijk gezag zij sluiten de oogen voor het licht, waar bet geloof de rede meê verrijkten storten somtijds, tot buone straf, in de tasulijkste dwalingen. Deu hoogmoed alleen valt het lastig te moeten onderdoen voor het gezag van Jesus Christus. Sommigen droomen van eene Cnristeue leer, die wat inschikke lijker mochte zijn voor de menschelijke natuur, 't Is dat ze den geest des Christen- doms niet begrijpen. Men kan Jesus- Christus uiet volgen, wil men geen plaats vatieu onder de vlag van het Kruis. Even als Hij de Weg is en de Waar heid, is J'-sus-Christus ook het Leven, omdat Hij God is en God alleeu het leven is. Andeie wezens hebben deel aau het leven. Jesus Christus, bet Woord Gods, is het leven zelf eu de bro". van alle leven. Alles werd door Hem gemaakt en niets van al wat gemaakt werd, werd gemaakt zonder Hem. Dit geldt voor het leven der natuur maar daar is nog een ander, edeler leven het leven der gratie, een gave Gods, waar het leven dergloiiede kroon op zet. Het bovennatuurlijk leven op deze aarde bestaat hieiiu, dat wij, den zonden afgestorven, leven voor de ge rechtigheid, met do vaste hoop op de eeuwige zaligheid. 11 t eigen voedsel voor dit leven, is het chusien geloof. De rechtveerdige leeft van het geloof. - Zonder geloof kan men God niet behagen. Jesus-Chris- tus, Vader en Verguuner van het ge loof, onderhoudt en bewaart dit zedelijk l.-veu, doer het toedoen vooral van de Keik. Aan haar heeft Hij de middelen ineveitrouwd om dit leven te verwekken, om het te bewaren, om het weer te be- zi. leu, waar het dood giug. Zij doen dus deu mensch vau het bovennatuurlijk leven vervallen, zij, die de eerbaarheid der zedeu uitsluitehjk willen regelen naar de lessen der rede. Zeker, by het licht der rede, kan de mensch enkele natuur lijke voorschriften kennen en naleveu doch, al kende en leefde hij ze alle na wat nu eenmaal niet mogelijk is zonder de gratie des Verlossers nutteloos zou by, zonder het geloof, op zalig-wordeu hopen. - Wie niet zal geloofd hebben, zal veroordeeld worden. Daaiby wat zonder bet geloof, de eerbaarheid der zeden wel mag wezen, daar hebben wy dé blijkeu van ouder ouze oogen. Hoe komt het, dat op ouze dageu, uiet- legeustaarne deu stoffel IJ ken vooruitgai g, alles iu het uiterste ongemak, in de droef ste verlegenheid verkeert? De burgerlijke maai schappij, beweren ze, beschikt over genoegzame eigen mid telen om, zonder nehuip vau deu godsdienst, te bestaan eu haai einde te bereiken en men viel aau 't verwereldlijken zonder ophouden eu bande God buiten het maatschappelijk leven. Maar God wegweren en mei Hem de bekrachtiging van joed eu kwaad, 't is twee noodzakelijke banden der ma.t- schappy verbiokcu, het gezag der Wetleu eu ne rechtveeidigueid. De hoop op do eeuwige goederen duoven, 't is do zucht ontvlammen naar aarJsch genotdan rijzen de nijd op en de haat. de plannen in het duistere gesmeed, de woelzieke driften op vernietigen gezind en, ten slotte, gevaren en rampen door geen menschelyk gezag noch geweld te keeren. Om de vol kereu te genezen, hoeft er eene hoogere macht, eene die vat heeft op de zielen en daar plichtbesef weder kan in opwekken. Laat den christen geest herleven en vry bewegen, van stonden aan staat de maat schappij herscbapen. De klassenstrijd zal ophouden, daar de rijken zullen redding zoeken in de rechtveerdigheid en de liefde de armen, in tucht en matigheid. Het huisgezin mede, onder de vleugelen der vreeze Gods, zal herworden wat het wezen moet. Ja, laat de cbristene wet on belemmerd alles geleiden eu de orde, door de goddelijke Voorzienigheid vastge steld, zal voorspoed en vrede doen her bloeien. 't Is door onwetendheid eer dan door slechten wil, dat een groot getal men schen van Jesus-Christus verwijderd blij ven. Wy zetten alle christenen aan, hun besfe te doen om den Verlosser te kennen en om duidelijk in te zien dat er niets heilzamer is dan zijne wet, niets godde lijker dan zijne leeriDg. Daartoe zullen uw gezag en uw werk, Eerweerde Broe ders, veel bijdragen; alsmede de iever en de toewijding uwer geestelyken. In de ziel van 't volk het echt begrip en, als ware, het beeld van Jesus Cbi istus te preDteD, zijne lief ie, zijne weldaden, zijne instellingen met vollen glans te doen uit blinken in de lagere scholen, i 1 decolle- giën, op den preekstoel en overal waar gelegenheid daartoe mag gevonden wor den; dat zult ge beschouwen en houden als uw hoogsten plicht. Over dezooge- zeide rechten van den mensch heeft het volk genoeg vernomen. Dat hem eindelijk eens gesproken worde over de rechten van God. De gelegenheid is guustig. De cbristene gevoelens, wy hebben er hooger reeds op gewezen werden leven diger opgewekt en vuriger zien wij de godsvrucht blijken voor den Zaligmaker wij zullen, mag het God believen, die go - stelteuis overmaken aan de komende eeuw, als het onderpand eener betere toekomst. Doch, daar wij die weldaad enkel van Gods goedheid mogen ver wachten, laat ons, met denzelfden iever nezield en in vurige gebeden vereenigd, aanhoudend trachten en pogen den Al machtige tc bewilligen, opdat Hij, tot medelijden bewogen, dezen niet late ver- loren gaan, die Hij beeft vrijgekocht door het bloed van ziju goddelijken Zoon. Dat Hij toch geweurdige een gunstigen blik te werpen op dit geslacht. Veel heeft het gezondigd, 't is waar; maar yselijk geleden ook tot boete zijner zonden. Moge de god delijke Zaligmaker in zyne goedheid de menscheu van alle taal en kleur omhel zen, zijn eigeu woord indachtig:Wan neer ik van cle aarde zal verhoogd zijn zal ik alles tot mij trekken. Ziedaar, Ouze Geliefde Broeders, de gewicutige lessen, de heilzame wenken ous aoor den Plaatsvervanger van Jesus- Christus gegeven. Mochten zij er krach tig toe helpen, onzen goduelykeu Zalig maker meer eu meer te doeu kennen en bemiunen, eu iu wijderen kring hoog al het goede te doen schatten, dat de Ver lossing «ihu clkeu mensch en aau de heele samenleving heeft aangebracht. De gees telijken en de kloosterlingen, de god- vruentige gemeeuteu en de geloovigen, te alleu geluste zeer talrijk, die huunen krachten aan de goede werken wijden, zullen er, 't is ous v<ist betrouwen, mach tig door aangemoedigd worden eu huuuen iever vuriger geprikkeld voelen, om do heerschappij vau Jesus-Christuk te verde- digeu en uit te breiden. Gegeven op deu feestdag van O. L. V. Lichtmis, den 2 Februari 1901. f PETRUS LAMBERTUS, Kabd. GOQS- SENS, Aartsbisschop vau Mechelea. f VICTOR JOZEF, Bisschop van Luik. f ANTON1US, Bisschop vau Gent., f GUSTAVUS JOZEF, Biss. van Brugge, j CAROLUS GUSTAVUS, Bisschop van Duomik. ■J" THOMAS LODE WIJK, Bisschpp van Namen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1